Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3128
Som det står i tittelen ble jeg anmeldt av politiet i helga, det hele er en ganske dum situasjon.

for å fortelle scenarioet så skjedde det sånn: En kompis av meg skulle pisse, så jeg joina han sammen med to andre ukjente, vi gikk av hovedveien så kom jeg i prat med han ene fyren, det var altså da mens min og han sin kompis sto og pissa, jeg husker ikke helst hva praten gikk ut på, men vi sto og diskuterte religion, vi diskuterte mer og mer, så det kom til et aggresivt punkt jeg vil si at dette viste seg fra begge parter, når kompisen min skjønte at det kom til å egge på seg kom han imellom oss og fikk stoppa det, men da fikk han et slag på tryne samme gjorde jeg. Det var vel på det tidspunktet at jeg var klar til å slåss, og før vi visste ordet av det var alle fire i bakken pga. politiet når jeg kjente at jeg ble cuffa ga jeg meg helt og ble med, det som er rart er at jeg var
den eneste som ble tatt inn på glattcella. grunnen til at politiet kom så fort var at vi var bak bensinstasjonen som er rett ved siden av politistasjonen. Men altså, jeg var den eneste som ble tatt inn! Jeg ble beskyldt for først å ha utført vold og så var det for å ha bryti ro og orden, dette fikk jeg vite etter at jeg fikk "gå" så tenkte jeg jo at jeg faen ikke hadde skyld i det her, (jeg hadde jo skyld i noe, men man kan vel ikke sette all skylden på meg) så jeg skrev under på at jeg var uskylding, fortsatt i ganske drita stadie, og så begynte jeg å diskutere litt med politiet om hva som kom til å skje osv, så ble jeg egga opp litt av kompisene mine til å bare stikke inn igjen, så jeg masjerte inn på glattcella med en gang, etter det gikk det jo mange timer litt mer edru igjen, så kom de å henta meg for at jeg skulle få gå, jeg spurte om kopier av arkene og anmeldelsen, satt meg ned for å lese og så blir jeg nermest kasta ut av politimannen som henta meg for han gadd faen ikke ha meg der lenger?!?!?!!. Alt til sammen har det kommet på 8400,- med en gang jeg så prisen var jeg litt i sjokk, Dette kan vel ikke stemme?

Så det jeg vil spørre om er vel egentlig hva faen skal jeg gjøre? Jeg føler jeg står ganske svakt selv om jeg egentlig ikke har gjort en dritt. pluss at kompisen min stiller jo opp som vitne om det skulle skje. En annen ting er vel at jeg har adhd og jeg hadde tatt pillene mine tidlig på dagen før jeg drakk, jeg husker veldig svakt av detaljer så, når jeg skriver om hvem som fikk en på tryne så har jeg fått høre det som skjedde av kameraten min. Om politet spørr om forklaring på det som skjedde kan jeg ikke forklare i detalj. Jeg må også betale for dommerne hvis det blir en sak. Så jeg må vel betale uansett? det er jo det jeg helst vil unngå! Og hvis det var jeg som begynnte med volden, hvorfor har ikke han jeg har slått anmeldt meg? Det henger ikke på greip synes jeg.

Klar over at det er jævla rotete og masse skrivefeil. Men prøv å heng med, er ganske fortvila over hele saken, jeg er vanligvis ikke den som starter en fight!
Chill ned -forklar det som skjedde -Nekt for det politiet legger på deg som ikke er sant.
Du burde først og fremst dra på stasjonen igjen og be om å forklare deg. Om dette ikke fører frem kan/bør du nekte å vedta boten. Saken vil da gå til retten hvor du kan forklare hele saken ved hjelp av advokat og vitner. Som jeg ofte sier her, så har advokater som regel en times gratis rådgivning, og de kan samtidig sjekke om du har rett på fri rettshjelp om du har lav inntekt.
Jeg skal forklare meg på fredag, i hvert fall snakke med politiet, det må jeg fordi jeg skrev jo på en lapp at jeg er uskyldig så jeg må ta med meg den og forklare saken, men det ender vel opp med at jeg må betale uansett! Om saken blir tatt videre.
Ordensforstyrrelse er greit nok, det kan de ta deg på. At de valgte deg, og ikke de andre, er ren uflaks. Det kan kanskje føles urettferdig, men det er nok en vurderingssak fra politiets side (slåssing på offentlig sted er, per definisjon, forstyrrelse av almenn ro og orden). Du kan velge å ikke vedta boten, da vil det antakeligvis gå til tingretten, med alle kostnader det vil medføre.

Eller så kan du forhandle ned boten. Dersom du har lav inntekt vil dette gå veldig greit. Jeg fikk redusert en bot fra 6000 til 3000kr fordi jeg var student. Det var forøvrig også ordensforstyrrelse (straffen i forhold til handlingen var langt mer urettferdig enn det du ble utsatt for, det kan jeg garantere).
Sist endret av Orph; 19. september 2012 kl. 10:15.
Sitat av Orph Vis innlegg
Ordensforstyrrelse er greit nok, det kan de ta deg på. At de valgte deg, og ikke de andre, er ren uflaks. Det kan kanskje føles urettferdig, men det er nok en vurderingssak fra politiets side (slåssing på offentlig sted er, per definisjon, forstyrrelse av almenn ro og orden). Du kan velge å ikke vedta boten, da vil det antakeligvis gå til tingretten, med alle kostnader det vil medføre.

Eller så kan du forhandle ned boten. Dersom du har lav inntekt vil dette gå veldig greit. Jeg fikk redusert en bot fra 6000 til 3000kr fordi jeg var student. Det var forøvrig også ordensforstyrrelse (straffen i forhold til handlingen var langt mer urettferdig enn det du ble utsatt for, det kan jeg garantere).
Vis hele sitatet...

Hva mener du med (straffen i forhold til handlingen var langt mer urettferdig enn det du ble utsatt for, det kan jeg garantere)?

Det jeg vil utfallet skal være med denne saken er jo at jeg skal slippe å betale/betale minst mulig, Har hatt en god prat med kompisen min nå, etter som vi snakker mer og mer om det kommer vi jo frem til andre hendelser den kvelden. Det jeg er sikker på er at jeg ikke har slått, men vært aggresiv mot han fyren jeg prata med. Jeg tror at det var det politiet fikk med seg. Når det er sagt så tror vi at det ikke har vært noe slåssing i det heletatt, noe jeg ikke kan huske konkret og politiet var heller ikke noe til hjelp for å forklare hvorfor og hva osv. Kan vel også nevne at det var en kveld politiet hadde hadde jævlig mye å gjøre, så det kan tenktes at de tok en for å bli ferdig med det og gå videre på resten av problemene den kvelden.

Så det jeg er mest usikker på er jo hva jeg skal fortelle til politiet! Det er neimen ikke mye jeg husker klart, alt var veldig forvirrende og det hele gikk ganske fort.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du får si fra hvordan det gikk etter at du fikk pratet med politiet. Det er sant som Orph sier; så lenge du har deltatt i slagsmål eller "yppet til bråk", kan du anmeldes for ordensforstyrrelse. Dette er som nevnt en subjektiv vurdering politiet tar på stedet.

Det kan godt være at du ikke var den som slo, men dersom du fremstod som mest aggressiv da politiet ankom er det kanskje ikke så rart hvis det var deg de tok med seg.
Samtidig kan det være lurt å snakke med politiet for å høre hva de aktuelle politibetjentene faktisk så. Du sier selv du sliter litt med å hiske alt som skjedde den kvelden. Politiet var edru og kan kanskje hjelpe til med å kaste lys på saken
Lykke til
om du får en 350 på deg så har det ingenting å si. 350 kan være hva som helst
Cookie Monstah ^_^
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
om du får en 350 på deg så har det ingenting å si. 350 kan være hva som helst
Vis hele sitatet...
kan du forklare hva en "350" er? ser du sier det kan være hva som helst, men hva betyr det liksom? *confused*
(og nei, orker ikke google nå, laaaaang natt :P)
Sitat av Obsidi Vis innlegg
Hva mener du med (straffen i forhold til handlingen var langt mer urettferdig enn det du ble utsatt for, det kan jeg garantere)?
Vis hele sitatet...
Er det ikke åpenbart hva jeg mener med det?
En 350 er en overtredelse av straffelovens paragraf 350 som går ut på at man har forstyrret alminnelig orden og nattero.

Det er den mest vanlige overtredelsen og betyr skjelden mye videre i livet. Gis somregel til fulle og vrange folk.
Sitat av juster Vis innlegg
Du får si fra hvordan det gikk etter at du fikk pratet med politiet. Det er sant som Orph sier; så lenge du har deltatt i slagsmål eller "yppet til bråk", kan du anmeldes for ordensforstyrrelse. Dette er som nevnt en subjektiv vurdering politiet tar på stedet.

Det kan godt være at du ikke var den som slo, men dersom du fremstod som mest aggressiv da politiet ankom er det kanskje ikke så rart hvis det var deg de tok med seg.
Samtidig kan det være lurt å snakke med politiet for å høre hva de aktuelle politibetjentene faktisk så. Du sier selv du sliter litt med å hiske alt som skjedde den kvelden. Politiet var edru og kan kanskje hjelpe til med å kaste lys på saken
Lykke til
Vis hele sitatet...
Snakke med de politifolkene som cuffa meg er ikke noe option i hvert fall, de ville ikke snakke med meg. Jeg har snakka med politiet her hvor jeg bor om saken og de skulle ringe meg, men det skjer jo ikke. Det har i hvert fall ikke skjedd enda, så trege er de.