Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Stoler dere på dagens politi?
Ja, klart det! 152 32,90%
De burde prioritere andre saker! 181 39,18%
Nei! 129 27,92%
Stemmegivere: 462. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  101 12806
Jeg ble stoppet av politiet en lørdagskveld da jeg kjørte 2 gutter til byen for 200kr. Jeg var 100% edru og helt nykter, klarte alle tester, til og med å telle baklengs fra 30 til 0, men tok noen sekunder feil når jeg telte fra 0 til 30, da det var mye bråk og høy stressfaktor.

Han ene politibetjenten stolte ikke på meg og ville at jeg skulle bli med på legevakten for å ta noen blodprøver først før jeg ble kjørt hjem, jeg gikk god for det og var 100% samarbeidsvillig. Etter disse prøvene fikk jeg plutselig beskjed om at jeg skulle bli med til arresten..

Dette var jeg helt klart IKKE enig med! Jeg fortalte betjentene om min klaustrofobi og at de heller da måtte sende meg til psykiatrisk. Dette ble bare mottatt med latter og tull fra deres side, og jeg følte meg mer og mer, ja, rett og slett helt jævelig. Jeg prøvde å overbevise de om at jeg ikke måtte havne på glattcelle da jeg kom til å få ett anfall, og jeg ba dem om å ringe min psykolog og min lege. Dette ble bare ignorert! Jeg prøvde også å få til å ringe enten min samboer slik at hun viste hvorfor jeg ikke kom hjem etter denne kjøreturen, men dette ble også bare ignorert! Jeg fikk heller ikke lov til å ringe min far slik at hvertfall en i familien min viste hvor jeg var, igjen ble dette ignorert. De gjorde meg til latter og lot være å svare meg. Etter dette dyttet de meg inn på en glattcelle og igjen bare ignorerte meg.

Jeg følte at alt bare bøyde seg rundt meg og alt ble svart. Jeg hadde vist klikket.

Etter et døgn i denne cellen var jeg helt utslitt etter gjentatte illebefinnende tilstander og mye desperasjon. Jeg hadde vistnok truet alt som kom i nærheten av meg og politiet lekte med meg og lo hele natten, maken til syke mennesker!

En viktighet i denne saken er også for drøy for de offentliges øyne da politiet vistnok viste seg å være korrupte, men dette slapp de unna med. Når jeg snakker om korrupsjon så mener jeg;
Når jeg satt i denne cellen og hadde meg verre, så var vistnok politiet på en razzia i min leilighet der min samboer og en god venn av meg sov (en vi hadde lånt bort gjesterommet til fordi han ikke noe sted å være i julen, han var helt alene og det kunne jeg ikke godta). Under dette besøket beslagla politiet flere ting, blant annet ett glass med knall weed. Men det rareste med denne razziaen var at de bare buste inn og vekte min samboer (hun sover toppløs) og de hadde ingen papirer. Det var kanskje derfor de benektet å ha vært der og det finnes ingen rapport som tyder på at de var der. De tok rett og slett mine gode saker og nektet for å i det hele tatt å ha vært der. I minn rettsak kunne ingen av betjentene huske å ha vært på denne adressen og de benektet at de hadde beslaglagt noe som helst.. Om dette ikke er korrupsjon, så vet ikke jeg..

Nå sitter jeg her og soner en dom for dette, pga. trusler jeg vistnok har sagt i denne tilstanden.
Jeg vet ikke hva dere synes om dette, men jeg har hvertfall mistet all tro på norsk politi.. Kanskje bare fordi jeg er den tiltalte i denne saken, men dette har faktisk skjedd i flere annledninger i dette fylket og det skjer stadig igjen med andre.

Hvor ble det av rapporten om beslag??
Hvor ble det av beslaget?
Hvor ble det av mine rettigheter i denne saken?

Føler meg ynkelig og har fått en opplevelse jeg aldri vil kunne glemme.

Og en ting jeg må legge til som egentlig ikke er for offentlighetens øyne; Hvorfor kommer dere, kjære onkel politi, å stadig kjøper og stjeler amfetamin fra disse makka-dealerne i fylket? Er ikke dette å bryte loven? Føler meg lost uten penger eller røyk, i ett samfunn styrt av cowboyer med onde intensjoner, og det ekke no morsomt, det ekke no gøy, ikke litt en gang.
PS. Jeg tar sterkt avstand fra amfetamin og andre rusmidler enn cannabis, jeg rører så vidt alkohol. Men det er ett lite felles miljø vi alle har blitt klemt under så rusmisbrukere av andre dumme ting er uungåelig.
Eneste jeg ser er enda en som heller vil skylde på både politimyndighet som arresterte han og dommeren som dømte han til soning, fremfor å gå i seg selv å se hva han selv burde gjort annerledes.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Å si att man ikke stoler på Norges politi i dagens Norge blir jo litt dumt da!
Er ikke mange land som fungerer bedre en Norge på denne fronten!
shit was so cash
Anda22's Avatar
Dette var rett og slett helt fucka, har klaustrofobi selv og kan bare tenke meg hvordan det er og bli låst inn på glattcelle.
Ville gjort noe jævlig tilbake og for en gang skyld tatt igjen på det norske politiet !
btw, håper det går bedre med deg etter den natten på glattcellen.
Ville kanskje også gått til Klaustrofobi forbundet med det, og i tilleg kontakte media.
Sist endret av Anda22; 13. juni 2011 kl. 19:06.
Skjønner frustrasjonen. Se positivt på det, du slipper narkotika på rullebladet (hvis du ikke har det allerede).

Men hva hadde det at samboeren din sover toppløs med saken å gjøre?
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Dette var rett og slett helt fucka, har klaustrofobi selv og kan bare tenke meg hvordan det er og bli låst inn på glattcelle.
Ville gjort noe jævlig tilbake og for en gang skyld tatt igjen på det norske politiet !
btw, håper det går bedre med deg etter den natten på glattcellen.
Ville kanskje også gått til Klaustrofobi forbundet (Vist det eksisterer.) med det og, i tilleg kontakte media.
Vis hele sitatet...
Visst det eksisterer?
(endringsknappen blir hyppig brukt kompis? ^^ )
Ontopic:
Det må da være noe slags bevis på at de faktisk har vært hjemme hos deg! Sånn som du sier saken er nå, at de sier de ikke har vært i huset ditt, blir det bare ord mot ord dessverre..

Håper du får saken i din favør!
Sist endret av fisk23; 13. juni 2011 kl. 19:08.
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Skjønner frustrasjonen. Se positivt på det, du slipper narkotika på rullebladet (hvis du ikke har det allerede).

Men hva hadde det at samboeren din sover toppløs med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
at grisene bare braste inn og så dama hans toppløs I guess.
Dette er jo ikke egentlig hele det norske politiet sin skyld. Hvis jeg var deg ville jeg anmeldt politibetjentene som hadde noe med dere å gjøre

Sitat av Kruppy Vis innlegg
Men hva hadde det at samboeren din sover toppløs med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde da også sagt fra til verden hvis jeg hadde en samboer som sover toppløs!
Jeg velger å tro det stort sett er vesentlige tråder som ikke deles når folk legger ut om saker hvor de føler seg urettferdig behandlet av politiet. Korrupsjon eksisterer, helt sikkert i Norge også, men det finnes flere sider av en sak, og jeg velger å stole på politiet generelt, uansett om jeg f. eks. hører fra random rusmisbrukere at de har blitt urettferdig behandlet av politiet. Cannabis er ulovlig. Du har utført en ulovlig handling, og politiet er pliktet å gjøre jobben sin uansett hvilket syn de eller andre eventuelt skulle hatt på Cannabis.
Om det du sier om rassian er sant eller ei stiller jeg meg som sagt kritisk til, og baserer mine synspunkter på generelt basis. Jeg personlig har kun positive erfaringer med politiet.
Sist endret av boblesaft; 13. juni 2011 kl. 19:22.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Eneste jeg ser er enda en som heller vil skylde på både politimyndighet som arresterte han og dommeren som dømte han til soning, fremfor å gå i seg selv å se hva han selv burde gjort annerledes.
Vis hele sitatet...
Hvis det faktisk er slik at politiet har foretatt en ulovlig og urapportert rassia som de nekter for i ettertid så har trådstarter all rett til å "syte" over dette.

Sitat av Anda22 Vis innlegg
Ville kanskje også gått til Klaustrofobi forbundet med det, og i tilleg kontakte media.
Vis hele sitatet...
Siden når har mennesker med klaustrofobi immunitet mot å havne i fengsel/glattcelle?
Hadde du ikke rester av noe i blodet? Kjipe politiet som ikke anmeldte deg for weeden din.
tomdebong's Avatar
Trådstarter
Har en god del historier jeg kunne delt med dere angående politiet her til lands, men det blir ikke min oppgave da de som er utsatt for slikt tull må fortelle det selv. Men jeg har hørt og sett så mye gang på gang, jeg bare skjønte ikke helt alvoret før det faktisk skjedde med meg selv..

Jeg forstår at mange av dere tar dette mer som syting og klaging for min egen sak, og at jeg burde vite bedre. Sitter nå med soning under elektronisk kontroll og soner for mine "synder". Jeg ville egentlig bare få dette ut i verden og se hva dere fellow freaks hadde å si til dette. Takk for raske responser og for støtten fra noen av dere.

Hadde ingen intensjoner om å være en såkalt drittsekk mot politiet, men jeg mistet rett og slett kontrollen i dette trange rommet, kan ikke en gang ta heis da jeg får pustevansker.
Det at politiet bare gikk inn til min samboer som lå der toppløs og sov har mye for MEG å si, da jeg tar dette som en personlig krenkelse mot henne. Og dette betyr da mye for meg i denne saken, at de gjorde noe slikt som dette.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Siden når har mennesker med klaustrofobi immunitet mot å havne i fengsel/glattcelle?
Vis hele sitatet...
Det er jo helt feil av politiet og ignorere han når han sier at han har klaustrofobi, dette er veldig alvorlig. Politiet kunne i det minste ha ringt legen hans. Men virker som disse betjentene som TS har støtt på slett ikke overholdt sine plikter som offentlige tjenestemenn.
tomdebong's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bananeter Vis innlegg
Hadde du ikke rester av noe i blodet? Kjipe politiet som ikke anmeldte deg for weeden din.
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt ekstremt mye cannabis daglig i mange år, men var nykter da dette skjedde. Det som sjokkerte meg da var at blodprøven viste et THC-nivå som tilsvarte over 1,5 i promille! oO

Politiet er pliktig til å lage rapporter om slike hendelser, da de ikke hadde gjort dette men bare tatt beslag av denne gode weeden, sier vel bare en ting.. De ville ha det selv forstår vel forsåvidt det, da denne grønten var VELDIG god ^^ he he..

Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Det er jo helt feil av politiet og ignorere han når han sier at han har klaustrofobi, dette er veldig alvorlig. Politiet kunne i det minste ha ringt legen hans. Men virker som disse betjentene som TS har støtt på slett ikke overholdt sine plikter som offentlige tjenestemenn.
Vis hele sitatet...
Det jeg trodde også, at de brøt en del lover og plikter selv, som de faktisk bare slapp unna med. Jeg hadde ingenting å si imot de, da det bare ble mitt ord mot deres, og dere kan jo tenke dere hvem som blir trodd..
Sist endret av tomdebong; 13. juni 2011 kl. 19:38.
Tips vg om saken. Tipper mange femmere på at ting blir oppklart da
Kontakt disse. Kjenner både personer som jobber veldig høyt oppe i politiet som hater disse folkene, og jeg kjenner personer som arbeider for Spesialenheten. De etterforsker politiet og prøver å få politiet dømt for ting de gjør feil, men det må være store feil, slik som i ditt tilfelle.

Når du blir arrest av politiet så har du rett til å bli hørt, og du har rett til å ta en telefon. Det du har møtt på er som du sa korrupte politi ansatte som Spesialenheten jobber med å få luket ut. Hvis du har sett American Gangster, så vil du se noe lignende. Politiet har rassia uten å skrive rapport, for å kanskje ta penger eller narkotika til eget bruk eller salg.

Kontakt de og du vil få hjelp, er du ekstra heldig får du erstatning for den behandlingen du fikk. Dette er den beste måten å behandle slike saker på, å kontakte media vil bli et alternativ hvis Spesialenheten ikke vil hjelpe deg.
Sist endret av SemiColon; 13. juni 2011 kl. 19:43.
Sitat av tomdebong Vis innlegg
Jeg har brukt ekstremt mye cannabis daglig i mange år, men var nykter da dette skjedde. Det som sjokkerte meg da var at blodprøven viste et THC-nivå som tilsvarte over 1,5 i promille! oO

Politiet er pliktig til å lage rapporter om slike hendelser, da de ikke hadde gjort dette men bare tatt beslag av denne gode weeden, sier vel bare en ting.. De ville ha det selv forstår vel forsåvidt det, da denne grønten var VELDIG god ^^ he he..



Det jeg trodde også, at de brøt en del lover og plikter selv, som de faktisk bare slapp unna med. Jeg hadde ingenting å si imot de, da det bare ble mitt ord mot deres, og dere kan jo tenke dere hvem som blir trodd..
Vis hele sitatet...
Eller kansje selge det? Hadde ikke forundret meg etter aa ha lest alt dette
tomdebong's Avatar
Trådstarter
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kontakt disse. Kjenner både personer som jobber veldig høyt oppe i politiet som hater disse folkene, og jeg kjenner personer som arbeider for Spesialenheten. De etterforsker politiet og prøver å få politiet dømt for ting de gjør feil, men det må være store feil, slik som i ditt tilfelle.

Når du blir arrest av politiet så har du rett til å bli hørt, og du har rett til å ta en telefon. Det du har møtt på er som du sa korrupte politi ansatte som Spesialenheten jobber med å få luket ut. Hvis du har sett American Gangster, så vil du se noe lignende. Politiet har rassia uten å skrive rapport, for å kanskje ta penger eller narkotika til eget bruk eller salg.

Kontakt de og du vil få hjelp, er du ekstra heldig får du erstatning for den behandlingen du fikk. Dette er den beste måten å behandle slike saker på, å kontakte media vil bli et alternativ hvis Spesialenheten ikke vil hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
Dette hørtes ut som en god ide, og jeg takker og bukker for tipset og støtten Problemet er bare det at jeg er ferdig med soning i starten av juli og da håper jeg at jeg kan starte med blanke ark igjen. Jeg frykter rett og slett utfallet av hva som kan skje om jeg annmelder de eller gjør noen form for motstand. Jeg vil egentlig bare bli ferdig med dette og leve livet videre med min kjæreste i fred og ro. Har dårlig erfaring med politi i denne kanten av Norge og håper de vil la meg være i fred etter dette. Men igjen tusen takk for tipset! Om en slik hendelse skal intreffe igjen, da skal jeg klart ta med dette tipset videre
For å oppklare litt;
Politiets rolle er å beskytte maktinnehaverne uansett hva. De er ikke der for å beskytte meg og deg. Politiet fjerner ifh. loven uønskede personer, kortvarig og langvarig. F.eks: det var ikke tyskerne som kom til Norge og sendte bort norske jøder, det var norsk politi under norsk kommando underlagt tysk kommando som gjorde det. Politiet som sagt, beskytter de som har makten og selve yrket tiltrekker seg personer som nyter å plage og "ta" andre medmennesker. Så nei, stoler ikke på de, det er også faktisk slik at dersom du kommer i kontakt med de så STRAFFER det seg å være oppriktig. Lyver du ugjennomskuet kommer du mye bedre ut av en allerede dårlig situasjon.
Sist endret av Doc. Lester; 13. juni 2011 kl. 19:52.
tomdebong's Avatar
Trådstarter
Sitat av kongs1 Vis innlegg
Eller kansje selge det? Hadde ikke forundret meg etter aa ha lest alt dette
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig de også hadde planer om dette. Det er faktisk ett par av disse på denne stasjonen som er annmeldt for bestikkelser med beslag gods før. De hadde vistnok brukt narkotiske beslag til å bestikke narkomane til å tyste, osv.

Skremmenes spørr du meg..:/
Sitat av tomdebong Vis innlegg
Dette hørtes ut som en god ide, og jeg takker og bukker for tipset og støtten Problemet er bare det at jeg er ferdig med soning i starten av juli og da håper jeg at jeg kan starte med blanke ark igjen. Jeg frykter rett og slett utfallet av hva som kan skje om jeg annmelder de eller gjør noen form for motstand. Jeg vil egentlig bare bli ferdig med dette og leve livet videre med min kjæreste i fred og ro. Har dårlig erfaring med politi i denne kanten av Norge og håper de vil la meg være i fred etter dette. Men igjen tusen takk for tipset! Om en slik hendelse skal intreffe igjen, da skal jeg klart ta med dette tipset videre
Vis hele sitatet...
Spesialenheten vil etterforske saken og du vil ikke få noen følger av det. Anbefaler deg å ta en telefon til de mens du sitter inne, kanskje får du kuttet ned soningen og fjernet det på rullebladet. Du er jo fengslet uten et godt grunnlag, det at du fikk "blackout" i cellen er jo pga din psykiske tilstand mtp klaustrofobi. Du kan ikke la slike ansatte i politiet gå fritt rundt i Norge og gjøre noe de ikke skal. Det er de som er lovbryterne her, ettersom de brøyt seg inn i leiligheten din, noe som har vitner på.

Jeg tviler sterkt på at det vil få noe senere utfall av dette hvis du anmelder de, da vil det jo bare bli verre for de.


Sitat av tomdebong Vis innlegg
Det er godt mulig de også hadde planer om dette. Det er faktisk ett par av disse på denne stasjonen som er annmeldt for bestikkelser med beslag gods før. De hadde vistnok brukt narkotiske beslag til å bestikke narkomane til å tyste, osv.

Skremmenes spørr du meg..:/
Vis hele sitatet...
Da har du jo et enda bedre grunnlag for å anmelde de til SE?
Sist endret av SemiColon; 13. juni 2011 kl. 19:56.
Hadde jeg blitt utsatt for noe sånnt hadde jeg gjort alt jeg maktet for å fortelle offentligheten hvordan disse mildt sagt jævlige menneskene oppførte seg. Det at du "klikka" kan jeg veldig godt skjønne! Syns det er veldig skremmende å lese at de lo og manglet respekt for deg. Om sånn oppførsel er vanlig av politiet vet jeg ikke, aldri vært i konakt med disse typene før (bank i bordet), men håper for all del ikke det er mange av dem som oppfører seg slik!

Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Eneste jeg ser er enda en som heller vil skylde på både politimyndighet som arresterte han og dommeren som dømte han til soning, fremfor å gå i seg selv å se hva han selv burde gjort annerledes.
Vis hele sitatet...
Er dette bare enda en kjip "hevesegovermedmoralkommentar" eller mener du virkelig at det er trådstarter som gjorde ting feil her? Er så trist å se når politi og lover overstyrer hva som faktisk er menneskelig riktig, du får det liksom til å virke som om det er trådstarter som er synderen og at det er politi og dommer som har "moralen på sin side". Og ja, hvis du ser det fra lovens side så gjorde vel trådstarter noen "feil". Meeen, hvis du ser det fra den menneskelige siden så er det jo helt åpenbart at det er politiet som virkelig burde gå i seg selv her...
Sist endret av KreaDep; 13. juni 2011 kl. 19:57.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Når du blir arrest av politiet så har du rett til å bli hørt, og du har rett til å ta en telefon.
Vis hele sitatet...
Hei. Kan du komme med aktuell lovhjemmel sier at du har RETT til å ta en telefon? Jeg var ikke klar over at denne eksisterte. Eller er det noe du har sett på amerikansk film?
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av juster Vis innlegg
Hei. Kan du komme med aktuell lovhjemmel sier at du har RETT til å ta en telefon? Jeg var ikke klar over at denne eksisterte. Eller er det noe du har sett på amerikansk film?
Vis hele sitatet...
Somregel har du det.

Sitat av https://www.politi.no/oslo/rad_fra_politiet/rettigheter/pagrepet/
Varsel til pårørende og ambassade

Du har som regel rett til å få varslet de du bor sammen med eller en annen du peker ut, senest to timer etter at du ble tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret
Politiet kan likevel utsette varslingen hvis det kan være til vesentlig skade for etterforskningen av saken
Vis hele sitatet...
Du kan også kontakte advokat, hvilken du vil faktisk.

Kontakt med advokat

Du har rett til å kontakte en advokat om at du er pågrepet senest to timer etter at du ble tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret
Ble du pågrepet etter kl 22.00 kan kontakt med advokat bli utsatt til morgenen etter pågripelsen.
Du har rett til selv å velge hvilken advokat du vil varsle.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det virker som om han hadde rett til å tilkalle psykologen sin.

Helsetilsyn i politiarresten

Du har rett til å ta kontakt med helsepersonell senest 2 timer etter at du ble tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret.
Ringer du selv til helsepersonell, har politiet rett til å kontrollere at det er de som besvarer telefonen. Deretter har du rett til å samtale direkte med helsepersonellet uten å bli kontrollert.
Vis hele sitatet...

Denne siden
er ganske greit å lese litt på for mange her inne btw
Sitat av juster Vis innlegg
Hei. Kan du komme med aktuell lovhjemmel sier at du har RETT til å ta en telefon? Jeg var ikke klar over at denne eksisterte. Eller er det noe du har sett på amerikansk film?
Vis hele sitatet...
Sitat av https://www.politi.no/midtre_halogaland/rad_fra_politiet/rettigheter/pagrepet/Tema_369.xml
  • Rett til informasjon fra politiet om hvorfor du er pågrepet og hva du anklages for.
  • Rett til å la deg bistå av advokat på ethvert trinn av saken.
  • Rett til forsvarer når det er klart at pågripelsen vil vare mer enn 24 timer.
  • Rettigheter til å varsle familie eller en annen person, advokat evt arbeidsgiver om pågripelsen mens politiet hører på. Det skal gis beskjed snarest mulig og senest to timer etter den sikta er tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret.
  • Rett til at det ikke gis melding hvis du er over 18 år og ikke ønsker det, med mindre særlig grunner taler for det.
  • Særlige grunner kan være at en bor hos foreldre, evt andre omsorgspersoner, eller personlige forhold hos den sikta eks.
  • Rett til å få en ren madrass og tepper hvis du må tilbringe natten i politiarresten.
  • Rett til daglig lufting og adgang til dusjrom dersom du må overnatte.
  • Du har rett til å få kontakt med helsepersonell senest to timer etter at du ble tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret. Deretter har du rett til å samtale direkte og ukontrollert med helsepersonellet.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker dette som at du har rett til å kontakte et familiemedlem pr telefon.
Sitat av tomdebong Vis innlegg
Jeg hadde vistnok truet alt som kom i nærheten av meg
Vis hele sitatet...
Til TS: La meg se om jeg forstår deg riktig:

1: Du ble stoppet av politiet.
2: Politiet mistenkte at du var ruspåvirket og tok deg med for å avgi blodprøve.
3: Du ble pågrepet og satt på glattcelle.
4: Du kom med trusler.
5: Politiet foretok en ransaking av din bopel etter at du var pågrepet.
6: Du soner nå for truslene.
7: Blodprøven analysert av Folkehelseinstituttet viser en THC-mengde i blodet tilsvarende 1,5 i promille

Ang pkt 1 og 2: Politiet har anledning til å ta blodprøve av deg dersom de mistenker deg for å kjøre i ruspåvirket tilstand, så den er grei.
Ang pkt 3: Kom du med trusler før du ble pågrepet? I så tilfelle kan dette være grunnlaget. Dersom du tidligere er straffet for narkotikaforbrytelser og politiet fant andre spor knyttet til narkotikabruk kan dette også ha vært grunnen.
Ang pkt 5: Politiet kan ransake din bolig dersom du er pågrepet. Ordre om ransaking behøver ikke være skriftlig idet ransakingen finner sted.
Ang pkt 6: Stemmer det som du sier at du ble domfelt for truslene alene? Eller var dette del av en større dom? Det må ha vært ganske grove trusler du i så tilfelle kom med dersom du ble dømt til fengsel for disse alene?
Ang pkt 7: Folkehelseinstituttet analyserer blodprøven. Labteknikkeren som foretar prøven kjenner verken til deg eller den aktuelle saken. Eller er det forhold her du mener taler for at analyseresultatet er feil?
Sitat av juster Vis innlegg
Hei. Kan du komme med aktuell lovhjemmel sier at du har RETT til å ta en telefon? Jeg var ikke klar over at denne eksisterte. Eller er det noe du har sett på amerikansk film?
Vis hele sitatet...
https://www.politi.no/rad_fra_politi...eter/pagrepet/

Der er det iallefall skrevet svart på hvit at man har rett til å kontakte pårørende. Noe som trådstarter ikke fikk gjøre, etter hva jeg leste.
Samme om retten til å konakte helsetilsynet.
Sist endret av MichaelB; 13. juni 2011 kl. 20:14.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Jeg tolker dette som at du har rett til å kontakte et familiemedlem pr telefon.
Vis hele sitatet...
Ja. Du har rett til å varsle de/den du bor med. Men det sies ingenting om at du kan ta denne telefonsamtalen selv. Dersom han er pågrepet/siktet for narkotika er det vel mer sannsynlig at politiet foretar varslingen? Pga fare for bevisforspillelse?
Sist endret av juster; 13. juni 2011 kl. 20:16.
Hvis du forteller historien LIKE godt i rettsalen så mister nok de fittene jobben, gutten min!
Dette kan du RETT OG SLETT IKKE FINNE DEG I!

Stå på!
Du har ALL rett på din side!
Sitat av juster Vis innlegg
Ja. Du har rett til å varsle de/den du bor med. Men det sies ingenting om at du kan ta denne telefonsamtalen selv. Dersom han er pågrepet/siktet for narkotika er det vel mer sannsynlig at politiet foretar varslingen? Pga fare for bevisforspillelse?
Vis hele sitatet...
Kverulant?

Rettigheter til å varsle familie eller en annen person, advokat evt arbeidsgiver om pågripelsen mens politiet hører på. Det skal gis beskjed snarest mulig og senest to timer etter den sikta er tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret.
Vis hele sitatet...
Tolker du dette som at politiet skal kontakte de? Ja, de kan sikkert gjøre det de og, men det står der svart på hvitt at tiltalte har rett til å varsle familie eller en annen person mens politiet hører på. Hvordan skal det bli bevisforspillelse da?
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kverulant?

Tolker du dette som at politiet skal kontakte de? Ja, de kan sikkert gjøre det de og, men det står der svart på hvitt at tiltalte har rett til å varsle familie eller en annen person mens politiet hører på. Hvordan skal det bli bevisforspillelse da?
Vis hele sitatet...
Er nok litt kverulant ja. Men loven er ganske klar på dette området. Det er påtalemyndigheten som skal sørge for at siktedes husstand underrettes, med mindre dette er til hinder for etterforskningen.

Ta en titt på den aktuelle lovhjemmelen i straffeprosesslovens § 182. Til syvende og sist er det ordrett hva som står her som gjelder. Ikke nødvendigvis hva som står på politiet.no. Selv om jeg er enig i at de selvfølgelig burde vært litt tydeligere.

Når jeg mener bevisforspillelse, mener jeg at dersom TS i dette tilfellet hadde fått anledning til feks å ringe sin samboer før politiet ransaket leiligheten, trenger ikke hun være spesielt intelligent for å forstå at hun kanskje burde gjemme unna evt narkotika og brukerutstyr før politiet kommer og banker på.
Sist endret av juster; 13. juni 2011 kl. 20:27.
Sitat av juster Vis innlegg
Er nok litt kverulant ja. Men loven er ganske klar på dette området. Det er påtalemyndigheten som skal sørge for at siktedes husstand underrettes, med mindre dette er til hinder for etterforskningen.

Ta en titt på den aktuelle lovhjemmelen i straffeprosesslovens § 182. Til syvende og sist er det ordrett hva som står her som gjelder. Ikke nødvendigvis hva som står på politiet.no. Selv om jeg er enig i at de selvfølgelig burde vært litt tydeligere.

Når jeg mener bevisforspillelse, mener jeg at dersom TS i dette tilfellet hadde fått anledning til feks å ringe sin samboer før politiet ransaket leiligheten, trenger ikke hun være spesielt intelligent for å forstå at hun kanskje burde gjemme unna evt narkotika og brukerutstyr før politiet kommer og banker på.
Vis hele sitatet...
Men når politiet i ettertid nekter for å ha gjennomført denne rassiaen, så faller vel argumentet for at muligheten for bevisforspillelse på sin egen urimelighet.

Trådstarter burde ta kontakt med advokat, og forhøre seg med han. Kan ikke skjønne at du kan dømmes for trusler når du sitter på glattcelle og er drita/stuka/trippy eller har anfall for den slags skyld. Med riktig dokumentasjon på "lidelsen" kan jeg ikke se annet enn at du ville blitt erklært ikke strafferestlig tilregnelig på tidspunktet du kom med truslene iom. at du hadde anfall.

Forøvrig virker det ikke som om behandlingen av deg var av den karakter man burde kunne forvente fra politiet, så forsøk for all del å ta denne saken videre, både for å fjernet dommen for trusler (som etter det du skriver virker helt absurd) og for å settet politiet på plass. Det at de er politi betyr ikke at de er hevet over loven!
Sitat av emphi Vis innlegg
Men når politiet i ettertid nekter for å ha gjennomført denne rassiaen, så faller vel argumentet for at muligheten for bevisforspillelse på sin egen urimelighet.

Trådstarter burde ta kontakt med advokat, og forhøre seg med han. Kan ikke skjønne at du kan dømmes for trusler når du sitter på glattcelle og er drita/stuka/trippy eller har anfall for den slags skyld. Med riktig dokumentasjon på "lidelsen" kan jeg ikke se annet enn at du ville blitt erklært ikke strafferestlig tilregnelig på tidspunktet du kom med truslene iom. at du hadde anfall.

Forøvrig virker det ikke som om behandlingen av deg var av den karakter man burde kunne forvente fra politiet, så forsøk for all del å ta denne saken videre, både for å fjernet dommen for trusler (som etter det du skriver virker helt absurd) og for å settet politiet på plass. Det at de er politi betyr ikke at de er hevet over loven!
Vis hele sitatet...
Nå er det greit å legge til at vi som vanlig kun har fått den ene siden av denne saken. Det er et par ting som skurrer.

Bare for å ha én ting klart umiddelbart: Selvforskyldt rus fritar ikke for straff - noensinne. Uansett har TS påstått at han var både edru og nykter. Blodprøven sier imidlertid noe annet, men det er nå så.

Når det er sagt tror jeg ikke han er den første som har vært uenig i å ha blitt plassert i arrest. Og sikkert heller ikke den første som har ytret noen ukvemsord til politi og arrestforvarere. Men trusler er ikke noe mindre straffbart uansett hvor frustrert man er. Tror ikke det hjelper å anke til lagmannsretten dersom det er flere som har hørt truslene.

Samtidig finner jeg det vanskelig å tro at et par politibetjenter ville gjøre seg til kjeltringer (MED vitner) ved å stjele weeden til en kar. Jeg tror at dersom TS tar kontakt med politiet (gjennom forsvarer vel å merke), vil han se at det ligger en beslagsrapport i saken. Som sagt er dette noen JEG tror.
Sist endret av juster; 13. juni 2011 kl. 23:33.
Har sittet flere ganger i glatten nå, og ingen av gangene var det noe stress! Det bildet du viser om politiet der, stemmer ikke helt med mitt. De har som oftest kommet med pledd når jeg ber om det, dorull har jeg fått, frokost har jeg fått (slipper som regel ut et par timer etter at jeg har spist).

Hvorvidt frokosten var god, spiller ingen rolle.

Jo de tok blodprøve av deg, og den viste positiv på weed. Det at de allerede har stoppet deg + positiv på weed gir dem faktisk rett til å ta rassia hjem hos deg, uten skriftlige dokumenter! (Ikke dette som har skjedd i din sak, men sånn skjer det etter papirene)!

TBH så tror jeg neppe du har blitt dømt for noe egentlig, og blir du det så kan du vise en dommer, papirer på dine psykiske problemer, også får du en doktor til å dokumentere det, så er det lille anfallet ditt i glattcella glemt!

Ang. rassian, ja jeg har hørt mye rart om hva visse politimenn driver med, men det er som regel ikke veldig mange av dem! Er jo en narkosak, hvor den tiltalte ble dømt for 70kg (hvis jeg husker riktig) mindre enn det han hadde, også etter å ha sonet så har han tilstått dette!

Husker nå ikke hva som skjedde med disse politimenn, men hvertfall det er alltids litt dritt hos alle statelig ansatte. Overfallsmenn som jobber med fosterbarn o.s.v. det er jo slik samfunnet funker i dag (hvertfall, det folk godtar idag)...
Sitat av Ivar Vis innlegg

Jo de tok blodprøve av deg, og den viste positiv på weed. Det at de allerede har stoppet deg + positiv på weed gir dem faktisk rett til å ta rassia hjem hos deg, uten skriftlige dokumenter! (Ikke dette som har skjedd i din sak, men sånn skjer det etter papirene)!
Vis hele sitatet...
De kan ikke bare ta en rassia av hjemmet til en uten godkjennelse fra jurist når man tester positivt på cannabisbruk.
Jo, det kan de. Det er ikke noe vits å vente på et klarsignal fra juristen, når man vet at juristen vil gi tillatelse til husransakelse uansett, nettopp fordi de har en veldig god grunn til det, altså TS har nettopp blitt tatt for å bruke Cannabis og da er det rutine å sjekke hjemmet til vedkommende. Hvis du krever at de legger frem ransakelsesordre, så kan de skaffe det på flekken de. Det er mulig juristen ikke var tilstede i det øyeblikket og da skal man vel egentlig være sjeleglad for at de dro uansett, ettersom du måtte ha sittet på cella mye lengre hvis ikke.

På den andre siden, så er nok ikke det verste over, for pr. definisjon så er man en rusmisbruker om man bruker hvilket som helst rusmiddel som er ulovlig. Dermed kan det hende at du blir nødt til å ta urinprøver i ett år før du kan søke fylkesmannen om dispensasjon og det tar ca. 2-3 mnd. I tillegg blir du nødt til å levere tilfeldige urinprøver etter du har fått dispensasjon og førerkortet tilbake også for å kontrollere, og dette kan ta flere år om de ser det nødvendig. Blir du tatt for å kjøre i beruset tilstand igjen så vil du miste førerkortet på "livstid", som regel 5 år.

Det er bare tull å tenke slik at Politiet kan ikke gjøre ditt og datt. De kan gjøre hva de vil de. De er statens håndhevere og har all rett på sin side, med mindre det er noe veldig alvorlig.

Den største feilen du kan gjøre er å oppføre deg som en idiot mot Politiet, uansett om du har klaustrofobi. Jeg har vært på glattcelle utallige ganger og har alltid blitt behandlet bra, fordi jeg oppførte meg og innså at 'er man tatt, så er man tatt'. Det er ens egen feil at man var så dum og klarte å bli tatt og du visste hva konsekvensene kunne bli. Til forskjell fra rimelig mange av de som havner på glattcelle, så oppfører de seg akkuratt som du TS, helt rabiate, skriker, roper og slår rundt seg, og de skylder ikke på klaus. Ingen poeng i det, situasjonen kan du ikke gjøre noe med der og da uansett, så det er bare å gå å legge seg og vente på avhøret dagen etter. Det er snakk om rundt 24 timer, det klarer du.

Forøvrig er det bare piss at de kan hevde at du har 1,5 promille etter å ha røyket cannabi, men slik er det, man får ikke gjort noe serlig med det. Uansett hvor fjern du blir, så er det aldri så ille at det utgjør en fare for andre, så lenge du bruker litt tid på å venne deg til å kjøre i en slik tilstand. Har du gjort det, så er det tryggere å kjøre fordi du blir mer rolig og avslappet og følger bedre med. Man kjører strek fartsgrense, bruker blinklys, sjekker blindsone, speil, bruker bilbelte, alt for å ikke bli stoppet. Hadde du hatt 1,5 promille alkohol så hadde du sikkert havnet rett i epletreet bak et gjerde i noens hage etter 200 meter. Men slik tenker ikke dommere og aktorer. De tenker 1,5 promille og så tenker de på det sinnsyke løsemiddelet de putter i seg i helgene og til maten og konkluderer bastant med at du måtte ha vært omtrent bevisstløs og totalt uten kontroll da du kjørte.

Det er derfor du føler en så stor urettferdighet og at et sinne bygger seg opp inni deg, fordi det du har gjort er ikke en sak som skal ha noe med rettsystemet å gjøre i det heletatt. Men slik er det og det er fordi de fleste nordmenn har hodet langt opp i rasshølet.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 14. juni 2011 kl. 00:47.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
De kan ikke bare ta en rassia av hjemmet til en uten godkjennelse fra jurist når man tester positivt på cannabisbruk.
Vis hele sitatet...
Se innlegget til HippiRødstrømpe. Forøvrig holder det at de RINGER til en jurist. Godkjennelsen trenger ikke være skriftlig. Den skal imidlertid nedtegnes skriftlig i etterkant.
Si meg, juster, eier du ingen sans for etikk? Greit nok at det finnes lover og regler for å skape ro og orden i dette samfunnet, men det finnes da grenser på hvor jævlig de skal følges til punkt og prikke. Det er jo klart og tydelig at betjentene som har satt denne stakkars mannen (TS) i saksa, ikke eier sympati for fem flate øre.

Og, måten du formulerer deg selv på, og måten du besvarer tråder på, beskriver deg selv som at du prioriterer lover og regler på en så detaljert måte, at du rett og slett ikke har godt av det. Etikk må samkjøres sammen med lovverket, uansett situasjon, hvis ikke så er man en stor tosk.
hvorfor må du sone dom for dette her? godtokk du dommen uten noe rettsak eller noe sånt noe?
jeg er ganske sikker på at du lett hadde kommet unna med dette hvis du kunne bevise/dokumentere tilstanden, narkotikaen etc i retten.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Si meg, juster, eier du ingen sans for etikk? Greit nok at det finnes lover og regler for å skape ro og orden i dette samfunnet, men det finnes da grenser på hvor jævlig de skal følges til punkt og prikke. Det er jo klart og tydelig at betjentene som har satt denne stakkars mannen (TS) i saksa, ikke eier sympati for fem flate øre.

Og, måten du formulerer deg selv på, og måten du besvarer tråder på, beskriver deg selv som at du prioriterer lover og regler på en så detaljert måte, at du rett og slett ikke har godt av det. Etikk må samkjøres sammen med lovverket, uansett situasjon, hvis ikke så er man en stor tosk.
Vis hele sitatet...
Tar meg friheten til å svare på dette selv om det ikke var adressert til meg, men.

Poenget er at det er slik det er. Å diskutere etikk med politibetjenter tror jeg ikke du kommer så veldig langt med, og å bli en politiker for å kunne endre på dette, det er det heller ingen som gidder/har mulighet til med svertet vandel/tid, bortsett fra personer som er født maktsyke og som aldeles ikke har noen intensjoner om å føre en human kriminalpolitikk som førsteprioritering.

Det er viktig å vite hvordan ting fungerer slik at man best mulig kan gardere seg mot å bli tatt. For poenget er at man vil leve som man selv vil så lenge man ikke skader noen andre og når irrasjonelle og direkte urettferdige lover og regler er skrevet ned av politikere, så er det ikke en selvfølge at man respekterer de, selv om det hadde vært det smarteste. Noe handler om prinsipper.

Man kan uansett ikke skylde på Politiet. Jeg har blitt sett på som en såkalt "kjenning" som de sier og etterhvert som tiden gikk så fikk jeg rimelig mange fordeler, tatt livssituasjonen min i betraktning. Det er mye jeg har sluppet unna med hvor jeg egentlig var tatt, og da var de veldig greie for å si det mildt. De har sympati, men det er ingen som sympatiserer med folk som ikke viser et snev av respekt engang, og det er noe man burde ha for Politiet, de har mye makt.

Juster er ingen "stor tosk". Han forklarer helt enkelt hvordan det fungerer.
Dra media inn i saken din? Da skal du se det blir texas!
Vet ikke om det er nevnt i andre poster... Men dersom de var inne i leiligheten og som jeg fikk med meg var det sin samboer OG en gjest til stedet... Vil ikke dette være 2 vitner som kan stå for at politiet var der, de må da ha hatt på seg noen for for uniform? Og kanskje ikke alle ansikter var tildekket hvis noen?

Helt jævlig situasjon...blir skremt når jeg leser sånt... Er glad rullebladet mitt er prikkfritt og for politiet er jeg ikke mer kjent en "en av de folka som har vært her å kjøpt pass". Og slik håper jeg det forblir!
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Si meg, juster, eier du ingen sans for etikk? Greit nok at det finnes lover og regler for å skape ro og orden i dette samfunnet, men det finnes da grenser på hvor jævlig de skal følges til punkt og prikke. Det er jo klart og tydelig at betjentene som har satt denne stakkars mannen (TS) i saksa, ikke eier sympati for fem flate øre.

Og, måten du formulerer deg selv på, og måten du besvarer tråder på, beskriver deg selv som at du prioriterer lover og regler på en så detaljert måte, at du rett og slett ikke har godt av det. Etikk må samkjøres sammen med lovverket, uansett situasjon, hvis ikke så er man en stor tosk.
Vis hele sitatet...
Joda. Jeg har sans for etikk jeg og. Men til mitt forsvar har jeg da ikke gjort annet enn å kverulere rundt bruken av lover og regler. Det er ikke vanskelig å sympatisere med TS i den situasjonen han beskriver, men jeg holder meg altså til å diskutere de lovene som er aktuelle.

Kan ikke se at jeg har gjort annet galt enn å referere til lovdata der det er nødvendig og relatere det til den situasjonen TS beskriver. Dersom du blir provosert at loven er slik den er, synes jeg du skal ta det med de som lager lovene. Det er politikerne.

Selvfølgelig kan jeg forstå at du oppfatter meg som en kald og følelsesløs dust, eller "stor tosk" for å bruke dine ord. Spesielt dersom du ønsker at jeg skal dele dine sympatier med TS sin situasjon. Det gjør jeg også til en viss grad, men er en skikkelig kverulant når det kommer til jus. Derfor fremstår jeg for deg som en tosk. Og det er helt greit
Sitat av KreaDep Vis innlegg
Hadde jeg blitt utsatt for noe sånnt hadde jeg gjort alt jeg maktet for å fortelle offentligheten hvordan disse mildt sagt jævlige menneskene oppførte seg. Det at du "klikka" kan jeg veldig godt skjønne! Syns det er veldig skremmende å lese at de lo og manglet respekt for deg. Om sånn oppførsel er vanlig av politiet vet jeg ikke, aldri vært i konakt med disse typene før (bank i bordet), men håper for all del ikke det er mange av dem som oppfører seg slik!


Er dette bare enda en kjip "hevesegovermedmoralkommentar" eller mener du virkelig at det er trådstarter som gjorde ting feil her? Er så trist å se når politi og lover overstyrer hva som faktisk er menneskelig riktig, du får det liksom til å virke som om det er trådstarter som er synderen og at det er politi og dommer som har "moralen på sin side". Og ja, hvis du ser det fra lovens side så gjorde vel trådstarter noen "feil". Meeen, hvis du ser det fra den menneskelige siden så er det jo helt åpenbart at det er politiet som virkelig burde gå i seg selv her...
Vis hele sitatet...
Det er vel liten tvil om at TS har gjort mye feil her. Han kjører bil med mye thc i blodet og oppbevarer narkotika. Politiet gjorde jobben sin. Begynner å bli ganske lei av kriminelle som klager over måten de blir behandlet på av politiet. Liker de det ikke får de heller slutte å bryte loven.
Høres ut som en dårlig actionfilm fra 80 tallet hvor det finnes bad cops.
Var jo ikke måte på hvor mye jævlig og ulovlig disse politibetjentene i Norge gjorde. Du var bare snill gutt du.

Skulle gjerne ha hørt politiet sin versjon...
Two wrongs dont make a right. Latterlig at dere henger dere opp i hva trådstarter har gjort feil her, når problemet er falsk forklaring og beslag som har forsvunnet. Hvorfor skulle TS lyve på ett forum?
Lyver han? Eller er det bare noen detaljer som ikke kom med, siden historien da hadde blitt atskillig kjedeligere å dele;
"Ble tatt for piratkjøring, hadde spor av cannabis i blodet, ble satt på glattcelle, kjeftet og truet. Politiet ransaket leiligheten min, beslagla cannabisen min. Fikk straff".

Fra spøk til revolver; det er mye som skurrer i historien til TS. At han blir tauet inn for å ikke klare å telle fra 1-30 høres noe usannsynlig ut, særlig hvis han klarte 30-1. Denne type tester er heller ikke så veldig vanlige i Norge, politiet baserer seg hovedsaklig på utåndingstest for promille, og ellers observasjon som tyder på rusmiddelbruk.
At han blir satt inn til tross for påstand om klaustrofobi kan nok stemme. Politiet har en plikt til å observere den innsatte, og vurdere dennes tilstand underveis. De kan da velge å kontakte lege dersom den innsatte ser ut til å behøve det. Med mindre man bærer med seg papirer på en tilstand, f.eks. epileptikere vil som oftest ha dette, kommer man sjelden langt med å påberope seg en sykdom. Rett og slett fordi man ellers aldri ville få satt noen på glattcelle...

Retten til å varsle gjelder så vidt jeg husker først når man er siktet og pågrepet, men ikke når man settes på glattcelle. Man har heller ikke rett til bistand av advokat før man får status som siktet i en sak. Uansett slår loven fast at man skal ha mulighet til å varsle pårørende innen to timer, altså ikke før man settes inn. I dette tilfellet ble samboeren uansett underrettet i forbindelse med ransakelsen.

En ransakelse som jo også fremstår som spesiell (med mindre det faktisk var en razzia, da hadde den muligens ingenting med pågripelsen å gjøre.) At politiet så samboeren din toppløs var jo dumt, men hvis du ikke vil at det skal skje får du be henne sove med overdel når det oppbevares ulovlige substanser i leiligheten. Dersom du faktisk viste spor av påvirkning har politiet skjellig grunn til å ransake leiligheten. Så skal det sies at de vanligvis ikke sprenger dørene, og i så fall hadde jo samboeren din full anledning til å ta på seg en t-skjorte før hun åpner. Politiet trenger ikke å ha ransakelsesordren skriftlig når de kommer på døra, det er nok at den er avklart muntlig med en jurist.
I samme slengen, på hvilket grunnlag hevder du at ransakelsen ikke ble rapportert? Om den ikke ble tatt opp i rettsaken kan skyldes tre ting. Enten at det faktisk var en razzia, leiligheten din var kanskje mistenkt brukt til oppbevaring av narkotika og politiet gikk tilfeldigvis til aksjon samtidig som du ble taua for piratkjøring i påvirket tilstand. Da har ikke nødvendigvis sakene noe med hverandre å gjøre. Eller den ble ransaket, men resultatet var ikke egnet til å påvirke saken, så den ble aldri lagt frem av aktoratet. Hvis ikke du og forsvareren din tar den opp blir det lite å spore av den i en rettsak. Det tredje alternativet er jo at samboeren og kompisen din røyka opp weeden, og dikta opp en ransakelse for å forklare hvor den forsvant.

Til sist, siden du sier du er dømt for trusler har du jo vært gjennom en rettsak. Og i den anledning også hatt tilgang på advokat. Jeg må medgi at jeg da finner det veldig spesielt at ikke historien din har vært lagt frem i retten, eller at advokaten har bistått deg i forhold til en anmeldelse til Spesialenheten.
For at dette skal henge på greip hele veien har politi og jurist vært uredelige og korrupte, forsvareren din en ubrukelig tosk eller i ledtog med politiet, dommeren korrupt og ankenemda til lagmannsretten udugelige (jeg antar du anket hvis dommen er så feil som du påstår.)
Sitat av doseren Vis innlegg
For at dette skal henge på greip hele veien har politi og jurist vært uredelige og korrupte, forsvareren din en ubrukelig tosk eller i ledtog med politiet, dommeren korrupt og ankenemda til lagmannsretten udugelige (jeg antar du anket hvis dommen er så feil som du påstår.
Vis hele sitatet...
Et utrolig bra innlegg som vanlig. Men du glemte én: Labteknikkeren, altså legen ved Folkehelseinstituttet som analyserte blodprøven til TS. Han er selvfølgelig også korrupt/uredelig ettersom TS var fullstendig nykter, men likevel klarte å måle THC-nivået i blodet til hans tilsvarende 1,5 i promille.
Vell politiet er vi vell alle enige om at vi burde ha dem, men det er en del ting dem kunne skjerpet seg med. Synd du måtte oppleve dettte.. Går det ikke ann og annmelde slikt? Det er sikkert andre politi som tar dette serriøst. Eg personleg begynner og bli litt lei. Eventuelt en venn av meg blei stoppet på moped berre fordi politiet vet han har venner som driver med narkotika og slikt.. Altså en anna gong når meg og nokon venner sitter utanfor bunnpris, kommer politiet bort og begynne og prate om vi gjør noko gale.. greit nokk dei snakker litt med oss.. men eg trur serr dei ikke hadde noko bedre og gjer den dagen..

Og så til det eg reagerte mest på, var på en fest hoss en kompis, når den ene der hadde fått i seg litt for mykkje og begynnte og bli voldeleg, eg og nokon andre bestemte oss for og gå, når vi skulle til og gå på bussen gjekk han også på den, vi tenkte det var best for han og ikke bli med, så meg og dei andre ventet ute med han.

Det var då han ble extra sur, han begynnte og rope til noen jenter eg kjennte, og slo etter nokon av hans egne beste venner. Det var då vi tenkte vi skulle ha ringt til politiet.
Så vi gjorde dette og dei kom.
Vennen min som var berusa sprang når han såg dei komme.
Til slutt tok dei han og kasta hann inn i bilen,
det var no dei kom bort til meg og spurte ka som hadde skjedd.
Eg forklarte helt rolig ka som hadde skjedd, men dei sa berre at eg skulle sette meg ned.
Eg sa bakken var våt.. Så eg satt meg ikke ned, av en elle anna grunn trur eg dei pepper spraya meg i munnen..
Eg mener, ka faen? Eg virka no ikke våldelig.. Uansett når eg spytta det ut og fortsette og forklare så roa ho politi dama seg ned og hørte på meg..

Så eg er då 16 år gammel. Eg forklarte at foreldrene mine kom til og klikke viss dei fortalte noko om dette til dem.
Dei lovte og akuratt dette husker eg godt! Dei sa dei ikke skulle sei noko viss eg sammarbeide...

Og gjett ka mamma sa til meg når eg sto opp dagen etterpå?

Vell.. Det er klart at politi må man ha,
MEN Det er HEILT KLART en god del ting dei kan skjerpe seg godt på!!

Sitat av doseren Vis innlegg
Lyver han? Eller er det bare noen detaljer som ikke kom med, siden historien da hadde blitt atskillig kjedeligere å dele;
"Ble tatt for piratkjøring, hadde spor av cannabis i blodet, ble satt på glattcelle, kjeftet og truet. Politiet ransaket leiligheten min, beslagla cannabisen min. Fikk straff".

Fra spøk til revolver; det er mye som skurrer i historien til TS. At han blir tauet inn for å ikke klare å telle fra 1-30 høres noe usannsynlig ut, særlig hvis han klarte 30-1. Denne type tester er heller ikke så veldig vanlige i Norge, politiet baserer seg hovedsaklig på utåndingstest for promille, og ellers observasjon som tyder på rusmiddelbruk.
At han blir satt inn til tross for påstand om klaustrofobi kan nok stemme. Politiet har en plikt til å observere den innsatte, og vurdere dennes tilstand underveis. De kan da velge å kontakte lege dersom den innsatte ser ut til å behøve det. Med mindre man bærer med seg papirer på en tilstand, f.eks. epileptikere vil som oftest ha dette, kommer man sjelden langt med å påberope seg en sykdom. Rett og slett fordi man ellers aldri ville få satt noen på glattcelle...

Retten til å varsle gjelder så vidt jeg husker først når man er siktet og pågrepet, men ikke når man settes på glattcelle. Man har heller ikke rett til bistand av advokat før man får status som siktet i en sak. Uansett slår loven fast at man skal ha mulighet til å varsle pårørende innen to timer, altså ikke før man settes inn. I dette tilfellet ble samboeren uansett underrettet i forbindelse med ransakelsen.

En ransakelse som jo også fremstår som spesiell (med mindre det faktisk var en razzia, da hadde den muligens ingenting med pågripelsen å gjøre.) At politiet så samboeren din toppløs var jo dumt, men hvis du ikke vil at det skal skje får du be henne sove med overdel når det oppbevares ulovlige substanser i leiligheten. Dersom du faktisk viste spor av påvirkning har politiet skjellig grunn til å ransake leiligheten. Så skal det sies at de vanligvis ikke sprenger dørene, og i så fall hadde jo samboeren din full anledning til å ta på seg en t-skjorte før hun åpner. Politiet trenger ikke å ha ransakelsesordren skriftlig når de kommer på døra, det er nok at den er avklart muntlig med en jurist.
I samme slengen, på hvilket grunnlag hevder du at ransakelsen ikke ble rapportert? Om den ikke ble tatt opp i rettsaken kan skyldes tre ting. Enten at det faktisk var en razzia, leiligheten din var kanskje mistenkt brukt til oppbevaring av narkotika og politiet gikk tilfeldigvis til aksjon samtidig som du ble taua for piratkjøring i påvirket tilstand. Da har ikke nødvendigvis sakene noe med hverandre å gjøre. Eller den ble ransaket, men resultatet var ikke egnet til å påvirke saken, så den ble aldri lagt frem av aktoratet. Hvis ikke du og forsvareren din tar den opp blir det lite å spore av den i en rettsak. Det tredje alternativet er jo at samboeren og kompisen din røyka opp weeden, og dikta opp en ransakelse for å forklare hvor den forsvant.

Til sist, siden du sier du er dømt for trusler har du jo vært gjennom en rettsak. Og i den anledning også hatt tilgang på advokat. Jeg må medgi at jeg da finner det veldig spesielt at ikke historien din har vært lagt frem i retten, eller at advokaten har bistått deg i forhold til en anmeldelse til Spesialenheten.
For at dette skal henge på greip hele veien har politi og jurist vært uredelige og korrupte, forsvareren din en ubrukelig tosk eller i ledtog med politiet, dommeren korrupt og ankenemda til lagmannsretten udugelige (jeg antar du anket hvis dommen er så feil som du påstår.)
Vis hele sitatet...
Eg skal ikke sei du tar feil, og ja han kan ha funne på noko/utelatt detaljer
MEN
det kan også vere sannt.. tru meg dei finnes også slike politi
Sitat av xherzol66 Vis innlegg
det kan også vere sannt.. tru meg dei finnes også slike politi
Vis hele sitatet...
Hvis du som 16-åring har avdekket at det finnes en slik rekke av systematisk korrupsjon blant politi, påtalemyndighet og rettsvesen synes jeg du skal gå videre med det.

Jeg for min del velger å tro at politiet ikke stjeler dop fra kriminelle for så å selge det videre, mens dette dekkes over av påtalemyndighet og rettsvesen. Det er mulig jeg er godtroende