Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 8648
Jeg var på Biltema i dag, der så jeg en "Polyester Herder" som inneholdt 40% "Methyl Ethyl Ketone Peroxide" virker veldig rart at de selger et produkt med 40% aceton peroksid lignende kjemikalie i, på pakka står det ikke at den er branfarlig engang, bare explosiv i lokket beholder ved høy temrapur.
http://en.wikipedia.org/wiki/Methyl_...etone_peroxide
Methyl Ethyl Ketone (også kalt (2) Butanon?) er det nokk.. Da det er noe annet. Men det brukes i sprengstoffet MEKP ja.
Nei, det er faktisk MEKP som brukes i slike produkter. Tror det er noe med at konsentrasjonen av stoffet gjør det ufarlig, samt at det i våt tilstand sikkert er like jævlig som AP å detonere. Sikkert mulig å ekstrahere det, tho.
Haha :P Skal si.. Hvilke andre stoffer er i disse greien da?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Stod og titta på en flaske i garasjen her forleden som også inneholdt METK. Må medgi at jeg ikke husker hva bruksområdet var, men ble noe overrasket over innholdsfortegnelsen. Kan titte nestegang jeg er innom min far.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
skal du ha lage MEKP må du ha MEK. MEKP som herder er ikke ren nok.
Jeg har selv 200-300ml MEK og laget ca 50ml MEKP. Har planer om mer senere.
Sitat av Brainiac Vis innlegg
skal du ha lage MEKP må du ha MEK. MEKP som herder er ikke ren nok.
Jeg har selv 200-300ml MEK og laget ca 50ml MEKP. Har planer om mer senere.
Vis hele sitatet...
Hvor fikk du tak i MEK? Har ikke sett det i noen jernvarer i nærheten, kun hos den norske eterfabrikk.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Hvor fikk du tak i MEK? Har ikke sett det i noen jernvarer i nærheten, kun hos den norske eterfabrikk.
Vis hele sitatet...
MEK er fra noe som lå liggende hjemme og på hytten. Jeg har sendt mail til eterfabrikken om de selger til private og hva prisen er, men har enda ikke fått noe svar.
Skal prøve igjen litt senere.
Wikipedia sier at det er flytende når det er rent, ikke krystall-aktig som mye annent.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Prøv og bland herderen med 40% MEKP med en del AN. Funker sikkert bra som kinaputt det.
Om det står hva med som er oppi så er det bare og regne. Og viss det ikke står hva annet som er der, er det bare et løsemiddel. Vann kansje? Hehe burde ikke være problem og finne ut hva MEKP kan løses opp i.

På wikipedia står det om den industrielle MEKP typen: "For this application, MEKP is dissolved in dimethyl phthalate, cyclohexane peroxide, or diallyl phthalate to reduce sensitivity to shock"

Jeg fant ikke noe om cyclohexane peroxide som kan virke logisk, men en ting fant jeg om diallyl phthalate:

"In the monomeric form, a colorless liquid ester widely used as a cross-linking monomer for unsaturated polyester resins, and as a polymerizable plasticizer for many resins. It polymerizes easily, increasing in viscosity until it finally becomes a clear, infusible solid. The name DAP is used for both the monomeric and polymeric forms. In the partially polymerized from, DAP is used in the production of thermosetting molding powders, casting resins and laminates. Used in many electronic applications where high arc resistance and dielectric strength, low dielectric loss, and good mechanical properties must be maintained under high humidity and temperature conditions. Glass fiber reinforced DAP can be processed by compression molding."
Kan bli interessant det her, står ikke hva det er løst opp i. Sikkert en lekker mix med AN, jeg har ikke noe AP eller noe som kan detnoere ANFO nå. Jeg går ut fra at det ikke er sensetiv nokk til og gå av med BP, da kunne de ummulig solgt det.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nei med BP kan du nokk glemme. Vell, det går sikkert an og få det til og smelle viss du bare kjører på med en kraftig detonator. Vi vet jo om diverse andre ting som blir solgt til gud og værmann hvor som helst, som bare trenger en liten kickstart.
Har en sånn liten boks med sånn herder. Brenner kraftig når du får varmet den opp.

Koke pungte på MEK er 80 grader C. Er det mulig å destillere ut MEK eller MEKP ut av denne herderen?
Si hvis du varmer opp herderen til 80 grader og destillerer, vil man bare få MEK eller MEKP ?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av gærningen Vis innlegg
Har en sånn liten boks med sånn herder. Brenner kraftig når du får varmet den opp.

Koke pungte på MEK er 80 grader C. Er det mulig å destillere ut MEK eller MEKP ut av denne herderen?
Si hvis du varmer opp herderen til 80 grader og destillerer, vil man bare få MEK eller MEKP ?
Vis hele sitatet...
Ut i fra det du skrev der så er du en fare for deg selv og bør ikke nærme deg explosiver, men for og være konstruktiv; Nei, ikke gjør det.
Sitat av Up Vis innlegg
Ut i fra det du skrev der så er du en fare for deg selv og bør ikke nærme deg explosiver, men for og være konstruktiv; Nei, ikke gjør det.
Vis hele sitatet...

Hadde ikke planer om og prøve det,
er ikke dum prøver ikke og varme opp MEKP
mente det bare som et spørsmål.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av gærningen Vis innlegg
Hadde ikke planer om og prøve det,
er ikke dum prøver ikke og varme opp MEKP
mente det bare som et spørsmål.
Vis hele sitatet...
Hvorfor lurte du på det da?

on-topic: lagde 25ml mer MEKP i helgen
Wikipedia sier "aceton peroksid lignende" er det like sensetift eller noe bedre?
Sitat av Gruff Vis innlegg
Wikipedia sier "aceton peroksid lignende" er det like sensetift eller noe bedre?
Vis hele sitatet...
Bedre? Nei, det vil nok være litt mindre sensitivt i og med at en væske har større tilpasningsevne, og det ingen krystallstruktur som må bevares.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Har faktisk testet sensitiviteten på MEKP, og AP står øverst på sensitivitets-listen av de 2
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bare en tanke, kan MEKP (30-40% løsningen) bli brukt til produksion av AP? Istedenfor H2O2.
Sitat av Gruff Vis innlegg
Bare en tanke, kan MEKP (30-40% løsningen) bli brukt til produksion av AP? Istedenfor H2O2.
Vis hele sitatet...
Hæææææ? Hør på navnet til AP - Aceton PEROKSID. Hvis du fjerner hydrogenPEROKSIDEN fra blandingen, tror du virkelig du får AP da?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Bjølg, Methyl Ethyl Keton Peroksid Istedefor Hydrogen Peroksid til å lage AP
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Bjølg, Methyl Ethyl Keton Peroksid Istedefor Hydrogen Peroksid til å lage AP
Vis hele sitatet...
Åherregud, så fjern jeg var! Uansett tviler jeg sterkt på at det vil funke. H2O2 deler få like egenskaper med MEKP.

Note to self: Tenk før eventuelle utspill.
Leste på wikipedia under aceton peroksid at, AP kunne bli dannet hvis du fikke aceton blandet in MEK'et.

http://en.wikipedia.org/wiki/Acetone...ntal_byproduct
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Når du lager MEKP (Methyl Ethyl Keton Peroksid), bruker du MEK(Methyl Ethyl Keton) og H2O2(hydrogen peroksid) + syre som katlysator.

MEK + aceton høres en rar møte å lage AP på, siden hvor kommer peroksiden fra da?
Nei nei, peroksiden MEKP ikke MEK, men selve eksplosive MEKP, bare at den ikke er eksplosiv for den er i løsning med styren noe andre peroksider eller kanskje vann (ikke sikker i det hele tatt). Altså den ufarlige 30-40 methyl ethyl keton peroksid løsningen til produksion av aceton peroxid. Huff-rotete
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Some brainiac sier, Methyl Ethyl Keton for og lage Aceton peroxid høres veldig uvirkelig ut.

Men til dere som lager AP og slikt, har dere faktisk ALDRI lært HVORFOR AP blir dannet?
AP kan ikke lages fra MEKP, fordi MEKP alerede ER et _KETON PEROXID_.

Aceton peroxid er også et Keton peroxid.

Skremmende at dere som experimenterer med slikt ikke harlest grunnleggende bak greia.

Ble litt mye store bokstaver, men kansje noen husker det da.
Takk Up, for at du innførte et element jeg helt hadde glemt å ta med i regningen.
MEKP gir ikke slipp på peroxiden sin? (Klarer ikke og formulere meg her)Aha!
Da er det ute av bildet
Har ikke store kjemi kunskaper, men begyner og fåle at jeg skjønner hva ting betyr og såndt i hverfall, annway wikipedia sa at man måtte passe seg for at (30-40%) MEKP løsning blandet seg med aceton og litt syre, for det kunne danne AP som ikke er i løsning og på grun av urenheter ( eller metaller), detoner uten vidre.
Tenkte kanskje at det skjedde noe som dette:
MEKP+Aceton -> MEK+AP (Kan ikke formlen for MEKP eller MEK)
Eller noe lignende. Men en slik ting kan da ikke finne sted?
Surrer wikipedia/jeg, eller er det noe annent som kunne ha skjedd i eksepelet?
▼ ... over et år senere ... ▼
Ein kompis har noe som heiter herder der er det 30-40% MEKP, dimethyl phthalate 60-70%
Noen som vet hvordan man får ut dimethyl phthalate? Hadde tenkt å fryse det men så komm ei lita stemme i hodet om at du får trykk når man fryser noe, inn i bildet.:P
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Biltemas polyesterherder inneholder kun uttynnet MEKP. Har hørt folk har brukt det suksessfult, men det må nok konsentreres først. Destillasjon er nok en mulighet. Se på koketemperaturer på nettet!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Reinert med beine !
griped's Avatar
jeg må si jeg ikke forstår helt her..

En av dere sier man må ha MEK for å lage MEKP, men hvis man har MEKP på ei flaske fra før så har man vel det. Og da er det vel et sprengstoff? eller ikke fordi det ikke er i høy nok konsentrat? Hva om du kommer opp i 60% da? eller hvor mange % må man ha før det blir et sprengstoff?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
sier seg jo selv at et stoffs egenskaper forandres med konsentrasjonen. Dårlig sammenlikning, men du kan tenke deg at hvis du har en blanding av 50% vann og 50% AP vil ikke blandingen fungere som et sprengstoff.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Ja ok, så det er kun konsentrasjon som har noe og si, men burde det ikke funke greit å fryse det egentlig? for vannet fryser jo først. Eller er det slik at hvis vi har en blanding på 50/50 MEKP/vann og MEKP har et smeltepunkt på -8 så vil ikke blandingen fryse før -4 for eksempel?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Nå er vel ikke MEKP løst i vann, men dimethyl phthalate, cyclohexane peroxide, eller diallyl phthalate som Up sa. Aner ikke om det er mulig å ekstrahere ut MEKP på noen måte.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dette her kunne jeg meget gjerne tenkt meg å finne ut av da jeg har tilgang på flere liter av denne typen herder.

Noen som har noe kurant lesestoff innen dette emnet?
Dimethyl phthalate er på LD50 lista btw.

Kan rekne ut OB på AN/HERDER

Herder: 40% MEKP og 60% C10H10O4

60% C10H10O4 194.18 g/mol = 116.508g
40% C4H10O4 122.12 g/mol = 48.848g

1 mol herder = 165.356 g/mol


C10H10O4 -> C6 + H6 + O2.4
C4H10O4 -> C2.4 + H6 + O2.4

Sum:
8.4 C - trenger 16.8 O
12 H - trenger 24 O

Bonus = 4.8 O


Ny sum:
6 C - trenger 12 O
12 H - trenger 24O

12 + 24 = 36 O


Kvart mol AN gir frå seg 1 O så vi trenger 36 mol AN

Konklusjon:
36 mol AN per mol herder


36*80.043 g/mol (AN) = 2 881.548g ammonium nitrat

165.356 g herder (HERDER MED Dimethyl phthalate SOM LØYSEMIDDEL!)


2881.548 + 165.356 = 3046.904

AN= 2881.548 / 3046.904*100=94.573%
Herder= 165.356/3046.904*100=5.427%


94.573% ammonium nitrat & 5.427% herder

Si ifrå vist feil blir oppdaget!

Lykke til!
Sist endret av Fyllingz; 26. januar 2010 kl. 23:25.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Si ifrå vist feil blir oppdaget!
Vis hele sitatet...
Jeg vet du brukte lang tid på dette, og jeg gjør ikke dette for å være slem.
Jeg skal såve nå da jeg skal på skole i morgen, men før noen kjøper dette, vil jeg først bare påpeke at ALT(!) med denne kalkuleringen er feil
God natt!

Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Kan rekne ut OB på AN/HERDER
Vis hele sitatet...
Nei det kan du ikke... Ikke ennå. Vil du prøve igjen, så se over det aller første der å bruk hodet før du fortsetter. God natt(Igjen).
Sist endret av Up; 27. januar 2010 kl. 01:02.
Jeg tenkte ikke på å bruke herderen i en slags ANFO-komposisjon, men snarere å ekstrahere MEKP på en suksessfull måte.
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg vet du brukte lang tid på dette, og jeg gjør ikke dette for å være slem.
Jeg skal såve nå da jeg skal på skole i morgen, men før noen kjøper dette, vil jeg først bare påpeke at ALT(!) med denne kalkuleringen er feil
God natt!



Nei det kan du ikke... Ikke ennå. Vil du prøve igjen, så se over det aller første der å bruk hodet før du fortsetter. God natt(Igjen).
Vis hele sitatet...
Hmm, søren.
Brukte ikkje så lang tid, trur eg:P

Serriøst, var alt fucka opp?:P
Føler meg bra dum no


Edit: Oj. der tenkte eg vell ikkej heilt på å skrive f.eks 40% av 1 mol MEKP ^^
Dette forandrer jo alt!
Sist endret av Fyllingz; 27. januar 2010 kl. 21:29.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja bra du ser det nå, og det forandrer på alt, så nå er jeg spent på hva det blir forandret til... Finnes dog uendelig mange bedre alternativer enn herder til AN.
60% C10H10O4 194.18 g/mol = 116.508g*60/100=69.9048g
40% C4H10O4 122.12 g/mol = 48.848g*40/100=48.484g

1 mol "herder" = 118.389 g/mol


60% C10H10O4 -> C6 + H6 + O2.4
40% C4H10O4 -> C2.4 + H6 + O2.4

Sum:
8.4 C - trenger 16.8 O
12 H - trenger 24 O

Bonus = 4.8 O
-Bruker oksygenet på karbonet her..

Ny sum:
6 C - trenger 12 O
12 H - trenger 24O

12 + 24 = 36 O


Kvart mol AN gir frå seg 1 O så vi trenger 36 mol AN

Konklusjon:
36 mol AN per mol herder


36*80.043 g/mol (AN) = 2881.548g ammonium nitrat

118.389 g/mol "herder" (HERDER MED Dimethyl phthalate SOM LØYSEMIDDEL!)


2881.548 + 118.389 = 2999.937

AN= 2881.548 / 2999.937*100=96.054%
Herder= 118.389/2999.937*100=3.946%

96.054% ammonium nitrat & 3.946% herder


Fortsatt feil?:S

Edit: Herder til AN er vel ikkje den mest geniale ideen, nei:P
Sist endret av Fyllingz; 27. januar 2010 kl. 21:38.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ok, alt er fortsatt feil... Du vet tydeligvis ikke hvordan slikt skal regnes, eller hvordan man i det hele tatt starter.
Hva skal du finne ut? Du skal finne ut hvor mye herder som trengs for å oksygenbalansere AN.
Hva må man finne ut da? Hvor mange mol av ditt og datt som er i herderen.
Hvordan finner man ut det? Man kan ta utganspunkt i 100 ml herder, å ta de 60 ml med C10H10O4 og gange det med massetettheten. Gjør også det samme med MEKP. Del vektene med molvektene, så har du anntall mol. Det er nesten 50-50(molært) så du har en pekepin når du nærmer deg riktig regning.

Sånn, da får du en sjangse til, så nå var jeg snill Som du ser var du heftig på jordet... Heftig!
Okey, let's try again!

Utgangspunk 100ml.

Herder inneholder 60%(meir eller mindre) Dimethyl phthalate & 40% MEKP.

Dimethyl phthalate
60ml * tettleiken til Dimethyl phthalate = Mol massen
60ml*1.19 g/cm3 = 71.4 gram
71.4g / 194.184 g/mol = 0.367692498 mol

1 mol Dimethyl phthalate(C10H10O4) har ein negativ OB på:
-1600/194.184 g/mol*(2*10 + (10/2) - 4) = -173,031764% OB
(Altså 1kg Dimethyl phthalate trenger 173.032 mol O)

X/71.4g=-173.032% OB/194.184=(Setter ikkje opp stykket!) -63.623% OB

Konklusjon: 60ml Dimethyl phthalate trenger 12.355 mol O for å bli OB(altså negativ OB på -63.623%)
"Fekk høre at denne burde eg bare droppe, men eg var halveis så eg bare fortsatte"^^


MEKP
40ml*tettleiken til MEKP = Mol massen
40ml*1.15 g/cm³ = 46 gram
46g / 122.12 g/mol = 0.376678677 mol

1 mol MEKP har ein negativ OB på:
-1600 / 122.12 g / mol * (2*4 + (10 / 2) - 4) = -117.917% OB

X/46g=-117.917% OB/122.12g=(Setter ikkje opp stykket!)-44.417% OB

Konklusjon: 46g MEKP trenger 44.417 mol O




Nå til OB rekninga!

"Herder" trenger -44.417% OB + -63.623% OB = -108.04% OB
(Trenger 108.04 mol O)

-AN har ein positiv OB på 20%.

Men kor mange mol AN trenger vi?
108.04/20=mol AN = 5.402 mol AN.. No virker ting litt feil

Her er mitt nye resultat(MEd løyse middelet): bland ut 100ml herder med 432.392g AN

Uten løyse middelet: 44.417/20=2.*** * 80.043 = 177.763g AN


Okey..
@Up: Eg følgte det du sa heilt til eg blei usikker og ikkje vista kva eg skulle gjer, så gjor eg ein eigen teori.
Men virkelig eg har bare -4 i matte og er ikkje noe geni, så eg gir opp!:P
(Jupp, dette er mitt forsvar)
Jepp Up du er snill :P

Eg henter nokk opp dette temaet når eg begynenr på VG

Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Okey, let's try again!

Utgangspunk 100ml.

Herder inneholder 60%(meir eller mindre) Dimethyl phthalate & 40% MEKP.

Dimethyl phthalate
60ml * tettleiken til Dimethyl phthalate = Mol massen
60ml*1.19 g/cm3 = 71.4 gram
71.4g / 194.184 g/mol = 0.367692498 mol

1 mol Dimethyl phthalate(C10H10O4) har ein negativ OB på:
-1600/194.184 g/mol*(2*10 + (10/2) - 4) = -173,031764% OB
(Altså 1kg Dimethyl phthalate trenger 173.032 mol O)

X/71.4g=-173.032% OB/194.184=(Setter ikkje opp stykket!) -63.623% OB

Konklusjon: 60ml Dimethyl phthalate trenger 12.355 mol O for å bli OB(altså negativ OB på -63.623%)
"Fekk høre at denne burde eg bare droppe, men eg var halveis så eg bare fortsatte"^^


MEKP
40ml*tettleiken til MEKP = Mol massen
40ml*1.15 g/cm³ = 46 gram
46g / 122.12 g/mol = 0.376678677 mol

1 mol MEKP har ein negativ OB på:
-1600 / 122.12 g / mol * (2*4 + (10 / 2) - 4) = -117.917% OB

X/46g=-117.917% OB/122.12g=(Setter ikkje opp stykket!)-44.417% OB

Konklusjon: 46g MEKP trenger 44.417 mol O




Nå til OB rekninga!

"Herder" trenger -44.417% OB + -63.623% OB = -108.04% OB
(Trenger 108.04 mol O)

-AN har ein positiv OB på 20%.

Men kor mange mol AN trenger vi?
108.04/20=mol AN = 5.402 mol AN.. No virker ting litt feil

Her er mitt nye resultat(MEd løyse middelet): bland ut 100ml herder med 432.392g AN

Uten løyse middelet: 44.417/20=2.*** * 80.043 = 177.763g AN


Okey..
@Up: Eg følgte det du sa heilt til eg blei usikker og ikkje vista kva eg skulle gjer, så gjor eg ein eigen teori.
Men virkelig eg har bare -4 i matte og er ikkje noe geni, så eg gir opp!:P
(Jupp, dette er mitt forsvar)
Jepp Up du er snill :P

Eg henter nokk opp dette temaet når eg begynenr på VG
Vis hele sitatet...
SEr at eg har skrevet at AN og ditta andre trenger så mange mol O, vell det var feil! Det er bare % på den negative OB'en deira!
Sist endret av Fyllingz; 28. januar 2010 kl. 18:33.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Skal gå over dette når jeg har tid! Har nok lekser å gjøre. Hva du har i matte på ungdomskolen er urelevant. Jeg hadde meget lav karakter.

PS: Unødvendig å gjøre det 1000 ganger vanskeligere enn det er.
Sist endret av Up; 28. januar 2010 kl. 18:49.
▼ ... noen uker senere ... ▼
er det noen som vet om butikker som selger MEK eller er det bare i land hvor geiter er vanlige husdyr?
Hjelle kjemi har det ettersom jeg kan huske, dog i 200 liters fat.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kjedelig streiting
Hvor stor er sensitivitetsforskjellen på AP og MEKP? Såpass stor at man bør vurdere å skifte primær?

Ellers så burde vel denne limtuben være en grei kilde til MEK? Står at den bare inneholder MEK, selv om konsentrasjonen er på 75-85%
kjedelig streiting
Anyone?

Hvordan er sensitiviteten iforhold til de andre peroksidene? Er det vits å bruke med tanke på at den er flytene og kanskje litt mindre håndterbar?
MEKP er faktisk litt mer stabil enn de andre peroksidene.
Selv om man ikke skulle tro det siden dette sprengstoffet er i væskeform og disse sprengstoffene ofte er ganske så følsomme for slag.
Riktig nok blir det veldig spekulativt å begynne å sammenligne krystallstrukuren i feks. AP og flytende MEKP, men dette sier kanskje mer om AP enn MEKP?

Flytende sprengstoff er egentlig genialt til bruk innenfor boosting så lenge man har beholdere som egner seg godt til denne type formål.
Grunnen til dette er den naturlig høye densiteten i tillegg til det jeg nevnte ovenfor når det kommer til følsomhet for slag.
Dette er dog litt motstridende i forhold til andre sprengstoffer der høyere densitet som oftest betyr at det blir mye vanskeligere å detonere.
Du ikke nødvendigvis nødt til å bruke kun flytende MEKP, du kan jo lage MEKPAN istedenfor.