Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  122 28815
Sitat av Frankenweenie Vis innlegg
Trusler mot en vekter/kontrollør i forsøk på hindre at denne utfører jobben sin, kan straffes med fengsel i inntil 3 år j.fr. straffeloven § 222.

Kan også i ditt eksempel bruke straffelovens § 228 som omfatter legemsfornærmelse, og som straffes med bøter eller fengsel i inntil 1 år.

Lykke til på trikken :-)
Vis hele sitatet...
Ein person kan ikkje verte halde tilbake dersom det etter omstenda vil vere eit uforholdsmessig inngrep

En vekter gjør ikke jobben sin hvis han begynner å bøye å tøye på en som motsetter seg, da skal vekteren ringe politiet, og eneste du har plikt å opplyse om hvem du er til er politiet, jeg hadde hvertfall ikke gitt mitt person nummer til en Luguber Vekter som trur han har så mye makt

Eneste grunnen til at vekterne slipper unna, er at dem som oftes har med ressurssvake å gjøre

Når noen med litt ressurser havner i klammeri med en vekter skjer det slik:

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=599007

§ 222. Med bøter eller med fengsel inntil 3 år straffes den, som ved rettsstridig adferd eller ved å true med sådan tvinger nogen til å gjøre, tåle eller undlate noget, eller som medvirker hertil. Under særdeles skjerpende omstendigheter

Hvor står det vekter/kontrolør? jeg finner ikke disse lovene dine, hvor står dette hen? har du en link?
Den loven gjelder jo alle borgere

tatt fra artikkel i aften posten:" Politiet understreker at vektere ikke har myndighet til å bruke makt i sin jobb.- Det er viktig å understreke at vektere ikke har større rettigheter enn hvilken som helst annen person når det gjelder å bruke makt, sier Bjørn Vandvik, leder for utlending- og forvaltningsseksjonen i Oslo politidistrikt.Han tror ikke overdreven maktbruk er utbredt blant vektere, men er klar over at det forekommer.- Vi har sett enkelte tilfeller der vektere utnytter sin makt overfor de aller, aller svakeste i samfunnet, sier Vandvik"

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2117217.ece
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Hvor står det vekter/kontrolør? jeg finner ikke disse lovene dine, hvor står dette hen? har du en link?
Den loven gjelder jo alle borgere
Vis hele sitatet...
Ja, og poenget ditt er? Loven gjelder for alle borgere, INKLUDERT, ikke ekskludert vektere /kontrollører.
Sitat av Frankenweenie Vis innlegg
Ja, og poenget ditt er? Loven gjelder for alle borgere, INKLUDERT, ikke ekskludert vektere /kontrollører.
Vis hele sitatet...

Poenget er at Vektere ikke har Noen form for myndighet , utenom det vi andre Borgere har! Å i små saker er det nesten ikke lov å bruke noen form for vold/makt under arresten, så er fort at man egentlig må slippe personen å ringe poilitiet!
Sist endret av MyDarkSide; 21. januar 2011 kl. 14:07.
Vel, vektere som sjekker billetter på trikken i Oslo er å anse som offentlige tjenestemenn.

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2698348.ece
Sitat av Straffeloven kap. 12
§ 127. Den, som ved Vold søger at formaa en offentlig Tjenestemand til at foretage eller undlade en Tjenestehandling eller at hindre ham under en saadan, eller som medvirker hertil, straffes med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 5 Aar, naar han udfører Forbrydelsen i Forening med nogen anden.

Har Tjenestemanden ved utilbørligt Forhold givet Anledning til Forbrydelsen, anvendes Bøder eller Fengsel indtil 1 Aar. Under særdeles formildende Omstændigheder kan i dette Tilfælde Straf bortfalde.

Som offentlige Tjenestemænd ansees her ogsaa ved Jernbanerne ansatte Betjente, militære Vagter samt enhver, som efter Opfordring eller pligtmæssig yder en offentlig Tjenestemand Bistand.

I Tilfælde af Gjensidighed kan Kongen bestemme, at ovenstaaende Straffe ogsaa finder Anvendelse paa Forbrydelser mod andet Lands offentlige Myndighed.
Vis hele sitatet...
Noen som vet hvordan det er med vektere i Sverige? Har hørt at de har flere rettigheter enn våre.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vel, vektere som sjekker billetter på trikken i Oslo er å anse som offentlige tjenestemenn.

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2698348.ece
Vis hele sitatet...
Det er også alle andre som jobber for staten, betyr bare at det kan være mere straffbart å ty til vold mot disse
@Ozma: I Sverige har de et system med to forskjellige typer vektere. De har "Väktare" som har omtrent de samme rettigheter som de vi har i Norge. I tillegg har de noe de kaller "Ordningsvakt". Disse har begrenset politimyndighet innenfor et visst område og gjerne lengre utdanning/kursing enn vanlige vektere. For eksempel vil de i mange tilfeller ha myndighet til å pågripe (utover vanlig sivil arrest) innenfor sitt område (eks et kjøpesenter eller et offentlig transportmiddel)

On topic: Vektere, bussjåfører og andre som opptrer på vegne av Oslo Sporveier har som Frankenweenie full mulighet og rett til å holde deg igjen til du har legitimert deg og dette er bekreftet. Maktbruken her (holde deg igjen) skal selvfølgelig stå i forhold til det gale du har gjort (snike). MEN dersom du tyr til vold eller på andre måter oppfører deg truende, kan den som holder deg igjen enten påberope seg nødvern eller pågripe deg på friske spor for brudd på strl § 227 (trusler) eller § 228 (legemsfornærmelse).
Du vil da tape trippelt: Du vil uansett måtte betale straffegebyret, du blir anmeldt for vold eller trusler i tillegg til at politiet sannsynligvis anmelder deg for ordensforstyrrelse.
Poenget er at lovverket er laget og skrevet slik at det ikke skal være mulig å komme med "lure løsninger" for å snike seg unna. Heldigvis.
Sitat av juster Vis innlegg
@Ozma: I Sverige har de et system med to forskjellige typer vektere. De har "Väktare" som har omtrent de samme rettigheter som de vi har i Norge. I tillegg har de noe de kaller "Ordningsvakt". Disse har begrenset politimyndighet innenfor et visst område og gjerne lengre utdanning/kursing enn vanlige vektere. For eksempel vil de i mange tilfeller ha myndighet til å pågripe (utover vanlig sivil arrest) innenfor sitt område (eks et kjøpesenter eller et offentlig transportmiddel)
Vis hele sitatet...
I Sverige har de også "Skyddsvakt" som i enkelte tilfeller er bevæpnet med skytevåpen.

"En civil skyddsvakt, det vill säga en skyddsvakt anställd av ett privat bevakningsföretag som till exempel Svensk Bevakningstjänst, Securitas eller G4S, är utrustad med batong samt handfängsel, och vid särskilda platser även pistol. De vapentyper civila skyddsvakter idag använder sig av är modellerna Glock samt Sig Sauer. Dessa har kaliber 9mm"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsvakt
Sitat av juster Vis innlegg
Maktbruken her (holde deg igjen) skal selvfølgelig stå i forhold til det gale du har gjort (snike). MEN dersom du tyr til vold eller på andre måter oppfører deg truende, kan den som holder deg igjen enten påberope seg nødvern eller pågripe deg på friske spor for brudd på strl § 227 (trusler) eller § 228 (legemsfornærmelse).
Du vil da tape trippelt: Du vil uansett måtte betale straffegebyret, du blir anmeldt for vold eller trusler i tillegg til at politiet sannsynligvis anmelder deg for ordensforstyrrelse.
Poenget er at lovverket er laget og skrevet slik at det ikke skal være mulig å komme med "lure løsninger" for å snike seg unna. Heldigvis.
Vis hele sitatet...
Så klart slipper man ikke unna gebyret som regel, men nå er det ikke bare å på rope seg nødvern, feks en vekter tar på meg eller står i veien jeg ber han slutte å tafse/ eller ikke stå i veien, ellers slår jeg, vekteren kan ikke pårope seg nødvern for dette.. Trusel? er dette en trusel? jeg ser det som en trusel at han tar på meg/ikke flytter seg, får å ta tak i meg å legge meg i bakken, må jeg gjøre langt værre ting en å snike/stjele fra butikk...

Men så hadde ikke jeg giddi å sniki/stjelt og hadde hatt nok av penger til advokater, slik som disse som sniker/stjeler ikke har, og som ikke kan gå til sak mot vektere..

Egentlig skulle Vektere hatt litt mere skole gang , så man fikk silt ut dem med mindre iq, og som trur at dem er Texas rangers etter et par måneder på kurs,

Eller staten kunne skaffet mere politi, og leid ut politi til slike tjenester og avskaffe hele vekter virksomheten, penger rett til stats kassen
Hvem tror du gidder og gå 3 år på skole for å få lov til å stå vakt i nærmeste brio butikk?
@MyDarkSide: Tja, dersom du truer med å slå er dette straffbart. Normen i strl § 227 er at man truer med en straffbar handling. Det å slå noen er en straffbar handling. Trusler om vold er dermed straffbart. Når det gjelder vekteren, er hans pågripelse av en nasker/sniker et lovlig ærend. Dette er noe han har lov til å gjøre. Det er ikke noen trussel når det er snakk om et lovlig ærend. Det er det samme som når politiet holder deg igjen på gata for å snakke med deg. Politiet kan nekte deg å gå derfra (anholde deg midlertidig), men du kan ikke påberope deg nødverge ettersom dette er noe politimannen har lov til å gjøre.

Vekteren har lov til å stå i veien for deg, holde deg igjen også med håndjern dersom faren er høy for at du vil bruke vold. Dersom du har gjort deg skyldig i vold, eller har truet med vold, vil dette være nok til at vekteren kan sette på deg håndjern i påvente av at politiet kommer.

Man kan ikke unnslippe gebyr/anmeldelse ved å true, stikke av eller bruke vold. Det er dette som er poenget. Den makten vekteren bruker må stå i forhold til det du har gjort. Dersom du truer eller bruker vold, har vekteren anledning til å bruke makt tilsvarende så lenge det står i forhold til den trusselen du utgjør. Det er viktig her å understreke at vekteren her ikke selv kan slå eller bruke trusler. Det står ikke i forhold til den trusselen du utgjør.
Tullball, en vekter kan ikke ta på meg i det hele tatt, for slike små ting, og han kan heller ikke legge meg i jern, hvis jeg sier at jeg kommer til å slå hvis han tar på meg, eller ikke flytter seg! Det jeg mener er at da skal vekteren ringe politiet, at jeg sier Hvis , og så lenge jeg sier HVIS du ikke flytter deg, og Hvis du ikke gir faen i ta på meg... dette er ikke en direkte trusel, men en henvisning til hva som skjer, uansett hvis en fyr hadde ropt til meg at han skulle ta meg, uten å si hvis, og jeg da hadde flydd på han, så hadde jeg blitt dømt, pga jeg angrep først!

Vekteren kan ikke angripe meg , for at jeg forteller han at jeg slår hvis han står i veien, eller tar på meg , så hvem paragraf skal han pårope seg for å evnt ta på meg eller stå i veien?

Det jeg skal frem til, er at en vekter ikke holde folk igjen for slike småting

"
Ein skal heller ikkje halde tilbake reisande dersom dette etter omstenda vil vere eit urimeleg inngrep."

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.6297528

"
Utsatt for legemsfornærmelse først
Retten har lagt til grunn at tiltalte da snudde seg mot vekteren og slo i alle fall ett slag mot halsen til vekteren. Vekteren ble ikke skadet, men skal ha fått et merke på halsen etter slaget.

I dommen er den angivelige håndspåleggelsen karakterisert som vold. 33-åringen ble dermed frikjent for å ha slått vekteren, siden han ble utsatt for legemsfornærmelse først."
Sist endret av MyDarkSide; 27. januar 2011 kl. 10:03.
jeg knakk fingeren til en vekter som tok tak i meg, og saken ble henlagt
Nå blander du kortene her. Den artikkelen og den dommen du viser til, dreier seg jo om en ruset person som lå og sov inne på Oslo S. Her er det jo klart at vekteren ikke har anledning til å bruke makt utover forsiktig støtting i riktig retning. Grunnlaget her er jo noe helt annet enn dersom en person blir tatt på fersk gjerning i å naske/snike. Da har jo vekteren anledning til å pågripe. Det hadde han ikke når det gjaldt denne personen på Oslo S, og kan dermed ikke sammenlignes.

Forøvrig; det spiller ingen rolle om du sier "hvis". Trusselen er der like fullt. Det holder lenge at du nevner vold. Trusselen trenger heller ikke å være uttalt. Det holder faktisk at det er underforstått at du vil ty til vold dersom du ikke får det som du vil, altså at vekteren avstår fra sin lovlige inngripen.
@MyDarkSide: Som andre allerede har sagt, tar du feil. Her er hvorfor:

(Forutsatt den tenkte situasjonen)

Kontrolløren utfører en lovlig handling.
Du truer med en ulovlig handling (vold).
Dersom kontrolløren da føler seg truet, har han/hun rett til å beskytte seg selv mot din ulovlige handling og om nødvendig legge deg i bakken.

Du viser til en ganske sjangseløs dom fra Stavanger tingrett. Et kjapt googlesøk, viser A) at dommen naturligvis er anket og B) at jusprofessor Ståle Eskeland i klartekst sier at dommen er feil.

Videre tar du opp at det å holde en person tilbake ikke må være utilbørlig. "Utilbørlig" i denne sammenheng betyr ikke å la en fyr komme unna fordi han truer med vold, det betyr f.eks. at man ikke skal holde tilbake folk som ellers vil komme for sent til en viktig legetime eller som er på vei til begravelse.

Det er verdt å merke seg at trikkekontrollører har holdt snikere tilbake mot deres vilje i flere tiår og mange av disse har hisset seg opp uten at det har hjulpet nevneverdig, hverken der og da eller i retten senere. Dersom denne tilbakeholdingen hadde vært ulovlig slik du mener, er det nok grunn til å tro at det ville blitt tatt tak i for en stund siden.

Det er faktisk ikke slik i Norge at det å true noen med vold er en lovlig og akseptert måte å komme seg ut av problemer på og det burde alle forstå.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Tullball, en vekter kan ikke ta på meg i det hele tatt, for slike små ting, og han kan heller ikke legge meg i jern, hvis jeg sier at jeg kommer til å slå hvis han tar på meg, eller ikke flytter seg! Det jeg mener er at da skal vekteren ringe politiet, at jeg sier Hvis , og så lenge jeg sier HVIS du ikke flytter deg, og Hvis du ikke gir faen i ta på meg... dette er ikke en direkte trusel, men en henvisning til hva som skjer, uansett hvis en fyr hadde ropt til meg at han skulle ta meg, uten å si hvis, og jeg da hadde flydd på han, så hadde jeg blitt dømt, pga jeg angrep først!
Vis hele sitatet...
Her er du så langt ute på viddene at det begynner å nærme seg det komiske.
I følge din forskrudde logikk så er det ikke en trussel om du bruker ordet HVIS før trusselen din? Ærlig talt, er du 12 år eller?

Nå er det heldigvis slik at det er ikke opp til deg å avgjøre om trusselen, med eller uten ordet HVIS, oppfattes alvorlig. Det er faktisk den fornærmede. Det hjelper ikke en millimeter om du heller ikke mener noe med trusslene dine, det er måten de oppfattes på som tillegges vekt.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg knakk fingeren til en vekter som tok tak i meg, og saken ble henlagt
Vis hele sitatet...
Vil du ha diplom?
Sitat av Frankenweenie Vis innlegg
Her er du så langt ute på viddene at det begynner å nærme seg det komiske.
I følge din forskrudde logikk så er det ikke en trussel om du bruker ordet HVIS før trusselen din? Ærlig talt, er du 12 år eller?

Nå er det heldigvis slik at det er ikke opp til deg å avgjøre om trusselen, med eller uten ordet HVIS, oppfattes alvorlig. Det er faktisk den fornærmede. Det hjelper ikke en millimeter om du heller ikke mener noe med trusslene dine, det er måten de oppfattes på som tillegges vekt.
Vis hele sitatet...
nei det er opp til en rettsak og avgjøre dette, det er ikke opp til vekteren/borgere å avgjørere dette, Hvis jeg hadde sagt hvis du ikke flytter deg så slår jeg, og vekteren hadde angripet meg... vill vekteren bli dømt får eventuel legmebeskadelse osv, og mulig jeg hadde fått en smekk for å komme med en trussel... hvis noen står rolig å truer deg, uten noen form får våpen eller gjør tegn til å angripe deg, så er det legmebeskadelse å angripe han som truer! I linken over så er det en lignenes sak, tyven ble dømt for trusler og vekteren for vold...

Så slutt å kom med fantasier, det er ikke bare å holde fast/angripe folk etter nødvernsparagrafen i norge, norge er en rettstat og man er uskyldig til det motsatte er bevist, så vist ikke saken er alvorlig så er det egenlig ikke en bare å ta borgerarrest

Så hvis meg noen rettsaker hvor påstanden din er korrekt, så kan jeg sikkert finne flere saker i løpet av helgen for å bevise det jeg sier!

Og grunnen til at vektere noen ganger vinner, er at dem går sammen og juger og så klart trur ingen på narkomaner osv, da det som regel er dårlig stilte som havner i bråk med en vekter, selv har jeg aldri stjelt eller sniki på toget
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
I linken over så er det en lignenes sak, tyven ble dømt for trusler og vekteren for vold...
Vis hele sitatet...
Bare for å legge den tåpelige saken du stadig drar frem død en gang for alle.
Saken du henviser til ble anket av påtalemyndighetene, og gjerningsmannen ble i Gulating Lagmannsrett DØMT for vold mot vekter. I samme sak ble forresten samme person dømt for trusler mot vektere.

Gulating Lagmannsrett skriver i sine dokumenter "Det er ikke grunnlag for å legge til grunn at vekteren begikk en forutgående legemsfornærmelse mot tiltalte, og straffeloven § 228 tredje ledd kommer dermed ikke til anvendelse. Tiltalte må dømmes i samsvar med tiltalens post VI"

http://www.nhoservice.no/getfile.php...-%20Dom%20.pdf

Resten av innlegget ditt er ikke annet enn vrøvel og tull.

Her har du en sak du kan tygge på:

"Namdal tingrett har dømt ei Namsos-kvinne i slutten av 20-årene til 45 dagers fengsel for trusler mot en Securitas-vekter.

Retten har også kommet til at trusselen objektivt var skikket til å framkalle alvorlig hos fornærmede og hans familie. Fornærmede ga også uttrykk for at han tok trusselen alvorlig.

Ved straffutmålinga har retten i skjerpende retning lagt vekt på at trusselen ble framsatt overfor en vekter som er ei utsatt yrkesgruppe, og som har et særlig behov for vern."

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article4371171.ece

Her er en til:

"En kvinne fra Karoli-familien er i Oslo tingrett dømt til 14 dagers fengsel for å ha truet med å drepe en vekter."

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.5432792
Bare fordi at du ønsker at det er slik det skal være, gjør det ikke slik i virkeligheten, vet du. Dersom du truer en person med vold, er denne personen i sin fulle rett til å forsvare seg før du faktisk gjør alvor av trusselen. Alle andre i tråden (og i samfunnet forøvrig) vet dette, men du nekter å innse at det kan være du som tar feil og ikke alle andre.

Bare for å understreke dette faktum, kan det her nevnes at Espen Lie for en del år siden ble skutt i beinet på en resturant av Jarl Frank Tandberg. Tandberg skyldte folk penger og var overbevist om at Lie var der for å ta ham. Fakta var at Lie ikke visste hvem han var og kun tilfeldigvis kom inn på samme resturant. Tandberg ble frikjent pga nødverge. I den saken hadde Lie faktisk ikke truet Tandberg, men retten fant at den frykten Tandberg opplevde må ha vært så sterk at den forsvarte handlingen hans.

Når retten frikjenner en fyr som skyter en fremmed uten at de har snakket sammen, er det grunn til å tro at de også vil frikjenne en vekter som legger en slask i bakken etter at denne har kommet med direkte trusler.

Du må også slutte å referere til den saken fra Oslo S, fordi A) Vekteren ble aldri dømt for vold, B)Saken er anket og derfor ikke rettskraftig og C) En av Norges fremste eksperter på strafferett forteller 3 poster over din (linket for easy access) hvorfor dommen er feil! Ståle Eskeland har glemt mer om strafferett enn Stavanger Tingrett noen gang har kunnet.

Det er allerede vist at kontrolløren har adgang til å holde tilbake passasjerer uten billett, jf. Yrkestransportlovens § 33, nr 2. Dersom passasjeren selv da skaper en farligere situasjon, så er det passasjeren sitt ansvar!

Jeg tror kanskje noe av problemet her er at det virker som du tror at personer utsatt for en ulovlig trussel har en plikt til å trekke seg unna før de forsvarer seg fysisk. Dette er ikke tilfelle og det må snart synke inn hos deg!

Uskyldig inntil det motsatte er bevist har heller ingenting med noe som helst her å gjøre. Det er et begrep som er relevant for rettssaken som eventuelt kommer etterpå.

Du har enda ikke vist et eneste (riktig) eksempel som støtter opp under ditt syn. Du har derimot blitt forelagt alle de relevante paragrafene, som i klartekst motsier deg. Dine motargument har hittil vært begrenset til "Jeg har rett" og det har du altså ikke, uansett hvor mye du enn måtte ønske det.

(Den artikkelen du refererte til tidligere om legen er forøvrig også helt uten relevanse for denne debatten. Legen ble ikke dømt for å ha foretatt en sivil arrestasjon, han ble dømt fordi han brukte unødig mye vold i forbindelse med pågripelsen, hvilket er noe helt annet.)
Sist endret av dåttkom; 28. januar 2011 kl. 18:03.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Blir mye sitater her...

Lov om vaktvirksomhet.

Utdrag av 8.1
8.1 Bruk av makt
Etter gjeldende rett har en vekter ikke større adgang til å anvende makt enn det enhver annen borger har. Reglene i straffeloven og straffeprosessloven setter her skrankene, for eksempel bestemmelsen om nødverge i straffeloven § 48. Videre har vekteren som en hvilken som helst annen privatperson adgang til å pågripe en person som treffes på fersk gjerning eller ferske spor og det er fare ved opphold, jf. straffeprosessloven § 176 første ledd. De materielle vilkår for pågripelse i straffeprosessloven §§ 171 til 173 må være oppfylt for at lovlig pågripelse skal kunne finne sted. Videre må pågripelsen være forholdsmessig, jf. straffeprosessloven § 170 a. Personer under 18 år bør ikke pågripes med mindre dette er «særlig påkrevd», jf. straffeprosessloven § 174
Vis hele sitatet...

Utdrag av 8.3 i Bruk av makt og maktmidler mv.
Etter gjeldende rett har vektere ansatt i private selskaper ikke strafferettslig vern etter straffeloven § 127, ofte benevnt som bestemmelsen om vold mot offentlig tjenestemann. Bestemmelsen får anvendelse dersom gjerningspersonen ved vold søker å oppnå at tjenestemannen foretar eller unnlater å foreta en tjenestehandling, eller hindrer vedkommende fra å foreta en sådan. Formålet med bestemmelsen er å beskytte den offentlige myndighetsutøvelsen. Det er antatt at enkelte vektere ansatt i offentlig virksomhet etter omstendighetene vil kunne ha vern i medhold av bestemmelsen.

Vis hele sitatet...
Straffelovens §127
"Den, som ved Vold søger at formaa en offentlig Tjenestemand til at foretage eller undlade en Tjenestehandling eller at hindre ham under en saadan, eller som medvirker hertil, straffes med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 5 Aar, naar han udfører Forbrydelsen i Forening med nogen anden.

Har Tjenestemanden ved utilbørligt Forhold givet Anledning til Forbrydelsen, anvendes Bøder eller Fengsel indtil 1 Aar. Under særdeles formildende Omstændigheder kan i dette Tilfælde Straf bortfalde.

Som offentlige Tjenestemænd ansees her ogsaa ved Jernbanerne ansatte Betjente, militære Vagter samt enhver, som efter Opfordring eller pligtmæssig yder en offentlig Tjenestemand Bistand.

I Tilfælde af Gjensidighed kan Kongen bestemme, at ovenstaaende Straffe ogsaa finder Anvendelse paa Forbrydelser mod andet Lands offentlige Myndighed."
Vis hele sitatet...
Straffelovens §128.
"Den, som ved Trusler søger at formaa en offentlig Tjenestemand til uretmæssig at foretage eller undlade en Tjenestehandling, eller som medvirker hertil, straffes med Bøder eller med Fængsel indtil 1 Aar.

Som offentlig tjenestemann etter første ledd regnes også utenlandske offentlige tjenestemenn og tjenestemenn i mellomstatlige organisasjoner.

Bestemmelsene i § 127 tredje ledd får tilsvarende anvendelse."
Vis hele sitatet...
Straffelovens §326
Med Bøder eller med Fængsel indtil 6 Maaneder straffes den, som

1.ledd hindrer eller søger at hindre en offentlig Tjenestemand i den lovlige Udførelse af Tjenesten eller vægrer sig ved at tilstede ham Adgang til Steder, hvor han er berettiget til saadan, eller

2. ledd forulemper ham under hans Udførelse af Tjenesten ved Skjældsord eller anden fornærmelig Adfærd,

eller som medvirker hertil.

Med Hensyn til, hvem der er at anse for offentlige Tjenestemænd, gjælder det i § 127 bestemte.
Vis hele sitatet...
Mye norsk fra før 19 pil og bue men hvis man virkelig vil så skjønner man hva som står der.
@MyDarkSide: Jeg synes det er morsomt du klager på at vektere skal ha minst tre år med skolegang, når du selv engang ikke klarer å skrive norsk. Ta deg tre år ekstra selv. Alt du skriver er tull, og det kommer trolig av dine dårlige erfaringer. Du må se en helhet i situasjonene, ikke kun tenke på deg selv.
Sitat av MyDarkSide
Og grunnen til at vektere noen ganger vinner, er at dem går sammen og juger og så klart trur ingen på narkomaner osv, da det som regel er dårlig stilte som havner i bråk med en vekter.
Vis hele sitatet...
Allerede her viser du hvor paranoid og naiv du er.

En vekter blir ansatt av privatpersoner eller firma for å ivareta privatpersonens eller firmaets eiendeler/objekter.
vekterselskapet får da myndighet fra de som eier objektet til å avvise/kaste ut/hindre folk i å gjøre visse ting.
Denne myndigheten reflekteres over på vektere som da blir den "utøvende myndighet".
Dersom du sniker deg ombord på la oss si trikken, så er det selskapet som eier trikken som har myndighet til å kaste deg av deres eiendom. Denne myndigheten har vekteren fått fra selskapet.
I praksis hives du av trikken av trikke-eieren.
Skal du gå til retten med det?
Sitat av xavi0n Vis innlegg
var 14 ar og drev med pr stunt for revyen sa vi var 100skt som stormet et kj;pesenter og saa sparng vi ut ijenn og han tridde jeg hadde stjelt noe.... og hvordan sette jobben hans i fare?
Vis hele sitatet...
Mhm, småguttene på nerstranda er store dem Vet du hvor ofte dem blir kasta ned trappa?
Sist endret av ghettokid; 23. mai 2011 kl. 08:51.
Teller Penger
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Allerede her viser du hvor paranoid og naiv du er.

En vekter blir ansatt av privatpersoner eller firma for å ivareta privatpersonens eller firmaets eiendeler/objekter.
vekterselskapet får da myndighet fra de som eier objektet til å avvise/kaste ut/hindre folk i å gjøre visse ting.
Denne myndigheten reflekteres over på vektere som da blir den "utøvende myndighet".
Dersom du sniker deg ombord på la oss si trikken, så er det selskapet som eier trikken som har myndighet til å kaste deg av deres eiendom. Denne myndigheten har vekteren fått fra selskapet.
I praksis hives du av trikken av trikke-eieren.
Skal du gå til retten med det?
Vis hele sitatet...
En som jobber på trikken er offentlig embetsmann, en vanlig vekter på et kjøpe senter, har ikke noe mere myndighet enn en vanlig person, så hvis du tror at det er lov å ta kveler tak på en narkoman og slepe han ut av kjøpesenteret tar du feil.., vekteren skal ringe politiet når dem ikke blir hørt, dem skal ikke gå til fysisk angrep så lenge det ikke er fare får andre eller dem selv, en vekter skal ikke ta på deg i hele tatt , så lenge det ikke går under vanlig borgervern..
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
En som jobber på trikken er offentlig embetsmann, en vanlig vekter på et kjøpe senter, har ikke noe mere myndighet enn en vanlig person, så hvis du tror at det er lov å ta kveler tak på en narkoman og slepe han ut av kjøpesenteret tar du feil.., vekteren skal ringe politiet når dem ikke blir hørt, dem skal ikke gå til fysisk angrep så lenge det ikke er fare får andre eller dem selv, en vekter skal ikke ta på deg i hele tatt , så lenge det ikke går under vanlig borgervern..
Vis hele sitatet...
Tja, på privat område har vel vekter også eiers rettigheter, som følge av at de faktisk er ansatt av eieren (direkte eller indirekte).
En vekter er kanskje ikke offentlig embetsmann, men han er offentlig tjenestemann.
Han får såklart ikke noe utvidet myndighet av denne grunn, men overgrep mot offentlig tjenestemenn håndteres strengere enn overgrep mot sivile.
En kamerat av meg er vekter. Han sier at de ofte løper etter folk og utfører såkalt sivil arrest uten at de er 100% sikker på at personen har stjelt noe av "høyere verdi". Er det loven som ikke blir håndhevet?
Sitat av connubialis Vis innlegg
En kamerat av meg er vekter. Han sier at de ofte løper etter folk og utfører såkalt sivil arrest uten at de er 100% sikker på at personen har stjelt noe av "høyere verdi". Er det loven som ikke blir håndhevet?
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å være av "høyere verdi" som betyr at det er et tyveri, nasking har også høy nok strafferamme til at det kan utføres sivilarrestasjon.
Sitat av connubialis Vis innlegg
En kamerat av meg er vekter. Han sier at de ofte løper etter folk og utfører såkalt sivil arrest uten at de er 100% sikker på at personen har stjelt noe av "høyere verdi". Er det loven som ikke blir håndhevet?
Vis hele sitatet...
dem skal ikke løpe etter noen uten å være 100% sikker, dem har ikke lov eller annledning til å ta på noen eller holde igjen noen hvis dem ikke har sett en kriminell handling, akkurat sånn som alle andre borgere kan gjøre..

Vektere er tyttebær politi og skal ringe politet når det er noe som skjer,
Og heldigvis har dem ikke noe mere makt en vi vanlige borgere har, bare tenk selv hvordan det hadde vært hvis lavtlønnede vektere med lite skolegang/kurs hadde hatt noe makt... Men det flyr jo vektere rundt som faktisk tror dem kan holde igjen personer med makt...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
dem skal ikke løpe etter noen uten å være 100% sikker, dem har ikke lov eller annledning til å ta på noen eller holde igjen noen hvis dem ikke har sett en kriminell handling, akkurat sånn som alle andre borgere kan gjøre..

Vektere er tyttebær politi og skal ringe politet når det er noe som skjer,
Og heldigvis har dem ikke noe mere makt en vi vanlige borgere har, bare tenk selv hvordan det hadde vært hvis lavtlønnede vektere med lite skolegang/kurs hadde hatt noe makt... Men det flyr jo vektere rundt som faktisk tror dem kan holde igjen personer med makt...
Vis hele sitatet...
nåvel, vi har da lov å løpe etter hvem vi vil, ikke har vi så dårlig lønn lenger heller, og vi kan også holde igjen personer med makt så lenge det er hjemmel for det, så du burde ikke si ting alt for sikkert her mister :-)
Sitat av Dice Vis innlegg
En vekter er kanskje ikke offentlig embetsmann, men han er offentlig tjenestemann.
Han får såklart ikke noe utvidet myndighet av denne grunn, men overgrep mot offentlig tjenestemenn håndteres strengere enn overgrep mot sivile.
Vis hele sitatet...
Sludder og vrøvl, vektere som sådan er ikke offentlige tjenestemenn. Grunn til at det heter private sikkerhetsselskaper?

Etter gjeldende rett har vektere ansatt i private selskaper ikke strafferettslig vern etter straffeloven § 127, ofte benevnt som bestemmelsen om vold mot offentlig tjenestemann.
Vis hele sitatet...
Dette kan være annerledes dersom vekteren er ansatt i det offentlige, men det blir nok en mer komplisert sak.

Sitat av Dice Vis innlegg
nåvel, vi har da lov å løpe etter hvem vi vil
Vis hele sitatet...
Jada, du må jo løpe i hvilken retning du vil, men å holde igjen, slik det var snakk om, er jo en annen sak, slik du vel egentlig skjønte.

Sitat av Dice Vis innlegg
ikke har vi så dårlig lønn lenger heller
Vis hele sitatet...
Nei, og en kan jo undre over hvorfor.

Sitat av Dice Vis innlegg
og vi kan også holde igjen personer med makt så lenge det er hjemmel for det
Vis hele sitatet...
Han har ikke sagt noe annet, men dere har ikke hjemmel til noe mer enn andre borgere når det kommer til å holde folk tilbake. Og jo, dere må ringe politiet, da dere ikke kan foreta arrestasjonen selv.

Sitat av Dice Vis innlegg
så du burde ikke si ting alt for sikkert her mister :-)
Vis hele sitatet...
Sitat av Drachir Vis innlegg
Sludder og vrøvl, vektere som sådan er ikke offentlige tjenestemenn. Grunn til at det heter private sikkerhetsselskaper?



Dette kan være annerledes dersom vekteren er ansatt i det offentlige, men det blir nok en mer komplisert sak.
Vis hele sitatet...
Veldig forskjellig for hva som står i loven og hva som blir praktisert.Jeg har selv opplevd at både politi og dommer har definert meg som uniformert vekter for offentlig tjenestemann, og derved gitt hardere straff til mistenkte.
De begrunnet det med at jeg var en uniformert vekter, og man da søker det offentlige publikums tillit og tro.

Så jeg har vel igrunn formulert meg feil, men jeg har sett i praksis at vekter blir kalt offentlig tjenestemann av det offentlige.

Drachir: du er en morsom en. Jeg har aldri sagt noe om å ikke ringe politiet, og han sier jo faktisk at vi ikke kan holde igjen folk med makt, har du ikke lest det han skrev? :-)
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Men det flyr jo vektere rundt som faktisk tror dem kan holde igjen personer med makt...
Vis hele sitatet...


Og ang. det med lønna; du så jo hva som skjedde når vi streiket..
Sist endret av Dice; 23. mai 2011 kl. 17:55.
Sitat av Dice Vis innlegg
nåvel, vi har da lov å løpe etter hvem vi vil, ikke har vi så dårlig lønn lenger heller, og vi kan også holde igjen personer med makt så lenge det er hjemmel for det, så du burde ikke si ting alt for sikkert her mister :-)
Vis hele sitatet...
Er 100% sikker i det jeg sier, det sier litt om iq din siden du er vekter og tror dette, så hvem gir deg denne hjemmelen? kom med en paragraf som står at du kan dette? hvor jobber du hen? så kan jeg komme dit, du kan komme å angripe meg uten grunn, så skal vi få se hvor lenge du har jobben din..,

Du kan ikke noe mere en meg , eller andre , du kan pent bortvise meg, men på ingen måte bruke fysisk makt for å hive meg ut, da skal du ringe politet..

Vektere på trikken har litt mere makt siden dem er offentlige embetsmen, men dem skal også ringe politiet hvis noen slår seg vrang, dette står også i jobb instrukstene dems..

Hvem firma jobber du i ? Luguber AS?

Å jo du tjener dårlig, vekter er et lavtlønns yrke.., et enkelt søk på google så ser du at jeg har rett, men du tjener vel bra i forhold til skolegangen din..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Er 100% sikker i det jeg sier, det sier litt om iq din siden du er vekter og tror dette, så hvem gir deg denne hjemmelen? kom med en paragraf som står at du kan dette? hvor jobber du hen? så kan jeg komme dit, du kan komme å angripe meg uten grunn, så skal vi få se hvor lenge du har jobben din..,

Du kan ikke noe mere en meg , eller andre , du kan pent bortvise meg, men på ingen måte bruke fysisk makt for å hive meg ut, da skal du ringe politet..

Vektere på trikken har litt mere makt siden dem er offentlige embetsmen, men dem skal også ringe politiet hvis noen slår seg vrang, dette står også i jobb instrukstene dems..

Hvem firma jobber du i ? Luguber AS?

Å jo du tjener dårlig, vekter er et lavtlønns yrke.., et enkelt søk på google så ser du at jeg har rett, men du tjener vel bra i forhold til skolegangen din..
Vis hele sitatet...
Du skyter jo skivebom. Jeg sier ingenting om å "angripe" deg, eller "arrestere" deg uten mål og mening, jeg snakker om at jeg kan få hjemmel til å gjøre det, basert på hva du gjør. Og nekte å gå fra et senter gir meg ikke den hjemmelen.

Og hvor mye tjener vi da?
Sist endret av Dice; 23. mai 2011 kl. 17:57.
Sitat av Dice Vis innlegg
Veldig forskjellig for hva som står i loven og hva som blir praktisert.Jeg har selv opplevd at både politi og dommer har definert meg som uniformert vekter for offentlig tjenestemann, og derved gitt hardere straff til mistenkte.
De begrunnet det med at jeg var en uniformert vekter, og man da søker det offentlige publikums tillit og tro.

Så jeg har vel igrunn formulert meg feil, men jeg har sett i praksis at vekter blir kalt offentlig tjenestemann av det offentlige.
Vis hele sitatet...
da må tiltalte ha hatt en veldig dårlig advokat, det har vært oppe på stortinget om akkurat vektere og dem kom frem til at vektere på ingen måte skulle ha noen form for makt...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
da må tiltalte ha hatt en veldig dårlig advokat, det har vært oppe på stortinget om akkurat vektere og dem kom frem til at vektere på ingen måte skulle ha noen form for makt...
Vis hele sitatet...
Jeg snakker da ikke om noen form for makt, jeg snakker om skjerpede omstendigheter når man utøver vold mot uniformert vekter.

Du kan for øvrig kanskje lære en bit eller to av å lese : http://freak.no/forum/showthread.php?t=171669
Sitat av Dice Vis innlegg
Du skyter jo skivebom. Jeg sier ingenting om å "angripe" deg, eller "arrestere" deg uten mål og mening, jeg snakker om at jeg kan få hjemmel til å gjøre det, basert på hva du gjør. Og nekte å gå fra et senter gir meg ikke den hjemmelen.

Og hvor mye tjener vi da?
Vis hele sitatet...
Så hvem er det som utsender deg en hjemmel, som gir deg mere makt en en vanlig borger? når det står svart på hvitt i loven at dere ikke har noe makt
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Så hvem er det som utsender deg en hjemmel, som gir deg mere makt en en vanlig borger? når det står svart på hvitt i loven at dere ikke har noe makt
Vis hele sitatet...
Det står ikke i loven " Vekter har ingen makt".
Skulle du gå rabiat på et kjøpesenter, og jeg anser deg som fare for deg selv og andre, har jeg, og alle andre lov til å legge deg i jern så skånsomt som mulig. Det skal sies at en vekter aldri ville ha gjort dette først ut av det blå, uten å prøve å roe deg ned først, fysisk pågripelse er aller siste utvei.

Det virker som du har ungdommens inntrykk av vektere, noen tapere som ikke kominn på politiskolen osv. Det eneste vi vil er å opprettholde ro og orden, så hvis DET er noe du ikke er interessert i, så kan jeg forstå hvorfor du har eller vil ha problemer med vektere(og forøvrig annet ordenspersonell).
Sist endret av Dice; 23. mai 2011 kl. 18:05.
Noneofthem har tydeligvis et litt uriktig bilde av realitetene, men det er en del vektere som virkelig burde revurdere sin konflikthåndtering. Dette har nok hos mange skapt et fiendebilde av vektere, som er uheldig.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Noneofthem har tydeligvis et litt uriktig bilde av realitetene, men det er en del vektere som virkelig burde revurdere sin konflikthåndtering. Dette har nok hos mange skapt et fiendebilde av vektere, som er uheldig.
Vis hele sitatet...
Det kunne jeg ikke ha vært mer enig i
Sitat av Dice Vis innlegg
Det står ikke i loven " Vekter har ingen makt".
Skulle du gå rabiat på et kjøpesenter, og jeg anser deg som fare for deg selv og andre, har jeg, og alle andre lov til å legge deg i jern så skånsomt som mulig. Det skal sies at en vekter aldri ville ha gjort dette først ut av det blå, uten å prøve å roe deg ned først, fysisk pågripelse er aller siste utvei.

Det virker som du har ungdommens inntrykk av vektere, noen tapere som ikke kominn på politiskolen osv. Det eneste vi vil er å opprettholde ro og orden, så hvis DET er noe du ikke er interessert i, så kan jeg forstå hvorfor du har eller vil ha problemer med vektere(og forøvrig annet ordenspersonell).
Vis hele sitatet...
Tror du må lese loven en gang til...

§ 12. Bruk av makt
Den som utfører vakttjeneste, har ingen adgang til bruk av fysisk makt utover den enhver har adgang til, jf. straffeloven § 48 og straffeprosessloven § 176 første ledd, jf. § 170 a.
Vakttjeneste skal utføres ubevæpnet.

http://www.lovdata.no/all/hl-20010105-001.html
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Tror du må lese loven en gang til...

§ 12. Bruk av makt
Den som utfører vakttjeneste, har ingen adgang til bruk av fysisk makt utover den enhver har adgang til, jf. straffeloven § 48 og straffeprosessloven § 176 første ledd, jf. § 170 a.
Vakttjeneste skal utføres ubevæpnet.

http://www.lovdata.no/all/hl-20010105-001.html
Vis hele sitatet...
Dette er da vitterlig ikke synonymt med at de ikke kan legge en person de følger på ferske spor i bakken dersom vedkommende blir voldelig. Han har vel ikke sagt at de har mer makt enn andre?
Sitat av Dice Vis innlegg
nåvel, vi har da lov å løpe etter hvem vi vil, ikke har vi så dårlig lønn lenger heller, og vi kan også holde igjen personer med makt så lenge det er hjemmel for det, så du burde ikke si ting alt for sikkert her mister :-)
Vis hele sitatet...
Her sier du at dere kan løpe etter hvem du vil, hvis du mener mennesker du SER gjør noe galt så er vi enige, jeg tok det som du mente at du kunne løpe etter/stoppe hvem du vil... også personer som du trur/ikke har sett gjort noe..

Har bare noe i mot vektere som jeg har sett nesten mishandle narkomane når dem hiver dem ut av senteret, og vektere som tror dem har noe makt..
resten av vekterene har jeg ikke noe i mot..

Sitat av Drachir Vis innlegg
Dette er da vitterlig ikke synonymt med at de ikke kan legge en person de følger på ferske spor i bakken dersom vedkommende blir voldelig. Han har vel ikke sagt at de har mer makt enn andre?
Vis hele sitatet...
og du behøver ikke være vekter får å gjøre dette, muligens jeg tolket hans innleg lengre opp feil, der han skrev at dem løp etter hvem dem ville..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Her sier du at dere kan løpe etter hvem du vil, hvis du mener mennesker du SER gjør noe galt så er vi enige, jeg tok det som du mente at du kunne løpe etter/stoppe hvem du vil... også personer som du trur/ikke har sett gjort noe..

Har bare noe i mot vektere som jeg har sett nesten mishandle narkomane når dem hiver dem ut av senteret, og vektere som tror dem har noe makt..
resten av vekterene har jeg ikke noe i mot..
Vis hele sitatet...
Nå er det faktisk ingen lov mot å løpe etter hvem som helst i det hele tatt.
Det er dårlige mennesker i alle yrker, du kan ikke dømme alle de andre over en kam.
Sitat av Dice Vis innlegg
Nå er det faktisk ingen lov mot å løpe etter hvem som helst i det hele tatt.
Det er dårlige mennesker i alle yrker, du kan ikke dømme alle de andre over en kam.
Vis hele sitatet...
jo er nok flere mulige :

§ 390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-044.html
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
...
Vektere på trikken har litt mere makt siden dem er offentlige [COLOR="Red"]embetsmen[/COLOR],
...
Vis hele sitatet...
Tror du leter etter et annet ord...

http://no.wikipedia.org/wiki/Embedsmann
Sitat av capidog Vis innlegg
Tror du leter etter et annet ord...

http://no.wikipedia.org/wiki/Embedsmann
Vis hele sitatet...
ja sikkert tjenestemenn, husker ikke
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
ja sikkert tjenestemenn, husker ikke
Vis hele sitatet...
Du virket så sikker i din uttalelse. Derfor pirkingen.

En billettkontrollør er ikke automatisk å anse som en offentlig tjenestemann. Det betinger eksempelvis at ruten eies/drives av en offentlig instans. Dette er dog ofte tilfellet.

Ansatte i Jernbanen anses også som offentlige tjenestemenn, ref Straffeloven §127, 3. ledd.

I vektersammenheng, så har ikke en offentlig tjenestemann noe særlig mer makt enn en vanlig borger. Men han har mer beskyttelse. Dersom en offentlig tjenestemann utøver lovlig maktutøvelse, så settes normalt nødvergebestemmelsene til den som blir utsatt for maktutøvelse til side. Man har altså en begrenset nødvergerett for offentlige tjenestehandlinger. Terskelen for å pådra seg anmeldelse for vold mot offentlig tjenestemann er derfor lav.