Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 14778
Jeg har laget bloggen pizzamani, https://pizzamani.no/ og trenger noen innspill.

Hva kan jeg gjøre med forsiden for å gjøre den mer informativt oppbygget? Altså at de besøkende lett kan finne interessante/nyttige artikler, og ikke bare siste bloggposter. Bør jeg presentere artikler jeg ser på som nyttige, eller bare linke til kategorier eller sider?

Alle andre tilbakemeldinger mottas også med takk.

Jeg har en facebookside også. Burde jeg linke til denne fra nettsiden slik at jeg får flere følgere der? Eller vil dette fjerne foluset fra nettsiden?
Etter å ha scannet kjapt gjennom forsiden så kan jeg med en gang si at du bør ha litt mer høyoppløselige bilder. Litt blurry, og man vil jo gjerne bli fristet med detaljene
Trådstarter
25 6
Hei, og takk for tilbakemelding. Ser du på siden med mobil eller stor skjerm? Jeg har skalert ned bildene for at siden ikke skal bli treg. Noen tips til hvordan jeg kan få dem skarpere?
Prøver desperat å finne noe jeg ikke liker her, men forgjeves :-D For all del, finnes sikkert design som fungerer enda bedre enn det du har valgt, men personlig synes jeg dette var helt OK. Synes også bildene så fine ut.

Dette var lekkert, håper du fortsetter å blogge! Har fast tradisjon hjemme hos oss med pizzabaking på lørdager, men har stagnert litt, føler jeg, det er stort sett den samme bunnen og et par sauser jeg varierer litt med. Her var det jo en del nye tips jeg skal teste ut, ser jeg.

(Skulle gjerne prøvd med San Marzano-tomater i sausen, men har ikke lyktes i å få tak på det noe sted her i Trondheimsområdet ihvertfall. Mulig det uansett ikke utgjør mye forskjell.)
Trådstarter
25 6
Sitat av 9ppel Vis innlegg
Prøver desperat å finne noe jeg ikke liker her, men forgjeves :-D For all del, finnes sikkert design som fungerer enda bedre enn det du har valgt, men personlig synes jeg dette var helt OK. Synes også bildene så fine ut.

Dette var lekkert, håper du fortsetter å blogge! Har fast tradisjon hjemme hos oss med pizzabaking på lørdager, men har stagnert litt, føler jeg, det er stort sett den samme bunnen og et par sauser jeg varierer litt med. Her var det jo en del nye tips jeg skal teste ut, ser jeg.

(Skulle gjerne prøvd med San Marzano-tomater i sausen, men har ikke lyktes i å få tak på det noe sted her i Trondheimsområdet ihvertfall. Mulig det uansett ikke utgjør mye forskjell.)
Vis hele sitatet...
Takk for fin tilbakemelding. San Marsano tomater kan du kjøpe her: https://www.oluf.no/mutti-san-marzan...matfilet-400-g

Elleg du kan les om hvor jeg handler om du ønsker å handle mer til litt lavere pris. Eventuelt om dere er flere som går sammen: https://pizzamani.no/sa-var-forsende...alia-ankommet/
Jeg ville eksperimentert litt med font/formatering/lett css animasjon av skriften over forsidebildet.
Du kan også leke litt med gradient på fargen du har lagt over forsidebildet.
For jeg merker at det er smooth hover effekt over menyelemntene men veldig "hard" skrift over forsidebildet.

Selv en 1px skygge rundt slik tekst kan gjøre underverk.

Resten av siden så enkel og pen ut.
Trådstarter
25 6
Takk for tilbakemelding @Rosander
Ja, jeg ser at jeg nok må få gjort noe med forsiden. Noen som har eksempler på sider som har bra forsider som jeg kan få inspirasjon fra?

Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Etter å ha scannet kjapt gjennom forsiden så kan jeg med en gang si at du bør ha litt mer høyoppløselige bilder. Litt blurry, og man vil jo gjerne bli fristet med detaljene
Vis hele sitatet...
Hei @Hater_mordin
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at bildene er blurry. Tenker du at det er dårlige bilder i utgangspunktet, eller at jeg har redusert kvaliteten på dem? De ser klare og greie ut på min mobil og PC. Fint om du kan forklare litt mer :-)
Sist endret av nettmann; 13. mars 2019 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så litt på siden nå, og synes du har bra innhold. Men du burde kanskje fjøre forsiden litt mer interessant og kanskje litt friskere farger?
Trådstarter
25 6
@CrackingDawn ja, jeg har vært veldig i tvil på fargene. Har lurt på å bruke litt skarpere farger, men har liksom ikke funnet helt noe jeg liker. Når det gjelder å gjøre siden mer interessant, så tar jeg gjerne imot tips.
Synes det var litt langt å scrolle ned fra "Alt du trenger å vite for å lage pizza som en italiener!" ned til de tre "meny"knappene. Jeg hadde ikke visst at de eksisterte i det hele tatt om ikke jeg skulle sjekke HELE siden i utgangspunktet.
Og mens jeg skriver dette, testa jeg med å scrolle enda lenger ned, og fant ut at det fins enda mer der...... Kanskje legge inn en egen "scrolle"-linje som viser at det er mer enda lenger ned, istedenfor nettleserens egen?
Trådstarter
25 6
@Stingray ja, jeg kan være enig at det skulle vært litt mer «action» synlig fra første bilde. Takk for tilbakemeldingen. Skal se litt på hva jeg kan gjøre med det.
På iPad er bildene ganske blurry/lav oppløsning
Sitat av Stingray Vis innlegg
Synes det var litt langt å scrolle ned fra "Alt du trenger å vite for å lage pizza som en italiener!" ned til de tre "meny"knappene. Jeg hadde ikke visst at de eksisterte i det hele tatt om ikke jeg skulle sjekke HELE siden i utgangspunktet.
Og mens jeg skriver dette, testa jeg med å scrolle enda lenger ned, og fant ut at det fins enda mer der...... Kanskje legge inn en egen "scrolle"-linje som viser at det er mer enda lenger ned, istedenfor nettleserens egen?
Vis hele sitatet...
Nå overdriver du vel litt?
Det er både synlig meny på mobil og desktop og kort avstand mellom blokkene med innhold.
Jeg syns siden er fin og oversiktlig. Siden går rett i bookmarks hos meg da jeg elsker pizza og siden ser ut til å kunne lære meg en hel del!
Ser du har tatt med hvor litt mer sjeldne produkter kan skaffes som riktig mel osv og jeg liker det veldig godt, men personlig så syns jeg ett innlegg hvor du anbefaler produkter du kjøper i vanlig dagligvare kunne vært nyttig også! F.eks så ser jeg du nevner i en oppskrift at man burde bruke "hermetiserte tomater av høy kvalitet", men for en som meg selv som har drevet lite med matlaging har ikke peiling på hva som er hermetiserte tomater i høy kvalitet og ikke. Om du allerede har laget ett innlegg om dette en plass så har jeg isåfall ikke funnet det. Hva med en egen kategori om ingredienser/utstyr der du samler all info om det, sånn som du har gjort med oppskrifter?
Sist endret av Alge; 14. mars 2019 kl. 16:59.
Trådstarter
25 6
Sitat av Alge Vis innlegg
Jeg syns siden er fin og oversiktlig. Siden går rett i bookmarks hos meg da jeg elsker pizza og siden ser ut til å kunne lære meg en hel del!
Ser du har tatt med hvor litt mer sjeldne produkter kan skaffes som riktig mel osv og jeg liker det veldig godt, men personlig så syns jeg ett innlegg hvor du anbefaler produkter du kjøper i vanlig dagligvare kunne vært nyttig også! F.eks så ser jeg du nevner i en oppskrift at man burde bruke "hermetiserte tomater av høy kvalitet", men for en som meg selv som har drevet lite med matlaging har ikke peiling på hva som er hermetiserte tomater i høy kvalitet og ikke. Om du allerede har laget ett innlegg om dette en plass så har jeg isåfall ikke funnet det. Hva med en egen kategori om ingredienser/utstyr der du samler all info om det, sånn som du har gjort med oppskrifter?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg i det du sier om produkter for dem som ikke har så god greie på faget enda. Men det har tatt litt av, og tiden har blitt litt knapp. Men jeg har planer om å lage en side der jeg går gjennom litt basic ting rundt pizzabaking og bruker litt enklere oppskrifter og litt mer tilgjengelige produkter. Et slags «kurs» for nye pizzaelskere. Så kan jeg heller anbefale å gå videre på mer avanserte teknikker og produkter når man har lært det som ligger i bunn. En oversikt over produkter og utstyr står også på «to do» listen. Takk for påminnelsen! Jeg må nok begynne å prioritere dette etter hvert, for flertallet av sidens besøkende er nok ikke på samme nivå som meg. Det er lett å glemme det.

Sitat av mollypolly Vis innlegg
På iPad er bildene ganske blurry/lav oppløsning
Vis hele sitatet...
Jeg har fått litt motstridende tilbakemelding på bildene. Noen sier de er klare og fine, mens andre sier de er litt lav oppløsning. Fint om noen andre også kunne gitt tilbakemelding på dette. Og da med informasjon om hva slags enhet de ser bildene på.
Sist endret av nettmann; 14. mars 2019 kl. 21:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Muligens retina relatert problem?
Trådstarter
25 6
Sitat av Rosander Vis innlegg
Muligens retina relatert problem?
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo mulig. Noen som ver hva jeg kan gjøre for å ordne det slik at det ser bra ut på slike skjermer også?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg liker pizza og har selv brukt litt tid på å lage dem hjemme, så jeg kan med en gang se at nettsiden din er en kjempegod ressurs for nordmenn. Det hadde jeg faktisk ikke skjønt om jeg ikke hadde sett nærmere på nettsiden din som en tjeneste til deg for å gi deg kritikk. Jeg tror jeg ellers fort bare ville klikket meg videre og aldri oppdaget alt det andre.

Jeg synes du skal kutte ut det første man ser, nemlig teksten "Alt du trenger å vite..." og en pizza. Det ville være bedre med en veldig kort tekst om hva siden tilbyr (masse pizzadeig- og pizzasausoppskrifter, nyttig informasjon som f.eks hvordan nordmenn kan få tak i italiensk mel) og noen utvalgte blogginnlegg. Blant disse utvalgte blogginnleggene burde du ha et innlegg for de som besøker siden din for første gangen og vil vite mer om det du lokket med på forsiden. Det kan være en tekst som ligner litt på den i Om Pizzamani, men med fokus på hvordan leseren kan komme i gang med sin egen pizzareise. Du har allerede lenker til oppskrifter, blogg og Om Pizzamani i menyen i toppen, så jeg ville fjernet det fra forsiden. Biten om siste blogginnlegg er derimot nyttig.
Trådstarter
25 6
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg liker pizza og har selv brukt litt tid på å lage dem hjemme, så jeg kan med en gang se at nettsiden din er en kjempegod ressurs for nordmenn. Det hadde jeg faktisk ikke skjønt om jeg ikke hadde sett nærmere på nettsiden din som en tjeneste til deg for å gi deg kritikk. Jeg tror jeg ellers fort bare ville klikket meg videre og aldri oppdaget alt det andre.

Jeg synes du skal kutte ut det første man ser, nemlig teksten "Alt du trenger å vite..." og en pizza. Det ville være bedre med en veldig kort tekst om hva siden tilbyr (masse pizzadeig- og pizzasausoppskrifter, nyttig informasjon som f.eks hvordan nordmenn kan få tak i italiensk mel) og noen utvalgte blogginnlegg. Blant disse utvalgte blogginnleggene burde du ha et innlegg for de som besøker siden din for første gangen og vil vite mer om det du lokket med på forsiden. Det kan være en tekst som ligner litt på den i Om Pizzamani, men med fokus på hvordan leseren kan komme i gang med sin egen pizzareise. Du har allerede lenker til oppskrifter, blogg og Om Pizzamani i menyen i toppen, så jeg ville fjernet det fra forsiden. Biten om siste blogginnlegg er derimot nyttig.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for meget konstruktiv tilbakemelding. Ja, jeg ser at jeg må få gjort noe med forsiden. Og du har mange interessante innspill her. Takker og bukker
Hei
På min iPad er bildene helt krystall klare, og pizzaen ser lekker ut.
Nå har jeg endelig fått en blogg jeg kan følge
Jeg lager pizza ganske ofte, og får mye skryt for min saus og bunnen. Likevel vil jeg prøve meg på surdeigsbunn og andre sauser. Tusen takk for inspirasjon og lykke til videre.
Klem fra Betty
Jeg bestilte 2 bokser San Marsano-tomater fra linken du la ut lenger oppe i tråden, og jaggu rakk de å ankomme før helgen, så da blir det saus med San Marsano-tomater i kveld ;-)

Tidligere har jeg brukt Vardøens oppskrift på pizzabunn, men denne gangen tenkte jeg at jeg skulle forsøke oppskriften din på napolitansk bunn. Startet i går kveld, oppjusterte oppskriften til 5 bunner istdf 4, kjørte autolyse i 1.5 timer (aldri prøvd før) og deretter heving i 12 timer ved 23 grader. Måtte ut og kjøpe vekt for å kunne veie opp 0.3gram fersk gjær (antar jeg ikke teller som ekte freak i og med at jeg ikke allerede hadde presisjonsvekt :-D ). 0.3 gram gjær....det var jaggu lite gjær gitt.

Men, i dag, når jeg skulle dele opp deigen, opplever jeg at den er *veldig* klissete, den klistrer seg fast til alt, så jeg må hive på mel i øst og vest. Er dette slik den skal være? Må ellers si at deigen var mye mykere/behaligere enn jeg er vant til, og mer tyntflytende. Merket også at den var betydelig saltere enn det jeg er vant til fra før.

Nå ligger det ihvertfall 5 leiver og etterhever i hver sin matboks, så får man se hva dette blir til :-)
Trådstarter
25 6
Sitat av 9ppel Vis innlegg
Jeg bestilte 2 bokser San Marsano-tomater fra linken du la ut lenger oppe i tråden, og jaggu rakk de å ankomme før helgen, så da blir det saus med San Marsano-tomater i kveld ;-)

Tidligere har jeg brukt Vardøens oppskrift på pizzabunn, men denne gangen tenkte jeg at jeg skulle forsøke oppskriften din på napolitansk bunn. Startet i går kveld, oppjusterte oppskriften til 5 bunner istdf 4, kjørte autolyse i 1.5 timer (aldri prøvd før) og deretter heving i 12 timer ved 23 grader. Måtte ut og kjøpe vekt for å kunne veie opp 0.3gram fersk gjær (antar jeg ikke teller som ekte freak i og med at jeg ikke allerede hadde presisjonsvekt :-D ). 0.3 gram gjær....det var jaggu lite gjær gitt.

Men, i dag, når jeg skulle dele opp deigen, opplever jeg at den er *veldig* klissete, den klistrer seg fast til alt, så jeg må hive på mel i øst og vest. Er dette slik den skal være? Må ellers si at deigen var mye mykere/behaligere enn jeg er vant til, og mer tyntflytende. Merket også at den var betydelig saltere enn det jeg er vant til fra før.

Nå ligger det ihvertfall 5 leiver og etterhever i hver sin matboks, så får man se hva dette blir til :-)
Vis hele sitatet...
Det kommer litt an på hvilken utgave av napolitansk bunn du lagde. De varierer i vannmengde fra 60% til 70%. Jo bløtere jo luftigere blir cornicionen. Det når du skal lage baller av deigen etter bulkfermenteringen kan det være lurt å ha iskaldt vann på hendene. Da henger dwn ikke fast. Når den skal bakes ut er det bare å pøse på med mel, men prøv å få bort det meste igjen før du steker. Bruk gjerne durumhvete når du baker den ut: her kan du se hvordan jeg fjør det:
https://youtu.be/PE59Pj5jEas

Ønsker du å lære mer kan du melde deg inn i denne facebook gruppen: https://www.facebook.com/groups/pizzabakerne/?ref=share
Sist endret av nettmann; 16. mars 2019 kl. 15:40.
Det første jeg legger merke til er at bildet som representerer Oppskrifter er ute av plass.. visuelt sett. Fargene på bildene står ikke i stil med nettsidens farge, og det var heller ikke noe særlig appeal.
Sist endret av Daaaaaaaa; 16. mars 2019 kl. 19:45.
Knall side for en pizzaelsker som meg. Kommer til og anbefale videre.
Trådstarter
25 6
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Det første jeg legger merke til er at bildet som representerer Oppskrifter er ute av plass.. visuelt sett. Fargene på bildene står ikke i stil med nettsidens farge, og det var heller ikke noe særlig appeal.
Vis hele sitatet...
Er det vanlig at alle innleggsbilder er tilpasset en bloggs farger?
Ser bra ut nå

Sitat av nettmann Vis innlegg
Er det vanlig at alle innleggsbilder er tilpasset en bloggs farger?
Vis hele sitatet...
Nei, det er vanlig at en bloggs farger er tilpasset innleggsbilder generelt.
Foreslår å legge den beigehvite fargen (#ECE5D3) som bakgrunn til "Siste innlegg på bloggen" feks som en firkant som starter under overskriften.

Og som flere sier gjøre bildet på toppen med teksten "Alt du trenger å vite for å lage pizza som en italiener!" mye lavere.

Sist endret av fustercluck; 17. mars 2019 kl. 13:53.
Trådstarter
25 6
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Ser bra ut nå


Nei, det er vanlig at en bloggs farger er tilpasset innleggsbilder generelt.
Foreslår å legge den beigehvite fargen (#ECE5D3) som bakgrunn til "Siste innlegg på bloggen" feks som en firkant som starter under overskriften.

Og som flere sier gjøre bildet på toppen med teksten "Alt du trenger å vite for å lage pizza som en italiener!" mye lavere.

Vis hele sitatet...
Forsrår jeg deg riktig hvis du mener at hele dem røde fargen nede på forsiden bør endres til beige?
Nei, så for meg noe slikt:
Trådstarter
25 6
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Nei, så for meg noe slikt:
Vis hele sitatet...
Takk! Det så bra ut. Tenker jeg prøver det