Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 2753
Hei!

Fant for kort tid siden ut at jeg er blitt meldt inn i den Norske Kirke. Dette er noe jeg aldri har søkt om eller ytret et ønske om å være. Med tanke på at jeg faktisk ikke er døpt kan de jo ikke melde meg inn en gang.

Tenkte at jeg skulle anmelde Den Norske Kirke imorgen på min politistasjon med ref. til denne forskriften: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0104-0006.html

Har dette noe for seg?

Ønsker INGEN synspunkter på hvorfor jeg ønsker å gjøre dette, at jeg er dum som har meldt meg ut, er bra at jeg har meldt meg ut etc. Ønsker kun tilbakemelding på om det har noe for seg å anmelde de på bakgrunn av en forskrift.
Har veldig lite for seg om du ikke har opplevd noen lidelse av å være medlem.
Kan vel være at noen venner kanskje har meldt deg inn på pure fanskap?
Du vil ikke komme noe lenger enn at du meldes ut av kirken. Tipper saken blir henlagt, og virker ikke akkurat som et ordentlig lovbrudd eller forseelse.
For noen år siden ble alle som stod i folkeregisteret meldt inn (digitalisering av listene eller noe).
Kultur/kirkedepartementet gjorde dette, anmeld de.
Hvordan sjekker man egentlig om man er medlem i den norske kirken? Jeg er ikke døpt og skal derfor ikke være medlem, men det hadde vært kjekt å vite hvis det offentlige mot formodning har vært inkompetente med teknologi... Pokker, jeg er garantert blitt meldt inn.
Trådstarter
Sitat av dico
Har veldig lite for seg om du ikke har opplevd noen lidelse av å være medlem.
Vis hele sitatet...
Det er lidelse nok å være medlem, det provoserer meg.

Sitat av error
Kan vel være at noen venner kanskje har meldt deg inn på pure fanskap?
Vis hele sitatet...
Ettersom jeg aldri er døpt skulle ikke min søknad blitt godkjent.

Sitat av ivioyner
Hvordan sjekker man egentlig om man er medlem i den norske kirken? Jeg er ikke døpt og skal derfor ikke være medlem, men det hadde vært kjekt å vite hvis det offentlige mot formodning har vært inkompetente med teknologi... Pokker, jeg er garantert blitt meldt inn.
Vis hele sitatet...
Du kan sende de en @ på
Sist endret av el_bamso; 19. april 2007 kl. 17:17.
Dette er Norge min venn. Hadde du bodd i USA hadde du sikkert fått en god slant i erstatning
Trådstarter
Jeg ønsker ingen refusjon etc. - ønsker kun at de får en smekk. Har jo en ganske klar case her. Kan anmelde de til politiet, kan vise til forskriftene og kan vise bevis på at jeg har vært innmeldt.
Sitat av ivioyner
Hvordan sjekker man egentlig om man er medlem i den norske kirken?
Vis hele sitatet...

Send personnummer.
Du bør regne med å bli meldt inn igjen 2-3 måneder senere pga. at de har glemt å slette deg fra backupen, melde fra til 'hovedsenteret' eller andre dårlige unnskyldninger.

el_bamso, saken kommer bare til å bli henlagt, er ikke vits å kaste bort tid på det. Du er ikke den første som har prøvd. =)
Syns du heller burde kontakte media, da hører "alle" om dette, at det finnes medlemmer som ikke vil være medlemmer, og mange kommer til å sjekke seg selv, og finner et stort antallet ut at de er meldt inn (om dette med at alle ble meldt inn stemmer), så vil det jo bli vanvittig med klager å ta seg av.

Det er mye mer "hevn" enn en henlagt sak . Og de tar jo hintet om at rutinene ikke stemmer helt.
Lille My, det var i media for 10 år siden med noen nye innslag en gang iblant årene etter, tipper folk bryr seg null nå.
Sist endret av Goophy; 19. april 2007 kl. 17:34.
Sitat av Goophy
Lille My, det var i media for 10 år siden med noen nye innslag en gang iblant årene etter, tipper folk bryr seg null nå.
Vis hele sitatet...
Rart det har vært i media uten noe reaksjon da? At de ikke tok hintet da?

Litt OT, men kan man melde seg ut ved å sende personnummer til den mailen? Selv om man er døpt og konfimert, og da "ordentlig" medlem? Har ikke dåpsattest tilgjengelig, den ligger hos en slektning jeg ikke snakker med, og for å få tak i den må jeg gå via min kristne bestemor.. noe jeg helst vil unngå av logiske årsaker .
Vet jeg kan bestille ny, men bestille ny bare for å levere den inn igjen, er det virkelig nødvending? Og ja, jeg sjekket ut HEFs hjemmesider, de kan melde meg ut, men da blir jeg medlem av dem, og jeg vil helst være "uavhenging" hedning . Har lyst å melde meg ut, da jeg allerede som konfirmant ville ut, men hadde ikke noe valg, og med å bestille nye dåpsattester og dill, det blir bare utsatt.
ALLE blir automatisk skrevet inn i den norske statskirke... litt av noen jævler
Du trenger ikke dåpsattest, og om du er døpt/konfirmert/tatt nattverd 1000 ganger så har ikke det noe å si. Det letteste er gjerne å ta turen innom kirkerådet å si at du vil ut av kirken og de skal finne fram skjema. Mail funker kanskje også, men det kan vær de trenger underskrift, og da må du nesten møte opp selv, evt laste ned skjemaet og sende det i posten.

Hvis du ikke er medlem av et livssynsammfunn så vil fremdeles deler av skatten din gå direkte til den norske kirke, men hvis du er med i ett alternativt livssynsamfunn så vil denne delen gå direkte til dem. Å være medlem i HEF er forresten gratis til du er 24 år.

Sitat av Blackspot
ALLE blir automatisk skrevet inn i den norske statskirke... litt av noen jævler
Vis hele sitatet...
Nei det blir du ikke. Før så var det iallefall slik at hvis en av foreldrene dine var medlem, så ble du også automatisk det ved fødsel. Vet ikke helt hvordan det er nå, men jeg tror kanskje det er noe av det samme.

Selv har jeg aldri vært medlem siden ingen av foreldrene mine var medlemmer av statskirken (eller noe annet trossamfunn) da jeg ble født.
Sist endret av Kinseek; 19. april 2007 kl. 18:03.
Det har ingenting for seg å anmelde kirken for dette. Du er en av mange tusen, og kirken har fått mye kritikk for dette. De har lovet å bedre seg, og jobber stadig med å forbedre sine arkiver. Om du har for mye fritid er det bare å stå på (slik at du får noe å fylle den med) men du vil ikke oppnå noe med en slik anmeldelse (annet enn å bli utmeldt eventuelt, men det finnes det langt enklere måter å gjøre på!)
Sitat av Kinseek
Du trenger ikke dåpsattest, og om du er døpt/konfirmert/tatt nattverd 1000 ganger så har ikke det noe å si. Det letteste er gjerne å ta turen innom kirkerådet å si at du vil ut av kirken og de skal finne fram skjema. Mail funker kanskje også, men det kan vær de trenger underskrift, og da må du nesten møte opp selv, evt laste ned skjemaet og sende det i posten.

Hvis du ikke er medlem av et livssynsammfunn så vil fremdeles deler av skatten din gå direkte til den norske kirke, men hvis du er med i ett alternativt livssynsamfunn så vil denne delen gå direkte til dem. Å være medlem i HEF er forresten gratis til du er 24 år.


Nei det blir du ikke. Før så var det iallefall slik at hvis en av foreldrene dine var medlem, så ble du også automatisk det ved fødsel. Vet ikke helt hvordan det er nå, men jeg tror kanskje det er noe av det samme.

Selv har jeg aldri vært medlem siden ingen av foreldrene mine var medlemmer av statskirken (eller noe annet trossamfunn) da jeg ble født.
Vis hele sitatet...
Da så.. Beklager, men de fleste foreldre er vel medlem
Har du ikke mer å irritere deg over i livet vil jeg gjerne bytte liv med deg, eventuelt jeg kan overdra noen av mine problemer til deg.

Nei, men seriøst. Ta deg sammen. Kaste vekk politiets ressurser... Du kan faktisk risikere at det kommer en straffesak ut av det, mot deg. Falsk anmeldelse elns
Sist endret av nikita; 19. april 2007 kl. 18:17.
Trådstarter
Sitat av nikita
Har du ikke mer å irritere deg over i livet vil jeg gjerne bytte liv med deg, eventuelt jeg kan overdra noen av mine problemer til deg.

Nei, men seriøst. Ta deg sammen. Kaste vekk politiets ressurser... Du kan faktisk risikere at det kommer en straffesak ut av det, mot deg. Falsk anmeldelse elns
Vis hele sitatet...
Beklager, tror ikke jeg kan ta deg seriøst denne gangen.

Hvorfor i all verden skal jeg ikke kunne anmelde noen hvis jeg mener de urettmessig har meldt meg inn i en organisasjon jeg overhodet ikke ønsker å støtte eller deler samme livssyn som? Falsk anmeldelse.. aner du hva du snakker om?

Sitat av Cikey
Du er en av mange tusen, og kirken har fått mye kritikk for dette. De har lovet å bedre seg, og jobber stadig med å forbedre sine arkiver. Om du har for mye fritid er det bare å stå på (slik at du får noe å fylle den med) men du vil ikke oppnå noe med en slik anmeldelse (annet enn å bli utmeldt eventuelt, men det finnes det langt enklere måter å gjøre på!)
Vis hele sitatet...
Så fordi jeg er én av mange tusen skal jeg ikke anmelde forholdet? Hvis ingen sier i fra hjelper det ikke, hvis endel sier i fra hjelper det noe, hvis alle sier i fra må det jo skje noe. Jeg oppfordrer alle som, mot sin egen vilje, har blitt innmeldt i Den Norske Kirke om å anmelde forholdet med bakgrunn i forskriften.

Jeg bryr meg fint lite om de har et problem med sine egne databaser, da får de i hvert fall en liten notis på at det fortsatt ikke fungerer.
Helt enig. Jeg er medlem enda da jeg ikke har funnet noe alternativ enda. Noen som har noen forslag?
Du trenger jo ikke noe alternativ for å melde deg ut.

Men jeg kan foreslå Human Etisk Forbund.
Melder jeg meg ut uten å melde meg inn i noe nytt går enda pengene til kjerka..
Jeg sier gjør det!
Anmeld de sleipe svina for å drive å melde inn folk uten at de vil det.
Er jo helt sykt at de får lov å holde på sånn, uten at noen skal gjøre noe med det.
Også kjipent at penger vi jobber hardt for går til kirka uten at vi har en dritt å si på det...
Sitat av eriksb
Melder jeg meg ut uten å melde meg inn i noe nytt går enda pengene til kjerka..
Vis hele sitatet...
Tull. http://www.sosialisering.net/wordpress/?p=53
Sitat av eriksb
Melder jeg meg ut uten å melde meg inn i noe nytt går enda pengene til kjerka..
Vis hele sitatet...
Men da slipper du og stå på medlemslistene til kirken, og dermed gi de politisk makt.
Pengene fra skatten er såklart en del av den støtten de får fra deg som person, men det at du er medlem er også å gi en personlig støtte.

Og det viktigste er hva du selv tror på. Tror du ikke på den gud som statskirken forfekter, så hvorfor være med? Meld deg ut og krev at staten ikke gir dine skattepenger til statskirken når du ikke er medlem og ikke ønsker å være med i et annet trossamfunn.

Evt. meld deg inn i HEF, det er gratis til du er 24.
hva er den enkleste måten å melde seg ut av kirka? Fikk noen papirer for en stund siden, men det var et helvettes papirsøl som måtte ordnes for at jeg skulle få meldt meg ut (kopier av dåpsattest blant annet). Finns det et alternativ der man bare kan skrive under på at man vil melde seg ut, eller har kirka gjort det "vanskelig" å melde seg ut med vilje?
Det har ingen hensikt å anmelde det til politiet. Denne forskriften med tilhørende lov har ingen straffetrussel. Det er ikke straffbart å ikke følge den.

Jeg kjenner til at folk har meldt seg ut av Statskirken 5 ganger før det har blitt varig registrert. Det er veldig store mørketall rundt det egentlige antalle medlemmer på grunn av de mangelfulle rutinene kirken har. Det er vel ikke fritt for at flere enn jeg mistenker dem for at dette er bevisst. Både for å få mer pengestøtte og for å dempe kravene om reell livssynsfrihet i Norge.

Foreslår at du melder deg inn i HumanEtisk forbund. Da får de "kirkeskatten" fra deg i stedet for Statskirken og du støtter en organisasjon som jobber for å dempe Statskirkens (kristendommens) monopol på livssyn og livssynsopplæring i Norge.

Les mer, også om problemene med utmelding på www.human.no

Sitat av slickflick
hva er den enkleste måten å melde seg ut av kirka? Fikk noen papirer for en stund siden, men det var et helvettes papirsøl som måtte ordnes for at jeg skulle få meldt meg ut (kopier av dåpsattest blant annet). Finns det et alternativ der man bare kan skrive under på at man vil melde seg ut, eller har kirka gjort det "vanskelig" å melde seg ut med vilje?
Vis hele sitatet...
Utmeldingsskjema på www.human.no
I tilfelle ingen så lenken min tidligere: Statskirken får budsjettert penger, denne summen deles så på antall medlemmer i statskirken for å få X. X tilsvarer den summen andre trossamfunn får per medlem. Altså vil eventuelle ateister som melder seg ut av statskirken ende opp med å sørge for at religiøse organisasjoner får mer penger. Jeg er klar over andre faktorer, som at medlemstallene er med på å sørge for at statskirken opprettholdes, men det er jo ganske ironisk at folk som erklærer seg anti-religion ender opp med å gi penger til div religiøse.


Sitat av Kaunda
Foreslår at du melder deg inn i HumanEtisk forbund. Da får de "kirkeskatten" fra deg i stedet for Statskirken og du støtter en organisasjon som jobber for å dempe Statskirkens (kristendommens) monopol på livssyn og livssynsopplæring i Norge.
Vis hele sitatet...
Problemet er at man kanskje ikke alltid vil bli medlem i Humanetisk forbund. De er veldig politiske i forhold til statskirkespørsmålet og oppfører seg til tider banalt. De fremstår mer som en antikirke enn et ekte livssynssamfunn. I tillegg er det jo veldig mange som ikke sier seg enige i menneskerettighetene, troen på at mennesket er en god kraft osv.
I tilfelle ingen så lenken min tidligere: Statskirken får budsjettert penger, denne summen deles så på antall medlemmer i statskirken for å få X. X tilsvarer den summen andre trossamfunn får per medlem. Altså vil eventuelle ateister som melder seg ut av statskirken ende opp med å sørge for at religiøse organisasjoner får mer penger. Jeg er klar over andre faktorer, som at medlemstallene er med på å sørge for at statskirken opprettholdes, men det er jo ganske ironisk at folk som erklærer seg anti-religion ender opp med å gi penger til div religiøse.
Vis hele sitatet...
Det er seriøst fucked up!!

Fant forresten utmeldingsskjema på human.no sine sider, visste ikke at det var så enkelt å melde seg ut nå, men hører at folk har problemer med å melde seg ut, så jeg skal sende kirka noen titals skjemaer tenker jeg

Er forresten enig i at det kan være en del som ikke vil melde seg inn i Humanetisk Forbund, men som du sa så fremstår de mer som en antikirke, og det liker jeg
Vel, problemet mitt er at hvis man skal være medlem i et trossamfunn el. bør det være noe man virkelig tror på. Og vil du virkelig defineres på grunn av det du er imot, framfor det du er for? Dette er samme grunn som f.eks. juvente i mine øyne er en noe teit affære: Hva er poenget med å melde deg inn et sted for å vise at du er imot noe? Dem er det tusen ting av, og du sørger for at mange mennesker plutselig kan uttale seg på dine vegne.
Enig. Men hvilke organisasjoner er det? Så jeg vet hvor jeg skal lese.
Var det ikke dette man fant ut i tråden om nFFs skulle starte egen trossamfunn? at om man ikke er medlem av noe som helst, så får statskirka det likevel? Orker ikke å rote fram den nå, skulle bare fort innom her å sjekke om det var noe nytt.

Men vurderer HEF enkelt og greit for å da gi pengene til andre enn statskirka, og fordi det er gratis, har vel greid å somle meg til å melde meg inn i noe bedre/eventuelt at reglene er endret slik at jeg kan melde meg ut. Skal prøve å sende dem en mail, og se hva de sier.
Vel, problemet mitt er at hvis man skal være medlem i et trossamfunn el. bør det være noe man virkelig tror på. Og vil du virkelig defineres på grunn av det du er imot, framfor det du er for? Dette er samme grunn som f.eks. juvente i mine øyne er en noe teit affære: Hva er poenget med å melde deg inn et sted for å vise at du er imot noe? Dem er det tusen ting av, og du sørger for at mange mennesker plutselig kan uttale seg på dine vegne.
Vis hele sitatet...
Jo, men visst det ikke finnes noen andre alternativer enn Humanetisk forbund så støtter jeg gjerne en sak som f.eks at kirke og stat skal skille lag, enn å ikke stå for noe som helst. Har venner som er medlem i den norske kirke, men som ikke støtter ALT som kirken står for. De har allikevel lyst å være medlem fordi det er noe der de tror på og støtter, og fordi det ikke er noe annet der ute som passer dem bedre.
Sitat av ivioyner
Vel, problemet mitt er at hvis man skal være medlem i et trossamfunn el. bør det være noe man virkelig tror på. Og vil du virkelig defineres på grunn av det du er imot, framfor det du er for? Dette er samme grunn som f.eks. juvente i mine øyne er en noe teit affære: Hva er poenget med å melde deg inn et sted for å vise at du er imot noe? Dem er det tusen ting av, og du sørger for at mange mennesker plutselig kan uttale seg på dine vegne.
Vis hele sitatet...

Dersom du oppfatter at HumanEtisk Forbund (HEF) er imot kirken og har "banale oppfatninger", er det din subjektive mening som er fundamentert i ditt religiøse syn. HEF er ingen protestaksjon, men har røtter tilbake til oldtidens store filosofer som vektla det å tenke selv som viktigere enn ferdigtygde sannheter fra religionsautoriteter.

Å kalle de som vil melde seg ut av Statskirken for "eventuelle ateister" blir også lite gjennomtenkt. En ateist fornekter gud som en umulighet. De aller fleste som velger å melde seg ut av Statskirken har ikke et slikt kategorisk standpunkt at gud er en umulighet. De er heller uenig i den type gud og praksis som kirken symboliserer, og dessuten deres arrogante "vi vi vet sannheten om opprinnelsen, livet, eksistensen og evigheten".

Selvfølgelig vil det alltid være slik at det å være for noe betyr at en også er imot noe, men det HEF er for er humanisme (med sterke røtter fra blant annet kristen kultur) og vitenskapelige prinsipper til hva en oppfatter som sant.

De ber om i minste fall om en slags sannsynliggjøring av at det finnes en gud. Hvis du ikke kan vise frem det, ber de om at en er så ærlig at en innrømmer at dette er noe en TROR kan finnes, og at dette er noe en i såfall ikke bør pådytte andre mennesker. Samtidig mener de at det er mangel på respekt for andre mennesker å si at den TROEN er mer korrekt enn andres TROER.

I så måte er troen på for eksempel UFOer eller spøkelser fullstendig likeverdig med troen på gud.

Dette er svært viktige prinsippielle standpunkter som passer mye bedre for frie og opplyste mennesker i et moderne og frittenkende samfunn.
Sist endret av Kaunda; 19. april 2007 kl. 21:05.
Helt enig. Jeg er medlem enda da jeg ikke har funnet noe alternativ enda. Noen som har noen forslag?
Vis hele sitatet...
Gi pengene dine til buddistene. Det er den eneste relgionen i verden som ikke lager faen
Kos
har du virkelig ingen bedre ting å ta deg til?

bruk tiden på å hjelpe andre som har større problemer enn det der våset heller.
Sitat av Kaunda
En ateist fornekter gud som en umulighet.
Vis hele sitatet...
Ganske feil. En ateist *kan* mene at gud som et fenomen helt umulig kan eksistere, men i bunn og grunn så er en ateist en som ikke tror på gud.

Selv kaller jeg meg ateist men jeg er forsåvidt åpen for at det *kan* finnes noe som kan kalles en gud.

Ateisme er i forhold til tro (tror du på gud eller tror du ikke på gud?), mens agnostisme er i forhold til viten (vet du gud finnes eller vet du ikke?). Dette er en viktig presisering da det er en del som slenger på seg merkelappen "agnostiker" for å virke mindre "kontroversiell" eller se ut som om de har et lukket sinn.
Sist endret av Kinseek; 19. april 2007 kl. 21:13.
Sitat av Kinseek
Ganske feil. En ateist *kan* mene at gud som et fenomen helt umulig kan eksistere, men i bunn og grunn så er en ateist en som ikke tror på gud.

Selv kaller jeg meg ateist men jeg er forsåvidt åpen for at det *kan* finnes noe som kan kalles en gud.

Ateisme er i forhold til tro (tror du på gud eller tror du ikke på gud?), mens agnostisme er i forhold til viten (vet du gud finnes eller vet du ikke?). Dette er en viktig presisering da det er en del som slenger på seg merkelappen "agnostiker" for å virke mindre "kontroversiell" eller se ut som om de har et lukket sinn.
Vis hele sitatet...
Dette du skriver er upresist og du blander nok begrepene her. Hva en kaller seg er ofte svært personlig, og er et produkt av hvem som har hatt livssynsopplæringen av deg. I Norge er det i følge loven og KRL faget basert på den type kristendom Den Norske Statskirken representerer. De setter gjerne merkelapper på de som de ikke liker og da blir det gjerne litt svart/hvitt. Ateist var nærmest et skjellsord i Norge for ikke lenge siden, i samme kategori som jungelfolk og apemennesker.


Agnostiker:
Som ateisme kommer ordet agnostisisme fra gresk. På gresk betyr "gnosis" viten, mens forstavelsen "a" er en nektelse. Agnostisisme betyr dermed å nekte for at vi kan vite noe om gud og det transcendente (nok et vanskelig ord, som betyr "overskridende" i betydningen "overnaturlig"). Dermed er det vanlig blant agnostikere å si at det er umulig å vite om det finnes noen gud eller ikke.

Ateist:
Ateisme er avledet av det greske uttrykket Atheos, som betyr "uten gud". Uttrykket betyr kort og godt at man ikke tror det finnes noen gud - eller guder, siden religiøse grekere ikke begrenset seg til å tro på én gud. Viktige filosofer som Demokrit og Epikur utviklet filosofiske systemer som fungerte helt fint uten noen guddommelige elementer.

Kilde: http://www.human.no/templates/Page____848.aspx
Sist endret av Kaunda; 19. april 2007 kl. 21:25.
Jeg kan ikke se annet enn at det underbygger det jeg allerede sa?

Det jeg reagerte på i posten din var at du sa en ateist fornekter gud som en umulighet. Det innebærer at man mener man har en viten om gud kan eksistere eller ikke. Selv har jeg ingen viten om det kan finnes en gud eller ikke, men jeg vil derimot påsi meg viten om at de fleste definisjoner av den kristne gud ikke kan finnes ettersom det er for mange selvmotsigelser og logiske brister om de.

Ateist og agnostiker er ikke motstridende konsepter, man kan gjerne kalle seg for begge (og man kan kalle seg kristen agnostiker også). Hvis jeg spør noen om han tror på gud og han svarer han er agnostiker så har han ikke svart på spørsmålet mitt.
Sist endret av Kinseek; 19. april 2007 kl. 21:30.
Sitat av Kinseek
Jeg kan ikke se annet enn at det underbygger det jeg allerede sa?

Det jeg reagerte på i posten din var at du sa en ateist fornekter gud som en umulighet. Det innebærer at man mener man har en viten om gud kan eksistere eller ikke. Selv har jeg ingen viten om det kan finnes en gud eller ikke, men jeg vil derimot påsi meg viten om at de fleste definisjoner av den kristne gud ikke kan finnes ettersom det er for mange selvmotsigelser og logiske brister om den.
Vis hele sitatet...
Det er et svært prinsippielt skille mellom det å VITE noe og det å TRO noe.

En som VET at gud ikke eksisterer må da samtidig mene at gud er umulig. (Ateist)

En som tror at gud ikke finnes, vet ikke at han ikke finnes. Han TROR gud ikke finnes. Med dette holder han muligheten åpen for at han tar feil, han sier jo ikke at han vet. (Agnostiker).
Jeg hadde tenkt å starte eget trossamfunn, men er ikke 23 år.
dette med at alle automatisk blir lagt til i den norske kirke er bare tull.
en i klassen som ikke var døpt, fikk ikke konfirmere seg kristelig pga at hun ikke var medlem i den norske kirken eller noe tull.
hun konfirmerer seg nå borgelig, som jeg også skulle ønske jeg hadde gjort..
kirken suger!
Sitat av Kaunda
Det er et svært prinsippielt skille mellom det å VITE noe og det å TRO noe..
Vis hele sitatet...
Eh, ja? Vet ikke helt hva du mener med "prinsippielt". Et skille er det jo uansett og hvis man skal sette en merkelapp på seg selv så er det jo greit å finne den mest mulig riktige.
Sitat av Kaunda
En som VET at gud ikke eksisterer må da samtidig mene at gud er umulig. (Ateist).
Vis hele sitatet...
OK. Denne personen ville være ateist og samtidig ikke agnostiker.
Sitat av Kaunda
En som tror at gud ikke finnes, vet ikke at han ikke finnes. Han TROR gud ikke finnes. Med dette holder han muligheten åpen for at han tar feil, han sier jo ikke at han vet. (Agnostiker).
Vis hele sitatet...
Og samtidig er han en ateist da han ikke tror. Han er altså både ateist og agnostiker.

Som jeg hinter på er det også viktig å bemerke seg at agnostisime må forholde seg til noe. I forhold til enkelte gudsbegrep så vil jeg påberope meg viten (altså er jeg ikke agnostiker) på at de ikke kan finnes. På generell basis om at det kan finnes noe som kan kalles gud vil jeg ikke påberope meg denne viten (altså er jeg agnostiker). Men uansett så er jeg ateist da jeg ikke tror på noen gud(er).
Sist endret av Kinseek; 19. april 2007 kl. 21:52.
Sitat av Kaunda
Dersom du oppfatter at HumanEtisk Forbund (HEF) er imot kirken og har "banale oppfatninger", er det din subjektive mening som er fundamentert i ditt religiøse syn. HEF er ingen protestaksjon, men har røtter tilbake til oldtidens store filosofer som vektla det å tenke selv som viktigere enn ferdigtygde sannheter fra religionsautoriteter.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke religiøs, så jeg vet ikke hvor du har det ifra. Jeg er også vel klar over det verdihistoriske grunnlaget til HEF, og selvsagt er dette mine subjektive meninger. De verdiene som ligger til grunns for humanisme er fine - men de er selvsagt subjektive de også, og det er derfor jeg synes det er uheldig at noen mennesker antar at de representerer alle sekulære mennesker. Noen av problemene mine med HEF ligger blant annet i f.eks. det at de eneste gangene de faktisk havner i media er relatert til statskirkedebatter, at ritualene til de grader avspeiler kirkens (en historisk nødvendighet for sekulariseringsprosessen, nåvel, men personlig ser jeg ikke behovet) og at de sentrale humanistiske verdiene ikke akkurat kan være de eneste verdiene fra oldtidens filosofer som er gjeldende i samfunnet, og kan neppe sies å være representative for mange mennesker som er medlem av HEF. Noen tror det er en ateistorganisasjon hvor også totalt naturalistisk-reduksjonistiske syn som en del har passer inn.

Jeg er skeptisk til at folk skal melde seg inn i HEF bare fordi de er imot Statskirken og ikke vurderer ideene de omfavner. Ikke det at jeg synes humanistiske verdier er dårlige verdier, men heller fordi de bør være det sentrale, ikke opposisjonen mot kirkeordningen (selv om det kan sies at sentrale humanistiske verdier definitivt henger tett sammen med å fjerne den udemokratiske statskirkeordningen vår)
Sitat av Kaunda
Å kalle de som vil melde seg ut av Statskirken for "eventuelle ateister" blir også lite gjennomtenkt. En ateist fornekter gud som en umulighet. De aller fleste som velger å melde seg ut av Statskirken har ikke et slikt kategorisk standpunkt at gud er en umulighet. De er heller uenig i den type gud og praksis som kirken symboliserer, og dessuten deres arrogante "vi vi vet sannheten om opprinnelsen, livet, eksistensen og evigheten".
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er klar over dette. Jeg vet også hva en ateist er, takk
Les innlegget på nytt. Det var først og fremst ment som et spark til femtenåringer som er selverklærte religionshatere/"ateister" og vil melde seg ut av statskirken fordi de hater all religion. (Jeg bruker gåseøyne fordi det er disse menneskene som sørger for at ateisme har en negativ klang av ungdomsopprør og banale meninger for en del mennesker, deriblant meg. Enda jeg er en de-facto ateist selv)

Dette er svært viktige prinsippielle standpunkter som passer mye bedre for frie og opplyste mennesker i et moderne og frittenkende samfunn.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis de svelges uten en tanke slik jeg tror mange mennesker gjør. Da blir det ikke stort bedre enn kristne som aldri har bladd i en Bibel - viktige verdier blir til tomme ord.
Sitat av Kinseek
Eh, ja? Vet ikke helt hva du mener med "prinsippielt". Et skille er det jo uansett og hvis man skal sette en merkelapp på seg selv så er det jo greit å finne den mest mulig riktige.

OK. Denne personen ville være ateist og ikke agnostiker.

Og samtidig er han en ateist da han ikke tror. Han er altså både ateist og agnostiker.

Som jeg hinter på er det også viktig å bemerke seg at agnostisime må forholde seg til noe. I forhold til enkelte gudsbegrep så vil jeg påberope meg viten (altså er jeg ikke agnostiker) på at de ikke kan finnes. På generell basis om at det kan finnes noe som kan kalles gud vil jeg ikke påberope meg denne viten (altså er jeg agnostiker). Men uansett så er jeg ateist da jeg ikke tror på noen gud(er).
Vis hele sitatet...
Du er altså agnostikker når det gjelder noen guder, og ateist på generell basis???

Hvor mange guder er det du forholder deg til, og hva ligger i begrepet "generell basis"?

Dette er slik jeg forstår det du skriver:

Du vet at gud A, B, og C ikke finnes (ateist). Men det kan finnes andre guder som du ikke fornekter finnes? (Agnostiker).

Og så er du ateist fordi du tror du vet at det ikke finnes noen gud(er)?

Beklager men dette er komplett uforståelig for meg.
Sist endret av Kaunda; 19. april 2007 kl. 21:57.
Sitat av Kaunda
Du er altså agnostikker når det gjelder noen guder, og ateist på generell basis???
Vis hele sitatet...
Jeg er ateist forsåvidt på generell basis, men la oss si det slik at jeg er ateist i forhold til alle guder for å gjøre det enkelt (jeg tror ikke på noen). Jeg er agnostiker på generell basis, men i forhold til noen definisjoner av guder så er jeg rimelig sikker på at de ikke kan finnes.

Sitat av Kaunda
Hvor mange guder er det du forholder deg til, og hva ligger i begrepet "generell basis"?
Vis hele sitatet...
Hvertfall de fleste fremstillinger av gud i kristendommen, islam osv...

Generell basis vil si for meg i motsetning til spesifikke fremstillinger. Eller kanskje mest som et uforkludret konsept. Det jeg prøver å si er at gud i kristendommen er en mye mer definert og karakterisert definisjon en det jeg vil bruke som grunnargument for agnostisismen min, altså at det kanskje kunne finnes en "vilje som betrakter universet utenfra", for å ta et eksempel. Nå beskrev jeg dette på en måte som "kanskje kunne finnes", og det vil si at jeg er agnostisk, men jeg tror jo ikke på at det er en vilje som betrakter universet utenfra altså er jeg fremdeles ateist.

Sitat av Kaunda
Dette er slik jeg forstår det du skriver:

Du vet at gud A, B, og C ikke finnes (ateist).
Vis hele sitatet...
Nå brukte du ordet "vet", det har lite med ateisme å gjøre.

Sitat av Kaunda
Men det kan finnes andre guder som du ikke fornekter finnes? (Agnostiker).
Vis hele sitatet...
Nå brukte du ordet "fornekte" som i tro. Det har med ateisme å gjøre.

Sitat av Kaunda
Og så er du ateist fordi du tror du vet at det ikke finnes noen gud(er)?
Vis hele sitatet...
Og her bruker du "vet" i forhold til et begrep som ikke bruker viten, men tro som definisjon på seg selv

Sitat av Kaunda
Beklager med dette er komplett uforståelig for meg.
Vis hele sitatet...
Da får jeg beklage at jeg ikke formidler det bra nok. Jeg husker selv at jeg ikke skjønte dette overhodet før, men da jeg fant ut at jo, det er ikke to direkte motstridende begreper, så falt det sammen ganske mye bedre.

Denne artikkelen her forklarer det samme som jeg prøver; og gjerne også litt om hvorfor det er slik at mange misforstår begrepene.
http://atheism.about.com/od/aboutagn.../a/atheism.htm
Sist endret av Kinseek; 19. april 2007 kl. 22:13.
OK, jeg forstår at det finnes minst like mange tolkninger av begrepene ateist, agnostiker osv som det finnes tenkende individer..

Men la oss komme tilbake til det opprinnelige poenget denne tråden startet med??!!

Jeg syns det er helt riktig å anmelde kirken for å melde inn folk uten deres samtykke.
Har hørt mange slike tilfeller, og det er mange som må bruke uforholdsmessig mye tid på å melde seg ut av noe som i mine øyne ikke engang bør ha livets rett (men det er en helt annen debatt).

Poenget her er at kirken får tilskudd utfra medlemstallet. Med mindre kirken kan bevise at det skyldes datasurr (og i såfall fikser det umiddelbart), er dette faktisk for vinningsforbrytelse å regne.
Om skattepengene går til andre trossamfunn når du ikke er medlem i noe trossamfunn, er dette en debatt vi må føre i forhold til religionsfriheten vi har (hvertfall på papiret) i Norge.

Altså: el_bamso, jeg støtter deg i din sak, og vil også levere anmeldelse dersom jeg blir meldt inn igjen uten samtykke. Ettersom dette er en prinsipiell sak, vil sikkert anmeldelsen bli henlagt, men når vi reagerer reduserer vi mørketallene i statistikken.

Meninger om statskirken, definisjoner av ateisme / agnostisisme / skeptisisme / humanisme, trossamfunn, religion generelt osv, kan diskuteres i egne tråder.
Sitat av Stretchnuts
OK, jeg forstår at det finnes minst like mange tolkninger av begrepene ateist, agnostiker osv som det finnes tenkende individer..
Vis hele sitatet...
Ikke helt. Det er egentlig ganske greie begreper det går ann å være enig i. Hvor du velger å bruke de er en annen sak.

Men ok, tråden gikk av sporet. Jeg foreslår Kaunda tar innvendinger/spørsmål over PM.
Ivioyner: Du virker svært reflektert i svaret ditt.

Det er nok mange som ikke gidder å sette seg noe særlig inn i HEF annet enn at de "er imot Statskirken". Til alle 15-åringer som vil melde seg inn i HEF bare fordi de er mot Statskirken og den guden de står for; kanskje er Hedningesamfunnet et alternativ: http://www.hedning.no/

Sitat av Stretchnuts
OK, jeg forstår at det finnes minst like mange tolkninger av begrepene ateist, agnostiker osv som det finnes tenkende individer..

Men la oss komme tilbake til det opprinnelige poenget denne tråden startet med??!!

Jeg syns det er helt riktig å anmelde kirken for å melde inn folk uten deres samtykke.
Har hørt mange slike tilfeller, og det er mange som må bruke uforholdsmessig mye tid på å melde seg ut av noe som i mine øyne ikke engang bør ha livets rett (men det er en helt annen debatt).

Poenget her er at kirken får tilskudd utfra medlemstallet. Med mindre kirken kan bevise at det skyldes datasurr (og i såfall fikser det umiddelbart), er dette faktisk for vinningsforbrytelse å regne.
Om skattepengene går til andre trossamfunn når du ikke er medlem i noe trossamfunn, er dette en debatt vi må føre i forhold til religionsfriheten vi har (hvertfall på papiret) i Norge.

Altså: el_bamso, jeg støtter deg i din sak, og vil også levere anmeldelse dersom jeg blir meldt inn igjen uten samtykke. Ettersom dette er en prinsipiell sak, vil sikkert anmeldelsen bli henlagt, men når vi reagerer reduserer vi mørketallene i statistikken.

Meninger om statskirken, definisjoner av ateisme / agnostisisme / skeptisisme / humanisme, trossamfunn, religion generelt osv, kan diskuteres i egne tråder.
Vis hele sitatet...
Politiets oppgave er ikke å besørge riktig medlemsforvaltning i Statskirken! Det er helt meningsløst å blande inn politiet i dette. Politiet kan etterforske saker der det kan ha skjedd en straffbar handling.

I og med at denne forskriften og loven den er forankret i ikke sier noe om at det er mulig å straffe noen, er det utenfor politiets anliggende.

Men hvis du gjerne vil besøke din lokale politistasjon og se hvordan de jobber, ønsker jeg deg en hyggelig tur!
Sist endret av Kaunda; 19. april 2007 kl. 22:29.
Kaunda: er helt enig i at man ikke trenger å sløse med overarbeidet politi fra før, men noe må jo gjøres, når dette tydeligvis gjelder mange. Mener faktisk å huske at en muslim i klassen min plutselig fant ut han var kristen/medlem av statskirka.. eller det var en kompis av ham.. Så det er tydeligvis noe surr ute å går ja. Og både han og de fra samme land som han var muslimer.. og da medlemmer i muslim-organisjonen.

Dette er som sagt skattesvindel av verste sort, skjønner ikke at kirken, som da skal være ærlige og ikke lyve og stjele, kan stå for dette. Som jeg sa, du bør gå i media heller, informer folket (hjalp tydeligvis ikke sist, men flere og flere melder seg ut for hvert år så det er garantert flere som ville reagert nå om de plutselig var medlem i noe de ikke har meldt seg inn i) og la kirken få høre alle klagene.

Litt OT, men jeg syns ikke staten burde betale for noen religion. Alt burde vært støttet av medlemmene. Kanskje hatt en viss kontroll slik at noen ikke betalte 1000 kr per måned som medlem osv.. men at man faktisk betalte selv for å være medlem, heller enn at staten betalte for deg. Om jeg hadde vært troende (er vel mer agnostiker selv, og veldig i det mange religioner står for med sine kriger og mishandlinger i en eller annen guds navn) ville det ikke gjort meg noe å betale for å delta i et felleskap med andre.

Og vil man tro på noe uten å betale så trenger man faktisk ikke mer enn f eks en Bibel og sin egen tro, man må jo ikke i kirken om man er veldig fattig.

Jeg håper også at man en dag sletter alle medlemmer i alle religioner i Norge, og at alle må personlig gå og melde seg selv inn.