Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1834
Hei!

Jeg holder på med å utvikle en nød-app som man kan ringe direkte til ambulanse, politi og brann fra. Med informasjon om hvor man befinner seg. I tillegg skal det være info om hvordan man utfører førstehjelp. Skal også ha med bergingshjelp.

Vet at det finnes slike apper ute, men ønsker å lage en som fungerer bedre enn de andre.

Det jeg lurer på er om jeg har tillatelse til å legge ut denne på app-store?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Er alt i appen ditt?
Er det du som har lagd den?
Har du kreditert de riktige personene?
Er du en registrert Apple publisher?

Hvis alle svar over er ja, så kan du.
Trådstarter
Alt i appen er mitt.
Jeg har laget den.
Det er kun jeg som har laget den.
Jeg er en registrert Apple publisher.

Jeg har planer om å spørre røde kors om bilder til førstehjelp -delen i appen, hvis jeg får lov til det av de. Så kommer jeg til å kreditere de.
Problemet med en slik applikasjon er faren for "tullehenvendelser".

Jeg ville ikke turt å ha dette installert uten et passord for å kunne bruke det, nettopp på grunn denne årsaken. Og med passord kan det igjen by på andre utfordringer.
Sitat av waf Vis innlegg
Problemet med en slik applikasjon er faren for "tullehenvendelser".

Jeg ville ikke turt å ha dette installert uten et passord for å kunne bruke det, nettopp på grunn denne årsaken. Og med passord kan det igjen by på andre utfordringer.
Vis hele sitatet...
Faren for tullehenvendelser er der uten app-en også. Jeg kan ikke se for meg at det vil bli mer henvendelser av denne typen av den grunn.

Dersom det oppstår en slik henvendelse, vil det allikevel ikke være utgiveren sitt ansvar, men den som har tilkalt redningsetatene uten grunn.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av waf Vis innlegg
Problemet med en slik applikasjon er faren for "tullehenvendelser".

Jeg ville ikke turt å ha dette installert uten et passord for å kunne bruke det, nettopp på grunn denne årsaken. Og med passord kan det igjen by på andre utfordringer.
Vis hele sitatet...
Fordi man kan virkelig ikke bare taste inn tlf nummeret og ringe uansett

Dette er ikke ett større problem enn en vanlig tlf-tjeneste.

Uansett, du kan kjøre på tullekopp. Husk at nødtjenester foretrekker å hjelpe gratisapplikasjoner, ikke betalte ^_^
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Fordi man kan virkelig ikke bare taste inn tlf nummeret og ringe uansett

Dette er ikke ett større problem enn en vanlig tlf-tjeneste.

Uansett, du kan kjøre på tullekopp. Husk at nødtjenester foretrekker å hjelpe gratisapplikasjoner, ikke betalte ^_^
Vis hele sitatet...
Problemet er å skille de forskjellige nummerene, 11x, se her, jeg vet jo ikke hva som er nummeret til hva. Er nok ikke helt alene om det heller
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Deximus Vis innlegg
Problemet er å skille de forskjellige nummerene, 11x, se her, jeg vet jo ikke hva som er nummeret til hva. Er nok ikke helt alene om det heller
Vis hele sitatet...
Er jo derfor jeg støtter her, det jeg påpekte var att en app ikke kommer til å ha noen konsekvenser for TS.
Jeg kan se hvordan en app med info om førstehjelp, hlr og diverse telefonnumre kan være snedig å ha, men at noen virkelig åpner telefonen sin for så å gå inn på en app for å ringe et nødnummer når man faktisk har en "nødanrop" snarvei man kan trykke på uten å låse opp telefonen tviler jeg sterkt på. Joda, det kan være nødvendig i få situasjoner, men jeg vil tro det som oftest blir som å gå over bekken for å hente vann
Sist endret av tgod; 21. april 2012 kl. 17:16.
Sitat av tgod Vis innlegg
Jeg kan se hvordan en app med info om førstehjelp, hlr og diverse telefonnumre kan være snedig å ha, men at noen virkelig åpner telefonen sin for så å gå inn på en app for å ringe et nødnummer når man faktisk har en "nødanrop" snarvei man kan trykke på uten å låse opp telefonen tviler jeg sterkt på. Joda, det kan være nødvendig i få situasjoner, men jeg vil tro det som oftest blir som å gå over bekken for å hente vann
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke med deg, men jeg hadde selv åpnet telefonen via tastelåsen og deretter tastet nummeret, rett og slett fordi jeg aldri bruker "nødnummer"-knappen og tenker aldri over at den eksisterer i det hele tatt.

Samtidig skulle denne appen tilby og legge ved posisjonsdata som syntes tydelig på skjermen når man ringer. Dette kan være utrolig viktig dersom du er en plass du ikke aner hvordan du skal beskrive plassen, eller hvordan komme seg dit.
Sist endret av MrCryptical; 21. april 2012 kl. 17:39.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Nå vet jeg ikke med deg, men jeg hadde selv åpnet telefonen via tastelåsen og deretter tastet nummeret, rett og slett fordi jeg aldri bruker "nødnummer"-knappen og tenker aldri over at den eksisterer i det hele tatt.

Samtidig skulle denne appen tilby og legge ved posisjonsdata som syntes tydelig på skjermen når man ringer. Dette kan være utrolig viktig dersom du er en plass du ikke aner hvordan du skal beskrive plassen, eller hvordan komme seg dit.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, det er greit i noen tilfeller hvis man for eksempel ikke vet hvor man er. (noe man somregel gjør)

Greit at du ville ha låst opp telefonen for så å taste nummeret, men når det allerede finnes en hurtigere løsning, så ser jeg hvertfall ingen grunn til å ringe fra en app som tar lengst tid av alle alternativene.

Stiller meg positiv til alt det andre appen måtte inneholde av informasjon etc.
Sist endret av tgod; 21. april 2012 kl. 17:45.
Sitat av tgod Vis innlegg
Greit at du ville ha låst opp telefonen for så å taste nummeret, men når det allerede finnes en hurtigere løsning, så ser jeg hvertfall ingen grunn til å ringe fra en app som tar lengst tid av alle alternativene.
Vis hele sitatet...
På en smarttelefon ville det ikke vært det tregeste alternativet om du hadde appen på hjem-skjermen for eksempel.

Det handler da ikke om hva som er hurtigst hele tiden, men hvor du automatisk går i en nødsituasjon.
Akkurat som man kan sitte å si "Hadde huset blitt stormet av menn med pistoler, ville jeg reddet alle sammen før meg selv", men i realiteten løper du til helvete vekk og skriker som en jente, dersom situasjonen faktisk hadde dukket opp.

Tror de fleste sin reaksjon hadde vært å gått inn på der man ringer andre personer, for å nå et nødnummer.
Sist endret av MrCryptical; 21. april 2012 kl. 17:51.
Fint om dere legger inn 02800 som kontakt politiet, i stede for at alle ringer 112.
Trådstarter
Sitat av tgod Vis innlegg
Jeg kan se hvordan en app med info om førstehjelp, hlr og diverse telefonnumre kan være snedig å ha, men at noen virkelig åpner telefonen sin for så å gå inn på en app for å ringe et nødnummer når man faktisk har en "nødanrop" snarvei man kan trykke på uten å låse opp telefonen tviler jeg sterkt på. Joda, det kan være nødvendig i få situasjoner, men jeg vil tro det som oftest blir som å gå over bekken for å hente vann
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev så vil appen vise info om hvor du befinner deg, dette kan være problematisk å finne ut hvis du er midt ute på havet eller i skogen.

Hvis appen også ligger på hjem-skjermen med en logo som er lett å legge merke til, kan det være veldig smart. I tillegg får du hjelp til hvordan du skal utføre førstehjelp mens du venter på ambulanse.

Kommer også til å legge til mulighet for å ringe 02800. Samt en sms-funksjon som kan sende posisjonen din til nødnummer eller venner.
Skal den koste penger?
Trådstarter
Sitat av Cookie4Sure Vis innlegg
Skal den koste penger?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker det. Da sikrer den også mot at ungdommer ikke laster den ned til "tullebukk". Men skal nok være gratis over perioder. Er litt usikker enda, men det kan hende den blir gratis