Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1930
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Hei, på hybelen jeg har flyttet inn i nå nylig hender det at nettet er tregt, jeg mistenker at en på nettet laster ned eller noe lignende.

Er det noen måte og finne ut på om det er noen som laster ned? Midt på dagen i dag gikk det ann å spille f.eks Cs:go med 30-40 i ping. Men i fra ca kl. 20 ble det helt uten videre tregt, og umulig å spille pga. lagg.
Det holder seg jevnt tregt og hopper ikke opp og ned i hastighet. Har prøvd speedtest i hele kveld og det holder seg på 150-200kB/s med 50-75ms i ping.

Tidligere i dag var det oppe i 500kB/s og 18ms i ping.

Heldigvis () er det default passord på ruteren her så jeg kommer meg inn på den, men loggen er ganske uforståelig så skjønner ikke helt hvordan jeg skal lese av den.

Setter pris på tips.
Sist endret av Osteper; 5. januar 2014 kl. 21:54.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Prøv å gå ut i gangen å rop ut "HEY! HVEM FAEN LASTER NED?!"

Sånn om du ikke vil det: Hvilken router osv? Hvor stor linje skal dere ha?
hvis dette skjer ca på samme tid hverdag så tyder det på at det er noe som settes igang som bruker opp nettlinjene deres når alle er hjemme.. type nedlasting av p2p trafikk, streeaming, spilling

hvis det er totalt random når dette skjer så kan det være config eller hw feil på nettet deres
TS: Du må aldri ALDRI bryte deg inn i routerskapet å tulle med knappene, vi gjordet det på hybelen, resultatet ble at choobe og mange andre satt uten internett i 1uke... Jeg måtte som straff gi ut wifi passordet til ice nettet mitt
Slik jeg forstår deg så har du i utgangspunktet ikke tillatelse til å logge deg inn på routeren, men har mulighet for det. Om du mistenker at noen sitter å leech'er så modemet gløder mens du og andre sitter igjen å knapt får sjekka vg så kan du jo sjekke om QoS er aktivert i routeren. Har ikke balt med QoS selv, men ide'en bak det skal være å prioritere tjenester som surfing, skype, netflix og online gaming over p2p nedlastninger. Da skal i teorien du kunne spille samtidig som noen laster ned, mens nedlastningen vil gå noe saktere.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av Choobe Vis innlegg
Prøv å gå ut i gangen å rop ut "HEY! HVEM FAEN LASTER NED?!"

Sånn om du ikke vil det: Hvilken router osv? Hvor stor linje skal dere ha?
Vis hele sitatet...
Er en Asus RT-AC66-U. Aner ikke hva slags linje vi skal ha, men virker som vi har Telenor Bredbånd 5, med 5 Mbit/s ned og 0.5Mbit/s opp.

Sitat av suppesos Vis innlegg
Slik jeg forstår deg så har du i utgangspunktet ikke tillatelse til å logge deg inn på routeren, men har mulighet for det. Om du mistenker at noen sitter å leech'er så modemet gløder mens du og andre sitter igjen å knapt får sjekka vg så kan du jo sjekke om QoS er aktivert i routeren. Har ikke balt med QoS selv, men ide'en bak det skal være å prioritere tjenester som surfing, skype, netflix og online gaming over p2p nedlastninger. Da skal i teorien du kunne spille samtidig som noen laster ned, mens nedlastningen vil gå noe saktere.
Vis hele sitatet...
Har sjekka, og den er ikke aktivert. Har ikke turt og aktivere den heller.
Sett på QoS med 4Mbit til deg selv og 1Mbit til de andre.
Ellers kan du se på trafikkgrafen hvor mye trafikk routeren din sender/mottar.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av junkpal Vis innlegg
Sett på QoS med 4Mbit til deg selv og 1Mbit til de andre.
Ellers kan du se på trafikkgrafen hvor mye trafikk routeren din sender/mottar.
Vis hele sitatet...
Finnes det en måte og se på hvem som mottar/sender mest trafikk?
Sitat av Osteper Vis innlegg
Finnes det en måte og se på hvem som mottar/sender mest trafikk?
Vis hele sitatet...
Ikke med original FW.
Laster du ned FW fra Merlin skal det være mulig.

http://www.lostrealm.ca/tower/sites/default/files/content/site/asuswrt-merlin/iptraffic.png
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av junkpal Vis innlegg
Ikke med original FW.
Laster du ned FW fra Merlin skal det være mulig.

http://www.lostrealm.ca/tower/sites/default/files/content/site/asuswrt-merlin/iptraffic.png
Vis hele sitatet...
Okei, er grenser på hva jeg vil gjøre med ruteren og, er jo ikke min akkurat.

La merke til nå at opptrafikken er konstant mellom 50-95kB/s, på speedtest får jeg 46kB/s, som vil si at trafikken ut blir brukt til det fulleste. Kanskje noen seeder en torrent.?

Prøvde og skru på QoS nå, de første 35-40 sekunda gikk det fint, etter det skøyt pingen opp og ned i fra 30-800 og lagga noe sinnsykt, enda værre en det var.
Sist endret av Osteper; 6. januar 2014 kl. 20:43.
Det kan jo hende at routeren trenger en reboot, samt nytt oppsett.

Hva med å kontakte eier \ adimn av nettet deres og si at dere opplever problemer med dette, og få h*n til sette opp dette på nytt?
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av knutazz Vis innlegg
Det kan jo hende at routeren trenger en reboot, samt nytt oppsett.

Hva med å kontakte eier \ adimn av nettet deres og si at dere opplever problemer med dette, og få h*n til sette opp dette på nytt?
Vis hele sitatet...
Den reboota etter jeg skrudde på QoS, så det er iallefall ikke problemet.

Har funnet ut problemet, en eller annen laster opp/seeder, istad var nettet helt fint igjen, og da lå opptrafikken på ruteren på 0kB/s. Mens nå plutselig ble det like ræv igjen, da lå opptrafikken mellom 60-80kB/s igjen.
hmm, da ville jeg logget inn og defininert qos til og ned prioritere all opp trafikk i det tidsromet nettet ikke blir brukt av alle ie; mellom 00:00 og 08:00 så dette skjer på natta da man normalt skal ligge og sove
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Endelig! Satte QoS på den interne IP'n min, og satte CS:S portene til å bli prioriterte, og da funka det!
fint at du fant en løsning på dette da