Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  212 23859
Var på etikkseminar for en uke siden. Mange gode argumenter som ble tatt opp av foreleser.

Det jeg digga mest av alt, var når det kom til definisjoner.

- Innvandrer, det betyr en som har vandra inn til Norge og har bosatt seg her.
- Utlending, en person med utenlandsk statsborgerskap.
- Norsk/nordmann, en person med norsk statsborgerskap.

Det er ikke noe som heter 1/2/3. generasjons innvandrer lenger. Enter er man norsk eller så er man utlending.

Se heller ikke bort ifra at de som ikke er etnisk norsk men som faktisk har norsk statsborgerskap. De kaller vi for nordmenn.

En somalier som kom til Norge for 5 år siden, og som har norsk statsborgerskap. Han er norsk. Er ikke vits å argumentere det engang, det står definert i loven. jfr statsborgerloven.

Å være nordmann betyr ikke å være etnisk norsk.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Å være nordmann betyr ikke å være etnisk norsk.
Vis hele sitatet...
Det er jo så enkelt at man kan inneha norsk statsborgerskap uavhengig hvilken etnisk bakgrunn man har. Men er man dermed automatisk også en 'nordmann'? Dette kommer jo helt an på definisjonen man bruker og hvilken agenda man har med definisjonen.

Hvis jeg flytter til Japan og får japansk statsborgerskap - vil jeg da bli en japaner?

Nei, det vil jeg ikke. Det er ingen som ville anerkjent meg som japaner fordi ordet brukes ensbetydende om etniske japanere. Dette er forøvrig den alminnelige definisjonen så og si overalt hvor en folkegruppe identifiseres med en nasjon. Dette til forskjell fra f.eks USA - hvor 'amerikaner' ikke betegner noe enhetlig etnisk felleskap.

På folkemunne - men også utfra en vitenskapelig klassifikasjon som vi f.eks finner i genforskningen, er nordmenn et germansk folkeslag som kan identifiseres utfra spesifikke genetiske, lingvistiske og etniske markører. Under begrepet etnisitet finner vi også selvopplevd (subjektiv) tilhørighet og opphav - slik at folk som er adoptert f.eks fra Korea men vokst opp i Norge vil kunne gå inn under den etnokulturelle betegnelsen. Det er derfor vi ikke snakker om norsk-koreanere når vi omtaler adoptivbarn, selv om vi snakker om norsk-pakistanere hva angår etniske pakistanere med norsk statsborgerskap og tilhørighet i landet.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Det er jo så enkelt at man kan inneha norsk statsborgerskap uavhengig hvilken etnisk bakgrunn man har. Men er man dermed automatisk også en 'nordmann'? Dette kommer jo helt an på definisjonen man bruker og hvilken agenda man har med definisjonen.

Hvis jeg flytter til Japan og får japansk statsborgerskap - vil jeg da bli en japaner?

Nei, det vil jeg ikke. Det er ingen som ville anerkjent meg som japaner fordi ordet brukes ensbetydende om etniske japanere. Dette er forøvrig den alminnelige definisjonen så og si overalt hvor en folkegruppe identifiseres med en nasjon. Dette til forskjell fra f.eks USA - hvor 'amerikaner' ikke betegner noe enhetlig etnisk felleskap.

På folkemunne - men også utfra en vitenskapelig klassifikasjon som vi f.eks finner i genforskningen, er nordmenn et germansk folkeslag som kan identifiseres utfra spesifikke genetiske, lingvistiske og etniske markører. Under begrepet etnisitet finner vi også selvopplevd (subjektiv) tilhørighet og opphav - slik at folk som er adoptert f.eks fra Korea men vokst opp i Norge vil kunne gå inn under den etnokulturelle betegnelsen. Det er derfor vi ikke snakker om norsk-koreanere når vi omtaler adoptivbarn, selv om vi snakker om norsk-pakistanere hva angår etniske pakistanere med norsk statsborgerskap og tilhørighet i landet.
Vis hele sitatet...
Helt uenig. Det eksemplet du kommer med bygger jo på helt konkret på hudfarge. Det mener jeg skal være uaktuelt når vi lever i en såpass grenseløs verden.

En hvit sør-afrikaner er ikke sør-afrikaner fordi han er hvit da?

Eller når jeg har fått barn vil de fortsatt ikke være nordmenn fordi er lysebrune?

Har du japansk statsborgerskap så er du japaner, om japanern kommer til Norge og får norsk statsborgerskap så ja, da er han nordmann.

Problemet her blir om du legger forskjell i det å være "norsk" og "nordmann". For meg så har ordene lik betydning, nordmann er det samme som å være norsk.

Og loven sier klart at enhver med norsk statsborgerskap er norsk på lik linje med Norges borgere.

Argumentet ditt bygger på kultur, og kultur kan læres.

Men du mener nok at man må vær hvit for å være norsk? Man må være Asiat for å være japaner, man må være mørk for å være Afrikaner?

Edit: Hvis du flytter til Japan og går japansk statsborgerskap, så er du japaner ja.
Sist endret av BaJa; 18. februar 2011 kl. 19:47.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Det jeg digga mest av alt, var når det kom til definisjoner.

- Innvandrer, det betyr en som har vandra inn til Norge og har bosatt seg her.
- Utlending, en person med utenlandsk statsborgerskap.
- Norsk/nordmann, en person med norsk statsborgerskap.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på hva et ord faktisk betyr i dagligtale og hva det er definert som. Folk flest bryr seg ikke om definisjoner, men bruker ordene som de har blitt lært sosialt.

Jeg kan ikke definere en utlending, fordi jeg tar det på utseendet, stemmeleiet og oppførselen; etter skjønn. Oppfører personen seg på en måte som jeg ikke regner som norsk, så er han en utlending. Å være norsk er etter min mening det motsatte av å være utlending. Innvandrer er for meg nøyaktig det samme som utlending.

Dette betyr ikke at jeg er rasist fordet BTW...
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Det er forskjell på hva et ord faktisk betyr i dagligtale og hva det er definert som. Folk flest bryr seg ikke om definisjoner, men bruker ordene som de har blitt lært sosialt.

Jeg kan ikke definere en utlending, fordi jeg tar det på utseendet, stemmeleiet og oppførselen; etter skjønn. Oppfører personen seg på en måte som jeg ikke regner som norsk, så er han en utlending. Å være norsk er etter min mening det motsatte av å være utlending. Innvandrer er for meg nøyaktig det samme som utlending.

Dette betyr ikke at jeg er rasist fordet BTW...
Vis hele sitatet...
sittet og fundert på hvordan jeg skulle svare de lenger opp her men du gjorde jobben for meg
(KP)
Sist endret av Echuz; 18. februar 2011 kl. 20:43.
Det mest ironiske jeg har vært med på var på en deltidsjobb jeg hadde, der det var vanlig at folk på 16-18 kom innom og søkte hele tiden.

Jeg henger en del med utlendinger, (ja jeg holder meg til det sosiale! de kaller seg jo selv for utleninger, hvorfor skal ikke jeg kunne gjøre det?) så var det vel en ca 8-10 utleninger som var med for å søke jobb, så sier den pakistanske sjefen min "hvorfor har du med så mange hit? og UTLENINGER?) Mange andre hadde hatt med like mange norske, men da var det liksom null stress, og hun hang seg opp i at de ikke var etnisk norske når hun selv var Pakistaner (JA,hun var norsk statsborger, men du skjønner )
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Det er forskjell på hva et ord faktisk betyr i dagligtale og hva det er definert som. Folk flest bryr seg ikke om definisjoner, men bruker ordene som de har blitt lært sosialt.

Jeg kan ikke definere en utlending, fordi jeg tar det på utseendet, stemmeleiet og oppførselen; etter skjønn. Oppfører personen seg på en måte som jeg ikke regner som norsk, så er han en utlending. Å være norsk er etter min mening det motsatte av å være utlending. Innvandrer er for meg nøyaktig det samme som utlending.

Dette betyr ikke at jeg er rasist fordet BTW...
Vis hele sitatet...
Grunnen til at ord kan oppfattes som andre betydninger enn hva den egentlig blir definert som handler mer om dårlig kunnskaper til de som benytter seg av terminologiene enn at ordene har forandret sin mening. Om du finner ut at hvordan du har definert omverdenen rundt deg på er feil bør du bare rette deg. Vil ikke kalle deg rasist, men du forsvarer ditt personlige slangspråk som mer korrekt enn den aktuelle definisjonen. For meg fremstår du som ganske umoden, ignorant og uten evne til å faktisk utvide din kunnskap når det gjelder spørsmål om innvandrere. Du viser tydelig at dine oppfatninger om personer som har annen hudfarge enn deg selv bygger hovedsakelig på stereotypi og generelt dårlige kunnskaper utenfor den hvite boksen.

Nå må jeg påpeke at jeg bruker deg "Katalysator" kun som ett eksempel for ett syn jeg oppfatter mange bærer på her inne.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Det er forskjell på hva et ord faktisk betyr i dagligtale og hva det er definert som. Folk flest bryr seg ikke om definisjoner, men bruker ordene som de har blitt lært sosialt.

Jeg kan ikke definere en utlending, fordi jeg tar det på utseendet, stemmeleiet og oppførselen; etter skjønn. Oppfører personen seg på en måte som jeg ikke regner som norsk, så er han en utlending. Å være norsk er etter min mening det motsatte av å være utlending. Innvandrer er for meg nøyaktig det samme som utlending.

Dette betyr ikke at jeg er rasist fordet BTW...
Vis hele sitatet...
Du sier:

- Å være norsk er å være det motsatte av å være utlending
- Å være innvandrer er det nøyaktig det samme som utlending

Men hva er en person som ikke har vandra inn til Norge, og som er født og oppvokst i Norge?

Er det ikke enklere med at:

Alle som har innehar norsk statsborgerskap er norsk?

Eller får du vondt dypt inne i hjerterota når en mørkhudet kaller seg selv for nordmann?

Og hvordan i helvete drar du inn rasist inn her? Hvem har kalt deg rasist?
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Helt uenig. Det eksemplet du kommer med bygger jo på helt konkret på hudfarge. Det mener jeg skal være uaktuelt når vi lever i en såpass grenseløs verden.
Vis hele sitatet...
Nei, det er snakk om mer enn hudfarge. En må også rekne med ting som språk, genetikk, kultur og identitet. Selv om vi kan hende lever i en grenseløs verden (det gjør vi vel egentlig ikke) så er realiteten at for de fleste mennesker på jorden så er etniske felleskap betydningsfulle.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
En hvit sør-afrikaner er ikke sør-afrikaner fordi han er hvit da?
Vis hele sitatet...
Du kan godt ha sør-afrikansk statsborgerskap – men de fleste som bor i landet identifiserer seg utfra hvilket etnisk felleskap de tilhører (zulu, xhosa, boer, swazi osv). Men husk at Syd-Afrika har elleve forskjellige offisielle språk og er et land som er multietnisk og multikulturelt på en helt annen måte enn hva Norge er.


Sitat av x3m187 Vis innlegg
Eller når jeg har fått barn vil de fortsatt ikke være nordmenn fordi er lysebrune?
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte eksempelet med barn som er adoptert fra Korea men som vokser opp i Norge. Så selv om disse rent genetisk ikke reknes som nordmenn så vil de utfra identitetsaspektet av etnisitet kunne reknes for å være nordmenn. Så nei, det er ikke hudfarge i seg selv som er viktig.


Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hvis du flytter til Japan og går japansk statsborgerskap, så er du japaner ja.
Vis hele sitatet...
Joda, du kan jo kalle deg en japaner, men det er ingen andre som vil anerkjenne deg som japaner. Du vil heller ikke bli klassifisert som japaner av japanske myndigheter og det er ingen japanere som vil se på deg som japaner. Du må skille mellom statsborgerskap og det å tilhøre et etnisk felleskap. Og selv ikke hvis du adopterer japansk kultur så vil japanerne se på deg som japaner.

(Nå er Japan et hardcore eksempel da. Selv etniske japanere som har vokst opp i utlandet og deretter flyttet til Japan forteller om at de har problemer med å bli inkludert.)

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Problemet her blir om du legger forskjell i det å være "norsk" og "nordmann". For meg så har ordene lik betydning, nordmann er det samme som å være norsk.
Vis hele sitatet...
Ja som jeg skrev over her: det blir en definisjonsak. Tradisjonelt har vi i Norge skilt mellom nordmenn og såkalte nasjonale minoriteter (dvs samer, kvener, jøder, tatere, skogfinner, sigøynere). De nasjonale minoritene har hatt statsborgerskap lenge, men de har likevel ikke vært reknet som nordmenn, verken av seg selv eller andre. Dette fordi de har sin egen kultur som er adskilt fra den norske.

Selvsagt, det er ingen som kan bestemme hvordan du eller andre velger å forstå ord og begreper – men jeg synes ikke argumentene dine henger på greip. De fleste bruker jo begrepet sånn som jeg gjør det her. Ingen av de jeg kjenner som er norsk-pakistanere kaller seg selv for nordmenn. Og selv om det er en del akademikere og politikere osv som tror de kan oppheve realiteten ved å definere ordene annerledes så har dette lite å si i praksis.

Så selv om ’nordmann’ er et komplekst begrep som inneholder alt fra kultur til identitet så er det anvendelig både i dagligtale og også rent akademisk, hvis vi skal sammenlikne populasjoner genetisk, sosiokulturelt osv.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Argumentet ditt bygger på kultur, og kultur kan læres.
Vis hele sitatet...
Joda, kultur kan man tilegne seg. Men nasjonal kultur er som oftest (men ikke alltid) knyttet både til etniske og biologiske egenskaper. Selv om jeg snakker russisk og hvis jeg bosetter meg i Russland og får meg russisk statsborgerskap så vil jeg fortsatt være en nordmann. Jeg kan selvsagt i teorien identifisere meg fullstendig med russisk og slavisk kultur og helt oppgi den norske, slik at det bare er det genetiske som skiller. Det er vel dette som kalles assimilasjon, og det var i perioder den politikken Norge førte overfor våre nasjonale minoriteter. Noen rammet hardere enn andre, f.eks tatere og sigøynere, som vi til og med tvangssteriliserte en del av.

Så selv om kultur kan læres, så virker det som du tar veldig lett på hva kultur er. For de fleste er kultur og identitet veldig viktig, selv om det for mange i Vesten ikke er noe man kanskje har et veldig bevisst forhold til sånn til daglig, med mindre man er en overbevist nasjonalist eller noe.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Men du mener nok at man må vær hvit for å være norsk? Man må være Asiat for å være japaner, man må være mørk for å være Afrikaner?
Vis hele sitatet...
Asia og Afrika er kontinenter, de er ikke etniske felleskap. Men som nevnt over: nei, du ikke være hvit for å være norsk.
Sist endret av Bolverk; 18. februar 2011 kl. 23:02. Grunn: la til en setning
Slik jeg ser det er problemet at mange innvandrere nesten blir assimilert, mens de som klarer å holde på sin "opprinnelige" kultur og blander den med den norske kulturen de klarer seg bra. Jeg ser at innvandrere som er muslimer har et mye bedre verdisyn og oppførsel enn de som ikke har det. Dette har mye med signaler den norske befolkningen sender til innvandrere. Når Siv Jensen går ut og sier at man ikke skal gi noe spesial behandling til innvandere, hvordan tror man det føles ut for en innvandrer.

Veldig mye av Integrerings debatten og asyldebatten er lite konstruktiv og skaper større forskjeller mellom folkegruppene. Jeg tror vi Nordmenn må være mye mer aksepterende og møtende mot innvandrere for at det skal bra. Når arbeidsgivere ikke gir jobber til folk med "utenlandske" navn så er det veldig negativt for integreringen. Man sier at innvandrere er overrepresentert i fengsler, men kan også se på dem som arbeidsløse og plutselig så er de ikke så overrepresenterte. Innvandrere begynner også å bli overepresentererte i Høyere utdanning. Så de gjør veldig mye bra.

Så også tidlig i tråden at noen nevnte at somaliere er vanskelig og integrere, men i Vinje, en SV styrt kommune i telemark, har de hatt stor suksess med og integrere dem, men hvis man ikke gjør dette tar det lang tid. For et par ti-år siden var vietnamesere sett på som vanskelige og integrere, men nå ser hvertfall jeg på de som godt integrerte.

Dette ble mye og uoversiktelig og kanskje litt off-topic, men har hatt det på hjerte lenge og føler det er noe fornuftig der.
Sitat av bAerlol Vis innlegg
Slik jeg ser det er problemet at mange innvandrere nesten blir assimilert, mens de som klarer å holde på sin "opprinnelige" kultur og blander den med den norske kulturen de klarer seg bra. Jeg ser at innvandrere som er muslimer har et mye bedre verdisyn og oppførsel enn de som ikke har det. Dette har mye med signaler den norske befolkningen sender til innvandrere. Når Siv Jensen går ut og sier at man ikke skal gi noe spesial behandling til innvandere, hvordan tror man det føles ut for en innvandrer.
Vis hele sitatet...
Så du mener at man skal behandle de annerledes FORDI de er innvandrere?

Hadde jeg vært innvandrer, og folk hadde behandlet meg annerledes på grunn av det så hadde jeg syntes det var ille, ikke motsatt. Ikke for å kverulere eller noe, men du ser vel den?
Nei, det er snakk om mer enn hudfarge. En må også rekne med ting som språk, genetikk, kultur og identitet. Selv om vi kan hende lever i en grenseløs verden (det gjør vi vel egentlig ikke) så er realiteten at for de fleste mennesker på jorden så er etniske felleskap betydningsfulle.
Vis hele sitatet...
Språk kan læres, kultur og identitet kan læres og tilegnes. Genetikk er helt uaktuell og absurd å bruke i denne debatten. Det er ikke aktuelt. Etnisk fellesskap er betydningsfull, uten tvil. Den kan jeg støtte. Men vi skaper vår egen fellesskap, og hvis vi velger å ekskludere og ikke godta at folk kan være norske, japanere, afrikanere uavhengig av hudfarge og etnisk tilhørighet så har vi en lang vei igjen til å bli et samfunn for fremtiden.

Du kan godt ha sør-afrikansk statsborgerskap – men de fleste som bor i landet identifiserer seg utfra hvilket etnisk felleskap de tilhører (zulu, xhosa, boer, swazi osv). Men husk at Syd-Afrika har elleve forskjellige offisielle språk og er et land som er multietnisk og multikulturelt på en helt annen måte enn hva Norge er.
Vis hele sitatet...
Sør-Afrika eksemplet var jo akkurat for å vise det store mangfoldet i befolkningen de har. Man kan pr dags dato kanskje ikke sammenligne Norge med Sør-Afrika. Men Norge blir mer og mer internasjonalisert og grensene om det å være norsk viskes ut og nye blir dannet. Derfor mener jeg at det er viktig å ha et åpent sinn og faktisk gi våre nye landsmenn den tilhørigheten de fortjener.
At de er nordmenn på lik linje som oss andre, og ikke si at
" Uansett hva du gjør blir du ikke norsk som oss andre. Du er utlending/innvandrer og du kommer alltid til å være det"



Jeg nevnte eksempelet med barn som er adoptert fra Korea men som vokser opp i Norge. Så selv om disse rent genetisk ikke reknes som nordmenn så vil de utfra identitetsaspektet av etnisitet kunne reknes for å være nordmenn. Så nei, det er ikke hudfarge i seg selv som er viktig.
Vis hele sitatet...
Jeg blir litt usikker på ditt ståsted nå. Hudfarge er ikke viktig, men kultur, språk og genetikk er viktig?

Språk og kultur kan læres. Genetikk kan vi drite i.




Joda, du kan jo kalle deg en japaner, men det er ingen andre som vil anerkjenne deg som japaner. Du vil heller ikke bli klassifisert som japaner av japanske myndigheter og det er ingen japanere som vil se på deg som japaner. Du må skille mellom statsborgerskap og det å tilhøre et etnisk felleskap. Og selv ikke hvis du adopterer japansk kultur så vil japanerne se på deg som japaner.

(Nå er Japan et hardcore eksempel da. Selv etniske japanere som har vokst opp i utlandet og deretter flyttet til Japan forteller om at de har problemer med å bli inkludert.)
Vis hele sitatet...
Det er kanskje litt dumt for deg å generalisere at "ingen andre vil anerkjenne deg". Du kjenner jo ikke alle japanere. Jeg er klar over at Japan er ganske konservativ når det gjelder å holde på sin identitet. Men må sies at Japan ikke har hatt like store tilstrømming av innvandrere fra fattige land fra Asia og Afrika som Norge. Derfor vil det være mer logisk for Norge og fronte denne problemstillingen, og faktisk heller ha den tankegangen:
Har du norsk statsborgerskap så er du norsk.


Ja som jeg skrev over her: det blir en definisjonsak. Tradisjonelt har vi i Norge skilt mellom nordmenn og såkalte nasjonale minoriteter (dvs samer, kvener, jøder, tatere, skogfinner, sigøynere). De nasjonale minoritene har hatt statsborgerskap lenge, men de har likevel ikke vært reknet som nordmenn, verken av seg selv eller andre. Dette fordi de har sin egen kultur som er adskilt fra den norske.
Vis hele sitatet...
Jeg velger å se bort ifra de nasjonale minoritetene nå. Vi diskuterer innvandrere og utlendinger nå. Samer, tatere, skogfinner og sigøynere velger å holde på sin kultur og har ikke tatt til seg den norske kulturen på lik linje som Ali som kom til Norge som 10 åring og som nå jobber og fult integrert i det norske samfunnet. Men som vi fortsatt ikke kan kalle norsk, fordi han er brun.


Selvsagt, det er ingen som kan bestemme hvordan du eller andre velger å forstå ord og begreper – men jeg synes ikke argumentene dine henger på greip. De fleste bruker jo begrepet sånn som jeg gjør det her. Ingen av de jeg kjenner som er norsk-pakistanere kaller seg selv for nordmenn. Og selv om det er en del akademikere og politikere osv som tror de kan oppheve realiteten ved å definere ordene annerledes så har dette lite å si i praksis.
Vis hele sitatet...
Det er forskjellig fra individ til individ om hva de liker å definere seg som. Det er akkurat derfor jeg dro fram statsborgerloven. Som sier at alle med norsk statsborger er Norges borgere.

Jeg selv er Pakistaner men er født og oppvokst i Norge. Jeg valgte å kalle meg Pakistaner før. Men nå er jeg er mer reflektert og vet at hjemmelandet mitt er Norge. Jeg kommer til å jobbe,skatte og dø her. Derfor så kaller jeg meg selv nordmann. Til opprør for mange andre, som komme med ganske like argumenter som deg.


Så selv om ’nordmann’ er et komplekst begrep som inneholder alt fra kultur til identitet så er det anvendelig både i dagligtale og også rent akademisk, hvis vi skal sammenlikne populasjoner genetisk, sosiokulturelt osv.




Joda, kultur kan man tilegne seg. Men nasjonal kultur er som oftest (men ikke alltid) knyttet både til etniske og biologiske egenskaper. Selv om jeg snakker russisk og hvis jeg bosetter meg i Russland og får meg russisk statsborgerskap så vil jeg fortsatt være en nordmann. Jeg kan selvsagt i teorien identifisere meg fullstendig med russisk og slavisk kultur og helt oppgi den norske, slik at det bare er det genetiske som skiller. Det er vel dette som kalles assimilasjon, og det var i perioder den politikken Norge førte overfor våre nasjonale minoriteter. Noen rammet hardere enn andre, f.eks tatere og sigøynere, som vi til og med tvangssteriliserte en del av.

Så selv om kultur kan læres, så virker det som du tar veldig lett på hva kultur er. For de fleste er kultur og identitet veldig viktig, selv om det for mange i Vesten ikke er noe man kanskje har et veldig bevisst forhold til sånn til daglig, med mindre man er en overbevist nasjonalist eller noe.



Asia og Afrika er kontinenter, de er ikke etniske felleskap. Men som nevnt over: nei, du ikke være hvit for å være norsk.
Vis hele sitatet...
Jeg kan oppsummere med å si at jeg står fortsatt får at alt kan læres og utvikles utenom hudfarge. Det er våre holdninger som danner fremtidens samfunn. Det blir nesten litt å stigmatisere at vi har en gruppe nordmenn i Norge, også har vi gruppe med resten. Er det så galt at alle med norsk statsborgerskap er nordmenn?

Jeg tar ikke lett på begrepet, kultur. Det jeg sier er at kultur, tradisjoner, tilhørighet kan læres,utvikles og implementeres i samfunnet. Hvis du velger å flytte til Russland og får russisk statsborgerskap men fortsatt velger å være nordmann. Vel ja, det er det din beslutning. Men det viktige er at du faktisk har muligheten til å kalle deg russer. Og ikke at du blir tvunget til å være utlending/innvandrer.

Jeg vet at det er vanskelig for mange å høre en mørkhudet person som kaller seg selv for nordmann. At de tenker, man han er jo mørk. Han kan umulig være norsk. Men det er våre sosiale persepsjon som storsamfunnet har utviklet og som stadig er i utvikling som setter standarden.

Vi må gi folk muligheten til å kalle seg for nordmenn.
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
Så du mener at man skal behandle de annerledes FORDI de er innvandrere?

Hadde jeg vært innvandrer, og folk hadde behandlet meg annerledes på grunn av det så hadde jeg syntes det var ille, ikke motsatt. Ikke for å kverulere eller noe, men du ser vel den?
Vis hele sitatet...
Tja hvis man kommer fra steder med, krig/andre lignende ting, burde det kanskje være mulighet for at staten kan gi hjelp med psykiske problemer osv

Innvandrere blir jo behandlet anderledes de får språkkurs osv

men kritikken min er mer mot intensjonen til det forslaget, det er en stor norsk folkskeptisme til innvandring og hvis vi ikke jobber positivt for å integrere dem så blir det fort problemer ut av det. Det tjener ingen på. Jeg mener at det norske folk bør hjelpe innvandrere på et personlig nivå fordi da knytter man bånd og det blir en never ending positiv sirkel
Sist endret av bAerlol; 19. februar 2011 kl. 00:45. Grunn: skriveleif
Jeg bruker iallefall ordet "nordmann" om alle som er født i norge, uavhenig av hudfarge eller foreldres opprinnelse.
Innvandrere med norsk statsborgerskap ville jeg gjerne for eksempel kalt "nordmann med pakistansk opprinnelse".
Innvandrere uten norsk statsborgerskap kaller jeg for utlending.
Det er foresten ikke nødvendigvis noe negativt med ordet innvandrer.

Synes trygt du kan kalle deg for nordmann x3m187. Både etter ordbokens definisjon, og etter min definisjon.

Til dere som mener man aldri blir nordmann uten å tilhøre den germanske rase, hvor går grensen for når man skal få lov å kalle seg nordmann mener dere? 5 generasjoner? 10? aldri?
Selv synes jeg det er en uting å definere mennesker etter rase, uavhenig av om det ikke er negativt ment. Vi er alle mennesker og det er definisjon god nok for meg.

det å gi innvandrere fra krigsområder hjelp med psykiske problemer er en selvfølge, og har ingenting med "spesial" behandling å gjøre. Vi skal hjelpe mennesker med problemer som har opphold i Norge, uavhenig av deres opprinnelse. Det er mao ikke at noen er innvandrer fra et krigsområde som avgjør hvordan de skal behandles, men hvilke problemer mennesket sliter med som skal avgjøre hvilken hjelp det skal få, helt uavhenig av etnisitet.

Å gi språkkurs er heller ingen spesialbehandling. Vi får da alle språk opplæring enten vi er født i norge eller ei
Sist endret av technot; 19. februar 2011 kl. 07:41.
Jeg som bor på bygda kan vel egentlig si at folk er forferdelig rasistiske her, de tar rett og slett ikke hensyn til andre.
Det som også skjer er at når en innvandrer familie flytter inn i bygda, er det ingen som har baller til å snakke med disse personene. Rett og slett fordi de vil ikke bli sett på som ikke-rasistiske.

Og jo da, vi lærer om rasisme på skolen, men det alle som har blitt undervist om dette emnet kan vel si at dette ikke holder. Jeg er sikker på om undervisningen angående dette emnet hadde blitt forbedret så hadde folk flest fått en bedre holdning mot utlendinger. Just a thought.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Språk kan læres, kultur og identitet kan læres og tilegnes. Genetikk er helt uaktuell og absurd å bruke i denne debatten. Det er ikke aktuelt. Etnisk fellesskap er betydningsfull, uten tvil. Den kan jeg støtte. Men vi skaper vår egen fellesskap, og hvis vi velger å ekskludere og ikke godta at folk kan være norske, japanere, afrikanere uavhengig av hudfarge og etnisk tilhørighet så har vi en lang vei igjen til å bli et samfunn for fremtiden.
Vis hele sitatet...
Vi har en veldig lang vei igjen før vi eventuelt kommer dit. Om vi i det hele tatt noen gang kommer dit.

Sitat av Schizoma Vis innlegg
Sør-Afrika eksemplet var jo akkurat for å vise det store mangfoldet i befolkningen de har. Man kan pr dags dato kanskje ikke sammenligne Norge med Sør-Afrika. Men Norge blir mer og mer internasjonalisert og grensene om det å være norsk viskes ut og nye blir dannet.
Vis hele sitatet...
Men Sør-Afrika er i så fall et dårlig eksempel, da det landet er gjennomsyret av etniske konflikter og problemer – det er langt fra et velfungerende multikulturelt samfunn. Dette er jo noe vi ser i mange afrikanske land, og noe av skylden kan sikkert legges på europeerne, som i kolonialismens dager trakk opp landegrenser og skapte multietniske nasjoner hvor vidt forskjellige etnisiteter og kulturer ble tvunget til å leve sammen – ofte med helt katastrofale resultater hva angår nasjonal enhet og nasjonal stabilitet.

Sitat av Schizoma Vis innlegg
Jeg blir litt usikker på ditt ståsted nå. Hudfarge er ikke viktig, men kultur, språk og genetikk er viktig?

Språk og kultur kan læres. Genetikk kan vi drite i.
Vis hele sitatet...
Det jeg sa var at nordmenn er et germansk folkeslag som kan identifiseres utfra spesifikke genetiske, lingvistiske og etniske markører – men at begrepet nordmenn i praksis også er komplekst da man under etnisitet også må rekne med selvopplevd (subjektiv) tilhørighet og opphav – noe som åpner for at f.eks genetikken ikke trenger å spille noen rolle, da f.eks adoptivbarn eller andre som identifiserer seg som nordmenn også kan reknes som nordmenn.


Sitat av Schizoma Vis innlegg
Det er kanskje litt dumt for deg å generalisere at "ingen andre vil anerkjenne deg". Du kjenner jo ikke alle japanere. Jeg er klar over at Japan er ganske konservativ når det gjelder å holde på sin identitet. Men må sies at Japan ikke har hatt like store tilstrømming av innvandrere fra fattige land fra Asia og Afrika som Norge. .
Vis hele sitatet...
Nei, det er sant at jeg ikke kjenner alle japanere. Det jeg baserer meg på er det jeg har lest om dette, samt at jeg har bodd et år i Japan. Da jobbet jeg blant annet sammen med mange etniske japanere som var født og vokst opp i utlandet men som senere hadde flyttet tilbake til Japan. De ble kalt gaijin, altså det samme som japanerne kalte meg, dvs utlending. I mange tilfeller ble heller ikke barna deres anerkjent som japanere, da de var gaijin-barn.

Nå har Japan som sagt en ekstremt nasjonalistisk tradisjon – men om ikke like ekstremt så kan vi se mye av det samme i Norge, om enn i neddempet skala.

Sitat av Schizoma Vis innlegg
Derfor vil det være mer logisk for Norge og fronte denne problemstillingen, og faktisk heller ha den tankegangen: Har du norsk statsborgerskap så er du norsk. .
Vis hele sitatet...
Heh, du må huske på at Norge er et land hvor man tradisjonelt anså alle som ikke var født innenfor en radius av 3 km fra en selv som utlendinger eventuelt agenter for skattefuten – for å sette det på spissen.

Husk at Norge ikke er USA. Vi er ikke en nasjon grunnlagt på ideen om det lovede land hvor ulike innvandrere og immigranter slår seg ned for å realisere lykken og hvor alle ulike etnisiteter og minoriteter samles om en felles nasjonal idé. Tvert om er vi et land som helt inn i nyere tid var etnisk homogent, og som knapt godtok at selv helt mariginale minoriteter eksisterte side om side med norsk kultur.

Sitat av Schizoma Vis innlegg
Jeg velger å se bort ifra de nasjonale minoritetene nå. Vi diskuterer innvandrere og utlendinger nå. Samer, tatere, skogfinner og sigøynere velger å holde på sin kultur og har ikke tatt til seg den norske kulturen på lik linje som Ali som kom til Norge som 10 åring og som nå jobber og fult integrert i det norske samfunnet. Men som vi fortsatt ikke kan kalle norsk, fordi han er brun.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke man kan inkludere eller ekskludere minoriteter sånn som det passer seg.


Sitat av Schizoma Vis innlegg
Det er forskjellig fra individ til individ om hva de liker å definere seg som. Det er akkurat derfor jeg dro fram statsborgerloven. Som sier at alle med norsk statsborger er Norges borgere.
Vis hele sitatet...
Ja, norske statsborgere er borgere av Norge, men det betyr ikke at norsk statsborger nødvendigvis er det samme som nordmann. Jeg skal utdype hvorfor jeg mener at dette ikke er det samme under her -


Sitat av Schizoma Vis innlegg
Jeg selv er Pakistaner men er født og oppvokst i Norge. Jeg valgte å kalle meg Pakistaner før. Men nå er jeg er mer reflektert og vet at hjemmelandet mitt er Norge. Jeg kommer til å jobbe,skatte og dø her. Derfor så kaller jeg meg selv nordmann. Til opprør for mange andre, som komme med ganske like argumenter som deg.
[…]
Jeg kan oppsummere med å si at jeg står fortsatt får at alt kan læres og utvikles utenom hudfarge. Det er våre holdninger som danner fremtidens samfunn. Det blir nesten litt å stigmatisere at vi har en gruppe nordmenn i Norge, også har vi gruppe med resten. Er det så galt at alle med norsk statsborgerskap er nordmenn? .
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt. Det er selvsagt mer inkluderende hvis vi velger å definere alle som har norsk statsborgerskap som nordmenn. Tanken bak, at ved å definere begrepet annerledes så vil folks forståelse også endre seg slik at vi vil få et mer inkluderende samfunn, kan på overflaten virke som en lur idé – men i praksis utretter den svært lite. Egentlig løser den ingenting. Det du gjør ved å konstruere denne definisjonen er bare å forflytte hele problemstillingen, fordi den stemmer ikke overens med hvordan folk forstår og bruker begrepet i dagliglivet.

Nordmenn – dvs etniske nordmenn – vil ikke oppfatte en sigøyner som nordmann bare fordi han offisielt hadde blitt kalt en nordmann. Vi oppfatter ham som en sigøyner. (Det ville egentlig være en grov fornærmelse å kalle ham for en nordmann også, med mindre det var noe han selv hadde ønsket, da vi for ikke så langt tilbake i tid forsøkte å fornorske sigøynerne ved å tvangssterilisere mødrene og tvangsadoptere bort barna deres til norske familier. Så uansett hva man synes om FrP – husk at de i historisk forstand er snillister sammenliknet med hvordan vi forsøkte å tvangsassimilere minoriteter før).

Sitat av Schizoma Vis innlegg
Jeg tar ikke lett på begrepet, kultur. Det jeg sier er at kultur, tradisjoner, tilhørighet kan læres,utvikles og implementeres i samfunnet. Hvis du velger å flytte til Russland og får russisk statsborgerskap men fortsatt velger å være nordmann. Vel ja, det er det din beslutning. Men det viktige er at du faktisk har muligheten til å kalle deg russer. Og ikke at du blir tvunget til å være utlending/innvandrer.

Jeg vet at det er vanskelig for mange å høre en mørkhudet person som kaller seg selv for nordmann. At de tenker, man han er jo mørk. Han kan umulig være norsk. Men det er våre sosiale persepsjon som storsamfunnet har utviklet og som stadig er i utvikling som setter standarden.

Vi må gi folk muligheten til å kalle seg for nordmenn.
Vis hele sitatet...
Men folk har denne muligheten. Og like viktig: folk har også muligheten til å kalle seg noe annet, selv om de har norsk statsborgerskap. Jeg synes ikke at minoriteter skal påtvinges en betegnelse de ikke nødvendigvis identifiserer seg med.

Det du egentlig foreslår her, er at det skal skapes en ny nasjonal identitet som omfatter både de som tradisjonelt har kalt seg nordmenn og de som for det meste identifiserer seg som noe annet. Men problemet er at du kan ikke tvinge betegnelsen ’nordmann’ på norsk-pakistanere, norsk-vietnamesere, norsk-somaliere, sigøynere og andre. Hvis disse vil identifisere seg som nordmenn så er dette noe de må velge å gjøre selv, slik du har valgt det selv.

Og det brutale faktum er: inntil minoritetene velger å omfavne begrepet og definere seg selv som nordmenn – ikke bare som et ord men i handling og kultur – så vil det være en utbredt oppfatning at de ikke er skikkelige nordmenn. Det er sånn det er i praksis. Og hvorfor skal en nordmann se på en kurder som nordmann når kurderen selv ikke ser på seg selv som en nordmann?

Det kan høres ut som jeg legger alt ansvaret over på minoritetene her. At hvis bare mange nok Ali’er kaller seg nordmenn isteden for å kalle seg pakistanere så vil alt forandre seg. Til en viss grad mener jeg dette. Men det er ingen som har sagt at dette er enkelt. Og veien dit er lang og brolagt med utfordringer.

At nordmenn er de som har norsk kultur helt inn i margen er den vanlige oppfatningen – enten man nå ser på dette som et problem eller ikke. Selv hvithudede immigranter fra vestlige land forteller gjerne at de har problemer med å bli inkludert og akseptert. Selv nordmenn som flytter fra én kant av landet til en annen klager jo ofte på det samme...
Sist endret av Bolverk; 19. februar 2011 kl. 14:46. Grunn: rettelser
Kjenner mange innvandrere jeg. Ofte er de mer ærlige og ordentlige en mange norske jeg kjenner
Det trengs kun et par få egoister som kjører for fort i et nabolag, så sitter majoriteten igjen med plagsomme fartsdumper som smeller i stykker understellet på bilene deres hver bidige dag.

På samme måte er jeg rasist. Et fåtall av mine venner har blitt ranet, av alle de personene har det vært en mørkhudet person i fokus som gjerningsmann. Gjerne i grupper.

Vennene mine er av min stamme, mitt folk, min type. Jeg deler lidenskap og hat i likhet med disse. Dermed kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har fordommer mot mørkhudede personer, aka rasistisk. Naturligvis varierer det fra person til person, da man kan danne seg et noenlunde inntrykk ut i fra klesplagg, måte de snakker på og hvordan personen ter seg.

Men ja, jeg som nordmann, norsk statsborger og er hvit er litt rasist. Skyldig til det motsatt er bevist, kinda.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Det trengs kun et par få egoister som kjører for fort i et nabolag, så sitter majoriteten igjen med plagsomme fartsdumper som smeller i stykker understellet på bilene deres hver bidige dag.

På samme måte er jeg rasist. Et fåtall av mine venner har blitt ranet, av alle de personene har det vært en mørkhudet person i fokus som gjerningsmann. Gjerne i grupper.

Vennene mine er av min stamme, mitt folk, min type. Jeg deler lidenskap og hat i likhet med disse. Dermed kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har fordommer mot mørkhudede personer, aka rasistisk. Naturligvis varierer det fra person til person, da man kan danne seg et noenlunde inntrykk ut i fra klesplagg, måte de snakker på og hvordan personen ter seg.

Men ja, jeg som nordmann, norsk statsborger og er hvit er litt rasist. Skyldig til det motsatt er bevist, kinda.
Vis hele sitatet...
Trist det med vennene dine, og trist at du har slike fordommer. Men det får være, du er voksen nok til å stå for dine fordommer.

Btw: Hva gjør du hvis du får en mørkhudet sjef?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Dette er en debatt hvor man kan være enige om at man er uenige.
Folk har forskjellige syn og vinklinger på saker. Personlig sier jeg utlending selv til de som ikke er etnisk norske (dette gjelder også hvite, som østeuropeere..). Vi er 12 stykker på jobb, hvor jeg og en til er etnisk norske. Resten er mørkhudede og har en annen etnisk bakgrunn. De betegner seg selv som utlendinger.
Det jeg tror folk legger i ordet "utlending" om en norskfødt statsborger er "nordmann med utenlandsk etnisk opprinnelse", ihvertfall tror jeg det er det folk har i bakhodet.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Trist det med vennene dine, og trist at du har slike fordommer. Men det får være, du er voksen nok til å stå for dine fordommer.

Btw: Hva gjør du hvis du får en mørkhudet sjef?
Vis hele sitatet...
"voksen nok til å stå for sine fordommer"?! Om man er voksen, eller moden, så står man ikke for sine fordommer, da kjemper man mot dem, for man innser at de er irrasjonelle. Bare fordi han formulerer seg på en bedre måte enn mange andre rasister, legitimerer ikke det hans holdninger. Rasisme kan, og må, ikke aksepteres, uansett hvilken kjeft det kommer fra.
Sitat av EoT Vis innlegg
"voksen nok til å stå for sine fordommer"?! Om man er voksen, eller moden, så står man ikke for sine fordommer, da kjemper man mot dem, for man innser at de er irrasjonelle. Bare fordi han formulerer seg på en bedre måte enn mange andre rasister, legitimerer ikke det hans holdninger. Rasisme kan, og må, ikke aksepteres, uansett hvilken kjeft det kommer fra.
Vis hele sitatet...
Enig, men hvis han faktisk velger å fortsette med sine fordommer og ikke tar til seg logiske argumenter. Da ser jeg ikke vitsen med å diskutere.
Sist endret av BaJa; 25. februar 2011 kl. 14:14.
Slik jeg ser det er man igrunn like langt uansett hvordan man velger å definere det. Tradisjonelt har de fleste ord blitt definert utifra hvordan befolkningen bruker dem, ikke hvordan enkelte mener man burde bruke dem. Personlig anser jeg en en person med pakistanske foreldre, men født og oppvokst i Norge som en nordmann.

Jeg må dog ærlig innrømme at jeg ikke anser en pakistaner som har bodd i Norge i to år og nettopp fått norsk statsborgerskap som norsk. Jeg skjønner at enkelte ønsker at det skal være slik, men det gir i praksis ingen mening. De aller fleste innvandrere jeg kjenner som har kommet til Norge og fått opphold, identifiserer seg ikke som norsk - så hvorfor skal vi spissformulere en definisjon som både a) ikke brukes i praksis, og b) ingen av partene vil si seg enig i.

Hvis man derimot har bodd i Norge i 20 år, ser jeg ingen problem med å assosiere og kalle h*n en nordmann, sett at han ser på seg selv som en nordmann.

Dette har ingen ting med rasisme å gjøre, det er ganske enkelt definisjoner - og uansett hvordan vi skulle ende opp med å offisielt definere det, så vil enkelte fortsatt bruke det annerledes - og det trenger absolutt ikke å ligge noe rasistisk bak det what so ever.

Hvis jeg hadde flyttet til et annet land, ville jeg fortsatt ansett meg selv som en nordmann, og jeg vet egentlig ikke om noen som er sterkt uenig i dette. Saken er naturligvis en helt annen dersom jeg hadde hvert født i et annet land, eller bodd der nesten hele livet.
Sist endret av Restyle; 25. februar 2011 kl. 14:46.
vel det jeg synes er rart er at når man diskutere rasisme, er det at diskusjonen handler utelukkene om "etniske nordmenn som diskrimminerer mennesker med farget bakgrunn. det som blir glemt er at det kan gå begge veier, jeg har sett at mennesker med "innvandrer bakgrunn" som har gjentatte ganger begått det jeg klassifisere som rasistiske handlinger mot mennesker av hvit bakgrunn"

men spørsmålet jeg stiller? hvorfor har det seg at bare mennesker med hvit/norsk bakgrunn blir dømt for hatkriminalitet? mens derimot mennesker med farget opprinnelse aldri blir dømt for slike overtredelser? ikke misforstå meg, jeg har selv 75% innvandrerbakgrunn.
Sist endret av Shellshock; 25. februar 2011 kl. 16:31.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
vel det jeg synes er rart er at når man diskutere rasisme, er det at diskusjonen handler utelukkene om "etniske nordmenn som diskrimminerer mennesker med farget bakgrunn. det som blir glemt er at det kan gå begge veier, jeg har sett at mennesker med "innvandrer bakgrunn" som har gjentatte ganger begått det jeg klassifisere som rasistiske handlinger mot mennesker av hvit bakgrunn"

men spørsmålet jeg stiller? hvorfor har det seg at bare mennesker med hvit/norsk bakgrunn blir dømt for hatkriminalitet? mens derimot mennesker med farget opprinnelse aldri blir dømt for slike overtredelser? ikke misforstå meg, jeg har selv 75% innvandrerbakgrunn.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig går rasisme alle veier. Ingen her inne har påstått noe annet, men ingen har kommet med utsagn som diskriminerer nordmenn heller.
Sitat av Kirder Vis innlegg
Merket selv at det ble endel skriveleifer i teksten,ikke spørr meg hvorfor. Var vel bare oppgitt eller sliten ? Husker ikke.
Vis hele sitatet...
Skal vi se, én, to, tre, fire til der gitt. Du mener fortsatt det er en skam at noen innvandrere har dårlig norsk? Eller mener du kanskje at du har rett til det, siden du er norsk?

Jeg har nemlig, for å gå litt mere on topic, flere bekjente som mener nettopp det. De går på trygd selv, men mener at innvandrere som gjør det snylter.
Sist endret av Gamgee; 25. februar 2011 kl. 17:52.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Skal vi se, én, to, tre, fire til der gitt. Du mener fortsatt det er en skam at noen innvandrere har dårlig norsk? Eller mener du kanskje at du har rett til det, siden du er norsk?

Jeg har nemlig, for å gå litt mere on topic, flere bekjente som mener nettopp det. De går på trygd selv, men mener at innvandrere som gjør det snylter.
Vis hele sitatet...

Fortell meg feilene.
kan komme med et reelt eksempel.

var på fest, kanskje 50 stykker der, hvorav kun 2 var "utlendinger". Gjett hvem som lager bråk, og ringer fettern sin, som tar med 5 kompiser og kommer og banker opp en gutt som var 4-5 år yngre med balltre.

er en grunn til at man kan bli fordomsfull, spesiellt når ting som dette skjer med folk man kjenner.
Jeg ønsker og komme med mitt syn på saken.. Jeg har gjennom min oppvekst hatt et par innvandrere i klassen og det har økt kraftig med årene. Gjennom den tiden har jeg hatt mange ikke etniske nordmenn som venner og hatt det hyggelig. Da det kom til ungdomskolen var det ingen igjen, og til dags dato kan jeg ikke si at jeg har noen gode venner av utenlandsk opprinnelse.

Hvorfor? jeg vet ikke helt grunnen, men jeg har gjennom årene opplevd mange negative episoder med utlendinger. Bråk, tyveri, verbal krigføring og litt slåssing. Til motsetning har jeg møtt nordmenn jeg ikke har klart og komme overens med og misliker sterkt, men sammenlignet i liten grad.

Jeg ser enkelte personer skille seg ut hvor de like gode om ikke bedre enn nordmenn, men det er veldig få.
Jeg har selv opplevd å bli angrepet av 40-50 pakistanere med jernrør og krikketkøller uprovosert og flere mindre hendelser, men som jeg mener er godt nok grunnlag til å slå mange over samme kam..

Jeg klarer derfor ikke å se noe positivt i det lille antallet intelligente og godt integrerte utlendinger mot de som ødelegger for resten..

Det jeg synes er fascinerende og som jeg selv har sett, er at generasjonen som blir født her av innvandrere blir dårligere og dårligere integrert.. Dårligere norskkunnskaper, mindre om ikke noe respekt for andre mennesker og holdninger, og enda mere av den jallah-norsken og gjengmiljøer.

De klarer tydelig ikke å tilpasse seg her, om det er fordi det blir for mange et sted og de holder sammen spiller ingen rolle.

Når vi ikke klarer og integrere de som allerede er her, hvordan skal det bli noe bedre?

Dette er ikke fremmedfrykt, det er det jeg har sett og opplevd gjennom årene.

Vi er forskjellige og det er forskjell mellom hvite og mørkhudete. Litt biologisk, men mest verdier og leveregler.

Jeg vil til slutt si at når jeg har vært på besøk i andre land, har stort sett alle hvert hyggelige og jeg ser ikke de feil jeg ser i Norge, det er høflige og har folkeskikk, hvorfor må så mye forsvinne når de kommer hit?

er det fordi straffene er så lave? eller er det at tar inn folk som har psykiske problemer, som sliter og som ikke klarer for øyeblikket å gjøre noe produktivt.. isåfall hvorfor skal vi flytte problemene hit? du løser aldri et problem ved å flytte det et annet sted, det forblir det samme..

Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
kan komme med et reelt eksempel.

var på fest, kanskje 50 stykker der, hvorav kun 2 var "utlendinger". Gjett hvem som lager bråk, og ringer fettern sin, som tar med 5 kompiser og kommer og banker opp en gutt som var 4-5 år yngre med balltre.

er en grunn til at man kan bli fordomsfull, spesiellt når ting som dette skjer med folk man kjenner.
Vis hele sitatet...
Kan også komme med utallige slike hendelser, ofte uprovosert.

En del av dem er jo bare ute etter bråk og faenskap (Da sikter jeg til de yngre)

men har hatt uheldige hendelser hvor jeg var feil sted til feil tid, hvor de eldre er nokså truende..

til TS, jeg er ikke i tvil om at du er av ordentlig kaliber, får håpe det er mange fler som deg. hadde det vært det ville ikke denne tråden vært startet.
Først: Tasmus, KP til deg!

Bryter tema litt for å nevne en annen ting. På VGS hadde jeg en kompis som kom fra India, kuleste personen ever. Hver gang noen manglet noe så ropte han høyt ut "Det var jeg! Jeg er svart!". Selvironi til de grader og han var elsket av alle. Har og eksempler på muslimske gutter som gikk og kjøpte seg en pølse. Folk reagerte på det, men de sa bare "Ja, det er så godt!, men ikke si det til pappa!" på en humoristisk måte. Denne delen av skalaen elsker jeg, men vi har også strake motsetningen.

Hvis man er 100% sikker på at en person har gjort noe og man konfronterer personen med det så kan man ende med å få slengt "Er du rassist?!" i trynet. Det blir brukt nermest som et skjellsord av enkelte, og brukes hver gang de blir konfrontert med noe. Selv om de faktisk HAR gjort det!

Når enkelte går rundt og kaller folk rassister for hver minste ting, hvem er det da som er den egentlige rassisten?

Det er og enkelte "regler" jeg ikke liker, som også skaper litt problemer. F.eks den regelen om at muslimske menn kan være sammen med jenter fra andre religioner, men det går ikke andre veien. Hvis en slik regel opprettholdes så blir det som å nekte å integrere seg, for slik jeg ser det er det rett og slett mannsjåvenisme og diskrimminering.

Enkelte muslimer ønsker og shariadomstol i Norge, hvor er integrering og unngå å bli diskrimminert i det? For meg virker det som enkelte muslimer har lyst å ha en egen muslimsk by i Norge med Norske goder og islamske lover.

Jeg forstår dog hvorfor det er sånn. Ifølge muslimsk tro er Koranen skrevet av Gud og overlevert til Mohammed. Noe som ikke overlater noe til tolkning, og at alt som står i den er uforanderlig og sannhet.

For at nordmenn skal klare å aksepter Islam i Norge så er også muslimer nødt til å akseptere nordmenn, og forstå at det går an å leve på en annen måte enn dem selv. Diskrimmineringen ovenfor Islam slutter når diskrimmineringen innenfor religionen(spesielt mtp kjønn) opphører og de slutter å tenke negativt om nordmenn. Det er en ond sirkel som jeg ser det.

Jeg sier ikke at alle oppfører seg slik jeg har beskrevet, men det er nok av de til at det skaper blæst. Og inlegget mitt fokuserte mest på Islamske innvandrere, fordi jeg ser på de som mest diskrimminert nå til dags.
Sitat av Kirder Vis innlegg
For å være ærlig,så syntes jeg dette var litt merkelig. Da jeg sjeldent opplever rasistiske utsagn. Kompisen min mente selvsagt dette var å dra alle utlendinger over en kam,og det viste seg tydeligvis senere at han ikke ville ha meg inn siden han trodde * alle* utlendinger stjeler og han mente selvsagt at jeg ville robbe huset hans. Hvor trangsynt og usaklig er ikke det ?

Hva mener dere om dette ? Ble ganske skuffet.
Vis hele sitatet...
Forstår godt at du ble skuffet. Blitt skuffet mange ganger selv i dette "rasisme spillet". Oftest i regi mot gule, svarte og brune, men også hvite.
Liker egentlig betegnelsen person eller menneske selv personlig da.

Unnskyldningen var en "bortforklaring" og han ønsker selvfølgelig ikke at en utlending skal vite at han er rasist/liksom nazi og når "kompisene" hans sier at han ikke er som alle andre må han liksom si "unnskyld" til dem på en måte. Bare min første tanke... Kan også ha med frykt. Fyren er jo uansett blåst i huet og ingen grunn til å henge der før gjøre det ene eller andre.


Sitat av x3m187 Vis innlegg
Enig, men hvis han faktisk velger å fortsette med sine fordommer og ikke tar til seg logiske argumenter. Da ser jeg ikke vitsen med å diskutere.
Vis hele sitatet...
Smilte av den der. Det er grunnen til at jeg ikke diskuterer med personer i edru tilstand. Folk synser og tror i hytt og pine og man får faen meg aldri sagt hvorfor de tar feil, fordi de ikke forstår noe annet grunnleggende.
Det gjelder selvfølgelig meg også, men jeg tar bare feil på Internet
Men alt for mange mennesker har det sånn at enten vil de ikke eller så klarer de ikke å forstå ting rundt seg eller ved seg selv.

Kider du fikk meg til å le med oppfølger spørsmålet ditt.

Skal prøve å fortelle feilene. Fikk 3 i norsk på skolen. Alltid mislikt norsk faget. Jeg er norsk, vet det betyr noe for flere av dere.

1. Endel? Hva er endel? en del har flere deler muligens?
2. Skrivefeil skulle det vel stå.
3. mellomrom, mellomrom?
4. spørr du meg så spør jeg deg.

Norsk er jævlig vanskelig å lære så ikke klag på de som ikke behersker det så godt. Tror ikke dem liker å høre det ofte, tipper mange ikke føler at de passer helt inn fordi de ikke klarer å snakke like bra og muligens redd for å bli mobbet for det eller noe. (Hørt om mobbing på radioen i dag, leser om det her, faen begynner snart å nærme seg mobbing alt sammen nå)
Petter Solberg "driter i" at han blir mobbet for engelsken sin, men jeg vedder en tusenlapp på at han har prøvd å bli bedre via noen engelsktimer.

Skjønner ikke at folk skal klage på at folk sier neger jeg. Hva faen, er det ikke det negre er da? Mørkhudete menn Høres mer rasistisk ut i mine øre. Da får du faen meg begynne å si lyshudete til hvite mennesker da. Alle er jo enig om gul, men skal man si det fint sier man asiater. Mange sier også afrikaner når det er negre eller svarte. Synes alle disse betegnelsene er jævlig rart egentlig. (Nå funka jointen)

Natta.

Personlig har jeg opplevd at adopterte og mulatter er de beste menneskene, når man skal snakke om "normale holdninger til livet".

Mange sier også afrikaner når det er brune eller svarte. Skulle det egentlig stått. Var for treg.
Er nok ikke nordmenn som er problemet her. Meste parten av rasismen i Oslo er faktisk fra innvandrere til andre innvandrere. Og muslimer til jøder og jøder til muslimer. Tror faktisk ikke at rasistiske meninger er så store blandt nordmenn, men at man er skeptiske til folk fra andre miljøer en sitt eget.
Det er faktisk ganske vanlig at folk er skeptiske til de de ikke kjenner.

Det er nok også grunnen til at de fleste innvandrere bor i grupper, og henger i samme kultur krets uten norsk innflytelse. Hvis vi tar for oss muslimer så ser mange av de på oss norske som umoralske. På samme måte som vi ser på mange av de som umoralske (tvangs ekteskap, omskjering, lite like stilling osv.).

Av livet i Oslo vil jeg si at det ikke er gøy å være norsk i sentrum. En venn av meg ble faktisk nekta servering siden han var norsk. Og man kan ikke gå alene visse steder på natta uten en overhengene fare for å bli rana eller havne i bråk.
Man får også somregel ganske mange stygge blikk hvis man er norsk i en "muslimsk" bydel.

Mye av problemet ligger i politikken. Man kan ikke si moe kritisk om innvandrer miljøer uten å bli stempla som rasist (spesielt SV er flinke på det). Man må nesten få lov til å si ifra om hva som er et problem uten å bli stempla som rasist.

Helt til slutt en fun fact: Dagens Arbeiderparti politikk var FRP politikk for 5-10 år siden.
"jeg hater svarte fordi de er.. svarte.. jeg liker ikke svart hud.. de er teite..fordi de er svarte."

Det er vel ingen som tenker slik?

Å være imot Islam og muslimer er ikke rasistisk. Religion er ikke en rase. Det finnes da kritthvite muslimer

Da er man kanskje islamofob? Men en fobi er en irrasjonelt frykt for noe, og det er ikke noe irrasjonelt ved å være redd for muslimer da man vet at de sprer frykt og vold, og truer med vold hvis de blir kritisert for... vold.

Er det rasistisk å ikke tolerere intolerante religiøse?
Sitat av Kirder Vis innlegg
Fortell meg feilene.
Vis hele sitatet...

"En del" skrives i to ord. Det skal være mellomrom etter komma. "Spør" skrives med én "r". Det skal ikke være mellomrom før spørsmålstegn.

Sitat av Kirder Vis innlegg
Merket selv at det ble endel skriveleifer i teksten,ikke spørr meg hvorfor. Var vel bare oppgitt eller sliten ? Husker ikke.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Gamgee; 3. mars 2011 kl. 06:32.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Semjuel Vis innlegg
"En del" skrives i to ord. Det skal være mellomrom etter komma. "Spør" skrives med én "r". Det skal ikke være mellomrom før spørsmålstegn.
Vis hele sitatet...

Takk, setter veldig pris på deg.
Er rimelig sikker på at det er en sammenheng mellom rase, iq og kriminalitet.

http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality
http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_crime
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av flatmo Vis innlegg
Er rimelig sikker på at det er en sammenheng mellom rase, iq og kriminalitet.

http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality
http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_crime
Vis hele sitatet...
Du får satse på en forskerkarriere og teste hypotesen din da. Aller først får du foreta alle undersøkelsene til Lynn og Vanhanen på nytt, for det er såpass begredelig arbeid at det er ubrukelig til annet enn som et eksempel på hvordan forskning ikke skal gjøres.
Sitat av -BingO- Vis innlegg
Er nok ikke nordmenn som er problemet her. Meste parten av rasismen i Oslo er faktisk fra innvandrere til andre innvandrere. Og muslimer til jøder og jøder til muslimer. Tror faktisk ikke at rasistiske meninger er så store blandt nordmenn, men at man er skeptiske til folk fra andre miljøer en sitt eget.
Det er faktisk ganske vanlig at folk er skeptiske til de de ikke kjenner.

Det er nok også grunnen til at de fleste innvandrere bor i grupper, og henger i samme kultur krets uten norsk innflytelse. Hvis vi tar for oss muslimer så ser mange av de på oss norske som umoralske. På samme måte som vi ser på mange av de som umoralske (tvangs ekteskap, omskjering, lite like stilling osv.).

Av livet i Oslo vil jeg si at det ikke er gøy å være norsk i sentrum. En venn av meg ble faktisk nekta servering siden han var norsk. Og man kan ikke gå alene visse steder på natta uten en overhengene fare for å bli rana eller havne i bråk.
Man får også somregel ganske mange stygge blikk hvis man er norsk i en "muslimsk" bydel.

Mye av problemet ligger i politikken. Man kan ikke si moe kritisk om innvandrer miljøer uten å bli stempla som rasist (spesielt SV er flinke på det). Man må nesten få lov til å si ifra om hva som er et problem uten å bli stempla som rasist.

Helt til slutt en fun fact: Dagens Arbeiderparti politikk var FRP politikk for 5-10 år siden.
Vis hele sitatet...
Herregud hvilke bydel snakker du om?
Født og oppvokst i Oslo. Jeg vet faen ikke hva du snakker om. Dog, jeg er brun. Men har flere hvite venner enn jeg har hvite tenner og de har jeg mange av. Og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg pr dags dato ikke vet om et steder i Oslo der "hvite" får stygge blikk.

Alle har noen episoder de spesielt husker som virker som eller kanskje er rasistisk begrunnet. Jeg har faktisk ikke fått komme inn på utesteder fordi jeg er brun. Fact of life.

Jeg er også muslim og ser ikke på nordmenn som umoralske. Jeg kan nesten også svare for gutta rundt meg. Type etniske minoriteter men født i Norge. Ærlig, jeg bryr meg bare ikke. Hvis nordmenn liker å stå på ski og spise jævla appelsiner på Fjellet så kjør på.

Hvis jøder liker å tjene penger, så ja. Bra for dem.
Hvis hinduer ønsker å pynte en elefant så la dem.
Hvis muslimer ønsker å bygge et massivt moske i Oslo, så la dem.

Eneste som faktisk har noe å si, er om det er i henhold til norsk lov. Resten er careface2x.
Du fremstår jo ikke så lite fordomsfull selv i grunn, x3m187.
Sitat av Tasmus Vis innlegg
Jeg ønsker og komme med mitt syn på saken.. Jeg har gjennom min oppvekst hatt et par innvandrere i klassen og det har økt kraftig med årene. Gjennom den tiden har jeg hatt mange ikke etniske nordmenn som venner og hatt det hyggelig. Da det kom til ungdomskolen var det ingen igjen, og til dags dato kan jeg ikke si at jeg har noen gode venner av utenlandsk opprinnelse.

Hvorfor? jeg vet ikke helt grunnen, men jeg har gjennom årene opplevd mange negative episoder med utlendinger. Bråk, tyveri, verbal krigføring og litt slåssing. Til motsetning har jeg møtt nordmenn jeg ikke har klart og komme overens med og misliker sterkt, men sammenlignet i liten grad.

Jeg ser enkelte personer skille seg ut hvor de like gode om ikke bedre enn nordmenn, men det er veldig få.
Jeg har selv opplevd å bli angrepet av 40-50 pakistanere med jernrør og krikketkøller uprovosert og flere mindre hendelser, men som jeg mener er godt nok grunnlag til å slå mange over samme kam..

Jeg klarer derfor ikke å se noe positivt i det lille antallet intelligente og godt integrerte utlendinger mot de som ødelegger for resten..

Det jeg synes er fascinerende og som jeg selv har sett, er at generasjonen som blir født her av innvandrere blir dårligere og dårligere integrert.. Dårligere norskkunnskaper, mindre om ikke noe respekt for andre mennesker og holdninger, og enda mere av den jallah-norsken og gjengmiljøer.

De klarer tydelig ikke å tilpasse seg her, om det er fordi det blir for mange et sted og de holder sammen spiller ingen rolle.

Når vi ikke klarer og integrere de som allerede er her, hvordan skal det bli noe bedre?

Dette er ikke fremmedfrykt, det er det jeg har sett og opplevd gjennom årene.

Vi er forskjellige og det er forskjell mellom hvite og mørkhudete. Litt biologisk, men mest verdier og leveregler.

Jeg vil til slutt si at når jeg har vært på besøk i andre land, har stort sett alle hvert hyggelige og jeg ser ikke de feil jeg ser i Norge, det er høflige og har folkeskikk, hvorfor må så mye forsvinne når de kommer hit?

er det fordi straffene er så lave? eller er det at tar inn folk som har psykiske problemer, som sliter og som ikke klarer for øyeblikket å gjøre noe produktivt.. isåfall hvorfor skal vi flytte problemene hit? du løser aldri et problem ved å flytte det et annet sted, det forblir det samme..



Kan også komme med utallige slike hendelser, ofte uprovosert.

En del av dem er jo bare ute etter bråk og faenskap (Da sikter jeg til de yngre)

men har hatt uheldige hendelser hvor jeg var feil sted til feil tid, hvor de eldre er nokså truende..

til TS, jeg er ikke i tvil om at du er av ordentlig kaliber, får håpe det er mange fler som deg. hadde det vært det ville ikke denne tråden vært startet.
Vis hele sitatet...
Wæåååw. Jeg spydde litt inni meg når jeg leste innlegget ditt.

Hva ville du egentlig fram til?
Og du kan slutte å bullshitte om at du fikk juling av 40-50 Pakistanere med jernkøller og du fortsatt fungerer normalt. Jeg er ganske sikker på at du hadde død av traumer hvis du hadde blitt slått av 40-50 personer med jernkøller. Jeg skjønner ikke hvordan dette er relevant til diskusjonen engang.

Jeg har gjennom min oppvekst også hadde et par etniske nordmenn i klassen min. Dette var hyggelige gutter som var helt normalt. Jeg er fortsatt god kompis med dem og alle vi tar gode utdanninger og begynner å etablere oss. Sjokket for deg bør da bli at jeg er Pakistaner. Og hvorfor jeg ikke har fucka dem opp med jernkøller, dvs meg og mine 49 fettere.

Jeg vet ikke om du er klar over "En drittsekk er en drittsekk uansett hudfarge". Så hvis du har klart å møte på 40-50 Pakistanere som er drittsekker så behøver det absolutt ikke å bety at samtlige Pakistanere her i Norge, er drittsekker.

Finnes jo en haug med nordmenn som er rassehøl på Lørdager i byen. De er herpa fulla, og når jeg går forbi så kan det hende noen ganger at de lager apelyder. Dette skjer faktisk.

Og slik jeg ser det har jeg tre muligheter.
1. Jeg ignorer og går videre.
2. Jeg provoserer ved å råkline med norske jenta jeg har med meg og besudler henne. (Frivillig jente)
3. Jeg klinker ned personen og løper for harde livet.

Av utallige hendelser der jeg opplever dette på skitne lørdager så velger jeg fortsatt ikke å si at sånne nordmenn representerer alle nordmenn. Jeg er klar over at dette er en gjeng med pikksugere som faktisk er helt retarda. Og det beste er når jeg har norsk jente med meg og jeg ser at de brenner opp. "FAEN, HOLD DEG UNNA DAMENE VÅRE"

Dette ble litt fucka skrevet, men moralen her var: Du driter deg ut når du velger å dra alle under en kam.

Det som er fascinerende er at du tror at vi etniske minoriteter blir dårligere integrert i samfunnet. Jeg orker ikke å finne statistikk for deg, men jeg husker at 12% av medisinkullet i 2005 i Oslo besto av Pakistanere. Og minoriteter i Norge var høyt representert blant høyere akademisk utdanning enn andre nordiske land.

Det kan hende at fra ditt ståsted virker det omvendt, men det kan være av at du faktisk er så inneslutta i din eget oppfatning av virkeligheten at du faktisk slutter å se objektiv på hverdagen og kun persiperer det du vil se?

Det med at du nevner "jalla" norsken, viser egentlig bare hvor vite du vet om hva du snakker om. Det heter kebab-norsk og vises godt blant unge minoriteter på ungdomskolen og VGS. Dette vokser de av seg og slutter med når de begynner i arbeid eller høyere utdanning.
Hvor ofte hører du voksne karer snakker kebab norsk?

Vi er alle guds barn, og inshallah så er Norge et muslimsk land om 50 år.

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Du fremstår jo ikke så lite fordomsfull selv i grunn, x3m187.
Vis hele sitatet...
Ja, kanskje jeg har fordommer mot folk med fordommer.
Kan si jeg selv har problem med negere (om jeg får si det) det er det at det er et norsk land og skal dermed være norsk og ingen islamisering eller noka av det, har vært i by som ble kalt lille Somalia på grunn av at det var ca. en norske til Somalier. Jeg har ingen fordommer mot selve hudfargen men det at det er et norsk land og skal ikke være fylt med: Afrikanere, Afghanere, pakistanere, Indianere(for den saks skyld), inka folk, mayanera, kinesera, delvis russere, kirigstanere, slovenere, polakker, svensker, dansker, engelskmen, tyskere, spanjoler, franskmenn, italianere, folk fra krotia, australianere, amerikanere, mexicanere, canadadere, egyptere osv. men JA du kan være min venn men jeg vil helst ha et nært hell norskt land, snakker faktisk dagli med folk fra Amerika, mexico, Tyskland, Slovenia, Krotia og finska
Norge blir ikke respektert av utlendinger.
Voldtekt, innbrudd, ran og vold er vel mange av de sakene som går igjen
blant utlendinger. Jeg understreker nå at dette ikke gjelder alle utlendinger, har selv mange kamerater som er fra utlandet. Så dont get me wrong. Men jeg velger å være så dristig å si at det gjelder ekstremt mange utlendinger. De kommer, og skal ha og skal ha og skal ha. Men nekter å jobbe i matbutikk fordi de da må ta på gris. Dette og all den andre driten plager meg, og sikkert de fleste andre Nordmenn med et snev av patriotisme i hjertet. Og alt dette gjør at mange blir redde, og føler seg snytt. Norge gir utlendingene en sjanse, og takka er at de brenner ned asylmottakene? Vi strekker ut en hånd, og får en knyttneve tilbake.

Respekter Norge før dere forventer å bli respektert selv.
Hvis jeg hadde blitt tatt imot av et annet land fordi jeg trenger det,
så ville jeg da for all del oppført meg skikkelig, og vært takknemlig for den
hjelpen jeg får.

Det er ikke rart at Ola Nordmann blir gretten over at skattepengene han betaler går til å huse og mette en hel jævla haug med utakknemlige (og noen ålreite) utlendinger.

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
jeg tror ikke kider er utlending.

Fanit, din dumme idiot. Hvorfor skal ikke norge være fult av det du finner rundt om i verden når verden er så fucka som den er? Er det ikke bra å bo i et land hvor alle mennesker ønsker fred og lykke?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er du inne på noe her.
Du bare glemmer at de bidrar enormt til å eliminere freden og lykken.
Sist endret av Walter White; 5. mars 2011 kl. 06:20.
Sitat av Walter White Vis innlegg
Norge blir ikke respektert av utlendinger.
Voldtekt, innbrudd, ran og vold er vel mange av de sakene som går igjen
blant utlendinger.

Respekter Norge før dere forventer å bli respektert selv.
Hvis jeg hadde blitt tatt imot av et annet land fordi jeg trenger det,
så ville jeg da for all del oppført meg skikkelig, og vært takknemlig for den
hjelpen jeg får.

Det er ikke rart at Ola Nordmann blir gretten over at skattepengene han betaler går til å huse og mette en hel jævla haug med utakknemlige (og noen ålreite) utlendinger.


Du bare glemmer at de bidrar enormt til å eliminere freden og lykken.
Vis hele sitatet...

Det her virker bare helt håpløst. De sakene der går igjen blant hvite nordmenn også, ikke noe genuint for mennesker som ble født i Pakistan.

Så om jeg ikke respekterer Norge så får ikke jeg respekt fra deg? Jeg respekterer ikke Norge. Jeg respekterer ikke et eneste land i den verden her. Jeg respekterer mennesker som har et normalt syn på andre mennesker-

Og hva får deg til å fastslå at de ikke er takknemlige for "hjelpen". Er det mange som har fått oppholdstillatelse her som har gått rett ut og rana butikken eller voldtatt naboen?
Som regel er det en grunn til at man må begå kriminelle handlinger, er ikke sånn at flertallet av utlendinger liker å være slemme. Andre ganger er det psykoser som ikke er oppdaget.

Jeg blir "gretten" over at skattepengene mine går til å finansiere lommepenger til bortskjemte drittunger også. Fortsatt så har jeg ikke ikke en bedre ide om et NAV system som skulle fungert annerledes.

For bortimot hvert eneste individ i verden så finnes kun et "fåtall" av "ålreite" mennesker.

Alle bidrar enormt for å eliminere freden og lykken. Igjen er det ikke noe genuint for utlendinger i Norge.
kanskje man burde lage et land uten folk og uten stat så var det ingen som ka klage? jeg er fornøyd med utlendinger så lang tid jeg har møtt dem og at de ikke roper til meg: ikke spise gris/ku jeg gjør hva jeg vil, og grunnen for at jeg ikke er så veldig glad i utlendinger er pga. religion og tradisjonene som følger med det (kanskje jeg skal bli en multi nasjonal og multi religiøs man så jeg har fri hele tiden?)
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Tasmus Vis innlegg
Jeg ønsker og komme med mitt syn på saken.. Jeg har gjennom min oppvekst hatt et par innvandrere i klassen og det har økt kraftig med årene. Gjennom den tiden har jeg hatt mange ikke etniske nordmenn som venner og hatt det hyggelig. Da det kom til ungdomskolen var det ingen igjen, og til dags dato kan jeg ikke si at jeg har noen gode venner av utenlandsk opprinnelse.

Hvorfor? jeg vet ikke helt grunnen, men jeg har gjennom årene opplevd mange negative episoder med utlendinger. Bråk, tyveri, verbal krigføring og litt slåssing. Til motsetning har jeg møtt nordmenn jeg ikke har klart og komme overens med og misliker sterkt, men sammenlignet i liten grad.

Jeg ser enkelte personer skille seg ut hvor de like gode om ikke bedre enn nordmenn, men det er veldig få.
Jeg har selv opplevd å bli angrepet av 40-50 pakistanere med jernrør og krikketkøller uprovosert og flere mindre hendelser, men som jeg mener er godt nok grunnlag til å slå mange over samme kam..

Jeg klarer derfor ikke å se noe positivt i det lille antallet intelligente og godt integrerte utlendinger mot de som ødelegger for resten..

Det jeg synes er fascinerende og som jeg selv har sett, er at generasjonen som blir født her av innvandrere blir dårligere og dårligere integrert.. Dårligere norskkunnskaper, mindre om ikke noe respekt for andre mennesker og holdninger, og enda mere av den jallah-norsken og gjengmiljøer.

De klarer tydelig ikke å tilpasse seg her, om det er fordi det blir for mange et sted og de holder sammen spiller ingen rolle.

Når vi ikke klarer og integrere de som allerede er her, hvordan skal det bli noe bedre?

Dette er ikke fremmedfrykt, det er det jeg har sett og opplevd gjennom årene.

Vi er forskjellige og det er forskjell mellom hvite og mørkhudete. Litt biologisk, men mest verdier og leveregler.

Jeg vil til slutt si at når jeg har vært på besøk i andre land, har stort sett alle hvert hyggelige og jeg ser ikke de feil jeg ser i Norge, det er høflige og har folkeskikk, hvorfor må så mye forsvinne når de kommer hit?

er det fordi straffene er så lave? eller er det at tar inn folk som har psykiske problemer, som sliter og som ikke klarer for øyeblikket å gjøre noe produktivt.. isåfall hvorfor skal vi flytte problemene hit? du løser aldri et problem ved å flytte det et annet sted, det forblir det samme..



Kan også komme med utallige slike hendelser, ofte uprovosert.

En del av dem er jo bare ute etter bråk og faenskap (Da sikter jeg til de yngre)

men har hatt uheldige hendelser hvor jeg var feil sted til feil tid, hvor de eldre er nokså truende..

til TS, jeg er ikke i tvil om at du er av ordentlig kaliber, får håpe det er mange fler som deg. hadde det vært det ville ikke denne tråden vært startet.
Vis hele sitatet...
Eneste jeg kan si til deg er at det kommer an på øyet som ser.
Alle utlendinger jeg har møtt er greie og hyggelige folk. Nå skal det sies at hvis en kar er drittsekk mot meg så tenker jeg, fy faen for en drittsekk. Jeg gir blanke faen i om han er gul, brun eller hvit. Det er forskjellen mellom meg og deg. Du opplever at mange "utlendinger" er drittsekker fordi det er akkurat hva du ser etter. Hvis du ikke tenker så mye over hudfarge og hvem som er nordmann eller utlending så vil du oppleve at det fins drittsekker av alle slag.

Du sier at det ikke er fremmedfrykt, men at det er ikke akkurat hva du har opplevd. Det er jo akkurat hva fremmedfrykt er. Du lar dine egne opplevelser definere hvordan 500 000 mennesker oppfører seg. Selvfølgelig er det fremmedfrykt hvis du tror at alle utlendinger er voldeligere enn nordmenn.

Det eneste forskjellen mellom hvite og mørkhudete er miljø og arv.
ikke forskjell mellom hvite og mørkhudete. Den eneste forskjellen er miljø og arv. Du snakker om at du har blitt angrepet av 40-50 pakistenere med jernrør uprovesert, men jeg må helt ærlig si at jeg tviler jævlig på det. Du blir ikke angrepet av 40-50 pakistenere med jernrør uprovesert, det ligger et eller annet til grunn for en så ekstrem handling.

Jeg har møtt nordmenn som er langt verre enn innvandrere jeg har møtt. Har dette gjort at jeg har fordommer mot normenn? Nei, det har det ikke.

For å oppsummere, er du negativ til innvandrere vil du få bekreftet dine fordommer. Er du helt åpen, så vil du sannsynligvis bli positivt overrasket.

Sitat av fanit Vis innlegg
Kan si jeg selv har problem med negere (om jeg får si det) det er det at det er et norsk land og skal dermed være norsk og ingen islamisering eller noka av det, har vært i by som ble kalt lille Somalia på grunn av at det var ca. en norske til Somalier. Jeg har ingen fordommer mot selve hudfargen men det at det er et norsk land og skal ikke være fylt med: Afrikanere, Afghanere, pakistanere, Indianere(for den saks skyld), inka folk, mayanera, kinesera, delvis russere, kirigstanere, slovenere, polakker, svensker, dansker, engelskmen, tyskere, spanjoler, franskmenn, italianere, folk fra krotia, australianere, amerikanere, mexicanere, canadadere, egyptere osv. men JA du kan være min venn men jeg vil helst ha et nært hell norskt land, snakker faktisk dagli med folk fra Amerika, mexico, Tyskland, Slovenia, Krotia og finska
Vis hele sitatet...
Norge er et rikt land, kan du forklare meg hvorfor Norge ikke skal hjelpe andre mennesker som sliter med forfølgelse og krig i landet sitt?

Sitat av Cyberblack Vis innlegg
"jeg hater svarte fordi de er.. svarte.. jeg liker ikke svart hud.. de er teite..fordi de er svarte."

Det er vel ingen som tenker slik?

Å være imot Islam og muslimer er ikke rasistisk. Religion er ikke en rase. Det finnes da kritthvite muslimer

Da er man kanskje islamofob? Men en fobi er en irrasjonelt frykt for noe, og det er ikke noe irrasjonelt ved å være redd for muslimer da man vet at de sprer frykt og vold, og truer med vold hvis de blir kritisert for... vold.

Er det rasistisk å ikke tolerere intolerante religiøse?
Vis hele sitatet...
Poenget er at folk som faktisk er imot Islam ikke har noen som helst innsikt i hva faktisk majoriteten av muslimer står for, eller hva Islam som religion står for.

Jeg er ikke muslim selv, men jeg har en viss innsikt i religionen Islam.
Jeg er ikke muslim selv, men jeg har en viss innsikt i religionen Islam.
Vis hele sitatet...
Interessant, kunne du dele dette med oss?
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Det her virker bare helt håpløst. De sakene der går igjen blant hvite nordmenn også, ikke noe genuint for mennesker som ble født i Pakistan.

Så om jeg ikke respekterer Norge så får ikke jeg respekt fra deg? Jeg respekterer ikke Norge. Jeg respekterer ikke et eneste land i den verden her. Jeg respekterer mennesker som har et normalt syn på andre mennesker-

Og hva får deg til å fastslå at de ikke er takknemlige for "hjelpen". Er det mange som har fått oppholdstillatelse her som har gått rett ut og rana butikken eller voldtatt naboen?
Som regel er det en grunn til at man må begå kriminelle handlinger, er ikke sånn at flertallet av utlendinger liker å være slemme. Andre ganger er det psykoser som ikke er oppdaget.

Jeg blir "gretten" over at skattepengene mine går til å finansiere lommepenger til bortskjemte drittunger også. Fortsatt så har jeg ikke ikke en bedre ide om et NAV system som skulle fungert annerledes.

For bortimot hvert eneste individ i verden så finnes kun et "fåtall" av "ålreite" mennesker.

Alle bidrar enormt for å eliminere freden og lykken. Igjen er det ikke noe genuint for utlendinger i Norge.
Vis hele sitatet...
En del av de sakene jeg nevnte går igjen blant Nordmenn også, ja.
Men poenget mitt er det at utlendingene er her KUN fordi vi velger å hjelpe de, og ta de inn i landet vårt. Og dermed føler jeg at de har en større plikt til å oppføre seg å vise seg takknemlig for den hjelpen de får. Og når jeg da
leser om asylanter som brenner ned mottak så blir jeg drit sur.

Du vinkler jo dette som om alle utlendinger følger loven.
Men jeg så senest i sesong 2 av Politiet på tv at de tok asylanter
på plata som står å selger narkotika lenge før de i det hele tatt har fått
oppholdstillatelse. Referer da selvfølgelig til: "Er det mange som har fått oppholdstillatelse her som har gått rett ut og rana butikken eller voldtatt naboen?"

De er også ekstremt flinke til å manipulere det Norske systemet for å få det slik de vil.

Og når det kommer til det du sier om at de ikke har noe valg om å ty til kriminalitet så er det bare piss. Får de oppholdstillatelse, så får de seg også en jobb etter hvert. Men det faktum at de nekter å jobbe i f. eks Rimi fordi de kommer i kontakt med gris er langt i fra grunn nok til å kunne si at de ikke har noe annet valg enn å ty til kriminalitet.

Innvandringspolitikken vår er helt på trynet.
Og det kan så veldig enkelt løses slik:
- Asylmottakene ligger i utlandet, og de føres først inn dersom de får oppholdstillatelse. Da blir vi kvitt de som havner rett på crime spree.
- Dersom de gjør noe kriminelt innen en viss tid etter at de fikk oppholdstillatelse, så sendes de på huet og ræva hjem igjen.

På denne måten ville vi filtrert ut de som tar med seg faenskapen, og hva sitter vi igjen med da? Jo, nettopp de utlendingene som er her for å lære seg språket, få seg en jobb og et bedre liv. Det er vel grunnen til at vi tar inn utlendinger i utgangspunktet. Og det må de gjerne gjøre.

At halve Norge kan sitte å se på at ting som dette skjer rett foran trynet på oss og fremdeles gi fullstendig faen legger vekt på mine teorier om at Nordmenn er en gjeng bortskjemte, naive og ignorante jævler som ikke bryr seg om en dritt så sant det ikke går utover deres egne goder her i landet.

Og hvis du ikke ser at de bidrar til å eliminere fred og lykke så er du rett og slett bare helt blind på det. Og faller under gruppen som en bortskjemt, naiv og ignorant Nordmann.

Takk for meg.
Sitat av Walter White Vis innlegg
En del av de sakene jeg nevnte går igjen blant Nordmenn også, ja.
Men poenget mitt er det at utlendingene er her KUN fordi vi velger å hjelpe de, og ta de inn i landet vårt. Og dermed føler jeg at de har en større plikt til å oppføre seg å vise seg takknemlig for den hjelpen de får. Og når jeg da
leser om asylanter som brenner ned mottak så blir jeg drit sur.
Vis hele sitatet...
De fleste som deg velger jo faktisk å ikke hjelpe dem. Som om de har mindre rett til å utnytte godene vi har i livet. Ja de fleste oppfører seg slik resten av befolkningen gjør. (det finnes alltid avvik)
Ja du har lest om et kull som brant ned asylmottaket. Hva var motivet for at de brant det ned tror du?
"Fuck Norge, nå skal jeg bruke litt av ressursene deres, som igjen vil påvirke hver nordmann som bor i Norge? Som igjen påvirker landet jeg kommer fra"?

Sitat av Walter White Vis innlegg
Du vinkler jo dette som om alle utlendinger følger loven.
Men jeg så senest i sesong 2 av Politiet på tv at de tok asylanter
på plata som står å selger narkotika lenge før de i det hele tatt har fått
oppholdstillatelse. Referer da selvfølgelig til: "Er det mange som har fått oppholdstillatelse her som har gått rett ut og rana butikken eller voldtatt naboen?"

De er også ekstremt flinke til å manipulere det Norske systemet for å få det slik de vil.
Vis hele sitatet...
De fleste følger faktisk loven ja, desverre, men sant. Det er ikke alle norske som følger loven heller nei. Norske er også ekstremt flinke til å manipulere systemet slik at de får det som dem vil.
To asylanter har vel ikke fått oppholdstillatelse? Eller, er det ikke slik at de venter på svar da? Uansett, uten skattekort er det vanskelig å få seg en lovlig jobb gitt. Da må arbeidsgiveren ta en risiko.

Sitat av Walter White Vis innlegg
Og når det kommer til det du sier om at de ikke har noe valg om å ty til kriminalitet så er det bare piss. Får de oppholdstillatelse, så får de seg også en jobb etter hvert. Men det faktum at de nekter å jobbe i f. eks Rimi fordi de kommer i kontakt med gris er langt i fra grunn nok til å kunne si at de ikke har noe annet valg enn å ty til kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i. Ser mange muslimer som jobber på butikker, både med hijab og uten. Igjen refererer du til et fåtall av utlendingene.


Sitat av Walter White Vis innlegg
Innvandringspolitikken vår er helt på trynet.
Og det kan så veldig enkelt løses slik:
- Asylmottakene ligger i utlandet, og de føres først inn dersom de får oppholdstillatelse. Da blir vi kvitt de som havner rett på crime spree.
- Dersom de gjør noe kriminelt innen en viss tid etter at de fikk oppholdstillatelse, så sendes de på huet og ræva hjem igjen.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke svarer et troll nå så blir jeg veldig trist.
Hva er grunnen til at de må søke asyl i Norge?
Da får regjeringa foreslå å ansette fler som går gjennom søknader og sjekker opp personene da. Det at personen ikke har noe utdannings papirer å vise til er ikke grunn nok til å si nei til søknaden når han risikerer både det ene og det andre avhengig av hvilket land man kommer fra. Hvis han har en kriminell fortid så er det vel muligens lettere å nekte personen tilgang til rike.
(det er vel som regel en han det er snakk om, er det ikke?)
Gjør de noe kriminelt innen en vis tid og det er uaktuelt å sende personen tilbake, da setter man dem i fengsel. Slave arbeid er straff for kriminelle handlinger. Hva skal man gjøre med norske gjengangstkriminelle da, drepe dem?


Sitat av Walter White Vis innlegg
På denne måten ville vi filtrert ut de som tar med seg faenskapen, og hva sitter vi igjen med da? Jo, nettopp de utlendingene som er her for å lære seg språket, få seg en jobb og et bedre liv. Det er vel grunnen til at vi tar inn utlendinger i utgangspunktet. Og det må de gjerne gjøre.

At halve Norge kan sitte å se på at ting som dette skjer rett foran trynet på oss og fremdeles gi fullstendig faen legger vekt på mine teorier om at Nordmenn er en gjeng bortskjemte, naive og ignorante jævler som ikke bryr seg om en dritt så sant det ikke går utover deres egne goder her i landet.

Og hvis du ikke ser at de bidrar til å eliminere fred og lykke så er du rett og slett bare helt blind på det. Og faller under gruppen som en bortskjemt, naiv og ignorant Nordmann.
Vis hele sitatet...
Filtrere ut faenskapen? Jeg ønsker ingen femmere, kun tiere!
De fleste ønsker å lære seg språket, hvertfall de som har planer om å bo i Norge resten av livet. De fleste vil jobbe, for da lever dem bedre. Et bedre liv fikk de allerede når dem kom inn i Norge. Tar bare litt tid å tilpasse seg. Og de fleste er religiøse og oppfostret på at lederne av vesten er satans mennesker som prøver å villede og forføre dem. Materiell verdi er det eneste som betyr noe for vesten osv.
Kanskje du skal prøve å bevise dem at slik er det ikke?

Jeg skrev at alle bidrar til å eliminere fred og lykke jeg. Jeg gjør det nå, du gjorde det tidligere. Du bryr deg bare fordi dette ikke er ideologien din.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Interessant, kunne du dele dette med oss?
Vis hele sitatet...
du forventer at han skal fortelle deg alt han vet om Islam? heh..

Hva med å tilegne seg informasjon om Islam selv?

For mange tror Islam er nesten det samme som kristendommen.
Det er det ikke. Og ikke gi meg den "vennligst utdyp", du kan lese. google it
Altså, alle mennesker har fordommer for folk som ser annerledes ut enn det de er vant til, så det er ikke vits for noen å benekte, men det er noe helt annet med et hint av frykt enn å si at du hater alle pakkiser, fordi de er noen tyver og idioter?
Jeg har selv også erfart at folk med tydelig utenlandsk opprinnelse kan være noen ekstremt hyggelige personer, og jeg har ikke noe imot å kalle en svart person neger, for jeg har aldri møtt en svart person som ikke sier det selv, eller har noe stort imot det.
Men ja, tilbake til å svare ts;
Noe som irriterer meg grundig, er det at noen mennesker sier at de hater alle utlendinger, mens de tenker på folk med en annen hudfarge. Det er jo for det første fordi de er så lite opplyst at de tydeligvis ikke har fått med seg at folk som ikke er fra landet man kommer fra, er utlendinger. Jeg må nok også innrømme at jeg kjenner flere personer som hater alle med annen hudfarge, selv om de aldri har hatt en eneste samtale eller opplevelse med det en gang.
Da jeg så tråden din, trykte jeg på den med en gang, fordi det er et "problem" som har irritert meg lenge.