Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1633
Hei!

Kjører Windows 7 på er "server" hvor jeg deler alle filmene og musikken min over lokal nettet. Har filmer på den ene harddisken og musikken på den andre.

Når jeg kobler til den ene harddisken kommer den opp på min datamaskin. Når jeg kobler til harddisk nr 2, så skjer det ingenting.... Den vises ikke.

Kobler jeg ut begge, og kobler i harddisk 2 igjen kommer den fram.
Kobler jeg inn harddisk 1 fungerer det ikke..

Det fungerer altså ikke å ha begge harddiskene i samtidig.

Noen som vet hva det kan være?
Eventuelt en løsning for å fikse dette søppel windows problemet???


Hilsen Stig
Kan hende de ikke for nok strøm til å kjøre begge samtidig.
Kobler du direkte til datamaskinen? Eller bruker du usb-hub?

Kan være mangel på strøm.
Trådstarter
12 0
Har 6 USB innganger på pcen. Begge harddiskene har egen strømforsyning 230V.


Kan legge med at jeg har 2 av disse diskene: http://www.elkjop.no/product/data/la...stern-harddisk
Sist endret av stigolsn; 2. mars 2011 kl. 19:15.
Kjøp deg en usb-hub med strømadapter.
Har hørt at en usb port har en teoretisk grense på 127 enheter, men i praksis så spiller flere faktorer inn, som f.eks strøm.
Trådstarter
12 0
Men hvordan kan det bli noe anderledes med en hub? Det er jo samma diskene som er i. Blir ikke noe mindre strøm av den grunn...
For å avlaste usb-portene...?
Trådstarter
12 0
Men det er snakk om 2 av 6 porter... 3 av dem direkte på hovedkortet, og 3 av dem som er koblet inn meed kabel på hovedkortet... å koble begge diskene på en inngang vil jo belaste mere enn å koble dem på en inngang vær. det er jo det samme som å kjøre 2 støvsugere på på en sikring.... for å avlaste den sikringen kan man fjerne den ene støvsugeren og sette den på en annen sikring..... er jo samme prinsipp...
sitat fra wiki...
Som standard blir det anskaffet strøm til den tilkoblede enheten. Noen enheter behøver minimalt med strøm, og på den måten kan man koble sammen flere uten å koble til ekstra strømforsyning. De fleste hubber har strømforsyning som vil gi strøm til enheter som er koblet gjennom dem, men noen enheter trekker så mye strøm at de trenger sin egen kraftforsyning. Hubber med strømforsyning gir kraft til nedadgående enheter (innenfor visse grenser, vanligvis 500 mA) uten å trekke strøm for oppadgående enheter.
Vis hele sitatet...
En usb-hub avlaster strømforbruket på den usb-porten du kobler til, innenfor 500 mA som nevnt.

edit: har av erfaring funnet ut at dette fungerer i de fleste tilfeller...
Sist endret av flatmo; 2. mars 2011 kl. 19:42.
Har samme problemet!

Bruker kun de to portene hvor de to diskene er koplet til, prøvd både på laptop og stasjonær. Samme problem. Har prøvd med usb hub med egen strømforsyning også. Samme problem. Problemet er nok inne i windows 7.. når jeg har inne begge diskene er den ene ok, den andre står som deaktivert tror jeg det var, og det er ikke mulighet for å aktivere. har forsøkt å oppgradere drivere uten hell. Endret navn på diskene hjelper heller ikke. Jeg får inn 3 stk 1 terra disker av samme merke helt fint. problemet er på 1,5 terra diskene og 2 terra.
Oppdater windows, last ned nyeste service pack osv osv...?
Sitat av flatmo Vis innlegg
Kjøp deg en usb-hub med strømadapter.
Har hørt at en usb port har en teoretisk grense på 127 enheter, men i praksis så spiller flere faktorer inn, som f.eks strøm.
Vis hele sitatet...
der er samma fan for hn har jo egen strømførsyning på begge
Sikkerhetsklarert
Det er ikke bare tildeling av stasjonsbokstav som er problemet da? At de begge to forsøker å ta samme bokstav?

-Sett i begge diskene.
-start-kjør(evt win+R)->'diskmgmt.msc'

Hva ser du?
Trådstarter
12 0
http://bildr.no/view/835331 dette får jeg fram...
Sikkerhetsklarert
Ok, da var det ikke det som var problemet da kun en av diskene registreres i diskbehandling.

Det kunne vært interessant om du f.eks forsøker å starte maskinen opp på en live cd, f.eks ubuntu. Se om du får opp begge diskene der.

Da vil du kanskje kunne avgjøre om problemet er i software, eller hardware.
Trådstarter
12 0
Begge diskene kommer i Ubuntu, og mac.. Er bare det forbanna windows drittet... men kan ikke kjøre noe annet enn windows på den maskinen.. maskinen er forresten helt ny... samma er diskene.
Sikkerhetsklarert
Fant denne: http://answers.microsoft.com/en-us/w...1-1a5f2a51c8e8

Flere som har hatt lignende symptomer, men løsningen der vet jeg ikke helt om vil fungere for deg, da det virker som at maskinen din ikke ser disk nr 2 i det hele tatt.
Åpne enhetsbehandling med begge plugget inn, lurer på hva den sier...?
Trådstarter
12 0
Den viser kun 1 ekstern harddisk, og den interne harddisken.
Trådstarter
12 0
HeiHei! Retter opp i posten over. Begge harddiskene vises i enhetsbehandlingen..... noen tips?

Måtte en mac til for å fikse det.. djises å win suger
Er det en mulighet for at du kan laste opp et skjermbilde av enhetsbehandlingen mens de to diskene er tilkoblet?
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av stigolsn Vis innlegg
HeiHei! Retter opp i posten over. Begge harddiskene vises i enhetsbehandlingen..... noen tips?

Måtte en mac til for å fikse det.. djises å win suger
Vis hele sitatet...
vi har visst helt forskjellig erfaring på det området, men det er som pannekaker med eller uten sukker, smaken er som baken
Sitat av Gig Vis innlegg
...pannekaker med eller uten sukker, smaken er som baken
Vis hele sitatet...
med sukker såklart!
</offtopic>