Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 12423
Hei.

For 1 uke siden eller lignende fikk jeg endelig brevet fra Coca-Cola med 4 mynter som erstatning. På myntene står det "Value one drink" og har spart en av dem. Når jeg brukte dem på en av Cola maskinene kommer det opp der hvor prisen står "GRATIS", altså jeg hadde muligheten til å velge hvilken som helst drikke fra maskinen.
Det jeg lurer på er, hvordan fungerer dette? Hvordan finner maskinen ut at den mynten jeg putter inn er en "Gratis" mynt, sjekker maskinen diameteren? vekten?
Med det lurer jeg på om det finnes noen muligheter for å støpe slike mynter, hvordan burde jeg starte osv.

Her er bilde av brevet og myntene:
http://img191.imageshack.us/img191/1245/photobj.th.jpg
Sist endret av marko; 21. desember 2009 kl. 16:05.
Kan du ikke legge ut et bilde av mynten. Mistenker en innvendig chip.
Sitat av lygra Vis innlegg
Kan du ikke legge ut et bilde av mynten. Mistenker en innvendig chip.
Vis hele sitatet...
det ligger bilde i første post.
Trådstarter
81 5
EpicSnusBox rakk det før meg.
Sist endret av marko; 21. desember 2009 kl. 16:11.
Sitat av marko Vis innlegg
Hei.

For 1 uke siden eller lignende fikk jeg endelig brevet fra Coca-Cola med 4 mynter som erstatning. På myntene står det "Value one drink" og har spart en av dem. Når jeg brukte dem på en av Cola maskinene kommer det opp der hvor prisen står "GRATIS", altså jeg hadde muligheten til å velge hvilken som helst drikke fra maskinen.
Det jeg lurer på er, hvordan fungerer dette? Hvordan finner maskinen ut at den mynten jeg putter inn er en "Gratis" mynt, sjekker maskinen diameteren? vekten?
Med det lurer jeg på om det finnes noen muligheter for å støpe slike mynter, hvordan burde jeg starte osv.

Her er bilde av brevet og myntene:
http://img191.imageshack.us/img191/1245/photobj.th.jpg
Vis hele sitatet...
hva slags materiale er myntene laget av? for meg ser det ut som plastikk igrunn
Det er vel akkurat samme måte som den skiller 5ere og 10ere feks?
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
jeg er 99% sikker på at brusautomater går utifra størrelsen på mynten. om det er bredden eller diameter er jeg usikker på, og jeg tror det varierer litt fra automat til automat. Men for en stund tilbake, eide jeg en del gamle norske 5-øringer, og de fungerte som en 20 kroning på automaten vi hadde på skolen.

Skal prøve å finne bilde av den automaten.
Trådstarter
81 5
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hva slags materiale er myntene laget av? for meg ser det ut som plastikk igrunn
Vis hele sitatet...
er i hvertfall ikke plastikk, tror det er lagd av samme materialer som en vanlig mynt, er usikker.
Bilde var ikke der når jeg svarte. Vei mynten og ta alle mål, helst med et mikrometer. Sjekk om den er magnetisk. Splitt den i to og se om der er noe innvendig.
Sitat av marko Vis innlegg
er i hvertfall ikke plastikk, tror det er lagd av samme materialer som en vanlig mynt, er usikker.
Vis hele sitatet...
og størrelsen da, som en vanlig tikrone?

om du har mulighet til å sammenlikne vekt, og størrelse/tykkelse i forhold til andre mynter, bør det være mulig å finne et materiale med ganske lik massetetthet, og som lar seg støpe
Vei en mynt, mål diameter og høyde så kan vi regne ut volum og tettheten. Ut i fra det kan vi finne hva den er lagd av.
Trådstarter
81 5
Setter i gang med en gang, gi meg noen min så legger jeg ut resultatene.
Ta et gips avstøp før du eventuelt ødelegger den.
Trådstarter
81 5
da sliter jeg litt, vekten har en nøyaktighet på 1 gram. har bestilt en vekt fra DX men den kommer ikke helt enda så er det noen annen mulighet for å måle vekten på mynten?
Tror det er størelsen det går på, men er ikke 100% sikker

Litt oftopic, men hvordan fikk du disse? Er det bare å ringe å klage å si at du la på en 20 kroning men at det ikke skjedde noe og at pengen forsvant?
Trådstarter
81 5
Sitat av Zohan Vis innlegg
Tror det er størelsen det går på, men er ikke 100% sikker

Litt oftopic, men hvordan fikk du disse? Er det bare å ringe å klage å si at du la på en 20 kroning men at det ikke skjedde noe og at pengen forsvant?
Vis hele sitatet...
På skolen vår ble maskinen jo rett å slett mishandlet (folk putta hånda inn for å stoppe brusen for å komme ut osv. altså 3 flasker for 1.) Ringte nummeret på cola maskinen og de sa det hadde vært problemer med maskinen i det siste, 8 mnd senere fikk jeg mynter ! . uansett, det kan jo hende at de sjekker det teknisk og hvis de ser at du har feil så ja. Men uansett så tipper jeg nok det ikke er stress hvis du sier du ikke fikk brusen og bare sier du har lyst å få tilbake pengene.

Her er resultatene fra målingene:
Diameter: 28 mm (litt større enn en 20 kroning)
Bredde: 1,7 mm (samme som 1 krone og 50 øre)

Her er noen bilder:
http://i845.photobucket.com/albums/ab19/mariuskotz/Coca-Cola%20Mynter/th_091221-163737.jpg

http://i845.photobucket.com/albums/ab19/mariuskotz/Coca-Cola%20Mynter/th_091221-163118.jpg

Fler:
http://s845.photobucket.com/albums/a...Cola%20Mynter/
Ble brukt en del utenlandske kroner på automatene vi har på skolen, de har samme størrelse som 20-kroningene og ble godkjent som en 20,-. Så vi fikk igjen 5,-
Om det ikkje er ein chip eller liknande inne i sjølve mynten kan du jo berre ta ei avstøyping og begynne masseproduksjon

Ein kompis av meg tok avstøpning av ein tiar med moddelleire og smelta luftgevær kuler som han helte i avstøypinga. Det funka det, ivertfall på bilijardbordet på pizzariaen
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Om det ikkje er ein chip eller liknande inne i sjølve mynten kan du jo berre ta ei avstøyping og begynne masseproduksjon

Ein kompis av meg tok avstøpning av ein tiar med moddelleire og smelta luftgevær kuler som han helte i avstøypinga. Det funka det, ivertfall på bilijardbordet på pizzariaen
Vis hele sitatet...
Luftgeværkuler av bly er vel ikke det beste å bruke. Bly er jo som kjent giftig
Prøv den i en slik Cashguard maskin som de har i butikken, se om den blir gjenkjent som en 20kroning eller lignende, det hadde vært fett ;p
Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Prøv den i en slik Cashguard maskin som de har i butikken, se om den blir gjenkjent som en 20kroning eller lignende, det hadde vært fett ;p
Vis hele sitatet...
CashGuard-maskinene tar vel bare papirlapper med strekkode på?
Sitat av Frenor Vis innlegg
CashGuard-maskinene tar vel bare papirlapper med strekkode på?
Vis hele sitatet...
Tok mynter/10 kroner før.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av Frenor Vis innlegg
CashGuard-maskinene tar vel bare papirlapper med strekkode på?
Vis hele sitatet...

Tror du har missforstått litt.
Det her er vel en cashguard, de som de har i kassa og tar imot kontant myntbetaling med,

http://www.lamson.com.au/new/products/images/lamson/cashguard.jpg

mens du tenker på en VanSafe, som de har tobakk og barberblader / kontantkort i, der hvor du kjøper en papirlapp i kassa og veksler inn den.
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Tror du har missforstått litt.
Det her er vel en cashguard, de som de har i kassa og tar imot kontant myntbetaling med,

http://www.lamson.com.au/new/products/images/lamson/cashguard.jpg

mens du tenker på en VanSafe, som de har tobakk og barberblader / kontantkort i, der hvor du kjøper en papirlapp i kassa og veksler inn den.
Vis hele sitatet...
Bare til nyttig informasjon; om VenSafe tømmes før 48 timer etter at et kort er satt inn, vil kortet (-ene) fortsatt være aktive, og du kan nappe et par ifra kassen, og de vil fungere på automaten.
Sist endret av prenix; 21. desember 2009 kl. 18:00.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av prenix Vis innlegg
Bare til nyttig informasjon; om VenSafe tømmes før 48 timer etter at et kort er satt inn, vil kortet (-ene) fortsatt være aktive, og du kan nappe et par ifra kassen, og de vil fungere på automaten.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at hvis jeg kjøper et kort med malboro 20, bruker det, og automaten tømmes innen 48 timer etter at jeg brukte det, så vil kortet fungere for en ny 20 pakning på samme automat ?
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Så det du sier er at hvis jeg kjøper et kort med malboro 20, bruker det, og automaten tømmes innen 48 timer etter at jeg brukte det, så vil kortet fungere for en ny 20 pakning på samme automat ?
Vis hele sitatet...
Det funker på automaten der jeg jobber (Rimi). Jeg får alltids haugevis med kort som fortsatt er aktivert.
Trådstarter
81 5
Er det noen som hadde giddi å gitt meg en liten link til hvordan lage støpeform, hvor skal jeg kjøpe gips o.l. ?
Du finner det meste ved hjelp av Google
Trådstarter
81 5
ojda, hadde søkt opp men fant bare om føtter o.l, takker!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fikk du till eller?
Sist endret av plipp; 27. januar 2010 kl. 21:39.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet sånn ca hvor lang tid det tar før man får denne erstatningen? En cola-automat nede i byen slukte pengene mine, så jeg ringte nummeret som stod på automaten, og den snilla damen sa at jeg skulle få erstatning i posten
Sitat av Shittles Vis innlegg
Noen som vet sånn ca hvor lang tid det tar før man får denne erstatningen? En cola-automat nede i byen slukte pengene mine, så jeg ringte nummeret som stod på automaten, og den snilla damen sa at jeg skulle få erstatning i posten
Vis hele sitatet...
Det gjorde en kamerat av meg for ca 2 mnd side, men fortsatt ikke noe penger i posten
Sitat av Grimmy Vis innlegg
jeg er 99% sikker på at brusautomater går utifra størrelsen på mynten. om det er bredden eller diameter er jeg usikker på, og jeg tror det varierer litt fra automat til automat. Men for en stund tilbake, eide jeg en del gamle norske 5-øringer, og de fungerte som en 20 kroning på automaten vi hadde på skolen.

Skal prøve å finne bilde av den automaten.
Vis hele sitatet...
De vanlige myntene vurderes på vekt, bl a
Sitat av marko Vis innlegg
da sliter jeg litt, vekten har en nøyaktighet på 1 gram. har bestilt en vekt fra DX men den kommer ikke helt enda så er det noen annen mulighet for å måle vekten på mynten?
Vis hele sitatet...
Offtopic, men har du url til den vekta? Tenkte jeg skulle skaffe meg en vekt selv og ting fra DX pleier jo være svinbillig.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
mange fine vekter på DX, noen med 0.01G nøyaktighet andre med 0.1

http://www.dealextreme.com/search.dx/search.weight

http://www.dealextreme.com/products.dx/category.406
Sist endret av Fleff; 4. februar 2010 kl. 21:50.
Sitat av Shittles Vis innlegg
Noen som vet sånn ca hvor lang tid det tar før man får denne erstatningen? En cola-automat nede i byen slukte pengene mine, så jeg ringte nummeret som stod på automaten, og den snilla damen sa at jeg skulle få erstatning i posten
Vis hele sitatet...
Samme skjedde med meg, det tok ikke så veldig lang tid før jeg fikk to gratismynter i posten. To-tre uker kanskje.
Sist endret av Viva la Opium; 4. februar 2010 kl. 22:00.
Vil bare si at de som prøve å kuke med en cashguard er dumme. Min bror puttet, ved et uhell, en vognmynt i en sånn en. Da måtte vi snakke med vekterne og politiet. Min anbefaling: La vær
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Vil bare si at de som prøve å kuke med en cashguard er dumme. Min bror puttet, ved et uhell, en vognmynt i en sånn en. Da måtte vi snakke med vekterne og politiet. Min anbefaling: La vær
Vis hele sitatet...
Haha, takk for at du sier fra. Jeg jobber i butikk og kunne vært nysgjerrig nok til å prøve (har vært borti tanken tidligere). Men da lar jeg være.
Sitat av Shittles Vis innlegg
Noen som vet sånn ca hvor lang tid det tar før man får denne erstatningen? En cola-automat nede i byen slukte pengene mine, så jeg ringte nummeret som stod på automaten, og den snilla damen sa at jeg skulle få erstatning i posten
Vis hele sitatet...
Sendte mail til dem 27. jan 2010, fikk svar om at dem ville ha addressa mi 08.feb, fikk myntene idag 10.feb så går jo rimelig fort da. var ikke veldig vanskelig og få dem heller bare lagde en historie om en brusautomat som ikke funka og at jeg hadde heve masse penger på den uten at jeg fikk noe cola
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Ble brukt en del utenlandske kroner på automatene vi har på skolen, de har samme størrelse som 20-kroningene og ble godkjent som en 20,-. Så vi fikk igjen 5,-
Vis hele sitatet...
Haha, hvilket land er de myntene fra?
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Haha, hvilket land er de myntene fra?
Vis hele sitatet...
Er usikker, men var rar skrift på de og en ørn tror jeg.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Vil bare si at de som prøve å kuke med en cashguard er dumme. Min bror puttet, ved et uhell, en vognmynt i en sånn en. Da måtte vi snakke med vekterne og politiet. Min anbefaling: La vær
Vis hele sitatet...
sant det, cashguard automatene er utrolig smarte.

har prøvd med 4-6 forskjellige mynter fra utlandet som er helt likte i bredden og tykkelsen, men heldigvis er ikke alle på spar like smarte da spurte en gang faktisk om det var en norsk mynt, svarte, Oi! har akkurat vært i utlandet og hadde noen igjen fra turen osv :P
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Noen som kan poste nummeret som står på disse cola-maskinene? Gidder ikke gå ned til nærmeste automat bare for å finne et nummer =)
Sitat av Waver Vis innlegg
Noen som kan poste nummeret som står på disse cola-maskinene? Gidder ikke gå ned til nærmeste automat bare for å finne et nummer =)
Vis hele sitatet...
Vel, da fortjener du ikke Cola heller.
Sitat av Waver Vis innlegg
Noen som kan poste nummeret som står på disse cola-maskinene? Gidder ikke gå ned til nærmeste automat bare for å finne et nummer =)
Vis hele sitatet...
Du blir nok bed om maskin nummer eller noe slikt fancy ; )
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av Turak Vis innlegg
Du blir nok bed om maskin nummer eller noe slikt fancy ; )
Vis hele sitatet...
Noen som kan beekrefte dette?
noen som kan gi meg emailen dere brukte?
Sitat av Waver Vis innlegg
Noen som kan beekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte dette jeg.

Ringte telefonnr. som stod på automaten, og de bad om maskinnummer.
Så oppgav dette, men fikk aldri noen mynter.
noen som vet hva som skjer vist du misbruker dette ? for ex si att du mista pengane men så sjekker de og finner ut att det faktisk ikke er sant
Sitat av magnus3k Vis innlegg
noen som vet hva som skjer vist du misbruker dette ? for ex si att du mista pengane men så sjekker de og finner ut att det faktisk ikke er sant
Vis hele sitatet...
Åssen mener du at de kan få sjekket det? Da må de iallefall ha vitner eller videoovervåkning fra automaten..

Hvis de påstår at du prøvde deg på svindel, så kan du bare si at det sjedde, pengene blei inne, men du fikk ikke brus.. og at en eller annen sikkert har gitt maskinen juling, så myntene datt helt ned dit de skulle, og at den personen sikkert da har fått brusen din..

Jeg har opplevd flere ganger på en cola-automat her jeg bor i Tønsberg at pengene stopper opp halveis ned til der de telles av maskinen.. Da må jeg gi maskinen juling for at myntene skal dette helt ned..