Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3591
Hei igjen alle freaks.

Har gått å grundig irritert meg over et par ting en stund som toppet seg av Dagbladets dekning av MGP.

Hvorfor er det slik at en ny film eller cd kan få så sprikende anmeldelser av norske medier. Her om dagen la jeg merke til at NRK's nye storsatsning "Lillyhammer" fikk terningkast 2 i dagbladet og terningkast 4 i VG? Det er ganske stor forskjell.

Som nevnt toppet det seg for meg i dag da jeg leste at dagbladets anmelder trekker 2'ern han ga Plumbo før MGP, å går over til å berømme de. http://www.dagbladet.no/2012/01/29/k...umbo/19992111/

Va er dette fornoe? I et såpass stort medie som Dagbladet utgir seg for å være forventer en at anmelderne er faglig stødig på området og det forventes at vedkommende har grei skuring på hva han snakker om.
På dette grunnlaget finner jeg det helt horribelt at en anmelder som har vurdert inholdet i nevnte bands sanger til noe så dårlig som en toer, plutselig ser at de blir likt av folket og umiddelbart trekker den gamle anmeldelsen å gir en bedre, folkevennlig en.

Kunne kanskje forstått det til en viss grad om det hadde de hadde forbedret sangen eller gjort andre store forandringer i komposisjonen av sangen, men det er jo akkurakt samme sangen han anmelder før og etter.

Uten å henge meg for mye opp i akkurat dette emnet er jeg interessert i høre hva dere mener om anmeldere i det Norske land

Har bitt meg merke i at flere anmeldere ofte begynner med "I utgangspunktet liker jeg ikke denne sjangeren".....
Hva er poenget med å anmelde noe du ikke hører/ser på eller spiller?

Er det noen av dere som noen gang bryr seg om hva anmeldere har å si? For min del har jeg mistet alle respekt for det fleste. Skal selvfølgelig sies at jeg også leser mye bra, men jeg føler disse vinglepetterne som bare anmelder for å anmelde i hytt og gevær ødelegger bransjens troverdighet.
Sist endret av sibbeee; 29. januar 2012 kl. 14:53.
Betaler anmelderne penger for at de skal skrive positivt om ditt og datt. Synd det ikke blir gjort noe med.
Folk har jo forskjellige meninger og.
Er det noen av dere som noen gang bryr seg om hva anmeldere har å si?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg trenger ikke å lese en anmeldelse noen andre har skrevet for å finne ut om jeg liker en sang eller ikke.
lo litt inni meg når jeg så det med at han angra plutselig på terningkast 2(sykt uprofosjonelt), men fikk bekreftet enda en gang at anmeldelser er totalt verdiløse
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
En anmeldelse er en personlig mening, to anmeldelser vil aldri være like. Jeg har i tillegg jobbet tett med noen få anmeldere (presse) og ingen av dem tok betalt fra utgivere, det være et forlag, TV-kanal eller liknende.

Derimot mottar dem masse rare tilfeldige smøregreier. En cap, en t-skjorte, en bag. Slike ting. Lønnen for å anmelde noe er så liten at det er mer en hobby ved siden av jobben, noen hundrelapper artikkelen. Sett at du bruker 7timer på å lese en bok, da er ikke 300.- mye i timelønn. Sett, det er jo ikke akkurat kjedelig å les boken, men den kan jo være skikkelig drit.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Folk har jo forskjellige meninger og.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men hvis man først skal skrive en anmeldelse burde den jo ha litt mer faglig tyngde enn en "jeg likte den veldig gått". Når jeg leser en anmeldelse om f.eks. en film vil jeg vite om plottet, skuespillerprestasjoner og hvilket teknisk nivå den holder. Men det vil jo alltid variere fra person til person.

Syns "Den umulige anmeldsen" er et flott eksempel på en filmanmelder som burde vurdere å bytte beite.
at norske lavbudsjetts filmer får terningkast 5 og 6 sier jo litt om anmelderens troverdighet

aldri brydd meg om det
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av arnekjell Vis innlegg
at norske lavbudsjetts filmer får terningkast 5 og 6 sier jo litt om anmelderens troverdighet

aldri brydd meg om det
Vis hele sitatet...
Kva seier det at norske lavbudsjettsfilmar får terningkast fem og seks? Kan ikkje ein film med lavt budsjett vere bra?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av arnekjell Vis innlegg
at norske lavbudsjetts filmer får terningkast 5 og 6 sier jo litt om anmelderens troverdighet

aldri brydd meg om det
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke de samme forventningene for et nytt lokalt band, som jeg har for større band med mer ressurser i ryggen.
Jeg har ikke de samme forventingene for en norsk lavbudsjettfilm som jeg har for større filmer med mer ressurser i ryggen.

Jeg dømmer filmene jeg ser ut i fra hvor såvidt de har oppfylt mine forventninger. Det gjør nok anmeldere også.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg har ikke de samme forventningene for et nytt lokalt band, som jeg har for større band med mer ressurser i ryggen.
Jeg har ikke de samme forventingene for en norsk lavbudsjettfilm som jeg har for større filmer med mer ressurser i ryggen.

Jeg dømmer filmene jeg ser ut i fra hvor såvidt de har oppfylt mine forventninger. Det gjør nok anmeldere også.
Vis hele sitatet...
men er jo bare norske lavbudsjetts filmer som får bra ternings kast merkelig nok

Sitat av bronze Vis innlegg
Kva seier det at norske lavbudsjettsfilmar får terningkast fem og seks? Kan ikkje ein film med lavt budsjett vere bra?
Vis hele sitatet...
jo kan være bra, men mot filmer med penger til bra lyd og effekter så blir dem totalt sett dårlig, har ikke sett en eneste norsk film med bra lyd
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Når det gjelder filmer så driter jeg stort sett i alle anmeldere, bortsett fra filmpolitiet på p3. Han har stort sett en fornuftig mening. Også IMDBs-brukere så klart
Det er jo umulig å vurdere en plate/konsert/bok objektivt, så du burde lese anmeldelser som har noe fornuftig å si om det de vurderer.
Etter en stund begynner man å kjenne igjen anmelderne, og vet dermed om man har lik smak som dem, ut i fra tidligere anmeldelser.

Hvis du er gammel nok til å poste her på forumet, burde du ha lært til nå at Dagbladet er en kilde til frustrasjon, ikke informasjon.

F.eks. Morgenbladets anmeldere gir ikke terningkast til noe de anmelder, men skriver saklig om subjektet.
Selv liker jeg film- og filmanmeldelser. Her kan anmelderen skrive objektivt og om de konkrete tingene i filmen (f.eks bra bruk av lyd, fine animasjoner o.l.), mens en sang eller bok blir veldig annerledes, da man ikke kan basere det på tekniske eller objektive meninger.
Sitat av Sio Vis innlegg
En anmeldelse er en personlig mening, to anmeldelser vil aldri være like. Jeg har i tillegg jobbet tett med noen få anmeldere (presse) og ingen av dem tok betalt fra utgivere, det være et forlag, TV-kanal eller liknende.

Derimot mottar dem masse rare tilfeldige smøregreier. En cap, en t-skjorte, en bag. Slike ting. Lønnen for å anmelde noe er så liten at det er mer en hobby ved siden av jobben, noen hundrelapper artikkelen. Sett at du bruker 7timer på å lese en bok, da er ikke 300.- mye i timelønn. Sett, det er jo ikke akkurat kjedelig å les boken, men den kan jo være skikkelig drit.
Vis hele sitatet...
Du får ikke 300 for å skrive for VG.... Skrev selv for en liten lokalavis en stund, der hadde de fast sats på 800. Og det var lite. Så lite at jeg ringte NJ og fikk støtte for synet mitt, men beskjed om at dette var ganske vanlig praksis hos små utgivere. Sjekk forøvrig frilanser satsene til NJ. 300 er det ingen som betaler.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Folk har jo forskjellige meninger og.
Vis hele sitatet...
Hva har det i det hele tatt med saken å gjøre?
Nå tar jeg en rå sjans her, men det kan ha noe med og gjøre at det ikke er samme kritikkere hos vg å dagbladet.
Utfall vill da være 2 heelt forskjellige ternings kast. ( Høyst sannsynelig )
Sitat av bronze Vis innlegg
Kva seier det at norske lavbudsjettsfilmar får terningkast fem og seks? Kan ikkje ein film med lavt budsjett vere bra?
Vis hele sitatet...
Ikke norske lavbudsjetts-filmer.
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Hva har det i det hele tatt med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
En anmelder deler ikke nødvendigvis mitt og ditt synspunkt da det kommer til film. Folk har forskjellige meninger. Må være det yrket med minst troverdighet.

Dama her er et fint eksempel på en anmelder som ikke deler mitt synspunkt på de fleste filmene hun skal komme med terningkast på.

http://img515.imageshack.us/img515/3352/320x.jpg
Men så skal jo filmanmeldelser strengt tatt være helt objektive, så da spiller ikke synspunkt en så stor rolle.
STAGG:

Ja, men hvorfor skriver Tissemann

Folk har jo forskjellige meninger og.
Vis hele sitatet...
Når TS ikke har sagt noe annet? Han pirker ikke på det, men på at annmeldere ikke er troverdige og blir påvirket av tåpelige ting. Bare det jeg påpekte ^^

Og OnTopic: Går heller på en trailer på youtube og leser kommentarene enn å lese de ræva annmeldelsene!
Sist endret av AndeMannen; 29. januar 2012 kl. 21:17.
Har gjort meg opp en mening med at dagbladet og vg er dritt, men Filmpolitiet på p3 derimot løøøv! <3
Sist endret av Eiol; 29. januar 2012 kl. 21:18.
VGs "anmeldelse" av ARME RIDDERE er også et flott eksempel på at anmelderyrket i dag bærer like mye integritet som en halvfordøyd pølse.

http://www.vg.no/film/film.php?id=12142
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Sitat av stagg Vis innlegg
En anmelder deler ikke nødvendigvis mitt og ditt synspunkt da det kommer til film. Folk har forskjellige meninger. Må være det yrket med minst troverdighet.

Dama her er et fint eksempel på en anmelder som ikke deler mitt synspunkt på de fleste filmene hun skal komme med terningkast på.

http://img515.imageshack.us/img515/3352/320x.jpg
Vis hele sitatet...
Som eksempel dro dama fram en 3 på Braveheart.

Tror de fleste her er enig om at anmeldere setter ikke nødvendigvis standarden.
Men hvis mange anmeldere setter femmere og seksere på film, må vi jo se på det som et kvalitetstempel.
Kan ihvertfall håpe før vi setter på filmen.
På musikk blir det vel mye vanskeligere å være objektiv, hvis favorittbandet ditt er Slayer og du skal anmelde Britney Spears...
Freak Trooper
Joey's Avatar
Eg skjønar ikkje korleis ein filmanmelder kan vere objektiv. Han/hun dømmer jo filmen etter sine subjektive kriteriar uansett korleis ein vrir og vender på det.
Der er ikkje noko fasitsvar på ein god film, dermed går det heller ikkje ann å ver objektiv i ein filmanmeldelse.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Men så skal jo filmanmeldelser strengt tatt være helt objektive, så da spiller ikke synspunkt en så stor rolle.
Vis hele sitatet...
Nei? Anmeldelser generelt sett er og skal være subjektive. Anmelderen forteller jo tross alt om en opplevelse han har hatt, og hvordan den var for han.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Nei? Anmeldelser generelt sett er og skal være subjektive. Anmelderen forteller jo tross alt om en opplevelse han har hatt, og hvordan den var for han.
Vis hele sitatet...
Joda, men den skal ikke være basert på at vedkommende menneske ikke liker sjangeren fra før. De skal jo skrive en anmeldelse for alle å enhver.
De skal IKKE skrive en anmeldelse om popmusikk for heavy metall entusiaster.
Filmpolitiet Er de eneste som kan jobben sin når det kommer til dette..

Vg og dagbladet er best brukt som dasspapir..
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Minnes en episode på underskog hvor Inger Merethe Hobbelstad (db's anmelder som slaktet lillyhammer) desperat prøvde å forsvare sin terningkast 1 anmeldelse av en bok hun knappest hadde lest første kapittel av.
Når du skal anmelde en film, musikk eller ett spill. Så må du se på kvaliteten på produktet, hvor mye tingen rørte deg, og hvilke tanker du satt igjenn med etter å ha sett / spilt det. Når man ser en film, og skal anmelde den, så hjelper det ikke med kun en personlig mening.
Man må drøfte det inn i forskjellige punkter. Det kan være det:

Tekniske
Det kan være ting som kameravinkler som er brukt, hvordan storylinen utførte seg (Var det kronologisk f.eks?) Hvordan var spesialeffektene i filmen? Diverse ting som dette må alltid ses på når en skal lage en bra anmeldelse.

Personlig mening
Hva tenkte personen når filmen var ferdig? Rørte den personen? Satt han igjenn med ett sykt rush? Eller sovna han midt i den? Levde skuespillerne opp til forventningene? Dette er så klart en viktig del av anmeldelsen og, men dette er også alltid forskjellig fra person til person.

Skulle så gjerne gått mer innpå dette, men sitter jo på jobb,
workers gotta work!

Men sist til sist, en anmeldelse skal ikke bare være personlig! Men ha preg av det
Sist endret av Rediver; 1. februar 2012 kl. 11:20.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Rediver Vis innlegg
Når du skal anmelde en film, musikk eller ett spill. Så må du se på kvaliteten på produktet, hvor mye tingen rørte deg, og hvilke tanker du satt igjenn med etter å ha sett / spilt det. Når man ser en film, og skal anmelde den, så hjelper det ikke med kun en personlig mening.
Man må drøfte det inn i forskjellige punkter. Det kan være det:

Tekniske
Det kan være ting som kameravinkler som er brukt, hvordan storylinen utførte seg (Var det kronologisk f.eks?) Hvordan var spesialeffektene i filmen? Diverse ting som dette må alltid ses på når en skal lage en bra anmeldelse.

Personlig mening
Hva tenkte personen når filmen var ferdig? Rørte den personen? Satt han igjenn med ett sykt rush? Eller sovna han midt i den? Levde skuespillerne opp til forventningene? Dette er så klart en viktig del av anmeldelsen og, men dette er også alltid forskjellig fra person til person.

Skulle så gjerne gått mer innpå dette, men sitter jo på jobb,
workers gotta work!

Men sist til sist, en anmeldelse skal ikke bare være personlig! Men ha preg av det
Vis hele sitatet...
Alt du ramsar opp på "Tekniske" blir basert på bakgrunn av dei personlege meiningane til anmeldaren. Er det gode spesialeffektar, eller ikkje? Har filmen en bra storyline, eller ikkje? osv..

Du kan også sjå på det slik: Viss anmeldaren brukar side-plassen sin på å forklare og begrunne noko han tykkjer var bra/dårleg, så er det mest sansynleg andre ting han kunne prata om som er like viktig å få fram, men som vi aldri får vite om. Det er jo like mykje eit subjektivt val det, som noko anna.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Rediver Vis innlegg
Når du skal anmelde en film, musikk eller ett spill. Så må du se på kvaliteten på produktet, hvor mye tingen rørte deg, og hvilke tanker du satt igjenn med etter å ha sett / spilt det. Når man ser en film, og skal anmelde den, så hjelper det ikke med kun en personlig mening.
Man må drøfte det inn i forskjellige punkter. Det kan være det:

Tekniske
Det kan være ting som kameravinkler som er brukt, hvordan storylinen utførte seg (Var det kronologisk f.eks?) Hvordan var spesialeffektene i filmen? Diverse ting som dette må alltid ses på når en skal lage en bra anmeldelse.

Personlig mening
Hva tenkte personen når filmen var ferdig? Rørte den personen? Satt han igjenn med ett sykt rush? Eller sovna han midt i den? Levde skuespillerne opp til forventningene? Dette er så klart en viktig del av anmeldelsen og, men dette er også alltid forskjellig fra person til person.

Skulle så gjerne gått mer innpå dette, men sitter jo på jobb,
workers gotta work!

Men sist til sist, en anmeldelse skal ikke bare være personlig! Men ha preg av det
Vis hele sitatet...
Hva gjør deg i stand til å bestemme hva som er en god anmeldelse? Jeg er veldig uenig med deg. Det er gode knagger, for all del, men i motsetting til matlaging er det ingen definitiv oppskrift du kan følge når du skal skrive en anmeldelse.

Blant annet kan en god anmeldelse ha et totalt fravær av drøfting, og den trenger på ingen måte forklare hvor gode spesialeffektene var.
Eneste som kan anmelde filmer er NATT&DAG.