Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1143
Det er mulig jeg er for dum til å forstå dette. Men kort fortalt så hadde vi en jordfeil på en stikkontakt ute i hagen. Vi hadde en kjøkkenvifte vi ikke fikk til å montere, og en detektor vi kansje måtte bytte ut.


Med andre ord en del defuse arbeidsoppgaver for en elektriker.

Vi fikk uansett en estimert pris på kroner 4750. Men avtale at det skulle bli pris-reduksjon dersom det ble mindre arbeid. Det med tanke på at vi trodde kjøkkenviften var av feil type.

Elektrikeren kom, kjøkkenviften var feil og han brukte ikke mye tid på den(jobben som ville tatt lengst tid). Han mente han ikke trengte å bytte stikkontakt med jordfeil pga av vannintrengning(som var estimert i prisen. Det hold å lage et større hull for at vann kunne trenge gjennom. Deretter skrudde han på brannvarsleren som manglet noen skruer.


Så gikk han etterpå og jordfeilen fortsatte. Det kom en ny elektrikker fra samme firma et par dager i etterkant og gjorde den jobben den første skulle gjøre. Vi fikk ny stikkontakt


Dette er ikke krise. Jeg unner alle fagfolk den betalingen de fortjener. Men jeg undrer på av nyskjerrighet om det er greit å plusse på kroner 1154 på regningen. Samtidig som den ble like høy pris som den foreslåtte estimerte prisen?

Jeg har klaget på mail av prinsipp. Kan det være jeg gikk for langt? Det jeg reagerer mest på er at jeg får en e-regning med kun beløp, hvor jobben de har utført ikke er spesifisert.
Sist endret av aldarico; 7. september 2023 kl. 20:26.
Men du har jo ikke avtalt pris, du har fått et prisestimat. Det binder ikke. Hadde det vært mindre arbeid ville du spart penger. Blir det mer jobb må du betale mer.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men du har jo ikke avtalt pris, du har fått et prisestimat. Det binder ikke. Hadde det vært mindre arbeid ville du spart penger. Blir det mer jobb må du betale mer.
Vis hele sitatet...
Det er sikkert jeg som ikke vet hva et pris-estimat betyr. Takk for opplaringen. Da er det vel bare å betale. Jeg trodde det betydde avtalt pris.
Om det var bare vi som hadde det vet jeg ikke men da vi ga prisestimat på bilverkstedet kunne vi max legge på 5-10% av det vi hadde gitt som overslag til kunde, om beløpet ble større måtte vi varsle og avtale.
Mange av disse håndverkerne er sykt sleipe. Opplevde en kar som kjørte feil da han skulle til oss, og ville plutselig ha meg til å betale han for reiseveien. Når han kjørte feil vei!! Fuck det. De prøver seg alltid.
https://nef.no/fagstoff/kan-handverk...-prisoverslag/

"Det følger av rettspraksis at dersom håndverker gir en form for prisestimat eller budsjett, er det klare utgangspunktet at prisopplysningen er bindende. Skulle håndverkeren mene at opplysningen var uforpliktende, må det foreligge klare holdepunkter for det."

1. Be om en spesifisert regning.
2. Betal det du mener du skylder.

Ved å redusere en 6000krs krangel til en på 2-3000kr er sjansene større for at de gir seg.
Forskjell på prisestimat og fastpris. selv med fastpris har de aller fleste en klausul som sikrer de mer betalt om info på jobb de har gitt tilbud på viser seg har flere skjulte mangler som ikke synes før de begynner jobben.

Når man ikke er fagmann selv om det enten er snekker, trikker eller rørlegger så kan det virke dyrt og kanskje ikke forstå om det blir dyrere enn forventet. Det finnes så klart useriøese firma, men de alle fleste er ryddige og tar ikke mer betalt enna avtalt og forklarer kunden om det dukker opp uforutsett
Takk for svar. Et etterfølgende spørsmål. Er det ikke en god skikk å sende spesifisert regning? Det er det jeg reagerer mest på.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Mange av disse håndverkerne er sykt sleipe. Opplevde en kar som kjørte feil da han skulle til oss, og ville plutselig ha meg til å betale han for reiseveien. Når han kjørte feil vei!! Fuck det. De prøver seg alltid.
Vis hele sitatet...

Greia ender nok i at om elektrikeren skal få månedslønn si når måneden er omme må hen ha fakturert 7.5 time per dag. At firmaet nok burde ta regningen for å ha kjørt feil er nok riktig, men som de fleste andre som fører timer skriver man nok 7.5 time når man har jobbet 8-4
Du får legge skylden på de kundene som starta pris-estimat normen. Ingen kan spå fremtiden, men likevel er det noen kunder som krever at du gir de et estimat som da krever at man spår fremtidige kostnader ved å fikse et problem man ikke enda har fått utredet. Det koster det som det koster, og et estimat er nettopp det, et estimat, en gjetning, en pekepinn. En avtalt pris ville vært mye høyere (da må de ta høyde for alle mulige kostnader så de ikke ender opp med å gå i tap) og du hadde måtte betale den avtalte prisen uansett om de endte opp med å ikke trenge jobbe så lenge eller bruke så materialer og utstyr.