Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 14740
Satt på PCen i sofaen da jeg plutselig hørte at det begynte å krafse veldig i skapet under vasken på kjøkkenet, mildt sagt overasket over hvor mye lyd det var, høres ut som noe på en størrelse med en grevling. Åpnet skapdøra, har en eske full av oppvaskmidler, vaskekluter osv, i tillegg står søppeldunken der. Når jeg fjernet esken så ser jeg at det er et hull på siden som går bak kjøkkenbenkene, men dette var der fra før, det går et rør igjennom der. Stod med skapdøra åpen og ventet for å se om det skjedde noe, men det var helt stille. Satt tilbake esken, men lot skapdøra stå åpen.

Jeg gikk å satt meg i sofaen igjen, etter ca. 10 minutter så begynte krafsingen igjen. Jeg listet meg bort til skapet, og fikk litt smått noia når jeg ser at hele esken rører på seg, og at lyden definitivt kommer derifra. Jeg prøvde å dra bort esken, men hørte at den stakk med en gang jeg tok i esken.

Så nå er klokken over 12, og jeg har lyst til å legge meg. Problemet er at det er sykt ubehagelig lyd, stresser meg å tenke på at det er en forbanna rotte rett ved soveromsdøra. Jeg har ingen rottefeller her, og jeg antar at man ikke kan oppdrive det så sent på kvelden heller.

Så det jeg lurer på, er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan den til å holde kjeft i natt? F.eks. åpne en klorflaske og sette i skapet ellerno? Noen som har noen rotteerfaringer å dele med meg?
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Lag en klor- og salmiakkløsning på sprayflaske (meget mild, ca en kork av hver på en liter vann) og spray dette i skaprommet. Det vil muligens bidra til å løse problemet i kveld.

Om du leier, tar du kontakt med utleier i morgen tidlig.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Lag en klor- og salmiakkløsning på sprayflaske (meget mild, ca en kork av hver på en liter vann) og spray dette i skaprommet. Det vil muligens bidra til å løse problemet i kveld..
Vis hele sitatet...
Klor skal vel ikke blandes da det kan utvikles farlige gasser? Salmiakk og klor utløser f.eks. kloramingass.
Sist endret av simchris; 9. august 2016 kl. 00:46.
Salmiakk og klorin må ikke blandes
Sist endret av Incogn1to; 9. august 2016 kl. 00:56.
Sitat av simchris Vis innlegg
Klor skal vel ikke blandes da det kan utvikles farlige gasser? Salmiakk og klor utløser f.eks. kloramingass.
Vis hele sitatet...

Er vell litt av poenget? Ikke vet jeg, har null erfarig eller viten om dette.


TS du kan improvisere en felle med f eks en bøtte med vann og litt ost. Fyll bøtten halvfull, lag en stige til rotta og dekk over bøtta med et ark eller lignende. Poenget er jo å få den ned i bøtta. Du finner en måte å henge opp en ostebit på, tråd fra vasken etc.


Da våkner du med ren druknet rotte i morgen.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Er vell litt av poenget? Ikke vet jeg, har null erfarig eller viten om dette.
Vis hele sitatet...
Tja, vet ikke jeg, jeg har iallefall hørt mye skrekkhistorier om folk som har blandet klor.

Sitat av Mozzie Vis innlegg
TS du kan improvisere en felle med f eks en bøtte med vann og litt ost. Fyll bøtten halvfull, lag en stige til rotta og dekk over bøtta med et ark eller lignende. Poenget er jo å få den ned i bøtta. Du finner en måte å henge opp en ostebit på, tråd fra vasken etc.


Da våkner du med ren druknet rotte i morgen.
Vis hele sitatet...
Haha, ingenting er som å våkne opp til det

Den var ikke så dum, kanskje det kan funke. Er jo verdt et forsøk, må bare feste bøtta så den ikke velter i skapet
For å være ærlig, så tror jeg det ikke er rotte. Rotte krever litt åpning for å komme inn. Det kan like så gjerne være mus. Musa krever mye mindre åpning, for å komme inn. Og den kan også lage mye spetakkel. Det vet jeg, da jeg har bodd i museinfisert hus i ca. 10 år.

Ellers så støtter jeg ideen, om å kontakte huseier fullt ut. Pelias kan også være en ide.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Lag en klor- og salmiakkløsning på sprayflaske (meget mild, ca en kork av hver på en liter vann) og spray dette i skaprommet. Det vil muligens bidra til å løse problemet i kveld.

Om du leier, tar du kontakt med utleier i morgen tidlig.
Vis hele sitatet...
En bør ikke blande klorin og salmiakk. Disse reagerer til kloramin (som nevnt tidligere), koksalt, vann og en kan også få hydrasin. Kloramin er ganske etsende, men det blir brukt i ørsmå mengder til å desinfisere vann osv. Men kloramin etsende, og spaltes til amoniakk og klorgass ved kontakt av diverse organiske og noen uorganiske stoffer. Klorgass er så reaktiv og giftig, at grenseverdien av Arbeidstilsynet er satt til 1,5 mg/m³ luft eller 0,5 ppm (parts per million) på en 8 timers dag. Hvis en da har en noe til særlig konsentrasjon av kloramin (noe en fort får ved å blande slik), så kan det bli snakk om betydelige mengder klor. Og er det en ting jeg kan garantere, så er det at klorgass er noe du garantert ikke vil ha noe særlig mengder av! Den er såpass farlig, at Tyskland brukte den til å ta rotta på fransk- og engelskmenn i hopetall under den første verdenskrig. Altså slik husmorfjøskjemi kan fort bli skikkelig ris til egen bak!..
Du kan sammenligne klorgassens 0,5 ppm, med de amerikanske eksponeringsgrenser til blåsyre på 4,7 ppm. Over 9 ganger høyere. Dette sier noe om klor.

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Er vell litt av poenget? Ikke vet jeg, har null erfarig eller viten om dette.
Vis hele sitatet...
Er det da ikke lurest, og ikke oppfordre noen til å gjøre noe du ikke aner konsekvensene av?..
Sitat av simchris Vis innlegg
Tja, vet ikke jeg, jeg har iallefall hørt mye skrekkhistorier om folk som har blandet klor.

Haha, ingenting er som å våkne opp til det

Den var ikke så dum, kanskje det kan funke. Er jo verdt et forsøk, må bare feste bøtta så den ikke velter i skapet
Vis hele sitatet...
Med nok vann i bøtta, velter den ikke, en halvfull 10 liters bøtte veier rundt 5 kg.
Og det som skjer er at rotta detter i vannet, svømmer rundt til den blir utmattet og drukner, hvor lang tid det tar vet jeg ikke, men om man først skal ta livet av dyr, bør man gjøre det på en rask og effektiv måte.

Var selv plaget av mus under vasken, da den mest sannsynlig kjente matlukten fra matavfallet. Jeg kjøpte bøtte og bøttefelle på Jula, med intensjonen om å fange musa å omplassere den. Hørte den datt i bøtta, går og sjekker i skapet og ser musa i bunnen av bøtta og tenker “Ha, nå har jeg deg”. Fikk ikke før tenkt tanken, så hoppet musa rett ut av bøtta og forsvant. Så laget en ny bøttefelle med lokk, og fikk fanget og omplassert musa. Dessverre tok det ikke lang tid før det kom flere, og med en kone med fullstendig panikk for mus, bet jeg i det sure eplet og satt opp musefeller frem til vi fikk tettet, og musene ikke lenger kom seg inn.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
For å være ærlig, så tror jeg det ikke er rotte. Rotte krever litt åpning for å komme inn. Det kan like så gjerne være mus. Musa krever mye mindre åpning, for å komme inn. Og den kan også lage mye spetakkel. Det vet jeg, da jeg har bodd i museinfisert hus i ca. 10 år.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt mus i hus tidligere, og krafsingen kunne være ganske høylydt, men ikke i nærheten av dette. Det er faktisk to hull i skapet, det andre går rett ned langs rørene til vasken, dette er et firkantet hull på ca. 20x8cm, noe som er mer enn stort nok for en rotte

Tusen takk for opplysning rundt blanding av klor

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg kjøpte bøtte og bøttefelle på Jula, med intensjonen om å fange musa å omplassere den. Hørte den datt i bøtta, går og sjekker i skapet og ser musa i bunnen av bøtta og tenker “Ha, nå har jeg deg”. Fikk ikke før tenkt tanken, så hoppet musa rett ut av bøtta og forsvant. Så laget en ny bøttefelle med lokk, og fikk fanget og omplassert musa. Dessverre tok det ikke lang tid før det kom flere, og med en kone med fullstendig panikk for mus, bet jeg i det sure eplet og satt opp musefeller frem til vi fikk tettet, og musene ikke lenger kom seg inn.
Vis hele sitatet...
Haha, det var da snilt tenkt av deg da
Sist endret av simchris; 9. august 2016 kl. 02:08.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Blandingen av klor og salmiakk som beskrevet over, er en relativt tynn løsning. Kommersielt solgte vaskemidler har ikke samme "potens" som reine kjemikalier, og reagerer derfor noe ulikt. Har brukt denne løsningen flere ganger, men det er som sagt en nødløsning. Hele poenget med denne blandingen er jo altså at den er giftig, noe dyra har en tendens til å oppfatte.

Har brukt denne løsningen til å ta knekken på musebol, vepsebol og andre plagsomme udyr flere ganger. Like frisk og rask som alltid.
Kattepus! Finnes ikke en gnager i en kilometers avstand her etter at den nusselige drapsmaskinen flyttet inn.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Blandingen av klor og salmiakk som beskrevet over, er en relativt tynn løsning. Kommersielt solgte vaskemidler har ikke samme "potens" som reine kjemikalier, og reagerer derfor noe ulikt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det jeg også, men reaksjonene har ikke så mye konsentrasjonen å si, men det er heller hvor de oppløste ionene er på spenningsrekka, som bestemmer hvilken reaksjon og hvor komplett den blir.

Nå inneholder klorin ca 5 % NaOCl (natriumhypokloritt) og salmiakk 9 % amoniakk. Så da kan vi anta, at all NaOCl reagerer, og blir til slutt NH2Cl. Hvis vi da blander av en 1/2 liter klorin, så tilsvarer det da ca, 25 g NaOCl. Na veier 23 g/mol, O veier 16 g/mol og Cl veier 35,5 g/mol. NaOCl blir da 74,5 g/mol. Hvis vi runder dette av til 75, og vi har 25 g, så har vi 1/3 mol slik ca.

1 mol med Cl = 0,5 mol med Cl2, så da har vi ca. 1/3 delt på 2=1/6 mol Cl2. Ved 22 grader C, så rommer 1 mol av en gass ca. 22,4 l. Dette gjelder uansett gass. Dette blir rundt regnet 4 l klorgass av 1/6 mol klorgass. Altså 1/3 mol NaOCl kan i verste fall lage 4 l klorgass. For å få dette ned på 0,5 ppm, så trenger du nesten 8 millioner liter luft eller 8000 m³, hvis vi bare regner volum. En kåk på 40 m² og 2,5 m oppunder taket gir 100 m³ luft. Forholdet blir litt mindre, hvis vi regner vekt. Men vekt blir mere riktig. Men jeg orker ikke å bruke så mye tid på dette. Og grensen på 0,5 ppm gjelder for 8 timer daglig. For 24/7 så er nok grensen mindre. Sammen med at det blir også antageligvis produsert noe NaCl, så det blir ikke så mye.
Men svaret gir deg en pekepinn, at mengden klorgass du kan tyne ut av 1/2 l klorin, er endelig nok til å ta rotta på de fleste i en kåk. Om du skulle være skikkelig uheldig


Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Har brukt denne løsningen flere ganger, men det er som sagt en nødløsning. Hele poenget med denne blandingen er jo altså at den er giftig, noe dyra har en tendens til å oppfatte.
Vis hele sitatet...
Og som du mest sannsynlig har dårligere mulighet til å oppfatte, da du mest sannsynlig har dårligere luktesans. Ser du poenget? Altså i verste fall, så kan et menneske legge seg i en dødsfelle, mens et dyr legger på røm.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Har brukt denne løsningen til å ta knekken på musebol, vepsebol og andre plagsomme udyr flere ganger. Like frisk og rask som alltid.
Vis hele sitatet...
Er det da ikke mye bedre å bruke godkjente midler, slik som f.eks. permetrin mot insekter. Da har du mindre mulighet for å skade deg, og tingene rundt deg i forsøket. For du vet vel, at klor har den evnen til å reagere nesten med alt. Det er vel bare fluor som er verre. Fluor kan i gitte omstendigheter reagere med edelgass (noe som ikke skal kunne reagere med noe, bortsett fra fluor, og kanskje klor med litt hjelp). Så når du driver med klordannende stoffer på vepsebol. Har du tenkt over, hvordan f.eks. malingen på plankene reagerer med klor? For i overflaten der, kan jeg nesten garantere at det skjer noe. Og mange andre steder for den saks skyld.
Folk er i det hele tatt utrolig slomsete med å bruke klor på alt mulig. Tømme rein klorin i doskåla for å vaske f eks, snakk om overkill. Ikke noe særlig å tømme ut i naturen.

Når det gjelder gnagere er vel en god gammeldags felle en greiere løsning enn allverdens hjemmelagede druknings- og forgiftningsløsninger.
Hvorfor ikke bare tette igjen hullet/hullene hvor rotten/musen kommer seg inn?

Personlig så har jeg ikke mye til overs for å gi tips angående hvordan drepe på en mest kreativ og effektiv måte. Så om du på død og liv absolutt "må" ha dyret ut av huset/leiligheten så vil jeg heller anbefale å lage en ufarlig felle, for så å slippe den ut i det fri
Sitat av supernatural Vis innlegg
Hvorfor ikke bare tette igjen hullet/hullene hvor rotten/musen kommer seg inn?

Personlig så har jeg ikke mye til overs for å gi tips angående hvordan drepe på en mest kreativ og effektiv måte. Så om du på død og liv absolutt "må" ha dyret ut av huset/leiligheten så vil jeg heller anbefale å lage en ufarlig felle, for så å slippe den ut i det fri
Vis hele sitatet...
Det er virkelig ikke et godt forslag. Dyrene er ikke direkte dumme i huet heller, den vil bare prøve å finne veien tilbake ved å gnage seg igjennom et nytt hull. Eller en annen del av huset.

Slippes den ut, vil den sikkert prøve å komme seg inn igjen - det er jo ikke slik at den har rota seg helt bort og "tilfeldigvis" er i huset. De trekker inn i hus med vilje, så i beste fall så sender du den videre på nabohuset...

Det er heller ikke slik at folk sitter og "fantaserer" om å drepe dyret for moro skyld heller, slik du nesten antyder. Det er seriøse forslag.

Noen ganger må det gå an å være litt real, det er tross alt skadedyr og smittebærere det er snakk om her.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Det er virkelig ikke et godt forslag. Dyrene er ikke direkte dumme i huet heller, den vil bare prøve å finne veien tilbake ved å gnage seg igjennom et nytt hull. Eller en annen del av huset.

Slippes den ut, vil den sikkert prøve å komme seg inn igjen - det er jo ikke slik at den har rota seg helt bort og "tilfeldigvis" er i huset. De trekker inn i hus med vilje, så i beste fall så sender du den videre på nabohuset...

Det er heller ikke slik at folk sitter og "fantaserer" om å drepe dyret for moro skyld heller, slik du nesten antyder. Det er seriøse forslag.

Noen ganger må det gå an å være litt real, det er tross alt skadedyr og smittebærere det er snakk om her.
Vis hele sitatet...
man ikke slippe dyret ut i det fri, rett utenfor der trådstarter bor heller. Selvfølgelig så ville det beste være å ta rotten/musa med til et skogholt eller i det minste 1-2 km unna der hvor trådstarter bor.

Det er heller ikke et egentlig problem i seg selv at trådstarter har en gnager i boligen. Problemet er i utgangspunktet at dette er noe som er til irritasjon og plage for trådstarter, muligens fordi rotter og mus er noe h*n har en fobi mot. Eller fordi den lager såpass mye støy.
Det er derfor ikke nødvendigvis et problem dersom det å slippe den ut i det fri skulle ende med at den finner seg en annen bolig stjele mat fra.

Jeg tenker absolutt ikke at trådstarter eller noen i denne tråden finner noen glede i å drepe små gnagere. Når jeg nevner "kreative og effektive" drapsmetoder så tenker jeg hovedsakelig på at det blir nevnt metoder som vann i bøtte- og klor og salmiakk-feller. Ikke at det er noen morsomheter i dette.

Gnageren er ikke akkurat ute etter å skade deg heller.
Ja, det er fullt mulig at gnageren er en smittebærer, men det samme kan også sies om flere av menneskene som bor i slumområder i det sørlige Afrika. Og "skadedyr" kan man også kalle de nådeløse kartellmiljøene i Mexico.

Jeg forventer ikke at du skal være enig med meg, dette er ganske enkelt min personlige mening angående hva jeg mener er det rette å gjøre i situasjoner som den trådstarter beskriver.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Det er virkelig ikke et godt forslag. Dyrene er ikke direkte dumme i huet heller, den vil bare prøve å finne veien tilbake ved å gnage seg igjennom et nytt hull. Eller en annen del av huset.
Vis hele sitatet...
Hvordan ellers pleier hus å være musetett? Jo, en har tettet igjen alle tenkelige og nesten utenkelige hull, der hvor mus og annet utøy kan slippe inn.

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Slippes den ut, vil den sikkert prøve å komme seg inn igjen - det er jo ikke slik at den har rota seg helt bort og "tilfeldigvis" er i huset. De trekker inn i hus med vilje, så i beste fall så sender du den videre på nabohuset...
Vis hele sitatet...
Jo, det vil den nok...
Men har du tettet skikkelig igjen, så kommer den ikke inn. Som sagt over. er dette er hele poenget med dagens hus uten mus og rotter.


Noen ganger må det gå an å være litt real, det er tross alt skadedyr og smittebærere det er snakk om her.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg. Supernatural har et lite poeng, men skadeomfanget av noen få mus/rotter er så massivt. At det må til å kverke dem som kommer inn. Bare for å gi hint: Ledningsnett, elektriske apparater, all mat lagret i skap og skuffer som ikke er musetett. Og antallet er så stort av disse, at de fleste kommer til å dø iløpet av vinteren uansett, om det er av kulda, sult eller rovdyr. Tror ærlig talt ikke, at noen av fellene er så ille allikevel. Men mitt forslag er, å ikke bruke Rapp fellene. De kan føre til skikkelig seigpining.
Men gå heller for den hos Clas Ohlson med navn "Mjölner", den avliver raskt og smertefritt, ved å knuse nakken.
Sist endret av aluminiumfluorid; 9. august 2016 kl. 16:14.
For ikke å snakke om en rotte som ligger og råtner inne i veggen i ukesvis. Det er helt grusomt. Nei, man må nok bli kvitt dem. Men selvsagt på en skikkelig måte. Rottegift løser opp organene og de dør av indre blødninger, det har jeg ikke helt sansen for. Dessuten havner de i veggen uansett, etter min erfaring.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det er heller ikke et egentlig problem i seg selv at trådstarter har en gnager i boligen. Problemet er i utgangspunktet at dette er noe som er til irritasjon og plage for trådstarter, muligens fordi rotter og mus er noe h*n har en fobi mot. Eller fordi den lager såpass mye støy.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er fullstendig objektivt at rotter er skadedyr. Det kan føre til vasskade, brann, sjukdom og lukt. Alle dei tinga kan kvar for seg totalt øydelegge eit hus. Om du som leigetaker er klar over at det er rotter, og ikkje melder ifrå eller gjer tiltak mot det så vil det antakeleg kvalifisere som grov aktløyse.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Men gå heller for den hos Clas Ohlson med navn "Mjölner", den avliver raskt og smertefritt, ved å knuse nakken.
Vis hele sitatet...
Anbefaler å fylle den med kjøtt. (Musene jeg hadde i hus elsket spesielt salami og chorizo. Norvegia var uinteressant, men kan hende en bedre fransk ost også kan falle i smak.)
Sitat av luni Vis innlegg
Anbefaler å fylle den med kjøtt. (Musene jeg hadde i hus elsket spesielt salami og chorizo. Norvegia var uinteressant, men kan hende en bedre fransk ost også kan falle i smak.)
Vis hele sitatet...
Søstra mi hadde ikke en gang ost til musefella, så hun tok ostepop...
Musefella forble stille.

Spekepøse og spekeflesk er også effektivt.
Men varier maten litt hvis du skal bruke feller jevnlig. De lærer seg faktisk at visse typer mat er farlig. Ikke så dumme dyr altså.
Sitat av luni Vis innlegg
Anbefaler å fylle den med kjøtt. (Musene jeg hadde i hus elsket spesielt salami og chorizo. Norvegia var uinteressant, men kan hende en bedre fransk ost også kan falle i smak.)
Vis hele sitatet...
Norzola var det som fungerte best på musene vi fikk i hus, men spekemat var også effektivt.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg vet det jeg også, men reaksjonene har ikke så mye konsentrasjonen å si, men det er heller hvor de oppløste ionene er på spenningsrekka, som bestemmer hvilken reaksjon og hvor komplett den blir.

Nå inneholder klorin ca 5 % NaOCl (natriumhypokloritt) og salmiakk 9 % amoniakk. Så da kan vi anta, at all NaOCl reagerer, og blir til slutt NH2Cl. Hvis vi da blander av en 1/2 liter klorin, så tilsvarer det da ca, 25 g NaOCl. Na veier 23 g/mol, O veier 16 g/mol og Cl veier 35,5 g/mol. NaOCl blir da 74,5 g/mol. Hvis vi runder dette av til 75, og vi har 25 g, så har vi 1/3 mol slik ca.

1 mol med Cl = 0,5 mol med Cl2, så da har vi ca. 1/3 delt på 2=1/6 mol Cl2. Ved 22 grader C, så rommer 1 mol av en gass ca. 22,4 l. Dette gjelder uansett gass. Dette blir rundt regnet 4 l klorgass av 1/6 mol klorgass. Altså 1/3 mol NaOCl kan i verste fall lage 4 l klorgass. For å få dette ned på 0,5 ppm, så trenger du nesten 8 millioner liter luft eller 8000 m³, hvis vi bare regner volum. En kåk på 40 m² og 2,5 m oppunder taket gir 100 m³ luft. Forholdet blir litt mindre, hvis vi regner vekt. Men vekt blir mere riktig. Men jeg orker ikke å bruke så mye tid på dette. Og grensen på 0,5 ppm gjelder for 8 timer daglig. For 24/7 så er nok grensen mindre. Sammen med at det blir også antageligvis produsert noe NaCl, så det blir ikke så mye.
Men svaret gir deg en pekepinn, at mengden klorgass du kan tyne ut av 1/2 l klorin, er endelig nok til å ta rotta på de fleste i en kåk. Om du skulle være skikkelig uheldig


Og som du mest sannsynlig har dårligere mulighet til å oppfatte, da du mest sannsynlig har dårligere luktesans. Ser du poenget? Altså i verste fall, så kan et menneske legge seg i en dødsfelle, mens et dyr legger på røm.

Er det da ikke mye bedre å bruke godkjente midler, slik som f.eks. permetrin mot insekter. Da har du mindre mulighet for å skade deg, og tingene rundt deg i forsøket. For du vet vel, at klor har den evnen til å reagere nesten med alt. Det er vel bare fluor som er verre. Fluor kan i gitte omstendigheter reagere med edelgass (noe som ikke skal kunne reagere med noe, bortsett fra fluor, og kanskje klor med litt hjelp). Så når du driver med klordannende stoffer på vepsebol. Har du tenkt over, hvordan f.eks. malingen på plankene reagerer med klor? For i overflaten der, kan jeg nesten garantere at det skjer noe. Og mange andre steder for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Kan ikke se at utregningen din tar høyde for i bruksmengden, og uttynningen. En kork av hver i én liter vann, hvor du bruker 8-10 sprut av en sprayflaske. At du omtaler dette som en dødsfelle virker litt merkelig, da jeg har gjort dette flere ganger å overlevd.

Det som blir til overs av løsningen skyller jeg som regel ned i do. Her blir det raskt så uttynnet at mengende blir forsvinnende små. Det som er igjen i sprayflaska kan stå i et par dager, hvis man skulle trenge mer.

I alle tilfeller er jo remedier utviklet for formålet bedre. Men i nødsfall spiser tilogmed veganerne kjøtt.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Kan ikke se at utregningen din tar høyde for i bruksmengden, og uttynningen. En kork av hver i én liter vann, hvor du bruker 8-10 sprut av en sprayflaske. At du omtaler dette som en dødsfelle virker litt merkelig, da jeg har gjort dette flere ganger å overlevd.
Vis hele sitatet...
Sier ikke, at kloramin i sin rene form er farlig liggende i en forsvarlig innpakning. Men stoffet er veldig etsende, og utvikler klorgass ved kontakt av diverse smuss og organiske ting. Mitt poeng, er at du har liten kontroll på smuss og organiske ting i din blanding, og det vil da skilles ut klorgass. Og noe av poenget er også, at klor bundet i en forbindelse er veldig komprimert, sett i forhold til fri klorgass. Uansett så er det lite gjennomtenkt og foreslå at andre skal utføre slike "spennende triks".
Og hvis du heller på deg "blandingen din", så kjenner du sikkert at det er heller ikke behagelig å få på seg for andre skapninger heller. Kutt ut det der, og bruk heller noe mere humant!..
Ser pelias og andre proffe bruker somregel peanøttsmør, enkelt og feste hvor enn du vil ha det. Og rottene liker det.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Sier ikke, at kloramin i sin rene form er farlig liggende i en forsvarlig innpakning. Men stoffet er veldig etsende, og utvikler klorgass ved kontakt av diverse smuss og organiske ting. Mitt poeng, er at du har liten kontroll på smuss og organiske ting i din blanding, og det vil da skilles ut klorgass. Og noe av poenget er også, at klor bundet i en forbindelse er veldig komprimert, sett i forhold til fri klorgass. Uansett så er det lite gjennomtenkt og foreslå at andre skal utføre slike "spennende triks".
Og hvis du heller på deg "blandingen din", så kjenner du sikkert at det er heller ikke behagelig å få på seg for andre skapninger heller. Kutt ut det der, og bruk heller noe mere humant!..
Vis hele sitatet...
Du sier først at blandingen med én kork kommersielt solgt klor + en kork kommersielt solgt salmiakk, i én liter vann. Er så farlig at det nesten bare er å ringe anti-terrorpolitiet...

Si at en kork er 25 milliliter. Vi har da altså 1000 milliliter vann, 25 milliliter 5% klor, og 25 milliliter 9% salmiakk. Totalt volum er altså 1050 milliliter.

I blandingen er det altså 1,25 milliliter klor, samt rett i underkant av 2,5 milliliter salmiakk. Sett at opplysningene du kommer med er korrekte.

På 1050 milliliter total mengde, er klorinnholdet altså 1,25 og salmiakkinnholdet 2,5.

Hvordan du får dette til å utgjøre en akutt fare for å skape en dødsfelle er for meg uforståelig. Spesielt med tanke på at det er under 5% av denne blandingen som benyttes ved spraying.

Oppfordrer deg herved til å fortsette med din interesse i naturfagstemaer, for der er du tydeligvis sterk. Men hvis du virkelig vil briljere bør du kunne omsette kunnskapen din i realistiske virklighetsbeskrivende forhold. Ikke sitte som en skrikpels og flashe opp kunnskaper som ikke kan omsettes i virkelighetens behov for å løse problemer mens de oppstår.

Uten å kunne bevise dette vitenskapelig vil den gassmengden denne blandineng utgjør, i all hovedsak skape en sterk, ubehagelig lukt, som vil holde dyrene unna for en kortere periode. Det har aldri blitt oppfordret til å bruke dette som en permanent løsning. I virkeligheten, her vi andre lever, er det nemlig sånn at produkter for skadedyrsbekjempelse er utilgjengelige i handelen etter midnatt. Da spiser tilogmed veganeren biff, og finner en løsning som funker der og da.
Sist endret av Svartedauden; 9. august 2016 kl. 19:15.
Kjelleren til besteforeldrene mine var mye plaget av mus, men de musene likte best meieri-smør. For der var også hvitost totalt uinteressant!
Skal sies at rotter er svært gode svømmere. Så vann i bøtta hjelper nok IKKE.
Tror generelt bøtte ikke hjelper, den gnager seg igjennom plasten ganske lett om den får panikk.

God gammeldags rottefelle, kjøpt på f.eks Europris fungerer nok best. Drep dritten får den får unger er det lureste.
Husk å binde fast fella, så slipper du at rotta stikker av med den =)
Sist endret av Blackkoz; 9. august 2016 kl. 22:38.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Skal sies at rotter er svært gode svømmere. Så vann i bøtta hjelper nok IKKE.
Tror generelt bøtte ikke hjelper, den gnager seg igjennom plasten ganske lett om den får panikk.

God gammeldags rottefelle, kjøpt på f.eks Europris fungerer nok best. Drep dritten får den får unger er det lureste.
Husk å binde fast fella, så slipper du at rotta stikker av med den =)
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare bare å gnage et hull samtidig som man svømmer for livet, selv for en rotte med tenner som kan gnage i betong. Det blir fort vanskelig å få tak med tennene, og selv om rotter er flinke svømmere, tror jeg en rotte vil slite med å holde seg på samme sted og samtidig klare å få nok skyvekraft til at tenne får tak.
Sist endret av Veggen; 9. august 2016 kl. 23:22.
@supernatural rotter er skadedyr og bør behandles som skadedyr. De er ikke en truet art og det er absolutt ingen gode grunner til å ha rotter i boligen eller fange rottene for så å sette rottene ut i byen igjen. Handler ikke om noia men om fornuft. Det beste ts og andre som opplever rotteproblemer kan gjøre er å utrydde rottene som dukker opp. Finne årsaken til at de kommer inn, tette/reparere bolig og evt. sette ut feller eller gift for å unngå fremtidige rotteplager.
Jeg dyttet nedi noe stålull første natta, så de holdt seg unna kjøkkenskapet for kvelden. Dagen etter kjøpte jeg feller og ost, så nå har to av rakkerene takket for seg
Sitat av simchris Vis innlegg
Jeg dyttet nedi noe stålull første natta, så de holdt seg unna kjøkkenskapet for kvelden. Dagen etter kjøpte jeg feller og ost, så nå har to av rakkerene takket for seg
Vis hele sitatet...
Og det var rotter, ikke mus?
Tok du bilde av dem?