Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 6511
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ritalin kapsler har jo modifisert frisettelse, altså de er depot kapsler, så om man ikke ønsker depot må man knuse innholdet. Gjelder dette for Aduvanz/Elevanse kapsler? Finner ikke noe om at de er depot når jeg søker, men dobbeltsjekker her om det er noen som kan si sikkert.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke depot, men de tar ganske lang tid før de begynner å virke. Anbefaler å spise dem før frokost - på tom mage.

De varer også uhorvelig lenge i forhold til f.eks attentin. I mitt tilfelle varer de fort 10-12 timer.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke depot, men de tar ganske lang tid før de begynner å virke. Anbefaler å spise dem før frokost - på tom mage.

De varer også uhorvelig lenge i forhold til f.eks attentin. I mitt tilfelle varer de fort 10-12 timer.
Vis hele sitatet...
12?? Hørt det lå på 8.. Får ta det tidlig da ja takk for svar
Attentin og Aduvanz er begge Deksamfetamin og varer derfor omtrent like lenge.

Halveringstiden er også den samme. Forskjellen er at
Lisdeksamfetaminmesilat(Aduvanz) blir omdannet til Deksamfetamin via kontakt med røde blodceller.
Sitat av Diamondlamp Vis innlegg
Attentin og Aduvanz er begge Deksamfetamin og varer derfor omtrent like lenge.

Halveringstiden er også den samme. Forskjellen er at
Lisdeksamfetaminmesilat(Aduvanz) blir omdannet til Deksamfetamin via kontakt med røde blodceller.
Vis hele sitatet...
Attentin absorberes raskere (Tmax 1.5t) og har gjennomsnittlig virketid på 6-8t, halveringstid 10 timer. Aduvanz metaboliseres tregere og har Tmax litt før 4t og virketid ca 13t, halveringstid 11t. Totaltid før halvering fra inntak blir 11,5t for attentin og ca 15 for aduvanz. Ved ADHD doseres som regel attentin 2 x pr dag, mens aduvanz hos de med normal metabolisme gis kun en gang. Kilde: Felleskatalogen.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Attentin absorberes raskere (Tmax 1.5t) og har gjennomsnittlig virketid på 6-8t, halveringstid 10 timer. Aduvanz metaboliseres tregere og har Tmax litt før 4t og virketid ca 13t, halveringstid 11t. Totaltid før halvering fra inntak blir 11,5t for attentin og ca 15 for aduvanz. Ved ADHD doseres som regel attentin 2 x pr dag, mens aduvanz hos de med normal metabolisme gis kun en gang. Kilde: Felleskatalogen.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde en annen oppfatning, men skjønner nå at det var feil.

Beklager det. 🙂
Sitat av Diamondlamp Vis innlegg
Jeg hadde en annen oppfatning, men skjønner nå at det var feil.

Beklager det. 🙂
Vis hele sitatet...
Ikke noe problem, forskjellen er ikke enorm akkurat, sammenlignet med ritalin tabletter vs concerta er forskjellen betydelig mindre, men de som bruker dem for å oppnå rus må ta en høyere dose aduvanz (med seritil lengre virketid) for å oppleve eufori da den tregere økningen i blodkonsentrasjon gir mindre følelse av rus.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor attentin blir nevnt her, da attentin er varenavnet på deksamfetamin - og spørsmålet gjaldt lisdeks.

Aduvanz/Elvanse er varenavnene på lisdeksamfetamin, som er et såkalt inaktivt prodrug - og som har mindre misbrukspotensiale fordi det må nedi magen og gjennomgå førstepassasje for å funke. Arrester meg gjerne på den om jeg tar feil - er bare jeg som har hørt lenge at det ikke går an å skyte/sniffe/plukke lisdeks pga. dette....

(Seff kan man sniffe lisdeks siden det går ned i mage etterhvert, men det vil ikke bli tatt opp av slimhinner i nese fordi)

Tilbake til on-topic ; nei det vil ikke gå raskere siden aduvanz/elvanse ikke har modifisert frisetting på så måte - det er ikke granulat på samme måte som ritalin, og ei heller noe lag-på-lag-på-lag som concerta.

*tudelu*
Som nevnt over er Elvanse et pro-drug bestående av lisdexamfetamin, som betyr at stoffet i seg selv er inaktivt og må metaboliseres i fordøyelsessystemet og/eller i leveren ved at aminosyren Lysin spaltes vekk fra dexamfetamin-molekylet, ikke før dette skjer vil det kunne gi en medisinsk effekt eller rus effekt. Så å knuse kapslene er nytteløst.