Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1385
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle i gjengen min ruser seg, de er omsorgsfulle og genuint kule folk å være med. Det er en familie for meg, men det er mye drugs.
Nå er det sommer å de har arrangert ett heftig party i skogen. Jeg droppet å dra dit, så nå sitter jeg hjemme å har skikkelig vondt i magen/dårlig samvittighet da alle koser seg i finværet.

Jeg har jobbet med meg selv lenge å fått mye hjelp pga av rusmisbruket mitt å en schizoaffektiv lidelse. (Svingdørs pasient på rehab/psykiatrisk) i mange år.

Behandleren min sier jeg må holde meg unna alt av slike omgivelser hvis jeg skal finne tilbake til meg selv å mine gamle hobbyer.
Jeg har prøvd å opprettholde relasjonene uten å ruse meg, men faller bestandig tilbake etter en stund...det er så trist synes jeg.

Gjør jeg det riktige her?
Hvorfor er jeg så jevla lei meg?
Skal jeg forklare dem att jeg ikke kan være med dem eller bare stikke for godt? :*(
Anonym bruker
"Sint Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har man et problem med rus er det ikke så lurt og omgås folk som ruser seg. For min del måtte jeg bare kutte ut alt og alle som driver på for å komme meg ut av det og unngå unødvendige sprekker.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det føles som å være venner med eksen etter et brudd. Noen takler det, andre ikke. Du burde absolutt prioritere din egen helse, så jeg synes det riktige her er å holde seg unna. Det burde vennene dine ha forståelse for.
Slett fb,insta,snap, og få deg et nytt telefonnummer. Det er statement nok. Funket for meg
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for svar, føler det hjelper å høre dette. Trenger å bli overbevist om att det er riktig å gjøre.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er vanskelig. Sluttet selv å drikke i fjor høst etter mange år med misbruk, og for å klare å slutte sto jeg frem med problemene mine siden de var ukjent for de fleste.
Jeg har beholdt samme vennegjengen, men opplever også en del sorg rundt det med vennskap fordi ting aldri mer blir som før.
Siden mitt misbruk ble kjent har mine bekjentskaper taklet det ulikt..
Noen hører jeg aldri fra mer, hverken på telefon, sosiale medier eller annet.
Jeg blir aldri invitert på sosiale sammenkomster mer, det er sårt. Utrolig vondt er det. Er jeg virkelig så mye kjedeligere edru enn med promille? Jeg lurer jo på om jeg var en bedre person når jeg var alkoholpåvirket, føles slik. Mine nærmeste venner tenker liksom ikke på meg lenger når de skal stikke og bade, ta golfkurs eller se kampen på TV. Det får meg nesten til å gi faen i edruskap noen ganger, og det er virkelig ikke lett å finne nye venner som blir nære på samme måte som de du har hatt i 20-30 år.

Jeg skjønner derfor hva du mener, og jeg kan ikke komme med bedre råd enn å holde ut, for selve livet er faktisk mer behagelig som rusfri enn som misbruker, selv om det sosiale er en utfordring.

I hvilken landsdel bor du?
Du skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke ønsker å ruse deg med "vennene dine".

Selv om de føles som ekte venner så er de ikke det. Du har bare ikke opplevd hvordan ekte venner er. Ingen ekte venner ønsker at andre skal ruse seg, langt mindre sitte med dårlig samvittighet fordi du ikke vil bruke rus.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
du skal ikke være lei deg eller ha dårlig samvittighet. Du gjør det rette med å stå over og med å bryte kontakt med de. Det er noe ditt fremtidige deg vil takke deg for, og hvis du ikke gjør det vil du bare angre hele fremtiden på at du ikke tok steget vekk og fikk et nytt og bedre liv.

Det kan føles kjipt når man vet hva "gøy" andre driver med som man står over selv så mitt råd er å prøve å ikke følge med på eller engasjere deg i hva de gjør. Skogfest, samma det, du har det chill hjemme, kan kose deg med god mat og tv, gjøre hva du vil, og slipper spying, turing, fyllesyke og ikke minst tilbakefall med andre rusmidler.
Prøv å lær deg å trives i eget selskap best og vær takknemlig for ro og egen "sjeletid". Når jeg ble rusfri måtte jeg også bryte kontakt og jeg savna og kan fortsatt savne hvor hyggelig det var med gjengen min men jeg innså at det eneste som bondet oss var å ruse oss sammen. Klart vi snakket om andre ting også men det kan man snakke med folk som ikke ruser seg om og! Psykisk har jeg det mye mye bedre og vært rusfri tre-fire år nå, føler jeg har komt lengre i livet på de få årene enn hva jeg gjorde til sammen alle årene jeg hang med de folka. Hør på psykologen din, og ikke tenk på hva du går glipp av, tenk heller på hva du med tiden kan få til rusfri og på et psykisk godt sted. Ikke tenk på hva andre må tenke eller tro om deg, drit i når de maser og prøver å overtale deg til å være med, bli trygg på valget ditt om å stå over. Og få deg ro i sjela, bedre psykisk og fysisk helse og lær å trives i eget selskap og med folk som ikke ruser seg selvom det er en omstilling hvor du vil tenke at du "hører hjemme" med de andre. Det gjør du ikke, du lever bare en gang så ikke kast bort livet mer på sånt! Lag deg noe digg mat i kveld og glem skogsfesten. Haha vært på noen sånne gjennom livet og selvom det er gøy så er det et jævla lok også, ikke fett å våkne opp av steiksola i morgen i en maurtue eller 1000 kr brukt på taxi hjem, og med fucka psyke de neste månedene.
Anonym bruker
"Gul Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Syns du skal gi deg selv en stor klapp på skulderen. Det er ingen lett prosess du er inne i, og å bryte med gamle venner og miljø er vanskelig, men absolutt nødvendig.
Hva er alternativet når du vet at det ender med sprekk? Med diagnosen din kan en sprekk bli ganske fatal på den måten at du kan dette inn i en tilstand som det tar månedsvis å komme utav. Har sett det flere ganger. Vet av egen erfaring at man må bytte ut "lekeplass og lekekamerater" skal man komme seg ut av rusen.

Du er kjempeflink, fortsett sånn!
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ps: du er ikke i noen plikt til å forklare deg, de gir på en måte faen uansett, og hvis du sier det er fordi du vil bli rusfri og få det bedre psykisk så vil de bare prøve å overtale deg til å ta andre rusmidler og innbille deg om at det går bra. Det gjør ikke det, hvertfall ikke for meg. Hver gang jeg bare røyka joint til og med, for å prøve å være litt med dem uten å ta andre ting, så ble jeg bare paranoid og vrangforestilt i flere måneder etterpå så all rus bruk slår ut på psyken og hjernen din. Med schizoid lidelse skal du unngå sånt og jeg vet om mange som bare har sagt de har fått dame eller har flytta bare for at folk skal slutte å mase på dem til å bli med ut siden det ofte ikke blir respektert at man ikke vil ruse seg mere. Bare lat som at du har skaffet andre interesser og ting å gjøre, dame, teltturer istedet for fest, what ever, du trenger ikke si det hvis det ikke er naturlig eller hvis de er folk som uansett maser, også skaffer du deg andre ting enn fest å gjøre det sagt så sa jeg til et par av mine venner at jeg forsvant fordi jeg ikke tålte rus mer, men jeg sa det ikke før flere år etterpå når det uansett lenger ikke var naturlig for dem å mase og prøve å overtale meg til å bli med.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ps: du er ikke i noen plikt til å forklare deg, de gir på en måte faen uansett, og hvis du sier det er fordi du vil bli rusfri og få det bedre psykisk så vil de bare prøve å overtale deg til å ta andre rusmidler og innbille deg om at det går bra.
Vis hele sitatet...

Heftige anntakelse du kommer med her. Trådstarter sier jo selv at venne gjengen hans er omsorgsfulle og geniuint bra mennesker. Kanskje dine venner ga faen i deg, men jeg har selv pratet med nære venner som har sagt ifra om at de ønsker å kutte ut rus. Det kan føre til en veldig bra dialog og gi den som sliter et mye bedre støtte apparat.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det optimale hadde jo vært å kunne fortsette kontakten selv om du går streit, siden du liker folka. Men hvis mye av fokuset er på rusmidler så blir det vanskelig. Har vært i begge campene og det er vanskelig når noen har en hobby den andre ikke tåler. Har latt min frustrasjon over hva rusmiddlene gjør gå utover personene jeg assosierer med det, og det føltes ikke riktig i etterkant.
Ikke gjør det til en diskusjon eller noe diger livsendring du må ta opp med alle sammen. Si at du trenger en pause, det bør de kunne relatere til og respektere. Trenger ikke si hvor lenge pausen er, kanskje de har kommet til samme stadiet som deg om noen år, så kan dere prøve å ta opp kontakten igjen hvis du ikke orker det så lenge de kjører på.

Du er lei deg fordi du er redd for å miste venner og gå glipp av noe kanskje? God gammeldags FOMO. Føler med deg, men for meg ble det litt enklere etterhvert.
Sist endret av Bothrops; 27. juni 2020 kl. 21:37.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Heftige anntakelse du kommer med her. Trådstarter sier jo selv at venne gjengen hans er omsorgsfulle og geniuint bra mennesker. Kanskje dine venner ga faen i deg, men jeg har selv pratet med nære venner som har sagt ifra om at de ønsker å kutte ut rus. Det kan føre til en veldig bra dialog og gi den som sliter et mye bedre støtte apparat.
Vis hele sitatet...
Bare for å understreke det så mente jeg ikke at vennene hans kom til å gi faen, alle vil støtte en venn i å få et bedre liv, og selvom det finns unntak så kjenner alle til hvor vanlig det er å forsøke å overtale venner selv med bare alkohol "joo kom igjen bli med, en øl skader jo ikke, ikke vær så kjedelig" osv. Det er det gruppepresset der jeg snakker om, og det har de fleste opplevd. Det var overhodet ikke et angrep på eller en antakelse om at vennene hans var kjipe, men sånn det er så vil de komme til å fortsette å ruse seg uavhengig av om han vil slutte og da er de i mine øyne ikke den støtten man skal lene seg på nå.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kjenner jeg blir varm og overveldet når jeg leser tilbakemeldingene! Takk for motivasjonen, nå fikk jeg håp om denne avgjørelsen. Det att flere av dere har gått igjennom denne prosessen og lyktes er så godt å høre, jeg blir så glad

Jeg skal forklare meg til gjengen før jeg går min vei, vi har tross alt gått igjennom ild og vann de siste 15 årene.. så etter det er fullført kommer vel den hardeste jobben, finne tilbake til de gamle røttene.

Takk igjen folkens, får ikke sagt det nokk, har lest igjennom svarene mange ganger nå.

God natt og klem :-)

Marielle ~
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du er ærlig med deg selv, vil du faktisk kvitte deg med folk/miljøet/narkotika?

I så fall, kast vekk alle konti på alle sosiale medier, bytt addresse, bytt telefonnummer, bytt ut alle typer messaging apper. Slett alle kontakter fra kontaktlista di hos Apple eller Google. Opprett ny mail, Apple ID mv. Knus telefonen din eller kjør en resett av telefonen din.

Har du ikke oppriktig intensjon og tenker i de baner at "én kan jeg jo beholde", "hun der er jo egentlig pålitelig" så får du det rett i retur snarere heller enn senere.

Lykke til!