Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5921
Jeg antar, jeg har funnet en steinalderboplass! Tro det eller ei!!! Etterfulgt av bronse, jern, middelalder, osv... opp til vår bedervede Nasa/romfart alder, som er full av ja hva skal man kalle det? Piss?.......??? Jeg er leier av hele dette funnet, og stiller meg rimelig full av ansvar, av flere grunner! Loven, det etiske, grunneiers interesser, osv...lista blir lang, når man skal legge nåtiden på hold, i forhold til de andre aldrene, oh my....Anyway:


Er det riktig at grunneier, er pliktig til å betale regningen på arkeologiske funn, som resultat av nye og videre utgravninger? Hvorfor skal staten gi finnerlønn med den ene hånda, for så å straffe med den andre? Ikke noe rart at finnere, holder kjeft om funnene, men det er kanskje akkurat hva staten ønsker.!!!! Eller?
Kanskje du kan spesifisere hva du har funnet?

Skjønner ikke helt hva du vil frem til her.
Hvis grunneier er en privatperson er det ingen "regning".
Hva er det du har funnet?
https://www.huseierne.no/hus-bolig/t...nn-pa-eiendom/

Er visst en myte at utgravninger skal bekostes av grunneier. Tidligere har jeg lest om bønder som skjuler eventuelle funn fordi de er redde for å miste åkeren sin på grunn av arbeid med utgraving, men det er kanskje ikke relevant for TS?
Sist endret av Bl4derunner; 21. mars 2018 kl. 01:30.
Trådstarter
5 2
Grunneier er privatperson, men har ikke annet forhold til åkeren, enn utleie til en kornbonde. Eier informerte meg om myten om bekostninger fra staten, som flere i tråden henviser til. Jeg har funnet noe som etter min bedømming er steinredskaper som øks, pilspisser og andre steinredskaper. Videre er det funnet noe kobber metall av eldre dato, det er også funnet stoffer, som er brukt som tetting i veggene, der det var nødvendig, mulig middelalderen. Alt er funnet under tak, og jeg antar at jeg kan ha skubbet borti en boplass, som kan stamme tilbake til 6000 år før han Jesus K! Seriøst! Grunneier er informert, men ønsker ikke statens inngripen, og ber meg holde fullstendig tystnad, pga egne interesser, som vil utsettes eller skrinlegges, hvis dette kommer fram i dagens lys! Hidden in plain sight, passer sånn passe, bao
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Anbefaler deg å si ifra til myndighetene. Hvis det stemmer det du sier så har funnet potensielt mye større verdi for offentligheten enn et evt. innbilt tap for grunneier.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Har du noen bilder som bekrefter noen av påstandene dine? Gjerne uten indikatore som kan si noe om nøyaktig hvor dette er. Dette er i så fall ufattelig interessant å høre mer om hvis det viser seg å være hold i. Har selv vært og sett rundt på boplasser og kulturlag som stammer fra steinalder.
Sist endret av m0b; 21. mars 2018 kl. 02:42.
Sitat av Frihetsjakt Vis innlegg
jeg antar at jeg kan ha skubbet borti en boplass, som kan stamme tilbake til 6000 år før han Jesus K! Seriøst! Grunneier er informert, men ønsker ikke statens inngripen
Vis hele sitatet...
Skal du få analysert og verifisert funnet ditt slipper du nok ikke
unna "statens inngripen". Ellers høres det jo ut som et interessant
funn. Har du bilder av klenodiene?
Det er fylkesarkeologen i fylket ditt du skal melde fra til. De er som regel veldig opptatt av å ha et godt samspill med grunneiere. De er avhengige av det for å få gjort jobben sin, men det er straffbart og ikke melde inn funn.

Og jeg vil gjerne legge til, det skal veldig mye til før det interessant å begynne å grave. Det viktigste er å få registrert hva som er der.
Sist endret av KnutAnkhAton; 21. mars 2018 kl. 03:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det varierer om en må koste en slik utgraving slev. Hvis du har funnet dette på din eiendom, men ikke har noe oppdyrkings-, veibyggings- eller byggeplaner så er det staten som betaler moroa for en utgraving. Men dyrker du opp mere enn 15 daa (15 000 m2 for de som ikke vet hva en daa er) iløpet av 5 år og/eller bygger mere enn 3 km vei på 5 år, så må gårdbrukeren betale dette selv. Da dette er "et komersielt tiltak". Om dette kun gjelder om kulturminneområdet skal dyrkes opp eller bygges vei på, vet jeg ikke. Men jeg tolker det nesten dithen.
Bygger du en driftsbygning, dyrker opp et areale på mindre enn 15 daa på 5 år eller mer, eller bygger mindre enn 3 km vei på 5 år eller mer, så er dette regnet som "et mindre privat tilttak" og staten betaler.
NB: Staten betaler ikke, hvis en mottar statelig tilskudd for utbyggingen, oppdyrkingen eller veibyggingen.

Kilde: https://www.landkredittbank.no/blogg...ale-utgraving/

Så hvis du ikke skal dyrke opp, bygge vei eller bygning der, så hadde jeg meldt ifra. Tenk så gøy å bidra til vår historiske kunnskap! Det kan også bli gjort funn hos deg, som kanskje kan gi en del ny kunnskap. For hvis har du en stein-, bronse- og jernalderboplass så er ikke dette akkurat så vanlig kost! Lykke til, og gjerne kom med oppdatering om det blir utgraving!
Trådstarter
5 2
Jeg har noen bilder å dele, har vist steinene til ett par stykker, men de tror det bare er vanlig gråstein, jeg tror noe helt annet. Det er vanskelig å bedømme stein fra et bilde, men her er et lite utvalg.

Jeg leier huset, hvor funnene er gjort, de er gjort inne i huset, da gulv og innevegger er revet, helt inn til kjukke laftede tømmervegger. Jeg var i første omgang ute etter å teste den nye metaldetektoren, og i vente på at is og snø skal tine på utsiden, åpnet jeg døra inn til jordgulvet. Jeg fikk signaler over alt, og bestemte meg for å grave der det engang har vært en utgangsdør. Jeg finner mye gammel rusten spiker, jeg antar at det har stått en bygning her før dette huset ble bygget, som kanskje ble satt fyr på under svartedauen i 1350 og spikeren ligger igjen i jorda. Huset er registrert bygget på slutten av 1600 tallet, men er godt kamuflert fra utsiden. Det skal visst være 3 lag med kledning, på tømmerveggene.

Jeg har gravd ut ca 2 kvm, men har stoppet. Det begynte å gå opp for meg, at jeg mulig har funnet en boplass som er veldig gammel, og jeg er klar over at jeg er litt på kant med hva loven sier. Jeg skulle bare teste metaldetektor for første gang i mitt liv, og hadde ingen forestilling om dette her i det hele tatt. Nå er forestillingene mye mer livlige, og fantasien har fått fritt utløp, og jeg har kanskje det de kaller for feber? Uansett, så lar jeg døren til den delen av huset være lukket, og venter. Jeg føler meg som en som ødelegger for en annen, da tenker jeg på grunneier. Videre tenker jeg at jeg er bostedsløs, hvis jeg melder ifra. Det går ut over "trivielle" verdier og noens planer, på bekostning av en mulig arkeologisk "skatt", hisorie og kultur, og informasjonen som kan ligge i jordlagene, og ja, jeg vet at jeg foreløpig bryter norsk lov, men jeg forestiller meg som indirekte lovbryter, siden funnene ikke er verifisert? Grunneier er igang med det byråkratiske, planen er å selge tomter på eiendommen, tomtene ligger 100 meter fra huset med funn, og tomtene ligger på fjell. Jeg tenker at funnene og plassen kan man gi beskjed om, etter at planene til eier er gått i orden. Videre tenker jeg at det som ligger der, har ikke vondt av å ligge litt til. Jeg prøver vel egentlig å være grei mot alle parter, grunneier, meg selv, og den historiske arv. Takk for innspill
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Spiker er nesten garantert ikkje frå før svartedauden. I laft vil du ikkje ha spiker, men trenaglar, og det gjeld andre byggemåtar og som grindbygg.
Trådstarter
5 2

https://imma.gr/70397xfe54b

Spiker var feil valg av ord. Nagler er riktig, noen er gravd fram, og det er mange av dem i jorda, det er ihvertfall hva metalldetektoren forteller meg. Jeg har litt problemer med opplastingen av bilder, men de kommer etterhvert. Jeg er informert om at vikingene brukte nagler i sine bygg, men at de skiftet byggeteknikk etterhvert, etter at de fant laftetekninkken, som skal stamme fra øst- europa.

https://imma.gr/70393x547a4
Sist endret av Frihetsjakt; 21. mars 2018 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hva er disse bildene av? ser ut som gamle muggene tre planker
vikingene brukte nok metaller til andre nyttige ting enn spiker å nagler
Nagler/spiker whatever men slikt ruster korrodere istykker veldig raskt under bakken
vanskelig og tro du har funnet spiker fra vikingene i kjelleren din
Sist endret av Pils; 21. mars 2018 kl. 23:04.
Sitat av Pils Vis innlegg
hva er disse bildene av? ser ut som gamle muggene tre planker
vikingene brukte nok metaller til andre nyttige ting enn spiker å nagler
Nagler/spiker whatever men slikt ruster korrodere istykker veldig raskt under bakken
vanskelig og tro du har funnet spiker fra vikingene i kjelleren din
Vis hele sitatet...
Ser kanskje mer ut som en øks, enn muggene treplanker?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Tror ikke jeg ville gått i retningen av å tenke øks eller lignende. Mesteparten av slike redskaper ble vel produsert av bergarter med krystallstrukturer slik at man kunne slå av flinter fra en kjerne i forskjellige variasjoner og teknikker?

Hvor høyt over havet er dette?
Sist endret av m0b; 22. mars 2018 kl. 04:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Ser kanskje mer ut som en øks, enn muggene treplanker?
Vis hele sitatet...
Ei øks er det neppe!

Det kan vere ei skiferhelle frå eit tak eller ein vegg, men om du har brukt over ett minutt med praktisk arbeid innser en at en lager ikkje ei øks med den forma der - spesielt ikkje når den er relativt sløv.

https://www.theantiquescentreyork.co...e-age-axe-head viser bilete av ei steinalderøks. Den har mindre egg, for å få konsentrert krafta på eit lite område. Den er kompakt, for å vere lettare handterbar. Og sannsynlegvis ville du tenkt at det var ein naturleg stein om du såg den, for den ser jo ikkje ut som ei øks...
Sist endret av vidarlo; 22. mars 2018 kl. 08:00.
Stiller meg bak |d13m0b og vidarlo, at dette neppe er noe (stein)øks. Google "steinøks" og klikk på "bilder" lenken, så får du se mange forskjellige steinøkser. De mere avanserte hadde en helt annen form. Etter det jeg ser, så heller jeg også mot noe skifer, men det er vanskelig å se. Det er mye greiere når en holder steinene i hendene, og kan studere steinene fra alle vinkler. Men om du fortsatt mener dette kan være noe historisk viktig, så kontakter du en arkeolog. Lykke til!
Først bonde kulturminne problematikken:

Jeg jobber med kulturminnevern, har også deltatt på flere utgravning og registreringsprosjekter i forbindelse med arealplansaker. Jeg har diskutert opp og ned med bønder som tror arkeologiske funn er døden for bøen, bruket og økonomien. Jeg kan forstå hvorfor. Paragraf 10 i kulturminneloven skiller mellom mindre private tiltak og kommersielle tiltak – og jeg skal være den første til å innrømme at noen ganger ved bygging av store driftsbygninger, slik som en nytt fjøs, kan det komme en regning hvis det er viktige funn. Her er loven mer uklar, den sier bare at det ikke skal være ’urimelige’ kostander og alle saker behandles individuelt. Er funnene relativt uviktige, dispenseres det. Skal det derimot legges en ny rørgate, drenering, nye kabler osv. så er det staten som betaler, da disse regnes for å være små private inngrep.

Det er svært sjeldent at det dukker opp noe virkelig interessant, ikke alt er stavkirker og Osebergskip. Dette er jo en standard joke blant oss; folk spør ”finn dokker nokka? Jeg svarer næsj – et par stavkirker er alt”. Jeg har oversett mange, mange, mange, kilometer med sjaktig uten at det har dukket opp noe som helst – mens andre områder har stor funntetthet. I slike tilfeller vurderes verdien av funnene fortløpende, og det kan gis forenklet dispensasjon som ved for eksempel kokegroper, dyrkningslag, staurhull og lignende. Hvis det for eksempel dukker opp en flatmarksgrav eller noe annet av høyere verdi, betyr det ofte ikke noe annet en at man omlegger rørgaten med en sikringssone på 5 – 10 m og lar funnen ligge. Skal derimot Kapitalistenes Energi og Olje AS bygge en ny strømtrase så må de ta hele regningen for registreringsarbeidet, også kan de selv vurdere om de skal ta kostandene for å få utgravd funnen – eller rett og slett omlegge trasén og unngå dem. Dette er standard prosedyre ved for eksempel Statens Vegvesen. Hvis et universitetsmuseum finner funnene for godt til å la ligge, men utbygger velger en ny trasé – er det en forvaltningsutgravning som staten må betale.

SÅ til din sak mer spesifikt, først bildet og gjenstandene.

1) Jeg tror ikke det er en øks, verken av metall eller skifer. Skiferøks er det i allefall ikke, så det er ikke steinalder ut fra det funnet og den kategorien – steinmateriale ble brukt til mangt i lang tid så det kan være noe annet. Er det metall, er det også noe annet – for hvor i all verden tenkte du at skaftet skulle stå? For den definitive norske økseguiden kan du sjekke denne: https://munin.uit.no/bitstream/handl...=2&isAllowed=y
De beste til å spekulere i gjenstandsbilder er ofte metaldektorgruppa på Facebook.
2) Bilder av steinmaterialet, gråstein som du sier, du fant kan mye lettere avkrefte eller bekrefte dine steinalder mistanker, post gjerne noen bilder av de her. Er det pilspisser, skrapere, eller annet ’knakket’ materiale skal det være gode skarpe kanter, med mindre det er vannrullet eller kvartsitt fra eldre steinalder.
3) Du kan sjekke typologien på spiker/naglene dine, det kan gi en pekepinnen på alder. En fin resurs er her: https://jernspiker.wordpress.com
4) Det er ikke unormalt at man har en bruksfase av tufter over lange tidsperioder, hva som var attraktivt for en bolig i dag var ofte også attraktivt for en boplass i steinalderen – men at det skulle ha vært kontinuerlig bebodd over en så lang periode, har jeg ikke noe særlig tro på.

Så til angsten din:

Altså hvis jeg forstår deg riktig, så bor du i et hus – som har loftevegger – og som sies å stamme fra ca. 1600-tallet, men som er renovert til moderne standard foruten om jordkjelleren? Det første du kan gjøre er å se om du finner huset ditt i SEFRAK registret som holder alle hus eldre en 1900. Det gjør du her:

http://www.miljostatus.no/kart/ - velg kulturminner og huk av SEFRAK.

Hvis du finner at huset er fra 1600-tallet betyr ikke det automatisk at det er verna, for det tror jeg ikke det er – for det er oppustet. Hvis det viser seg at metallet skal være en gjenstand eldre en 1536, så er det automatisk fredning. Det betyr i alle hovedsak at du ikke får lage en kjellerleilighet uten at det gjøres prøvestikking der – hvis de komme ut negativ, no worries gjør hva du vil. Hvis de kommer ut positive for evt. metaltid, steinalder så sier de bare at du ikke skal gjøre inngrep der inntil de kan eventuelt grave det ut. Det er jo åpenbart en privat inngrep og skal ikke betales for – skal du lage butikk der nede så stiller saken seg annerledes. Det skal også sies at det registreres en haug med nye steinalder/metalltid lokaliteter årlig, de blir bare liggende og fordre ikke en utgravning.

Kontakt fylkesarkeologen din du, det har du eller eier ingenting å tape på. Den fjelltomta skal vel heller ikke utbygges og blir derfor heller ikke berørt på noen andre måter en jordbruk.

Hold oss oppdatert!

Mvh
A
Trådstarter
5 2
Jeg får ikke lastet inn bilder, alt henger seg, kommer tilbake når det har løst seg.
Min ærlige mening er at du bør glemme dette. Det er ikke noen steinalderboplass. Men gleder meg til å høre fortsettelsen her