Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1797
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Hørte på radioen idag at man blacker med lavere promille når man drikker sprit. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

For min egen del syntes jeg det virker som jeg blir "fullere" før jeg får black-out på sprit enn det jeg gjør på øl. Dårligere balanse osv.

Noen som kan noe om dette?

"– På sprit og drinker «blanker de ut» på en mye lavere promille enn om de hadde drukket vin og øl. ....... sier Kari-Janne Lid."
nei, det er BS alkohol er alkohol.
men du blir fortere fullere på sprit
Tror det har noe med at man blir fortere full på renere sprit enn øl, man må drikke mer øl for å bli like full.

Men at man "blanker ut" (jævli teit utsagn forresten) med lavere promille\sprit syns jeg høres veldig rart ut. Kan igjen ha noe med at man får så stor alkohol"dose" på èn gang, og hjernen takler det dårligere enn å få litt over lang tid.
Er vel heller forskjellen på mengden væske du får deg vil jeg tro i forhold til alkohol.

6 * 0,5 = 3liter 3l * 4,7% = 0,141 liter ren alkohol av 3 liter.
0,5liter 40 % = 0,2 liter ren alkohol av 0,5 liter.

Man blir jo fortere full på tom mage enn på full mage, så 3l kontra 0,5l er jo en stor forskjell, men tror ikke at du blir mer full på sprit enn øl.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Hele poenget er vel at man lettere tar opp alkohol fra tarmene enn fra magesekken.

Utsagnet jeg tenkte på finner dere her.
Selvfølgelig blanker man fortere ut av rein sprit i forhold til øl.
Dette er jo fordi det kommer mer alkohol på en gang, og det "smeller".

Blander du slik at det tilsvarer like mye alkoholprosent som øl, er hele utsagnet bullshit.

Altså, det kommer ikke ann på drekka du drikker, men måten du drikker på
Det er større sjans for black-out hvis promillen stiger raskt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackou...mnesia)#Causes
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Allrigth! Så det ligger kanskje noe i det allikevel, takktakk!
Har kun blacket ut når jeg drikker bourbon og annen brunsprit. Det rare er at det aller siste jeg husker er i et så tidlig stadie på kvelden, der jeg er ovebevist om at jeg ikke var spesielt full.
Har hatt noen kvelder der jeg ikke skulle ha drukket alkohol i utgangspunktet, og har drukket meg sanseløst dritings på øl. Da har jeg opplevd tendenser til black-out mot slutten på kvelden, men ikke på nært i samme grad som når jeg har blacka på sprit. Og, ja; jeg er ganske sikker på jeg har hatt ganske lik promille. Så noe ligger det i det.

Men, vil heller tro dette er noe som varierer fra person til person. På vodka har jeg heller aldri blacket. Er kun på brunspriten
Sist endret av McLovin; 17. oktober 2011 kl. 23:23.
Vis du drikker sprit samtidig som du drikker en god del vann siden av blir det ganske så det samme som å drikke øl etter min erfaring
Sitat av McLovin Vis innlegg
Og, ja; jeg er ganske sikker på jeg har hatt ganske lik promille.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du ha oversikt over det hvis du har "blanket ut"?

Problemet med sprit er jo at det tar litt tid før det kicker inn. Husker en gang jeg bonget 50/50 sprit/sprite. Reiste meg opp, gikk på bensinstasjonen og kjøpte sigg. Kom inn igjen, satte meg ned og BANG. Knockout!
Det var da en syk ting å lage tråd om men har en brusende kraftfull følelse av at det stemmer hardt.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det er større sjans for black-out hvis promillen stiger raskt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackou...mnesia)#Causes
Vis hele sitatet...
Det forklarer jo ganske mye

Blir nok mer øl framover nå
Øl egner seg rett og slett ikke til å drikke seg full på, i mitt tilfelle.
Må løpe på dass bokstavelig talt hvert femte minutt!
Sitat av CatastrophicRoadKill Vis innlegg
Øl egner seg rett og slett ikke til å drikke seg full på, i mitt tilfelle.
Må løpe på dass bokstavelig talt hvert femte minutt!
Vis hele sitatet...
Da må det være noe galt med blæra di? Må så klart på do selv, men snakker kanskje 2-4 ganger iløpet av kvelden på to seksere +.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Sitat av navnekalle Vis innlegg
Det var da en syk ting å lage tråd om men har en brusende kraftfull følelse av at det stemmer hardt.
Vis hele sitatet...
Hæ? Skjønte ikke setningen din?

Edit: ahh, skjønte den..
Sist endret av Nemizz; 19. oktober 2011 kl. 21:50.
Sitat av Turrist Vis innlegg
Da må det være noe galt med blæra di? Må så klart på do selv, men snakker kanskje 2-4 ganger iløpet av kvelden på to seksere +.
Vis hele sitatet...
Short answer, yes.
trodde det var logisk at du blir fortere full på sprit en øl..
les TS posten igjen du