Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 2752
Sitat av Lille My
Kaunda: er helt enig i at man ikke trenger å sløse med overarbeidet politi fra før, men noe må jo gjøres, når dette tydeligvis gjelder mange. Mener faktisk å huske at en muslim i klassen min plutselig fant ut han var kristen/medlem av statskirka.. eller det var en kompis av ham.. Så det er tydeligvis noe surr ute å går ja. Og både han og de fra samme land som han var muslimer.. og da medlemmer i muslim-organisjonen.

Dette er som sagt skattesvindel av verste sort, skjønner ikke at kirken, som da skal være ærlige og ikke lyve og stjele, kan stå for dette. Som jeg sa, du bør gå i media heller, informer folket (hjalp tydeligvis ikke sist, men flere og flere melder seg ut for hvert år så det er garantert flere som ville reagert nå om de plutselig var medlem i noe de ikke har meldt seg inn i) og la kirken få høre alle klagene.

Litt OT, men jeg syns ikke staten burde betale for noen religion. Alt burde vært støttet av medlemmene. Kanskje hatt en viss kontroll slik at noen ikke betalte 1000 kr per måned som medlem osv.. men at man faktisk betalte selv for å være medlem, heller enn at staten betalte for deg. Om jeg hadde vært troende (er vel mer agnostiker selv, og veldig i det mange religioner står for med sine kriger og mishandlinger i en eller annen guds navn) ville det ikke gjort meg noe å betale for å delta i et felleskap med andre.

Og vil man tro på noe uten å betale så trenger man faktisk ikke mer enn f eks en Bibel og sin egen tro, man må jo ikke i kirken om man er veldig fattig.

Jeg håper også at man en dag sletter alle medlemmer i alle religioner i Norge, og at alle må personlig gå og melde seg selv inn.
Vis hele sitatet...
Med den makten som Statskirken fremdeles har så sier det seg selv at det er vanskelig å gjøre noe mer. Samrøren mellom stat og kirke gjør at viljen til skikkelig opprydding er begrenset.

Det er seriøse organisasjoner som jobber for å få myndighetene til å ta ansvar for oppryddingen. Det beste hver og en av oss kan gjøre er å melde oss inn i en slik organisasjon.

Hedningesamfunnet skriver:

Kristen du også?

Fortsatt omfatter Kirkens medlemsregister minst 100.000 personer som feilaktig er registrert som medlemmer. Kirkeminister Trond Giske har foreslått å rydde opp i dette ved å be folk som ikke er medlemmer om å gi beskjed (Vårt Land 12. mars). Dette er ikke noe nytt forslag; det ble fremmet fra statens side alt i 1992. Den gang grep Det norske Hedningsamfunn straks fatt i denne glimrende idéen, og sendte ut en pressemelding om at alle som ikke var medlemmer (altså av Hedningsamfunnet), måtte gi beskjed. Det viste seg da at i hele Norge er det bare et eldre ektepar i Kristiansand som ikke er medlemmer av Det norske Hedningsamfunn.

I likhet med Kirken, har vi sterk mistanke om at mange er feilaktig oppført i vårt medlemsregister på flere millioner personer. Vi ber derfor om at forslaget om å legge ved en slipp ved valgkortene for 2009 med oppfordring om å melde fra dersom man ikke er medlem av Kirken, blir supplert med en tilsvarende oppfordring om å si fra dersom man ikke er medlem av Hedningsamfunnet.


16/03 2007
For Det norske Hedningsamfunn,
Ronnie Johanson

(www.hedning.no)


Human Etisk Forbund skriver:

Medlemskaos uten løsning

Av Bernt Gran

Medlemskapsrotet i Den norske kirke (Dnk) er langt unna en løsning. 150 000 personer kan ufrivillig være medlem i statskirken.

Hittil er det bekreftet at over 15 000 medlemmer i Human-Etisk Forbund (HEF) ufrivillig har dobbeltmedlemskap i både HEF og Den norske kirke (Dnk). Brønnøy*sunds*registrene har kommet frem til at til sammen 75 000 av i alt 400 000 medlemmer i et tros- og livssynssamfunn har dobbeltmedlemskap.

Dobling
Generalsekretær Lars Gule i HEF tror imidlertid tallet kan være dobbelt så høyt hvis man regner med resten av befolkningen.
- De har jo bare gått gjennom listene til organisa*sjonene som har medlemsregistre. Jeg regner med at deler av befolkningen som har trodd at de ikke har vært medlem noe sted også kan være ufrivillig medlem av stats*kirken, sier Gule. Han mener så mange som 150 000 feilaktig kan være oppført som statskirkemedlemmer.
Statssekretær Berit Øksnes Gjerløw (KrF) i Kultur- og kirkedepartementet (KKD) bekrefter at de ikke har begrep om hvor mange «nøytrale» som figurerer i medlemsregistrene til kirken. Noe klart svar vil neppe komme med det første. - Vi har ingen planer om å få luket ut de nøytrale, og jeg er sannelig ikke sikker på hvordan dette kan gjøres, sier Øksnes Gjerløw. Hun mener likevel departementet har gjort så godt som de kunne i denne saken, og at det er i alles interesse å få ordnet opp.
- Med de budsjettmessige begrensningene vi har hatt mener vi å ha gjort vårt beste, sier statssekretær Øksnes Gjerløw.
- Har dere satt av ekstra penger til denne saken?
- Nei, fastslår statssekretæren.



http://www.human.no/templates/Page____2427.aspx
Sist endret av Kaunda; 19. april 2007 kl. 23:18.