Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 698
Hei.
Jeg ønsker kritikk på noen bilder jeg tok sommeren 2010 og vinteren 2010-2011. Kameraet jeg tok disse bildene med ble stjålet og har siden ikke hatt motivasjonen til og forstette med det, selv om det å ta bilder er noe jeg liker veldig godt å gjøre, så hadde vært moro og se om jeg er på riktig vei, eller hva jeg må jobbe med hvis jeg begynner igjen.

Lagde en tråd tidligere, da med totalt 18 bilder.
Dette ble for mye og prøver på nytt med 3 bilder som jeg har mest lyst til å få kritikk på da det er bilder jeg selv er veldig fornøyd med, jeg kan også legge ved en kort beskrivelse hva tanken bak bildet er.

Bildene er forsåvidt tatt på et halveis billig Nikon digital kamera, nøyaktig model husker jeg ikke.
Jeg har absolutt ingen peiling på foto teknikk og sånt, og har ikke tatt noen kurs eller lignende.


#1
Dette bildet er spesielt for meg for det fanget en følelse av natur jeg har hatt siden barndommen, og det er et slags sted som er på "den andre siden" av noe og som er litt mystisk og vanskelig og få tak I/se ordentlig.


#2
Er litt vanskelig og forklare, men har noe med vibrasjoner O))) å gjøre og har altidd sett for meg at hvis vi kunne se vibrasjonen til naturen, så ville den sett slik ut. Elsker også personlig den brunlige fargen som er på toppen, det gir meg en følelse av noe veldig gammelt.


#3
Her har jeg prøvd å fange kontrastene mellom de symetriske strømkablene og det kaotiske og tilfeldige I skyene, er veldig fascinert av kontrastene når natur og menneskeskapt symetri eller maskineri møtes, og det er også et konsept jeg har veldig lyst til og videreutvikle.
Likte bildene veldig godt.
Nr1. er vanskelig å se om det er vann eller himmel. Først så det ut som skyer med siv på, så skjønte hodet mitt at det var refleks i vann. hehe.
Nr2. var også grei, men ble litt kjedelig pga fargene i bildet.
Nr3. Trodde først dette var skyer malt på takplater. Hadde vært digg å ha sånt tak i stua da.

Men tror at jeg heller skal overlate den store synsingen til "ekspertene" her på forumet.
Men i mine ammatørmessige øyne var dette bra.
Bilde nr. 1 var kult. Det var sterke refleksjoner, og litt abstrakt. For å lede blikket i riktig retning, ville jeg likevel ha tatt med litt av land, og ikke bare vann. Gjerne litt himmel også, så får bilde mer dybde. Husk på regelen om at landskapsbilder skal ha tre "elementer"; forgrunn, midtfelt og bakgrunn. Ellers tøft.

Bilde 2 var fint, det òg. Jeg savner litt knæsjere farger, hvis du skjønner hva jeg mener. Det har sikkert noe med tiden du tok bilde på å gjøre. Det hadde kanskje vært finere hvis du tok bilde ved morgengry/solnedgang? I tillegg ville jeg ha plassert horisonten lenger ned. Det er en regel som kalles 1/3-regelen som sier at horisonten skal ligge enten i øvre tredjedel av bildet eller nedre tredjedel. I denne sammenhengen må det jo bli nedre, og den er litt for langt mot midten.

Bilde 3 har fine farger, så det liker jeg! Husk på regelen om tre elementer, bildet hadde kanskje vært mer spennende hvis du hadde tatt med litt av bakken og ikke bare himmel. Fint hvis du da også hadde fått med en forgrunn. Det kan være en asfaltvei etc.

Stå på, du er flink!
Bare for å understreke det igjen, bildene er ikke tatt med Nikon, men fortsatt med et Canon IXUS 80 IS.

Beklager at jeg ikke kommer med noe mer fornuftig akkurat nå.
1. Litt rotete bilde, syns det var tungt å se på. Tror det kunne hjulpet litt om du hadde gjort det litt klarere og markert, kanskje litt lettere å se på bildet da. Litt rotete motiv, men tror det kan være kult

2. Det plager meg at den horisontale linjen som deler bildet er skjev, du burde prøvd å fått den rettest mulig og kanskje mere midstilt (Det med midstilling er personlig mening, for meg så gir det bildet en mere følelse av to verdener) Det gule på toppen ble kanskje litt for mye, om det hadde vært svakere så tror jeg det hadde passet bedre.

3. Stilig bilde! Liker blandingen av rot og ryddighet, fin kontrast. Jeg vil gjerne se mere av ledningen, at bildet blir tatt med ikke så høy vinkel. Det var det beste bildet etter min mening.

Blandet litt personlig meninger og mine tanker om det tekniske. Håper jeg bidrar med noe
Sist endret av iMAGINE123; 21. mars 2012 kl. 23:36.