Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 812
Hei, jeg har tenkt å kjøpe meg en surround-forsterker, to gulvhøytalere samt en sub til mitt ørlite rom her hjemme. Grunnen til at jeg skal ha _SURROUND_forsterker og kun ha to høytalere er fordi jeg har tenkt å ta med meg tingene når jeg flytter hjemmenifra. Men, jeg har IKKE peiling på noe som heter anlegg. Jeg er klar over at en forsterker gir x antall watt til hver utgående kanal og lignende. Men utover dette har jeg ikke peiling på noe som omhandler høytalere eller forsterkere.

Er det noen som har noen fine linker hvor jeg kan lese litt om hva som er viktig? Jeg har allerede kjøpt to utgaver av magasinet Lyd&Bilde, men kom ikke så mye nærmere svar jeg trenger for å ta en avgjørelse angående kjøpet mitt.

Og, er det noen som vet om noen rimelige internettbutikker som selger slikt?

Takker,
Du kommer lengst om du oppsøker en spesialisert forhandler som lar deg testlytte på forskjellig utstyr. Hifi-klubben, hifi-centeret og diverse private foretak er helt klart å foretrekke.
Hva prisklasse?
Trådstarter
10-15 store.
Ja, jeg har vært på hifi-klubben. Skal reise til Grimstad for å dra på hifi-centeret.
Men de er selgere. Jeg vil helst lese stoff som ikke kommer fra en selger
I surround ville jeg ha sett på NAD, Denon, Yamaha, Harman/Kardon.

Dette er hva jeg føler som "solide" merker. (er sef flere.. men kan kun snakke for meg sjølv)

Når det gjelder høytalere er det mye og velge i mellom. og må nesten prøves.

Jeg ville ha satt 8 lapper på forsterker og 8 lapper på høytalere. hm blei litt mere en prisklassen.

Kanskje 6 lapper på forsterker 6 lapper på fronthøytalere. og 3 lapper til dvd spiller..

Mulig jeg er gammal dags. men føler att man bør koste like mye på forsterker som fronthøytalera
Ikke glem å legge litt cash i gode kabler, som også er en viktig del av annlegget.
Enig med Trang i at Nad, Denon, Yamaha og HK er gode valg på forsterkerfronten i surround sammenheng.
Best buy mener jeg i denne sammenhengen vil være en av forsterkerne til yamaha eller pioneer som du like godt kan handle fra komplett/datakjeden sine websider.
Anbefaler deg å ta en kikk på høytalerne Dali Concept 6/8 som du finner hos hifiklubben.

Tips: Les forumene hjemmkino.no/avforum.no
Sist endret av turbo-xbox; 8. august 2007 kl. 15:54.
hehe du kan kjøpe anlegget mitt, kjøpt på Hifi klubben, Herman kardon surroundforsterker, Herman kardon dvdspiller, proson gulvhøytaler x2, proson bakhøytaler x2, pluss proson senter, med alle kabler o.l.

Veldig fornøyd med det, det kicka ganske bra (uten sub, sub kan jeg ikke hjelpe deg med, men om du skaffer det i tilegg kommer det til å kicke mer enn du orker trur jeg.

Kjøpte det på Hifiklubben for 16000, du kan få det for 10000 av meg for alt.

Lite brukt ( kjøpte det for konfirmasjonspengene ), brukte det i 1-2 mnd før jeg flytta og etter det har det bare blitt ståans hehe.

(om du er intressert kan jeg komme med mer info og bilder ettervært.)

mvh
BoinTjau
Sist endret av BoinTjau; 8. august 2007 kl. 15:55.
Sitat av turbo-xbox
Ikke glem å legge litt cash i gode kabler, som også er en viktig del av annlegget.
Vis hele sitatet...
Jeg har ennå til gode å se noen dokumentere påstanden om at kabler av typen Monster o.l. gir bedre lyd enn "standard" kabler. Kan du eller andre med kompetanse på området gi en god begrunnelse for hvorfor jeg bør bruke mye penger på dette?

Såvidt jeg kan forstå er signal-/høyttalerkablenes funksjon å overføre elektriske signaler og da må vel god gammel kobber av hvilken som helst type gjøre nytten.
Sitat av SergeGainsbourg
Jeg har ennå til gode å se noen dokumentere påstanden om at kabler av typen Monster o.l. gir bedre lyd enn "standard" kabler. Kan du eller andre med kompetanse på området gi en god begrunnelse for hvorfor jeg bør bruke mye penger på dette?

Såvidt jeg kan forstå er signal-/høyttalerkablenes funksjon å overføre elektriske signaler og da må vel god gammel kobber av hvilken som helst type gjøre nytten.
Vis hele sitatet...
Kabler av typen monster er nødvendigvis ikke mye bedre en typiske billigkabler.
På grunn av egne erfaringer + div tester etc. velger jeg å komme med et slikt argument om å legge litt cash i kabler. En dårlig kabel vil ikke overføre signalet på en like god måte. Kanskje derfor de varier fra feks 100 kroner meteren til flere hundre K.
Google it. Så klart dårlige kabler overfører signal på en dårligere måte! Det skal sies at Jeg ikke er alt for sakkyndig på dette området.
Ikon 6 har jeg hørt mye bra om. Leste på lyd&bilde eller noe sånn at det ikke var mulig og lage noe bedre til under 10k. De koster ca. det. Ikon 7 er same shit, bare større.
Viss du beskriver litt mer hva du er ute etter blir det kanskje lettere å hjelpe deg.
Er du ute etter bass, spille høyt, eller bare fin lyd der de andre tingene ikke er så viktige?
Hva type musikk hører du på?

Det blir nevnt å bruke litt penger på kabler, men på ett anlegg til 15k har dette ekstremt lite å si.
Så lenge det er bra tykkelse på de, så holder det i masse vis, er sikker på at mesteparten ikke klarer å høre forskjell på kabler til 3000kr/m og 200kr/m

Er enig med deg at du ikke bør løpe rett til en selger på hifiklubben, de har ofte ikke så veldig masse peiling, og bare sier masse unødvendig for å selge produktet sitt.

Trang: Du er absolutt ikke gammeldags, det er helt vanlig å bruke like mye på forsterker.
Selv har jeg forsterkere som er tre ganger så dyre som høyttalerene mine.
Forsterker 7000,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337798
Subwoofer 3700,-/3800,- http://www.surround.no/product/6972/...att_farve.html http://www.surround.no/product/6972/...pianolakk.html
Når det gjelder høyttalere har du en mengde alternativer. Hvis du synes forsterkeren og suben er dyre, så kan du gå for en av de mindre modellene fra samme merke. Forsterkeren fra komplett er et knalltilbud. Den koster over 2000 mer hos hifiklubben.

edit: drit i å legge mye spenn i kabler. Det er totalt unødvendig. Holder lenge med kabler til 500, og mest sannsynlig merker du ikke en dritt forskjell uansett. Da må du ha sånn über mega ultra hifi deluxe. Hos hifiklubben sier de sikkert at du må kjøpe kabler for 15 % av prisen på resten av utsyret men de pengene hadde jeg heller brukt på noe annet for å si det sånn.
Sist endret av jørgs; 8. august 2007 kl. 18:46.
Test av IKON 6

koster ca 9000nå, men de har som sagt en storebror kalt ikon 7.

Test av forsterker

Begge har toppkarakterer hos "lyd og bilde" og ligger i prisklassen din. Bruk noen hundre på kabler, men du trenger ikke 5k i kabler på et anlegg til 15k.
Sist endret av bobbo; 8. august 2007 kl. 19:12.
Kjøp deg klipsch, rf-62 http://oslohifi.no/produkter/hoytt/hoytt_par/index.htm
Og forsterkeren Jørgs forelso.
Dropp sub.

Eller viss du vil ha sub kjøp http://www.lsound.no/index.php?side=...up=799&id=1432
Og Klipsch rf-52 og samme forsterker jeg sa lengre oppe.
Dette blir på rundt 16-17tusen, men er 90% sikker på at du blir strålendes fornøyd.
Husk forresten at viss du kjøper alt på samme plass så kan du lett få en del avlsag, rabbatt.

Fks si at du vil ha bare en forsterker først, ( den du ønsker selvfølgelig ) og at du har sett deg ut det andre du vil ha en annen plass, da vil de garantert prøve å få deg til å kjøpe alt hos dem og gi deg en hyggeligere pris. Anlegg er prutebart.

Du trenger ikke i alle tilfeller å gå fram som jeg foreslo heller, du får som regel rabbatt uansett viss du kjøper alt på samme plass.