Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1476
Hei,

Har en gammel, og ganske sikkert en elendig strømforsyning. Cieftec APS-550.
Jeg må nok se meg etter en ny en, og lurer på hva som er anbefalt?

Grunnen til at jeg nå ser meg etter ny er at jeg plutselig har gått fra 300fps i CS til rundt 90. Dette helt ut av det blå. Jeg har nå prøvd å formatere, legge inn alt av nyeste drivere osv uten hell. PC`en responderer kjapt osv, men den sliter i spill.

Er det noe form for test jeg kan kjøre for å se hva som faktisk lider? For alt jeg vet kan det være GPU, like så godt som CPU, eller PSU. Årsaken til at jeg tipper PSU er fordi den er gammel og mest sannsynlig til å faile.


Oppsettet er:

Intel i5 4670k
GIGABYTE GA-Z87P-D3
GTX 660
SAMSUNG EVO 120GB SSD
Western Digital 500GB 7200RPM
Chieftec APS-550

BENQ XL2420T (1920x1080@120)


All hjelp til å finne ut av dette mottas med stor takk og KP! Håper noen kloke hoder kan hjelpe
Først og fremst, om du skal kjøpe ny strømforsyning, gå for EVGA superNOVA.

Har du testet temperaturene? Last ned HW-Monitor og test temperaturen etter et game og to.
Relevant: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Merkelig at du har hatt høyere FPS før, og plutselig dropper, eneste jeg kan tenke meg til er temperaturen..

GPU'en din begynner også å bli litt gammel gjerne, og om budsjett/penger rekker til et nytt, gå for det. Gjerne en 960/970, eller evt. vente til den nye serien til Nvidia
Sitat av Blixus Vis innlegg
Først og fremst, om du skal kjøpe ny strømforsyning, gå for EVGA superNOVA.

Har du testet temperaturene? Last ned HW-Monitor og test temperaturen etter et game og to.
Relevant: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Merkelig at du har hatt høyere FPS før, og plutselig dropper, eneste jeg kan tenke meg til er temperaturen..

GPU'en din begynner også å bli litt gammel gjerne, og om budsjett/penger rekker til et nytt, gå for det. Gjerne en 960/970, eller evt. vente til den nye serien til Nvidia
Vis hele sitatet...
Tviler litt på temperatur, for da skulle vel FPS vært fin fram til PC`en blir varm. Men skal absolutt ta en titt på det.

Problemet er som sagt at alle settings står på low osv, men PC produserer ikke mer enn 90-100 fps ustabilt. Tidligere lå den helt fint på 300 uten problemer
Har du oppdatert alle drivers?

Om du har oppdatert, prøv å installere en tidligere versjon. Har du ikke oppdatert, oppdater.
Ja, alle drivere er oppdatert. Jeg vet i alle fall at skjermkortdriveren jeg hadde før jeg formaterte var 2 hakk eldre enn den jeg har nå, og PC`en var akkurat likedan da også.

Noen som får noe ut av dette da?


http://bildr.no/thumb/R21UanhU.jpeg
Sist endret av KarlsenK; 4. februar 2016 kl. 13:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gode temperaturer, men var dette etter du har spilt?
Ja, men ikke mer enn typ 20 min. Hadde ikke tid til mer.. Tviler som sagt på temp altså. Det er noe annet som brått har skjedd, og siden formatering og drivere fikser biffen så må det jo være noe som har tatt mer eller mindre kveld?
Jo godt mulig.. Kan dessverre ikke hjelpe med så mye mer, da dette hørtes merkelig ut..
Kan anbefale å kjøpe nytt skjermkort, tror ikke du trenger ny strømforsyning ettersom 970 skjermkortet (og lignende) han en anbefalt strømforsyning på 500W.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Etter den nye oppdateringen med R8 Revolver har alle droppet i FPS, har ikke hørt noen som har droppet så ekstremt som deg da :/

Jeg tviler på at det er strømforsyningen som Blixus sa, men heller skjermkortet som begynner å slite. Jeg ville oppgradert skjermkortet til ett 970 hvis du har penger til det, men som Blixus også sa så kommer den nye Nvidia serien ut til sommeren. Hvis du klarer å vente så er det kanskje det smarteste

Håper du klarer å finne ut av noe.
Sitat av TrixuTheGamer Vis innlegg
Jeg ville oppgradert skjermkortet til ett 970 hvis du har penger til det, men som Blixus også sa så kommer den nye Nvidia serien ut til sommeren. Hvis du klarer å vente så er det kanskje det smarteste

Håper du klarer å finne ut av noe.
Vis hele sitatet...
Som fersk eier av Msi Gtx970 Gaming 4g så kan jeg støtte meg til dette å si at det er et sabla bra kort i denne prisklassen.

Er rimelig spent på hva prisen på entrylevel kortene blir i den nye nvidia serien og om det i det hele tatt er noe som kommer på markedet fra første stund... GTX 970 kommer nok til å være relevant en liten stund til. Prisen kommer dog til å falle (hvis kronekurs anntas å holde seg stabil)
Sist endret av Mxzyzptlk; 12. februar 2016 kl. 10:15.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Problemet her er at jeg vet at andre med samme skjermkort og prosessor kjører cs mye bedre enn dette. Er det naturlig at et skjermkort plutselig skal begynne å dø ut som dette etter kun 2-3 år? Jeg kjørte en del tester med 3D mark og der kommer jeg faktisk helt normalt ut. Så noe tyder på at cs plutselig krever mer enn før? Jeg husker jeg lå stabilt på 300fps for et år tilbake :s

CS:GO er jo CPU tungt, og ikke så tungt til gpu. Dog, CPU får full score som den skal i 3D mark den også.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Du har helt rett i at CS:GO er CPU-heavy. Har du sjekket RAMen? Viktig at den kjører på høyest mulig frekvens, for å hjelpe CPUen på vei.

Det hørest dog ikke ut som et utelukkende maskinvareproblem. Har du forsøkt å installere Windows (ev. CS:GO) på nytt?
Sist endret av Slaps; 25. februar 2016 kl. 01:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Slaps Vis innlegg
Du har helt rett i at CS:GO er CPU-heavy. Har du sjekket RAMen? Viktig at den kjører på høyest mulig frekvens, for å hjelpe CPUen på vei.

Det hørest dog ikke ut som et utelukkende maskinvareproblem. Har du forsøkt å installere Windows (ev. CS:GO) på nytt?
Vis hele sitatet...
Ja, har kjørt clean install av alt. Formatert og fiksa alle drivere etc. Har ikke sjekket RAM nei. Det eneste jeg vet er at Windows detekterer alle 8GB i alle fall. Men skal sjekke frekvens.

Er helt nede i 80-90 fps hvis jeg spiller gungame for eks. Og offline med 5 boter så snakker vi 120-130 fps ustabilt. Det er liksom ikke i nærheten av hva maskina skal være kapabel til. Som nevnt over så har jeg kjørt 300 stabilt tidligere, så det er noe som ikke stemmer.