Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 14673
Hei, jeg venter et brev fra politiet angående en sak jeg er siktet i. Jeg er myndig, men bor hjemme. Foreldrene mine åpner ikke posten min, men om de ser et brev fra politiet vil de reagere ganske kraftig.. Noen måte jeg kan forklare dette på? Finnes det noen "lovlige" grunner til å få brev fra politiet?
Det enkleste er vel å intercepte postmannen?
Tja du kan jo si du er innkalt som vitne i en sak? Du så et slagsmål feks?
Tror jeg ville satset på å sjekke posten før foreldrene mine hver dag
C89
Trådstarter
3 0
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det enkleste er vel å intercepte postmannen?
Tja du kan jo si du er innkalt som vitne i en sak? Du så et slagsmål feks?
Vis hele sitatet...
Jeg er som regel på jobb når foreldrene mine henter posten, så de ser brevet først uansett. Å si at jeg ble kalt inn som et vitne er ikke så dumt, nei. Takk for tipset!
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Si du har søkt på jobb der du trengte å vise politiattest.
Eller bare fortell foreldrene dine sannheten? Er du siktet KAN det jo hende at du får en reaksjon og da kan det være like greit at foreldrene dine spiller på lag med deg!
Alle brev jeg har fått fra politiet har vært såpass anonyme at det ikke er mulig å se hvem det er fra, så her kan du finne på egentlig hva som helst.
C89
Trådstarter
3 0
Sitat av Clayton Vis innlegg
Si du har søkt på jobb der du trengte å vise politiattest.
Vis hele sitatet...
Blir litt lite troverdig

Sitat av woff Vis innlegg
Eller bare fortell foreldrene dine sannheten? Er du siktet KAN det jo hende at du får en reaksjon og da kan det være like greit at foreldrene dine spiller på lag med deg!
Vis hele sitatet...
Du kjenner ikke foreldrene mine

Sitat av McLovin Vis innlegg
Alle brev jeg har fått fra politiet har vært såpass anonyme at det ikke er mulig å se hvem det er fra, så her kan du finne på egentlig hva som helst.
Vis hele sitatet...
Trodde brev fra politiet hadde "Politiet" skrev på konvolutten med stor skrift
Nå vet jeg ikke hva du er siktet for, men det går jo alltids ann å pynte litt på sannheten med et lovbrudd som kanskje er litt enklere å svelge for de. F.eks drikking på offentlig sted eller noe i den retningen.

Jeg var litt i samme situasjon for mange år siden da jeg testet positivt for cannabis første dagen i militæret. Bodde hjemme og forelegget kom i posten. Og ja, det står politiet på konvolutten, men her kan det jo ha forandret seg da dette er snart 12 år siden. Skal sies at jeg la alle korta på bordet når det kom og det gikk greit for meg, men foreldre reagerer vel ulikt.
Ved 2 anledninger der jeg fikk brev og andre gangen ringte politiet far min og spørte etter meg, drog jeg den som nevnt ovenfor, sa jeg skulle inn som vitne. Gikk fint begge gangene Husker dog jeg var rimlig forbanna for at de ringte far min bare fordi jeg ikke fikk tatt telefonen og ringt tilbake innen 5min De hadde jo taushetsplikt hva det gjaldt, men å holde på slik er sleipt as, hva skal foreldre tro når purken ringer etter barna sine
Sitat av C89 Vis innlegg
Trodde brev fra politiet hadde "Politiet" skrev på konvolutten med stor skrift
Vis hele sitatet...
Mulig det varierer fra distrikt til distrikt, men mener bestemt at mine brev har vært helt anonyme. Fikk ett med stor logo på konvolutten etter at jeg trakk tilbake en anmeldelse, men det er det eneste tror jeg.
Flere distrikter har sluttet å sende ut brev med logo på fordi de fikk klager fra almennheten. Husker det var en nyhetssak om akkurat dette. Mulig at hele landet er sluttet med logo.

Har selv fått innkalling til avhør, og diverse rettspapirer fra politiet. Alle brevene har vært blank og uten logo. Slik det bør være.
ring og spør om du kan hente brevet ?
Alle ganger jeg har fått brev og inkallinger ifra politiet har det vært både logo og det har stått ''Politiet'' med stor skrift.
Eneste av brev jeg har fått fra de som har vært blankt og uten noe logo var når jeg fikk nytt pass.
Sitat av mo66y Vis innlegg
Ved 2 anledninger der jeg fikk brev og andre gangen ringte politiet far min og spørte etter meg, drog jeg den som nevnt ovenfor, sa jeg skulle inn som vitne. Gikk fint begge gangene Husker dog jeg var rimlig forbanna for at de ringte far min bare fordi jeg ikke fikk tatt telefonen og ringt tilbake innen 5min De hadde jo taushetsplikt hva det gjaldt, men å holde på slik er sleipt as, hva skal foreldre tro når purken ringer etter barna sine
Vis hele sitatet...

Vel det første foreldre vil tenke er at det gjelder noe kriminelt. Så vil hodet fylles opp med alle slags tanker om hva som kan være grunnen til telefonsamtalen/brevet fra snuten. Vold, narkotika, smugling, tyveri, fyllekjøring, underslag, voldtekt eller drap kanskje?

Om det da bare gjelder en liten fyrings så kanskje ikke reaksjonen så ille som en ville trodd? Husk at foreldre er flinke til å se for seg det aller verste, og om de har sett et brev fra snuten og likevel klart å ikke åpne det så vil de ha rukket å tenke og se for seg allverdens elendighet.
Sist endret av frtoretang; 4. august 2015 kl. 17:27.
Kan si du har vært på utdanningsmesse eller no der politiet hadde stand og du skrev deg opp på nyhetslisten deres og fikk nå en brosjyre ang jobbmuligheter innenfor politiet eller noe i den duren.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Alle brev jeg har fått fra politiet har vært såpass anonyme at det ikke er mulig å se hvem det er fra, så her kan du finne på egentlig hva som helst.
Vis hele sitatet...
Hver eneste gang jeg har fått brev fra politiet så styr det helt tydelig at det er ifra politiet,ikke noe anonymt i det hele tatt.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Alle brev jeg har fått fra politiet har vært såpass anonyme at det ikke er mulig å se hvem det er fra, så her kan du finne på egentlig hva som helst.
Vis hele sitatet...
Hehe å ja? Alle jeg har fått har vært hvite med POLITI i rød skrift over hele brevet.
Jeg har en nær slektning som mottok ett brev fra politiet ein gang. Dette var vel for ett par års tid siden eller noe. Om jeg ikke husker helt feil, så stod det POLITI med ganske store (svarte?) bokstaver utenpå den konvolutten.

Men hva om foreldrene krever å få lese hva som står i det aktuelle brevet? Kanskje dem blir så bekymret (eller nysgjerrige) på grunn av politi-brev, at dem har lyst til å lese dette brevet selv?
Sitat av Poppis Vis innlegg
Jeg har en nær slektning som mottok ett brev fra politiet ein gang. Dette var vel for ett par års tid siden eller noe. Om jeg ikke husker helt feil, så stod det POLITI med ganske store (svarte?) bokstaver utenpå den konvolutten.

Men hva om foreldrene krever å få lese hva som står i det aktuelle brevet? Kanskje dem blir så bekymret (eller nysgjerrige) på grunn av politi-brev, at dem har lyst til å lese dette brevet selv?
Vis hele sitatet...
De kan ikke kreve. Er man myndig er det kun din sak.
Jeg har fått noen brev fra politiet de siste to årene, og hver gang står det som nevnt ovenforr "POLITIET" i store svarte blokk-bokstaver. Prøv å finn ut når posten leveres hos dere kanskje, vi får vår mellom 01-03 hver natt.
Sist endret av SoppVandreren; 4. august 2015 kl. 21:08.
Får du brev fra politiet har de store blokkbokstaver utenpå konvelutten. Hvorfor fikk du dette brevet? Jo du er innkalt som vitne i en voldssak på byen, ikke værre enn det. Men, etter hva du skrev til svar fra en annen kar her:

Eller bare fortell foreldrene dine sannheten? Er du siktet KAN det jo hende at du får en reaksjon og da kan det være like greit at foreldrene dine spiller på lag med deg!

Du kjenner ikke foreldrene mine


Hva gjør du om de faktisk åpner brevet? Nå kjenner ikke jeg til alvorlighetsgraden i saken, men kanskje det lureste er å spille med åpne kort?
Sist endret av $pliffeN; 4. august 2015 kl. 21:20.
Si at du har bestilt ordinær politiattest med tanke på sikkerhetserklæring i jobbsammenheng.
Jeg bestilte et her om dagen og fikk mitt i dag. Brevet kom med POLITIET skrevet i store svarte blokkbokstaver.

( På mitt stod det heldigvis Intet å bemerke )
Jobber i posten ser hverdag politi i blokkbokstaver, ser også mottakere. Verste er når jeg ser familie eller venner sine navn... Da blir jeg nysgjerrig
Fikk et FF fra polisen for en stund siden, og da hentet samboer posten. Stod politiet på brevet, og det var ikke til å ta feil av.

Jeg var 100% sikker på at det var svar på en våpensøknad jeg hadde inne, og åpnet derfor brevet sammen med samboer. Så var det faen ta et forelegg for urinering på offentlig sted..hadde vært ute et par helger tidligere og hadde en times tid hvor jeg husker lite, og hadde efter sigende pisset i en hekk mens snuten så på.

Jævla flaut når man er over 30 år og har kids osv.

Over tid trådstarter: har du ikke en kompis, eller en søster/bror som kan gå igjennom posten?
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Si at du har bestilt ordinær politiattest med tanke på sikkerhetserklæring i jobbsammenheng.
Jeg bestilte et her om dagen og fikk mitt i dag. Brevet kom med POLITIET skrevet i store svarte blokkbokstaver.

( På mitt stod det heldigvis Intet å bemerke )
Vis hele sitatet...
Fikk du bare "bestilt" det sånn uten videre? Da jeg på starten av året skulle søke om politiattest måtte jeg legge ved en fil i form av dokumentasjon fra min arbeidsgiver, som bekreftet formålet med søknaden
Den undervurderte
Enkelt og greit, det er, hvis du har lappen da.... Fartsbot? forenklet forelegg og forelegg har samme konvolutt, har ihvertfall jeg fått, så...
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Enkelt og greit, det er, hvis du har lappen da.... Fartsbot? forenklet forelegg og forelegg har samme konvolutt, har ihvertfall jeg fått, så...
Vis hele sitatet...

Kommer ikke de i vinduskonvolutt, og andre kjipere brev fra snuten kommer uten vindu?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kommer ikke de i vinduskonvolutt, og andre kjipere brev fra snuten kommer uten vindu?
Vis hele sitatet...
Nope, ihvertfall ikke for et par år siden.
Dere er så konkrete. Er det virkelig så enkelt som å finne en forklaring på konvolutten, så skjønner ingen noe?

La oss tenke oss at jeg er din (trådstarters) mor. Dette brevet fra politiet kommer. Det står POLITIET med store bokstaver på konvolutten, og jeg har ikke tenkt noe videre over det fordi det kan være alt mulig. Men når du kommer hjem husker jeg brevet og sier at "det ligger et brev fra politiet på kommoden i gangen!". Jeg er litt spent og forventer en oppdatering om innholdet når det er åpnet.

Vanligvis er du ikke så ivrig etter å åpne post, det hender den blir liggende i flere dager før den blir åpnet, og konvolutten blir gjerne revet opp i gangen eller på kjøkkenet mens du glaner inn i kjøleskapet og ser etter noe å drikke. Men denne gangen griper du konvolutten, og fosser avgårde inn på rommet for å åpne alene. Eller kanskje du ikke fosser. Du står med konvolutten i hånda og kikker i kjøleskapet og prøver å late som om alt er normalt før du går på rommet for å åpne konvolutten. Men De Spesielle Mammaantennene har allerede vært aktivert, og det er sikkert at du på dette tidspunktet gjør noe som får alarmen til å gå. Fra nå av, siden du har fått brev fra politiet og har gjort et eller annet litt annerledes enn du pleier, er De Spesielle Mammaantennene stilt på "ekstra følsom og på vakt" og du har egentlig ingen sjanse hvis du skulle prøve deg på en løgn. Ja, du kan lyve og forsøke å lure meg, og jeg vil selvfølgelig ikke vite nøyaktig hva du lyver om, men jeg vil vite at du lyver. Helt sikkert!

Og der kommer du altså ut igjen for å forklare brevet. "Innkalt som vitne" eller "Fra hittegodskontoret". Og siden De Spesielle Mammaantennene er stilt på følsom vet jeg at du juger med en gang. Du virker bare for rolig, for avvæpnende, for likegyldig, snakker for fort eller for sakte, ser meg for mye eller for lite i øynene - et eller annet er det, og jeg ser det. Jeg har tross alt gransket alle nyanser av deg i nærmere 20 år. Som oftest med stoltet, må jeg legge til, men akkurat nå blir jeg bekymret.

Men så vil jeg jo ikke si rett ut at jeg tror du juger. Du tror du kan lure meg, og jeg lar deg som oftest tro det. Dessuten er du jo myndig. Så jeg later som om jeg tror deg etter noen oppfølgingsspørsmål. Og jeg tenker at sannheten dukker nok opp etterhvert, og jeg bestemmer meg for å følge med i tilfelle gullungen trenger hjelp til noe. For noe litt alvorlig må det jo være når du vil holde det skjult? Og jeg grubler på hva du lyver om, og håper at du bare har pissa på offentlig sted og ikke slått ned noen i drosjekøa. Noen ganger kan fantasien bli verre enn virkeligheten, og det kan til og med hende at jeg kikker litt innom rommet ditt en gang du er borte, bare for å se om brevet tilfeldigvis ligger fremme på skrivebordet. Noe det ikke gjør, og det gjør meg enda mer sikker på at det var noe med det der brevet... Tross alt ligger det meste annet og slenger på det der rommet.

Jeg venter og vet at sannheten nesten alltid dukker opp til slutt.

Om kanskje 20 år, når du har din egen lille pode som står der og tror han lurer deg, "Nei, det er ikke min snus, jeg bare har den i lomma fordi Fredrik ikke kunne ta den med hjem selv", og du later som om du tror på ham fordi det er enklest sånn og du vil gi poden følelsen av at du stoler på ham og at han har et privatliv.. Da skjønner du det.
Sist endret av Susa; 8. august 2015 kl. 09:07.
For å lyve troverdig må du ut med "informasjon", der du innrømmer at du har gjort noe feil, men ikke riktig så ille som å røyke hasjnarkotikasprøyter. Et godt eksempel er: "jeg har fucka opp, pissa på byen framfor politiet" eller "klaska til en fyr som så på dama mi", kun kreativiteten setter grenser. Hvis du går ut med et stykke "avslørende" informasjon så er det større sjanse for at mora di tror på deg.
Den enkleste løsning: si at du urinerte offentlig.
Sekundært; vitne til slåsskamp.

Du kan kanskje stokke om fordi du bør ha en anelse om hvor lette de er å lure.

Men du mener kanskje at foreldrene dine ikke gå god for en slik forklaring ?

At du slo til en fyr (nevnt over) er et dårlig forslag, dette kan henge med deres bilde av deg for alltid ("dette hadde vi aldri trodd om han")

Til syvende og sist så er det uhørt å åpne andre post. Vil de ikke tro deg så får du bare la dem være mistenksomme.

Husk også at det med å være vitne til slåsskamp lett kunne helt i virkeligheten. Tror du de ville se brevet da ?
Sist endret av [protus]; 8. august 2015 kl. 20:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vandelsattest eller våpensøknad sendes også i de samme konvoluttene.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Alle brev jeg har fått fra politiet har vært såpass anonyme at det ikke er mulig å se hvem det er fra, så her kan du finne på egentlig hva som helst.
Vis hele sitatet...
Alle brev jeg har fått fra politiet står det klart og tydelig hvem det er fra, altså Politiet, så ville ikke satset på den!
rart, det logiske er vel at brevet kommer ano, ikke med POLITI på konvolutten? mine politi brev har kommet ano, så det gjikk greit, problemet var at jeg var på en lengre ferie tur, så fattern åpnet brevet, og fikk se hele jævla bullshittet(et forenklet forelegg, husker ikke for hva), jeg sa bare at det hadde vært nor krøll i fylla, gikk greit.
Nå kommer det litt an på hvor alvorlig forbrytelsen du har begått er, og om brevet er anonymt/blankt. Du kan finne på en god unnskylding, men det kan likevel hende at moren eller faren din forlanger å se brevet ettersom det er sansynlig at det står "Politi" eller noe sånt. Hvis dette skjer, kan de miste tilliten til deg. Det kan være lurt langsiktig å være ærlig med foreldrene dine - de kan jo også gi deg støtte under saken. Av egen erfaring vil ofte foreldre hjelpe barna sine, ikke bare bli sinte.

Men lykke til
Sitat av mo66y Vis innlegg
Fikk du bare "bestilt" det sånn uten videre? Da jeg på starten av året skulle søke om politiattest måtte jeg legge ved en fil i form av dokumentasjon fra min arbeidsgiver, som bekreftet formålet med søknaden
Vis hele sitatet...
Jepp, helt uten videre. Bestilte i xanax rus og hadde glemt det helt. Fikk grise noia sjæl da det var et pol10 brev i posten. <----- Surrehue meg ja :P
Var i samme situasjon da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine.
De lurte veldig på hvorfor jeg hadde fått et brev fra "Polititet i (fylke)", som var merket tydelig på utsiden av konvolutten.
Er forsåvidt enig med woff: "Eller bare fortell foreldrene dine sannheten? Er du siktet KAN det jo hende at du får en reaksjon og da kan det være like greit at foreldrene dine spiller på lag med deg!"
Jeg gjorde i derimot som C89 foreslo: "Tja du kan jo si du er innkalt som vitne i en sak? Du så et slagsmål feks?"
Lykke til!
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hei! fikk nettopp et brev om at jeg har hatt en "sak" på meg at jeg røykte hasj i februar?? ahaha det står liksom at det har blitt henlagt ved bevisets stilling og det står at gjerningsplassen var adresse min lol, di har ikke tatt meg på noe og jeg har ikke visst om noen ting, hva kan ha skjedd? har noen anmeldt meg elns
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jepp, og så har de ikke klart å underbygge anmeldelsen med noe bevis og derfor er saken henlagt.