Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 17880
Har lenge tenkt til og gå til innkjøp av et slikt apparat. Noen som har peiling på hvor dette kan skaffes?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
ikke allverdens utvalgt og kanskje litt dyrt? eller?
tusen takk allikevel
Plastbrenner eller spiralbrenner. Billigere finner du ikke og du får bra sprit.
Bruker selv spiralbrenner og er kjempefornøyd.

koster under 1000 lappen.
Kjøp heller denne, da får du mer volum og et veldig greit apparat til eget bruk
Sitat av ompapa Vis innlegg
Plastbrenner eller spiralbrenner. Billigere finner du ikke og du får bra sprit.
Bruker selv spiralbrenner og er kjempefornøyd.

koster under 1000 lappen.
Vis hele sitatet...
Link? eller er dette selvlaget

Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Kjøp heller denne, da får du mer volum og et veldig greit apparat til eget bruk
Vis hele sitatet...
Planen var og lage Sprit egentlig, men sikker kjekt og ha en sånn og ja
Jeg har brukt både kolonne apparat og "easy-still" (ombygd vann destilator) og vil annbefale easy still apparatet.

Dette gjør brenningen til en lek, heller oppi 4 liter sats og 4 timer senere har du ferdig 60% sprit. Dette bruker luftkjøling og ingen fare for entanolgass utvikling. Spriten blir blir av en dårligere kvalitet enn ved bruk av kolonne apparat.

Men ved å filtrere denne igjennom 2x 1m 30mm pvc rør med kull blir det nydelig. (få spriten nder 50% før du filtrerer, med tanke på det aktive kullet).

Så kjøp en slik:http://www.vinsenteret.no/storefront.php?pid=9 og en timer så blir det bra.

Nb. Tok bare den første linken jeg fant, mulig du finner denne billigere andre steder på nettet.
Sitat av Jhonnyboy Vis innlegg
J
Dette gjør brenningen til en lek, heller oppi 4 liter sats og 4 timer senere har du ferdig 60% sprit.
Vis hele sitatet...
Hvor mye da? 4 dl, elns?
Sitat av Bompi Bjørn Vis innlegg
Hvor mye da? 4 dl, elns?
Vis hele sitatet...
Hehe, grunnen til at jeg ikke skrev hvor mye de blir av 4 liter er at jeg ikke husker eksakt. Men det er godt over 1 liter. Man vil få like mye brennvin som ved bruk av ett annet apparat, men man får med en del mer fusel enn ved kolonnen siden den ikke får skilt det ut på samme måte.

Men etter filtrering er ikke dette noe tema lengre.
Sitat av jorgen2k Vis innlegg
Link? eller er dette selvlaget
Vis hele sitatet...
Spiralbrenner

Billigste du kan få. Og sterk og god sprit. Husk å sile spriten gjennom kull-filter.

Ikke bruk dyppvarmer. De suger.

Bruk varmeelement fra vannkokere. Du finner dem til ca 100 lappen.
Tec 7 tetter når du monterer.
Kobber fra biltema.
Styr varmen med kontroller fra ebay ca 100 kr.

Skål.

http://www.home.no/stianbl/spiralbrenner2.jpg
Sist endret av ompapa; 16. oktober 2012 kl. 23:09.
Sitat av jorgen2k Vis innlegg
Planen var og lage Sprit egentlig, men sikker kjekt og ha en sånn og ja
Vis hele sitatet...
Den fungerer like bra til å lage sprit som til å lage vann, det er bare en potstill, er akkurat samme prinsipp for vann og sprit. De kan liksom ikke skrive at den er ment for spritproduksjon, da slike apparater er ulovlig.

Skal du ha et apparat som lager skikkelig ren og fin sprit, burde du lage den en slik kolonne som du har på en koker(gryte/melkespann/etc):

http://www.bryggforum.nu/download/public/aquavitae/aquaVM.gif

Vil forøvrig anbefale deg å kjøpe designing and building autimatic stills, har den selv og den forklarer alt hvordan destillering fungerer og hvordan du kan bygge forskjellige apparater som passer til ditt behov. Tror boken kan lastes ned som pdf også.
Sitat av Jhonnyboy Vis innlegg
Men ved å filtrere denne igjennom 2x 1m 30mm pvc rør med kull blir det nydelig. (få spriten nder 50% før du filtrerer, med tanke på det aktive kullet).
Vis hele sitatet...
Bare for å ha sagt det ville jeg vært litt forsiktig med å filtrere alkohol med PVC-rør da jeg har hørt at en kan få diverse ulumskheter i spriten.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Bare for å ha sagt det ville jeg vært litt forsiktig med å filtrere alkohol med PVC-rør da jeg har hørt at en kan få diverse ulumskheter i spriten.
Vis hele sitatet...
stemmer, bruk polypropylen(pp), dette er veldig vanlig å bruke i ting som brukes med mat/drikke og matlaging