Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 7582
Leste akkurat denne artikkelen på aftenposten. Hva mener dere? Selv synes jeg dette blir for dumt, har politiet virkelig ikke andre ting å ta seg av? Jaja, dette er vel bare resultatet av en rødgrønn regjering, vi må jo være et prakteksempel på en "bobleplastgenerasjon".
Det er faen meg på tide de idiotene på sykkel også får lære en lekse. De krever ALLE rettigheter, men de velger å ikke oppfylle noen av sine plikter i trafikken!
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Leste akkurat denne artikkelen på aftenposten. Hva mener dere? Selv synes jeg dette blir for dumt, har politiet virkelig ikke andre ting å ta seg av? Jaja, dette er vel bare resultatet av en rødgrønn regjering, vi må jo være et prakteksempel på en "bobleplastgenerasjon".
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig problemet med at en trafikant som ikke følger trafikkreglene får sin straff - akkurat som alle andre idioter i trafikken?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ser heller ikke hva saken er her.
syklister er regnet som trafikanter, og skal følge trafikkreglene like mye som biler.

900kr syns jeg var billig faktisk.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Leste akkurat denne artikkelen på aftenposten. Hva mener dere? Selv synes jeg dette blir for dumt, har politiet virkelig ikke andre ting å ta seg av? Jaja, dette er vel bare resultatet av en rødgrønn regjering, vi må jo være et prakteksempel på en "bobleplastgenerasjon".
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager klarer du å blande dette sammen med hvilken regjering som styrer? Det har da vært forbudt å kjøre på rødt lys så lenge jeg har levd i alle fall...

Syns ellers at det er fint at de som bryter trafikkreglene blir tatt, fyllekjørere som de som kjører på rødt lys. Kanskje de da lærer at det må ta hennsyn til andre i trafikken og ikke bare tenke på seg selv...
En syklist plikter til å følge trafikkreglene på samme måte som bilistene. Jeg er temmelig lei syklistenes oppførsel i trafikken og synes dette er på sin plass.
Som bilist i Oslo synes jeg syklistene skal følge de reglene som bilistene har ettersom de skal ha de samme rettighetene på veiene. Får ikke sagt hvor irriterende syklister som står millimeteren unna bilene, sniker seg langsomt fremover og i tillegg skal sykle på rødt og skape ulykkes muligheter. Mye hodeløs sykling i Oslo. Syklistene tror ikke trafikkreglene gjelder av en eller annen grunn, er vel alltid bilisten sin feil?
Rett fortjent at han fikk bot, neste gang får han gå av sykkelen og gå over fortauet som alle andre.
Synes det er veldig bra av politiet, å kjøre bil i Oslo kan være veldig ekkelt med tanke på alle syklistene med musikk på ørene som veiver rundt. Og vis det skjer en ulykke kan du banne på at sjaføren av bilen får skylden uansett...
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Synes det er positivt, jeg. Syklister liker å veksle mellom å følge bilistenes regler og fotgjengernes regler, det er mildt sagt frustrerende når man kjører.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Nytt lavmål for syklister i traffiken.
– Jeg sykler på rødt hver dag, som mange syklister gjør når de skal frem i trafikken, men jeg ser meg for, presiserer han.
Vis hele sitatet...
I følge denne karen kan man likegreit kjøre bil på rødt og da, så lenge man ser seg for?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det kan være farlig å la folk ta egne avgjørelser, så det tryggeste er nok å forby alt som kan være farlig og bøtlegge hardt alle som ikke respekter forbudene.

Jeg synes det bør være lov både å gå å sykle på rødt, så fremt det er klart, men i veier/gater hvor det er full trafikk og man utgjør en fare for seg selv og andre, burde en advarsel kunne være passende og i grove tilfeller muligens en bot
Vis hele sitatet...
Som yrkessjåfør er jeg TOTALT uenig i hva du sier. Burde man og få lov til å kjøre på rødt lys, bare det er klart? Nei, det blir for dumt. Jeg gjetter at du ikke har sertifikat.

Hver eneste dag ser jeg idiotiske og ytterst livsfarlige valg foretatt av mennesker i trafikken. Det er rart det går så ofte bra..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg synes det bør være lov både å gå å sykle på rødt, så fremt det er klart, men i veier/gater hvor det er full trafikk og man utgjør en fare for seg selv og andre, burde en advarsel kunne være passende og i grove tilfeller muligens en bot, men det er desverre ikke alle mennesker som er utstyrt med sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Legitimt synspunkt, og ein god del land har t.d. generell regel om at sving til høgre på raudt lys er lovleg om du ikkje forstyrrer anna trafikk. Men Noreg har ikkje den regelen; her er raudt lys raudt, for alle køyrande, og syklister er køyrande så lenge dei sit på sykkelen. Det er rimeleg enkel pyramide:
1: Politidirigering
2: Lysregulering
3: Skilt
4: Trafikkregler
Mao. trumfer politidirigering eit lyssignal, og eit lyssignal trumfer eit skilt, som igjen trumfer trafikkreglane (tenk vikepliktskilt vs. høgreregelen).
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så i dette tilfelle var muligens politimannen noe ivrig i tjenesten, men vi fikk jo aldri se hvordan vedkommende syklet på rødt, så det kan jo hende politimannen vurderte situsjonen helt rett, det er alltid flere sider av samme sak.
Vis hele sitatet...
Nei, forbodet mot å køyre på raudt lys er absolutt, og det er i utgangspunktet ikkje opp til politiet å avgjere kva lover dei skal handheve eller ikkje. Feilen ligg i så fall hos Stortinget, som har vedtatt ei slik lov - som forøvrig meg bekjent har stått støtt gjennom mange ulike regjeringer.
Helt greit for min del. De fleste har grei kjennskap til trafikkreglene, og når man da velger å ignorere dem, må man også forvente reaksjoner. Folk flest er uansett veldig flinke til å overvurdere egne evner og undervurdere alt som minner om risiko, så det gjør meg intet at man piskes litt. Hva dette har med en rødgrønn regjering å gjøre, aner jeg virkelig ikke.
Helt ærlig så syns jeg dette blir smålig av politiet. Det er greit nok at syklister er underlagt veitrafikkloven, men vi må også huske på det at det er ingen førerkortklasse for sykkel, og heller ingen formelle krav om opplæring. Derfor mener jeg at sunn fornuft burde veie tyngre en lov. Syklisten i klippet på NRK sa han så seg for, og at det var klar bane. Man kunne nok også sagt det samme om å kjøre på rødt lys; "Det var klart så jeg kjørte bare". Men det blir litt annerledes igjen, fordi der har man et mye større ansvar. Man fører gjerne et kjøretøy på et par tonn, og det volder betydelig mer skade hvis man bruker bilen hensynsløst, kontra det en sykkel gjør. I tilegg har man gjennomgått opplæring, og har et førerkort som bevis på det.

Prinsippelt sett; Burde man kunne gi bøter for noe som det ikke stilles krav til at føreren skal vite? Veldig usannsynlig at føreren av sykkelen ikke viste at det var ulovlig å sykle på rødt, men i teorien så kan det hende at en syklist ikke vet det.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Som yrkessjåfør er jeg TOTALT uenig i hva du sier. Burde man og få lov til å kjøre på rødt lys, bare det er klart? Nei, det blir for dumt. Jeg gjetter at du ikke har sertifikat.

Hver eneste dag ser jeg idiotiske og ytterst livsfarlige valg foretatt av mennesker i trafikken. Det er rart det går så ofte bra..
Vis hele sitatet...
Jeg så for meg en syklist som syklet på fortauet og syklet på rød mann i fotgjengerfeltet, noe jeg selv gjorde mye når jeg var aktiv på sykkel. Så kom jeg på at han antagelig hadde kjørt på rød lys mens han kjørte i gaten som om han var et hvilket som helst annet kjøretøy. Og da er jeg enig med alle som sier han fikk som fortjent, derfor slettet jeg innlegget mitt, men for sent.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trauMa Vis innlegg
Man fører gjerne et kjøretøy på et par tonn, og det volder betydelig mer skade hvis man bruker bilen hensynsløst, kontra det en sykkel gjør. I tilegg har man gjennomgått opplæring, og har et førerkort som bevis på det.
Vis hele sitatet...
Du kan gjere rimeleg stor skade på fotgjenger om du kræsjer inn i vedkommande i førti.

Forøvrig er det stor differensiering. Med motorvogn er forelegget på 5200,- og du får prikker på sertifikatet, som gjer at repetisjoner vil føre til tap av førarretten. Med sykkel får du eit forelegg på 900,-, utan risiko for tap av retten til å nytte sykkel.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Prinsippelt sett; Burde man kunne gi bøter for noe som det ikke stilles krav til at føreren skal vite?
Vis hele sitatet...
Ja. Rettsvillfarelse er begrepet, og kort sagt er det litt avhengig av personen. T.d. vil det vere vanskelegare å forsvare forelegg til en femtenåring enn en 30-åring med billappen for å sykle på raudt lys. Når ein regel (raudt lys) er terpa på frå barnehagenivå og saka har vore på vg.no så skal det litt til for å kunne hevde rettsvillfarelse. Om du t.d. har spurt politiet via mail om det er lov å sykle på raudt lys, og fått til svar at det er lov, så vil eg tru du har oppfyllt lova sitt aktsomheitskrav, og vil kunne hevde aktsom rettsvillfarelse.
Sist endret av vidarlo; 8. mai 2013 kl. 00:04.
Jeg ser meg fortsatt som syklist selv om mine mest aktive dager på sykkelsetet er talte. Og jeg må si at det er flott at politiet tar råsyklere. Jeg har selv sett syklister få bot i ene bilveien som går på tvers av karl johans gate pga rødt lys. Gledet meg stort. Hva om han hadde fortsatt kommet kjørende på rødt og ett høyt vogntog eller annen spesial transport med redusert sikt enten nedover eller framover hadde kommet på grønt? Da hadde plutselig vitsen Kom an ketchup fått ny mening.

Trafikk reglene er der for en grunn. Nå som jeg kjører motoriserte sykler er jeg slettes ikke enig i fartsgrensene alltid men de er der også for en grunn så man må bare følge dem for å få alt til å gli smooth uten ulykker og problemer langs veiene.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du kan gjere rimeleg stor skade på fotgjenger om du kræsjer inn i vedkommande i førti.

Forøvrig er det stor differensiering. Med motorvogn er forelegget på 5200,- og du får prikker på sertifikatet, som gjer at repetisjoner vil føre til tap av førarretten. Med sykkel får du eit forelegg på 900,-, utan risiko for tap av retten til å nytte sykkel.
Vis hele sitatet...
Kræsje i en fotgjenger i 40 ja.. Helt klart at det kan få et ganske stort skadeomfang, men i dette tilfellet så syklet jo syklisten i veibanen, og der skal jo ikke fotgjengerne oppholde seg, utenom gangfelt. Blir litt antagelser i dette tilfellet, da vi ikke vet hvorvidt gangfeltet var klart når syklisten "vår" sykla på rødt lys. Men hvis vi går utifra at han hadde helt fri bane, både for biler og for fotgjengere, så syns jeg dette burde være greit.

På en annen side. Loven er som den er, og når den først skal håndheves så må jo bøtene være av en slik størrelse slik at loven blir fulgt i tiden framover. Så sånn sett er 900,- greit.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja. Rettsvillfarelse er begrepet, og kort sagt er det litt avhengig av personen. T.d. vil det vere vanskelegare å forsvare forelegg til en femtenåring enn en 30-åring med billappen for å sykle på raudt lys. Når ein regel (raudt lys) er terpa på frå barnehagenivå og saka har vore på vg.no så skal det litt til for å kunne hevde rettsvillfarelse. Om du t.d. har spurt politiet via mail om det er lov å sykle på raudt lys, og fått til svar at det er lov, så vil eg tru du har oppfyllt lova sitt aktsomheitskrav, og vil kunne hevde aktsom rettsvillfarelse.
Vis hele sitatet...
Det er helt klart en overveiende stor sannsynlighet for at syklisten visste at det var forbudt å sykle på rødt, og slik sett så er straffereaksjonen rimelig. Spørsmålet er vel hvorvidt alle paragrafene i veitrafikkloven skal gjelde for syklister også.
(Kanskje de ikke gjør det, jeg kjenner ikke til det i såfall.)
Vegtrafikkloven er jo en lov som alle andre lovforskrifter vi har i Norge, og du er selv pliktig til å kunne forholde deg til lovverket. Det har ingen betydning om du "ikke visste det", da loven gjelder for alle. Det kan godt være at jeg ikke visste det ville være straffbart å unndra skatt - men det er fortsatt min plikt å undersøke reglene rundt dette. Dette gjelder også for vegtrafikkloven.

Syklister og gående er så klart også omfattet av vegtrafikkloven
Sist endret av Life Goes On; 8. mai 2013 kl. 00:35.
Han fyren på videoen var forøvrig et skoleeksempel på syklister.. Han sa det nærmest rett ut. "Jeg er idiot og sykler på rødt hver dag, ingen problem. Politi kan finna no annet å gjøre på enn å plage syklister"

Husk at syklisten er alltid den tapende part mot en bil på flere tonn..
Skal dem ha de samme fordelene som bil på veien, skal de faen meg ha de samme ulempene også!

Kunne godt pålagt syklistene å kjøpe speil, fungerende lykter og forby musikk på ørene, og kanskje til og med en avgift tilsvarende veiavgift og månedslig bremsesjekk.

Eller så kunne staten tatt seg sammen og lagt tilrette for syklistene i form av en sykkelvei, slik som blir gjort i flere andre land.
Sist endret av Atuhl; 8. mai 2013 kl. 03:57.
Staten har brukt milliarder på de jævla sykkelveiene(som forresten tar dem 5 år bare for å bygge 200 meter), men fortsatt ser jeg syklister bruke veien til bilistene på den samme strekningen istedenfor. Jeg mener ting må innskjerpes her, og at syklister som skal sykle på vei hvor vegtrafikkloven gjelder burde ha krav til et slags sertifikat.

Sitat av Atuhl Vis innlegg
Eller så kunne staten tatt seg sammen og lagt tilrette for syklistene i form av en sykkelvei, slik som blir gjort i flere andre land.
Vis hele sitatet...
Det blir gjort, men jobben er generelt bedriten og det tar dem flere år å fullføre par hundre meter med vei.
Vel fortjent! har da vært så mye snakk om hvor uansvarlig bilistene er, der de annmelder bilister for å nesten kjøre ned syklister, å det viser seg at sykklistene kunne brukt gangfelt. Å det er ikke ulovlig å bruke gangfelt for en sykklist, men de snakker om at de ikke kan sykkle fortere enn 40 km/h å om de kjører på noen så blir det deres ansvar. så da sykkler de helder på veien å forstyrrer annen trafikk, å legger ansvaret over på bilistene
så da får de følge reglene om de absolutt skal bruke veiene
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Husk at syklisten er alltid den tapende part mot en bil på flere tonn..
Vis hele sitatet...
Dette veit vi bilister så fryktelig godt, og det er nettopp derfor vi heller smeller oss selv og vår bil inn i lyktestolper og autovern for å unngå syklisten som foretok en dristig manøver for å komme seg kjappest gjennom trafikken.

Senest i går måtte jeg opp på fortauskanten, hvilket resulterte i punktering, fordi en syklist valgte plutselig å bytte side. Fra min høyre sidedør krysset han rett foran bilen min for å legge seg til slik at han kunne svinge til venstre i neste kryss. Han feilberegnet både min og sin egen fart grundig, og kastet seg over uten håndsignal. Jeg hadde fulgt med på han en stund og klarte heldigvis å unngå å flatpakke han. Men i en fart på 30-35km/t hadde jeg null sjans til å nødbremse for noe som var 50-70cm unna. Bilen bak meg fikk med seg alt og stoppet for å hjelpe meg med dekkskiftet. Han skulle fått et par kjekke gloser han syklisten om jeg fikk tak i han.
Sist endret av Lily Bowen; 8. mai 2013 kl. 07:39.
Syklisten burde blitt fratatt retten til å sykle på offentlige veier. De er trafikanter akkurat som bilistene, og burde fått samme konsekvenser..
Sist endret av Effage; 8. mai 2013 kl. 08:17.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Effage Vis innlegg
Syklisten burde blitt fratatt retten til å sykle på offentlige veier. De er trafikanter akkurat som bilistene, og burde fått samme konsekvenser..
Vis hele sitatet...
Når vi først snakker om det, hvorfor har syklister rett til å "være en trafikant" på veier egentlig? De skal behandles som alle andre trafikanter, men jeg kan se for meg den trafikkorken som oppstår når syklisten ligger i 10 km/t i 50 sonen i rushtrafikk. Selvsagt, om det ikke er gang/sykkelsti der så er det noe annet.

Nå bor jeg ikke et sted hvor syklistene har for vane og legge seg på veien da, så vet ikke om det første poenget mitt er gjeldende, men jeg er alltid livredd for å kjøre på syklister som brått bestemmer seg for at gangfeltet jeg er 1 meter unna i 50 virker som en god idé og krysse med en brå og uventet sving...
Sitat av Effage Vis innlegg
Syklisten burde blitt fratatt retten til å sykle på offentlige veier. De er trafikanter akkurat som bilistene, og burde fått samme konsekvenser..
Vis hele sitatet...
nei en syklist er en myk trafikant og når du kjører bil skal du bestandig være obs på myke trafikanter feks fu har absolutt alltid vikeplikt for gående . alltid vikeplikt for syklister når du svinger til venster og mer
Sitat av Choobe Vis innlegg
Når vi først snakker om det, hvorfor har syklister rett til å "være en trafikant" på veier egentlig? De skal behandles som alle andre trafikanter, men jeg kan se for meg den trafikkorken som oppstår når syklisten ligger i 10 km/t i 50 sonen i rushtrafikk. Selvsagt, om det ikke er gang/sykkelsti der så er det noe annet.

Nå bor jeg ikke et sted hvor syklistene har for vane og legge seg på veien da, så vet ikke om det første poenget mitt er gjeldende, men jeg er alltid livredd for å kjøre på syklister som brått bestemmer seg for at gangfeltet jeg er 1 meter unna i 50 virker som en god idé og krysse med en brå og uventet sving...
Vis hele sitatet...
Det finnes tusen grunner til at gang- og sykkelsti ikke nødvendigvis er det beste valget, blant annet mye folk, dårlig vedlikehold, mye grus osv. Å stille et ubetinget krav om at de skal brukes der det er mulig, blir således vanskelig. Dette med å hive seg ut i gangfelt er for øvrig en gedigen uting, og et eksempel på hvor man fint kunne pisket inn litt disiplin.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nei en syklist er en myk trafikant og når du kjører bil skal du bestandig være obs på myke trafikanter feks fu har absolutt alltid vikeplikt for gående . alltid vikeplikt for syklister når du svinger til venster og mer
Vis hele sitatet...
feil. eller så har jeg missforstått deg.

Syklister har samme regler som biler når de kjører på veien.

når du sykler i trafikken er du en bilist.
Sist endret av VitoScaletta; 8. mai 2013 kl. 09:44.
Sitat av Elshop Vis innlegg
feil. eller så har jeg missforstått deg.

Syklister har samme regler som biler når de kjører på veien.

når du sykler i trafikken er du en bilist.
Vis hele sitatet...
du for lese litt om myke trafikanter og lære deg trafikk reglene så ser du at jeg har korrekt !

§ 7 vikeplikt

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1-0747.html#18

og så har vi hovedregelen
§ 3 Grunnregler for trafikk

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen

den blir fort brutt hvis du "står på krava" og peiser ned en myk trafikant.
Det der er ikke ensbetydende med at syklister ikke har samme regelverk å forholde seg til som andre motoriserte kjøretøy.
Sitat av nomore Vis innlegg
Det der er ikke ensbetydende med at syklister ikke har samme regelverk å forholde seg til som andre motoriserte kjøretøy.
Vis hele sitatet...
ja men en syklist kan gjøre litt mer


§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.

2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0321-0747.html
Og hvor står det der at syklisten er en myk trafikant? Eller at syklisten kan ignorere rødt lys?
En myk trafikant er en umotorisert trafikant, så enkelt er det.
Sist endret av Mith; 8. mai 2013 kl. 10:48.
Syklist her. Jeg tror politiet gjør dette kun for å beskytte syklistene. Det vil jo bare gå utover syklisten om en bil skulle komme kjørende (fysisk sett ihvertfall, sikkert ikke så kult å kjøre ned en syklist). Det har vært en del stygge dødsulykker i Oslo, der syklister har blitt påkjørt av buss, trikk og så videre.
Jeg er selv både landeveissyklist og terrengsyklist. Ja, jeg sykler i vegbanen, men da når jeg ser det som beste alternativ. Spesielt når man kommer på en racersykkel er det ikke noe annet alternativ enn å bruke vegbanen. Og syklister har like mye rett til å bruke vegbanen som biler og er bundet til å følge vegtrafikkloven.

Jeg personlig synes det er helt fint at de velger å bøtelegge syklister for å sykle rødt lys. Selv kunne jeg aldri finne på det og forsøker selv å følge gjeldende regelverk så godt som mulig. Vi har de "råtne" egga som gir alle oss andre syklister ett dårlig rykte og man må huske på at det er mange dårlige billister også.

Og ja, jeg ser mye rar sykkeladferd jeg blir en smule skremt over. Peisa rett over fotgjengerovergang, kjøring på rødt og annet rart.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Rolfhoest Vis innlegg
Jeg er selv både landeveissyklist og terrengsyklist. Ja, jeg sykler i vegbanen, men da når jeg ser det som beste alternativ. Spesielt når man kommer på en racersykkel er det ikke noe annet alternativ enn å bruke vegbanen. Og syklister har like mye rett til å bruke vegbanen som biler og er bundet til å følge vegtrafikkloven.

Jeg personlig synes det er helt fint at de velger å bøtelegge syklister for å sykle rødt lys. Selv kunne jeg aldri finne på det og forsøker selv å følge gjeldende regelverk så godt som mulig. Vi har de "råtne" egga som gir alle oss andre syklister ett dårlig rykte og man må huske på at det er mange dårlige billister også.

Og ja, jeg ser mye rar sykkeladferd jeg blir en smule skremt over. Peisa rett over fotgjengerovergang, kjøring på rødt og annet rart.
Vis hele sitatet...
Det beste i hele verden er jo syklister som ser at det er grønn mann på fotgjengerovergangen, peiser på og drar over i ca en milliard kilometer i timen slik at man må bråbremse fra alle sider..

Lite som slår den gangen jeg møtte en syklist på ring 3 dog.

Håper alle syklistene som ikke klarer å bruke sunt fornuft i trafikken blir bøtelagt, dette burde bli politets satsningsområde nå som våren er på oss, og hvis politiet ikke tar tak i det håper jeg virkelig de idiotene som gjør slikt blir sodomisert av elefanter før de dør.
Er som jeg sier noen råtne egg og du har tydelig påtruffet disse. Vi som bedriver landeveissykling og tilsvarende forsøker i størst mulig grad å benytte seg av de minst trafikerte vegene. Å sykle Ring3 er jo mildt sagt idioti og forbudt såvidt jeg vet.

Og det jeg snakket om med fotgjengerovergang er at en syklist er regnet som kjørende. Vis man som billist kjører på en syklist som fyker rett ut så er det syklist som har skyldd og erstatningsansvar når det kommer til eventuelle skader på kjøretøy. Og vis du lurer så har jeg faktisk som billist kjørt på en slik syklist. Kjærringa "trodde" biler hadde vikeplikt og hu var godt voksen. Ingen problemer med onkel blå for det heller
Jeg er iverig sykklist selv, men jeg syntes på ingen måte at det er galt å gi han 900 kr i bot, som nevnt tidligere er dette billigere.

På en måte kann politiet bruke resursjer på bedre ting, men på den andre måten er det greit at de løser små verdagsproblemer.

Sier ikke at folk som bruker bmx i parker skal oppføre seg og kjøre pent, men hvis du er en del av trafikken kan du klare å oppføre deg!

Skulle bare mangle at han godtokk den bota!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sykler ofte selv, men da ikke i bymiljø, men denne personen må være helt tullete. Du er på en vei og må følge reglene for veien, driter i at du ser deg til sidene, om det er rødt lys skal du stoppe, sånn er det bare.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Når vi først snakker om det, hvorfor har syklister rett til å "være en trafikant" på veier egentlig?
Vis hele sitatet...
Hvorfor har bilen rett til å være på veien, egentlig???

Man fører gjerne et kjøretøy på et par tonn, og det volder betydelig mer skade hvis man bruker bilen hensynsløst, kontra det en sykkel gjør.
Vis hele sitatet...
Man bruker jo sykkelen hensynsløst når man kjører på en sånn måte at man kan ende med å gjøre folk til drapsmenn. Altså at sykkelfører bryter trafikkreglene sånn at han blir drept av en bil, det går faktisk ut over bilkjørers psyke og ofte lommebok også.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
Når vi først snakker om det, hvorfor har syklister rett til å "være en trafikant" på veier egentlig?
Vis hele sitatet...
Fordi de benytter seg av veiene? Alle som benytter seg av veibanen på en eller annen form for kjøretøy er trafikanter.
Nå har jeg ikke lest igjennom tråden, men HELT FANTASTISK! Er så usannsynlig lei av syklister på veien at det garantert ikke er sunt. Kan kanskje kalle meg en aggresiv bilist, men de fleste syklister har ingenting på veien å gjøre. Ser ofte folk med "normale" sykler (brede dekk osv) som sykler 15km/t på veien selv om gangfeltet er helt fint, unødvendig!

Stoppet for noen uker siden på rødt lys ved et gangfelt, og så i speilet en syklist med 5-6 biler i kø bak seg. Som vanlig svinger de ikke inn noe sted for å slippe frem bilene bak (noe de egentlig skal gjøre!). Etter å ha sinket de folkene helt frem til det røde lyset, presterer han å bare se til siden å gi faen i lyset men sykler videre. Har absolutt ikke dårlig samvittighet av å kjøre helt nærme sånne folk, ligge på flyten og vindusspyleren. Idioter!

Generelt sett er vel det som irriterer meg at de fleste syklister vil ha godene fra både gangfelt og vei samtidig! Enten er de trafikant og følger _alle_ reglene, ellers får de holde seg på gangfeltet. sånne folk er ikke sunt for bilister.

Ah, var godt å få ut litt frustrasjon angående dette temaet! Får bare håpe det blir strengere enn det er nå, burde vær like strengt på syklister som bilister.

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Hvorfor har bilen rett til å være på veien, egentlig???
Vis hele sitatet...
Fordi vi følger strenge regler og betaler latterlig mye for å ferdes på de dårlige veiene vi har. Det gjør ikke syklister.
Sist endret av 10minutemail; 8. mai 2013 kl. 14:54.
Sitat av Løk Vis innlegg
Som bilist i Oslo synes jeg syklistene skal følge de reglene som bilistene har ettersom de skal ha de samme rettighetene på veiene. Får ikke sagt hvor irriterende syklister som står millimeteren unna bilene, sniker seg langsomt fremover og i tillegg skal sykle på rødt og skape ulykkes muligheter. Mye hodeløs sykling i Oslo. Syklistene tror ikke trafikkreglene gjelder av en eller annen grunn, er vel alltid bilisten sin feil?
Rett fortjent at han fikk bot, neste gang får han gå av sykkelen og gå over fortauet som alle andre.
Vis hele sitatet...
Jeg er selv oslo-bysykkelist og kan skrive under på at det meste du sier stemmer! (tror forsåvidt ikke at det er bilistene sin feil, men hodeløs sykling bedriver jeg ihvertfall med i stor grad i oslos gater!)
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
blablabla
Vis hele sitatet...
Gangfelt er det samme som fotgjengerovergang.
Ellers så er det ikke alle som er så heldige å ha både en gang- og sykkelvei i sentrum. Her har vi kun fortau, og det er som kjent først og fremst for de gående.

Fordi vi følger strenge regler og betaler latterlig mye for å ferdes på de dårlige veiene vi har. Det gjør ikke syklister.
Vis hele sitatet...
Alle er med på å betale for vei i Norge, noe vi gjør bl.a via skatten. Jeg som syklist er bundet av de samme trafikkreglene som deg som bilist. Dersom du bruker vindusspyleren mot andre i trafikken, så bryter du loven, og da er strengt tatt også du ett element som ikke har noe å gjøre i trafikken.
Sitat av caperno Vis innlegg
Alle er med på å betale for vei i Norge, noe vi gjør bl.a via skatten. Jeg som syklist er bundet av de samme trafikkreglene som deg som bilist. Dersom du bruker vindusspyleren mot andre i trafikken, så bryter du loven, og da er strengt tatt også du ett element som ikke har noe å gjøre i trafikken.
Vis hele sitatet...
Om du mener syklister burde ha like mye rett til å være på veien som bilister fordi de betaler skatt så skjønner jeg ikke helt tankegangen. Selvfølgelig er vindusspyler ikke greit å bruke i det tilfelle, men om gjeldende syklist da har laget kø i 15 minutter i rushen og i tillegg driter i å følge vanlige trafikkregler som rødt lys, har jeg ikke noe dårlig samvittighet for å ta igjen. Det er påbudt for sykkel med "ringeklokke" nettopp for å varsle gående om at de kommer, irriterer de meg lenge nok vil jeg bruke fløyten på samme måte. De er jo hider i trafikken og skal slippe forbi køen bak seg når de har anledning, det har jeg til dags dato ALDRI sett en syklist gjøre.

Som sagt har je gikke noe i mot seriøse syklere som følger regler, gir tegn og er generelt hyggelige i trafikken, men idioter om amatører klarer jeg meg fint uten. Ja, det er nok like mange idioter blant bilistene, men det er en helt annen diskusjon.
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Om du mener syklister burde ha like mye rett til å være på veien som bilister fordi de betaler skatt så skjønner jeg ikke helt tankegangen.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt dersom det er en sykkelvei på strekningen, men syklister har - og burde - ha de samme rettighetene (med noen logiske forbehold, selvsagt) som bilister.

Selvfølgelig er vindusspyler ikke greit å bruke i det tilfelle, men om gjeldende syklist da har laget kø i 15 minutter i rushen og i tillegg driter i å følge vanlige trafikkregler som rødt lys, har jeg ikke noe dårlig samvittighet for å ta igjen.
Vis hele sitatet...
Samvittigheten din er irrelevant i dette tilfellet. Du kritiserer andre for å lage kø, mens du etterpå lager en trafikkfarlig situasjon kun for for å vise din misnøye ovenfor syklisten. Det kalles hykleri.

Det er påbudt for sykkel med "ringeklokke" nettopp for å varsle gående om at de kommer, irriterer de meg lenge nok vil jeg bruke fløyten på samme måte. De er jo hider i trafikken og skal slippe forbi køen bak seg når de har anledning, det har jeg til dags dato ALDRI sett en syklist gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri laget kø. Bilene klarer som regel å kjøre forbi. Hvor mye kø klarer egentlig den vanlige ensomme syklisten å lage?

Som sagt har je gikke noe i mot seriøse syklere som følger regler, gir tegn og er generelt hyggelige i trafikken, men idioter om amatører klarer jeg meg fint uten. Ja, det er nok like mange idioter blant bilistene, men det er en helt annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde du mislikte alle syklistene på veien, men dersom det er slik at det kun er idiotene som du vil være foruten, så er jeg jo helt enig. Heldigvis så følger de fleste av oss syklister og bilister trafikkreglene.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har aldri laget kø. Bilene klarer som regel å kjøre forbi. Hvor mye kø klarer egentlig den vanlige ensomme syklisten å lage?
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper heller ikke det argumentet om at syklister står for køa i rushen. Syklistene suser som regel forbi rushet på sykkel og gangstien. Jeg har til dags dato aldri opplevd noe annet enn at det er bilistene som lager rush og ut og inn av Oslo så er det jo motorvei, så der er det hvertfall ikke noe argument. I call stråmann.
Sist endret av Mith; 8. mai 2013 kl. 15:50.
Dette fikk meg til å tenke på denne videoen. Når jeg ser sånt så har jeg vel kommet frem til at...Ja, kjør på rødt lyst for min del. Håper det kommer bil i mot.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Den eneste ''køa'' en syklist klarer å lage er på de trange, svingete bondeveiene uten fortau hvor det er nærmest umulig å kjøre forbi.
Har aldri sett syklister skape noen form for køer inne i byene iallefall.
Sist endret av Bombasa; 8. mai 2013 kl. 16:01.