Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 15091
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Du kan mene det du vil. Selv om dette ikke skulle være en debatt om direkte innvandring, kan jeg tilføye at jeg har både positive og negative erfaringer med innvandring og jeg har noen få venner med utenlandsk bakgrunn (er jente, så har flest venninner).

Men for å avslutte denne debatten, kan jeg spørre deg hva du mener er grunnen til at en god del mennesker som har gått "Livets harde skole" ofte er negative til flyktninger, stemmer FrP og poster jevnlig innvandringsfiendtlige innlegg på sin facebook-wall?

Kan det tenkes at de som har gått "Livets harde skole" er i flertall mer negative til flyktingdebatten enn nordmenn generelt?

Eller kan en annen forklaring være at de som har gått "Livets harde skole" er mer aktive i slike debatter enn nordmenn forøvrig?

Hva mener du?
Vis hele sitatet...
Nå er jeg faktisk såpass kildekritisk at jeg vil ha kilde på at "Livets harde skole" ofte er negative til flyktninger, stemmer FrP og poster jevnlig innvandringsfiendtlige innlegg på sin facebook-wall?"
Det har ikke jeg forutsetning for å mene noe om, min opfatning er at det er fordomsfullt og lite konstruktivt å komme med slike påstander.
Så kom med link som bekrefter dine påstander!
FemaleRookie
Trådstarter
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Nå er jeg faktisk såpass kildekritisk at jeg vil ha kilde på at "Livets harde skole" ofte er negative til flyktninger, stemmer FrP og poster jevnlig innvandringsfiendtlige innlegg på sin facebook-wall?"
Det har ikke jeg forutsetning for å mene noe om, min opfatning er at det er fordomsfullt og lite konstruktivt å komme med slike påstander.
Så kom med link som bekrefter dine påstander!
Vis hele sitatet...
Dette er mine personlige påstander. Jeg ser at de fleste i denne tråden deler mitt synspunkt. Når jeg ikke leser bøker som jeg må lese, leser jeg debatter fra blant annet VG, DB, Nettavisen, tv2, mm. Mitt inntrykk er at det er et helt klart flertall blant de som har gått LHS i forhold til negative holdninger blant flyktingdebatten. Dessverre kan jeg ikke begynne å linke til personlige facebookprofiler, det forstår nok du også. Toppkommentarer er ofte de med flest "likes" og hvis du selv studerer det med jevne mellomrom vil du se at disse toppkommentarene har rasistiske innlegg eller oftest bare negative innlegg. Fellesnevneren for disse innleggene er at de kommer fra facebookprofiler der LHS står oppført som utdanning.

For noen uker siden ble det nettopp postet en sak om flyktninger på VG sin facebook-wall. Jeg husker da en ganske ung jente som hadde kommentert noe ala:
" Nei, spar oss for disse flyktningsakene da? Nå kommer alle som har gått livets harde skole og skal belære oss, med sine fordommer og sitt hat".

Kommentaren hennes fikk svært mange "likes". Det var da dette som ga meg undring over hvorfor det var slik. Og med slik, mener jeg denne negative holdningen, rasismen eller fordomkommentarene som ble slengt ut blant de som har gått LHS.

Sitat av Zabbath Vis innlegg
Greit, du vil drive med flisespikkeri over den eksakte betydningen av ordet 'mange'. Jeg skjønner. La oss grave frem ordbøkene, da.

Poenget er at mobberne her har fått mange KP. Det er altså tydeligvis ganske populært å mobbe LHS-folk på dette forumet.

Uansett: En debatt om de faktiske konsekvensene av tøylesløs innvandring hadde vært mer interessant enn en tråd som kun går ut på å drite ut og latterliggjøre de mest uvitende innvandringskritikerne. Men slike tråder blir vel slettet så snart de blir startet, så jeg gidder ikke prøve.
Vis hele sitatet...
Er det altså min feil da, at noen mobber disse i min debatt som jeg startet? Jeg tror du tar feil. En debatt om de faktiske konsekvensene av tøylesløs innvandring er ofte problematisk. Jeg har sett flere eksempler i denne tråden på at begrepsforståelse, kildekritikk, samt noens evne her til å argumentere hadde gjort det vanskelig å få til en saklig debatt.

Du misforstår totalt poenget mitt igjen, når du hevder at dette er en tråd som kun går ut på å drite ut og latterliggjør de mest uvitende innvandringskritikerne. Anbefaler deg å lese DonTomaso sitt innlegg, da det var meget saklig og opplysende.
Sist endret av Amygdala91; 3. november 2015 kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Jeg har vel aldri sagt at jeg ikke synes det er en nedlatende tone? Det jeg påstår er at ikke mange har mobbet dem.

Å hevde at mange mobber de er jeg ikke enig i. Men for all del, jeg ser jo at det er enkeltinnlegg som er av stor negativ karakter.
Vis hele sitatet...
Om du ikke forstår at det å snakked nedlatende til noen ikke er mobbing får meg til å cringe. Om alle barna på skolen snakket nedlatende til en så blir dette mobbing. Slik er det også i det voksne liv. Man kan heller ikke unngå å se at du gir KP til de som snakker nedlatende og mener at man trenger utdanning for å kunne forstå hva en snakker om, som du selv skriver. Dette er tull og tar seg ikke ut å mene. Orker ikke å blande meg inn i dette når jeg ser hvilket trangsynt nivå du argumenterer på, da jeg heller ikke er intressert i å debuttere i denne tråden's tema men kun vill påpeke hvor feil du tar i dine siste poster.
Om du mener at det er et fåtall som har vært nedlatende så kan vi ta frem nok et eksempel fra en skole. Ole snakker til Per på en nedlatende tone, himler med øyene og får alle de andre barna til å flire. Dette er hvordan KP fungerer i denne debatten.
Sist endret av SoppVandreren; 3. november 2015 kl. 22:57.
FemaleRookie
Trådstarter
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Man kan heller ikke unngå å se at du gir KP til de som snakker nedlatende og mener at man trenger utdanning for å kunne forstå hva en snakker om, som du selv skriver. Dette er tull og tar seg ikke ut å mene. Orker ikke å blande meg inn i dette når jeg ser hvilket trangsynt nivå du argumenterer på, da jeg heller ikke er intressert i å debuttere i denne tråden's tema men kun vill påpeke hvor feil du tar i dine siste poster.
Vis hele sitatet...
Nei, nå må du gi deg. Jeg har gitt flest KP til slashdot, og han snakker ikke nedlatende om noen. Påstander uten noe form for grunnlag.

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Om du ikke forstår at det å snakked nedlatende til noen ikke er mobbing får meg til å cringe. Om alle barna på skolen snakket nedlatende til en så blir dette mobbing. Slik er det også i det voksne liv.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at det å snakke nedlatende til noen ikke er pent eller saklig. Hvis det er de innleggene der folk beskriver de som har gått LHS som idioter, tar jeg avstand fra slik ordbruk og ville selv ikke ordlagt meg på en slik måte.

Jeg har hevdet og hevder fremdeles at det ikke har vært mange som mobber de i denne tråden, for det mener jeg oppriktig ikke. På en annen side er jeg enig i at noen enkeltinnlegg kan uttale seg nedlatende og ufint om andre!
Sist endret av Amygdala91; 3. november 2015 kl. 23:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg ville heller spurt en antropolog, eller en småbarnsfar i Groruddalen, da selvfølgelig en uten "livets harde skole" på facebookprofilen, siden det tydeligvis er diskvalifiserende.
Vis hele sitatet...
Ja, så klart har tverrfagleg forskning større truverdigheit i samansette spørsmål, men det vil ikkje sei at folka i SSB ikkje kan komme fram til gode tal. Statistikk er både eit fag og eit verkty, og antropologer bruker garantert statistikk i faget sitt. SSB har nok og ein rimeleg samansett arbeisstokk, med mange ulike utdanninger, frå reint statistisk til humaniora.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Påstanden var at økonomer og analytikere bosatt i et 100% norsk segregert område skulle kunne vite mer om innvandringens negative konsekvenser enn de som bor der.
Vis hele sitatet...
Og det kjem litt an på korleis ein ser på det. I detalj - nei. Men som makroskopisk konsekvens, så vil det å bu i området gi deg relativt lite informasjon, og innehalde veldig mange kjelder til confirmation bias. T.d. vil du neppe legge merke til Muhammed som går på jobb 0500 og kjem heim klokka fem, men du vil legge merke til Zahled som banker kona fem timer for dag. Du får kort og godt ikkje eit komplett bilde av situasjonen.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Linken var bare ment som et eksempel på hvor mye de bommer på det som er deres eget fagfelt, hvorfor skal vi da spørre dem om noe som ikke er det?
Vis hele sitatet...
Vel. For det første er det uinteressant i kor mange tilfeller dei bommer. Det er derimot interessant i kor stor andel av sakene dei bommer - og med kor mykje. Viare så nyttar dei nok ofte eit konfidensintervall på 95%, som vil sei at dei reint statistisk vil ta feil i eit av tjue tilfeller - utan at det er grunn til å skrape fagfeltet.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Skal en økonom bosatt segregert kunne fortelle meg om hvordan innvandrerne i nabolaget mitt oppfører seg mot meg? bedre enn meg selv?
Vis hele sitatet...
Nei, men dei kan antakeleg fortelje betre enn deg om ulike integreringstiltak fungerer, fordi dei har metoder for å fjerne skeivheiter i utvalet sitt.
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Nei, nå må du gi deg. Jeg har gitt flest KP til slashdot, og han snakker ikke nedlatende om noen. Påstander uten noe form for grunnlag.
Vis hele sitatet...
At du gir KP til slashdot blir like urelevant som om jeg skulle sagt at jeg er helt enig i hva IS driver med, men jeg ga tommelen opp når Russland slo tilbake. Her er noen sitat som du har gitt KP til og jeg mener er nedlatende. De kan være sanne, men de kunne også ha vært formulert på en finere måte på lik måte som Ole kunne ha snakket til Per på en skikkelig måte:

Sitat av Lotuspotus Vis innlegg
Livets harde skole (LHS) med linjevalget Klipp & Lim med vekt på Julepynt.

Finner neppe den neste kreftvaksinen eller prisnominerte romanen blant dem
Vis hele sitatet...
Sitat av reklame Vis innlegg
For hva vet bussjåføren du bruker som eksempel om hvordan samfunnsgrupper fungerer?
Vis hele sitatet...
(Jeg vet at det var #bajjaz som dro frem dette, men her blir det henvendt til at personen ikke vet noe om dette fordi han er en busssjåfør og ikke for hans teoretiske og/eller praktiske erfaringer.)

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det går an å komme med intelligent kritikk, som t.d. provo her på bruket gjer, eller du kan komme med lavpanna idiotkommentarer.
Vis hele sitatet...
Her er du selv nedlatende:

Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Jeg husker selv min ukritiske holdning til generell forskning og jeg plukket ivrig ut de søylene jeg synes så bra ut i forskningsrapporter uten å skjønne hvordan metode som var brukt. Begrep som kildekritikk, validitet og reliabilitet var totalt ukjent for meg før jeg hadde hatt metode & statistikk ift. studier.
Vis hele sitatet...
Du prøver å få frem at man trenger en form for utdanning for å kunne saklig og korrekt kunne uttale seg om diverse tema fordi man ikke klarer å bedømme om det man leser er sant eller ikke.

Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Ai, jeg trodde jeg hadde formulert meg i den grad at folk forstod at jeg var ute etter ulike forklaring(er)/teori(er). Nå ser jeg at det kan tolkes annerledes ja. Takk for påminnelsen
Vis hele sitatet...
Om dette faktisk er ment nedlatende eller ikke kan du nok nekte på og jeg kan ikke bevise deg imot da dette er dårlig formulert når det er i tekst-format.

Jeg vil ikke si at hva jeg skriver er påstander uten grunnlag, da disse ligger rett under nesen din. Nok en gang vil jeg frasi meg noen som helst meningen om debatten's tema.
FemaleRookie
Trådstarter
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg

Her er du selv nedlatende:

Du prøver å få frem at man trenger en form for utdanning for å kunne saklig og korrekt kunne uttale seg om diverse tema fordi man ikke klarer å bedømme om det man leser er sant eller ikke.
Vis hele sitatet...

Du misforstår totalt hva jeg prøver å si. Jeg sier at etter jeg tok metode & statistikk fikk jeg en dypere forståelse av forskning og kildekritikk. Flere mennesker fra alle samfunnslag tror at en "poll" fra VG med 1000 stemmer er representabelt for hele Norge, og det er jo helt feil, som også flere skriver og påpeker. Dermed er hele poenget at vi som forstår at disse poll-undersøkelsene ikke er gyldige må prøve å forklare dette på en pedaogisk eller forståelig måte til de som ikke forstår at disse undersøkelsene ikke er relevante. Slik som feks mange som har gått LHS påstår. De påstår at slike poll-undersøkelser er relevante og viser dermed til at 600 stemmer som ønsker å stenge grensene, er gyldig fremfor 100 som ønsker å ha grensene åpne, og 300 som "ikke vet".

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Om dette faktisk er ment nedlatende eller ikke kan du nok nekte på og jeg kan ikke bevise deg imot da dette er dårlig formulert når det er i tekst-format.
Vis hele sitatet...
Det var ikke ment nedlatende. Jeg sa jo beklager for at jeg formulerte meg dårlig? Selv om jeg egentlig ikke synes at formuleringen var dårlig, tok jeg til meg at andre så på det som dårlig.
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Dette er mine personlige påstander. Jeg ser at de fleste i denne tråden deler mitt synspunkt. Når jeg ikke leser bøker som jeg må lese, leser jeg debatter fra blant annet VG, DB, Nettavisen, tv2, mm. Mitt inntrykk er at det er et helt klart flertall blant de som har gått LHS i forhold til negative holdninger blant flyktingdebatten. Dessverre kan jeg ikke begynne å linke til personlige facebookprofiler, det forstår nok du også. Toppkommentarer er ofte de med flest "likes" og hvis du selv studerer det med jevne mellomrom vil du se at disse toppkommentarene har rasistiske innlegg eller oftest bare negative innlegg. Fellesnevneren for disse innleggene er at de kommer fra facebookprofiler der LHS står oppført som utdanning.

For noen uker siden ble det nettopp postet en sak om flyktninger på VG sin facebook-wall. Jeg husker da en ganske ung jente som hadde kommentert noe ala:
" Nei, spar oss for disse flyktningsakene da? Nå kommer alle som har gått livets harde skole og skal belære oss, med sine fordommer og sitt hat".

Kommentaren hennes fikk svært mange "likes". Det var da dette som ga meg undring over hvorfor det var slik. Og med slik, mener jeg denne negative holdningen, rasismen eller fordomkommentarene som ble slengt ut blant de som har gått LHS.
Vis hele sitatet...
Nettopp!
Det er akkurat det jeg vil frem til, at det er din subjektive oppfatning, også kalt fordom. Og et for tynt grunnlag til å tillegge folk dårlige egenskaper.
Jeg synes du skjærer folk over samme kammen og klistrer de opp mot "gruppas" mest negative.

Det er bekreftende å få masse KP på freak, men diskvalifiserende og få likes i VG ?
Gjør ikke støtten du får her i tråden dette til ditt ekkokammer?
Du oppretter faktisk en tråd hvor du samler LHS i en gruppe, plasserer dem til Frp politisk og tillegger dem politiske syn og nettadferd som du selv mener er negative.
Jeg skjønner ikke hvor du får det fra, sjekker du profilene? skriver folk hva de stemmer?

Du ville vel vært enig med meg i at det ikke hadde vært bra om noen opprettet en tråd med utgangspunkt i å snakke ned muslimer eller folk fra Senegal?
[quote=Yorke;3269188]Mennesker er fantastisk flinke til å tråkke på de som står lavere enn seg selv, med formål om å forhøye seg selv.

så sant så sant.

Men det er fremdeles veldig mange som roser folk opp også, la oss ikke glemme dem

Når det kommer til flyktninger, jeg skjønner ikke hvorfor nordmenn er så bekymret? Gjør det oss noe? Forstår at det koster litt, men hva med Jordan?
FemaleRookie
Trådstarter
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Nettopp!
Det er akkurat det jeg vil frem til, at det er din subjektive oppfatning, også kalt fordom. Og et for tynt grunnlag til å tillegge folk dårlige egenskaper.
Jeg synes du skjærer folk over samme kammen og klistrer de opp mot "gruppas" mest negative.

Det er bekreftende å få masse KP på freak, men diskvalifiserende og få likes i VG ?
Gjør ikke støtten du får her i tråden dette til ditt ekkokammer?
Du oppretter faktisk en tråd hvor du samler LHS i en gruppe, plasserer dem til Frp politisk og tillegger dem politiske syn og nettadferd som du selv mener er negative.
Jeg skjønner ikke hvor du får det fra, sjekker du profilene? skriver folk hva de stemmer?

Du ville vel vært enig med meg i at det ikke hadde vært bra om noen opprettet en tråd med utgangspunkt i å snakke ned muslimer eller folk fra Senegal?
Vis hele sitatet...

Vet du hva som ligger i begrept fordommer? Fordommer vil si å tilegne HELE gruppen en viss type negative egenskaper. Det har jeg aldri gjort.

Jeg sier at: "Jeg ser ofte at de som er negative til flyktningdebatten har gått "Livets harde skole", stemmer FrP og poster jevnlig innvandringsfiendtlige innlegg på sin facebook-wall. "

Jeg sier ikke at hele gruppen er slik. Jeg sier bare at jeg ofte ser at de som er negative til flyktningdebatten har gått Livets harde skole", stemmer FrP og poster jevnlig innvandringsfiendtlige innlegg på sin facebook-wall.


Du skrivee" Det er bekreftende å få masse KP på freak, men diskvalifiserende og få likes i VG ?"

Dette må du forklare? For dette skjønner jeg ingenting av. Hvis du sikter til et av mine tidligere innlegg brukte jeg "likes" i VG i et eksempel, der en jente påpekte at VG måtte slutte å legge ut artikler om flyktninger, da hun var lei av at alle som hadde gått LHS kom og belærte oss med fordommer, rasisme og hat.

Ellers har jeg skrevet noe om at de som har gått LHS og skriver negativt og rasistisk om flyktninger ofte får mye likes. DERFOR skiller de seg ofte lett ut i slike nettdebatter.

Du skriver "Jeg skjønner ikke hvor du får det fra, sjekker du profilene? skriver folk hva de stemmer?".

Ja, det stemmer. Jeg sjekker profilene. Der står det i de fleste tilfeller at de har gått LHS eller at de er uføretrygdet. I tillegg finner jeg mange poster om hvor bra FrP er og hvor bra innvandringskritiske sider som "frittord" er, som de jevnlig poster. Av og til hender det at jeg sender melding til de og spør hvorfor de skriver slike ting (jeg sikter da til grove rasistiske innlegg). Da blir jeg blokkert eller får en stygg melding tilbake.
Sist endret av Amygdala91; 4. november 2015 kl. 00:29.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og det kjem litt an på korleis ein ser på det. I detalj - nei. Men som makroskopisk konsekvens, så vil det å bu i området gi deg relativt lite informasjon, og innehalde veldig mange kjelder til confirmation bias. T.d. vil du neppe legge merke til Muhammed som går på jobb 0500 og kjem heim klokka fem, men du vil legge merke til Zahled som banker kona fem timer for dag. Du får kort og godt ikkje eit komplett bilde av situasjonen.
Vis hele sitatet...
Blir det ikke confirmation bias også når dere finner en NAVer som er rasist og slækker hele dagen?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, så klart har tverrfagleg forskning større truverdigheit i samansette spørsmål, men det vil ikkje sei at folka i SSB ikkje kan komme fram til gode tal. Statistikk er både eit fag og eit verkty, og antropologer bruker garantert statistikk i faget sitt. SSB har nok og ein rimeleg samansett arbeisstokk, med mange ulike utdanninger, frå reint statistisk til humaniora.
Vis hele sitatet...
SSB er et sidespor og var aldri ment som annet fra meg.

Og det kjem litt an på korleis ein ser på det. I detalj - nei. Men som makroskopisk konsekvens, så vil det å bu i området gi deg relativt lite informasjon, og innehalde veldig mange kjelder til confirmation bias. T.d. vil du neppe legge merke til Muhammed som går på jobb 0500 og kjem heim klokka fem, men du vil legge merke til Zahled som banker kona fem timer for dag. Du får kort og godt ikkje eit komplett bilde av situasjonen.
Vis hele sitatet...
Når en familie får alle fire sønnene ranet, så kan forskerne si akkurat hva de vil om "makroskopisk konsekvens".
Når tryggheten er borte er også det viktigste borte.

Men de aller fleste holder kjeft.
Jeg er fra Groruddalen selv og alle jeg kjenner som har barn må flytte.
En sendte sønnen til familie på en annen kant av landet.
De siste jeg kjenner som har flyttet langt hadde barn som var kvart arabiske, de var for norske til å unngå mobbing.

De har vel ett og annet de kan fortelle deg om innvandring, uavhengig av hva slags utdanning de har.

Nei, men dei kan antakeleg fortelje betre enn deg om ulike integreringstiltak fungerer, fordi dei har metoder for å fjerne skeivheiter i utvalet sitt.
Vis hele sitatet...
Fagfolket sliter med det også.
Når Kadra hadde sin tur med skjult kamera, så var det utbetalt støtte til 44 somaliske organisasjoner.
Så og si alle hadde somalisk i foreningsnavnet og hadde ingen integrerende funksjon selv om det var formålet.
Det ble i stedet aktivt jobbet for at ungdommen skulle segregere seg, og i opptaket ble Røde Kors omtalt som djevelens sendebud.

Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Vet du hva som ligger i begrept fordommer? Fordommer vil si å tilegne HELE gruppen en viss type negative egenskaper. Det har jeg aldri gjort.

Jeg sier at: "Jeg ser ofte at de som er negative til flyktningdebatten har gått "Livets harde skole", stemmer FrP og poster jevnlig innvandringsfiendtlige innlegg på sin facebook-wall. "

Jeg sier ikke at hele gruppen er slik. Jeg sier bare at jeg ofte ser at de som er negative til flyktningdebatten har gått Livets harde skole", stemmer FrP og poster jevnlig innvandringsfiendtlige innlegg på sin facebook-wall.


Du skrivee" Det er bekreftende å få masse KP på freak, men diskvalifiserende og få likes i VG ?"

Dette må du forklare? For dette skjønner jeg ingenting av. Hvis du sikter til et av mine tidligere innlegg brukte jeg "likes" i VG i et eksempel, der en jente påpekte at VG måtte slutte å legge ut artikler om flyktninger, da hun var lei av at alle som hadde gått LHS kom og belærte oss med fordommer, rasisme og hat.

Ellers har jeg skrevet noe om at de som har gått LHS og skriver negativt og rasistisk om flyktninger ofte får mye likes. DERFOR skiller de seg ofte lett ut i slike nettdebatter.

Du skriver "Jeg skjønner ikke hvor du får det fra, sjekker du profilene? skriver folk hva de stemmer?".

Ja, det stemmer. Jeg sjekker profilene. Der står det i de fleste tilfeller at de har gått LHS eller at de er uføretrygdet. I tillegg finner jeg mange poster om hvor bra FrP er og hvor bra innvandringskritiske sider som "frittord" er, som de jevnlig poster. Av og til hender det at jeg sender melding til de og spør hvorfor de skriver slike ting (jeg sikter da til grove rasistiske innlegg). Da blir jeg blokkert eller får en stygg melding tilbake.
Vis hele sitatet...
Da må jeg få sitere ditt eget innlegg

-Jeg ser at de fleste i denne tråden deler mitt synspunkt.
Vis hele sitatet...
-Toppkommentarer er ofte de med flest "likes" og hvis du selv studerer det med jevne mellomrom vil du se at disse toppkommentarene har rasistiske innlegg eller oftest bare negative innlegg
Vis hele sitatet...
-Kommentaren hennes fikk svært mange "likes". Det var da dette som ga meg undring over hvorfor det var slik. Og med slik, mener jeg denne negative holdningen, rasismen eller fordomkommentarene som ble slengt ut blant de som har gått LHS.
Vis hele sitatet...
Dette skriver du i et og samme innlegg.
Du tar til inntekt at folk er enige med deg, men de du er uenig med får ikke den samme inntekten på sine likes.
Sist endret av bajjaz; 4. november 2015 kl. 02:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Flere mennesker fra alle samfunnslag tror at en "poll" fra VG med 1000 stemmer er representabelt for hele Norge, og det er jo helt feil, som også flere skriver og påpeker.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg jo enig i at er en skandale, at noen er så blind at de ikke forstår at 1000 stemmer ikke snakker for et helt land. De samme personene trodde vell også at alle i verden var nazister før i tiden?

Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Selv om jeg egentlig ikke synes at formuleringen var dårlig, tok jeg til meg at andre så på det som dårlig.
Vis hele sitatet...
Du må jo forstå at når du legger opp en setning på den der måten i en slik anledning vil det virke som du bruker sarkasme og mener at personen(e) du skriver til ikke forstår deg i den samme intellektuelle graden. Derfor mente jeg at det var en dårlig formulert setning, da du argumenterer med noen som mest sannsynlig kun oppfatter det mest negative i hva du skriver.

Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Vet du hva som ligger i begrept fordommer? Fordommer vil si å tilegne HELE gruppen en viss type negative egenskaper.
Vis hele sitatet...
Vet du hva som ligger i begrepet fordommer? Det er ikke rettet mot HELE grupper, det er en mening du får om noe eller noen (Som oftest negativt rettet i de fleste sammenhenger) før du har blitt kjent med h*n/den og som kan rettes mot hele grupper. Ikke for å være pirkete, men syns det er litt flaut at du skal rette opp noen for å så si feil.
Det er veldig enkelt å se hvor enkelte står i denne debatten. Det er vell ikke så vanskelig å kunne se at en god del av innleggene her enten er subjektive, flisespikkeri eller bare irrelevant.
Sitat av Ad_hoc Vis innlegg
Syntes det er litt synd at vi som et av verdens rikeste land skal bekymre oss så veldig over hvor mye det koster i det korte løp når det er snakk om folk som flykter fra forferdeligheter de fleste av oss ikke kan forestille oss. Sier i det korte løp fordi jeg lever vel fortsatt i en fjern fantasi om at mennesker er et lands største ressurs, og at det burde være mulig å integrere immigranter på en slik måte at de etter hvert bidrar til den norske økonomi.

Men det er bare hva jeg mener. Folk skal jo selvfølgelig ha rett til å diskutere hva de forskjellige politiske ideene koster
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må vi bekymre oss over hvor mye det koster. Eller hvor mener du pengene skal komme fra?
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
For og dekke opp kann mann begynne og doble drivstoff prisende
Vis hele sitatet...
Og hvilke effekter ville dét hatt på næringslivet, tror du? Hva hadde skjedd med samferdselen? Med varetransporten? Med folk i distriktene, hvor man er avhengig av bil for å komme seg frem (og hvor mange av asylsøkerne skal bosettes)? Har du i det hele tatt tenkt over konsekvensene av politikken du ønsker deg?
Man må prøve å ha empati. Det er plass til alle, vi er alle bare brikker i et stort spill. Det er alltid plass til flere brikker. Penger er bare et middel for å holde mennesker i aktivitet, en gulrot for å lede oss i ring. Selv uføretrygdede betaler skatt. Det er bedre at folk går på uføretrygd enn at de er kriminelle. En professor uttalte i en artikkel jeg leste at vi jobber egentlig mye mer enn det som er nødvendig for å opprettholde samfunnet.

Når folk har en fiendtlig holdning, så er det fordi de ikke forstår hvordan ting egentlig henger sammen og lever i konstant panikk, "survival"-modus. Når realiteten er at det er overflod av alt i samfunnet. Når noen påberoper seg " Livets harde skole"-tittel, så er det alltid en underliggende grunn til det. Hvem hadde ikke sagt det om man hadde den samme oppveksten? Det må man si til seg selv.

Det er ingen grunn til å ha en fiendtlig holdning mot innvandring, man bestemmer selv hvem man vil ha som venner, og alle i verden lever egentlig under ett tak.
Sist endret av Oro; 4. november 2015 kl. 06:17.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Det er altså ikke mulig å ta noe av det han skriver seriøst, bare fordi Provo mener å ha funnet noen "feil" (les: ting som ikke stemmer med Provos verdensbilde) i et par av innleggene hans (som forøvrig sikkert handlet om noe helt annet enn innvandring til Norge).

Okay.
Vis hele sitatet...
Her er du på villspor. Det har ingenting å gjøre med hva som stemmer med mitt verdensbilde. Det dreier seg om det enkle faktum at Steigan beviselig er ekstremt lite etterrettelig i sin kildebruk og hvordan han konkluderer på bakgrunn av det han finner. Innleggene, som det jeg kommenterer i lenken til slashdot, er proppfulle av voldsomt skjeve fremstillinger og direkte feilaktigheter. Med andre ord: Han eier ikke troverdighet. Det er problemet.

Det finnes selvfølgelig andre som har saklige argumenter for lavere innvandring. Men denne tråden omhandler hovedsakelig en påstand om at av de som farer med dårlige, rasistiske og overdrevent aggressive kommentarer mot innvandrere i kommentarfelter og på facebook, ser en stor del av dem ut til å ha oppgitt "Livets harde skole" som utdanning i profilen sin.

Og her er det tydelig noen som trenger en logikkoppfriskning: En påstand om at mange rasister har "Livets harde skole" i profilen sin betyr IKKE 1) at alle rasister har "Livets harde skole" i profilen sin; 2) at bare rasister har "Livets harde skole" i profilen sin; eller 3) at alle som er for lavere innvandring er uutdannede rasister.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Har dere spurt dere selv om hvem som får de dårlige erfaringene med innvandringen?
Hvem det er som får boligområdene drastisk endret, eller hvem det er som ikke har råd til å flytte til en god skole for barna?
Hvem det er som har havnet bak den tredje verden i køen på NAV, eller helsevesenet?

De med liten eller ingen utdanning, eller dårlig helse!
Eller rasister som de også blir kalt.

Hvem vet mest om innvandring?

Bussjåføren som jobber og bor i et innvandrertett område?
Eller en respektert doktor i kjemi, bosatt i et område helt uten innvandrere utenom en og annen høyt utdannet og godt integrert?

Og er dere mobberne her inne noe bedre?
Vis hele sitatet...
Bussjåfører i et invandrertett område møter nok et statistiskt representativt utvalg av invandrere til daglig i jobben sin tenker jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av villniss Vis innlegg
Bussjåfører i et invandrertett område møter nok et statistiskt representativt utvalg av invandrere til daglig i jobben sin tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Nei, dei gjer ikkje det - på samme måte som dei ikkje møter eit representativt utval nordmenn. T.d. tar ikkje dei som jobber natt kollektivtransport i samme grad, fordi det er mindre av den, og uansett er ikkje køer eit problem på den tid av døgnet. Ei heller ser dei dei aller svakaste, som gjerne ikkje har råd til kollektivtransport, og dei ser heller ikkje middelklassen som har bil.

I tillegg har dei større sjans for å hugse dei som utmerkar seg negativt enn dei som går inn bak og set seg på ein ledig plass og går av sju stopp seinare.

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Du prøver å få frem at man trenger en form for utdanning for å kunne saklig og korrekt kunne uttale seg om diverse tema fordi man ikke klarer å bedømme om det man leser er sant eller ikke.

Om dette faktisk er ment nedlatende eller ikke kan du nok nekte på og jeg kan ikke bevise deg imot da dette er dårlig formulert når det er i tekst-format.
Vis hele sitatet...
Å påstå at nokon med høgare utdanning, der ein god del av faga omhandler kjeldekritikk, metode og statistikk, er betre til å analysere og vurdere truverdet til ein tekst enn ein person utan dei faga kan vel ikkje kallast kontroversielt? Det ville jo vere ei skandale om det ikkje var tilfellet.

På samme måte som ein bilmekaniker er betre rusta enn meg til å vurdere bremsene på ein bil, så er folk med høgare utdanning stortsett betre i stand til å vurdere artsfrender sitt arbeid.
Sist endret av vidarlo; 4. november 2015 kl. 11:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Man må prøve å ha empati. Det er plass til alle, vi er alle bare brikker i et stort spill. Det er alltid plass til flere brikker. Penger er bare et middel for å holde mennesker i aktivitet, en gulrot for å lede oss i ring. Selv uføretrygdede betaler skatt. Det er bedre at folk går på uføretrygd enn at de er kriminelle. En professor uttalte i en artikkel jeg leste at vi jobber egentlig mye mer enn det som er nødvendig for å opprettholde samfunnet.

Når folk har en fiendtlig holdning, så er det fordi de ikke forstår hvordan ting egentlig henger sammen og lever i konstant panikk, "survival"-modus. Når realiteten er at det er overflod av alt i samfunnet. Når noen påberoper seg " Livets harde skole"-tittel, så er det alltid en underliggende grunn til det. Hvem hadde ikke sagt det om man hadde den samme oppveksten? Det må man si til seg selv.

Det er ingen grunn til å ha en fiendtlig holdning mot innvandring, man bestemmer selv hvem man vil ha som venner, og alle i verden lever egentlig under ett tak.
Vis hele sitatet...
Det er ikke plass til alle. Boligmarkedet er allerede sprengt. Asylsøkerne blir innlosjert i hoteller som asylbaroner tjener seg søkkrike på og staten taper utrolig mye penger.

Du som har så mye empati og mener vi har så god plass kan jo starte med å ta inn 6-10 mann i boligen din?
Folk som oppgir at de har gått "livets harde skole" på Facebook har kanskje litt lavere terskel for å skrive det de måtte tenke på der og da i kommentarfeltet til en diger avis uansett hvor vulgært det måtte være. I tillegg så har man nok noe av det en del her allerede har skrevet med at folk i en vanskelig situasjon fort kan komme til å tråkke på andre for å føle seg bedre.
FemaleRookie
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Folk som oppgir at de har gått "livets harde skole" på Facebook har kanskje litt lavere terskel for å skrive det de måtte tenke på der og da i kommentarfeltet til en diger avis uansett hvor vulgært det måtte være. I tillegg så har man nok noe av det en del her allerede har skrevet med at folk i en vanskelig situasjon fort kan komme til å tråkke på andre for å føle seg bedre.
Vis hele sitatet...

Du sier noe der. Dette med å tråkke på andre for å føle seg bedre, forstår jeg ikke helt. Blir det ikke ganske selvmotsigende med tanke på innholdet? Altså, det at det en del av de som har gått LHS skriver blir selvmotsigende. Jeg husker et par kommentarer som oppfordret eller støttet asylbrannene. Særlig husker jeg en kommentar ala "noen kommer til å røyke dere ut til slutt uansett, dette vil vi se vi mer av i fremtiden og jeg gir min støtte til alle modige helter".

Når de da oppfordrer, ler eller støtter disse brannene, forstår de da ikke at landet må bruke mer penger og ressurser på å lage nye? (Noe de også klager over, da de ønsker at ressursene ikke skal gå til noen andre før vi har hjulpet alle våre egne først).

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du tar til inntekt at folk er enige med deg, men de du er uenig med får ikke den samme inntekten på sine likes.
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, synes ikke det er lett å forstå. Men jeg prøver å gi en forklaring på hva jeg har prøvd å forklare.

De jeg er enige med her inne på nFF, de som skriver godt og skriver ting jeg søtter får KP av meg.

De på facebook som får mange likes på toppkommentarer havner ØVERST i debatten. DEt kan si noe om at innleggene er populære. Slik som feks. denne jenta som jeg fortalte om. Jenta sitt klageinnlegg om at nå måtte folk slutte å legge ut artikler om flyktningkrisen, for da kommer alle de som har gått LHS og skal belære oss med sitt hat og sine negative, og rasistiske holdninger. Og dette innlegget fikk syke mange likes. Dermed sier det noe om at innlegget var populært.

Jeg har også brukt dette med likes for å forklare at en del av de som har gått LHS skriver negative, rasistiske og hatfylte kommentarer på facebook, og disse kommentarene HAVNER øverst i toppkommentarfeltet fordi de får mange likes av andre som har gått LHS.

Derfor er de også ekstra synlige, så mange folk får med seg dette fenomenet. Akkurat som meg feks. som har undret meg mer og mer over dette de siste ukene.

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg



Du må jo forstå at når du legger opp en setning på den der måten i en slik anledning vil det virke som du bruker sarkasme og mener at personen(e) du skriver til ikke forstår deg i den samme intellektuelle graden. Derfor mente jeg at det var en dårlig formulert setning, da du argumenterer med noen som mest sannsynlig kun oppfatter det mest negative i hva du skriver.
Vis hele sitatet...
Er det noen som føler seg støtt? Når jeg bruker sarkasme eller ironi pleier jeg å bruke mye utropstegn og skrive på en slik måte at alle skjønner at det bare er tull og f.skap. I en overdrevent grad ala hun bloggeren som bommet med innlegget besilt fra Norsk Folkehjelp. Men takk for påminnelsen


Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Vet du hva som ligger i begrepet fordommer? Det er ikke rettet mot HELE grupper, det er en mening du får om noe eller noen (Som oftest negativt rettet i de fleste sammenhenger) før du har blitt kjent med h*n/den og som kan rettes mot hele grupper. Ikke for å være pirkete, men syns det er litt flaut at du skal rette opp noen for å så si feil.
Vis hele sitatet...
Ok, gratulerer. Der arresterte du meg på noe. Jeg pleier å bruke fordommer om grupper, men ser jo nå fra flere kilder at det er helt rett å bruke de om personer også, selv om det ofte blir brukt mot grupper. Du syens det er flaut? Det sier litt mer om din modenhet.
Sist endret av Amygdala91; 4. november 2015 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, det er fullstendig legitimt, men ekstremt mykje av retorikken er iikkje spesielt intelligent eller opplysande - og den har klare fellestrekk med delar av det du kan lese i t.d. Mein Kampf. Dehumaniserande karikaturer mot ei enkeltgruppe.
Vis hele sitatet...
Retorikken i kommentarfeltene ja, fra de som kommer fra "livets skole" (en skole jeg også har sett på profiler til folk som har andre synspunkter på innvandring enn det som kommer frem her!). Har forøvrig alltid trodd at det livets skole greiene, bare var noe eldre herrer skrev fordi de synes det er utrolig festlig, men ok.

Her tar vi alle virkemidler i bruk for å stemple de borgelige og deres velgere som dumme NAV klienter med rusproblemer. For det er nettopp DET jeg er redd for. Fordi denne politkken tiltrekker seg en del svakerestilte(I følge dere, kan gjerne se en kilde), så skal det brukes som et argument for å henge ut alle ANDRE FRP-velgere og dermed forsøke å deevaluere de MANGE GODE argumentene for å begrense innvandringen. Se på uttryket "frepper" som de naive stakkars barna i AUF eller noe laget. Bare for å fremstile de borgerlige og særlig FRP som dumme svin. Det er tragisk.

Poenget mitt i innlegget du siterer, er at jeg er redd det brukes som et slags søkt virkemiddel for å svartmale deler av høyresiden som ønsker en mer resriktv innvandringspolitikk. Kanskje ikke på TV og kanskje ikke direkte, rett ut, men når mange politikere, samfunnsvitere og andre "eksperter" uttaler seg, kan man lese mellom linjene hos flere at en del ikke tar verken regjeringen eller deres velgermasse seriøst. Hvor ofte har ikke både FRP-velgere, politikere og andre innvandringskritiske blitt stemplet som rasister pga helt legitime utsagn?

Jeg ruser meg periodsevis. Jeg vil ha mindre invandring. Jeg har stemt FRP en gang(blir neppe to, da må de få til mer, men tror vi kan takke samarbeidssabotørene Venstre og KRF). Er min mening da ugyldig, lavpannet og idiotisk? Ò_Ó

Sitat av slashdot Vis innlegg
Samme gjeld islamkritikk. Det går an å komme med intelligent kritikk, som t.d. provo her på bruket gjer, eller du kan komme med lavpanna idiotkommentarer.
Vis hele sitatet...
Var det en lavpanna idiotkommentar av meg mener du? Slett den da? Jeeeez Islamkritikk er irrelevant for meg. Spiller ingen rolle hva slags religion de har, selv om de kanskje forståelig nok har litt større vansker med å integrere seg. Det saken gjelder, er at vi faktisk snart ikke har kapasitet til å ta imot alle som sliter her i verden. Erna Solberg antyted så sent som i dag at grensene kan bli stengt hvis flyktninstrømme øke noe mye mer, fordi kapasiteten er nesten allerede nådd...

Den kunne vel hatt litt mer kjøtt på beina, men det var en innskytelse jeg mener er helt innafor her, og jeg vurderte det slik at den ikke trengte noen videre utdyping. Men kan godt sende deg noen tusen ord på PM om hvorfor jeg mener det jeg gjør, så kan du forklare meg hvorfor jeg tar feil og hvorfor jeg er en lavpannet idiot, og spesielt er jeg interessert i å vite hvordan rusbruk er relevant. Det er sikkert tungt å innse, men alle myndige personer har stemmerett, og de stemmene teller akkurat like mye som Jonas Gahr Støre sin. Behersker også nynorsk dersom du ønsker. Om den siste kommentaren ikke var ment til meg, så beklager jeg til dels kvassheten, men da burde du ha gjort det klarere at det ikke var meg du snakket til.

Lagrer innlegget på notepad fordi det blir sikket slettet som vanlig.
Sist endret av TrippyKing; 4. november 2015 kl. 19:29.
Vil bare tilføye noe, samtidig som jeg også er interessert i eventuelle motargumenter siden jeg ikke kommer på noen selv her.

Det er ingen som skal dømmes etter hvilke farge de har, problemet ligger i denne såkalte "kultur berikelsen" vi skal få som resultat av innvandringen. Det er ikke snakk om å integrere innvandrere inn i norsk kultur, men at de skal få lov til å holde på sitt eget. Vi ser f,eks mange som flagger med palestinske flagg på 17.mai, selve bursdagen til Norge. Det blir som at Geir har bursdag, men vi sier gratulerer til Kristian, som forøvrig ikke har sin egen bursdag før om 5 måneder. Samtidig som det er så store skrik mellom den norske kulturen og den islamske spesielt, hvor Norge står for likestilling men i islam er det en stor undertrykking av kvinner, steining er vanlig og helt akseptabelt, o,l. Skal man ta inn innvandrere til Norge så må de også kunne akseptere norske lover og standarer. Jeg for min del har et pessimistisk syn på innvandrere generelt, ikke basert på hudfarge, men fordi den kulturen de står for (som f,eks at steining og tortur burde være lov, man skal ikke ha lov til å utrykke seg fritt, og da spesielt ikke hvis man er kvinne) det strider i mot alt jeg står for, samt den norske grunnloven, og generelt det som er allment akseptert i hele verden utenfor islamske lover. Er jeg da en rasist ? Det har jo ingenting med rase å gjøre, ville mer kalt meg selv en "kulturist" som har troen på det gode i menneske, sett bort i fra relgion og slike ting. bare sånn generelt. Er jo helt fjernt at noen mennesker mener vi burde steine kvinner i Norge uansett hvilke årsak, og hvis man ikke er enig i det så er man jo rett og slett en komplett idiot?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Sitat av robhol Vis innlegg
-idioter har tilsynelatende større sannsynlighet for å være trangsynte xenofober.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Tillater meg å cherry-picke denne, for det var en ganske dårlig sammenheng mellom det du vil ha dette sitatet til å bety og det som faktisk står der.

Sitat av robhol Vis innlegg
Selvutnevnte "Livets harde skole"-eksaminander er idioter, idioter har tilsynelatende større sannsynlighet for å være trangsynte xenofober, [...]
Vis hele sitatet...
Jeg nevner ingenting om lav utdanning og xenofobi (selv om jeg, bare for å ha nevnt det, mistenker at det ligger en korrelasjon der), jeg nevner heller ingenting om lav utdanning og idioti. Jeg nevner faktisk ingenting om lav utdanning i det hele tatt - den konteksten er det kun du som tillegger det jeg skrev.

Alt jeg sa er at folk som lister "livets harde skole" i felt for "utdannelse" (der andre enten setter sin faktiske utdannelse eller holder kjeft) som regel ikke har et sylskarpt intellekt.
Sist endret av robhol; 4. november 2015 kl. 22:47.
Sitat av robz1 Vis innlegg
Det er ingen som skal dømmes etter hvilke farge de har, problemet ligger i denne såkalte "kultur berikelsen" vi skal få som resultat av innvandringen. Det er ikke snakk om å integrere innvandrere inn i norsk kultur, men at de skal få lov til å holde på sitt eget. Vi ser f,eks mange som flagger med palestinske flagg på 17.mai, selve bursdagen til Norge. Det blir som at Geir har bursdag, men vi sier gratulerer til Kristian, som forøvrig ikke har sin egen bursdag før om 5 måneder. Samtidig som det er så store skrik mellom den norske kulturen og den islamske spesielt, hvor Norge står for likestilling men i islam er det en stor undertrykking av kvinner, steining er vanlig og helt akseptabelt, o,l. Skal man ta inn innvandrere til Norge så må de også kunne akseptere norske lover og standarer. Jeg for min del har et pessimistisk syn på innvandrere generelt, ikke basert på hudfarge, men fordi den kulturen de står for (som f,eks at steining og tortur burde være lov, man skal ikke ha lov til å utrykke seg fritt, og da spesielt ikke hvis man er kvinne) det strider i mot alt jeg står for, samt den norske grunnloven, og generelt det som er allment akseptert i hele verden utenfor islamske lover. Er jeg da en rasist ? Det har jo ingenting med rase å gjøre, ville mer kalt meg selv en "kulturist" som har troen på det gode i menneske, sett bort i fra relgion og slike ting. bare sånn generelt. Er jo helt fjernt at noen mennesker mener vi burde steine kvinner i Norge uansett hvilke årsak, og hvis man ikke er enig i det så er man jo rett og slett en komplett idiot?
Vis hele sitatet...

Ja, nå kommer sikert noen til å saumfare innleggene dine, finne ut om du ruser deg, går på NAV eller gjør noe annet som er unyttig for samfunnet, og dermed avfeie alle dine argumenter fordi du er en uduligelig, narkoman rasist. Er du så heldig at du har levd et plettfritt liv og har tattovert "no to racism" over hele ryggtavla, og du er mulatt eller mørkhudet for den del, KANSKJE en eller annen modig sjel titter på argumentene dine.

Hudfarge er irrelevant ja, HELT enig. Allerede der er alt som har med rasisme satt en strek over. Jeg kjenner ingen utlendinger, men har ingen dårlig erfaring med dem. Jeg synes veldig synd på mange som kommer, og har hørt dem fortelle hva de har vært igjennom både på TV og i samtale.. Det er helt jævlig. Og det i mange land er forbudt å være homofil og at det kan straffes med døden, pisking, steining og hele pakka synes jeg er helt forkastelig i 2015. Og det er nok de fleste som kommer hit enige i også. Det er mange radikale islamister og tullinger som har makt i midtøsten, Afrika og andre steder. Det er DEM som er problemet, ikke de stakkars ofrene som kommer hit. Men vi tar imot så mange som det er plass til nå. Det kommer hundrevis per dag, og jeg ville gjort alt for å komme hit jeg også hvis jeg var dem. Men problemene oppstår når det blir for mange. Det feks utover integreringen. De blir asylsøkere, hvis de få godkjet opphold så blir de plassert ut et eller annet sted - og det kan umulig være noe gøy hvis du har bodd på asylmottak i 5 år og du har startet et nytt sted. Men det er ingenting som hindrer dem fra å flytte til Oslo etterpå, for de finner de mer av sin egen kultur og mennesker de identifiserer seg med. Alt så langt er fortsatt totalt forstålig og 100% i tråd med vanlig, menneskelig oppførsel.

MEN DET BLIR FOR MANGE! Vi kan ikke ta imot flere innvandrere enn vi greier å integrere. Det må til og med den mest innvandringsliberale venstrevelger være enig i. Da skaper vi, som Erna sa på nyhetene i dag, bare enda større sosiale problemer - både blant dem og oss selv. Er det viktigere at menneskene har det bra, eller at Norge kan få noen imponerend tall og statistikk vi kan bruke for markedsføre oss internasjonalt somet snill land. Eller tall som går rett på CVen til Erna Solberg for del del, som i likhet med sin forgjenger Jens Stoltenberg sikkert er mest opptatt av sin egen selvrealisering og muligheter for internasjonale toppjobber i Brüssel. Jeg innså, og sa det til mine venner, at Stoltenberg lystret sine internasjonale venner, spesielt i EU der jeg trodde han ville havne. Men det skjer nok mye i kulissene.

Det jeg vil frem til er at asylstrømmen kanskje ikke er et problem, vi vil ta i mot så mange vi kan helt til det er fullt og så vil garantert grensene stenges. Vent å se, det vil opposisjonen melke for alt det er verdt. Alt for å få et cheap shot mot regjeringen, er ikke første gang de regelrett ignorerer fakta for å slippe løs et ballespark mot FRP. Mange av dem vil få avslag. Men hvor mange skal få oppholdstillatelse? Hvor mange har vi plass til å BOSETTE, å INTEGRERE? Det ble til stor jubel foreslått å ta imot 10.000 flyktninger av AP. Det minnet meg litt om når Dr. Evil sier "One hundred.... BILLION.. dollars".


Og ja, de kulturelle forskjellene er enorme hos flyktninger fra midtøsten kontra oss, og det gjør dem vanskeligere å integrere enn de som kommer fra vestlige land/Europa. Det er fakta, ikke rasismie, forrested.
Jeg leste på freak for lenge siden, at koranen og de vanlige prinsippene innen Islam aldri eller, nesten aldrim har blitt revidert, mens bibelen og kristendommen har blitt modernisert, omtolket og avradikalisert for å passe mer inn i et moderne samfunn. Fant kilder på dette også. Derfor henger Islam etter og har mindre rom for tolkninger som passer overens med dagens hendelser.

En annen ting som var artig, var disse demonstrasjonene/den demonstrasjonen som VG og andre medier skrev så mye om. Tror det var tidligere i år. Husker ikke helt hva demonstrasjonen handlet om, mot IS/radikal islam og religiøs vold kanskje, noe i den duren. Det som skjedde var at nesten ingen muslimer møtte opp, og dermed hørte vi ikke noe mer om den saken. Hadde jeg vært journalist, ville jeg tatt tak i dette, men man kan jo spørre seg selv hvorfor vi plutselig ikke hørte noe mer. VG hadde vel blitt stemplet som rasister om de hadde skrevet at svært få muslimer møtte opp. Det stemmer vel ikke overens med det perfekte, sosialiste, supersnille kardemommeby-bildet VG med sin sosialistiske agenda ville fortelle. Hvorfor eller skulle de pulle pluggen på den saken? Med rette overskriften må det jo ha vært en veldig klikkbar sak på nett.


Min erfaring er at dersom du sier det ikke har noe med hudfarge og etnisitet å gjøre, men den superkonservative religionen og en kultur totalt blottet for det vi i vesten kaller moral, så sier folk at du er rasist likevel, du bare pakker rasismen din inn i fint gavepapir eller noe annet hersketeknikkinspirert svada. For rasist er du uansett faen så lenge du mener for eksempel at Norge begynner å bli fullt, at norge ikke kan integrere så mange på så kort tid, at det blir flere og større muslimghettoer der kriminalitet ikke er et ukjent fenomen - hvor vi havner tilbake til integreringen, som er det aller, aller viktigste aspektet ved innvandring. For For kriminalitet finnes i alle grupper, også de hellige innvandrerne. Hvordan skal man ellers overleve, når man ikke har lært seg norsk, hvordan man jobber i norge, kutyme, hva vi i Norge synes er greit og ikke greit pluss en lang liste andre ting, uten ty til kriminalitet? Det hadde i alle fall jeg gjort, NAV dekker ikke så mye som mange skal ha det til, ikke hos innvandrere heller. Synes det er helt greit at de får lappen og penger, det er helt avgjørende for deres fremtid i norge at de får en bra start her. Bil, førerkort, sted å bo, NORSKKURS. For som jeg har sagt tusen ganger nå, integreringen er det viktigste. Men ALLE må integreres, og da kan vi faen ikke gi oppholdstillatelse til flere enn vi kan hjelpe!!! Det er bedre å hjelpe 1000 stk fullstendig og gi de en god start i Norge, enn å ta inn det tidobbelte bare fordi en eller annen dresskledd tosk fra AP elsker å bli dusjet i roser og overdreven lang applaus(til dere som har sett aps landsmøte).

Hovedproblemet er jo at det blir kjedelig å bo på Verdal eller en annen øde dal, og når de er frie mennesker her likens som meg selv, så er det VELDIG fristende å flytte til et sted i Norge hvor det finnes tusenvis at personer med samme språk, kultur og verdier. Og da settes integreringen tilbake. Ser dere hvor mange problemer vi må løse før vi kan ta inn en million innvandrere? Det er ikke ENKELT å komme traumatisert fra Syria til Norge, når familien din ligger most under tonnevis med ruiner. Det er respektløst ovenfor dem å ta dem inn uten å tilby et skikkelig opplegg. Burde vært en lov som sier at når de blir plassert ut etter å ha vært på asylmottak, kan de ikke bare pakke sakene sine og hive seg på førse fly til Oslo. Det er dumt for nordmenns indre bilde av innvandrere, som blir bare mer og mer negativt, det er dumt for dem selv fordi de minsker sjansen for å bli integrert, og det er dumt av samfunnsøkonomiske årsaker.

Så ja, til dere gullklumper som har lest helt til, så finnes det mange argumenter for å bremse antallet som får opphold. Dette er en stor, mangfoldig gruppe mennesker. Fattigdom og fortvilelse avler kriminalitet. På tide å vise dem som får innvilget opphold litt mer respekt, hjelpe til i nærområdet - Ikke med mer krig. Krig = flere på flukt. Dessuten har til og med Barack Obama sagt at USA sin invasjon av irak of afghanistan er det som har gitt en så ekstrem organisasjon som IS grobunn. En meget god grobunn sådan. Så det ville vært dobbeltmoralsk av oss å være med å krige der nede, ødelegge alt de har, også nekte alle sammen noe hjelp etterpå. Men det er my


Men at det finnes innvandringfiendtlige idioter - kaller dem ikke rasister, nei - som jeg er mye enig med, betyr ikke at også jeg og ALLE ANDRE som er negative til at enda flere skal få oppholdstillatelse, også er en idioter. Det går ikke an å argumentere for å krige mot et land, samtidig som du vil nekte å ta imot flyktninger derifra. Vi har et ansvar sånn sett - men det er for mange til at VI kan hjelpe ALLE.

Et annet poeng, er at det er svært enkelt for IS-krigere å ta seg inn i vestlige land under påskudd av at de skal søke asyl. Vet ikke hvordan, men håper dette har høyeste prioritet i alle etater som jobber med flyktninger og asylsøkere, og hos politiet, kripos og PST.
Det er også mange innvandrere over 18 som kaster papirene sine og sier at de er mindreårige for å øke sjansene for opphold. Jeg leste i en artikkel nylig at 1 av 3 av dem som ble testet aldersmessig løy, og var voksne som hadde prøvd å komme inn som barn. Å kaste papirer er visst ikke vanlig. Hiv dem ut. Det burde være vanskeligere å komme inn i norge enn som så. Bare å brenne papirene dine når du nærmer deg landet og påberop deg at du er forfulgt pga din seksuelle legning, politisk syn eller noe. Jeg vet at slike ting må saksbehandlerne vurdere om de tror på og det blir vel (forhåpentligvis) etterforsket. Men når man kaster papirene for å gjøre det vanskelig for myndighetene burde de bare fraktes ut umiddelbart. Du MÅ ha ID på hvem du er skal du søke asyl her, spør du meg. Hvis de faktisk er under 18, er forfulgt pga en blogg eller noe dritt de driver, eller hva som helst, så ser jeg ingen grunn til å forkludre myndighetenes arbeid ved brennne IDen din. Ser ingen grunn overhodet til å komme uten papirer, med mindre du kommer fra et sted der dette ikke er vanlig å inneha. Forbehold om at myndighetene kan bruke skjønn, og vurdere om det er plausibelt at vedkommende faktisk kan ha mistet papirene sine på ærlig vis, selv om de burde vært meget skeptiske.

Nei. Returner de som har fått avslag umiddelbart, i stedet for å la dem sitte på asylmottak i 10 år, øk midlene og ressursene til saksbehandlerne for å avklare sakene fortere. Ta inn færre og hjelp dem MER, bruk penger på flyktningleirer, mat, rent vann, medisiner og sørg for at alt blir formidlet på en grei og ærlig måte der nede.


En siste utfordring jeg ser er befolkningsveksten, som er for lav blant etniske nordmenn, da et par må få i snitt 2,1 barn for å holde bestanden ved like. Tallet i Norge er lavere, men befolkningsvekten øker pga innvandringen, noe som isolert sett er greit. Men mange spesielt i Afrika får mange barn. Tror også de får en del barn de som kommer fra midt-østen også, men jeg er ikke helt sikker og har ingen tall akkurat nå. Uansett, selv om ALL innvandring hadde stoppet umiddelbart, hvordan hadde landet sett ut om 50-100 år? Om hundre, 150, eller 200 år, tror jeg det skal godt gjøres å finne noen med nordisk utseende. Vi kommer til å se likens ut alle mann. Og det liker jeg ikke. Vet det ikke er helt politisk korrekt, men rasistisk kan det umulig være, genetisk mangfold har alltid vært viktig. Men det er litt synd at det nordiske(Nei, før dere hopper på nazipistolen, jeg har ikke sagt "arisk", så dropp det) utseendet skal forsvinne, sammen med de blå og grønne øynene som er på vei ut allerede. Har selvfølgelig ikke noe i mot at personer med ulik hudfarge får barn, herregud, men jeg synes det er litt vemodig å tenke på at vi sikkert er en av de siste generasjonene med utseende ikke ulikt våre forfedre. "Etniske" nordmenn, et uttrykk som vil forsvinne omsider, vil være i mindretall om en stund dersom både innvandringen fortsetter i samme tempo eller kanskje i et høyere tempo, samtidig som de med utenlandsk bakgrunn lager 5 ganger så mange barn som vi etniske nordmenn.
Jeg er ikke REDD for denne utviklingen, som en del er, men jeg klandrer ikke dem som er det. Vi er i ferd med å miste vår identitet. Hadde vi tatt inn færre og integrert dem bedre og fått de til å innse hvor på trynet radikal og middelaldersk kulturen i deres hjemland er, uansett om de elsker det forde, og de hadde levd som nordmenn, så hadde ikke noe av dette skjedd, og den stadig økende misnøyen med den innvandrerpolitiske retningen vi tar ville neppe vært like synlig.

Men men. Skal Jonas bli statsminister må han vel appelere til kjernevelgerne, som er mer opptatt av å være imot andre partiers politikk enn å utforme sin egen. FRP, selv om de var for feige til å sette inn Sandberg på ministerpost, står i alle fall for det de mener. At Sandberg står utenfor regjeringen selv om han er nestleder i FRP kan ganske enkelt forklares med at han står med friere tøyler og partiledelsen bruker han som en rivningskule - men ja FRP er det eneste partiet som tør å stå opp imot den feige massen som ikke tør å omtale dette som et problem. Og for det har de min respekt. Selv om det skal MYE til for at de kaprer min stemme igjen, så har ikke det noe med innvandringspolitikken å gjøre.

Takk til alle som har lest, om noen. Sliten nå, tilgi om det ikke er helt finpusset. Gjentar meg selv her og der men det overlever vi. Hadde tenkt å skrive hva jeg mente om innvandringssaken i et par år, men i kveld kom endelig motivasjonen. Takk til deg som provoserte meg så jævlig at jeg fikk 200 i puls og skrev dette. Hilsen NAV-klient ikke misliker sporadisk rus.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg nevner ingenting om lav utdanning og xenofobi (selv om jeg, bare for å ha nevnt det, mistenker at det ligger en korrelasjon der), jeg nevner heller ingenting om lav utdanning og idioti. Jeg nevner faktisk ingenting om lav utdanning i det hele tatt - den konteksten er det kun du som tillegger det jeg skrev.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er en korrelasjon, kanskje ikke. Hva så? Har de med høyere utdanning mer rett? Deres meninger er verdt det samme som de med lav eller ingen utdannelse. Det der er Sheldon Cooper-tankegang - har du lavere utdannelse er du og det du sier irrelevant. Bra stemmesedlene er uenige. Dessuten vil jeg bare poengtere at, hvis du har rett og det er en korrelasjon, så er det fortsatt smarte folk med høy utdannelse som er enig med disse og vica versa. Det er ikke et godt argument at noe er riktig bare fordi flere av dem med høy utdannelse mener det sammenlignet med dem med lav utdannlse. Du nevnte kanskje ikke noe om lav utdanning det forrige innlegget ditt, men du gjør det i dette likevel, så det ble vel bare lest litt mellom linjene.

Sitat av robhol Vis innlegg
Alt jeg sa er at folk som lister "livets harde skole" i felt for "utdannelse" (der andre enten setter sin faktiske utdannelse eller holder kjeft) som regel ikke har et sylskarpt intellekt.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke det ene eller det andre, bare spør her. Dømmer du folk etter tre ord de har skrevet på facebookprofilen sin? :P Jeg ha en på facebook som har skrevet akkurat det der. Ikke spesielt innvandringsfiendtlig, litt kanskje. Har andre på facebook som ikke har skrevet "livets harde skole", og hans vegg ser ut som VGs kommentarfelt før 22. Juli.
Herregud så enkelt det må være å leve i en svart/hvitt-verden.

Håper dere tar den lille, enkle teksten som tok meg en time å skrive, faller i smak. Men vær litt tålmodig med meg, jeg er jo tross alt bare en lavpanna fyr som er mest vant til å komme med idiotkommentarer.
Sist endret av TrippyKing; 4. november 2015 kl. 23:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anbefaler dere å følge Operasjon Askeladd på facebook. Da ser du de verste av det verste fra livets harde skole.
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Er det noen som føler seg støtt?
Vis hele sitatet...
Bra comeback.

Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Når jeg bruker sarkasme eller ironi pleier jeg å bruke mye utropstegn.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg sett noen skrive med mange utropstegn hadde jeg tenkt at det var en liten unge som enten prøver å virke smart eller er sinna. Bruker jeg ironi skriver jeg med hermetegn, bruker jeg sarkasme snakker jeg nedlatende.

Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Jeg pleier å bruke fordommer om grupper, men ser jo nå fra flere kilder at det er helt rett å bruke de om personer også, selv om det ofte blir brukt mot grupper. Du syens det er flaut? Det sier litt mer om din modenhet.
Vis hele sitatet...
Jeg retter opp deg etter du skal prøve å leke smart med å rette opp noen andre (Som faktisk hadde rett fra starten), som jeg nevnte i mitt forrige innlegg (Jeg trodde jeg formulerte meg i en grad slik at du fostrod dette, nå ser jeg at det gjorde jeg ikke, beklager at det ble litt vanskelig å forstå). At du ikke ser det, og kommer med innspill om hva som er modent og ikke i den sammenhengen får meg virkelig til å fundere litt på deg som person. At du mener at det er u-modent av noen å bruke dine egne påpekelser på deg selv sier jo litt om deg?

Nå ser jeg at denne diskusjonen ikke kommer noe lengre og at du ikke klarer å (Ikke vil?) innse hva som blir ansett på unødvendig språkbruk i en ellers saklig og spennende debatt. Takk for praten!
Sist endret av SoppVandreren; 4. november 2015 kl. 23:58.
Sitat av robhol Vis innlegg
Tillater meg å cherry-picke denne, for det var en ganske dårlig sammenheng mellom det du vil ha dette sitatet til å bety og det som faktisk står der.



Jeg nevner ingenting om lav utdanning og xenofobi (selv om jeg, bare for å ha nevnt det, mistenker at det ligger en korrelasjon der), jeg nevner heller ingenting om lav utdanning og idioti. Jeg nevner faktisk ingenting om lav utdanning i det hele tatt - den konteksten er det kun du som tillegger det jeg skrev.

Alt jeg sa er at folk som lister "livets harde skole" i felt for "utdannelse" (der andre enten setter sin faktiske utdannelse eller holder kjeft) som regel ikke har et sylskarpt intellekt.
Vis hele sitatet...
At du gidder...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, dei gjer ikkje det - på samme måte som dei ikkje møter eit representativt utval nordmenn. T.d. tar ikkje dei som jobber natt kollektivtransport i samme grad, fordi det er mindre av den, og uansett er ikkje køer eit problem på den tid av døgnet. Ei heller ser dei dei aller svakaste, som gjerne ikkje har råd til kollektivtransport, og dei ser heller ikkje middelklassen som har bil.

I tillegg har dei større sjans for å hugse dei som utmerkar seg negativt enn dei som går inn bak og set seg på ein ledig plass og går av sju stopp seinare.



Å påstå at nokon med høgare utdanning, der ein god del av faga omhandler kjeldekritikk, metode og statistikk, er betre til å analysere og vurdere truverdet til ein tekst enn ein person utan dei faga kan vel ikkje kallast kontroversielt? Det ville jo vere ei skandale om det ikkje var tilfellet.

På samme måte som ein bilmekaniker er betre rusta enn meg til å vurdere bremsene på ein bil, så er folk med høgare utdanning stortsett betre i stand til å vurdere artsfrender sitt arbeid.
Vis hele sitatet...
Ser ikke bussjåføren middelklassen som har bil?

Hva slags utdanning har du egentlig?
Når jeg tok min, lærte jeg at vi hadde opphevet klasseskillene med sosialdemokrati (det vi i dag kaller den norske modellen), at vi hadde sanert de dårligste strøkene og gitt innbyggerne på nederste statustrinn bedre boliger og barna deres likeverdige oppvekstvilkår som alle andre.

Min tid som groruddøl har vel lært meg at dette stemmer.
Her har advokater og leger barn i samme skole som enslige uføretrygdete mødre og alle har lik rett til å utdanne seg i motsetning til den gang vi hadde reelle klasseskiller.

Denne tråden får meg til å tenke på den gang jeg selv var ung og nyutdannet, like kjepphøy og allvitende jeg som dere.

Før livets skole lærte meg at jeg tok feil.

Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Du sier noe der. Dette med å tråkke på andre for å føle seg bedre, forstår jeg ikke helt. Blir det ikke ganske selvmotsigende med tanke på innholdet? Altså, det at det en del av de som har gått LHS skriver blir selvmotsigende. Jeg husker et par kommentarer som oppfordret eller støttet asylbrannene. Særlig husker jeg en kommentar ala "noen kommer til å røyke dere ut til slutt uansett, dette vil vi se vi mer av i fremtiden og jeg gir min støtte til alle modige helter".

Når de da oppfordrer, ler eller støtter disse brannene, forstår de da ikke at landet må bruke mer penger og ressurser på å lage nye? (Noe de også klager over, da de ønsker at ressursene ikke skal gå til noen andre før vi har hjulpet alle våre egne først).




Jeg skjønner ikke helt hva du mener, synes ikke det er lett å forstå. Men jeg prøver å gi en forklaring på hva jeg har prøvd å forklare.

De jeg er enige med her inne på nFF, de som skriver godt og skriver ting jeg søtter får KP av meg.

De på facebook som får mange likes på toppkommentarer havner ØVERST i debatten. DEt kan si noe om at innleggene er populære. Slik som feks. denne jenta som jeg fortalte om. Jenta sitt klageinnlegg om at nå måtte folk slutte å legge ut artikler om flyktningkrisen, for da kommer alle de som har gått LHS og skal belære oss med sitt hat og sine negative, og rasistiske holdninger. Og dette innlegget fikk syke mange likes. Dermed sier det noe om at innlegget var populært.

Jeg har også brukt dette med likes for å forklare at en del av de som har gått LHS skriver negative, rasistiske og hatfylte kommentarer på facebook, og disse kommentarene HAVNER øverst i toppkommentarfeltet fordi de får mange likes av andre som har gått LHS.

Derfor er de også ekstra synlige, så mange folk får med seg dette fenomenet. Akkurat som meg feks. som har undret meg mer og mer over dette de siste ukene.



Er det noen som føler seg støtt? Når jeg bruker sarkasme eller ironi pleier jeg å bruke mye utropstegn og skrive på en slik måte at alle skjønner at det bare er tull og f.skap. I en overdrevent grad ala hun bloggeren som bommet med innlegget besilt fra Norsk Folkehjelp. Men takk for påminnelsen




Ok, gratulerer. Der arresterte du meg på noe. Jeg pleier å bruke fordommer om grupper, men ser jo nå fra flere kilder at det er helt rett å bruke de om personer også, selv om det ofte blir brukt mot grupper. Du syens det er flaut? Det sier litt mer om din modenhet.
Vis hele sitatet...
Sjekker du i fullt alvor om de som har likerklikket et innlegg har LHS i profilen?
Sist endret av bajjaz; 5. november 2015 kl. 00:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Ja, nå kommer sikert noen til å saumfare innleggene dine, finne ut om du ruser deg, går på NAV eller gjør noe annet som er unyttig for samfunnet, og dermed avfeie alle dine argumenter fordi du er en uduligelig, narkoman rasist. Er du så heldig at du har levd et plettfritt liv og har tattovert "no to racism" over hele ryggtavla, og du er mulatt eller mørkhudet for den del, KANSKJE en eller annen modig sjel titter på argumentene dine.

Hudfarge er irrelevant ja, HELT enig. Allerede der er alt som har med rasisme satt en strek over. Jeg kjenner ingen utlendinger, men har ingen dårlig erfaring med dem. Jeg synes veldig synd på mange som kommer, og har hørt dem fortelle hva de har vært igjennom både på TV og i samtale.. Det er helt jævlig. Og det i mange land er forbudt å være homofil og at det kan straffes med døden, pisking, steining og hele pakka synes jeg er helt forkastelig i 2015. Og det er nok de fleste som kommer hit enige i også. Det er mange radikale islamister og tullinger som har makt i midtøsten, Afrika og andre steder. Det er DEM som er problemet, ikke de stakkars ofrene som kommer hit. Men vi tar imot så mange som det er plass til nå. Det kommer hundrevis per dag, og jeg ville gjort alt for å komme hit jeg også hvis jeg var dem. Men problemene oppstår når det blir for mange. Det feks utover integreringen. De blir asylsøkere, hvis de få godkjet opphold så blir de plassert ut et eller annet sted - og det kan umulig være noe gøy hvis du har bodd på asylmottak i 5 år og du har startet et nytt sted. Men det er ingenting som hindrer dem fra å flytte til Oslo etterpå, for de finner de mer av sin egen kultur og mennesker de identifiserer seg med. Alt så langt er fortsatt totalt forstålig og 100% i tråd med vanlig, menneskelig oppførsel.

MEN DET BLIR FOR MANGE! Vi kan ikke ta imot flere innvandrere enn vi greier å integrere. Det må til og med den mest innvandringsliberale venstrevelger være enig i. Da skaper vi, som Erna sa på nyhetene i dag, bare enda større sosiale problemer - både blant dem og oss selv. Er det viktigere at menneskene har det bra, eller at Norge kan få noen imponerend tall og statistikk vi kan bruke for markedsføre oss internasjonalt somet snill land. Eller tall som går rett på CVen til Erna Solberg for del del, som i likhet med sin forgjenger Jens Stoltenberg sikkert er mest opptatt av sin egen selvrealisering og muligheter for internasjonale toppjobber i Brüssel. Jeg innså, og sa det til mine venner, at Stoltenberg lystret sine internasjonale venner, spesielt i EU der jeg trodde han ville havne. Men det skjer nok mye i kulissene.

Det jeg vil frem til er at asylstrømmen kanskje ikke er et problem, vi vil ta i mot så mange vi kan helt til det er fullt og så vil garantert grensene stenges. Vent å se, det vil opposisjonen melke for alt det er verdt. Alt for å få et cheap shot mot regjeringen, er ikke første gang de regelrett ignorerer fakta for å slippe løs et ballespark mot FRP. Mange av dem vil få avslag. Men hvor mange skal få oppholdstillatelse? Hvor mange har vi plass til å BOSETTE, å INTEGRERE? Det ble til stor jubel foreslått å ta imot 10.000 flyktninger av AP. Det minnet meg litt om når Dr. Evil sier "One hundred.... BILLION.. dollars".


Og ja, de kulturelle forskjellene er enorme hos flyktninger fra midtøsten kontra oss, og det gjør dem vanskeligere å integrere enn de som kommer fra vestlige land/Europa. Det er fakta, ikke rasismie, forrested.
Jeg leste på freak for lenge siden, at koranen og de vanlige prinsippene innen Islam aldri eller, nesten aldrim har blitt revidert, mens bibelen og kristendommen har blitt modernisert, omtolket og avradikalisert for å passe mer inn i et moderne samfunn. Fant kilder på dette også. Derfor henger Islam etter og har mindre rom for tolkninger som passer overens med dagens hendelser.

En annen ting som var artig, var disse demonstrasjonene/den demonstrasjonen som VG og andre medier skrev så mye om. Tror det var tidligere i år. Husker ikke helt hva demonstrasjonen handlet om, mot IS/radikal islam og religiøs vold kanskje, noe i den duren. Det som skjedde var at nesten ingen muslimer møtte opp, og dermed hørte vi ikke noe mer om den saken. Hadde jeg vært journalist, ville jeg tatt tak i dette, men man kan jo spørre seg selv hvorfor vi plutselig ikke hørte noe mer. VG hadde vel blitt stemplet som rasister om de hadde skrevet at svært få muslimer møtte opp. Det stemmer vel ikke overens med det perfekte, sosialiste, supersnille kardemommeby-bildet VG med sin sosialistiske agenda ville fortelle. Hvorfor eller skulle de pulle pluggen på den saken? Med rette overskriften må det jo ha vært en veldig klikkbar sak på nett.


Min erfaring er at dersom du sier det ikke har noe med hudfarge og etnisitet å gjøre, men den superkonservative religionen og en kultur totalt blottet for det vi i vesten kaller moral, så sier folk at du er rasist likevel, du bare pakker rasismen din inn i fint gavepapir eller noe annet hersketeknikkinspirert svada. For rasist er du uansett faen så lenge du mener for eksempel at Norge begynner å bli fullt, at norge ikke kan integrere så mange på så kort tid, at det blir flere og større muslimghettoer der kriminalitet ikke er et ukjent fenomen - hvor vi havner tilbake til integreringen, som er det aller, aller viktigste aspektet ved innvandring. For For kriminalitet finnes i alle grupper, også de hellige innvandrerne. Hvordan skal man ellers overleve, når man ikke har lært seg norsk, hvordan man jobber i norge, kutyme, hva vi i Norge synes er greit og ikke greit pluss en lang liste andre ting, uten ty til kriminalitet? Det hadde i alle fall jeg gjort, NAV dekker ikke så mye som mange skal ha det til, ikke hos innvandrere heller. Synes det er helt greit at de får lappen og penger, det er helt avgjørende for deres fremtid i norge at de får en bra start her. Bil, førerkort, sted å bo, NORSKKURS. For som jeg har sagt tusen ganger nå, integreringen er det viktigste. Men ALLE må integreres, og da kan vi faen ikke gi oppholdstillatelse til flere enn vi kan hjelpe!!! Det er bedre å hjelpe 1000 stk fullstendig og gi de en god start i Norge, enn å ta inn det tidobbelte bare fordi en eller annen dresskledd tosk fra AP elsker å bli dusjet i roser og overdreven lang applaus(til dere som har sett aps landsmøte).

Hovedproblemet er jo at det blir kjedelig å bo på Verdal eller en annen øde dal, og når de er frie mennesker her likens som meg selv, så er det VELDIG fristende å flytte til et sted i Norge hvor det finnes tusenvis at personer med samme språk, kultur og verdier. Og da settes integreringen tilbake. Ser dere hvor mange problemer vi må løse før vi kan ta inn en million innvandrere? Det er ikke ENKELT å komme traumatisert fra Syria til Norge, når familien din ligger most under tonnevis med ruiner. Det er respektløst ovenfor dem å ta dem inn uten å tilby et skikkelig opplegg. Burde vært en lov som sier at når de blir plassert ut etter å ha vært på asylmottak, kan de ikke bare pakke sakene sine og hive seg på førse fly til Oslo. Det er dumt for nordmenns indre bilde av innvandrere, som blir bare mer og mer negativt, det er dumt for dem selv fordi de minsker sjansen for å bli integrert, og det er dumt av samfunnsøkonomiske årsaker.

Så ja, til dere gullklumper som har lest helt til, så finnes det mange argumenter for å bremse antallet som får opphold. Dette er en stor, mangfoldig gruppe mennesker. Fattigdom og fortvilelse avler kriminalitet. På tide å vise dem som får innvilget opphold litt mer respekt, hjelpe til i nærområdet - Ikke med mer krig. Krig = flere på flukt. Dessuten har til og med Barack Obama sagt at USA sin invasjon av irak of afghanistan er det som har gitt en så ekstrem organisasjon som IS grobunn. En meget god grobunn sådan. Så det ville vært dobbeltmoralsk av oss å være med å krige der nede, ødelegge alt de har, også nekte alle sammen noe hjelp etterpå. Men det er my


Men at det finnes innvandringfiendtlige idioter - kaller dem ikke rasister, nei - som jeg er mye enig med, betyr ikke at også jeg og ALLE ANDRE som er negative til at enda flere skal få oppholdstillatelse, også er en idioter. Det går ikke an å argumentere for å krige mot et land, samtidig som du vil nekte å ta imot flyktninger derifra. Vi har et ansvar sånn sett - men det er for mange til at VI kan hjelpe ALLE.

Et annet poeng, er at det er svært enkelt for IS-krigere å ta seg inn i vestlige land under påskudd av at de skal søke asyl. Vet ikke hvordan, men håper dette har høyeste prioritet i alle etater som jobber med flyktninger og asylsøkere, og hos politiet, kripos og PST.
Det er også mange innvandrere over 18 som kaster papirene sine og sier at de er mindreårige for å øke sjansene for opphold. Jeg leste i en artikkel nylig at 1 av 3 av dem som ble testet aldersmessig løy, og var voksne som hadde prøvd å komme inn som barn. Å kaste papirer er visst ikke vanlig. Hiv dem ut. Det burde være vanskeligere å komme inn i norge enn som så. Bare å brenne papirene dine når du nærmer deg landet og påberop deg at du er forfulgt pga din seksuelle legning, politisk syn eller noe. Jeg vet at slike ting må saksbehandlerne vurdere om de tror på og det blir vel (forhåpentligvis) etterforsket. Men når man kaster papirene for å gjøre det vanskelig for myndighetene burde de bare fraktes ut umiddelbart. Du MÅ ha ID på hvem du er skal du søke asyl her, spør du meg. Hvis de faktisk er under 18, er forfulgt pga en blogg eller noe dritt de driver, eller hva som helst, så ser jeg ingen grunn til å forkludre myndighetenes arbeid ved brennne IDen din. Ser ingen grunn overhodet til å komme uten papirer, med mindre du kommer fra et sted der dette ikke er vanlig å inneha. Forbehold om at myndighetene kan bruke skjønn, og vurdere om det er plausibelt at vedkommende faktisk kan ha mistet papirene sine på ærlig vis, selv om de burde vært meget skeptiske.

Nei. Returner de som har fått avslag umiddelbart, i stedet for å la dem sitte på asylmottak i 10 år, øk midlene og ressursene til saksbehandlerne for å avklare sakene fortere. Ta inn færre og hjelp dem MER, bruk penger på flyktningleirer, mat, rent vann, medisiner og sørg for at alt blir formidlet på en grei og ærlig måte der nede.


En siste utfordring jeg ser er befolkningsveksten, som er for lav blant etniske nordmenn, da et par må få i snitt 2,1 barn for å holde bestanden ved like. Tallet i Norge er lavere, men befolkningsvekten øker pga innvandringen, noe som isolert sett er greit. Men mange spesielt i Afrika får mange barn. Tror også de får en del barn de som kommer fra midt-østen også, men jeg er ikke helt sikker og har ingen tall akkurat nå. Uansett, selv om ALL innvandring hadde stoppet umiddelbart, hvordan hadde landet sett ut om 50-100 år? Om hundre, 150, eller 200 år, tror jeg det skal godt gjøres å finne noen med nordisk utseende. Vi kommer til å se likens ut alle mann. Og det liker jeg ikke. Vet det ikke er helt politisk korrekt, men rasistisk kan det umulig være, genetisk mangfold har alltid vært viktig. Men det er litt synd at det nordiske(Nei, før dere hopper på nazipistolen, jeg har ikke sagt "arisk", så dropp det) utseendet skal forsvinne, sammen med de blå og grønne øynene som er på vei ut allerede. Har selvfølgelig ikke noe i mot at personer med ulik hudfarge får barn, herregud, men jeg synes det er litt vemodig å tenke på at vi sikkert er en av de siste generasjonene med utseende ikke ulikt våre forfedre. "Etniske" nordmenn, et uttrykk som vil forsvinne omsider, vil være i mindretall om en stund dersom både innvandringen fortsetter i samme tempo eller kanskje i et høyere tempo, samtidig som de med utenlandsk bakgrunn lager 5 ganger så mange barn som vi etniske nordmenn.
Jeg er ikke REDD for denne utviklingen, som en del er, men jeg klandrer ikke dem som er det. Vi er i ferd med å miste vår identitet. Hadde vi tatt inn færre og integrert dem bedre og fått de til å innse hvor på trynet radikal og middelaldersk kulturen i deres hjemland er, uansett om de elsker det forde, og de hadde levd som nordmenn, så hadde ikke noe av dette skjedd, og den stadig økende misnøyen med den innvandrerpolitiske retningen vi tar ville neppe vært like synlig.

Men men. Skal Jonas bli statsminister må han vel appelere til kjernevelgerne, som er mer opptatt av å være imot andre partiers politikk enn å utforme sin egen. FRP, selv om de var for feige til å sette inn Sandberg på ministerpost, står i alle fall for det de mener. At Sandberg står utenfor regjeringen selv om han er nestleder i FRP kan ganske enkelt forklares med at han står med friere tøyler og partiledelsen bruker han som en rivningskule - men ja FRP er det eneste partiet som tør å stå opp imot den feige massen som ikke tør å omtale dette som et problem. Og for det har de min respekt. Selv om det skal MYE til for at de kaprer min stemme igjen, så har ikke det noe med innvandringspolitikken å gjøre.

Takk til alle som har lest, om noen. Sliten nå, tilgi om det ikke er helt finpusset. Gjentar meg selv her og der men det overlever vi. Hadde tenkt å skrive hva jeg mente om innvandringssaken i et par år, men i kveld kom endelig motivasjonen. Takk til deg som provoserte meg så jævlig at jeg fikk 200 i puls og skrev dette. Hilsen NAV-klient ikke misliker sporadisk rus.
Vis hele sitatet...
Haha, jævlig bra skrevet. Du skulle vært politiker, med et slikt engasjement og lidenskap hadde du nok kommet langt (ikke ment sarkastisk). Er litt trøtt her selv, så vanskelig å helt fatte hva jeg skal gripe tak i tiltross for at det var mye bra å velge i her. Spesielt dette med ad-hominem argumentet, som blir brukt alt for mye i slike debatter, det begynner nesten å minne litt om feminister som argumenterer mot menn at de ikke kan snakke om kvinners problemer på bakgrunn av deres legning. Igjen, kjempe bra skrevet og håper flere leser innlegget ditt. Har et skikkelig hat-elsk forhold til deg nå, fordi du holdt meg oppe langt lenger enn jeg skulle ønske, samtidig som jeg fikk meg en god latter og følte meg litt mindre aleine opp i meningene mine om alt røret som skjer om dagen :P God natt
FemaleRookie
Trådstarter
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Min erfaring er at dersom du sier det ikke har noe med hudfarge og etnisitet å gjøre, men den superkonservative religionen og en kultur totalt blottet for det vi i vesten kaller moral, så sier folk at du er rasist likevel, du bare pakker rasismen din inn i fint gavepapir eller noe annet hersketeknikkinspirert svada. For rasist er du uansett faen så lenge du mener for eksempel at Norge begynner å bli fullt, at norge ikke kan integrere så mange på så kort tid, at det blir flere og større muslimghettoer der kriminalitet ikke er et ukjent fenomen - hvor vi havner tilbake til integreringen, som er det aller, aller viktigste aspektet ved innvandring. For For kriminalitet finnes i alle grupper, også de hellige innvandrerne. Hvordan skal man ellers overleve, når man ikke har lært seg norsk, hvordan man jobber i norge, kutyme, hva vi i Norge synes er greit og ikke greit pluss en lang liste andre ting, uten ty til kriminalitet?
Vis hele sitatet...
Jeg sier meg enig i dine erfaringer og opplever også at det er vanskelig å diskutere flyktningdebatten, selv på et saklig plan, uten å bli uglesett. Jeg tror det henger sammen med at det å være motstander av innvandring eller generelt kritisk tilsier at man ikke er politisk korrekt. Det er utrolig trist. For dette er den aktuell debatt i samfunnet som virkelig trengs å diskuteres, både fordeler og ulemper.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Ser ikke bussjåføren middelklassen som har bil?

Hva slags utdanning har du egentlig?
Når jeg tok min, lærte jeg at vi hadde opphevet klasseskillene med sosialdemokrati (det vi i dag kaller den norske modellen), at vi hadde sanert de dårligste strøkene og gitt innbyggerne på nederste statustrinn bedre boliger og barna deres likeverdige oppvekstvilkår som alle andre.

Min tid som groruddøl har vel lært meg at dette stemmer.
Her har advokater og leger barn i samme skole som enslige uføretrygdete mødre og alle har lik rett til å utdanne seg i motsetning til den gang vi hadde reelle klasseskiller.
Vis hele sitatet...
Ikkje i samme grad som han møter dei som tar bussen - som eg må anta at var poenget med å trekke fram bussjåfør. Uansett ein del av ressonementet mitt, som altså hadde to ledd, eit om utvalet vedkommande ser, og eit om kva del av utvalet han vil legge merke til. Mennesker er elendige observatører, og det du sjølv ser bør du stortsett ikkje stole på.

Viare så er at klasseskilnadane er oppheva purt bullshit. Dei er mykje mindre enn i veldig mange land, og mobiliteten er rimeleg stor, men fortsatt høgst reelle. Sjølv om ein stortsett går på samme skular, så er det skilnad på bolig, om ein har bil etc.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Å påstå at nokon med høgare utdanning, der ein god del av faga omhandler kjeldekritikk, metode og statistikk, er betre til å analysere og vurdere truverdet til ein tekst enn ein person utan dei faga kan vel ikkje kallast kontroversielt? Det ville jo vere ei skandale om det ikkje var tilfellet.

På samme måte som ein bilmekaniker er betre rusta enn meg til å vurdere bremsene på ein bil, så er folk med høgare utdanning stortsett betre i stand til å vurdere artsfrender sitt arbeid.
Vis hele sitatet...
Ja, men litt av problemet med å at de av oss med høy utdanning og god lønn også er de som i stor grad er skjermet for de negative konsekvensene av innvandringen. Det er nemlig mye lettere å være raus når det ikke er en selv som får oppleve de negative konsekvensene. Vi opplever verken lønnskvis eller de dårlige arbeidsforholdene som følger når markedet for ufaglært arbeid har blitt sprengt. I stor grad kan vi også betale for å bo i områdene vi har lyst til å bo (vel, iallefall leie).

.. og derfor har jeg veldig stor forståelse for at de uten høyere utdanning i mye større grad er innvandringsfiendtlige, for det er de som betaler prisen for "vår" raushet ("vår" som i "oss med høyere utdanning og god jobbsikkerhet")
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Kanskje det er en korrelasjon, kanskje ikke. Hva så? Har de med høyere utdanning mer rett? Deres meninger er verdt det samme som de med lav eller ingen utdannelse.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke påstå kategorisk at "alle har like rett", det er høl i huet. Man kan kanskje ha relativt rett i det når det er snakk om subjektiviteter, men når det kommer objektive fakta på banen og det finnes drastisk forskjellige meninger om dem, noen nødvendigvis ta feil.

Det er få/ingen som påstår at folk med høyere utdannelse har mer rett enn de med lavere utdannelse bare fordi de er mer utdannet - påstanden er at det finnes en sammenheng mellom høyere utdanning og "riktigere" tenkning.

Høyere utdanning medfører at man blir utsatt for en del kunnskap og logikk som man ellers kan gå glipp av(*), og som påvirker måten man analyserer, vurderer og tilegner seg informasjon. Kort fortalt - kritisk tankegang. I denne tråden ser man for eksempel flere steder grove feiltolkninger av argumenter og begreper (spesielt korrelasjon, kausalitet og sammenhengen mellom disse), særlig blant de som virker "stoltest" av lav utdanning eller mest opptatt av å avfeie utdanning som inkonsekvent.

Hypotesen min er at sammenhengen skyldes (i hvert fall delvis) at folk som tar høyere utdanning har en tendens (dog ikke nødvendigvis en veldig uttalt en) til å tenke i mer metakognitive baner, og dermed er mer klar over de "innebygde" svakhetene vi alle har i tankemønstrene våre, og som ofte gjør at vi trekker feilslutninger.

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Dømmer du folk etter tre ord de har skrevet på facebookprofilen sin?
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet; ja. Jeg mener fortsatt man bør være passe løk for å skrive "livets harde skole" under "utdanning" og faktisk mene det - denne tråden gjør egentlig en ganske god jobb med å illustrere poenget mitt, om noe indirekte...
Sist endret av robhol; 5. november 2015 kl. 13:58.