Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2087
Vell eg har hørt folk sier at det ikke er virus for verken Mac eller Linux.

Eg tenkte eit virus vill vell vere en uønsket kode, som gjør en uønsket/skadeleg funksjon. Har eg rett?

Og dette eksisterer vell på Linux og Mac og? Men i mye mindre grad, og ikke så mange forskjellige typer virus?
Det finnes virus, selvfølgelig. Det er bare ikke like utbredt på OSX, siden windows er mer populært og det er mer penger å hente.
Sist endret av Xernox; 23. mai 2011 kl. 16:55.
Trådstarter
Greit nokk med OSX, men for Linux og?
Siden eg har snakket med så mangen som skryter over at Linux ikke har noko virus.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Helt utrolig hva slags informasjon man finner på den store verdensveven.

http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware
Er noe som heter "Mac defender" som er veldig utbredt for tiden.

Er ingen platformer som er "Virus-proof".
Nå som f.eks mac er blitt så populært vil du nok se en økning i virus osv. Mac var bare ikke interessant nok før
Sist endret av Zaim; 23. mai 2011 kl. 17:12.
Ingen er så arrogante som macbrukere, og ingen maser like mye om virus som macbrukere. Bare det syns jeg er grunn nok til å lage et finfint virus.

Og jeg er macbruker selv. Har en gammel ibook som fortsatt holder koken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zaim Vis innlegg
Nå som f.eks mac er blitt så populært vil du nok se en økning i virus osv. Mac var bare ikke interessant nok før
Vis hele sitatet...
Det har vel litt med skala å gjere. Om 90% er windowsbrukere, og du er avhengig av et botnet på 100000 for å tene penger, så er det opplagt mykje enklare å skaffe 100k windowspcer enn 100k MACer. Så med tanke på at mykje malware har økonomiske motiv overrasker det meg ikkje - det er tvert imot økonomisk fornuftig for å halde utviklingskostnader nede. Virusutviklere har trass alt sjelden kryssplattform rammeverk å støtte seg på
Tror nok ikke Apple kan reklamere så mye mer om at OSX er fritt for virus og malware så mye lenger hvis polulæriteten fortsetter og vokse slik som OS-et gjordt de siste årene.

Men jeg lurer fortsatt på om Windows kan slå OSX når det kommer til sikkerhet. Hvis MS fortsetter og gjøre det like bra som de har gjordt med W7.
Sist endret av Wilyes; 23. mai 2011 kl. 21:53.
det er lett å lage virus til Linux-baserte OS og Mac OS X. finnes fullt av ymse malware. selv lagde jeg en malware som bytta ut add/remove-snarveien til Ubuntu med "rm -rf /". funka fint det. folk er vant med at man må være root for å bruke den programvaren, så da skriver de med glede inn root-passord.

har ikke brukt Mac OS X på åresvis, så kan ta for meg Linux-baserte OS: hovedgrunnene til at virus og malware generelt er så lite utbredt er 1) mindre naive brukere - og 2) 99% av all programvare 99% av alle brukere installerer er ifra operativsystemets pakkebrønn, ikke fra www.randomsite.com. edit: ja også hovedgrunnen da - den relativt små brukergruppen.
Sist endret av Anonym57965; 23. mai 2011 kl. 22:10.
Selvfølgelig lager de virus til de systemene som har mest brukere
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Greit nokk med OSX, men for Linux og?
Siden eg har snakket med så mangen som skryter over at Linux ikke har noko virus.
Vis hele sitatet...
i praksis har ikke Linux-baserte OS noen virus. det finnes ingen kjente tilfeller av virus som har spredt seg. og folk flest som bruker Linux-baserte OS er rett og slett litt mer kompetente databrukere. dette kan jo endre seg etterhvert som OS som f.eks Ubuntu blir mer utbredt, og går i en mer og mer i retning Windows.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er klart at man utvikler virus og malware til den plattformen som er mest utbredt, men det er også verdt å nevne at Linux og forsåvidt Mac OS/X bygger på en helt annen sikkerhetsarkitektur. De fleste skadene er gjerne begrenset til en bruker eller brukergruppe, det må gjerne en dum bruker til for å kunne eskalere til superuser. I Windows Vista og nyere har de utviklet et liknende system (UAC), men siden det ville ødelagt all form for bakoverkompabilitet så finnes det dessverre omveier, hele aspektet med en superuser er også ganske fraværende i Windows.
Står en del om det på Apples hjemmesider.

Ja, det finnes virus/trojanere for Mac, men du må aktivt skrive inn passordet ditt og trykke på "JA JEG VIL HA VIRUS FFS!!!" for å få det.

Ellers så har du trojanere, og de fleste av disse er gratis-program som skal være så bra for maskina di. I de siste har det blomstret med gratis "anti-virus" programmer for Mac. Og de fleste av disse er falske.

Det er en ting som kan for dette, og det er at OS X er bygget på UNIX. Og som kjent, så er det fy-fy å engang prøve seg på å åpne og modifisere disse.
I tillegg er flesteparten av de viktige filene godt gjemt, med idiotsikre låser på.

Helt til slutt vil jeg quote et par ord fra Apple:

Med nesten ingen innsats fra deg, tilbyr Mac OS X et avansert forsvarssystem mot virus og andre skadelige programmer (malware). Mac OS X forhindrer for eksempel hackere fra å skade programmene dine, ved å bruke en teknikk kalt «sandboxing». Denne teknikken begrenser hvilke handlinger programmer kan utføre på Mac-en, hvilke filer programmene har tilgang til og hvilke andre programmer de kan starte. Andre automatiske sikkerhetsfunksjoner omfatter Library Randomisation, som forhindrer skadelige kommandoer i å finne målene sine, og Execute Disable, som beskytter hukommelsen i Mac-en mot angrep.
Vis hele sitatet...
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Wilyes Vis innlegg
Men jeg lurer fortsatt på om Windows kan slå OSX når det kommer til sikkerhet. Hvis MS fortsetter og gjøre det like bra som de har gjordt med W7.
Vis hele sitatet...
Problemet er at Windows lapper på en fundamentalt feil tankegang, hvor Linux og Mac OS/X har et godt grunnsystem. Jeg vil si det vil nesten være umulig for Windows å oppnå samme sikkerhetsnivå uten at det skal gå brutalt ut over ytelse. De vil også ødelegge store deler av bakoverkompabiliteten om de drastisk legger om sikkerhetsarkitekturen sin, som igjen vil gjøre at store deler av brukermassen deres mister grunnlaget for å enda bruke Windows.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Jeg og kameraten min hadde en diskusjon etter at jeg hadde kjøpt meg Mac, hvor jeg argumenterte med at det nesten ikke var virus til Mac, og hvor han forklarte at det var masse virus osv. Jeg ser jo at viruset fins, men sjansen er jo langt mindre på Mac enn på PC.
Dette er slik JEG har forstått det:
Virus er skadelig programvare som legger seg på maskina di uten bekreftelse fra deg. ALLE programmer man laster ned på mac må godkjennes, så ingen programvare kan komme seg inn uten at du samtykker, og derfor er virus umulig. Andre typer maleware, som for eksempel trojanere, kan man imidlertid få.
Dette er slik JEG forstår det, men det kan hende det er feil.

-Mort96
Sist endret av Mort96; 23. mai 2011 kl. 22:36.
Yo! Eplegutten, windows vista hadde en lik "beskyttelse" som du beskriver i posten din. Der du skulle skrive admin passord hver gang noe automatisk forandrer på systemfiler/tilgang til internett (som en siste beskyttelse mot virus).
Etter mye klaging fra brukere ble det fjernet(?Går utifra at det er mulig å skru det på igjen via innstilling i W7?)


Men baselinen til at mac ikke har så mange virus er at det ikke er en stor nok brukergruppe iforhold til windows, det gjør det mindre attraktivt å lage virus til. Betyr slettes ikke at det er mulig.

Grunnen til at det er mindre virus på linux er vel litt av samme grunn. Det er som oftest din egen feil om du får virus på en datamaskin, og utifra min erfaring er de fleste som bruker linux ganske datakyndige. Lite vits å lage ett virus til ett OS som er både lite brukt (relativt sett) OG de fleste som bruker det klarer å ikke bli lurt av "DU HAR EN VIRUS PÅ DATA DIN!!!! TRYKK FOR KJØRE GRATIS TEST MED DEFENDER32BIT.EXE"

Men kommer nok til å begynne å blusse opp med virus på MAC snart med tanke på at brukergruppen øker drastisk OG de fleste jeg kjenner som har en mac er nærmest tilbakestående når det gjelder datamaskiner og kjøpte en mac på grunn av status. (sier ikke at alle som bruker mac er tilbakestående i det hele tatt, men for å si det sånn; flesteparten som har mac er ikke like datakyndig som linuxbruker)
Sist endret av Vekst; 23. mai 2011 kl. 22:49.
Silent Java drive-by anyone ?
Sitat av Cheeze Vis innlegg
Yo! Eplegutten, windows vista hadde en lik "beskyttelse" som du beskriver i posten din. Der du skulle skrive admin passord hver gang noe automatisk forandrer på systemfiler/tilgang til internett (som en siste beskyttelse mot virus).
Etter mye klaging fra brukere ble det fjernet(?Går utifra at det er mulig å skru det på igjen via innstilling i W7?)


Men baselinen til at mac ikke har så mange virus er at det ikke er en stor nok brukergruppe iforhold til windows, det gjør det mindre attraktivt å lage virus til. Betyr slettes ikke at det er mulig.

Grunnen til at det er mindre virus på linux er vel litt av samme grunn. Det er som oftest din egen feil om du får virus på en datamaskin, og utifra min erfaring er de fleste som bruker linux ganske datakyndige. Lite vits å lage ett virus til ett OS som er både lite brukt (relativt sett) OG de fleste som bruker det klarer å ikke bli lurt av "DU HAR EN VIRUS PÅ DATA DIN!!!! TRYKK FOR KJØRE GRATIS TEST MED DEFENDER32BIT.EXE"

Men kommer nok til å begynne å blusse opp med virus på MAC snart med tanke på at brukergruppen øker drastisk OG de fleste jeg kjenner som har en mac er nærmest tilbakestående når det gjelder datamaskiner og kjøpte en mac på grunn av status. (sier ikke at alle som bruker mac er tilbakestående i det hele tatt, men for å si det sånn; flesteparten som har mac er ikke like datakyndig som linuxbruker)
Vis hele sitatet...
Har vært borti det med Vista ja Men det jeg mente, var at for hvert nytt program du innstallerer, så må du skrive inn admin-pass på slutten av innstallasjonen, bare for å verifisere at du virkelig vil åpne det. Laster du ned fra internett, kommer det også opp et spm. om du VIRKELIG vil åpne programmet de tre par første gangene du kjører det. Om dette er noe som Apple gjør for å redde rævva si, eller øke beskyttelsen din, vet jeg dog ikke.

Og angående små sossefolk som får 10.000,- putta ned i lomma hver dag kl.07:00 av pappa og som har mac, sier jeg bare FFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUU! JEG HATER STATUSFOLK
De vet knapt hva de andre ikonene bortsett fra iChat, Photo Booth og Safari er. Vet om ei som er sånn, brukte 20.000,- på MBP , og alt hun gjør er å sjekke facebook et par tre ganger om dagen. Kanskje Photo Booth, er du heldig

Anyhow and anywhen, den beste måten å beskytte seg mot malware og virus er egentlig
http://www.nowandfutures.com/grins/stop_computer_virus_ethernet_condom.jpg
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Cheeze Vis innlegg
Yo! Eplegutten, windows vista hadde en lik "beskyttelse" som du beskriver i posten din. Der du skulle skrive admin passord hver gang noe automatisk forandrer på systemfiler/tilgang til internett (som en siste beskyttelse mot virus).
Etter mye klaging fra brukere ble det fjernet(?Går utifra at det er mulig å skru det på igjen via innstilling i W7?)
Vis hele sitatet...
Nei - det er bevist gang på gang at Microsoft Windows UAC ikke holder tritt og det kommer stadig nye veier rundt det. Det hele er en stor "katt og mus"-lek, hvor Microsoft alltid fikser feil i ettertid, det er så mange grunnleggende feil i sikkerhetsarkitekturen til Windows at de aldri vil kunne oppnå samme grad av sikkerhet som Linux og Mac OS/X i forhold til "sandboxing". I Mac OS/X eller Linux skal det mye til for å eskalere til superuser, du skal gå ganske langt tilbake i tid før det var et stort problem.

Mekanismen er heller ikke unik for Windows Vista, den eksisterer i beste velgående i Windows 7. Hvis vi ser bort fra de underliggende systemene så har det gjort underverker for sikkerheten, for at programvare skal eskalere til "superuser" (Windows opererer ikke med samme terminologi, men det tilsvarer det samme), må det enten være en feil i UAC eller en brukerfeil.

Et problem i Windows er at mange programvareutviklere lager programvare som krever administratortilgang ("superuser") uten at det er nødvendig. Det gjør at brukere 1) føler at funksjonen er mer til bry enn hjelp og 2) blir blinde for hva som faktisk skal kjøres, de ser jo tross alt mer eller mindre identiske ut.
Det er sant, men det fine med argumentet "det finnes ikke virus til linux/mac" er at det er så enkelt å unnslippe virus gjennom common sense. Tror sist gang jeg hadde virus var i syvende klasse når jeg søkte etter pr0n på google ;D
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det kommer helt ann på hvem som er målet, hvis det er et målrettet angrep så har det jo vist seg gang på gang at Mac OS/X har falt fortest (PWN2OWN), ettersom de har en utrolig treg oppdateringssyklus, kontra Windows og de fleste moderne Linux-distribusjoner.