Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4039
Hei hei
Jeg bestilte et par småting fra eBay tidligere. Det var like før den 20. juni.

eBay informerte om at estimert leveringstid vil være 4. juli - 15. august, så det er jo 15 dager til jeg kanskje får pakken. Det er greit det. Jeg venter. Det er sporing. Economy international shipping.

MEN:
http://sporing.posten.no/sporing.html?q=LF383842971CN
Her er sporingen.

"Sendingen er innhentet", det regner jeg med betyr at posten der nede har mottatt pakken og er på vei til å sende pakken videre til Norge.

Det jeg reagerer på er at det har stått sånn i over 1 måned nå, siden 20. juni. Den har ikke kommet noe lenger i det hele tatt.

Har mottatt pakker som har blitt sendt med "Standard international shipping" ganske fort. Det er jo ikke det samme som "economy international shipping", jeg forventer at det tar lenger tid med det, men reagerer fortsatt på at pakken ikke har kommet lenger.

Jeg begynner å bekymre meg for at posten der nede har mistet pakken eller noe sånt? Jeg har nettopp sendt mail til selgeren og spurt om han kunne sjekke det ut, regner med at jeg får svar innen 1-2 dager, men samtidig spør jeg om det er noen her som har opplevd det samme eller lignende?
Ring posten, har selv bestilt masse piss fra Ebay og fått det fra 15-20 virkedager.

Har opplevt noe lignende med postnord og de hadde "mistet" pakken.
Skjønner ikke helt hva du reagerer på. Du er fortsatt godt innenfor estimert leveringstid, og pakken blir jo ikke registrert underveis mens den er på båt.

Du kan se litt flere detaljer her:
https://track.aftership.com/china-post/LF383842971CN?

Pakke din har gått gjennom domestic transit, og er etter alt å dømme på containerskip nå.
Ting tar tid, spesielt fra andre siden av verden.
Om du ikke tåler å vente så lenge, ikke bestill fra den delen av verden.
De fleste ganger jeg har bestilt noe ifra Asia, så har det kommet etter 1-2 mnd, aldri før.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Jeg er overrasket over at jeg mottar nedlatende svar i denne tråden. Spesielt de to siste svarene, ihvertfall det siste. Jeg skrev ikke noe nedlatende i min førstepost.

Takker likevel mentalmelt for linken, jeg tok det nok for gitt at posten i Norge også oppdaterer sporingen sin ut i fra kinesisk posttjeneste. Jeg er åpenbart også dårlig til å google og finne riktig nettside hvor jeg kan spore pakker i Kina. Det jeg har fått på Google sier enten det samme som Postens sporing, eller så er det feil carrier, så de hadde ikkr sporingsinfo. Linken til mentalmelt er åpenbart den riktige nettsiden for å spore pakker i Kina.

Blir ikke overrasket om jeg får flere nedlatende svar, men kjør på, bare vis dere og lat som at dere er så kule ha en fin dag!
Sist endret av Stingray; 31. juli 2018 kl. 12:38.
Sist jeg sjekket var ikke Kina et av våre naboland - eller hadde du egentlig bestilt flyfrakt?
Det du opplever er ganske typisk for økonomi shipping fra Kina. Det er ikke mulig å tracke sending underveis. Du kan gjerne se at avsender har sendt pakken til fraktselskap, men så stopper informasjonen helt til forsendelsen er kommet av båten eller har ankommet mottakerlandet. For sikkerhetsskyld så er det flere av disse fraktselskapene som aksepterer gods men som ikke har fått fylt opp container til mottakerland ennå, så det kan gå alt fra en uke eller 6 før de har fylt en container. Hvor lang tid det går fra kjøpt til du mottar kommer altså an på mange faktorer. Både selve frakten på båt, men også hvor lang tid de bruker å fylle opp containeren. Noen ganger går det kjapt, 2-4 uker. Andre ganger tar det lang tid og 2 måneder eller i verste fall 3 har jeg opplevd. Så har de jo kontroll også i Kina. Det kan feks være at toll gjør at noen forsendelser blir forsinket. Slikt kan man ikke se eller finne noe info om selv om en søker opp tracking nummer.

Dette er forsåvidt helt greit mtp at det ofte er gratis frakt på varer. Har man det travelt så må en nesten betale for express levering. Det koster mer, men da har du også varene kjapt i postkassen.
Sist endret av random67489; 31. juli 2018 kl. 12:52.
Hold meg utenfor dramaet ditt er du grei. jeg har ikke vært nedlatende overfor deg.

Når det gjelder pakkesporing, så har ofte Posten litt færre detaljer enn sporingstjenester fra avsenderlandet eller mer internasjonale sporingstjenester. Tjenesten jeg brukte i dette tilfellet var første treff i google. Det er mange tjenester som har tilgang til denne dataen. Hvorfor Posten ikke sørger for å ha mest mulig detaljert informasjon vet jeg ikke.

Eks:
https://postal.ninja/en/track/-66rB739

Soletti: Du kan få ting fra Kina på noen dager, men det koster naturligvis mer, og det er ikke verdt det for det meste av småting man gjerne bestiller derfra. Dyrere ting har ofte bedre shippingalternativer enn typisk Kinaræl.
Sist endret av mentalmelt; 31. juli 2018 kl. 13:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Oppdatering: Pakken kom aldri.
1. Ikke utelukkende stol på Posten sin sporing. Søk opp samme sporingsnummer hos selskapet som faktisk tok betalt for frakten (selv om du bestiller noe med gratis frakt så har i ditt tilfelle China Post fått betalt).
2. Kontakt selgeren og vis til sporingen som i ditt tilfelle tilsynelatende har stoppet opp (hvis dagens dato er lenge etter den skriftlig estimerte datoen du fikk ved kjøp): https://track.aftership.com/china-post/LF383842971CN?
Ikke umulig att pakker fra Kina også blir nedprioritert fra Postens siden når den først havner på norsk jord, for Posten har høyere kostnader med å videreformidle pakker som kommer fra Kina, enn de får dekket av den kinesiske postoperatøren.
https://www.nrk.no/sorlandet/posten-...ker-1.13726912
"Øko-Terrorist"
Da bør du åpne en sak i Ebay, og fort også. Du har 30 dager på deg fra sist antatt leveringsdato. Åpne sak og "Did not receive item" om du ikke får refundert iløpet av 3 dager så kan du eskalere til Ebay kundeservice.
Hvis konteineren med akkurat din pakke skulle bli kastet over bord av diverse årsaker så er det forresten eierene av alle konteinerene på samme skip som ender opp med å dekke tapet, takket være et eldgammelt konsept du kan lese mer om her.
Ebay er herlig

Jeg bestilte engang noe småtteri fra kina som gikk over lovet frist, da klaget jeg å fikk pengene tilbake

En måned senere fikk jeg gjenstanden levert

win win