Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1885
ser at snuten kan:

I politiinstruksen § 8-7 står det om politiets adgang til å gå inn på privat grunn. Politiet kan blant annet gå inn på privat grunn for å å forebygge, stanse eller etterforske et lovbrudd som er gjenstand for offentlig påtale.


men kan f.eks kommunen eller arbeidstilsynet eller andre offentlige instanser ta seg inn på privat eiendom altså uanmeldt?
Ja, alle nødetatene kan det.

Leier du kan huseier gjøre det hvis det er stor mistanke om skade på eiendommen.

Garantert flere som kan
Hvem som helst trodde nå jeg?
Sitat av iht Vis innlegg
hvem kan ta seg inn på privat eiendom?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med eiendom?
  • En tomt
  • Område rundt et nærimgsbygg
  • I et privat hjem
  • På en arbeidsplass
Sist endret av vindaloo; 28. september 2023 kl. 10:41.
Sitat av iht Vis innlegg
ser at snuten kan:

I politiinstruksen § 8-7 står det om politiets adgang til å gå inn på privat grunn. Politiet kan blant annet gå inn på privat grunn for å å forebygge, stanse eller etterforske et lovbrudd som er gjenstand for offentlig påtale.


men kan f.eks kommunen eller arbeidstilsynet eller andre offentlige instanser ta seg inn på privat eiendom altså uanmeldt?
Vis hele sitatet...
Har du kommunal (og annen) infrastruktur på eiendommen din, så har de adgang til det. Feks stømledninger, vannledninger, kloakk, osv.
Veldig viktig at du avgrenser nøyaktig hva du mener med privat eiendom.

Du har f.eks allemannsretten, som beskytter folk som ferder gjennom privat eiendom, gitt at de ikke f.eks glor inn i bygg, eller oppholder seg rundt bus/byggvegger osv.


Det mest aktuelle eksempelet jeg kommer på er et hus i en gate jeg ofte går igjennom for å besøke venner. Den har en snarvei som sparer den som går ca. ett minutt, hvis man passerer igjennom naboens eiendom på fremsiden. Mursteinlagt osv osv.

Der har folk av alle aldre gått igjennom rett under vinduet til huseiers kjøkken i sikkert 25 år+, og det har bodd sikkert 5-6 forskjellige familier der oppigjennom årene.

Jeg tipper det er over 100 passeringer der hver dag, men de som går igjennom der, inkludert meg, er beskyttet av allemannsretten.

Men det ville nok vært en helt annen ting om en kommuneansatt oppholdt seg der over lengre tid.
Svaret er veldig situasjonsavhengig, så du må nok legge fram et scenario for å komme i mål med denne tråden.
For å si det sånt. Teknisk sett alle i rett scenario. Ved nødrett kan folk ta seg inn i huset ditt midt på natta for å vekke deg om det stilles nødvendig.
Hva menes med snuten? Inkluderer eller ekskluderer du f.eks. Tolletaten i den generiske ordleggingen?
Sist endret av bashfoo; 28. september 2023 kl. 20:45.
El-tilsynet kan også ta seg inn om du nekter de inngang når de skal ha kontroll. De vil mest sannsynlig komme tilbake med politiet.
Sitat av dekommeri2033 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Noen som House M D har gått til hjernen på montro?
jeg kom inn i en privat vei gående for å så gå til skogs gjennom en port/steingjerde. jeg lurer på når er det privat veg kan settes opp?

har gått gjennom der siden jeg var liten og det er såvidt noen av husene kan se at jeg går gjennom der, så vil si at det er lite sjenase for dem.

men med privat vei, har de laget veien til eiendommen sin? trodde kommunen måtte gi eiendommen tilgang til sin eiendom? (ikkje asfaltert nødvendigvis.
Jeg kan, og de fleste andre pga. allemannsretten, kort fortalt. Nordmenns naivitet kombinert med oppklaringsprosenten på innbrudd gjør det veldig enkelt, spesielt på bygda. 360-graders aktiv overvåkning, vakthunder, piggtrådgjerde og et par bjørnefeller på eiendommen har fungert topp i ti pluss år. Husk skilting med telefonnummer, så er du sikra fra enhver tilfeldig tilgang til eiendommen din uten at det blir varsla først.
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Ja, alle nødetatene kan det.

Leier du kan huseier gjøre det hvis det er stor mistanke om skade på eiendommen.

Garantert flere som kan
Vis hele sitatet...
Stor mistanke om umiddelbar skade. For eks vannskade, brann etc. Noe som må stoppes umiddelbart.

For alt annet må også huseier gi 3dagers varsel.
Sist endret av Sondre; 1. oktober 2023 kl. 14:16.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Stor mistanke om umiddelbar skade. For eks vannskade, brann etc. Noe som må stoppes umiddelbart.

For alt annet må også huseier gi 3dagers varsel.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder også alle. Ikke bare huseier.

"§ 17.Nødrett
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når

a. den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b. denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen."
Sist endret av IW2022; 1. oktober 2023 kl. 20:16.