Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2561
Jeg satt å tengte på noe her en dag da jeg kjørte forbi bomstasjonen her jeg bor.
Jeg putta på 30 kr å kjørte videre.
Men altså spørsmålet mitt er : Hvordan er desse "brikkene" (autopass) laget ?
Finnes det noen trix for å snike seg gjennom ? eventuellt lage en sånn brikke ? Her må jo vere noen glupinger i det norske land så klarer å lage noe slikt
http://www.freakforum.nu/forum/showt...light=AutoPass

kan lese der

Og siden du er et nytt medlem skal jeg si et magisk sted her på nFF, hvor du finner tilgang til mye bra. Trykk her!
Opprinnelig postet av Frazzy
http://www.freakforum.nu/forum/showt...light=AutoPass

kan lese der
Vis hele sitatet...
Dette er bare om hvor fort det går ann å kjøre gjennom... Bilen min går desverre ikke over 250km/t. så noe må lages.. hehe
hvis du ska lage en autopass brikke og ikke er i elektronikk/fotocelle/infarød/whatever bransjen, så vil du få problemer..
Bare til å betale..
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av Zoidberg
hvis du ska lage en autopass brikke og ikke er i elektronikk/fotocelle/infarød/whatever bransjen, så vil du få problemer..
Vis hele sitatet...
Har nok lite med fotoceller og IR å gjøre.

Autopass fungerer på samme måte som mange sikkerhetsbrikker i butikktyveri-systemer: Det er et radio-basert system. Når du kjører gjennom bomstasjonen sendes signaler til brikken, som sender tilbake et kodet ekko. Dette "ekkoet" som fanges opp blir registrert, og da vet bomstasjonen om du har riktig brikke eller ikke.
Men det må jo vere mange som er interesert i dette... lage for penger fr.eks.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Q-Free har i dag levert ca. 3 mill. enheter av type 5.8GHz transponder i verdensmarkedet. En slik transponder er f.eks. AutoPASS brikken som sitter i de fleste biler i Trondheim og som brukes til automatisk innkreving av penger i bomstasjonene. Brikkene har slik funksjonalitet at den er i standby størsteparten av tiden, der stømtrekket er meget lavt for å få lengst mulig levetid på batteriet. Den våkner på radiosignaler, som for eksempel ved passering av en bomstasjon.
Vis hele sitatet...
Med andre ord "svarer" brikken med et serienummer, når den blir "spurt". Dersom du masseproduserer brikker, vil en av følgende ting skje:

1) Du lager en brikke med et serienummer som ikke finnes, blir fotografert, og får politiet på døren
2) du lager en brikke med et fungerende serienummer, vedkommende som eier brikken får dobbelt så stor regning og blir forbannet, ringer til selskapet, som gir vedkommende et nytt serienummer, og det gamle deaktiveres. Se 1).

Det er ikke vanskelig å lage en brikke som fungerer, men du vil bli tatt, og ikke bare må du betale bot og selve tollen, men du står også i risiko for å bli siktet for svindel.

Er det verd det?

h
i kristiansand er det sånn abonemang på bomsatsjonene. du betal noen tusen i disember og du kan kjøre "gratis" hele året. de som har abonemang får en AUTOpass brikke. så hvis man gjør det i kristiansand tror jeg det er litt vanskeligere å oppdage.
Opprinnelig postet av pyramide
i kristiansand er det sånn abonemang på bomsatsjonene. du betal noen tusen i disember og du kan kjøre "gratis" hele året. de som har abonemang får en AUTOpass brikke. så hvis man gjør det i kristiansand tror jeg det er litt vanskeligere å oppdage.
Vis hele sitatet...
Ehh.. Lær deg norsk, stress å fatte hva du mener med posten din.
Men slik jeg har tolket den, så mener du at folk i Kristiansand som har AutoPASS brikke, har betalt for den fra før av, og derfor er det vanskelig å oppdage? Altså. Les tråden.
ja, det var det jeg mente.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
altså det i kristiansand høres jo ikke så gærent ut. Hvis du betaler en viss sum for å kunne kjøre ubegrenset antall turer, blir det jo bare tatt flere turer hvis noen "kopierer" brikken til en annen, regninga blir jo ikke høyere av den grunn (hvis jeg har fortstått det rett)
Kan jo sammenlignes med fleksible månedskort
Sorry ass.. men hva om dere bare hadde skaffet dere enn jobb, eller gjort noe som oeker inntekten de timene dere sitter aa diskturer dette; hadde dere kanskje tjente saa mye til slutt at dere slipper aa diskkutere hvordan svindle en jaevla AutoPass bomstasjon helvette!!! Ikke klag, jeg er i HOUSTON naa, og der har de bomstasjon for hver 5. mile... den tar 1,25 dollar i quarters... regn paa det dere!!

Sorry.. men svindling av bomstasjon blir for dumt... WHINE

EDIT: Og men tanke paa at Interstate 10 fra oest til vest er ganske lang kan det bli en dyr tur...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er ikke bomstasjoner på I10 men på Beltway'en din løk.
Og de har EZTag (US ver. av autopass) der også så du kan jo kjøre ditt eget prosjekt!
Sist endret av knusp3r; 26. juli 2004 kl. 23:57.
Hvis man vil "snike" så man ligge helt opp til bilen forran som en henger!! Da leser automaten det som en bil med henger!! Det funker har prøvd.... :P
Opprinnelig postet av gangsta_fugl
[b]Sorry ass.. men hva om dere bare hadde skaffet dere enn jobb, eller gjort noe som øker inntekten de timene dere sitter å diskturer dette; hadde dere kanskje tjente så mye til slutt at dere slipper å diskutere hvordan svindle en jævla AutoPass bomstasjon helvete!!![b]
Vis hele sitatet...
WORD!
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Stemmer at det ikke handler om all verdens penger, men en diskusjon kan også ofte (spes. på forumer) ha selve diskusjonen som mål.

Et gammelt og beprøvd triks (iaf i Oslo) er å følge etter en medtrafikant med AutoPASS for så i kline bilen _HEELT_ i rompa på bilen foran (han med brikken). Dette fører til at leserne oppfatter det enten som en stor semitrailer, eller at de helt enkelt ikke rekker å ta bilde av deg, evt. at du kliner skiltet inn i støtfangeren på bilen foran, slik at det ikke synes.
På den senere tid har jeg derimot hørt at de fleste bomstasjoner har nå fått montert kameraer som også tar bilder "bakover", mao tar bilde av bilen din etter at du har passert.
Det som gjenstår da er å montere av alle skilter og kjennetegn på bilen, men om dette har nok Onkel Blå et par ting de ville ha sagt.
FlyingVeeVee og gangstafugl. Disse tingene diskuteres for å se om det kan gjennomføres. Akkurat som busskort threaden.
Opprinnelig postet av Bill_Gates
altså det i kristiansand høres jo ikke så gærent ut. Hvis du betaler en viss sum for å kunne kjøre ubegrenset antall turer, blir det jo bare tatt flere turer hvis noen "kopierer" brikken til en annen, regninga blir jo ikke høyere av den grunn (hvis jeg har fortstått det rett)
Kan jo sammenlignes med fleksible månedskort
Vis hele sitatet...
Dette høres i prinsippet greit og smart ut, men:

Det dere ikke har fått med dere, er at AutoPASS er såpass gjennomført, at de til enhver tid vet hvor mange ganger et gitt registreringsnummer har passert en bompengering, og hvor den har passert. Så når de ser at bilen din har passert bompengeringen 40 ganger i løpet av morgen-rushet, tror du ikke da dette blir en politisak?

Husker selv når TV2 ringte AutoPASS i Oslo for å høre når og hvor de hadde passert, på under 10 sekunder hadde de tilgjengelig all informasjon.

Og for de som ellers fortsatt lurer - ja, dette kan gjennomføres.
AutoPASS-brikkene inneholder RDIF-brikker (Radio Frequency Identification), disse går det godt an å kopiere med det rette utstyret.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
I trondheim kunne du kjøre på hvitstripen med det ene hjulet og ikke bli registrert eller du kan kjøre tett bak en buss eller noe annet som er stort =)
Jeg har installert autopass-systemet i Kristiansand, og kan meddele at det er både lettere og billigere å kjøpe abonnement. For det første er smart-readeren (som leser brikken) svært rask, samt at bildene blir tatt fra et videokamera som står på hele tiden med konstant bilde og bildet av nummerskiltet blir digitalt lagret og sendt til trondheim umiddelbart. Prøver du å kjøre i midten av veibanen, eller i motsatt kjørefelt, er det videokameraer her også.
Kopiering / bytte av brikke vil heller ikke fungere, da S.I.C.K. -laseren som scanner bilen kan identifisere bilens eksakt merke og modell. Dette blir sjekket opp mot databasen, hvor bilens merke og modell er registrert til brikken. I Kristiansand var ikke dette systemet aktivert for et halvt år siden, er ikke helt sikker, men tror det er i bruk nå...
Opprinnelig postet av dico
I trondheim kunne du kjøre på hvitstripen med det ene hjulet og ikke bli registrert eller du kan kjøre tett bak en buss eller noe annet som er stort =)
Vis hele sitatet...
Og når bilen/bussen forran deg bråbremser, så kommer du til å angre på det
Opprinnelig postet av meitemark
Og når bilen/bussen forran deg bråbremser, så kommer du til å angre på det
Vis hele sitatet...

Og for det andre, hvis du blir observert når du utfører dette stuntet, så vil du "garrantert" miste lappen for uaktsom kjøring..

Var en stor sak i VG om dette for en stund siden..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ikkje ha lappen då, så har du ingen lapp å miste!
I tønsberg funka det å kjøre helt intil autovernet, og da ble det ikke registrert.. Var med på det en del ganger før det ble oppdaget.

http://tb.no/apps/pbcs.dll/artikkel?...9210145&Ref=AR

Edit:
http://www.brotunnel.no/Default.aspx?tabindex=10&subtabindex=4&tabid=374&subtabid=1
Der har du en løsning på oppsporings greiene
Sist endret av Vadder; 21. oktober 2004 kl. 14:08.