Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2901
Er i teorien svært interessert i anime, men har litt problemer med å få tak i noe, rett og slett. Har noen tips om hvilke filmer/serier jeg burde se for å få det rette inntrykket av sjangeren? Spennende, men som sagt, i teorien.
Naruto er en veldig artig serie
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bleach er favorittserien min for tiden ( http://www.bleachportal.net/ )

Full Metal Alchemist er også en god serie (bare 52 episoder tough.. men de har en spillefilm som kom ut i 05')
Bleach er beste serien nå for tiden ja..
elfen lied er også ganske kul(13 eps.). Skal du ha bra film burde du se Howls moving castle, mononoke hime, Spirited away og andre ting fra studio ghibli

Tenkte jeg skulle nevne at du kan se på AnimeNfo sin topp 200 anime liste for noen ideer. Også må du ikke se dubbet anime, mister litt av opplevelsen da
Sist endret av Chiba; 7. februar 2006 kl. 20:09.
Den ene filmen jeg har sett er Spirited Away, og falt ganske for den. Bleach og Naruto har jeg hørt om, må vel ta hintet og begynne å se dem!
Takk!
Naruto er helt elendig for tiden, men vil bli bra igjen før du rekker å komme dit serien er nå (ep 170)
Ellers er det en konge serie, FMA og. Titta litt på Full Metal Panic for litt siden, så kult ut. Hellsing er også en ganske bra serie.
Goldenboy er genial morsom, men dog er det ikke laget mange episoder. Men det er verdt å se.
Hehe, tenkte jeg skulle bare skriv en liten advarsel.. hvis du begynner å se f.eks. naruto kan det hende at du blir avhengig og ser 170 eps i slengen
anime er farlig
One Piece er en veldig bra anime serie
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Anime er utrolig variert, derfor blir det på en måte litt feil å kalle det en sjanger. Det er også litt vanskelig å anbefale serier for å gi deg et generelt inntrykk av Anime, det kommer rett og slett an på hva slags sjangere du liker (f.eks. innen film/bøker7tv-serier osv).

Noen serier jeg liker:

The Twelve kingdoms (Fantasy) [45ep]
Episk fantasyfortelling om en vanlig jente som blir ført til en annen verden som minner om middelalderens kina.
Dette er en uvanlig fra tegnet og detaljert historie som kanskje skiller seg litt ut fra mye annen Anime, men den er et must å se.

One Piece (Action) [ca. 170ep som er fansubbet]
Helt sykt kul historie om en fyr som bestemmer seg for å finne verdens største sjørøverskatt i en verden full av sjørøvere. mange ville nok plassere den i samme bås som Naruto og DBZ, men den har, etter min mening, en mye mer utviklet historie, og et mye rikere persongalleri. Egentlig burde man lese mangaen (tegneserien) One Piece fordi den er mye bedre.

Cowboy bebop(Sci-Fi)[26ep]
Science-Fiction-historie om to dusørjegere i verdensrommet. Har nettopp begynt å se denne, men har blitt anbefalt den av mange, og det jeg har sett så langt er dritkult.

Love Hina(humor)[26ep]
Handler om en kar som prøver å komme inn på Tokyo University, og samtidig må drive et studenthjem fullt av jenter. En såkalt harem-anime, en gutt og mange jenter... Morsom, selv om humoren til tider er veldig japansk... :P

Speed Grapher(thriller?)[25ep]
Historie om en fotograf som får evnen til å la det han tar bilde av eksplodere. Dette er en serie som er beregnet på et litt eldre publikum, ikke så mye humor (som i de mer vanlige shounenseriene (gutteseriene), som Naruto og DBZ), mer thriller-stemning.

Peach girl(Kjærlighet)[26ep tror jeg]
Handler om en jente som blir sett på som en player og en drittsekk bare pga. utseendet og fordomer hos andre. Historien spinner rundt henne, vennina som ER bitch, men ikke ser sånn ut, og en gutt som de begge er forelsket i. Vet ikke helt hva du liker, men hvis du er into kjærlighetsnoveller så er dette kanskje noe for deg :P

Du kan jo prøve å søke på anidb på noen sjangere som virker kule. Der kan også du se om det er noen fansubbingsgrupper som har fanssubet den animen du er ute etter. Ellers er boxtorrents.org et fint sted hvis du liker torrents. Den vanligste måten ved siden av torrents er vel XDCC og Fserve, altså irc. Nesten alle som driver og fansubber anime har en irc-kanal der du kan laste ned det de har fansubbet.

Ellers er jeg egentlig mer fan av manga
Jeg vil også anbefale noen av de nevnte ovenfor; Bleach, Naruto, FMA og One Piece

Vil legge til at One Piece har fansubs fra 225 til de nyeste som har kommet ut. Det er lite som er ute mellom 170-225 som er fansubba, noe er fansubba men har tysk tale. Det er bare 1 arc +2 filler arcs som er mellom der. Så hvis du vil bli raskt oppdatert er det bare å lese litt manga til den arcen som holder på rundt ep 170 er ferdig. Etter dette kan du trygt hive deg på animeen igjen, og jeg må si at den tar helt av! Fantastiske episoder!

Andre animeer som er kan nevnes er: Hellsing, Last Exile(fantastisk animering) og Wolf's Rain

Edit: Ooh, glemte en viktig en. Hunter X Hunter. Denne kan lett plaseres i samme bås som Naruto og Bleach. Liker du disse, da liker du HxH også.

Edit2: Jeg vil også legge til Scrapped Princess. Høres tørt ut, men er mye fin fighting i den også. En god anime.
Sist endret av Xylo; 7. februar 2006 kl. 21:00.
arh.. hvis du ikke er for "mainstream", bør du prøve ut noe av det mmindre kjente også..
-Noir
-Hunter x hunter <- rart ingen har nevnt den ennå? EDIT: nettopp..:P
-Speed Grapher
-Elfen Lied
-Chobits <- Bare fordi den er småtøff ^^

Og så kan du se den grenseløst teite serien Azumanga Daioh. Bare for å få med deg Kamineko..^^


Og en dag du er skikkelig glad, last ned "Grave of the fireflies" Så er du nok ikke så glad mer de neste dagene. Jeg nominerer den filmen til verdens tristeste anime..
Sist endret av mads-b; 7. februar 2006 kl. 20:55.
Oioioi. Har ingen favorittsjangere når det gjelder "vanlige" filmer eller bøker, men har bare generelt lite grunnlag når det gjelder sci-fi og eventyr. Plukker opp litt fra det meste, og vet litt om mye forskjellig. Og hvis noen vil diskutere sjangerlære og filmhistorikk er det bare å starte en tråd, vanskelig å finne et godt utgangspunkt synes jeg!
Men jeg tar dette til meg og begynner med Naruto, for det er enklest for mitt
vedkommende å få tak i^^
Herregud; anbefaling av Animeserier.... Vanskelig spørsmål.

Det avhenger av om du er fan av mainstream anime, laget av shonen jump som Bleach og Naruto, som er spennende, har relativt gode historier, men har alle samme tema: Vennskap, konkurranse, vinning. De blir fort ganske langtekkelige, med lange flashbacks, utrolig terking på kamper, lange dialoger og monologer, og barnslig bæsjehumor.
-Naruto har kommet på over 170 episoder, og Bleach er på vei mot 70, men begge kommer sikkert til å ta igjen Dragonball med sine minst 600 eps. slik som mangaen ser ut.

Eller om du vil ha serier med litt mer dybde og kvalitet, ta en titt på følgende:

Neon Genesis Evangelion
RahXephon
-geniale mechaserier med god action, drama og historie. Uunværlig for animefans.

Azumanga Daioh
School Rumble
Sensei no Ojikan/Doki doki school hours
Excel Saga
GTO (Great Teacher Onizuka)
Green Green
-Komiserier

Noir
Speed Grapher
Elfen Lied
X TV
Read or Die Tv og OAV
Gunslinger Girls
Hellsing
-alvorlige action-/spenningserier


Full Metal Alchemist
Cowboy Bebop
Trigun
Trinity Blood
Full Metal Panic!
Full Metal Panic? Fomoffu!
Full Metal Panic! The Second Raid
-Actionhumor

Kimi ga Nozomu Eien
Onegai Teacher
Ai Yori Aoshi
Ai Yori Aoshi ~Enishi~
Futakoi Alternative
.hack//SIGN

-Dramaserier, noen med humor og/eller kjærlighet. -Kimi ga Nozomu Eien regnes med av mange som tidenes beste kjærlighetsdrama-anime.


Yakitate!! Japan
Hikaru no Go
Shaman King
-Shonen jump/maistreamserier à la Naruto og Bleach
(Yakitate Japan: mat-serie om en gutt som lager brød og deltar på bakingsmesterskap; svært fengende!
Hikaru no Go: om gutt som spiller brettspillet Go, regnet med som 100 ganger mer komplisert enn sjakk pga få regler og derfor store variasjoner i spillestil.
Shaman King: Klassisk super-power-fighting-serie; med shamaner som kommuniserer med ånder og bruker dem i sine kamper; serie som kjører Cut-the-crap og har bare 64 eps i motsetning til naruto/bleach)

Hvis du ikke vet hvor å finne torrents, gi meg en PM.


Ellers, sjekk ut div anime-forums på nettet som ofte har topp 10 tråder der folk lister opp sine favoritter, ofte med beskrivelse og begrunnelse. www.Anime.no har vært nede i nesten 1/2 år, men er snart på beina igjen. Meld deg inn der, du.
Sist endret av Ba'alzamon; 7. februar 2006 kl. 22:46.
Nå er vel det meste nevnt så skal ikke liste opp mine favoritter..
Vil bare si at one piece faktisk har sub etter 170 også.. Rikitignok ikke mye, 173, men er etter 170
Liker egentlig at serier slutter, feks etter 30-50 episoder, begynner å gå temmelig lei naruto, one piece og dragonball som har flere hundre episoder, ikke nok med at det er mye å se, men det tar no helvetes HD plass også! :/
Får meg ikke til å slette naruto heller!
Det er anime serie jeg har falt for, og det er Full Metal Alchemist, som er nevnt flere ganger ovenfor. Bortsett fra det, så er det egentlig lite anime. Bleach(?) kanskje..?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er en full spillefilm av Fulle Metal Alchemist som kom ut i fjor, jeg så den i natt og syns den var knallbra,
men du bør vel ha sett serien ettersom dette er en fortsettelse der serien slutter.

http://www.fullmetalalchemist.com/
tar jeg helt feil nå eller er manga det samme som anime?
eller er manga kun film?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Manga = Tegneseriene
Anime = Tegnefilmene
Sitat av Dodecha
Det er en full spillefilm av Fulle Metal Alchemist som kom ut i fjor, jeg så den i natt og syns den var knallbra,
men du bør vel ha sett serien ettersom dette er en fortsettelse der serien slutter.

http://www.fullmetalalchemist.com/
Vis hele sitatet...
Har den kommet med eng-sub allerede? Faen, må jeg laste!
Som jeg sa i mangatråden så bør du se Neon Genesis Evangelion. Dette er en mecha(kjemperobot) serie som tar en veldig interessant vending. En annen serie som er å anbefale er FLCL(Fooly Cooly) Denne er en ganske energisk serie som garantert kommer til å gi deg store latterbrøl.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
bare legger linken til animlista mi ut her og jeg ;D http://wicked2k.myanimelist.net/?status=7&order=

har ranket ein del animeserier etter hvordan jeg liker dem osv.

Juuousei er en serie dere bør laste ned som går nå!
Mine tiører:
Elfen Lied: blod, gørr og nakne jenter, yay!
(den er faktisk dypere en den høres ut som, og veldig kontrastrik.)
Serial Experiments Lain: voldsomt trippy og filosofisk,
som kretser rundt jenta lain, internett, og død.
Excel Saga: hyperaktiv(!), eksperimentell, og morsom^^
Azumanga Daioh: avslappende, småmorsom, koselig sak.
Handler om en gjeng skolejenter.
Hunter x Hunter, Fullmetal Alchemist og Rurouni Kenshin:
Shounen på sitt beste. Anbefales!
Samurai Champloo: Utrolig seigt tegnet samurai-awesomeness.
Sist endret av okaminaru; 29. mai 2006 kl. 14:22.
Wonderful Days er den beste filmen jeg har sett i mitt jævlig liv
Den filmen kan jeg annbefale alle. Har ikke sett for mye på anime, men har fått med meg _litt_ bleach, og annet. Men som sagt Wonderful Days annbefaler jeg på det høgste !
Sitat av Chiba
Hehe, tenkte jeg skulle bare skriv en liten advarsel.. hvis du begynner å se f.eks. naruto kan det hende at du blir avhengig og ser 170 eps i slengen
anime er farlig
Vis hele sitatet...

Ja, hva er det med det? Det virker som de avslutter hele tiden AKKURAT hvor det er mest spennende. De er mestere på cliffhangere. Og de er mestere til å dra ut episoder. En liten slåsskamp har ikke noe problemer med å vare i fire episoder.

Anbefaler Hellsing. Men tegneserien (manga'n) er bedre syntes jeg. Mer som hang på greip, og hu dama der oppfører seg mindre pysete.
Anime Freak
Dette er da noe av det jeg har likt opp gjennom tiden...

Nightwalker
Naruto
Bleach
Gundam Seed
Gundam Seed Destiny
Samurai Champloo
Wolf`s Rain
Appleseed
Last Exile
Trinity Blood
Tsubasa Chronicle
One Piece
Gun X Sword
Chrno Crusade
Bakuretsu Tenshi
Rurouni Kenshin
Rurouni Kenshin: Meiji Kenkaku
Rurouni Kenshin - Ishinshishi
Dragon Ball Z
Witch Hunter Robin
Elfen Lied
Blood - The last vampire
Vampire Hunter D - Bloodlust
GetBackers
.Hack//sign
Dragon Ball GT
Cowboy Bebop
Akira
Scryed
Trigun
Arc The Lad
Tokyo Underground
Hellsing
Air
Hunter X Hunter
Hunter X Hunter Greed Island
Hunter X Hunter Greed Island Final
Dark Stalkers
Tactics
Full Metal Panic
Full Metal Panic the Second Raid
Full Metal Alchemist
Viper GTS
GunGRAVE
Tenjou Tenge
Ragnarok the Animation
Cluster Edge
Noein
Erementar Gerad
Saiyuki Reload Gunlock
Saiyuki Reload
Inuyasha
Legend of DUO
Kyou Kara Maou
Fate-stay night
Ergo Proxy
Tokko
Wings of Rean
KARAS
Angel Heart
Noir
AirGear

Kan ikke sette opp orgentlig nå grunnet dårlig tid, men jeg mener disse seriene er verdt og se =)
Kanskje litt mye men :P
Jeg gidder ikke liste opp, skal heller klage på at ingen har nevnt Hajime no Ippo, som er den beste serien jeg noensinne har sett. Den handler om boksing, men ikke la deg lure av det. Jeg trodde også at en anime om boksing (eller sport generelt) kom til å være helt på ræva, men jeg er glad jeg ga den en sjanse.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Scrapped Princess er en utrolig fin serie synes nå jeg - hele serien er på 24 episoder. Hvis du vil ha skikkelig japansk søppelanime som fronter jenter med overdimensjonerte pupper og som har mengder med seksuell innuendo er The Melancholy of Haruhi Suzumiya perfekt
som notrik seier gungrave ser på den no. er komme til episode 21 snart slutt
veit ikje om nokon har nevnt trinity blood ( elr blood trinity hukser det aldri:P )
Sist endret av HeiZe; 29. mai 2006 kl. 21:23.
Paranoia Agent/Mousou dairinin er veldig bra.
Notrik, den var ikke direkte liten den heller nei
men er det noen som har noen speseille ova'r de vill anbefale? (ova = orginal video animation)
av ova'r vil jeg anbefale :
- Karas (syyyykt bra animert)
- Hunter x Hunter ova'ne (men da må du se serien først da )
- Rurouni Kenshin ova'ne (spesielt Reminiscence, det er når har er ung)
- love hina again (følger jo også etter serien =/ )
- Golden Boy (utrolig morsom ova, om en kar som har ny "jobb" i omtrent hver av de 6 episodene)
- Bastard (Denne er faktisk fra 1992-1993!! Så animeringen er ikke på topp, men definetivt verd å gi et forsøk ialleafall!)
- FMA ova'r (Det er lagt ut små fma ova'r som "Fullmetal Alchemist - kids OVA" , "Fullmetal Alchemist Chibi Party" og "Fullmetal Alchemist - Alchemists V.S Homunculi OVA" Disse er vell egentlig ikke no spesielt go, men for en FMA fan, så vill detta minne om goe minner ;D )
▼ ... over et år senere ... ▼
Anime Freak
http://myanimelist.net/animelist/Notrik
Der har jeg satt score etter hva jeg likte av serier/OVA'er
Sitat av DryYouTear
Jeg gidder ikke liste opp, skal heller klage på at ingen har nevnt Hajime no Ippo, som er den beste serien jeg noensinne har sett. Den handler om boksing, men ikke la deg lure av det. Jeg trodde også at en anime om boksing (eller sport generelt) kom til å være helt på ræva, men jeg er glad jeg ga den en sjanse.
Vis hele sitatet...

Eg kjenne meg litt igjen der, eg trudde Air Gear sugde pga den handla om rulleskøyter
Det tok ein episode det, så var eg hekta!