Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 746
Var ikke sikker på hvor jeg skulle poste denne tråden, så håper den blir flyttet dit den skal (om den er plasert feil).


Hei! Har en Canon 550D som jeg nylig har kjøpt. Har også planer om å kjøpe noen linser, men er ikke sikker på hvilken jeg skal invistere i.

Noen av dere som har peiling på hvilken linse jeg kan kjøpe til Canon for å få typ samme effekt som i denne videoen?
http://vimeo.com/24561491

Tenkte da spesiellt på klippene i begynnelsen av videoen 00:00 - 03:00
Tenkte da på fargene og kvaliteten. Vil ha samme kvalitet på videoen når jeg filmer, men har ikke nok peiling til å finne ut hvordan jeg skal gjøre det.
Håper noen kan hjelpe meg

Vil også si at jeg skal bruke kamera mest til å filme ekstremsport o.l
Så bare kom med gode film linser!
Såpekoker av rang
Her er det i hvert fall brukt et fisheye objektiv, samt et eller flere med stor blenderåpning (F1.2+) - typisk 50mm.

Finnes naturligvis i forskjellige prisklasser og merker.

Hva gjelder farger og slikt er nok disse klippene behandlet litt i etterkant.
Sist endret av monoid; 14. mars 2012 kl. 13:05.
Sitat av monoid Vis innlegg
Her er det i hvert fall brukt et fisheye objektiv, samt et eller flere med stor blenderåpning (F1.2+) - typisk 50mm.

Finnes naturligvis i forskjellige prisklasser og merker.

Hva gjelder farger og slikt er nok disse klippene behandlet litt i etterkant.
Vis hele sitatet...
Morsomt at du skrev stor blenderåpning F1.2+ :P Burde det ikke vært bedre å feks si F2.0- slik at han får et bedre referansepunkt? :P

Uansett. Sigma sin F1.4 50mm er jo veldig bra, hvis du vil spare 2000 kr så er faktisk canon sin F1.8 50mm egentlig ganske grei i forhold til prisen (900 kr), men autofokusen BRÅÅÅKER så du må bruke manuell fokus. Nå skal det jo sies at du uansett må bruke manuell fokus når du filmer med Canon :P

PS: mtp at du bruker 550D så kan det kanskje være greit å velge en 30mm F1.4 hvis du vil være i nærheten av han/hun/det/de du filmer

en 50mm på et Canon crop kamera er nærmere 80mm og da må du stå langt unna for å få med mye
Sist endret av c#mn; 14. mars 2012 kl. 14:07.
Til ekstremsport er det vanlig med vidvinkel for å få med mest mulig. Du bør også ha bildestabilisator (IS på Canon, andre betegnelser på andres objektiver med Canon-fatning) dersom du ønsker å få fine bevegelser når du filmer. For å få fine farger bruker du et polariseringsfilter. Det demper lyset fra en vinkel, som gjør at du kan skru på det til det dempe lyset fra himmelen og dermed få blå himmel med fine skyer, fremfor en hvit og utblåst himmel. Farger blir også mer mettede. Du bør forresten filme med en annen bildestil. Søk på "Marvel Cine" eller "Technicolor Cinestyle", last ned og installer på ditt kamera med EOS Utility. Dette er gratis og gjør at du får et veldig flatt bilde som ser stygt ut når det kommer rett fra kamera - kalles "flatt" (du har tre egendefinerte profiler, så du kan ha det tilgjengelig selv om du ikke ønsker å bruke det på all film). Det har imidlertid mer detaljer enn Canons forhåndsinstallerte bildestiler og gir deg mer kontroll over bildet i postproduksjon. Alle som vil ha det meste ut av bildene sine gjør dette, og du virker litt sånn, emnet tatt i betraktning.

Du kan se på Canon EF 15-85mm IS USM dersom du vil ha et zoom-objektiv. Dette gir skarpe, fine bilder og har IS. Stor fleksibilitet fra supervidvinkel på 15mm til 85mm tele som er bra til portrett eller intervjuer, samt macro. Er ikke så lyssterkt som mange foretrekker, men når du filmer ekstremsport er du sikkert utendørs og da er det mer enn nok lys. Man må typisk blende ned objektiver med stor blender for å få dem skikkelig skarpe uansett. Noen ganger er et stort blendertall bare et salgstriks.

Ellers kan jeg anbefale objektiver med fast brennvidde. Bruker Sigma 50mm f/1.4 selv, men det er på et fullformatskamera og tilsvarer derfor 30mm på ditt kamera. Derfor ville jeg heller gått for 30mm i ditt tilfelle. Disse har sjelden bildestabilisator, dog. Er likevel bra å ha en 50mm tilgjengelig. Veldig mye brukt, selv på crop kamera.
Såpekoker av rang
Sitat av c#mn Vis innlegg
Burde det ikke vært bedre å feks si F2.0- slik at han får et bedre referansepunkt?p
Vis hele sitatet...
Jo, det hadde vært bedre.
Sist endret av monoid; 14. mars 2012 kl. 14:53.
katt
Trådstarter
Tusen takk for svarene! Skal prøve å få så mye som mulig ut av tipsene jeg fikk.
Kom gjerne med flere forslag.
Ser ut som om det er brukt noe som 24mm eller noe i den duren under intervjuene hvertfall. Ganske vanlig innen ekstremsport å bruke vidvinkel eller fisheye. Sats på en fast 24mm eller en 28mm om du vil spare noen kroner. Har selv en fast 50mm f/1.8, den er veldig grei og ekstremt god til prisen (ca. 800,-) Søk litt rundt på priser osv.
Official parptarf
Parptarf's Avatar
Til filming av eksremsport ville jeg anbefalt et fisheye objektiv og et superzoom med stabilisator.
Fisheye blir noe ala 8mm og lignende, da er Samyangnoe å se på for en billig penge. God bilde og byggekvalitet, men det er bare manuell fokus.

Til super zoom kan du få grise billige 18-200mm objektiv fra for eksempel Sigma. Til bilder er ikke disse objektivene de skarpeste men det fungerer bra nok for video.
Sist endret av Parptarf; 20. mars 2012 kl. 23:32.
Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å være så lite observang.

Direkte fra vimeo, i beskrivelsen av videoen.

TECH-SPECS
Camera: GH2 & GoPro
Lenses: Panasonic 20mm, 14-140mm & 7-14mm
Mic: Rode Mic Pro
Vis hele sitatet...
Rydenlicious
RydEN's Avatar
bra lys i tilværelsen, og bra farger er vel egentlig key'en til bra kvalitet. Jo mindre ISO du kan ha i(jo mer lys jo mindre iso kan du jo ha), jo bedre kvalitet. Samtidig som fete lys-settings gjør alt mye mere EYE-candy. Prøv å stille deg i vinkler hvor du ser at lyset treffer personen på en kul måte!

Til farger osv, så kan jeg anbefale å sjekke ut Red Giants "magic Bullet looks suite" osv!

Legger til; Hvis du finner et objektiv med lav blenderåpning, F.EKS. "Canon 50mm -->1.8<--", så kan du automatisk ha lavere ISO fordi blenderåpning gir deg mye mere lys. Men dette gjør også at fokusen er vanskeligere å stille, eller, fokusen kortes ned mye mere.
Hvis du har 3 personer hendover, så vil du med 1.8 blenderåpning ha god fokus på 1 person, og en del blur på de 2 andre. Hvis du stiller blenderåpning til f.eks. 10 eller 22, så vil du kunne se alle 3 i ganske bra fokus.

Jeg har selv Canon 50mm 1.8, koster typ 800 kr. Det er et JÆVLIG bra objektiv til en jævlig liten pris!


Hvis du skal ha FISHEYE objektiv som noen nevner her, så må du nok kanskje legge i en del penger! Selv synes jeg en god vidvinkel ser mye fetere og stylish ut, enn fisheye. Og du vil vel kunne få se en litt bedre kvalitet.
Sist endret av RydEN; 21. mars 2012 kl. 00:03.