Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1421
Aller først vil jeg bare beklage hvis jeg har plassert innlegget mitt feil. Dette blir mitt første innlegg.
Jeg går nå siste året på videregående, dvs. at jeg er ferdig rimelig snart. Kommer til å gå ut med et karaktersnitt på +- 4, men er veldig i tvil på hvilket studie jeg skal fortsette med. Jeg er veldig interessert i historie (Spesielt det 20. århundre, og enda bedre; 2. verdenskrig).
Jeg har fått noen forskjellige tips som at jeg absolutt burde studere noe jeg virkelig interesserer meg for.
At jeg kommer til å ha det mye bedre med det, enn at jeg studerer noe jeg synes er ufordragelig.
Hva tror dere om dette?
Ellers så lurer jeg på hvilke skoler som er å anbefale når det gjelder historiefaget. Har tenkt på både UiO og NTNU. Jeg må innrømme at jeg gjerne skulle studert i Oslo og fått med meg litt storbyliv samtidig siden jeg har bodd på et relativt lite sted hele livet. (Ikke at Trondheim ikke er en relativt stor by he-he). Videre så lurer jeg også egentlig på om det er mulig å spesialisere seg innenfor forskjellige perioder i historien, i stedet for at man får alt fra Jordens oppstandelse til hvor Krekar befinner seg.
Og til slutt, er det i det hele tatt et veldig lønnsomt valg å studere historie? Det er naturligvis ikke allskens jobbmuligheter.
Hvis jeg ikke føler at jeg får nok igjen for nettopp det, så kommer jeg definitivt til å studere noe innenfor markedsføring.
Setter pris på alle tilbakemeldinger
Først bachelor hvor du kan velge noen fag selv. Så master hvor du spesialiserer r opp rttdeg litt mer. Til slutt doktorgrad hvor du tar opp ett tema. Kort versjonen dette da.

Kan anbefale Trondheim siden jeg trivdes godt der. Men UiO er ikke feil det heller. Sjekk fag påhjemmesidene til NTNU og UiO.

Men det du burde tenke på er hva du skal bruke utdanning til. Vet NTNU tilbyr master og lektor utdanning på fem år.

En bachelori historie er ikke lett å få jobb med,master åpner noen flere dører.pluss på ppu eller ta et løp.mot lektor adjunkt så åpner flere dører seg.
Sist endret av tearz83; 28. januar 2015 kl. 21:17.
Jeg er helt enig med deg i at det er lurt å studere noe man virkelig brenner for, men med bachelor i historie tror jeg det er et mareritt å få seg jobb! Jeg har møtt noen som tar lærerutdanning med hovedfokus på historie, så det er jo alltids en mulighet hvis du kunne tenke deg å jobbe som lærer.

Som tearz sier over er det jo også mulig å ta master-, eller doktorgrad i historie, og da er det åpenbart mye lettere å få seg en jobb etterpå, selv om det ikke er noen stor mangel på historikere.
En kompis av meg tok bachelor i historie, både av interesse og misforståtte arbeidsmuligheter. I dag er han tilkallingsvakt ved en barneskole som assistent på SFO. Som han selv sier; Han kan enten jobbe som lærer (med et ekstra utdanningsår), ta en master og jobbe på museum e.l. eller omskolere seg fullstendig. Uansett angrer han veldig.
Takk for alle svar, det er hjelpsomt!
Men ja har litt det inntrykket av at det kan være vanskelig å komme ut i jobb.. I alle fall uten master/doktorgrad. (Som dere så fint påpeker).
Blir en smule OT, men det er ikke tilfeldigvis noen som har erfaring/vet en del om en bachelor i etteretning? (Forsvaret) Virker også meget spennende..