Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3383
Heisann. Jeg satt hos en venn her om dagen, vi lagde oss middag, så litt på tv og bestemte oss for å spille XBOX 360.. Plutselig hører vi at det banker på døra, men ingen av oss åpner siden vi begge var mildt sagt veldig hengt opp i å vinne, og kameraten min ikke ventet noe mer besøk.

Vi fortsetter å spille da vi hører at det hamrer og slår på døra VELDIG hardt og vi blir begge litt urolige.. Plutselig begynner personen(e) å brøle som om de virkelig var forbanna, og vi skjønte da at det ikke kunne være noen vi kjenner siden kameraten min har hatt problemer med angst hele livet og at den type oppførsel er nok til at han blir livredd. Dette er noe alle hans venner vet om.

Så hører vi at noen lusker rundt huset, og at det høres ut som om noen prøver å dirke opp låsen.. Så begynner de å brøle kompisen min sitt navn igjen mens de hamrer løs på veranda-døra hans som det er en gardin forann, så ingen kunne se oss. Vi satt stille som mus, og var livredde for at disse personene skulle storme inn døra å knuse skallene våres. De fortsatte å sparke og slå i døra, veggene og vinduet, så hardt at jeg trodde det skulle knuse, skrike navnet hans og røske i døra.

Da fikk kameraten min helt angst-anfall og krølla seg sammen inne på badet, hvor han lå og ristet og jeg kunne se at han virkelig fryktet for sitt eget liv. De fortsatte å sparke å slå i veggene og det hørtes ut som om de skulle rive ned hele huset. De fortsatte å skrike navnet hans og sparket å slo enda hardere. Etter ca 30 min krøyp kameraten min ut av badet og kikket så vidt gjennom gardina. Da hadde han sett at en politibil dro fra plassen.
Vi fikk senere vite at de var der for å levere et brev.

Episoden har gått veldig innpå meg og ikke minst kameraten min, som har hatt veldig hyppige mareritt etter dette.

Altså.. Er dette virkelig lovlig? Politiet her vet godt at denne personen sliter med angst og de utga seg aldri for å være politi heller, det eneste de gjorde var å brøle navnet hans mens de sparket og slo på døra, vegger og vinduer.

Han vurderer å anmelde det, men er det egentlig noe vits? Med tanke på at det var politi som gjorde det så kommer det vel ingen vei i det norske rettsystem?
Er vel verdt er forsøk. Prøve å gå i retten eller noe. Det verste som skjer er vel at de ikke gjør noe?

Kameraten din fortjener vel en liten erstatning, hvis du spør meg. Høres ikke kult ut å oppleve noe slikt når du har angst.
hærregud, for det første burde politie sagt at det var dem. og har egentlig politiet lov til å nesten brase inn i kameraten din sitt hus??? dere kan jo prøve å anmelde det og prøv å forklar at de visste at kameraten din hadde angstproblemer og forklar allt det andre.
Takk for svar. Glemte å nevne at kameraten min nettopp hadde vært i syden og derfor ikke fått i seg medisinene sine på 10 dager.
Sist endret av krampetre; 10. september 2011 kl. 22:54.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Vis hele sitatet...
bra. jeg tror de burde skjekke ut denne tråden. det bare ikke lov av politiet å gjøre sånnt
Få Angstproblemet til kompisen etter denne episoden dokumentert med en psykiater, kontakt en advokat og få ham til å sende en anmeldelse og saksøking av dette til SEFO. Få tak i vitner, naboer ol som hørte noe.. Du må ha en sak før du anmelder.

(tenker det kansje blir tatt mer seriøst om det kommer fra en advokat.)
Det er vel spesialenheten for politisaker, det (ikke SEFO). Hold oss oppdatert da.
Det er det som er SEFO. Eller det er vel heller en forkortelse for Det Særskilte Etterforskingsorganet for Politisaker...
Dere vil nok ikke komme noen vei med noen anmeldelse her, de banket på og ropte navnet, ikke noe kriminelt i det hele tatt.
Skjønner at dere ble nervøse, og politiet burde ropt at det var dem, men det har ingen hensikt i å anmelde dem. (realistisk sett)
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Dere vil nok ikke komme noen vei med noen anmeldelse her, de banket på og ropte navnet, ikke noe kriminelt i det hele tatt.
Skjønner at dere ble nervøse, og politiet burde ropt at det var dem, men det har ingen hensikt i å anmelde dem. (realistisk sett)
Vis hele sitatet...
Jeg er i bunn og grunn enig i dette, men jeg mener dog at politiet ikke kan ture frem på denne måten. Når de ikke sa hvem de var er det klart det oppleves truende og skremmende, så de burde rett og slett endre sine fremgangsmåter. Tydeligvis.
Sist endret av Nekran; 11. september 2011 kl. 00:02. Grunn: tillegg
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Få Angstproblemet til kompisen etter denne episoden dokumentert med en psykiater, kontakt en advokat og få ham til å sende en anmeldelse og saksøking av dette til SEFO. Få tak i vitner, naboer ol som hørte noe.. Du må ha en sak før du anmelder.

(tenker det kansje blir tatt mer seriøst om det kommer fra en advokat.)
Vis hele sitatet...
Politiet rådfører seg ikke med lege/psykiater før dem kommer på døra, selv om dem får bekreftelse på at han har angst fra lege så vil ikke dette komme noen vei. Ikke at jeg støtter politiet i denne saken, vil bare spare dem for bortkasta tid.

Sitat av Nekran Vis innlegg
Jeg er i bunn og grunn enig i dette, men jeg mener dog at politiet ikke kan ture frem på denne måten. Når de ikke sa hvem de var er det klart det oppleves truende og skremmende.
Vis hele sitatet...
Nei helt enig, de kan godt bruke normal folkeskikk dem og..
Hvorfor ringte dere ikke politiet ettersom de banka på døra i over 30min?
Sist endret av toxicity; 11. september 2011 kl. 00:05.
Sitat av Jandre Vis innlegg
Det er det som er SEFO. Eller det er vel heller en forkortelse for Det Særskilte Etterforskingsorganet for Politisaker...
Vis hele sitatet...
SEFO (de særskilte etterforskningsorgan) ble erstattet med spesialenheten for politisaker.
Er ikke dette ordensforstyrrelse eller noe sånt?
Det er noe som skurrer for meg:

Som toxicity sier: Hvorfor ringte dere ikke politiet hvis dere trodde liv og helse var i fare?

Det høres veldig lite fornuftig ut at politiet skulle banke, sparke og skrike - bare for å levere et brev? Vi har jo tross alt Posten.

Jeg har hørt om at politiet har oppført seg på samme måte, men da ofte i sammenheng med ransakelsesordre.

Vet ikke videre mye om politiprosedyrer. Tror uansett at de ideelt sett skal oppgi at de er politi i slike situasjoner. Skal du komme noen vei med dette, må du ha alt ditt på det rene. Den fulle og hele sannheten er det som gjelder, hvis du skal komme noen vei. Jo mer håndfast bevis og dokumentasjon på evt psykiske komplikasjoner i ettertid, jo bedre.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Er ikke dette ordensforstyrrelse eller noe sånt?
Vis hele sitatet...
Det lurte jeg også på.. Hvis de ikke hørte at noen var hjemme hadde de vel ikke trengt å hamre slik på hele huset, eller? I så fall kunne de i hvert fall si at de var fra politiet.
Synest synd på vennen din. Høres ikke kjekt ut å slite med angst
Sitat av RastaPasta Vis innlegg
I så fall kunne de i hvert fall si at de var fra politiet.
Vis hele sitatet...
.. Og BAM, der står ABB i døra!!
Høres ikke ut som du er i nærheten av grunnlag til å anmelde. De har definitivt ikke brutt loven.

Høres derimot ut som de har ikke har oppført seg som politifolk burde, så jeg ville definitivt rapportert dem (du fikk linken tidligere). Husk å ikke overdrive for mye. Det var sikkert en ubehagelig episode, men hvis du prøver å legge det fram som om dere har fått varige mén så blir dere ikke tatt seriøst.
Sitat av Deltablue Vis innlegg
.. Og BAM, der står ABB i døra!!
Vis hele sitatet...
Den der var ikke morsom engang. Det der er for drøyt å tulle med.
Hvorfor skulle politiet, med de få ressursene de har, bruke 30 minutter på å banke på en dør de kunne sprengt opp hvis nødvendig?
er du klar over at når du avslutter med "Vi fikk senere vite at de var der for å levere et brev."
så maker ikke noe av dette sense?:

- Plutselig begynner personen(e) å brøle som om de virkelig var forbanna
- Så hører vi at noen lusker rundt huset, og at det høres ut som om noen prøver å dirke opp låsen
- De fortsatte å sparke og slå i døra, veggene og vinduet, så hardt at jeg trodde det skulle knuse
- De fortsatte å skrike navnet hans og sparket å slo enda hardere.


brøling, risting av hus, dirking av lås, sparking av dører og vegger, alt dette for å levere et brev?

det er veldig synd det med kompisen din at han ble redd og sånt, og får håpe at han egentlig slipper psykolog, men jeg vet ikke om historien din eier noe form for troverdighet. du kan jo alltids klage på at de glemte å identifisere seg som politi.(hvis det er slik at de faktisk glemte å gjøre det.)
Sist endret av Dalaras; 11. september 2011 kl. 03:12.
Dette høres rart ut. Hvorfor skulle politiet bruke 30 min på å banke og sparke på døra/vinduet hans bare for å levere et brev? Hvordan visste de i det hele tatt at dere var hjemme?
Hvis de holdt på i 30 min, burde dere kanskje ringt politiet (da dere ikke visste hvem det var)

Om historien faktisk er sann så ville jeg prøvd å anmelde det. Husk å få med gode beviser, stor sjanse for at den blir henlagt.

Sitat av Deltablue Vis innlegg
.. Og BAM, der står ABB i døra!!
Vis hele sitatet...
Too soon.
haalllo?? hvorfor i helvete ikke åpne døra da? har dere noe å skjule da?(politiet var der bare for å levere et brev,må ikke høre på hva de sier) kan jo hende de som sto uttafor hadde vertfall litt mellom øra å skjønte det satt noen å gjemte seg der. å hvis dere da fikk så noia å trodde noen hvar etter dere å kompisen din ligger å skjelver, å du ringer ikke til politiet?? hva faen tror du politiet sier til det da? tenk litt da.. blir ikke bedre for deg å anmelde noe sånt.. må jo i vertfall ikke bare sitte der som noen jævla pingler!
herregud da mann..
Merkelig at derre ikke ringte Politiet da dette skjedde.
Regner med at dere har mobil telefoner så dere kunne tatt lyd\video opptak av det som skjedde.
Sist endret av zlamaniac; 11. september 2011 kl. 09:29.
1) Det er rart at polisen bruker ressurser på å levere et brev, flere mann også, i en halvtime, mot en gutt som har angstproblemer. Har han gjort noe alvorlig kriminelt tidligere, så polisen kan oppfatte han som en trussel?

2) Jeg ville ihvertfall ropt tilbake: "Hvem er det?" før jeg åpna. Man vet jo ikke i dag, mye skrudde kriminelle boleaper rundt omkring.

3) Jeg ville anmeldt hvis ikke kameraten har gjort noe kriminelt før, ihvertfall småtteri.

4) Husk alltid å filme med mobilen!!
Få nå han kameraten din til å ta medisinen sin, så går det nok over.
Sitat av Taurean Vis innlegg
1) Det er rart at polisen bruker ressurser på å levere et brev, flere mann også, i en halvtime, mot en gutt som har angstproblemer. Har han gjort noe alvorlig kriminelt tidligere, så polisen kan oppfatte han som en trussel?
Vis hele sitatet...
Antagligvis skulle de forkynne noe, noe som ofte blir gjort av politibetjenter hvis det første brevet som er sendt i posten ikke blir returnert signert. Kan skjønne at de ikke vil bruke for mange ressurser på slike bomturer da, men å drive på som de gjorde høres ganske så ekstremt ut.
Kan ikke fatte at dere ikke åpna døra å laga ett helvettes til leven tilbake! Så bedt de ha seg avgårde etter at du har fått tjenestenummeret deres... Merkelig måte å takle en sånn situasjon på syns jeg!
Unlicensed Surgeon
Det virker som det er et brev som skulle bli forkynt (levert personlig). Mest sansynlig har politiet prøvd å ringe denne personen noen ganger men ikke fått svar, da kommer de hjem til deg.

Sitat av Politiet.no
Personleg forkynning
Forkynning skal helst skje på bustadadresse eller arbeidsplass. Dersom mottakaren ikkje er på nokon av adressene, kan personleg forkynning for mottakaren skje kvar som helst, sjå domstollova § 168 til høgre på denne sida.
Vis hele sitatet...
Når politiet først er der for å levere et brev, og hører at det er noen hjemme er det mulig de kan bli litt hardhendte, alikevell burde de helt klart sagt de var fra politiet. Dette oppleves selvsagt som noe utrolig skummelt for noen som har angst.

Jeg ville ihvertfall levert en klage, muligens en anmeldse. Om ikke annent havner det i statestikken.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Som toxicity sier: Hvorfor ringte dere ikke politiet hvis dere trodde liv og helse var i fare?
Vis hele sitatet...
Skepsis mot politiet?

Mangel på tro om at politiet vil kunne dukke opp i tide uansett?

Det høres veldig lite fornuftig ut at politiet skulle banke, sparke og skrike - bare for å levere et brev? Vi har jo tross alt Posten.
Vis hele sitatet...
Politiet må levere visse typer kunngjøringer direkte.

Vet ikke videre mye om politiprosedyrer. Tror uansett at de ideelt sett skal oppgi at de er politi i slike situasjoner.
Vis hele sitatet...
Det skal de. Og det kan hende de gjorde det også, bare at TS og kameraten ikke hørte det.

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Den der var ikke morsom engang. Det der er for drøyt å tulle med.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du det er tull? Det er jo faktisk veldig enkelt å rope at man er politi. Folk er vant til at da er det faktisk politiet. ABB viser at dette ikke er særlig troverdig.
Jeg driter egentlig i om folk synes episoden høres "urealistisk" ut, og "lite sansynelig" ut, siden jeg selv var der og opplevde dette. Om noen ikke har troverdighet til meg på et forum er noe jeg ikke bryr meg så mye om. Og hvorfor vi ikke ringte politiet? Som sagt så satt vi HELT stille i frykt for å bli oppdaget, og om vi hadde begynt å gått rundt i leiligheten for å finne mobil så hadde det jo selvfølgelig blitt oppdaget av de uttafor. Vi fikk jo helt sjokk, trodde noen hadde sendt torpedoer/gud veit hva på oss.

Lagde innlegget for å finne ut om det var noe vits å gå videre med dette, og hadde da selvfølgelig ikke overdrevet episoden med tanke på at jeg altid har hatt et positivt syn på politiet. Men politiet i dette området har en tendens til å gjøre akkurat som de vil.. Stopper tilfeldige personer på byen, ransaker dem i full offentlighet og oppfører seg generelt hånlige, da spesielt ovenfor ungdommer.
Takker for svar, vennligst slett innlegget