Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6597
Kort fortalt så brukte jeg for en del år siden andre menneskers trådløse internett til tvilsomme greier. I ettertid så har jeg forsøkt å rydde opp etter meg, om det er mulig, i hvert fall så har jeg snakket med politiet.

Jeg søkte nå på hva en IP-adresse er, og selv på Wikipedia så stod det at en IP-adresse identifiserer en enkelt PC i et nettverk.

Men jeg mener at dette er feil, jeg er rimelig sikker på at en IP-adresse identifiserer hvem som eier et gitt internettabonnement på et gitt tidspunkt. Hvilke pcer, mobiler eller lignende som gjemmer seg bak IP-adressen er umulig å vite.

Er dette riktig?
Hvis du sitter bak en ruter, så blir hver maskin/enhet tildelt en lokal IP-adresse av ruteren som brukes på det lokale nettverket. I tillegg blir ruteren tildelt en offentlig IP-adresse fra ISPen for å kunne kommunisere på Internett.
Sist endret av mentalmelt; 11. juli 2017 kl. 03:21.
Trådstarter
24 0
Så dette betyr at hvis man f.eks kommer med en trussel, så ser politiet kun den offentlige IP-adressen og ikke adressene som gjemmer seg bak ruteren?
Sitat av juppespen Vis innlegg
Så dette betyr at hvis man f.eks kommer med en trussel, så ser politiet kun den offentlige IP-adressen og ikke adressene som gjemmer seg bak ruteren?
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Men en datamaskin kan også identifiseres ved en MAC-adresse, og ikke bare den lokale IP'en den har blitt tildelt på nettverket. Politiet kan i visse tilfeller finne MAC-adressen til maskinen også.

Så ja, det er mulig for dem å finne ut hvilken pc på hvilket nettverk ugjerningen er utført fra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av brennesle Vis innlegg
Politiet kan i visse tilfeller finne MAC-adressen til maskinen også.
Vis hele sitatet...
Javel? Når overlevde ei MAC-adresse sist forbi første ruter?
Når en bruker noen implementasjoner med ipv6, men veeeeldig sjelden politiet etterspør brukere på ipv6 så langt i hvertfall.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rfa Vis innlegg
Når en bruker noen implementasjoner med ipv6, men veeeeldig sjelden politiet etterspør brukere på ipv6 så langt i hvertfall.
Vis hele sitatet...
Poeng. Uansett finst det privacy extensions, og alle litt oppegåande OS bruker vel det? På OpenSuSE er resultatet et titalls IPv6-adresser i timen, så det er jo forbruksvare.
I dag gjør nok fleste det, men regner med trådstarter tenker v4. Så da viser ikke mac over lag 3 skillene.