Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3850
22/7/2011 ble Norge rammet av en forferdelig voldshandling som krevde ubegripelig mange uskyldige menneskeliv. Personlig kjenner jeg skadede og nært berørte, slik som så mange andre i Norge gjør. Fremdeles er det en tid for sorg, men snart vil det bli tid for å diskutere tiden etter 22/7 og hvordan vi skal gå videre som en nasjon.

Målet med denne tråden er å ha en samtale rundt, og diskutere en rekke aktuelle problemstillinger:
  1. Nasjonal sikkerhet
    I hvilken retning bør den nasjonale sikkerhetspolitikken gå?
  2. Juridisk
    Bør lovene endres på noe vis? Hva slags soningsforhold vil være passende for en slik forbryter?
  3. Beredskap
    Kunne beredskapen ha vært bedre? Er det på tide å opprette ny (mer spesialisert) "SWAT-liknende" enhet for å håndtere liknende fremtidige hendelser?

Merk: Denne tråden er ikke ment til å være et sted å diskutere partipolitikk, per se, men derimot pragmatiske idéer som etterhvert vil bli mer og mer aktuelle i tiden fremover.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Vi er ikke USA..
Politiet har lister over folk som kjøper fra blant annet Keten, men dem burde også ha lister over alle som kjøper produkter som kan brukes i slike bomber.

Vil være helt naturlig å havne på den lista, men dukker navnet opp flere ganger kan det være en god idé å ta et besøk.
Alle som nå finner ABB på sine kundelister sier jo at kjøpet i seg selv er normalt, men politiet burde ha muligheten til å sjekke opp folk som kjøper mange forskjellige produkter.

Ja det blir kanskje litt overvåkning, men viss det kan forhindre en bombe er det lett verdt det. Ingen har jo noe å frykte så lenge dem ikke planlegger en bombe.
1. Skal virkelig PST overvåke alle som kjøper kjemikalier for 110 kroner og har tilgang til kunstgjødsel? Det blir litt for mange for min smak, ettersom en politistat ikke er min smak. En kan ikke overvåke alle. Om vi unngår terror ved å nærme oss politistat vil jeg faktisk heller ha muligheten for terror enn å bli overvåket 24/7

2. Hvorfor skulle vi endret reglene? Mest sannsynlig vil han bli vurdert til å være en fare for samfunnet resten av livet, og vil derfor ikke bli sluppet ut av fengsel. Om han så har blitt rehabilitert så har han fremdeles samme menneskerettigheter som alle andre.

3. Her er jeg mer usikker. Trenger vi en slik enhet som står på vent i hvem-vet-hvor-lang-tid i tilfelle noe skjer? Inntil videre vil jeg påstå at skattepengene kan brukes mer konstruktivt enn å ha en slik styrke stående på vent i tilfelle noe skjer i Oslo-området. Å opprette slike enheter over hele landet er urealistisk, så den vil ha veldig liten nytteverdi i forhold til utgifter.
Sist endret av Xasma; 26. juli 2011 kl. 16:56.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Vi er ikke USA..
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det? Er det ingen grunn til å myldre ideer på hvordan sikkerheten til norske borgere kan forbedres bare fordi det vil minne om usa?
Skal vi beskytte oss helt mot hva enkeltpersoner kan gjøre hvis de er skrudde nok måtte vi vært en politistat.

Hadde Andreas Breiviks problemer blitt plukket opp og han hadde fått hjelp fra fagfolk når han begynte å avsosialisere seg fra omverden så hadde kanskje mye vært gjort. Vi kommer lengre med forebyggende arbeid. De som vil skade samfunnet slik han ville finner en alltid en måte.
Sitat av Xasma Vis innlegg
1. Skal virkelig PST overvåke alle som kjøper kjemikalier for 110 kroner og har tilgang til kunstgjødsel? Det blir litt for mange for min smak, ettersom en politistat ikke er min smak. En kan ikke overvåke alle. Om vi unngår terror ved å nærme oss politistat vil jeg faktisk heller ha muligheten for terror enn å bli overvåket 24/7
Vis hele sitatet...
Dem hadde jo breivik på en liste fra Keten der han handlet for rundt 100kr.
Det jeg mener, er at dem burde kombinere den listen, men f.eks dem som kjøper kunstgjødsel på FK.
Vil ikke kalle det overdreven overvåkning eller politistat, og hvordan skal det kunne missbrukes. Det er som sagt, bare dem som lager bomber som har noe å frykte. Er du en av dem, var det synd.
Overvåkning vil ikke bli brukt til å ta terrorister uansett, det vil bli brukt til "hverdagskriminalitet". I tillegg er det stor sjanse for misbruk, lekkasjer osv. Overvåkning kunne heller "aldri" tatt Breivik.

Å skrive hat og trusler på Internett er vanlig. Mange av disse har også ganske grove vrangforestillinger om verden (styrt av jøder, osv). Bare i etterkant av terroraksjonen tikket det sikkert ut tusenvis av hatmeldinger på Facebook, Twitter, blogger, forum, osv. som angrep folkegrupper og truet dem. Skal samtlige av disse personene sjekkes? Stikk på Hegnar, les kommentarer i Dagbladet, les blogger, les på Facebook, les på freakforum. Det er folk over alt som truer og skriver hatmeldinger. Det er så vanlig, at ingen kan gjøre noe med det.

En viss herre har f.eks. skrevet her inne (tidligere) at noen burde sprenge stortinget mens FrP er på ferie, for å få vekk barnehageregjeringen. Burde han sjekkes? Hadde han gjort noe så ville media og folket gått berserk. "HAN SKRIVER JO RETT UT AT NOEN BURDE GJØRE DET!?" ville reaksjonen vært hvis han gikk "under radaren".

Han er på ingen måte unik, det er mange som skriver lignende hatmeldinger, oppfordrer til å "styrte regjeringen" osv. og sammenligner regjeringen med diverse militære diktatur.

Sitat av Picard Vis innlegg
Skal vi beskytte oss helt mot hva enkeltpersoner kan gjøre hvis de er skrudde nok måtte vi vært en politistat.

Hadde Andreas Breiviks problemer blitt plukket opp og han hadde fått hjelp fra fagfolk når han begynte å avsosialisere seg fra omverden så hadde kanskje mye vært gjort. Vi kommer lengre med forebyggende arbeid. De som vil skade samfunnet slik han ville finner en alltid en måte.
Vis hele sitatet...
Problemet med Breivik er nok mer. Breivik ville ikke blitt oppdaget uansett, da han var "helt klar". Han ble ikke plaget av depresjoner, angst e.l., slik de fleste som blir innesluttet (slik som f.eks. Virginia Tech-drapsmannen). Derfor har han hele tiden hatt kontroll og virket normal. Han har bortforklart seg, og hatt andre ting å gjøre.
Sist endret av Voreah; 26. juli 2011 kl. 18:00.
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. -Benjamin Franklin

Sitat av Xasma Vis innlegg
1. Skal virkelig PST overvåke alle som kjøper kjemikalier for 110 kroner og har tilgang til kunstgjødsel? Det blir litt for mange for min smak, ettersom en politistat ikke er min smak. En kan ikke overvåke alle. Om vi unngår terror ved å nærme oss politistat vil jeg faktisk heller ha muligheten for terror enn å bli overvåket 24/7
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mere enig!

2. Nei, lovene bør ikke endres. Hvis man ser mot USA kan man klart se at høye straffer ikke reduserer kriminalitet. Dessuten har vi forvaring i Norge. Forvaring kan føre til fengsel livet ut, på grunn av at den opprinnelige dommen kan bli forlenget et uavgrenset antall ganger. Angående soningsforhold burde han bli skjermet fra andre fanger for sin egen sikkerhet. Personlig hadde jeg ikke brydd meg ett sekund om han ble serievoldtatt 24/7/365, men den norske stat skal ikke fungere som en lynsjemobb.

3. Vi har allerede beredskapstroppen("Delta"). Det kan ikke forventes at beredskapstroppen skal være klare for slike situasjoner på alle steder til alle tider.
Kan jeg skyte inn med et spørsmål?
Er det noen andre som stusser på måten alle tabloidene kjørte opp med 22.07 på forsidene på lørdag eller var det søndag?
Jeg synes ikke noe særlig om slik "merkevarebygging" av en tragedie, som 11.september har blitt kjørt opp som.
Noen som husker sist de hørte om "terrorangrepet i New York" eller "angrepet på World Trade Center", og ikke bare 11.september?

OT:

Vil ikke forandre en dritt med dagens system.

EDIT:Selvfølgelig haugevis av ting jeg vil forandre, men ikke med tanke på forebygging av terror/paranoia
Sist endret av The Great Catsby; 26. juli 2011 kl. 19:42.
Conseal's Avatar
Trådstarter
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Kan jeg skyte inn med et spørsmål?
Er det noen andre som stusser på måten alle tabloidene kjørte opp med 22.07 på forsidene på lørdag eller var det søndag?
Jeg synes ikke noe særlig om slik "merkevarebygging" av en tragedie, som 11.september har blitt kjørt opp som.
Noen som husker sist de hørte om "terrorangrepet i New York" eller "angrepet på World Trade Center", og ikke bare 11.september?
Vis hele sitatet...
Synes ikke det er noe å reagere på. Det som skjedde den datoen er det verste som har skjedd Norge siden andre verdenskrig. Det er en dato som for evig kommer til å bli brent inn i den norske historien og den norske "etos," på samme måte som 9. april 1940. Det er i alle fall min mening.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Dem hadde jo breivik på en liste fra Keten der han handlet for rundt 100kr.
Det jeg mener, er at dem burde kombinere den listen, men f.eks dem som kjøper kunstgjødsel på FK.
Vil ikke kalle det overdreven overvåkning eller politistat, og hvordan skal det kunne missbrukes. Det er som sagt, bare dem som lager bomber som har noe å frykte. Er du en av dem, var det synd.
Vis hele sitatet...
Det handler om at man prinsippielt ikke skal kunne overvåkes med mindre man har gjort noe mistenkelig eller uttalt seg truende. Mannen det her er snakk om hadde kun kalt Brundtland for landsmorder(etter min viten), noe som alene ikke er nok til å mistenkeliggjøre han for å være i stand til noe slikt. At han i tillegg kjøpte kjemikalier for 100 kroner er heller ikke særlig foruroligende, og selv ikke med disse to faktorene ville jeg sett på han som en trussel. Det er lang vei fra å kjøpe små mengder kjemikalier og skjelle ut en politiker man er uenig med til å være i stand til å slakte ungdommer og sprenge bygninger.

Problemet med å tillate overvåkning av personer som er politisk engasjerte og har plettfri vandel, men har ingredienser til å lage en bombe er at man mistenkeliggjør mange uskyldige. Neste gang er det en person uten kjemikalier som går bananas, da må vi vel overvåke alle som har sterke politiske meninger? Du ser hvor jeg vil hen.

Er forøvrig ikke enig med Breivik i noe han har gjort, eller i hans politiske meninger.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Kan jeg skyte inn med et spørsmål?
Er det noen andre som stusser på måten alle tabloidene kjørte opp med 22.07 på forsidene på lørdag eller var det søndag?
Jeg synes ikke noe særlig om slik "merkevarebygging" av en tragedie, som 11.september har blitt kjørt opp som.
Noen som husker sist de hørte om "terrorangrepet i New York" eller "angrepet på World Trade Center", og ikke bare 11.september?

OT:

Vil ikke forandre en dritt med dagens system.

EDIT:Selvfølgelig haugevis av ting jeg vil forandre, men ikke med tanke på forebygging av terror/paranoia
Vis hele sitatet...
Er vel egentlig en naturlig måte å gjøre det på. Eneste grunnen til at jeg delvis misliker "Aldri mer 22. juli" og lignende er at det er bursdagen min.
Ser endel syns at salg av kunstgjødsel burde kontrolleres bedre, menn det er ikke så lett. I Norge er dette et produkt som er tilgjengelig for alle. Du trenger ikke noe bevis elns. for å kjøpe dette.

Hvis dere drar ned å ser, ser dere at produktet selges til alle. Utrolig mange bruker dette i hagen. Dessuten kjøpte han en liten mengde.

Mest sannsynlig vil Norge gjøre noe får å gjøre det vanskeligere å kjøpe denne typen/nummeret kunstgjødsel. (Kunstgjødselen omtales med nummer, 22-3-10 brukes til bare gress, 12-4-18 brukes til alt i hage, osv..)

Vi kan trøste om sed at han ikke fikk tak i Krista-K, heldigvis har Norge allerede gjort sånn at kun bønder kan kjøpe dette.

- Uflaks
Jeg sier ja til overvåkning av alle eller gjennomsøkning i befolkningen for eventuelle problemer, om det er det som er nødvendig for at menneskeheten skal oppleve fred i verden. Hva bryr det vel oss om vi har privacy om vi aldri kan være trygg for hva som skjer.

Voldtekter, drap og masseødeleggelse av samfunnet skjer hver dag. Tvangsinnleggelser av personer hvor det er nødvendig, reformering av psykiatrien som gjør at vi har mulighet til å gjøre forandringer i personer som kan skade landet.

Kontinuerlige sjekkkontroll av hver eneste bolig og person i hele landet er ikke et problem heller. Forebygging i samfunnet på alle nivå er hva som må til for å få slutt på enhver forbrytelse. Vi kan ikke bare fokusere på folkegrupper eller politiske syn for å finne noen som kan gjøre ødeleggelser. Ødeleggelser skjer i samfunnet på alle alderstrinn så alt burde bli tatt alvorlig. Psykopater eller andre personer med forskjellige personlighetforstyrrelser finnes i alle ledd i samfunnet. Det er bare å registrere alle. Når alle personer har fått en oppfølging har vi kanskje en grunn til å juble over at vi faktisk har gjort noe. Hva det koster betyr ingenting, vi må gjøre alt for at samfunnet skal komme på rett kjøl. Få orden på personer før det er for sent. Du har jo sett skolemassakrer og hvorfor de finner sted. Hva kan ikke en psykopat gjøre når han er kommet i et ekstremt miljø eller med en oppfatning som ABB hadde.

Alle må få et bedre syn på menneskene, da må det mye til for å faktisk reformere mennesker i et helt land og sannsynligvis er dette en reform som ville ha forandret hele verden om vi fikk det til å fungere.

Jeg tenker på kjærlighet som viktigst, men noe kontroll må da kunne gjennomføres for at vi skal få et trygg verden.

Jeg bryr meg ikke om at jeg har problemer. Bare jeg får ordnet dem så alle rundt meg får det bra. Da blir jeg fornøyd.

Kanskje vi ikke trenger mer fengsler eller dommere når alt fungerer.
Sist endret av avuna; 27. juli 2011 kl. 01:32.
Nasjonal sikkerhet
I hvilken retning bør den nasjonale sikkerhetspolitikken gå?
- En episode som denne er ganske uungåelig, og det er prisen å betale i et demokrati.

Vi må satse mer på å fikse landet, enn å ruste det opp med sikkerhet og frykt.

Juridisk
Bør lovene endres på noe vis? Hva slags soningsforhold vil være passende for en slik forbryter?
- I et tilfelle som dette vil min personlige mening være; Gi meg en fast jobb som "avstrafferen", denne personen skal bli torturert så inn i helvete, men holdes i live i et par uker, før han råttner som det svinet han er.

Realistisk straff vil være;
- Fengslet i livstid, full isolasjon, kameraovervåket celle som alle kan ha tilgang til. Null besøk og null presse og brev. Ingen kommunikasjon med resten av verden, for resten av hans patetiske liv.

Beredskap
- Mye bedre transport, rundt om i landet. Evnt. flere "sivilt trente" spesialpolitimenn utenbys med tilgang til nærmeste militære/flyplass.

Kunne beredskapen ha vært bedre? Er det på tide å opprette ny (mer spesialisert) "SWAT-liknende" enhet for å håndtere liknende fremtidige hendelser?
- Vi har jo det da på en måte, mer tilgang til fly/helikopter ville gjort saken enklere.
Sitat av avuna Vis innlegg
Jeg sier ja til overvåkning av alle eller gjennomsøkning i befolkningen for eventuelle problemer, om det er det som er nødvendig for at menneskeheten skal oppleve fred i verden. Hva bryr det vel oss om vi har privacy om vi aldri kan være trygg for hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Hvem skal vokte vokterne? Problemer oppstår når man ønsker å kontrollere andre mennesker. Hvor skal grensen for overvåkning og gjennomsøking gå? Kan jeg bli ransaket simpelthen bare fordi jeg rusler en tur rundt regjeringslokalet? Man kan aldri forsikre seg mot alt! Hvis man blir for opphengt i sikkerhet ender man opp med å miste alt annet.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Nasjonal sikkerhet
- I et tilfelle som dette vil min personlige mening være; Gi meg en fast jobb som "avstrafferen", denne personen skal bli torturert så inn i helvete, men holdes i live i et par uker, før han råttner som det svinet han er.
Vis hele sitatet...
Yessss, let's bring back the dark ages!
Sist endret av Caesar; 27. juli 2011 kl. 02:28.
Longboarder
zitare's Avatar
Folk snakker om og ansettes som personlige straffere osv. ba ikke trådstarter om kun seriøse svar? :S
Sitat av zitare Vis innlegg
Folk snakker om og ansettes som personlige straffere osv. ba ikke trådstarter om kun seriøse svar? :S
Vis hele sitatet...
Hvem sier at jeg tuller? I mine øyner er ABB et monster og fortjener den mest smertefulle, pinefulle, torturerende død noen sinne.

Hvis det finnes noen Gud, så ville folk som ABB vært stamgjester hos djevelen.

68+ menneskeliv, av disse var det sinnsykt mange unge under 18.

Han knakk fredlige Norge sammen, men det reiste seg opp sterkere enn på lenge.
Tenk om det var deg som hadde den samme bakgrunnen da. Tror du at du hadde gjort noe annerledes? Nemlig. Det er alle sin feil at det finnes mennesker som gjør sånne ting.

Hvis overvåkning er feilslått så går det jo til helvete med de som overvåker. Ingen kan ta over landet vårt med å gjøre en jobb. Vi må våke over våre medmennesker. Ingen i dette landet kan styre menneskene i landet vårt. Vi kan bare gi noen gode tips til hverandre så verden blir fredfylt.
1.Nasjonal sikkerhet.
I hvilken retning bør den nasjonale sikkerhetspolitikken gå?
2.Juridisk
Bør lovene endres på noe vis? Hva slags soningsforhold vil være passende for en slik forbryter?
3.Beredskap
Kunne beredskapen ha vært bedre? Er det på tide å opprette ny (mer spesialisert) "SWAT-liknende" enhet for å håndtere liknende fremtidige hendelser?
Vis hele sitatet...
1. Norge er ett enda tryggere land etter 22/7 slik jeg ser det. Rent praktisk kunne nok ingen ha stoppet ABB. Og da er det viktig at man viser avsky for hans handlinger, fremmer verdier om menneskeverd. Jo flere som er enig i viktigheten av dette, jo tryggere er vi.

2. For det første så har ikke nye lover tilbakevirkende kraft, så ingen nye lover vil kunne ramme ABB. Dog så er jeg personlig tilfreds med rettsystemet slik det er idag. Og jeg håper aktor velger å gå for forvaring i dette tilfellet. Noe jeg tror vil gi best resultat med tanke på straff.

3. Politiet reagerte overraskende bra med tanke på at det var en massiv eksplosjon i sentrum, man ville jo tro at politiet ville bortimot ignorere alle andre henvendelser etter det. Dog så kan det være en ide med ett nytt politihelikopter med skytterplattform da Norge tross alt er ett veldig langstrakt land.
For å ta det nogenlunde punktvis hva jeg synes, merk synes.
1. Slik vi har det i dag er helt utmerket, det er nå engang slik at politi, PST o.l. gjør en formidabel jobb som vi i samfunnet ikke får høreom, dette har jo også komet litt frem i ettertid der de har kommentert at navnet til Breivik dukket opp på en liste fra keten. Dette tyder på at de gjerne har en liste for om ikke alle så i hvertfall de kjente leverandørenes nettbestillinger, så om de skulle drevet med en kryssjekking ville dette blitt en innkrenkelse i privatlivets fred., Så slik det er i dag mener jeg passer utmerket, som en annen sa, dette er kostnaden av å bo i ett demokratisk samfunn.

2. Juridisk

I retrospektens lys burde vi nok hatt en strengere lovgivning for akkurat dette, men hvem kunne ane at noe slikt skulle skje i Norge i fredstid? Jeg synes at lovene slik de er i dag fungerer bedre enn forventet, de er satt der for en grun, vi kan stille spørsmålstegn ved akkurat denen saken som andre saker også der en trekker frem medieeksemplene( som f.eks at en som voldtar får samme straff som en butikktyv). Det vi må huske på er at dette er kun de straffene som blir dratt fram i mediene, og de ønsker å selge mest mulig og få mest mulig klikk, så såklart selger overskrifter om at en voldtekt blir straffet som ett simpelt innbrudd. Litt OT der, men over til saken igjen, slik straffene er i Norge i dag så virker det også som forbrytere innpasser seg dette og blir "fredeligere" når de skal pågripes. Slik jeg ser det er dette en god ting fordi vi da slipper ville-vesten-tilstander der det er å drepe eller bli drept, vil vi virkelig ha det slik i Norge i dag? jeg vil i hvertfall ikke det. Straffene i Norge er for habilitering tilbake til samfunnet, ikke for hevn!
Når det gjelder soningsforhold for dette monsteret så ville den mest passende straffen slik jeg ser det vært at han hadde fått sett tvbilder med glade mennesker som holdt rundt hverandre uavhengig av religion, rase, kjønn eller ideologi. Men jeg har fortsatt slik tiltro til rettsvesenet at denne personen aldri kommer tilbake til samfunnet, både for synet på staten, men også for hans egen sikkerhet skyld.
3. Beredskap
Kunne beredskapen ha vært bedre? Er det på tide å opprette ny (mer spesialisert) "SWAT-liknende" enhet for å håndtere liknende fremtidige hendelser?
Nei, og dette kan begrunnes på flere måter, først; hva som hadde skjedd i forkant av Utøya. En bombe har sprengt i Oslo sentrum, for alt vi visste på dette tidspunkt kunne dette vært hva som helst som( Al Quaida, IRA, Julenissen, Sint postmann) derfor var det riktig av Norge å ha deler av troppen i Oslo i påvente av noe mer, det at det tok så kort tid fra anrop om skudd på Utøya til pågripelse taler også for at beredskapen passer inn. Det sier også endel når norske styrker stadig blir etterspurt i utenlandske operasjoner, jeg perosnlig vil heller ha det slik det er i dag også her på grunnlag av Norges topografi og også at det blir uforholdsmessig dyrt å holde en styrke ved like som kan hende vi alddri mer får bruk for.

Til slutt: Slik jeg ser det i dag er Norge ett av de beste landene å bo i, og det er kun tilfeldigheter som førte til at det endte så tragisk som det gjorde, men hvis vi begynner å skulle snevre inn på frihet og pirvatliv så vil fler sympatisere med han, så her er jeg enig med Stoltenberg om at åpenhet og mer demokrati er løsningen!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Politiet har lister over folk som kjøper fra blant annet Keten, men dem burde også ha lister over alle som kjøper produkter som kan brukes i slike bomber.
Vis hele sitatet...
Du vil med andre ord at PST skal ha ei liste over alle som kjøper kunstgjødsel, malingsfjerner, saltsyre og laboratoriekjemikalier? Hvordan skal ei liste med flere hundre tusen navn hjelpe?

Sitat av Uflaks Vis innlegg
Hvis dere drar ned å ser, ser dere at produktet selges til alle. Utrolig mange bruker dette i hagen. Dessuten kjøpte han en liten mengde.
Vis hele sitatet...
Synes du 3 tonn er en liten mengde for et gårdsbruk som ikke driver jorda?

Sitat av Uflaks Vis innlegg
Vi kan trøste om sed at han ikke fikk tak i Krista-K, heldigvis har Norge allerede gjort sånn at kun bønder kan kjøpe dette.
Vis hele sitatet...
Krista-K (kaliumnitrat) brukes ikke i sprengstoff. Det brukes i svartkrutt og andre pyrotekniske komposisjoner.


Uansett hvilke restriksjoner man legger på stoffer/kunstgjødsel, så rammer man bare uskyldige. Hvis en skrulling virkelig er bestemt på å lage helvete får han til det uansett.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Min egen mening (jeg har en tendens til¨å se amerikansk på sånne ting):

Nasjonal sikkerhet; generelt sett ikke så fryktelig mye høyere ennå det vi hadde før bombingen.
Men ved utvalgte ting; f.eks regjering - bør ting endre seg drastisk. Skjønner fremdeles ikke at hvilkensomhelst mongis har en mulighet til å komme slentrende foran en regjeringsbygg og 'så bare'
sprenge ei bombe.... Vakter..? Burde vi annihilert ABB før ABB kom foran regjeringshuset?

Juridisk; beholde mye av det vi har nå, men slutte å værra så jævli snill-humane med massemordere som overgår selveste Ratko Mladic!!

Beredskap; la meg si en ting først: Ikke kall Delta et SWAT-team, selv om det er det. Dette er ikke USA!
Hvorfor: Fordi Delta innehar mye høyere kvalitet enn noensinne æm-SWAT npensinne kommer til å ha.
De hjelper jo FSK i å forsvare oljeplattformene bl.a

Det er ikke noe poeng i å endre styrkene som vi har nå. Det vi må endre er BRUKEN.
Jeg har bjeffa mange ganger på *skyting på utøya'-tråden og andre, at det var syyykt at de ikke gikk inn med helikopter og mølja ned ABB.
Dessuten var en kødd som kalte meg en idiot fordi jeg påpekte det såpass....


Oppsummert: Vi ønsker ingen Bush-måte å gjøre ting på, derfor beholder vi mye av det som har vært/er, og setter inn sikkertheten mer der det trengs, f.eks ved stats-kontorer.
Vi kan ikke lenger være så laidback lenger på det.
Tror ikke PST trenger behov får å overvåke MER, men mer rettet mot miljøer der det trengs.
F.eks å ikke så jævli uglese Rød Ungdom o.l., mer være obs på Vigrid-miljøer som SIER de vil sprenge Norge...

[quote=aeon_illuminate;2190119]Min egen mening (jeg har en tendens til¨å se amerikansk på sånne ting):

Med tanke på straff og vokting og likn vel og merke, men etter det som har skjedd mener jeg vi ikke skal endre på MYE.
selv om USAmåten har en god del fordeler. Det har ikke skjedd terror der noe særli etter 9/11..

Sitat av Ex-con Vis innlegg
1. Norge er ett enda tryggere land etter 22/7 slik jeg ser det. Rent praktisk kunne nok ingen ha stoppet ABB. Og da er det viktig at man viser avsky for hans handlinger, fremmer verdier om menneskeverd. Jo flere som er enig i viktigheten av dette, jo tryggere er vi.

2. For det første så har ikke nye lover tilbakevirkende kraft, så ingen nye lover vil kunne ramme ABB. Dog så er jeg personlig tilfreds med rettsystemet slik det er idag. Og jeg håper aktor velger å gå for forvaring i dette tilfellet. Noe jeg tror vil gi best resultat med tanke på straff.

3. Politiet reagerte overraskende bra med tanke på at det var en massiv eksplosjon i sentrum, man ville jo tro at politiet ville bortimot ignorere alle andre henvendelser etter det. Dog så kan det være en ide med ett nytt politihelikopter med skytterplattform da Norge tross alt er ett veldig langstrakt land.
Vis hele sitatet...

1) BULL - Abb kunne ha blitt stoppa i Oslo allerede

2) Enig med deg, har ikke stort greie på juss though

3) Politihelikopeter(e) generelt + mye bedre rekkevidde for Beredskapstroppen er A - Ω !!
Det er forskjell på fred og tilsynelatende fredelig. Samfunnet vårt produserte Breivik. Mulig man kan se på det på en annen måte. Jeg tror ikke det finnes så mange Breivik i Norge med tanke på ideologisk og intellektuell kapasitet. Er det noen som påstår at de forstår hva som skjedde? Går det ann å forstå en fyr som har brukt mange år på å forberede seg i løpet av noen dager?

Jeg tror ikke samfunnet kan eller burde forsvare seg fra demoner som plukker opp de underliggende trekk i samfunnet og begir hele sitt liv til én sak. Må vi ikke da møte kynismen? På et vis da så aksepterer du at noe sånt kan skje. Du tenker tanken.

Men samtidig er jeg redd for at Breivik peker på noe som vi andre ikke har lagt merke til. Dette er jeg klar over ikke er en politisk korrekt ting å si.

Når Stoltenberg snakker om mer demokrati så håper jeg han sier det fordi han er en intelligent mann som skjønner hva det innebærer.

Ett problem som kan forårsake så mye skade, er et problem alle burde være åpen for å lære om. Eller?
Conseal's Avatar
Trådstarter
Mange interessante, seriøse innspill. Dette var det jeg håpet på.

Jeg har lest og reflektert mye de siste dagene, deriblant lest fra Manifestet, et verk som fortjener minst en diskusjons-tråd i seg selv. Her er mitt bidrag:

1. I forhold til nasjonal sikkerhet
Jeg setter pris på responsen til regjeringen og er glad vi ikke er i gang med å skrive en norsk "Patriot Act". Personlig er jeg sterk motstander av noen slags omfattende overvåkning. Jeg tror likevel vi kan gjøre ting bedre på PST-siden: En større grad av kryssjekking av lister og mer eller mindre automatiske varslinger dersom mistenkelige handlings/bestillingsmønstre oppdages (men ikke noen automatisk kriminalisering). Relatert eksempel: Kredittkortselskaper sender ut et automatisk varsel dersom noen kjøper bensin, joggesko og andre varer som kredittkorttyver ofte kjøper. Jeg ser for meg en liknende (langt mer avansert) sikkerhetspolitisk mekanisme som kunne fungere uten at privatlivet krenkes.

2. Juridisk sett
Ser ikke realistisk sett for meg at Breivik noen gang vil kunne slippes ut i samfunnet. Folk vil (forstålig nok) ha et sterkt ønske om hevn på denne mannen, så lenge han lever. Han må mest sannsynlig sitte i forvaring hele sitt liv. Personlig synes jeg han burde sitte på isolat så lenge han lever, med begrenset eller ingen tilgang til medier, og uten å kunne kontakte omverdenen (har også fundert på sjansene for at han kan bli lynsjet av andre fanger). Forøvrig trenger vi ikke nødvendigvis noen nye lover per se, men på en annen side er det meningsløst å ha et tak på 21/30 år i fengsel i denne typen forbrytelser. Dette taket er satt for at folk skal "komme tilbake igjen til samfunnet," noe Breivik aldri kan gjøre.

3. I forhold til beredskap
Jeg forstår de som sier at "vi ikke skal bli USA" og liknende, en holdning jeg deler, men samtidig ville det være uforsvarlig og ikke ta lærdom av det som hendte og utbedre beredskapen slik at politiet kunne reagert raskere og mer effektivt og reddet flere liv. (Merk at jeg overhodet ikke kritiserer politiets respons i seg selv, de gjorde det beste de kunne med begrensede midler). Mine "sivile" forslag til forbedringer: Angrepshelikopter med 24/7/365 tilgjengelighet, utrykningsbåt med tilsvarende tilgjengelighet (Det hører med til historien at politiets overvåkningshelikopter ikke var tilgjengelig pga ferie/budsjett, og at båten politiet måtte rekvirere tok inn vann under hele overfarten fordi den var for tungt lastet. Kort sagt: det er noe som kan gjøres.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Nasjonal sikkerhet
I hvilken retning bør den nasjonale sikkerhetspolitikken gå?
Vis hele sitatet...
Uansett hvor mye vi kontrollerer og ettefosker vil vi aldri kunne beskytte oss særlig godt mot enkeltindivider som handler alene. Det er klart vi skal forsøke å avdekke planlagte terroraksjoner før de utføres, men som PST-sjef Janne Kristiansen har uttalt i til Dagbladet ville selv ikke Stasi-Tyskland kunnet avsløre ABB. Jeg ser derfor ikke noe poeng i å strebe etter å bli et land der den private sfære innskrenkes og staten og politiet har all makt.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Juridisk
Bør lovene endres på noe vis? Hva slags soningsforhold vil være passende for en slik forbryter?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke en tillhenger av botsfengselet. Jeg mener det er en straffeordning som ikke fungerer (ref. statistikk over tilbakefall blant de som har sonet ferdig) og at vi bør se på alternativer som er mindre fremmedgjørende. Samfunnstraff, konfliktråd etc. Akkurat i dette tilfellet mener jeg helt seriøst at alle de pårørende, overlevende og skadede i saken burde få spille inn en halvtimes video hvor de forteller hvor vondt de har det og hvor sinte de er. Disse videoene burde ABB tvinges til å se. De av de pårørende, overlevende og skadede som ønsker å møte ham ansikt til ansikt bør få anledning til det også. Hvis han vurderes til å være sinnsyk bør han få behandling under tvang.

Jeg er altså positiv til å forandre lovverket vårt på generelt grunnlag, men ikke i retning av dødstraff eller strengere fengselsstraffer.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Beredskap
Kunne beredskapen ha vært bedre? Er det på tide å opprette ny (mer spesialisert) "SWAT-liknende" enhet for å håndtere liknende fremtidige hendelser?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener vi burde ha en slik tropp. Det burde ha vært politi/soldater på Utøya mye tidligere. Det er en god ting at ABB ble pågrepet i live (det hindrer hans ønske om absolutt martystatus blant hans sympatisører), men om han ble tatt ut av en skarpskytter en halvtime tidligere kunne flerfoldige menneskeliv vært spart. Så ja, jeg synes vi bør ha en topptrent beredskapstropp, med tilgang til alt av kjøretøy, våpen, redskap osv.

Ellers synes jeg det viktigste vi kan lære av denne hendelsen, på et mer generelt plan, er å ta vare på hverandre og bli bedre, snillere mer tålmodige, tolerante og åpne mennesker. Vi skal ikke være naive hippier, men vi kan alle strebe etter å ta vare på hverandre og spre godhet og kjærlighet, ikke hat og ødeleggelse.
Sist endret av felix_poker; 27. juli 2011 kl. 12:40.
Sitat av avuna Vis innlegg
Jeg sier ja til overvåkning av alle eller gjennomsøkning i befolkningen for eventuelle problemer, om det er det som er nødvendig for at menneskeheten skal oppleve fred i verden. Hva bryr det vel oss om vi har privacy om vi aldri kan være trygg for hva som skjer.

Voldtekter, drap og masseødeleggelse av samfunnet skjer hver dag. Tvangsinnleggelser av personer hvor det er nødvendig, reformering av psykiatrien som gjør at vi har mulighet til å gjøre forandringer i personer som kan skade landet.

Kontinuerlige sjekkkontroll av hver eneste bolig og person i hele landet er ikke et problem heller. Forebygging i samfunnet på alle nivå er hva som må til for å få slutt på enhver forbrytelse. Vi kan ikke bare fokusere på folkegrupper eller politiske syn for å finne noen som kan gjøre ødeleggelser. Ødeleggelser skjer i samfunnet på alle alderstrinn så alt burde bli tatt alvorlig. Psykopater eller andre personer med forskjellige personlighetforstyrrelser finnes i alle ledd i samfunnet. Det er bare å registrere alle. Når alle personer har fått en oppfølging har vi kanskje en grunn til å juble over at vi faktisk har gjort noe. Hva det koster betyr ingenting, vi må gjøre alt for at samfunnet skal komme på rett kjøl. Få orden på personer før det er for sent. Du har jo sett skolemassakrer og hvorfor de finner sted. Hva kan ikke en psykopat gjøre når han er kommet i et ekstremt miljø eller med en oppfatning som ABB hadde.

Alle må få et bedre syn på menneskene, da må det mye til for å faktisk reformere mennesker i et helt land og sannsynligvis er dette en reform som ville ha forandret hele verden om vi fikk det til å fungere.

Jeg tenker på kjærlighet som viktigst, men noe kontroll må da kunne gjennomføres for at vi skal få et trygg verden.

Jeg bryr meg ikke om at jeg har problemer. Bare jeg får ordnet dem så alle rundt meg får det bra. Da blir jeg fornøyd.

Kanskje vi ikke trenger mer fengsler eller dommere når alt fungerer.
Vis hele sitatet...
Om du er villig til å bytte din frihet mot sikkerhet, så har du nok tenkt helt feil.
Sikkerhet er bare en illusjon.

"If one is willing to trade a bit of their privacy for security, he deserves none, and shall get none"

Ikke bli helt oppsessiv på sikkerhet, det kommer ikke til å funke. Verden trenger mindre slike personer i dag enn noen annen tid.
Vi har et system i dagens sammfunn som overvåker ALL internet-traffikk i verden, og likevel skjer det ugjerninger, terror og korrupsjon.
LulzSec og Anon har BEVIST at det ikke finnes noe som sikkerhet. Og om det så lages et nytt sikkerhets system, så vil bare haclere lage noe nytt som vil la den komme igjennom denne igjen. En metafor kan være da Kabal, der Svart er hacking, og rød er sikkerhet. Rød legges, og svart kommer over, og rød legges over svart, så legges svart over rød. Denne endeløse syklussen kan holde på til internet dør ut. (noe den aldri kommer til)

Det eneste som faktisk kan bremse ned kriminaliteten i verden, er folket selv. Ikke politiet, ikke arme'en, og ikke regjeringen. men folket i seg selv. Ser du noe ulovelig, si ifra. er du usikker, research, dermed si ifra. Jobber selv i politiet, og hadde alle passet på værandre, så hadde det blitt veldig få saker her for å si det slik.



Så. Det beste vi alle kan gjøre, er å ta vare på værandre. Vi har bevist, til dags dato at vi i Norge, hånterer Terror BRA.
kjedelig streiting
Kunne ikke vært mer enig Bomberman!

Denne mannen hadde jo alt av tid, og med fler restriksjoner, hva hadde hindret han i og starte og dyrke jorda for deretter å få tilgang til AN, selv om FK var mer restriktive? Evt kommet seg inn hos noen entrepenører og fått tak i en del der..

Ser at keten er siktet for noe med en strafferamme oppimot 8 år i Polen. Blir spennende og se hvordan den saken går videre. Det er dog litt synd at verden blir mer og mer kjemofobe for hver dag som går..
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg

Ja, jeg mener vi burde ha en slik tropp. Det burde ha vært politi/soldater på Utøya mye tidligere. Det er en god ting at ABB ble pågrepet i live (det hindrer hans ønske om absolutt martystatus blant hans sympatisører), men om han ble tatt ut av en skarpskytter en halvtime tidligere kunne flerfoldige menneskeliv vært spart. Så ja, jeg synes vi bør ha en topptrent beredskapstropp, med tilgang til alt av kjøretøy, våpen, redskap osv.

Ellers synes jeg det viktigste vi kan lære av denne hendelsen, på et mer generelt plan, er å ta vare på hverandre og bli bedre, snillere mer tålmodige, tolerante og åpne mennesker. Vi skal ikke være naive hippier, men vi kan alle strebe etter å ta vare på hverandre og spre godhet og kjærlighet, ikke hat og ødeleggelse.
Vis hele sitatet...
Enig med mye av det du skriver har, men har bare lyst til å påpeke dettte med "en slik tropp".
Beredskapstroppen med kodenavn Delta hjelper selveste FSK i å forsvare norskje oljeinstallasjoner mot terrorisme.
Det gjør de fordi de da kan avlaste FSK og MJK som brukes mye i utlandet.

Det at de gjør dèt, og er godkjent til det, betyr at Delta innhar et meget høyt nivå på operatørene sine!


Jeg har fått sure henvendelser på innleggene mine om at om at Delta + politiet burde ha kommet inn med helikopter. Operasjonen hadde da vært avsluttet omlag 25-30 min kan jeg tenkt meg etter at abb hadde begynt å skyte.
Og de stod klare allerede..
Fyren har dedikert livet sitt til å unngå systemet. Det at man gjør systemet sterkere betyr bare at de svakeste blir tatt først og de mest ressurssterke mennenskene får tilgang. Det er kanskje også derfor vi føler oss så ekstremt voldtatt av denne hendelsen.

Som en politimann sa lenger oppe på siden. Det er bare oss mennesker som kan ta vare på hverandre.
1; Nja, trengs egentlig ikke forandres, kanskje bare gi litt mer økonomisk støtte. Eller, kanskje man burde ha to forskjellige organ, et som tar for seg eksterne trusler og et som tar for seg interne trusler, istedet for begge deler

2; Lovene burde tillate livstidsdom(Ikke dødsstraff)

3; Vi trenger ikke en ny enhet, men en mer nasjonal enhet, Delta/Beredskapstroppen holder til i Oslo, skulle denne trengs i f.eks Troms eller Finnmark ville det tatt et par timer før de ville være på plass. Så her mener jeg bare at den trenger og bli mer nasjonal
Sist endret av Tokoq; 27. juli 2011 kl. 16:33.
det er en voldsom illusjon at overvåkning av vanlige borgere vil føre til mindre "terror".
For å få has på høyre ekstreme: tving politikerne til å trekke alle soldater ut av andre lands territorier. Vi bør aldri ha en imperialistisk tankegang i vårt land.

Trekker vi ut soldater slik at landene i MØ, afrika osv vil landene kunne bygge seg opp, befolkningene vil få nok av diktatorer, som vi vanligvis i vesten støtter militært, politisk og økonomisk, og vil kaste disse når befolkningene selv velger. Dette vil føre til

Vi blir et land med hyklere hvis vi ikke nå trekker alle soldater ut fra andre land vi er med å okkupere. Eller gjør vi forskjell på folk og at liv i afghanistan og libya ikke er så mye verdt som våre liv? Eller er det forskjell om det er en "lone-nut" og ikke en stat som står for massakrene?

de som har lest i dokumentet vet hvor utrolig nøye han var med å slette spor etter hver fase av prosjektet sitt. Han ville ikke bli tatt og det er umulig å ta så dedikerte mennesker hvis de ikke gjør en feil.

Vi trenger ikke strengere straffer, vi kan holde visse personer inne hele livet, og er et samfunn som baserer seg på at mennesker skal kunne gjøre opp for straffen sin og komme tilbake i samfunnet.

Mennesker som "ønsker" å torturere andre mennesker er dritten av samfunnet. Mennesker uten noen sans for prinsipper og menneskelig verd.
Har lagt merke til at flere har meldt seg inn i politiske partier etter tragedien. Hvorfor?
Hva har demokrati med terrorsaken å gjøre?
Sitat av herfus Vis innlegg
Har lagt merke til at flere har meldt seg inn i politiske partier etter tragedien. Hvorfor?
Hva har demokrati med terrorsaken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Fordi mannen bak terrorhandlingen var imot flerkulturelle samfunn, toleranse og folkestyre. Mannen var imot toleranse og ville ha et elitisk styre, og terrorhandlingene var den lille push-faktoren som trengtes for disse ungdommene for å melde seg inn i et politisk parti. De vil med dette vise at jo flere galinger som gjør noe slikt, jo flere vil de møte motstand fra.

Terroren er et angrep på grunnverdier i demokratiet, derfor har det med saken å gjøre.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Enig med mye av det du skriver har, men har bare lyst til å påpeke dettte med "en slik tropp".
Beredskapstroppen med kodenavn Delta hjelper selveste FSK i å forsvare norskje oljeinstallasjoner mot terrorisme.
Det gjør de fordi de da kan avlaste FSK og MJK som brukes mye i utlandet.

Det at de gjør dèt, og er godkjent til det, betyr at Delta innhar et meget høyt nivå på operatørene sine!


Jeg har fått sure henvendelser på innleggene mine om at om at Delta + politiet burde ha kommet inn med helikopter. Operasjonen hadde da vært avsluttet omlag 25-30 min kan jeg tenkt meg etter at abb hadde begynt å skyte.
Og de stod klare allerede..
Vis hele sitatet...
Meget mulig vi allerede har personell og utstyr, jeg har ikke innsikt i dette Jeg vil i så fall omformulere meg til at jeg ønsker at disse ressursene skal taes i bruk om (gud forby) tilsvarende situasjoner skulle oppstå i fremtiden.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Krista-K (kaliumnitrat) brukes ikke i sprengstoff. Det brukes i svartkrutt og andre pyrotekniske komposisjoner.


Uansett hvilke restriksjoner man legger på stoffer/kunstgjødsel, så rammer man bare uskyldige. Hvis en skrulling virkelig er bestemt på å lage helvete får han til det uansett.
Vis hele sitatet...
PNNM er et høyeksplosiv. kaliumnitrat kan også brukes i fremstilling av veldig mange andre eksplosiver. men å regulere krista-k er så å si umilig, fullstendig enig i det siste du skriver.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Bør lovene endres på noe vis?
Vis hele sitatet...
Jeg mener de ikke bør det. Da har ABB vunnet.