Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4778
Hei.

Jeg driver et bakeri hvor vi baker pizzabunner. Jeg har et konkret problem
som jeg håper å få hjelp og veiledning til å få løst med hjelp fra dette forumet.

Saken er denne: Når vi baker pizzabunner så er de ikke alltid 100% runde. At pizzasausen blir lagt på pizzabunnene uten å ta hensyn til formen på pizzabunnene gjør at dette i mine øyne ikke ser pent ut.

Jeg tenker følgende:
Ha en føler (optisk om nødvendig, eller annen type) som "ser" formen på pizzabunnen og som klarer å regne seg frem til senter av pizzabunnen.
Et signal blir gitt til en CNC maskin som har en påmontert "smørearm" som påfører
saus på bunnen. I mitt hodet vil sausen på denne måten "påsmørt" i midten av
pizzabunnen hver gang uavhengig av formen på deigen.

Selv om pizzabunnene ikke er 100% runde vil sausen på denne måten bli påført innfor den logiske sirkelen og det vil estetisk se pent ut.

Jeg er selv ikke spesielt teknisk anlagt, så dette er ikke noe jeg kan lage
selv. Trenger råd og tips om noen som er proffe nok til å lage noe slikt for meg uten at jeg trenger å selge gård & grunn.

Setter pris på alle gode og konstruktive innspill
En grei jobb for et vision-system (kamera som kan gjenkjenne former, kanter ol.) og en robot arm. Men det koster. Ta kontakt med et automasjonsfirma om dere er seriøse om det! Evt. en lokal maskinbygger.
Skjønte ikke helt problemet ditt. Skal du bare ha en dash saus i midten uten og smøre det ut mot kanten?
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Skjønte ikke helt problemet ditt. Skal du bare ha en dash saus i midten uten og smøre det ut mot kanten?
Vis hele sitatet...
maskinen smører sausen i en sirkel på pizzaen, men siden pizzabunnene ikke er perfekte vil sausen gå lengre ut mot kanten på den ene siden enn på den andre. Han ønsker at maskinen skal kunne gjøre slik at det blir en mer gjevn avstand til kanten på alle sider, selv når bunnen ikke er perfekt.
Legg pizzabunnen i en rund form. Problem solved.