Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 600
Skal kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera nå, er en amatør men vil ha et godt kamera som kan vare lenge!

Kriterier: makspris inkl alt jeg trenger av minnebrikker, objektiver osv: 3000kr
KJøper gjerne brukt og har sett litt på Canon EOS 1000D og Canon EOS 450D. Begge virker som gode kameraer, men det som irriterer meg er at man ikke kan filme med de. Ønsker et kamera som også kan ta HD-film!

Har noen noen anbefalinger?
Ehmm... Canon 1100D kanskje?
Til 3k er det vel bare en mulighet. Canon 1100d med kit-objektiv: http://www.prisguide.no/produkt/canon-eos-1100d-144569
Venter du et par måneder, og klarer å spare opp 2000,- til så får du nytt til like over 5.000,-
Før det må du være heldig å finne noe brukt om du virkelig trenger speilrefleks
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Blir fort over 3000kr med alt utstyret nytt. Men kan jo lete på bruktmarkedet, dumt jeg skal til Sydney om et par dager og vil ha det med! Har jo bare sjekka ut Canon hittil da, må jo være andre merker som også holder god kvalitet?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Har jo bare sjekka ut Canon hittil da, må jo være andre merker som også holder god kvalitet?
Vis hele sitatet...
Ja, det er det, men de har heller ikke modeller som gir deg full pakke for under 3k. Nikons billigste modell, d3100 ligger f.eks på omtrent 3500 (du finner riktignok fortsatt forgjengeren d3000 til rett under 3k).

poenget er uansett: skal du ha speilrefleks er budsjettet ditt i snaueste laget. Du bør rett og slett spare penger, pante flasker eller spørre mor om et tilskudd slik at du har et par tusen til å bruke
Om du vil ha god kvalitet, som du antydet ved at du vil at kameraet skal vare lenge, er Canon 550D det billigste alternativet (hvis vi tar utgangspunkt i prisen som ny) fra Canon. Canon 500D har kun 20 bilder i sekunder ved 1080p, så det ville jeg styrt unna - med mindre det har kommet en fastvareoppgradering. Canon 1100D har kun 720p.

Du bør også ha et godt minnekort, som ofte betyr dyrt, dersom du skal filme i full HD. Jeg ville lagt på 1000 kroner til, så har du større muligheter. Anbefaler deg å finne et Canon 550D hus, deretter kjøpe en 50mm f/1.8 Veldig billig og gir veldig fine bilder. Lite fleksibilitet, men det er litt av sjarmen. Tror du blir mer fornøyd enn med 18-55mm.

Hadde for øvrig et 450D en gang. Veldig bra kamera.