Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4208
Egyptisk Tempelkatt
Hei!
Jeg har reist rundt i Asia det siste året og befinner meg nå i Nepal. Her befinner jo den berømte Himalaya-fjellkjeden seg og det er mye edelstener her. Jeg kan for eksempel få kjøpe brilliant-kuttet akvamarin i meget høy kvalitet for 40$ per karat.

Det jeg lurer på er, er det lovlig å kjøpe edelstener for la oss si 1000$, ta med disse til Norge for å selge de til gullsmeder eller lignende?
Hvordan er prosessen?

Har vært i snakk med noen edelsten-selgere og de sier de vil gi meg sertifikater for stenene og slikt. De fortalte også at verdien i hvertfall tredobles når jeg tar de med til Norge.

Jeg finner svært lite informasjon vedrørende import og salg av edelstener i Norge på nettet, så hadde vært fint om noen kunne gitt meg noen tips. Virker jo som en enkel måte å tjene penger på.
Lønner seg garantert ikke.

Først må du betale 25% moms for å få den inn i landet.
Deretter må du finne noen som vil kjøpe. Privatpersoner kjøper neppe bitte små diamanter fra andre privatpersoner og gullsmeder eller smykkedesignere vil nok ikke kjøpe til prisene du trenger for å gå i pluss.
Vis hele sitatet...
https://freak.no/forum/showthread.php?t=251617
En rask titt på tolletaten sine sider svarer på spørsmålet.

http://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/

Dersom du har vore utanfor Noreg i meir enn 24 timar, kan du ta med deg varer for inntil
6 000 norske kroner utan å betale toll og avgifter. Denne verdigrensa er den totale summen på
varene du har handla, inkludert kvotevarene.
Vis hele sitatet...
Dersom du har handla over verdigrensa, skal du betale 25 prosent meirverdiavgift på dei
fleste varer. I tillegg er det nokre varer som har toll. Forenkla sagt gjeld dette berre klede og matvarer.
Vis hele sitatet...
En ting du må være veldig sikker på er at du kan bevise hvor stenene kommer fra. Når det gjelder diamanter så kjøper ikke juvelérer (?)/gullsmeder slike fra privatpersoner siden det vil være vanskelig å bevise at det ikke er snakk om såkalte blod diamanter.
Egyptisk Tempelkatt
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
En ting du må være veldig sikker på er at du kan bevise hvor stenene kommer fra. Når det gjelder diamanter så kjøper ikke juvelérer (?)/gullsmeder slike fra privatpersoner siden det vil være vanskelig å bevise at det ikke er snakk om såkalte blod diamanter.
Vis hele sitatet...
Hei, ja det forstod jeg at jeg skulle få. Jeg har ikke råd til diamanter så det går greit.

Men tror jeg dropper det. Måtte bare forhøre meg litt.