Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2716
Hei!

Jeg er ansatt i en elektrovareforetning, og har fått i oppgave å finne musikk vi kan bruke for å vise frem musikkanleggene våre. Vi selger i hovedsak iPod-dockinger og mikrosystemer, men selger også mer komplette løsninger der vi setter sammen enkeltkomponenter.

Ønsker naturligvis musikk som kan vise anleggenes fulle potensiale - men det er også viktig med musikk som egner seg godt som sammenligningsgrunnlag, der man tydelig kan høre forskjellen på to anlegg.

De fleste kundene er naturligvis interessert i et godt anlegg, men er sjeldent interessert i å høre på en musikksnutt i mer enn 30 sekunder. Det går jo an å klippe ut et utsnitt av et musikkstykke, men jeg tror likevel det er starten av stykket som er relevant her.

Ellers er bredde utrolig viktig, og jeg setter pris på forslag i alle sjangre. Det gjør det lettere både for oss selgere og kundene å finne/vise det anlegget som er best til kundens bruk. De litt over middels musikk-interesserte vil nok også høre litt forskjellig type musikk før de bestemmer seg for et anlegg.

Alt av forslag settes pris på med stor takk, og om noe skulle være uklart er det bare å spørre!
Dave Mathews band - Big eyed fish

Denne bruker jeg alltid til å teste PA på jobb...
Nils Lofgren - Acoustic Live
En innspilling fra 1997, og skiva som gjorde meg hekta på HiFi. Ekstremt godt oppløst til være live. Sjekk ut spor 5.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sånn seriøst? ville du skrudd opp det der for en mann i sine eldre år som skal ha anlegg som har kvalitet gidde kp ved en feil.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
På hifi-klubben ved Tønsberg pleier de (ivertfall de gangene jeg har vært der) å vise fram de litt kraftigere anleggene med "Justice" (band). Du får sjekke dem ut å se om det er noe for dere.
Sitat av zapfap Vis innlegg
Sånn seriøst? ville du skrudd opp det der for en mann i sine eldre år som skal ha anlegg som har kvalitet gidde kp ved en feil.
Vis hele sitatet...
hvorfor ikke?
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Tja, jeg ville i alle fall løpt deg jeg var kar for ut av butikken og ikke stoppet...

Når man skal spille musikk for en kunde må man nesten ta hensyn til hvem det er. Det er en fordel å spille musikk som vedkommende i alle fall ikke hater. Jeg ville satt sammen et par cder med mye forskjellig musikk for å kunne velge ut i fra hvem kunden er.

Andre tips er:
Michael Jackson - Stranger in Moscow, Dirty Diana og Rock With You
Porcupine Tree - The Sound Of Muzak
Tori Amos - Cornflake Girl
Eric Clapton - Change The World
Sting - The Hounds Of Winter
Incubus - Are You In
Vel de fleste gangene jeg var på hifiklubben så testa de forøvrig bassen med denne her

http://open.spotify.com/track/1dMzrFxPoK4eUMeoXS8YvL
Dubstep for å teste subwoofer ihvertfall
Alt av Queen funker fjell
Med andre ord, du jobber i noe alla Elkjip, Lefdal e.l.

Be de ta med musikken selv! Det er jo ingen her som kan gi et fasitsvar på dette annet enn kundene dine.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Med andre ord, du jobber i noe alla Elkjip, Lefdal e.l.

Be de ta med musikken selv! Det er jo ingen her som kan gi et fasitsvar på dette annet enn kundene dine.
Vis hele sitatet...

Nei, men folk her kan si en del om hva slags musikk som vil imponere kundene, og det er det trådstarter er ute etter...

OP: Forsøk å finne noe musikk som både kan vise klare rene toner, og også kraftig bass. Såfremt anleggene klarer spille av hele spekteret da...
Sitat av tafsern Vis innlegg
Med andre ord, du jobber i noe alla Elkjip, Lefdal e.l.

Be de ta med musikken selv! Det er jo ingen her som kan gi et fasitsvar på dette annet enn kundene dine.
Vis hele sitatet...
Hvor mange kunder er det som har med seg sin egen musikk når de skal kjøpe musikkanlegg da? Poenget er også å bruke musikk som du hører god forskjell på fra gode til dårlige anlegg, dette har kanskje kunden ikke så god greie på. Derfor skal butikken stille opp med gode alternativer.
Sist endret av Parkett; 31. oktober 2010 kl. 23:27.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Kan ikke du bare sette opp en pc med spotify da?
Førsteskiva til Rage Against the Machine funger fett har jeg hørt. Dyp og kraftig bass og hylende gitarer. HiFi-nerds vil sikkert foretrekke låta Take the Power Back.
Sitat av johante Vis innlegg
Kan ikke du bare sette opp en pc med spotify da?
Vis hele sitatet...
Anbefales, men sørg for å ha premium konto, høres helt sløvt ut med "Jonatann fra spotify" ut i butikken
Enigma er en sikker vinner!
Takk for svar så langt! Har ikke fått hørt gjennom så mange av forslagene enda, men tenkte jeg skulle svare på noen av de øvrige kommentarene her.

Først og fremst går det ikke an å sende kunder hjem som ikke har med egen musikk, det sier seg selv. PC med Spotify er ikke egnet sånn rent praktisk med anlegg spredt litt rundt i butikken, men selv om vi skulle gå for den løsningen hadde det fortsatt vært fint med noen musikktips til hva vi kan spille

Selv liker jeg introen på Crazy av Seal, der sangen starter med luftige toner og blir fulgt opp av en fet bass. Starten her blir ikke rettferdiggjort på de rimeligere anleggene, dette er noe som er lett å høre. Ellers har jeg også god erfaring med Sailing to Philadelphia av Mark Knopfler, der gitarspillet og den varme, fyldige stemmen i grunn høres bra ut på alle anlegg, men samtidig også skiller de litt rimeligere anleggene på en måte alle kunder selv kan erfare.
Sist endret av Mike Kim; 1. november 2010 kl. 00:43.
MGMT, Datarock, Moby eller Prodigy kan jeg tenke meg funker fjell for de fleste. Prodigy er kanskje ikke helt slager for alle.

Og jeg tror ikke at hard rock/metall er ideelt for den gjennomsnittlige nordmann. Det er greit nok at enkelte her personlig liker denne typen musikk, men det er nok ikke det som er best for å vise et anleggs fulle ytelse til en tilfeldig person. Tror ikke at noen som nyter metall og hard rock ville likt å få servert Justin Bieber når de så etter nytt anlegg.
Deler av Vangelis' 1492 kan være grei for å sjekke vokal.
Jeg har delt mening så la meg si begge... Det er ikke lenge siden jeg ble anbefalt dette bandet, men som vanlig har jeg vært lat og jeg fikk ikke sjekket det ut før du skrev dette innlegget... The Island pt. 2 var bare orgasmisk...Så nå har jeg sikkert hørt den 5 ganger allerede i dag, og blir sikkert å høre den flere ganger... Jeg som nesten ikke liker noe "elektronisk"...=D
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Jeg har brukt denne samlingen som jeg fant på nettet et sted med stort hell tidligere. Det er en liste en eller annen har satt opp for å teste bilstereoer, men burde fungere like bra i en butikk. Bare husk å bruke gode kilder når du brenner CDen. Kjøp gjerne fra iTunes, helst lossless hvis det er tilgjengelig.

1. "Don't Know Why" av Norah Jones.
2. "Diamonds and Rust" av Joan Baez.
3. "No One" av Alicia Keys.
4. "Hotel California" av Eagles.
5. "Boom Boom Pow" av Black Eyed Peas.
6. "Rock that Body" av Black Eyed Peas.
7. "Hide and Seek" av Imogen Heap.
8. "Han Mele No Lilo" av Mark Keali'i Ho'omalu fra Lilo og Stitch.
9. "Bird on a Wire" av Johnny Cash.
10. "Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box" av Radiohead.
Prøv "Justice - Genesis".
Thom Yorke - The Eraser.

Veldig bra album som er veldig bra produsert, med fine, kompliserte lydbilder som vil avsløre enhver simpel stereo.
Anbefaler Nils Lofgren - Keith Dont Go
Høres ut som perfekt bruk for denne!
Pink Floyd! Mer profft, komplett lydbilde skal du leite lenge etter. Dark Side of the moon f.eks har jo lyttervennlige låter alle har hørt, og ingen hater Pink Floyd.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, men folk her kan si en del om hva slags musikk som vil imponere kundene, og det er det trådstarter er ute etter...

OP: Forsøk å finne noe musikk som både kan vise klare rene toner, og også kraftig bass. Såfremt anleggene klarer spille av hele spekteret da...
Vis hele sitatet...
Jeg vil jo ikke bli imponert dersom jeg hater det jeg hører
Sist endret av tafsern; 1. november 2010 kl. 09:47.
In flames - Moonshield

og In flames - pallar anders visa har veldig bra akustike introer! låter veldig bra på ordentlige høyttalere
Hva med Volbeat?
Takker så mye for hjelpen!

Etter litt innspill herfra og noen andre steder, tenkte jeg jeg skulle sette til verks og lage et konkret oppsett på en CD. Dette er det jeg har kommet frem til hittil:

1. Sailing To Philadelphia - Mark Knopfler
2. Crazy - Seal
3. Blinded by The Light (Extended Version) - Manfred Mann´s Earth Band
4. Don´t Know Why - Norah Jones
5. Rat In Mi Kitchen - UB40
6. Jam For The Ladies - Moby
7. Chasing Pirates - Norah Jones
8. Thriller - Michael Jackson
9. Change The World - Eric Clapton
10. In My Heart - Moby
11. Månemannen - VAMP
12. Genesis - Justice
13. No One - Alicia Keys
14. Hotel California - The Eagles

Ikke 100% fornøyd enda, men det begynner å ligne noe. Vet ikke helt hva som mangler, kanskje en sang med veldig klare, rene toner og noen enda mer rocka låter for å få dekket mer av spekteret. Alt av forslag og andre innspill settes som vanlig pris på
Sist endret av Mike Kim; 4. november 2010 kl. 11:28.
En låt som fungerer bra til å vise spennet i anlegg (uten at den egentlig har spesielt rene toner) er Jay-Z sin remix av "Forever Young" Begynner helt uten bass, og når bassen først slår inn er den kraftig. Vise kontrastene bra dersom anlegget du demonstrerer takler overgangen da...


http://open.spotify.com/track/7nmArpOotJ431XYlJXI1vy
▼ ... over en uke senere ... ▼
Michael Jackson har mange gode sanger, test ut med Billie Jean, Rock With You eller den sangen som er kåret som beste instrumental You Rock My World
Drive it like you stole it - The glitch mob(digge og relativt lave frekvenser i denne. Dunker fjell hjemme hvertfall, også er det konge melodi.
http://open.spotify.com/track/6WLeelhUYx8GaWZ0dGIuLJ

Divenire - Ludovico Einaudi(Klassisk med episk melodi og orkester-ish. Litt trøkk i den og.)
http://open.spotify.com/track/6KpO4neDXxGdiEgsivZieY

Bad moon rising - CCR(Hvorfor ikke)
http://open.spotify.com/track/6JR1uaUH7qqXgTEHD2frF8

Tja, her var noen av mine forslag
Motorpsycho og Jaga Jazzist - theme de Yoyo
http://www.youtube.com/watch?v=B-OVPIGokc8

En nydelig låt som vil slå sokkene av kundene dine om annlegget er bra.
Sitat av BetaCam Vis innlegg
Nils Lofgren - Acoustic Live
En innspilling fra 1997, og skiva som gjorde meg hekta på HiFi. Ekstremt godt oppløst til være live. Sjekk ut spor 5.
Vis hele sitatet...
Dette er jo et fantastisk spor for å bare relaxe til, og jeg er fullstendig enig, denne platen er helt utrolig lyd på.
Jeg kunne godt ha tenkt meg en SACD-versjon en gang dersom det ble tatt opp på en foruftig måte.
Hva med Deadmau5?
De har mye bra musikk
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Hva med Deadmau5?
De har mye bra musikk
Vis hele sitatet...
Deadmau5 er vel gjernen "ham" og ikke "de", men det er vel gjerne musikk som ikke svinger så bra på veldig små systemer uansett.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Deadmau5 er vel gjernen "ham" og ikke "de", men det er vel gjerne musikk som ikke svinger så bra på veldig små systemer uansett.
Vis hele sitatet...
Trur det skal gå fint, musikken er komprimert til de grader, så den burde være veldig godt egna til små annlegg. Bedre enn eldre musikk med mer dynamikk.

Finnes sikkert bedre eksempler, men her er et bilde av hva jeg prater om
http://www.eliscasado.com/resources/loudness-war-compression-diagram.jpg

Et lite annlegg vil muligens ha problemer med å få frem de "små" lydene og nyansene, men blandt nyere musikk, spesielt Deadmau5 er alle lydene så fremtredende som du får det omtrent
Sist endret av Bothrops; 19. november 2010 kl. 14:16.