Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2012
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Snart ferdig med en bachelor innen økonomi og vil fortsette å studere etter graden min. Tenker en ny bachelorgrad i et annet tema, noe som vil stå sterkt ved siden av økonomigraden.

Åpen for å studere hvor som helst i Norge, men GJERNE også i utlandet!

Har tenkt litt på noe innenfor IT, og da i utlandet men synes det er vanskelig å finne universiteter osv. Så hvis noen har noen tips/anbefaler tas det imot! Ellers er jeg også interessert i astronomi.

NB:jeg har ikke realfag fra vgs, verken fysikk, matematikk r1 eller noe i den duren.
Prosjektledelse. Da rykker du automatisk opp i hierarkiet med tilhørende lønn.
IT er ikke en dum grad ved siden av økonomi. Samt at det er en av de mer ettertrakta utdanningene du kan ha om dagen.

FinTech vokser mye nå for tia, og det er store muligheter om du er flink innen fagfeltet. IFI/NTNU er begge gode valg her i norge. Ang. utlandet har jeg inntrykk av at både London/England og Hong Kong er fine steder for fintech, bare å undersøke, dog det blir ikke nødvendigvis billig!
Sist endret av Vekst; 2. september 2017 kl. 13:31.
Hvorfår ny bachelorgrad, ikke master?
IT og økonomi går mer hånd i hånd nå enn noen sinne, og mange universiteter tilbyr slike linjer. På NTNU har du mange gode IT linjer, som feks ind.øk, som har både IT og økonomi. Skal ikke være vanskelig å finne IT-universiteter i utlandet heller. Denne bacheloren på mitt universitet i Købehavn inneholder f.eks både IT, prosjektledelse og økonomi. https://www.cbs.dk/uddannelse/bachel...ion-management
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kongen Vis innlegg
Hvorfår ny bachelorgrad, ikke master?
Vis hele sitatet...
Synes økonomibacheloren min er litt kjedelig, og er mer interessert i å prøve meg på et nytt felt, enn å kombinere kanskje IT og økonomi i en master. I tillegg har jeg ikke kun toppkarakterer til å velge og vrake mellom de beste universitetene.

Men jeg styrer nå mot en bachelor i IT tror jeg. Noen som har anbefalinger hvor jeg kan søke?

Har bare generell studiekompetanse, så det kan by på utfordringer ettersom jeg ikke har hatt R1 og fysikk osv.
Anvendt datateknologi, IT og informasjonssystemer, Informasjonsvitenskap - eventuelt ta opp R1 og fysikk :-)
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ville sjekket ut skoler utenomlands, da det kan gi en fordel senere med tanke på nettverk, erfaringer, kultur osv. Studerer selv i Sverige for tiden. Veldig fornøyd så langt med å studere her. Greit nok så er det ikke akkurat den største forskjellen mellom Norge og Sverige på flere områder, men på den andre siden så er det et mye større internasjonalt fokus og generelt en bedre "drive" når det gjelder entreprenørskap. Dog er dette bare anekdotisk. Samtidig sparer du en del penger, jeg sitter igjen med en del av studielånet hvert semester, uten å være altfor gjerrig. Det foregår også for tiden en sterk satsing på IT-utdanninger i Sverige.

Sjekk ut denne lenken for å få en liten pekepinn på hvilke land som tilbyr gode IT-relaterte utdanninger:

Topuniversities - Top computer science schools 2017

Tenk også på at det finnes veldig mange rangeringer av skoler, og det finnes så og si like mange vurderinger av hvilke skoler som er "best".

Tips: hvis du skal studere til en ny bachelor, bør du kanskje vurdere land hvor du ikke må betale mye i skolepenger, som f.eks Danmark eller Sverige.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ville sjekket ut skoler utenomlands, da det kan gi en fordel senere med tanke på nettverk, erfaringer, kultur osv. Studerer selv i Sverige for tiden. Veldig fornøyd så langt med å studere her. Greit nok så er det ikke akkurat den største forskjellen mellom Norge og Sverige på flere områder, men på den andre siden så er det et mye større internasjonalt fokus og generelt en bedre "drive" når det gjelder entreprenørskap. Dog er dette bare anekdotisk. Samtidig sparer du en del penger, jeg sitter igjen med en del av studielånet hvert semester, uten å være altfor gjerrig. Det foregår også for tiden en sterk satsing på IT-utdanninger i Sverige.

Sjekk ut denne lenken for å få en liten pekepinn på hvilke land som tilbyr gode IT-relaterte utdanninger:

Topuniversities - Top computer science schools 2017

Tenk også på at det finnes veldig mange rangeringer av skoler, og det finnes så og si like mange vurderinger av hvilke skoler som er "best".

Tips: hvis du skal studere til en ny bachelor, bør du kanskje vurdere land hvor du ikke må betale mye i skolepenger, som f.eks Danmark eller Sverige.
Vis hele sitatet...
Er undervisningen på engelsk?
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det varier mellom forskjellige skoler. Der jeg studerer foregår alt på engelsk, andre steder er det en blanding av svensk og engelsk osv.

Sjekk Studera.nu og Antagning.se for mer info om studier i Sverige.
Må Matematikk med Informatikk ved UiO har vi utrolig mange i klassen som har bachelor og mastergrader innenfor Økonomi allerede. Har ikke spurt dem om hvorfor, men kan kanskje være verdt å vurdere.