Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Har du fått til å legge til openVPN i Network manager og styre den der i det siste?
Ja, ikke noe problem - 50,00%
Ja, Men det tok meg masse jobb - 50,00%
Nei, aldri kunnet - 50,00%
Nei ikke på de nyere versjonene av ubuntu.. - 100,00%
Ja men det var mye lettere før! - 50,00%
Flervalgsavstemning Stemmegivere: 2. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  1 874
Jeg vil gjerne kunne starte VPN(openVPN) fra en annen bruker enn kun admin brukeren i Ubuntu 12...

Er det noen som kan gi meg en kjapp gjennomgang i hvordan jeg gjør dette? Eventuelt en måte å få det til å starte automatisk når pcen starter!

Før kunne man gjøre dette igjennom Network manager, det var vel på ubuntu 10 og tidligere, men dette forsvant(Skjønner ikke hvorfor den delen ble dårligere, mens resten blir bedre?) For før så kunne man legge til openVPN akkurat slik man legger til PPTP nå, og da kom det en hengelås over internetttilkoblings"logoen" som ligger til tray..

Takk for svar og tips!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mulig du må installere følgjande pakke:
network-manager-openvpn - network management framework (OpenVPN plugin core)
PPTP og OpenVPN ligg i forskjellige pakker, så det kan jo forklare kvifor du får opp PPTP, men ikkje openvpn.

Til resten av spørsmålet ditt - sudo er rimelig greit å sette opp.
https://help.ubuntu.com/community/Sudoers