Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 24875
Heisann godtfolk. Trenger litt råd om hva som skjer hvis man prøver å importere noe som ikke er lovlig.

Det har seg slik at jeg leste gjennom våpenloven og paragrafene om ulovlige våpen som havner utenfor den generelle våpenloven. Karambit kniver var ikke nevnt med navn, så jeg bestilte en fra ebay. Men det har kommet til min oppmerksomhet at den ikke er lovlig allikevel.
Den er ikke shippet enda, så skal se hva jeg får gjort, men hvis den blir sendt Før jeg får kontakt med selger, hva vil skje når den ankommer det norske postvesenet?
-Zaph (over 18)
Sist endret av zaph; 20. mars 2014 kl. 01:31.
I min ungdom bestilte jeg to teleskopbatonger fra USA uten å vite at det ikke var lov i Norge, og de ble heldigvis aldri sjekket i tollen. Mest sannsynlig vil du også ha flaks, men selfølgelig, du har en liten sjanse for at tollen stopper pakken og du får et brev som sier "din vare er destruert i tollen"..
Trådstarter
13 2
Okei. Vet du om man kan få bøter, havne på liste, ell. Hvis den blir stoppet?

Leste kjapt den saken her, men det gjaldt jo 10 kniver da.
Sist endret av zaph; 20. mars 2014 kl. 01:43.
Viktigere enn antallet kniver er vel at det var snakk om en kommersiell bedrift som sikkert hadde tenkt å videreselge de aktuelle ulovlige knivene.. At en privatperson i god tro kjøper en kniv på nettet som egentlig er ulovlig er nok mye mindre skjerpende enn om en bedrift (som skal vite bedre) prøver å importere noe (ulovlig) for videresalg.
Trådstarter
13 2
Ja det virker jo logisk.
Men hvis karambit er ulovlig hvorfor får man da kjøpt det på noen norske nettsider?

Her

Og her
Sist endret av zaph; 20. mars 2014 kl. 02:15.
Du linket selv til en sak hvor en bedrift måtte møte i retten for forsøk på å importere ulovlig kniver (sikkert til videresalg), men likevel lurer du på hvorfor ulovlige kniver er å finne på norske nettbutikker?
Tydeligvis er verken privatpersoner eller kommersielle bedrifter veldig opptatt med å sette seg inn i (og følge) norsk lov..
Trådstarter
13 2
Jaja, merkelig er det jo uansett. Men takk for gode svar
Er dette en vanlig karambit eller en du flipper ut ( vanlig karambit er LOVLIG)
Det er tre generelle typer kniver som er forbudt med lov: http://lovdata.no/dokument/SF/forskr...orskriften*#§9. Det er viktig å få med seg at det står "tilsvarende" der, så dermed må man også se ann rettspraksis litt.

Først; Sprettkniver, altså kniver med fjærbelastning som gjør at bladet hopper ut, er ulovlige. Leser dere nyhetssaken er det også fjærbelastningen som nevnes som grunn til at de 10 knivene var ulovlige. I praksis betyr nok dette at alle kniver med fjærbelastning, eller tilsvarende, på bladet er ulovlige.

Batangakniver (vi pleide å kalle dem triksekniver,her) og stilettokniver (lang, tynne knivblad som enkelt kan skjules på kroppen) er også ulovlige. Alle sammen er våpen som ville være enkle å ta med ut byen og rask trekke fram under eventuell kamp.

Vanlig karambitkniv faller ikke inn under noen av de bestemmelsene, og er dermed lov.
Trådstarter
13 2
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Er dette en vanlig karambit eller en du flipper ut ( vanlig karambit er LOVLIG)
Vis hele sitatet...
Det er snakk om en man flipper ut.
Se Ebay

Den er jo i grunn kliss lik som denne i funksjonalitet og utseende. Irriterer meg at en norsk nettbutikk skal få selge, men at jeg ikke skal kunne bestille en egen fra ebay
Sist endret av zaph; 20. mars 2014 kl. 21:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
13 2
Noen andre som har noen synspunkter på om en foldbar karambit er lovlig eller ikke, eller hva som skjer hvis jeg prøver å importere den?
Sist endret av zaph; 21. mars 2014 kl. 19:18.
Denne skal du fint kunne importere, da den er AO (assisted opening)
Jeg fikk 4 politmenn på døra med skriftelig ransakelsesordre, 4 måneder etter de hadde motatt den pakken.

Så husk på å gjem eventuelle ulovelige ting godt.
Trådstarter
13 2
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Jeg fikk 4 politmenn på døra med skriftelig ransakelsesordre, 4 måneder etter de hadde motatt den pakken.

Så husk på å gjem eventuelle ulovelige ting godt.
Vis hele sitatet...
Lyst til å utdype hva "den pakken" er?
Sitat av zaph Vis innlegg
Lyst til å utdype hva "den pakken" er?
Vis hele sitatet...
Ulovelig kniv. Fra en nettside jeg aldri har besøkt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Slik jeg har fortsått det av å lese denne threaden er at karambit er lovlig. Men er denne det:
http://www.ebay.com/itm/United-Cutle...item4adb130919
Sist endret av TomBombadil; 10. november 2014 kl. 22:04.
Sitat av TomBombadil Vis innlegg
Slik jeg har fortsått det av å lese denne threaden er at karambit er lovlig. Men er denne det:
http://www.ebay.com/itm/United-Cutle...item4adb130919
Vis hele sitatet...
Nei.
Våpenforskriften, §9, første setning (min utheving):
Sitat av lovdata.no
§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Vis hele sitatet...
Hva du mener er en ting, men enhver politimann vil umiddlebart konkludere med at den kniven der ikke har noe aktverdig formål og er et rent voldsprodukt. Ergo, forbudt
Voldsprodukter uten aktverdig formål er et skikkelig gummibegrep.
Sist endret av Jandre; 10. november 2014 kl. 22:24. Grunn: ninjaer
Vil det si at jeg ikke kan ha kniven til utsilling hjemme heller?
Såkalte "assisted opening" (AO) kniver som denne er litt i gråsonen hva lovlighet angår. Er lovlig med foldekniver, men altså ikke fjærbelastede kniver. Kniver med AO spretter ikke ut ved å trykke på en knapp, man må åpne dem et stykke for at fjæren skal fullføre bevegelsen. Aktverdig formål kan være at du har behov for å benytte kniven i friluftsliv, uten å måte bruke begge hender, men det er jo litt tynt. Stille ut en skummel, svart kniv til 70 kr. hjemme? Høres veldig tynt ut...
Sitat av Jandre Vis innlegg
Voldsprodukter uten aktverdig formål er et skikkelig gummibegrep.
Vis hele sitatet...
Ja, og politiet bruker det for alt det er verdt.
I praksis er slike konsepter omvendt bevisbyrde - det er opp til deg å bevise at gjenstanden er lovlig, ikke opp til dem å bevise det motsatte. Med slike begreper kan de tolke nær sagt hva de vil til å bli hva de måtte ønske. Det sagt, så er det nokså opplagt at den kniven der ikke er ment for noe annet enn vold. Hvorvidt det er en god grunn til å forby den er en annen sak, men det blir en annen diskusjon. Det det hele koker ned til er at alle politimenn i det ganske land il betrakte den kniven som ulovlig, og da er den ulovlig.

Sitat av TomBombadil Vis innlegg
Vil det si at jeg ikke kan ha kniven til utsilling hjemme heller?
Vis hele sitatet...
Les paragrafen jeg lenka til en gang til. De første ordene er:
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha [...]
Vis hele sitatet...
You do the math!

Man kan få unntak fra en del slike bestemmelser hvis man er seriøs samler, men det r vanskelig og komplisert og en papirmølle uten like.
Sist endret av Myoxocephalus; 10. november 2014 kl. 23:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk skal dere ha for seriøse og gode svar. Forstår det slik at denne kniven framstår som et voldsprodukt uten noe aktverdig formål. Som også er grunnen til at den trolig er ulovlig.

(Kan ha formulert meg litt dårlig når jeg sa at jeg ville ha den til utstilling
Sitat av TomBombadil Vis innlegg
Vil det si at jeg ikke kan ha kniven til utsilling hjemme heller?
Vis hele sitatet...
. Tenkte mer på samleobjekt, men det vil trolig ikke endre noe.)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av TomBombadil Vis innlegg
Vil det si at jeg ikke kan ha kniven til utsilling hjemme heller?
Vis hele sitatet...
Dersom du er våpensamler vil samling og utstilling kunne være et "aktverdig formål". Du må i så fall sende inn en klage dersom kniven beslaglegges i tollen - som helst bør dokumenteres med andre våpen i samlingen. Om du starter samlingen med en ulovlig kniv kan det tenkes at saksbehandler stiller spørsmål ved seriøsiteten din...
Politimesteren kan gi våpensamlere dispensasjon til å eie våpen som ellers er ulovlige. Dette er ikke noe politimesteren bare kan gjøre etter eget skjønn; det ligger ganske strenge retningslinjer til grunn, uten at jeg personlig kjenner disse i detalj. Der er imidlertid ikke bare å si at du er våpensamler og så begynne å hamstre alt mulig, ei heller er det nok å melde seg inn i et historielag. Forøvrig er det heller ikke slik at samlere kan skaffe hva de vil for dispensasjon innvilges kun til gjenstander som ligger innenfor derer veldefinerte og sterkt avgrensede interesseområde. Jeg vet ikke hvor mange slike samlere som finnes i Norge, men jeg blir dypt sjokkert hvis du må ta av sokkene for å telle dem. Uansett - den aktuelle kniven har ingen samleverdi overhode, og følgelig er heller ikke denne luken åpen.

La meg oppsummere:
Det hjelper ikke at våpenloven er streng, forskriften teit eller politifolkene urimelige. Det hjelper heller ikke å ønske å ha den som samlerobjekt, for det er den ikke. Denne kniven er forbudt. Den er ikke lovlig.
Det er ikke lov å eie den. Det er ikke lov å oppbevare den. Det er ikke lov å kjøpe den. Det er ikke lov å besitte den. Det er ikke lov å inneha den. Det er ikke lov å skaffe den. Det er ikke lov å ha den. Det er ikke lov å få den. Det er ikke lov å gi den bort. Det er ikke lov å motta den.
DEN KNIVEN ER FØKKINGS ULOVLIG!

Det er selvsagt ikke et hinder for å skaffe den, men man kan ikke gjøre det lovlig. Vil du ha den må dy bryte loven. OK? Kan vi nå vennligst gå videre?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Jcblanks1 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei.

Den kniven har opplagt intet aktverdig formål og fremstår som et rent voldsprodukt. Den er derfor ulovlig.
Jeg mener at fjærbelastede kniver burde være tillatt på løyve. For eksempel om man har jegerprøven.
En god, fjærbelastet karambitkniv hadde vært knall å ha når man skal sprette opp buken på en elg man har skutt på jakt.

Dessuten.. Formen på bladet gjør at man slipper å bruke håndleddet så mye. Man kan dra kniven i stedet.
Sist endret av Pope; 10. februar 2015 kl. 20:10.
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg mener at fjærbelastede kniver burde være tillatt på løyve. For eksempel om man har jegerprøven.
En god, fjærbelastet karambitkniv hadde vært knall å ha når man skal sprette opp buken på en elg man har skutt på jakt.

Dessuten.. Formen på bladet gjør at man slipper å bruke håndleddet så mye. Man kan dra kniven i stedet.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se noen saklig grunn til å forby noen kniver overhode. Alle kan brukes til å drepe med og drap er forbudt. Argumentene om 'aktverdig formål' er fjasete og ikke basert på empiri. Det er lov å eie springkniver i Østerrike, men de har ikke mer knivdrap enn resten av Europa. Forbudet er tom symbolpolitikk fra femtitallet. Likevel, så er det forbudt og hva vi synes om saken er revnende likegyldig - politiet konfiskerer knivene og straffer eierne når de kommer over dem, uavhengig av hva vi måtte mene om saken.
Godt poeng. Er forsåvidt også enig i at det er dumt å forby enkelte knivtyper, men når forbudet først er her, så skulle det egentlig bare mangle at man kunne bruke litt skjønn.

Eksempelvis kunne en fjærbelastet karambitkniv vært fin til jakt o.l. og jeg ser ingen grunn til at denne skal forbys.
Stilettokniver derimot er ikke brukbart til noe som helst, så der kan jeg i grunn se meg enig i et forbud.
Det burde selvfølgelig være lovlig å kjøpe hva som helst av kniver til en samling.
http://www.unitedcutlery.com/Product...=UC3113&cat=UC Noen som vet noe om denne? Lovlig? Stor tjanse for å bli stoppet i tollen?
Sitat av Creeps Vis innlegg
http://www.unitedcutlery.com/Product...=UC3113&cat=UC Noen som vet noe om denne? Lovlig? Stor tjanse for å bli stoppet i tollen?
Vis hele sitatet...
Les tråden.
Det er lenka til gudene vet hvor mange slike kniver. Denne er også ulovlig, akkurat som de andre.
Pytt pytt, får bare bestill og se. Værste som kan skje er vell 500kr mistet.
Sitat av Creeps Vis innlegg
Pytt pytt, får bare bestill og se. Værste som kan skje er vell 500kr mistet.
Vis hele sitatet...
Vel, importerer du en kniv som er ulovlig i Norge, har du faktisk brutt våpenloven like mye som om det var en pistol du prøvde å føre inn i landet.
Skjønnsmessige forskjeller er det vel, men ikke prinsipielt og jeg tror du kan se på mer straff enn bare destruering av varen og tapte penger.
Er Ka-Bar Becker BK7 lovelig kniv?
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Er Ka-Bar Becker BK7 lovelig kniv?
Vis hele sitatet...
Ser ut som den typiske ARMY SHOP-kniven, spør du meg. Skal ikke være noe problem å skaffe seg en sånn en.
Knife Freak Takk for så kjapp respons.
Sist endret av mrracerhacker; 23. februar 2015 kl. 07:21.
Alt av post som sendes med fly til og innen norge screenes i røntgenmaskin av sikkerhetskontrollører ved flyplass før det sendes (i hovedsak for å se etter eksplosiver og opprettholde safety), men de vil også stoppe ulovlige gjenstander som nevnt over her. politi vil bli kontaktet og ja, bot er ikke usansynlig. jeg vet dette fordi jeg selv jobber som sikkerhetskontrollør ved lufthavn. er ikke bare tollvesenet man må passe seg for.
Sist endret av Mashux; 1. mars 2015 kl. 18:03.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, og politiet bruker det for alt det er verdt.
Vis hele sitatet...
Jepp, de tok et økseskaft(uten blad på) fra kjelleren min da det var et voldsprodukt. Som sto ved siden av et økseskaft med blad på.

Begge sto rett ved masse ved.
Sist endret av SkittenKanyle; 5. mars 2015 kl. 13:10.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Med tanke på at den norske nettbutikken: Game-on. Selger karambit kniver (De selger blank pistoler, airsoft og paintball så tror ikke de kødder rundt med å innhente ulovelige varer.) burde det vel være lov å importere dem.
Da mener jeg folded karambit og unfolded. Ikke noe spring i kniven.