Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1017
Hei!

Jeg er fullstendig klar over at det finnes en del skrevet om siviltjeneste på forumet, men jeg har et spesifikt spørsmål som jeg ikke fant noe om.

Jeg skal avtjene sivil førstegangstjeneste om en drøy måned. For å være sikker på at jeg fikk jobbe med noe jeg hadde lyst til å jobbe med, så sendte jeg søknader til en del arbeidsgivere. Det endte med at jeg fikk jobb hos Norsk Flyktningeråd. Prosedyren er da at arbeidsgiver sender et brev til administrasjonen med det som kalles en anbefaling, men du har ikke jobb som i at du er helt og holdent er sikker på å få jobbe der. Jeg hørte nylig via diverse medier at sivilarbeidere hadde blitt nekta å avtjene der de hadde lyst, og ble satt til et program som kalles VOKT.

Det jeg lurer på: Er jeg sikker på å få jobbe hos flyktningerådet? De har fiksa leilighet og allting, men kan ikke bekrefte ovenfor meg at jeg garantert får jobbe hos dem. Er det noen som har opplevd å bli nekta å avtjene der de har avtale på forhånd, eller har noen formening om dette?
Dersom de er godkjent av Vernepliktsverket eller hvem det nå er, til å ha sivilarbeider, så er du nok rimelig trygg.

Vokt er ikke noe du kan bli "tvunget" til. Det er et alternativ til den vanlige "linjen". Hvis du bor på vestlandet så skal du nok innom Hustad i en måned. Der er det en eller to klasser for de som vil gå VOKT, og en eller to for de som vil ta det vanlige.

Hustad er fett!

Hvis du ikke skal dit, så skal du vel bare to dager en eller annen plass?
Hvis dere har en avtale, så er det vel ganske stor sannsynlighet for at du får jobben. At de i tillegg har skaffet leilighet taler jo til din fordel.
myx
Gilgamesj's Avatar
Trådstarter
Jeg skal til Dillingøy utafor Moss. NRC (Norwegian Refugee Council) står på lista over godkjente oppdragsgivere, ja.

Digg at jeg slipper å sitte på en leir i en hel måned, da
Du slipper vel ikke å sitte i leiren!? Det må vel alle som skal i siviltjeneste..?

Uansett: lykke til med tjenesten!
Jo. Folk som er på Dillingøy er der bare to dager eller noe sånt. Hustad er en måned. Men det er bare kult det. Digga Hustad jeg!
Er ikke Hustad nedlagt nå? Er nesten sikker på det.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av DonTomaso
Er ikke Hustad nedlagt nå? Er nesten sikker på det.
Vis hele sitatet...
En kamerat var akkurat på hustad så der tar du feil, men en del av leiren skal bli omgjort til fengsen
Sist endret av zyrtec; 23. mai 2004 kl. 23:27.
Hustad er også bare to dager nå. Jeg var inne høsten 2002, og var der bare i to dager før vi ble sendt tilbake.
Hvis du ikke skal bli VOKT arbeider er du kun inne 2 dager.
Hvis du velger VOKT må du tilbake på et 1 ukers VOKT-kurs, her er det mye venting..
Du har ingen garanti for å jobbe der. Men om noen andre vil jobbe der, så vil saksbehandler ved enten hustad eller DIllingøy ringe oppdragsgiver for å høre om det er om det er ok for dem. Om de da sier at du har avtalt med dem allerede og at de ikke vil ha den andre personen som vil ha jobben, så får nok du jobben. At de har ordnet leilighet allerede behøver ikke nødvendigvis å være betryggende. For alle oppdragsgivere er pliktige til å stille en leilighet til disp. for deg. Men er de greie, så sier de at de har avtalt med deg, og da får du jobben. Håper det ordner seg. Lykke til.

P.S. Deler av Husstad blir i disse dager gjort om til et fengsel ettersom det hadde vært en massiv vannlekasje i et annent fengsel der oppe, og de måtte la alle de innsatte slippe fri på dagen.
du kan være temmelig trygg på å få jobb der borte!!! flyktningerådet er fult godkjent av VPV til å ta imot sivilførstegangstjeneste! lykketil iallefall!!!
Hva går VOKT ut på?
Hadde samme casen som deg.

Hadde fått ordna jobb men dillingøy ville ikke bekrefte noe.

Slik det funka var at når jeg kom til dillingøy og skulle inn å snakke med jobbfordelerne sa jeg bare at jeg hadde ordna meg jobb i kongsberg, og oppga telefonnummer til arbeidsgiver. Hu dama ringte til arbeidsgiver for bekreftelse. og så var alt i orden.

Så tror ikke det er no stress. grunnen til at de ikke lover deg noe 100% er at dillingøy har muligheten/ skal ha mulighet til å plassere deg ett sted. men det skjer jo i første rekke med de som ikke har planlagt noe i det hele tatt.

Ps.
Er så vidt jeg vet 2 ledige sivilarbeiderstillinger på studentersamfundet i Trondheim. Vil tro det må være en gull sivilarbeiderjobb.

Ex-sivilarbeider
offtopic men: Ninja5000: hvordan kan du si at Hustad er fett? det er jeg bare den jævligeste plassen på jord, jeg sleit meg gjennom ei uke der oppe. hater folka, hater plassen...uff...hva er det du har opplevd der oppe som får deg til å si at det var fett?
myx
Gilgamesj's Avatar
Trådstarter
Takk for bra svar, Gollum.