Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4488
http://youtu.be/lEV5AFFcZ-s

Ser på denne "dokumentaren" virker helt absurd, men mye føles sant. og hva om det var sant?

finnes denne Free energy machine? og hva trur dere om denne mønster teorien`?
True phreak.
Slike ting dukker opp med jevne mellomrom her på forumet, og uten å ha sett den, kan jeg avfeie det som pseudovitenskapelig piss. Energi kommer ikke fra løse luften, så enkelt er det bare, og slike dokumentarer er veldig flinke til å ta slikt ut av sammenhengen, uten å forklare hvor energien kommer fra.
Sist endret av Orph; 14. august 2012 kl. 16:53.
se den! gi den en sjanse, er mega kritisk selv.

men jeg tenker..
når de første menneskene tenkte at jorda var rundt, var dette en helt absurd tanke og disse menneske ble kalt syke eller gale. hva om dette er noe av de samme? bare i vår tid?
Sist endret av Greendudeblue; 14. august 2012 kl. 16:57.
True phreak.
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
se den! gi den en sjanse, er mega kritisk selv.

men jeg tenker..
når de første menneskene tenkte at jorda var rundt, var dette en helt absurd tanke og disse menneske ble kalt syke eller gale. hva om dette er noe av de samme? bare i vår tid?
Vis hele sitatet...
Jeg har sett ti minutter av den nå, og jeg er langt fra overbevist. Dette har jeg sett før.

Dette er konspirasjonsteorier, i blandet god gammeldags overtro. Forklaringer som at "maskinene genererer energi ved å imitere en torus", i kombinasjon med noen kornete videoer er kanskje nok til å overbevise enkelte personer, men ikke meg.

Igjen: Energien må komme fra et sted. Forklaringene som blir gitt i videoen (de jeg hørte, hvertfall) bryter direkte med termodynamikkens 2. lov. De kan like gjerne påstå at vann spontant renner oppover.

Slike konsepter blir vurdert fra tid til annen, det skjer tross alt hele tiden at forskere hevder de har vært vitne til mirakuløse resultater i laboratoriene sine, men gjengangeren er at andre forskere ikke klarer å reprodusere disse resultatene. Om det ikke er reproduserbart, er det ikke vitenskap. Så enkelt er det.
Sist endret av Orph; 14. august 2012 kl. 17:02.
Hvordan kan man da si at Nikola Tesla fant opp noe som kunne være en slik maskin?

Og hvordan kan du være så sikker på at vår vitenskap er den rette vitenskap? for alt vi vet kan mye av vår vitenskap være feil. hva om dette kan være tenkere som blir utstøtt av vårt samfunn,siden det bryter med våre " lover " og hva som er sanynlig og ikke. men som i senere tid vil vises å være riktig.

jeg er bare kritisk, og vil finne sannheten.

istedenfor å avfeie teorien med engang, kan man jo tenke. " hva om "

det er både spennede og mystisk
Så ikke mye av filmen, men det virker ikke som noe nytt nei. Man kan vel i teorien lage en gigantisk antenne mellom himmelen og bakken. Magnetfeltet vil skape en differanse mellom bunnen og toppen. (+ og -). Hele jorda blir dermed et batteri som kontinuerlig mates av jordrotasjonen.
True phreak.
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
Hvordan kan man da si at Nikola Tesla fant opp noe som kunne være en slik maskin?
Vis hele sitatet...
Hva nøyaktig er det man mener han har funnet opp? Og hvorfor er det ikke kjent?

Og hvordan kan du være så sikker på at vår vitenskap er den rette vitenskap? for alt vi vet kan mye av vår vitenskap være feil. hva om dette kan være tenkere som blir utstøtt av vårt samfunn,siden det bryter med våre " lover " og hva som er sanynlig og ikke. men som i senere tid vil vises å være riktig.
Vis hele sitatet...
Nå må du skille mellom vitenskaplige teorier og vitenskaplig metode. De rådende vitenskaplige teoriene kan godt være feil, men pr. idag er det svært lite sannsynlig: De er bekreftet gjennom et utall forskjellige forsøk, og er faktisk så godt dokumentert at det bortimot ikke finnes noen tvil.

Den vitenskaplige metode går på at man skal samle inn observasjoner, og systematisere dem. Nå man har organisert observasjoner, ser man på hva observasjonene har til felles, og så bruker man det som utgangspunkt for å finne en generell sammenheng. Etter man har kommet til et resultat offentliggjør man funnene, hvorpå andre vitenskapsmennesker etterprøver resultatene dine.

Problemet med disse funnene, er at de gjerne ikke lar seg reprodusere. Dermed går det ikke an å bekrefte dem. Ergo, - de er ikke vitenskaplige, fordi resultatene ikke lar seg teste ved å bruke den vitenskaplige metoden.

jeg er bare kritisk, og vil finne sannheten.

istedenfor å avfeie teorien med engang, kan man jo tenke. " hva om "

det er både spennede og mystisk
Vis hele sitatet...
Du tror kanskje du er kritisk, jeg ser på slike ytringer som preget av uvitenhet. Innen vitenskapen driver vi ikke med ønsketenking, da målet er å finne modeller som beskriver virkeligheten. Så langt passer ikke 'New Energy Machines' inn i modellene vi bruker, og da de fungerer veldig bra til omtrent alt annet, er det mer nærliggende å anta at det er 'New Energy Machines' som er problemet, og ikke modellene. At ingen kan forklare hvordan det fungerer, hjelper ikke akkurat saken deres. Så langt har ingen prestert å fremvise en fungerende 'New Energy Machine' for offentligheten (såvidt jeg vet, hvertfall), noe som indikerer at alle 'bevisene' man har for at det i det hele tatt eksisterer noe slikt noe er retoriske. Retoriske bevis er ikke bevis.

Jeg er åpen for at det fungerer, men som jeg har nevnt tidligere: Da må man kunne forklare hvordan og hvorfor det fungerer. Inntil dette skjer, plasserer jeg maskiner som produserer energi av intet i samme gruppe som øldrikkende enhjørning, loch ness monsteret og avskyelige snømenn.
så den teorien med å bruke magnetisme funker ikke i forhold til lovene?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
så den teorien med å bruke magnetisme funker ikke i forhold til lovene?
Vis hele sitatet...
aner ikke hva du refererer til siden jeg ikke har sett videoen, men magnetisme er ikke evigvarende i noen som helst grad.
Trur ikke de mener at den skal vare evig, men heller at den skal være mulig å bruke på steder som ikke har ressurser. en mer miljøvennlig måte å tenke på.

en maskin som ikke krever masse arbeider osv. for å få det til å gå rundt
Sist endret av Greendudeblue; 14. august 2012 kl. 18:17.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
...og introduksjonen hans er jo morsomt i seg selv...

"i've found out how our economic system is rigged"...
og under videoen er det første som står hvordan du kan donere penger, uten at de engang spesifiserer hva pengene skal gå til..

joda. seems legit.
Sitat av somnium Vis innlegg
...og introduksjonen hans er jo morsomt i seg selv...

"i've found out how our economic system is rigged"...
og under videoen er det første som står hvordan du kan donere penger, uten at de engang spesifiserer hva pengene skal gå til..

joda. seems legit.
Vis hele sitatet...
sier ikke at jeg heller trur på det. jeg lurer bare på om det er mulig. om noe av dette kan være sant. jeg så gjennom hele og det er mye bullshit, og hele videoen presenteres som en feit reklame.

men jeg liker å tenke hva om. det er mye vi mennesker ikke vet.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
men jeg liker å tenke hva om. det er mye vi mennesker ikke vet.
Vis hele sitatet...
det betyr ikke at vi bare kan finne på ting, ord og uttrykk og konstantere det som noen form for fakta.

du stiller spørsmål ved om vitenskapen vår er "ekte" eller "rett"..
vel.. hva er det du skriver dette innlegget på? imaginær energi?
Ville bare finne ut om det var mulig å gjennføre... leke litt med tanker.. det var ikke mulig her,
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
Ville bare finne ut om det var mulig å gjennføre... leke litt med tanker.. det var ikke mulig her,
Vis hele sitatet...
å leke med tanker er helt greit, men skal man ikke ta hensyn til vitenskapen som er gjort til nå kan man liksågreit filosofere rundt små grønne alver som promper energi i all uendelighet.
True phreak.
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
så den teorien med å bruke magnetisme funker ikke i forhold til lovene?
Vis hele sitatet...
Elektromotorer og generatorer (dynamoer), og derfor de fleste typer kraftverk benytter seg av magnetfelt for å omdanne termisk / mekanisk energi til elektrisk energi. Men det er ikke akkurat noe nytt.
Spørsmålet ditt var ikke; "hva om?" Det er et helt annet spørsmål, og man kan sikkert ha gode tanker og følelser om; "hva om vi har uendelig energi uten forurensing?" Alle vil være for dette, men sånn jeg forstod den første posten var; kan dette være sant?

Hvis man skal sette spørsmål ved fysikkens lover slik de står i dag bør man komme opp med en ny, fin, konsis, matematisk modell som forklarer alt som allerede er oppdaget, og i tillegg forklarer det andre du vil bevise. For å gi deg et bilde av hvordan det er å si at våre fysiske lover er feil uten bevis; forestill deg en kirke fylt med tusenvis av ikke-voldelige, fanatiske kristne, og at du så går opp på prekestolen og sier "Gud eksisterer ikke! Jeg har ingen bevis, men jeg tror at Gud ikke eksisterer fordi jeg så en video på youtube som var fasinerende og underholdelsesrik, men for at den skal være korrekt kan ikke Gud eksistere." Hva slags reaksjon vil du få?

Jeg har ikke sett hele videoen, men hører på/så starten mens jeg skriver dette, og dette er en veldig god video. Men den er ikke god sett fra forsknings-perspektiv. Den er god på den måten at den lurer folk til å tro på det den vil at de skal tro. Det er fin grafikk, en mann som stille og rolig forklarer, nesten hypnotisk, slik at man blir sugd inn. Det blir dratt opp ting som "Broke the code", "Found the truth" og/eller "Revealed the secret". Alle brukes spesifikt for å suge deg inn og gjøre at du blir fasinert. De fleste mennesker liker hemmeligheter, og når noen forteller deg en hemmelighet bryr du deg ikke så mye om den er korrekt eller ikke, så lenge du får informasjonen den inneholder. Alt dette satt sammen gir meg inntrykk av at dette ikke er konsis forskning, og at det virker som ønsketenking eller selection-bias i forskning/teorier, noe som overhode ikke hører hjemme i forskning, spesielt i noe som er så spesifikt og rasjonellt som fysikk.

Les noen vitenskaplige artikler, fortrinnsvis innen fysikk, veldig få av dem starter med; "I saw the hidden, secret pattern in nature".

Når det er sagt vil det være uetisk og idiotisk av meg å avfeie teorien uten å engang vite eksakt hva den er, men jeg har ikke engang lyst til å se videoen(mens jeg skriver dette hører jeg fortsatt på videoen, hvorpå de presenterer en konspirasjonsteori om kornsirkler og utenomjordiske vesner. Det satte spikeren i kista for den allerede lille troverdigheten denne videoen hadde i mine øyne). Hvis det om noen år viser seg at teorien var sann, kan jeg leve med valget jeg tok om å ikke se videoen.
Sist endret av Noorac; 15. august 2012 kl. 01:31.
Er det ikke slik at i kvantefysikk har man funnet ut at man kan få noe ut av intet?
Something from nothing.
Jeg , skjønner ikke serlig mye av dette, men om det stemmer vil det vel også si at man kan få energi ut av ingenting.
Etter hva jeg har skjønt snakker de da om partikler, og masse er jo energi så...

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Er det ikke slik at i kvantefysikk har man funnet ut at man kan få noe ut av intet?
Something from nothing.
Jeg , skjønner ikke serlig mye av dette, men om det stemmer vil det vel også si at man kan få energi ut av ingenting.
Etter hva jeg har skjønt snakker de da om partikler, og masse er jo energi så...

Kaizen
Vis hele sitatet...
Det er ikke fullt så enkelt. Det stemmer at partikler popper inn og ut fra intet, altså komplett vakuum, men disse forsvinner igjen like fort som de dukker opp. Ved at de forsvinner returnerer de energien de har "lånt" av universet (noe upresis språkbruk her), og da dette foregår så ufattelig raskt vil energiloven fremdeles være oppfylt i det store og hele. Disse kvantemekaniske fluktuasjonene kansellerer hverandre i snitt. Med andre ord er det strengt tatt ikke snakk om energi fra intet, bare kvantemekaniske fluktuasjoner i henhold til Heisenbergs uskarphetsrelasjon.
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg

men jeg liker å tenke hva om.
Vis hele sitatet...
Om du skulle klare å finne opp en slik maskin har du først og fremst hele oljeindustrien mot deg.
om ikke det er nok vil du kolapse hele økonomisystemet ved å lansere noe slikt, så da spørs det jo hvor bra det ville gått med videreproduksjonen.

Kanskje det kan føre til en velfungerende kommunisme?
Takk for bra svar. Det er vist heller ikke noe nyoppdaget fenomen.

Jeg tenkte litt på det der med uskarphetsrelasjon. Og som sakt skjønner jeg lite av dette. Men jeg skjønner at for å kunne måle posisjon vil man påvirke ved at man sender f.eks lys for å kunne måle. Det jeg lurer på er om man vet eksakt spinn på lyset, vil man ikke da kunne beregne eksakt hastighet og posisjon?

Sikkert ting jeg ikke har forstått riktig her, men kanskje noen kan forklare dette nermere.

Kaizen
True phreak.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Takk for bra svar. Det er vist heller ikke noe nyoppdaget fenomen.

Jeg tenkte litt på det der med uskarphetsrelasjon. Og som sakt skjønner jeg lite av dette. Men jeg skjønner at for å kunne måle posisjon vil man påvirke ved at man sender f.eks lys for å kunne måle. Det jeg lurer på er om man vet eksakt spinn på lyset, vil man ikke da kunne beregne eksakt hastighet og posisjon?

Sikkert ting jeg ikke har forstått riktig her, men kanskje noen kan forklare dette nermere.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Se for deg et hypotetisk uendelig stort biljardbord i et vakuum, i mørket (mange forbehold her, men jeg regner med at du skjønner hvor jeg skal hen). Etter å ha spredd kulene har du ingen mulighet for å vite hvor noen av kulene er, hvordan de spinner, hvor stor hastighet eller retning de har, uten å føle deg frem (la oss anta at vi ikke har noen andre muligheter). I det du fomler deg frem på dette hypotetisk biljardbordet, forandrer du kulenes spinn, retning og hastighet, i bytte mot at du får bestemt disse faktorene, i tillegg til posisjon.
Sist endret av Orph; 21. august 2012 kl. 20:26.
Jo , men si det kun er en kule du ønske å finne skruen på. Ved å skyte en annen kule på denne som du vet nøyaktig skruen på vil du utfra hvor kulen du skyter havner kunne beregne skruen på kulen på bordet.

Jeg ser et det blir feil sammenligning, men hvorfår vil ikke dette fungere?

Kaizen
True phreak.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Jo , men si det kun er en kule du ønske å finne skruen på. Ved å skyte en annen kule på denne som du vet nøyaktig skruen på vil du utfra hvor kulen du skyter havner kunne beregne skruen på kulen på bordet.

Jeg ser et det blir feil sammenligning, men hvorfår vil ikke dette fungere?

Kaizen
Vis hele sitatet...
Det fungerer jo helt fint, det, men selve poenget er vel at du ved å foreta slike målinger vil påvirke kulen du undersøker. For å få litt innsikt i dette foreslår jeg at du leser om 'dobbeltspalteforsøket'.
Eller du kan ta å se denne og denne. Og hvis du tviler på dette kan jeg bare si, at kvantefysikk er en av grenene innen fysikken som er best bevist! Den er så og si bedre bevist, enn at jorden er rund! Da det er så mange fysikre og fysikkstudenter som har ment at dette er for villt til å være sant. Så de har utført eksprimenter selv, selvlagde og ikke, alle (som har rot i hvirkeligheten) har bekreftet kvantefysikken! Walter Lewin i filmen er en kjent fysikkprofessor fra MIT.
Sist endret av aluminiumfluorid; 22. august 2012 kl. 20:18.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Denne tråden fikk jeg sporet av fra hva den egentlig handler om. Energy machine.

youtube.com Quantum Revolution del 4

Dette er del fire av quantum revolution med Michio Kaku.
Er om en maskin, som ved hjelp av magneter, holder plasma på plass i en smultering det jobbes med i Frankrike.
Jeg velger å tro at dette vil fungere, uten at jeg har noe forutsetninger for å påstå det.
Vil det si at vi må glemme den tradisjonelle tankegangen om at det ikke er mulig å skape energi?

Kaizen
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Nå har jeg ikke sett videoen, men ut fra beskrivelsen din er jeg helt sikker på at du snakker om ITER-reaktoren. Det er et fusjonskraftverk og er ingenting nytt, sånn rent fysisk. Det er ingen "energimaskin", bare et kraftverk som utvinner energi via fusjon. Problemet er bare å hente ut overskuddsenergi fra en fusjonsreaksjon, derav forskningen.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det er ingen "energimaskin", bare et kraftverk som utvinner energi via fusjon.
Vis hele sitatet...
Er det ikke da en energi maskin?

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Problemet er bare å hente ut overskuddsenergi fra en fusjonsreaksjon, derav forskningen.
Vis hele sitatet...
Virker som du mener dette er et uoverkomelig problem.
Kaku sier det bare er å bygge en større maskin så er problemet løst.

Kaizen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Er det ikke da en energi maskin?
Vis hele sitatet...
Nei, for den skaper ikkje energi frå ingenting. Den utnytter samme prinsipp som sola - kolliderer to hydrogenkjerner ved høg nok hastighet vil det danne ei heliumkjerne. Om du studerer det periodiske systemet ser du at helium er lettare enn to hydrogenatom. Skilnaden i masse vert frigjort som energi, etter E=mc^2.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Virker som du mener dette er et uoverkomelig problem.
Vis hele sitatet...
Problemet er at temperaturen som krevst for at kjernene skal ha høg nok fart til å kollidere, og ikkje fråstøyte kvarandre, smelter alle kjente materialer rimelig kontant. Difor må ein nytte magnetfelt _og_ eksotiske materialer m.m.

Wikipedia har mykje info om t.d. ITER.
Ok , skjønner da forskjellen.

Burde sikkert lest meg opp på denne , men jeg forstod det slik at når de får denne til å sustaine (oppretholde) seg selv , kan man hente ut energien i form av varme. Mulig det fungerer slik at man stadig må fore på med materiale.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at temperaturen som krevst for at kjernene skal ha høg nok fart til å kollidere, og ikkje fråstøyte kvarandre, smelter alle kjente materialer rimelig kontant. Difor må ein nytte magnetfelt _og_ eksotiske materialer m.m.
Vis hele sitatet...
Det virker også som om du er negativ til at dette vil fungere.

Greit at det er en del problemer med å få til dette, men fint om dere kan komme med en konkret spådom om dere tror dette vil fungere eller ikke.

Kaizen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Burde sikkert lest meg opp på denne , men jeg forstod det slik at når de får denne til å sustaine (oppretholde) seg selv , kan man hente ut energien i form av varme. Mulig det fungerer slik at man stadig må fore på med materiale.
Vis hele sitatet...
Du må hente ut energien som varme ja. At den opprettheld seg sjølv vil sei at den frigir meir energi enn det som må spyttast inn for å velikeholde prosessen, utover massetilførsel.

Sjølvsagt må du tilføre materie, i form av hydrogen, for den fusjonerer hydrogen til helium. Meir om det står i ei vilkårleg 2FY eller 3FY-bok, og om du har interesse for temaet så anbefaler eg deg å få tak i ei høveleg lærebok.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Det virker også som om du er negativ til at dette vil fungere.
Vis hele sitatet...
Eg er vel rimeleg nøytral. Det er utfordringer, men mennesker har løyst utfordringer før.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Greit at det er en del problemer med å få til dette, men fint om dere kan komme med en konkret spådom om dere tror dette vil fungere eller ikke.
Vis hele sitatet...
Wikipedia har grei gjennomgang av ulike alternativer, problemer og framgangsmåter for å løyse problema.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fusion_power
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, for den skaper ikkje energi frå ingenting. Den utnytter samme prinsipp som sola - [COLOR=Red]kolliderer to hydrogenkjerner ved høg nok hastighet vil det danne ei heliumkjerne. Om du studerer det periodiske systemet ser du at helium er lettare enn to hydrogenatom. Skilnaden i masse vert frigjort som energi, etter E=mc^2.[/COLOR]


Problemet er at temperaturen som krevst for at kjernene skal ha høg nok fart til å kollidere, og ikkje fråstøyte kvarandre, smelter alle kjente materialer rimelig kontant. Difor må ein nytte magnetfelt _og_ eksotiske materialer m.m.

Wikipedia har mykje info om t.d. ITER.
Vis hele sitatet...
En liten feil! I sola er det stort sett 4 H (hydrogen) atomer som går over til He (helium)! He har 2 nøytroner og to protoner, mens vanlig H har 1 proton. Så på vanlig H blir elektronet og protonet i 2 av de 4 atomene slått isammen til nøytroner.
Denne prosessen er mindre effektiv enn den vi bruker i hydrogenbomber. Der bruker vi en spesiell isotop av H (3H 1 proton og 2 nøytroner, både proton og nøytroner har en ganske nøyaktig vekt på 1 u, derfor 3 foran H)

Ellers ser du nesten ingen vektforskjeller på de 4 H atomene og 1 He, de er mikroskopiske. Men av størrelsen på c2 blir det alikevel enormt med energi! I Hiroshima bomben (Little Boy) var det 0,6 g med materie som gikk over til energi (som du setter i formelen E=mc2
der c=299 792 458 m/s)

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Ok , skjønner da forskjellen.

Burde sikkert lest meg opp på denne , men jeg forstod det slik at når de får denne til å sustaine (oppretholde) seg selv , kan man hente ut energien i form av varme. Mulig det fungerer slik at man stadig må fore på med materiale.
Vis hele sitatet...
Ja selvsagt! Det blir som et bål, du må fore på med ved, hvis du vil det skal brenne!



Sitat av Kaizen Vis innlegg
Det virker også som om du er negativ til at dette vil fungere.

Greit at det er en del problemer med å få til dette, men fint om dere kan komme med en konkret spådom om dere tror dette vil fungere eller ikke.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Det er akkurat dette som er problemet med å få det til å fungere i praksis!
I sola har du også et ennormt trykk p.g.a. gravitasjonen så der er det "bare" 15 000 000 oC. I en atombombe er det ca. 20 000 000 oC, i en hydrogenbombe (der en faktisk bruker en atombombe som tennsats) 200 000 000 til 300 000 000 oC og i den thorus/smultringreaktoren får gassen en temperatur på 150 000 000 til 200 000 000 oC. Som du sikker skjønner, og selv om det er veldig lavt trykk i denne gassen, må materie holdes unna en slik temperatur! Denne gassen blir varmet opp med superlasere, der strømmen blir lagret opp over lang tid. Når de avfyres, har de en effekt på omtrent jordens totale strømforbruk (over noen mikro sekunder).
Og det med superledere osv. i thorusen, er for å lage en elektromagnet av den. Så H gassen som føres inn (tror det er av de tyngre isotopene), er ribbet for elektroner, så den blir positivt ladet. Så da brukes de enorme elektromagnetene, til å "klemme" H gassen mot midten i thorusen/smultringen (altså ikke i midten innen for ringen, men i midten av ringen, håper dere skjønner! ) Når disse elektromagnetene brukes, går det mange 1000 A (ampere) (i et vanlig hus er hovedsikringen på normalt 60-120 A).
Så dette er grunnen til at fusjonen blir bare en "blaff", da en ikke har metoder på å pumpe inn mere "brennstoff" (H). Og dette er grunnen til at vi sliter med å få ut mere energi, en det vi putter inn!

Hvis vi løser dette, er igrunn energiproblemet løst en gang for alle!
Sist endret av aluminiumfluorid; 30. august 2012 kl. 14:05.
Takk så mye til Slashdot og Amdb73 for svar.

En komentar til at fusjonen bare blir et blaff. Koku sier her at det lengste de har klart å holde fusjonen i gang er 30 sec.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Takk så mye til Slashdot og Amdb73 for svar.

En komentar til at fusjonen bare blir et blaff. Koku sier her at det lengste de har klart å holde fusjonen i gang er 30 sec.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Ja, blir ikke det bare et blaff, når en idéelt burde ha hatt en reaksjon, som hadde kjørt i mange år?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Jeg tenkte litt på det der med uskarphetsrelasjon. Og som sakt skjønner jeg lite av dette. Men jeg skjønner at for å kunne måle posisjon vil man påvirke ved at man sender f.eks lys for å kunne måle. Det jeg lurer på er om man vet eksakt spinn på lyset, vil man ikke da kunne beregne eksakt hastighet og posisjon?
Vis hele sitatet...
For det første, fotoner har alltid spinn 1. For det andre, hvordan mener du at å vite fotonets spinn skal bidra til å beregne den målte partikkelens hastighet og posisjon? Jeg forstår rett og slett ikke hvordan du tenker.

For ordens skyld.. Heisenbergs uskarphetsrelasjon er egentlig ikke det samme som observatørproblemet, som er det du og flere her omtaler. Det at man påvirker systemet man måler på er et prinsipp som også gjelder makroskopiske, klassiske systemer, mens uskarphetsrelasjonen skyldes noe annet. Men for all del, uskarphetsrelasjonen forklares ofte med å måle et elektron med et foton, selv om dette egentlig beskriver observatørproblemet, fordi det er en intuitiv måte å se det for seg på.

Uskarphetsrelasjonen følger av to ting: 1) at en subatomisk partikkels posisjon ikke er et punkt, men en sannsynlighetsdistribusjon over et område, og 2) at partikkelens fart følger av den deriverte (endringen langs avstandsaksen) av denne distribusjonen. Sagt mere teknisk, korrekt og presist for de mer matematisk kompetente, de to parameterne er fouriertransformasjoner av hverandre. Det kan være litt vanskelig å forstå, men jeg skal prøve å forklare.

Jeg tror det er lettest å først droppe tanken om partikkelen, og heller tenke på et helt vanlig elektrisk signal. Du har en tidsakse, og du har en akse for spenningen. Når vi måler signalet så kanskje vi ser at det ikke skjer noenting før t=3 sekunder, og da er det en uendelig kort puls som faller ned til null praktisk talt i samme øyeblikk som den skyter til værs, også skjer det ingenting mer. Da kan vi si at signalet er veldefinert i tid. Det finnes bare på ett spesielt tidspunkt. Et annet alternativ er at signalet starter med en gang og går avgårde i en sinusformet bølge inn i uendeligheten.

Så har det seg slik at vi like gjerne kan beskrive de målte signalene med å angi frekvensen i stedet for tiden. Og frekvensen er jo et mål på endringen langs tidsaksen. Det sinusformede signalet vil ha en skarpt definert frekvens. 50 Hz, for eksempel. Hvis vi plotter dette langs en frekvensakse, så vil vi ha en uendelig tynn pigg akkurat på 50 Hz, og null på resten. Og hvis vi plotter det som var en uendelig tynn puls i tiden inn i frekvensaksen, så vil vi se at signalet inneholder alle mulige frekvenser. Man kan godt si at det er en sammensetning av uendelig mange signaler i uendelig mange frekvenser overlagt hverandre, slik at resultatet blir en pigg i tid.

Vi ser da at hvis signalet er skarpt definert i tid slik som pulsen i tid er, så er det fullstendig udefinert i frekvens – det sklir utover hele skalaen og dekker hele aksen ut i uendeligheten; det eksisterer kun ved ett eneste tidspunkt, og i alle mulige frekvenser. Og er signalet skarpt definert i frekvens, så er det tilsvarende udefinert i tid – det har én spesiell frekvens, men sklir utover hele skalaen i tid i en bølgeformet sinus ut i uendeligheten. I tillegg har man alle mellomting. Men desto mer konsentrert det er i tid, desto mer utflytende er det i frekvens, og omvendt. Begge deler kan ikke være konsentrert til et punkt samtidig.

For subatomiske partikler så har posisjon og fart samme forhold som tid og frekvens. Har man bestemt posisjonen til et punkt, så har man en uendelig utflytende fart. Har man bestemt farten til én bestemt hastighet, så har man en uendelig utflytende posisjon. Desto mer man vet om det ene, jo mindre vet man om det andre. Og forholdet mellom disse – altså hvor definert en vilkårlig partikkel er i posisjon mot hvor definert den da kan være i fart – er det som kalles Heisenbergs uskarphetsrelasjon, også kalt Heisenbergs usikkerhetsprinsipp.

Hvorvidt disse uskarphetene er en del av partikkelen selv, eller bare representerer vår viten om partikkelen, vet man ikke sikkert, og det kan godt hende at dette er prinsipielt umulig å finne ut av.
Sist endret av Provo; 8. september 2012 kl. 15:45.
Hei igjen og mange takk for svar.

Glimrende forklaring.

Foton kan bare ha spinn 1. OK.
Jeg tenker slik at om man sender et foton/lys gjennom en glass plate er det spinn som avgjør om fotonet/lyset reflekteres og også vinklen på refleksjon.
Da blir det litt rart om spinn bare kan være 1.
Tenkte det på denne måten, og ved hjelp av farge filtere, ville være mulig å filtrere ut lys der man viste eksakt "spinn".

Her blander jeg sammen og tenker tydeligvis helt feil.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Foton kan bare ha spinn 1. OK.
Jeg tenker slik at om man sender et foton/lys gjennom en glass plate er det spinn som avgjør om fotonet/lyset reflekteres og også vinklen på refleksjon.
Da blir det litt rart om spinn bare kan være 1.
Tenkte det på denne måten, og ved hjelp av farge filtere, ville være mulig å filtrere ut lys der man viste eksakt "spinn".
Vis hele sitatet...
Ah, du tenker på polarisering! På partikkelnivå er dette beslektet med spinn, men kommer ikke av verdien på spinnet, men på spinnets retning i forhold til bevegelsesretningen. En partikkels spinn er et slags kvantemekanisk svar på et legemes rotasjon om sin egen akse, men med noen veldig viktige forskjeller. Én forskjell er at elementærpartikkelen ikke har noen egentlig utstrekning, og heller ingen indre struktur, så den kan ikke faktisk rotere – begrepet rotasjon blir rett og slett meningsløst. Men den oppfører seg på mange måter omtrent som om den skulle gjort det. En annen forskjell er at spinn er begrenset til spesielle verdier. Det er derfor da lett å se for seg dette som en rotasjon, men det er viktig å være bevisst på at det ikke er en faktisk rotasjon. Det finnes ikke egentlig en makroskopisk, klassisk versjon av spinn.

Men polarisering på partikkelnivå er også et probabilistisk fenomen, så selv med filter kan du ikke vite sikkert polariseringen på partiklene som har kommet gjennom filteret. Du kan kun spå ut fra sannsynlighetsdistribusjonen for partiklenes polarisering og "filterretningen" hvor mange som kommer gjennom, statistisk sett. Etter filteret vil distribusjonen ha endret seg til å ha hovedvekt på polariseringsretningen til filteret, og du vil fortsatt bare ha en sannsynlighetsfordeling.

Men, uansett om man så skulle vite polariseringen til fotonet nøyaktig og sikkert, hvilken mekanisme mener du skulle muliggjort måling av både posisjon og hastighet som skarpt definerte verdier? Jeg skjønner ikke hvordan du mener dette skulle foregått.
valar morghulis
skralle's Avatar
Er det ikke slik at i kvantefysikk har man funnet ut at man kan få noe ut av intet?
Something from nothing.
Jeg , skjønner ikke serlig mye av dette, men om det stemmer vil det vel også si at man kan få energi ut av ingenting.
Etter hva jeg har skjønt snakker de da om partikler, og masse er jo energi så...

Kaizen
Vis hele sitatet...
Cashmireffekten: http://en.wikipedia.org/wiki/Cashmir_effect