Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 711
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg trenger noe i forbindelse med flyskrekk. En gang jeg tok fly fikk jeg total panikkangst, slet med å puste og besvimte. Forrige gang fikk jeg noe av legen, husker ikke hvilken tablett, det er flere år siden. Den gang gikk det bedre, slapp i hvert fall angstanfall.
Jeg har byttet jobb og trenger å fly noen ganger i jobbsammenheng.
Problemet er at jeg også siden sist har tatt førerkort D1E. Et kjapt googlesøk sier at benzo ikke er forenlig med helsekravene for førerkortgruppen.
Så, da har jeg et lite problem. Jeg tenkte å bruke Eyr til bestilling siden det er ferietid og fastlege er utilgjengelig. Men hva kan skje her? Blir jeg fratatt kortet i 6 måneder ved å få et slikt legemiddel mot flyskrekk, eller får jeg «bare» muntlig kjøreforbud? Hvor lenge varer kjøreforbudet i så fall? Det er vel uansett mitt ansvar å vente et døgn eller to med å kjøre etter inntak? Kjører også skjelden minibuss, så det burde ikke være noe problem, men jeg bruker det noen ganger i året og kan ikke være uten den førerkortklassen i måneder.

Håper noen har gode svar!

Ps: siden jeg reiser i jobbsammenheng er inntak av alkohol for å roe nervene ikke et alternativ.
Det går fint. Du får nok utskrevet 2x10mg sobril.
En til utreise og en til retur.

Enkeltinntak har ikke noen med førerkort å gjøre, men du må vente minimum 8t fra inntak til bilkjøring.

Til sammenligning kan man beholde førerkort for personbil ved daglig inntak av inntil 30mg Sobril eller 10mg Valium, så 10mg er altså en lav dose. Spør om du kan få 15mg
Sist endret av SkammeligNykter; 30. juli 2023 kl. 13:15.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, jeg trenger noe i forbindelse med flyskrekk. En gang jeg tok fly fikk jeg total panikkangst, slet med å puste og besvimte. Forrige gang fikk jeg noe av legen, husker ikke hvilken tablett, det er flere år siden. Den gang gikk det bedre, slapp i hvert fall angstanfall.
Jeg har byttet jobb og trenger å fly noen ganger i jobbsammenheng.
Problemet er at jeg også siden sist har tatt førerkort D1E. Et kjapt googlesøk sier at benzo ikke er forenlig med helsekravene for førerkortgruppen.
Så, da har jeg et lite problem. Jeg tenkte å bruke Eyr til bestilling siden det er ferietid og fastlege er utilgjengelig. Men hva kan skje her? Blir jeg fratatt kortet i 6 måneder ved å få et slikt legemiddel mot flyskrekk, eller får jeg «bare» muntlig kjøreforbud? Hvor lenge varer kjøreforbudet i så fall? Det er vel uansett mitt ansvar å vente et døgn eller to med å kjøre etter inntak? Kjører også skjelden minibuss, så det burde ikke være noe problem, men jeg bruker det noen ganger i året og kan ikke være uten den førerkortklassen i måneder.

Håper noen har gode svar!

Ps: siden jeg reiser i jobbsammenheng er inntak av alkohol for å roe nervene ikke et alternativ.
Vis hele sitatet...
Du får dessverre ikke utskrevet A og B-medikamenter gjennom Eyr slik jeg forstår det de skriver på sin egen hjemmeside. Det gjelder også ved fornyelse av resepter slik jeg leser det.

Les hva de skriver om resepter på siden deres.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg fant det også nå. Får se om jeg kommer meg på dr dropin eller noe, er langt unna fastlegen min.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, jeg trenger noe i forbindelse med flyskrekk. En gang jeg tok fly fikk jeg total panikkangst, slet med å puste og besvimte. Forrige gang fikk jeg noe av legen, husker ikke hvilken tablett, det er flere år siden. Den gang gikk det bedre, slapp i hvert fall angstanfall.
Jeg har byttet jobb og trenger å fly noen ganger i jobbsammenheng.
Problemet er at jeg også siden sist har tatt førerkort D1E. Et kjapt googlesøk sier at benzo ikke er forenlig med helsekravene for førerkortgruppen.
Så, da har jeg et lite problem. Jeg tenkte å bruke Eyr til bestilling siden det er ferietid og fastlege er utilgjengelig. Men hva kan skje her? Blir jeg fratatt kortet i 6 måneder ved å få et slikt legemiddel mot flyskrekk, eller får jeg «bare» muntlig kjøreforbud? Hvor lenge varer kjøreforbudet i så fall? Det er vel uansett mitt ansvar å vente et døgn eller to med å kjøre etter inntak? Kjører også skjelden minibuss, så det burde ikke være noe problem, men jeg bruker det noen ganger i året og kan ikke være uten den førerkortklassen i måneder.

Håper noen har gode svar!

Ps: siden jeg reiser i jobbsammenheng er inntak av alkohol for å roe nervene ikke et alternativ.
Vis hele sitatet...
Min fastlege er også på ferie. Jeg fikk allikevel utskrevet valium av ferievikaren. Det tror jeg ene og alene var fordi det var snakk om FORNYELSE av resept og ikke et nytt medikament jeg skulle ha.

Sjekk under "resepter" på Helsenorge hva du har fått utskrevet før da vel og tenk når det var sist gang du fikk benzo for å fly, så har du svaret på hva du fikk og når.

Deretter prøver du å fornye den resepten og skriver i frifeltet at du skal ut og fly og har flyskrekk og i den sammenheng fått benzo utskrevet.

Resten av spørsmålet kan jeg ikke hjelpe deg med.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ser nå at det er samme problem der. Svarte også… får ringe fastlegekontoret og høre i morgen..
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Øm stingsild: ligger ingen legemidler i den listen på meg, kun noe Voltaren jeg fikk mot en betennelse i fjor sommer, ellers er det helt tomt der.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser nå at det er samme problem der. Svarte også… får ringe fastlegekontoret og høre i morgen..
Vis hele sitatet...
Tror dr.dropin skriver ut b-prep hvis du møter opp.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Regner med at du ikke bor i Oslo?
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Øm stingsild: bor ikke i Oslo men bare en times tid unna forsåvidt
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Øm stingsild: bor ikke i Oslo men bare en times tid unna forsåvidt
Vis hele sitatet...
Vel, da kan du i verste fall ta deg en Oslo-tur. Ta ut 300 kr, dra til Kiwi i Storgata og spør etter Xanax omtrent når som helst på døgnet. Det er like sikkert at du får kjøpt som at du blir våt på kroppen når du hopper ut i sjøen.

Det er et sterkt benzodiazepin, men går relativt raskt ut av kroppen. Ikke kjøp valium, da er du ikke clean på potensielt flere uker.

Xanax er såpass sterkt at jeg ville tørrtrent hjemme før jeg brukte det på flyet. Det er 15 tabletter på brettet og de inneholder 1 mg av virkestoffet alprazolam.

For en som ikke tar benzo til vanlig, er det mulig at 1 mg er for mye. Derfor kan du prøve hjemme med feks et halvt mg først.

Jeg anbefaler ikke dette, men nevner det som en sikker alternativ måte å skaffe en tablett som nesten garantert tar bort flyskrekken din, dersom du ikke får tak i på lovlig vis.

Det er vanskeligere å få tak i Sobril på gata, ikke umulig, men du må da regne med å bruke lengre tid i det åpne rusmiljøet i Oslo. Xanax tar 2 minutter å fikse, bare ha 300 kr i cash klart, så du ikke må drive å veksle hen du kjøper av.

Lykke til, håper det ordner seg gjennom fastlege/lege generelt.