Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 7294
Hei.

Jeg har 200k stående i banken.
Hvordan kan jeg få disse pengene til å øke mest mulig i verdi?
Det kan gjerne være langsiktig, siden jeg tror ikke jeg kommer ikke til å få behov for de med det første.
Har også en ekstra buffer med 30k ca i tilfelle jeg trenger penger til noe.
Sånn situasjonen er verdiøkningen på de 200 000 kun renter, i tillegg setter jeg kanskje inn ca 10-15k i året.

Jeg er 18 år gammel, har lappen og bil jeg kun betaler drivstoff for å bruke. Derfor har jeg ikke så store utgifter.

Håper på noen gode tips.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Bolig sparing med høy rente, bolig er vel kanskje den beste investeringen! Aksjer er litt for risikabelt tenker nå jeg..
Er du ute etter lav eller høy risiko? Det finnes fond for begge deler forsåvidt. Det mer du kan risikere å tape, det mer risikerer du å tjene.
TrustBuddy?
Trustbuddy til å stole på?

Vet ikke så mye om det selv(så du burde nok "forske" litt), men det lille jeg har lest så virker det jo som en fin måte å låne ut..
Aksjer
Aksjefond
Sett dem i en ting av økende verdi
Sparekonto
Utlån
etc. etc. etc.

Skal sier at på fondsiden har både jeg og min bror satt inn deler av våre konfpenger (jeg satte inn 10k, han satte inn 8k) og vi har begge nytt godt av dette, jeg har snart fått 2k ekstra og han som har hatt det i ett par år nå har snart doblet det han startet med.
Sist endret av Freddy_fred5; 20. november 2012 kl. 19:54.
Sitat av Novice Vis innlegg
TrustBuddy?
Trustbuddy til å stole på?

Vet ikke så mye om det selv(så du burde nok "forske" litt), men det lille jeg har lest så virker det jo som en fin måte å låne ut..
Vis hele sitatet...
Er det bare meg eller nevner Dinside aldri noe OM TrustBuddy er til og stole på?
Sist endret av Klistermerke123; 20. november 2012 kl. 20:00.
Jeg hadde pengene mine på en konto som be låst i 3 mnd i slengen for xtra høy rente.
Forhør deg med banken så kan de sikkert hjelpe deg.

Ang fond og lignende så ville jeg droppet det. Har enda ikke vært borti et fond hvor jeg ikke har tapt penger.. Dessverre.
Hvis du skulle gå for aksjer så gå for noen hvor du ikke risikerer å tape alt for mye i tilfelle.. Statoil eller noe slikt.


Men - Ingenting er bedre enn fast eiendom. Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert å kjøpe en liten leilighet eller noe. Forutsatt at du har økonomien til å betale ned på lånet da
Frankrikes Solkonge
Høyrentekonto gir 3.35% rente på innskudd over 100.000. Men da har du kun fire gebyrfrie uttak årlig.
Sett dem i aksjer i et valgfritt selskap eller hiv dem inn på en høyrentekonto. Ikke sett dem i fond..

Som nevnt over her så er fond en dårlig investering. Fikk 1000,- i et fond når jeg var 8-9 år gammel av min far.
De tok jeg ut for et par år siden, da var dem verdt 350,- Tror aldir jeg har hørt om noen som faktisk har tjent penger på fond.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Sett dem i aksjer i et valgfritt selskap eller hiv dem inn på en høyrentekonto. Ikke sett dem i fond..

Som nevnt over her så er fond en dårlig investering. Fikk 1000,- i et fond når jeg var 8-9 år gammel av min far.
De tok jeg ut for et par år siden, da var dem verdt 350,- Tror aldir jeg har hørt om noen som faktisk har tjent penger på fond.
Vis hele sitatet...
Noen som vet hvorfor?
Er ikke fond profesjonelle aksjemeglere som bare plasserer pengene rundt om for deg?
Ikke sett i høyrente, sett så mye du kan i BSU og resten i aksjer. For øybelikket er den reele renten på høyrente kontoer rundt 1% i året.
Investere i kunst!
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Noen som vet hvorfor?
Er ikke fond profesjonelle aksjemeglere som bare plasserer pengene rundt om for deg?
Vis hele sitatet...
Jo. Profesjonelle aksjemeglere er stort sett rundt markedsrate, og markedet har ikke gått så veldig bra siden 2000. Det er veldig få som faktisk er flinke - eller har flaks - til å forvalte penger og slår markedet konsistent.
Det tryggeste og letteste er vel bare å sette dem inn på konto, BSU eller høyrente. Hvis du velger riktig bank kan renten nærme seg 5% i året.

Hvis du er villig til å ta risk kan du f.eks. låne vekk penger via noe sånt som Trustbuddy, eller kjøpe bitcoin
Sist endret av Grix; 20. november 2012 kl. 20:28.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Sett dem i aksjer i et valgfritt selskap eller hiv dem inn på en høyrentekonto. Ikke sett dem i fond..

Som nevnt over her så er fond en dårlig investering. Fikk 1000,- i et fond når jeg var 8-9 år gammel av min far.
De tok jeg ut for et par år siden, da var dem verdt 350,- Tror aldir jeg har hørt om noen som faktisk har tjent penger på fond.
Vis hele sitatet...
Weird, har selv fått snart 2k over en ca. 2-års periode.

Sist endret av Freddy_fred5; 20. november 2012 kl. 20:29.
Frankrikes Solkonge
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Gull! Timillionertegn.
Vis hele sitatet...
Dårlig løsning. Gullprisen er allerede på vei nedover.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Dårlig løsning. Gullprisen er allerede på vei nedover.
Vis hele sitatet...
Enig. Den har vært unaturlig høy i det siste, og jeg tror den kommer til å falle en del de neste månedene. Det er jo ingenting som er sikkert, men det ville hvertfall jeg tippe.

Sitat av Grix Vis innlegg
Hvis du er villig til å ta risk kan du f.eks. låne vekk penger via noe sånt som Trustbuddy, eller kjøpe bitcoin
Vis hele sitatet...
Du skal være ganske så tøff hvis du investerer 200k i en virtuell valuta uten noen verdier til å backe den opp. I teorien kan hele dritten kollapse, og man sitter igjen uten noen penger i det hele tatt.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Enig. Den har vært unaturlig høy i det siste, og jeg tror den kommer til å falle en del de neste månedene. Det er jo ingenting som er sikkert, men det ville hvertfall jeg tippe.



Du skal være ganske så tøff hvis du investerer 200k i en virtuell valuta uten noen verdier til å backe den opp. I teorien kan hele dritten kollapse, og man sitter igjen uten noen penger i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Stiger nok sikkert litt til før jul for så og synke i slutten av Januar - Februar.
Har ingenting som backer det, bare en tanke fra min side
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Weird, har selv fått snart 2k over en ca. 2-års periode.

Vis hele sitatet...
Ikke alle taper, men det virker som de aller fleste gjør det.
Snakket med Wolfenheart her på forumet igår om fond og aksjer (husker ikke hvorfor, men det er nå iallefall relevant til tråden. )
Han også hadde tapt på fond. Gått fra 1000,- til 750 siden ifjor.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Ikke alle taper, men det virker som de aller fleste gjør det.
Snakket med Wolfenheart her på forumet igår om fond og aksjer (husker ikke hvorfor, men det er nå iallefall relevant til tråden. )
Han også hadde tapt på fond. Gått fra 1000,- til 750 siden ifjor.
Vis hele sitatet...
Vel, kanskje bare jeg var heldig
Jeg har utelukkende bare gode erfaringer med fond, så at det sies at det bare er tap i fond skjønner jeg ikke.

DNB Norge - Avkastning 32.256 kr
DNB Norden(IV) - Avkastning 20.752 kr
DNB Globalspar - Avkastning -4295 kr

Disse fondene var hovedsaklig dåpspenger, og annet fra familie i mine første år. Er nå 19, så har hatt veldig god avkastning. Men! Det er aldri sikkert med fond/aksjer... Jeg ville nok gått for BSU, siden dette er sikkersparing PLUSS skattelette på 4000 hvis du skatter mer en 4000. Bedre avkastning på ett år skal du lete lenge etter med så lav risiko.
Det kommer an på hva du er villig til å risikere. Hvis du vil ha veldig lav risiko og langtidsspare, setter du i fond. Ellers kan du sette de i noen safe aksjer, men alt avhenger av hvilke risikoer du er villig til å ta. Sett de i store selskaper som Yara og Telenor hvis du vil ha lav risiko, eller gjør litt teknisk analyse på noen andre. Anbefaler å sette pengene i 4-5 forskjellige selskaper hvis du vil minimere risikoen.

Hvis du ikke orker noe som helst og vil ha kjapp avkastning, sett alt på rødt i Roulette. 400 000 er digg da..


Helt frivillig altså, men sjekk ut Northland Resources. Nyoppstartet gruveselskap med lyse fremtidsutsikter. Kjøp for under 5, selg for 8-9 .
Sist endret av Heisenberg1; 20. november 2012 kl. 21:54.
Kjøp deg en liten leilighet nær universitet/høyskole, lei ut 2-3 rom(kommer ann på hvor mange rom du har). Dvs ca 3000-5000 per rom(kommer ann på beliggenhet).

Du har egenkapitalen, så hvorfor ikke. Leiligheten stiger jo litt, samtidig som andre betaler ned lånet ditt.

Om jeg hadde hatt så mange penger, så hadde eiendom vært mitt klare valg.
Ok, nå må vi ta et oppgjør med folk som uttaler seg om ting de ikke vet noe om. Ja, folk her har tapt på fond, fordi de tror en fondsinvestering har en horisont på 1 år. slik er det dessverre ikke. Ja, kjøpte du fond for ett år siden så vil du nok ha tapt penger ettersom vi har hatt en Eurokrise, som dere kanskje er klar over. Hadde du kjøpt et gjennomsnittlig fond for 10 år siden derimot ville du over tredoblet pengene sine. Markedet er forøvrig nå priset historisk lavt, dvs. at selskapene tjener gode penger relativt til deres markedsverdi.


Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jo. Profesjonelle aksjemeglere er stort sett rundt markedsrate, og markedet har ikke gått så veldig bra siden 2000. Det er veldig få som faktisk er flinke - eller har flaks - til å forvalte penger og slår markedet konsistent.
Vis hele sitatet...
Ivioynar, vær så snill, slutt å snakke om ting du åpenbart virkelig ikke har noen snøring som helst på.

Markedet har vært fantastisk siden 2000. Hadde TS investert 200 k på Oslo børs 1.10.2000, ville han i dag hatt 463 k.

Alle her må slutte å fortelle røverhistorier om aksjemarkedet, fordi det har seg faktisk slik at du får bedre avkastning på aksjer enn renter over tid, ettersom du tar større risiko i aksjemarkedet, også kalt risikopremie. Dog blir denne risikoen særdeles utvannet over tid.


Ville anbefalt deg å kjøpe et av "aktiv"-fondene til DnB, veldig greie
Sist endret av vikke123; 20. november 2012 kl. 23:09.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Ikke sett i høyrente, sett så mye du kan i BSU og resten i aksjer. For øybelikket er den reele renten på høyrente kontoer rundt 1% i året.
Vis hele sitatet...
BSU er begrenset til 20K per år mtp skattefradraget.
Eiendom.

Hvis du har muligheten til det, tår du opp et lån som du sammen med 200 000 kan kjøpe et billig, gammelt og ganske dårlig hus, eller del av hus for. For eksempel et lån på 600 000 som gir deg 800 000 tilsammen. Så lenge huset har vært bebodd helt til det ble solgt kan du leie det ut med en gang du har kjøpt det. Skriv en kontrakt med flyktningetjenesten i nærheten av der du bor hvor dere blir enig om at du skal leie ut for flyktninger i 5 år fremover. La oss si at du deler huset inn i 2 deler å tar inn minst 5000 pr mnd fra hver del. Da snakker vi 10 000 pr mnd å 120 000 i året. Det som er trikset er at du spytter inn disse pengene i huset for å pusse det opp. Etter 5 år har man 600 000 som man har pusset opp huset for, å da skal jeg si deg man for solgt det for betraktelig mye mer enn man kjøpte det for.

Om man ikke vil satse så mye penger, så gjelder prinsippet for mindre eiendommer også. Kjøp en leilighet, lei den ut, puss opp for pengene du håver inn, selg for mye mer enn du kjøpte for.
Sist endret av tgod; 20. november 2012 kl. 23:41.
Sitat av tgod Vis innlegg
Eiendom.

Hvis du har muligheten til det, tår du opp et lån som du sammen med 200 000 kan kjøpe et billig, gammelt og ganske dårlig hus, eller del av hus for. For eksempel et lån på 600 000 som gir deg 800 000 tilsammen. Så lenge huset har vært bebodd helt til det ble solgt kan du leie det ut med en gang du har kjøpt det. Skriv en kontrakt med flyktningetjenesten i nærheten av der du bor hvor dere blir enig om at du skal leie ut for flyktninger i 5 år fremover. La oss si at du deler huset inn i 2 deler å tar inn minst 5000 pr mnd fra hver del. Da snakker vi 10 000 pr mnd å 120 000 i året. Det som er trikset er at du spytter inn disse pengene i huset for å pusse det opp. Etter 5 år har man 600 000 som man har pusset opp huset for, å da skal jeg si deg man for solgt det for betraktelig mye mer enn man kjøpte det for.

Om man ikke vil satse så mye penger, så gjelder prinsippet for mindre eiendommer også. Kjøp en leilighet, lei den ut, puss opp for pengene du håver inn, selg for mye mer enn du kjøpte for.
Vis hele sitatet...
Du har ikke skatt, kommunale avgifter og annet i det regnestykket ditt...
Sitat av nikita Vis innlegg
Du har ikke skatt, kommunale avgifter og annet i det regnestykket ditt...
Vis hele sitatet...
Nei det har jeg ikke. Poenget er at noen faktisk betaler deg penger som du bruker på eiendommen. Da snakker jeg også om alle kostnader som skal dekkes, men man får pusset opp for veldig mye av pengene som gir deg god profit i dagens boligmarked. Om delen du leier ut er mindre enn den du selv bruker trenger man heller ikke å skatte.
Sist endret av tgod; 21. november 2012 kl. 00:52.
Bedre investering å hjelpe meg med å fikse rusten på bilen min. det hadde vert en barmhjertig samaritan det!
Sitat av ompapa Vis innlegg
BSU er begrenset til 20K per år mtp skattefradraget.
Vis hele sitatet...
Derfor jeg sa så mye du kan i BSU og resten i aksjer
Du kan eventuelt følge med på dollarprisen/euro, kjøpe når den er lav, selge når den er høy. Dette krever riktignok litt kunnskap, men mest av alt tid.
Som nevnt før, sett de på en boligsparekonto, de fleste bankene har nogen lunde samme betingelser.
Hos feks. Nordea får du 4,65% i rente på Boligsparekonto

De er riktignok låst til boligkjøp, men er vel noe sånt du skal bruke de på uansett.
Lar du de stå i 10 år ender du opp med godt over 300 000,-.

I tillegg kan du føre over 20 000 av de hvert år til BSU konto om du har det, da får du skattefradraget på 4 000 hvert år og. (Om du jobber og betaler skatt). Det er samme rente på en BSU-konto som Boligsparekontoen, 4,65%.
Sitat av kapsen Vis innlegg
Som nevnt før, sett de på en boligsparekonto, de fleste bankene har nogen lunde samme betingelser.
Hos feks. Nordea får du 4,65% i rente på Boligsparekonto

De er riktignok låst til boligkjøp, men er vel noe sånt du skal bruke de på uansett.
Lar du de stå i 10 år ender du opp med godt over 300 000,-.

I tillegg kan du føre over 20 000 av de hvert år til BSU konto om du har det, da får du skattefradraget på 4 000 hvert år og. (Om du jobber og betaler skatt). Det er samme rente på en BSU-konto som Boligsparekontoen, 4,65%.
Vis hele sitatet...
Du kan også bruke pengene til å betale ned lån. Dette gir deg egentlig all den friheten du vil med pengene.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Du kan også bruke pengene til å betale ned lån. Dette gir deg egentlig all den friheten du vil med pengene.
Vis hele sitatet...
Forklar meg hva du egentlig mener med det.
Vanskelig spørsmål. Har noen kr på konto selv, og foreløbig har jeg kun investert i fond og høyrentekonto. Fondsinvesteringen gikk dårlig, og betaler ikke inn noe mer til den kontoen nå.

Resten av pengene står på høyrentekonto til 3,45% rente per år. Når man regner med inflasjon, formueskatt, og skatt på avkastningen du får så tror jeg faktisk pengene øker i verdi under 1%, og kanskje til og med de taper seg i verdi. Har ikke regnet så nøye på det, men tviler på at det er noen vits i å sette pengene på høyrentekonto om målet er verdistigning. Høyrentekonto er ikke en investering det er en oppbevaring av pengene.

Spørsmål da er jo hvor stor risiko du ønsker å ta, hvor lang investeringshorisont du har og hvor mye du er villig til å jobbe for avkastningen. Er flere her som nevner eiendom som investeringsobjekt, og tror det er ganske fornuftig om du har lang tid på å vente på avkastningen din. Jeg er ingen ekspert, men du tjener deg ikke rik på en investering i eiendom på bare ett eller to år. Tror heller vi snakker 5-10 eller kanskje til og med over det. Enda bedre om du har utleiemuligheter i boligen din. Du drar inn noen tusen per år på det også.

Trustbuddy vet jeg ikke så mye om, men høres umiddelbart ut som gambling for meg. Du er jo ikke garantert at folk vil betale tilbake, og da tar du hele risikoen.

Den beste måten å sikre seg selv god økonomi og mye penger på er nok å ta utdannelse, og gjøre karriere innen et yrke som er godt betalt, og uansett hva du velger å investere i så skal du huske på noen ting. Det er ingenting som heter lettjente penger, og høres det for godt ut til å være sant så er det sikkert det. Regn med at du faktisk må jobbe for pengene dine, og at det kommer til å ta lang tid å få en grei avkastning på en investering.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Trustbuddy vet jeg ikke så mye om, men høres umiddelbart ut som gambling for meg. Du er jo ikke garantert at folk vil betale tilbake, og da tar du hele risikoen.
Vis hele sitatet...
En kjapp oppklaring angående Trustbuddy siden fler og fler snakker om det på Freak. hvis en person låner X kr, så går ikke dette rett fra Y konto, men fra f.ex 10 stk. Y kontoer. Hvis personen viser seg å misholde sitt lån så har Y kun et tap på 100kr. Dette kan igjen føres opp som tap mot f.eks Selvangivelsen.
All ære til deg TS som ikke svir av 200,000 på ny gamer-pc som manger her inne ville gjort. En god investering er faktisk å kjøpe leilighet som du leier ut eller flytter inn i selv. Du har en stor nok egenandel til å få lån til en ganske grei leilighet. Når du betaler boliglån er det i praksis som å holde av penger hver måned i tillegg til at leiligheten høyst sansynlig stiger i pris. Det at du har et sted å bo kommer som en bonus.
Jeg er noe tvilsom til å kjøpe bolig nå, men skal understreke at jeg egentlig ikke har den riktige kompetansen til å gi slike råd. Men hvis du tenker å kjøpe bolig, ta og les litt på bloggen tilektepenger (vær oppmerksom på at han følger den østerrikske skolen, og ikke mainstream økonomisk teori - men hvor godt har den teorien fungert i det siste?). Tok et raskt søk, anbefaler å grave litt dypere.

Selv ville jeg satt det inn i BSU og kjøpt bolig når tiden er inne.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Forklar meg hva du egentlig mener med det.
Vis hele sitatet...
Om han har mulighet til å finansiere bolig på en annen måte enn å bruke sparepengene vil det lønne seg å la pengene stå på boligsparekontoen og BSU til han fyller 33 pga. rente -og skattefordelene. Så kan han betale ned på lånet med disse.
Det beste du kan investere i er vel utdanning?
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Ikke sett i høyrente, sett så mye du kan i BSU og resten i aksjer. For øybelikket er den reele renten på høyrente kontoer rundt 1% i året.
Vis hele sitatet...
feil knapp! skulle ikke gi KP der...

Hvorfor skal man sette på bsu når han ikke har inntekt? bsu bruker man for å få skattefrie arbeidskroner. sparer du 20k på bsu får du skattelette på 4k. det er hva som er spesielt gunstig med det.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
feil knapp! skulle ikke gi KP der...

Hvorfor skal man sette på bsu når han ikke har inntekt? bsu bruker man for å få skattefrie arbeidskroner. sparer du 20k på bsu får du skattelette på 4k. det er hva som er spesielt gunstig med det.
Vis hele sitatet...
For bedrifter vil alle skattefordeler (slik som de 4 000 er) bli spart opp slik at du får redusert skatt i fremtiden. Jeg vet ikke om dette er noe som også gjelder for privat personer, men hvis det er det så vil det jo være veldig positivit.


Hvis ikke vil det å begynne å spare i BSU tidlig uansett gi deg høyere skattelette når du begynner å tjene penger. Slik at det hvertfall gir litt avkastning.


Sitat av Taurean Vis innlegg
Forklar meg hva du egentlig mener med det.
Vis hele sitatet...
Du kan bruke BSU til å betale ned gjeld, http://www.dinepenger.no/spare/slik-...ngene/10043641 ikke noe mer eller mindre. Hvis du har mye penger på BSU og trenger cash, så kan du ta opp lån for så å betale ned på lånet med BSU. Altså er BSU mye mer fleksibelt enn bare noe du kan bruke til å spare til bolig med.


Til alle dere som anbefaler å investere i en safe aksje som telenor eller statoil. Dette er ikke lurt, du påtar deg mye risiko som du ikke får betalt for. Dette ungår du med fond.
Sist endret av Bernhard; 22. november 2012 kl. 23:53.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Det beste du kan investere i er vel utdanning?
Vis hele sitatet...
Langt ifra. Utdanning kan like gjerne være enormt bortkastet penger, det kommer helt an på. Det beste tror jeg er å kjøpe bolig. Ikke nødvendigvis akkurat men når prisene er lave. Å leie ut en bolig gir deg passiv inntekt hele tiden og du kan selge den når/hvis du trenger det.
Sist endret av Juicekongen; 23. november 2012 kl. 00:03.
For å rette på Bombasa som skrev tidligere i posten om mine fond investeringer. Satte inn 10 000,- i et aksjefond med egentlig et langt perspektiv med tanke på pengene. Nå når eg ikke orket mer hinn dagen når eg snakket med Bombasa var de nede i 6600kr så endte opp å selve mine andeler og heller ta tapet da eg pr. dags dato ikke ser noen markante økninger i aksjer fremover.

Det han ikke nevnte var derimot at eg og satt inn 5000,- på Landkreditt Høyrentefond. Dette fondet har gått strålende og har gitt meg en avkastning på 5.1% så langt i år! Det har helt siden starten gått i + og på det minste i 2008 tror eg det var så gav den 4% avkastning. Dette fikk meg til dermed å selge andelene i aksjefondet og heller gå inn med ytterligere 6000,- i høyrentefondet.

Vurderer videre å kjøpe ytterligere andeler for 20 000kr, men tror eg venter til over nyttår.

Om du skulle være interessert i høyrentefond så har du litt informasjon her.

"Landkreditt Høyrente tar del i det norske rentemarkedet gjennom investeringer i sertifikater og obligasjoner med inntil ett års gjenværende rentebindingstid. Fondet vil normalt bestå av omlag to tredjedeler bank- og finanseksponering og en tredjedel annen foretakseksponering."

Rentefond generelt har mindre risiko - men som dermed medfører også at muligheten for gevinst er mindre.

Pass på å les betingelsene på fondene før du evnt skal kjøpe. Er mye rart der ute

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Langt ifra. Utdanning kan like gjerne være enormt bortkastet penger, det kommer helt an på. Det beste tror jeg er å kjøpe bolig. Ikke nødvendigvis akkurat men når prisene er lave. Å leie ut en bolig gir deg passiv inntekt hele tiden og du kan selge den når/hvis du trenger det.
Vis hele sitatet...
Prisene på bolig er så godt som på toppen etter min mening og de kommer nok ikke til å bli lave før vi ser et boligkrakk. Dette vil nok ikke skje de første årene etter min mening dessverre.
Sitat av Wolfenheart Vis innlegg
Prisene på bolig er så godt som på toppen etter min mening og de kommer nok ikke til å bli lave før vi ser et boligkrakk. Dette vil nok ikke skje de første årene etter min mening dessverre.
Vis hele sitatet...
Når det er sagt så er det ikke nødvendigvis spesielt lurt å kjøpe bolig etter et krakk heller med mindre man har fullfinansiering... Det er gjerne en grunn til at det blir et krakk.