Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4009
Top Stalker :3
82 3
Yo freaks,

Jeg er en 15 år gammel gutt og jeg har tourettes syndrom og ADD (eller adhd husker ikke lol), fikk plutselig ett brev fra NAV om at jeg får 2402kr i måneden og fikk betalt for 01.24.16 til idag så jeg fikk 9500kr ish innpå kontoen min (som jeg ikke har kort på). jeg spurte mamma (som jobber på nav) og hun forklarte deg til meg.

Jeg har flere hobbyer, jeg spiller csgo og som fleste kanskje vet kan du kjøpe skins som kan koste masse penger, du kan i tillegg gamble disse skinsene på spillesider og du kan selge dem for ekte penger. Jeg har tapt ca. 50k ut av min egen lomme på dette.

jeg liker også å løse rubiks kuber, rekorden min slo jeg idag og fikk 7.99 sekunder, og jeg "snitter" rundt 14 sekunder. Jeg reiser rundt i norge på konkurranser og det blir litt mye når man må ta fly hver eneste gang XD.

Uansett, jeg snakket med mamma om jeg kunne få litt av pengene på kortet mitt, og da sa hun nei. Hun sa det var greit å ha penger til lommepenger når vi skal til syden og kommer på masse bs som er unødvendig... Skjønner ikke helt hvorfor vi skal bruke 28k som vi får på ett år på masse bull som dette, det er vel meningen at vi skal bruke dem på meg? jeg trenger for eksempel nye kler og nye sko men hun vil ikke høre på meg.
Jeg sa at jeg ville ha noe på kortet mitt, trengte ikke få 2402 hver måned men vertfall litt av det, så sier hun at jeg ikke får bruke pengene på spill (btw så mener hun dataspill, foreldrene vet ikke at jeg gambler).

Det jeg vil fram til da, er hva skal pengene brukes til? om jeg ikke tar helt feil så skal dem gå til ekstra kostnader? men hva med pengene som er til overs? går de til foreldrene mine?
Nå er du ikke myndig å da er det vell strengt tatt slik at det er opp til foreldre/verge om du får sløse dem vekk på skinz å annet latterlig Bull.
Norges softeste mann
Gislefoss's Avatar
18 9
Skjønner ikke helt spørsmålet ditt, men pengene skal vel brukes til lommepenger i syden. Kanskje muttern mener du har brukt for mye penger på dataspill og setter foten ned? Antar nok at midlene de får inn skal brukes på nyttige ting til deg som klær, busskort, litt penger til kino og andre ting som er gøy i 15års alderen.

Grattis med 7.99 sek på kuba. Har brut 7 år på min.
Pengene du får fra NAV kommer fra meg og alle andre i Norge som arbeider. Dette er en del av pengene vi skatter, altså penger vi ufrivillig gir fra oss som skal hindre fattigdom og sørge for tjenester som bibliotek og operahus (lol). Pengene skal ikke gå til at du skal gamble for å få en rosa kniv i et dataspill. De skal gå til å sørge for at du har mat, klær og tak over hodet.

..om du er hyperaktiv med konsentrasjonsvansker har du ADHD. Om du kun har konsentrasjonsvansker har du ADD. Sånn forresten.

Pengene du får fra NAV er rett og slett penger som du skal bruke for å dekke det viktigste vi som mennesker trenger. Har du ikke råd til å betale WoW-medlemskapet ditt må du rett og slett slutte å spille WoW. For å sammenligne litt.

Får du penger av NAV, er det penger du får av meg, h*n over og h*n under. Og resten av samfunnet. Det er derfor vi ser ned på NAV'ere.. Eller mer spesifikt, NAV'ere som får penger fra oss når de egentlig ikke trenger det. Systemet er der for å ta vare på de som ikke kan ta vare på seg selv, for å sette det litt på spissen.

Mener ikke å fremstå slem, men prøver å få deg til å forstå at dette ikke er penger som kommer fra oljefondet til å bruke fritt.
Top Stalker :3
Trådstarter
82 3
Sitat av Aron2303 Vis innlegg
Nå er du ikke myndig å da er det vell strengt tatt slik at det er opp til foreldre/verge om du får sløse dem vekk på skinz å annet latterlig Bull.
Vis hele sitatet...
Sitat av Gislefoss Vis innlegg
Skjønner ikke helt spørsmålet ditt, men pengene skal vel brukes til lommepenger i syden. Kanskje muttern mener du har brukt for mye penger på dataspill og setter foten ned? Antar nok at midlene de får inn skal brukes på nyttige ting til deg som klær, busskort, litt penger til kino og andre ting som er gøy i 15års alderen.

Grattis med 7.99 sek på kuba. Har brut 7 år på min.
Vis hele sitatet...
jeg trenger for eksempel nye kler og nye sko men hun vil ikke høre på meg.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver så godt jeg kan og ikke bruke mer penger på skins, men det er jævlig vanskelig, ut av ting jeg har prøvd som røyk, snus og hasj så kan ingenting måle seg mot å vinne en jackpot på 1000$

btw takk <3

Sitat av nehmZ Vis innlegg
Pengene du får fra NAV kommer fra meg og alle andre i Norge som arbeider. Dette er en del av pengene vi skatter, altså penger vi ufrivillig gir fra oss som skal hindre fattigdom og sørge for tjenester som bibliotek og operahus (lol). Pengene skal ikke gå til at du skal gamble for å få en rosa kniv i et dataspill. De skal gå til å sørge for at du har mat, klær og tak over hodet.

..om du er hyperaktiv med konsentrasjonsvansker har du ADHD. Om du kun har konsentrasjonsvansker har du ADD. Sånn forresten.

Pengene du får fra NAV er rett og slett penger som du skal bruke for å dekke det viktigste vi som mennesker trenger. Har du ikke råd til å betale WoW-medlemskapet ditt må du rett og slett slutte å spille WoW. For å sammenligne litt.

Får du penger av NAV, er det penger du får av meg, h*n over og h*n under. Og resten av samfunnet. Det er derfor vi ser ned på NAV'ere.. Eller mer spesifikt, NAV'ere som får penger fra oss når de egentlig ikke trenger det. Systemet er der for å ta vare på de som ikke kan ta vare på seg selv, for å sette det litt på spissen.

Mener ikke å fremstå slem, men prøver å få deg til å forstå at dette ikke er penger som kommer fra oljefondet til å bruke fritt.
Vis hele sitatet...
Jeg visste ikke noe om at mamma hadde sendt en søknad til NAV før de hadde godtatt den, i innlegget prøver jeg å forklare hvordan jeg vil bruke pengene på ting som kler, buss og andre sånne ting. ikke gambling. Derimot vil mamma bruke dem på ting som lommepenger i syden (når du har all-inclusive så bruker du ikke 30k på sydenshopping). Liksom der er jo meninga at pengene skal bli brukt på meg?
Sist endret av TommyParty; 7. april 2017 kl. 01:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TommyParty Vis innlegg
Jeg har tapt ca. 50k ut av min egen lomme på dette.
Vis hele sitatet...
Hvis du i en alder av 15 har tapt ca 50 000 kr på gambling hadde ikke jeg latt deg ta vare på de nav-pengene ihvertfall...
Sist endret av NewBreed; 7. april 2017 kl. 01:05.
" (btw så mener hun dataspill, foreldrene vet ikke at jeg gambler)."

"Jeg prøver så godt jeg kan og ikke bruke mer penger på skins, men det er jævlig vanskelig, ut av ting jeg har prøvd som røyk, snus og hasj så kan ingenting måle seg mot å vinne en jackpot på 1000$"

"Jeg har tapt ca. 50k ut av min egen lomme på dette. "

Personlig har ikke jeg lyst til å bidra med min skatt til dette formålet!
Hvis sykdommen din skaper ekstra utgifter for familien din, er det en annen sak...
Det kan tenkast at foreldra dine har ein del utlegg knytt til deg, som ikkje du er klar over. Det er ikkje gratis å ha ungdom i hus, og diagnoser som dine kan óg føre med seg ein del ekstrautgifter. Heldigvis har vi NAV som vil hjelpe deg med desse utgiftene når du blir myndig og sjølvstendig, men inntil vidare må du nok godta at du ikkje får disponere desse pengane fritt...
Tror du kanskje burde roe litt ned på den gamblinga di siden du har tapt såpass allerede. Veien til monstergjeld kan være kort når du fyller 18 og kan ta lån da.
De pengene skal gå til ting som mat, klær, og sosiale ting, ikke dataspill og gambling så jeg forstår hun godt.
Når du har tapt 50k som 15 åring er ikke veien til gjeldslave lang.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror moren din vet mer enn du tror. Hvordan har du klart å tape 50K fra egen lomme? Om hun så tror det er brukt på gaming (ikke gambling) er det helt rett av henne å ikke gi deg tilgang til disse pengene. 50k er mye ! Du er 15 år, du bør slutte å gamble først som sist. Du blir gjeldsslave før fylte 20 år om du fortsetter i dette tracket..
Om du trenger klær og lignende så kan du spørre om du og henne kan gå å kjøpe noen klær sammen. Lommeøenger kan du spørre om en 3-400 kroner i kontanter, du trenger egentlig ikke mer som en femten åring.
Hei, jeg vil bare informere om at de sidene med cs:go der du kan gamble skins på er satt opp slik at de som eier siden tjener store summer, mens de som bruker den taper. Dette har du allerede vist med å tape 50k, mens eierene tjener millioner i året på slike sider. Fins mange kilder som forklarer, dette så dessverre er de sidene laget for å lure pengene ut av mindreårige slik som deg. legger med en link under, fins mange flere.

https://dotesports.com/counter-strik...explained-3545

Loven i Norge er også slik at du ikke kan bruke ''dine'' penger før du er myndig, uten samtykke fra egne foreldre. Dette gjelder forsåvidt ikke penger du selv tjener. Uansett så har faktisk moren din lov til å holde på dem. Grunnen for at ho velger dette er mest sannsynlig for at du enda ikke har lært deg verdien av penger for å si det slik. Dermed er dette for å beskytte deg, selv om det kan oppfattes urettferdig. Om du ønsker å bruke penger, hva med å prøve å få en jobb? Det er selvsagt ikke lett i den alderen, i tillegg til din diagnose. Men du kan vel sjekke om noen verksteder er interessert i noen som vasker biler, eller et firma med kontorplasser som må rengjøres?

Pengene regner jeg med ikke har blitt rørt enda, så om du vil bruke du på noe fornuftig som klær og sko kan du høre med mora de om dere kan reise ilag som nevnt over. Eventuelt om de er rørt, så kan det være tilknyttet kostnadene dine ettersom det er dyrt med barn.