Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 542
Har planer om å bygge et PA-anlegg som skal brukes i russetiden. Da tenker vi mest lyd for pengene, og lydkvaliteten trenger ikke å være super. Har sett på tegninger av kasser nå og googlet i et par timer, og har kommet frem til at hvis vi (for det meste jeg) velger å bygge anlegg, så er 2 18"-hornsubber (1850/186-kasse fra speakerplans) og et par topper det som gir mest lyd for pengene. Siden jeg aldri har bygget noe anlegg før lurer jeg på en del småting, og jeg regner med det er en del folk her som har peiling på dette.

1. Vil det funke med bil-forsterker, eller burde vi investere i en PA-forsterker? Igjen, lydkvaliteten er ikke førsteprioritet, så hvis ikke forsterkeren klipper og klarer å drive subbene er vi fornøyd (til en viss grad). Trenger vel noe som kan levere rundt 2kW RMS, evt. ha en forsterker til subber og en annen til topper.

2. Hva er forskjellen på 186- og 1850-horn? Ser det er større plass til elementet i 186, men hva har det å si for lyden? Hvilken kasse er best til et av disse elementene: Eminence Sigma Pro 18 og P.Auduo HP-18W (og hvilket element burde jeg gå for?) Eminence-elementet tåler opptil 800w RMS, så det er vel verdt de 500kr ekstra det koster? Vil helst ikke brenne opp spolen med en gang.

3. Hvilket materiale burde jeg gå for? 18mm MDF, eller 18mm kryssfinér? Og hvor mye vil det koste å få kappet det til? Jeg regner med det blir billigere å få noen til å kappe det til for oss enn å gå til innkjøp av verktøy selv. Har lagt inn i CutList, og regnet grovt at vi trenger ca. 3 stk. 1220mm x 2440mm-plater (kommer an på om vi får tak i avkapp som kan brukes) til de to subbene. Med topper blir det fire plater. (Edit: Liste over deler til 186-horn)

4. Vil to slike topper klare å holde tritt med 1-2 18" hornsubber? Eller vil vi få bedre utbytte av 15"-horn?

5. Har det mye å si hva slags elementer vi bruker, så lenge elementene er riktig størrelse?

Vi er ikke helt sikre på hvor stort budsjettet blir, men det blir vel ca. det et slikt oppsett vil koste med enten en eller to subber (hvis bilforsterkere er brukbart, så har vi mest sannsynlig billige forsterkere) og aggregat er heller ikke noe problem. På forhånd tusen takk til alle som er litt bedre på dette en meg. Kort oppsummert: Vi er ute etter så mye lydtrykk som mulig, kvaliteten har ikke allverdens å si mtp. at snittspromillen til de som kommer til å høre på vil være høy.
Sist endret av drittunge; 8. september 2011 kl. 21:55.