Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3168
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Yo, er 19 snart 20 og sliter ekstremt med angst og søvnvansker, litt deppresjon til tider. Har selvmedisert meg med xanor og litt valium (illegalt) i litt under 3mnd ish. Har funnet ut at jeg missbruker mer enn jeg faktisk trenger de. Derfor vil jeg gå til lege og få ordentlig hjelp med og få det på resept og en plan slik at jeg ikke overbruker.

Jeg trenger for det meste valium da jeg har lest at det er det som funker best og føler det funker best. Før dere gir meg moralpreken (om det kommer noe? så prøver jeg nå virkelig faktisk og få kontroll slik at jeg slipper og kjøpe illegalt og heller få noe ordentlig. Jeg har prøvd psykolog, fastlege (men ble bare noe reseptfritt greier som ikke funket)

Vurderer nå og gå til fastlegen igjen og forklare situasjonen min men er redd for og bli tatt useriøst pga alderen, Noen som har noe tips om hva jeg skal si? Skal jeg bare si det rett ut eller må jeg overdrive litt?
Det fastlegen mest sannsynlig gjør er å henvise deg til dps, benzo er ikke løsningen, ikke ihvertfall på lang sikt, be legen om noe sobril til du kan få oppstart på dps
Sitat av fesk_ Vis innlegg
Det fastlegen mest sannsynlig gjør er å henvise deg til dps, benzo er ikke løsningen, ikke ihvertfall på lang sikt, be legen om noe sobril til du kan få oppstart på dps
Vis hele sitatet...
Har lest litt rundt og folk sier at om jeg ber om benzo så får jeg er soleklart nei. Kommer jo selvfølgelig fra lege til lege da men takk for svar
Nei du må være villig til å motta annen hjelp på sikt, å d høres jo ut som du trenger det. Uansett du må ha en veldig god grunn får å få benzo, som at du ikke klarer deg før du får oppstart på dps det er en god grunn, men lås deg aldri på benzo å spørr om d konsekvent, leger lukter pilleshoppere lang vei
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva får deg til å tro at du ikke skal misbruke en evt resept, når du allerede misbruker benzodiazepiner? Du lurer deg selv
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva får deg til å tro at du ikke skal misbruke en evt resept, når du allerede misbruker benzodiazepiner? Du lurer deg selv
Vis hele sitatet...
Dama har sagt at hvis jeg eventuelt får resept så er det nulltoleranse på missbruk av både hu og apoteket. Kan jo ikke komme inn når jeg vil og få flere, blir vell utskrevet så og så mye.
Nå kan ikke jeg så mye om utskriving av resepter
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg hadde akkurat samme innstilling før jeg karret meg til fastlegen og maset til meg en resept på 25stk Sobril, ett produkt av en periode med overforbruk av illegale piller og knark. Er det noe jeg angrer mest på i min ruskarriere er det forespørsel på benzoresept. Jeg fikk 25stk sobril, som endte med en avhengighet som jeg aldri hadde kjent på. Og 4000 reseptpiller senere, var hjernen min så skakk-kjørt at jeg la meg inn til avrusning og rehab. Sier ikke at det skjer med deg, men du drar på deg ett problem du absolutt ville vært foruten. Hvis du allerede har ett misbruksproblem.
Sitat av TrippieHippie Vis innlegg
Dama har sagt at hvis jeg eventuelt får resept så er det nulltoleranse på missbruk av både hu og apoteket. Kan jo ikke komme inn når jeg vil og få flere, blir vell utskrevet så og så mye.
Nå kan ikke jeg så mye om utskriving av resepter
Vis hele sitatet...
Neidajoda. Hva som så skjer, er at hjernen din lurer deg til å ta mer, gi deg unnskyldninger til hvorfor du ikke skal bry deg med når neste utlevering er, og plutselig sitter du der med 2-3 uker til neste gang du kan hente ut medisiner og tomme brett. Så blir det å ralle rundt for å få tak i det du trenger på et ulovlig vis, og slik går no dagan.

Har sett dette hundre ganger før.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gikk til lege med angstanfall. Fikk utskrevet sobril. Det er det verste dritet jeg har vært borti. Angsten forsvant men jeg var urasjonelt deppa i flere dager etter jeg tok en. Leverte hele pakka tilbake og ble henvist til terapi. Terapien hjalp.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av TrippieHippie Vis innlegg
Dama har sagt at hvis jeg eventuelt får resept så er det nulltoleranse på missbruk av både hu og apoteket. Kan jo ikke komme inn når jeg vil og få flere, blir vell utskrevet så og så mye.
Nå kan ikke jeg så mye om utskriving av resepter
Vis hele sitatet...
Det som kommer til å skje er at du fortsetter å kjøpe illegalt selvom du får resept, og misbruket ditt øker.

Legen gjør deg en god tjeneste når hun eller han sier nei til å gi deg noe som helst benzo.
hold kjeft til fastlegen.
test ut legen over tid med å f eks spørre spørsmål du ofte ser her inne for å se hvor liberal h*n er.
er du heldig som meg vil du til slutt finne en lege du kan være åpen for med alt som trengs mtp på helsa, og da også faktisk få utskrevet benzo og fulgt opp videre om nødvendig.

ime er det viktig at legen er liberal og åpen nok til å se deg som person før problemene dine, først da har jeg fått til dialog som hjelper de hjelpe meg..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det som kommer til å skje er at du fortsetter å kjøpe illegalt selvom du får resept, og misbruket ditt øker.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske innstilt til og holde meg til en plan, pluss jeg har super support fra dama

Sitat av Munted Artist Vis innlegg
hold kjeft til fastlegen.
test ut legen over tid med å f eks spørre spørsmål du ofte ser her inne for å se hvor liberal h*n er.
er du heldig som meg vil du til slutt finne en lege du kan være åpen for med alt som trengs mtp på helsa, og da også faktisk få utskrevet benzo og fulgt opp videre om nødvendig.

ime er det viktig at legen er liberal og åpen nok til å se deg som person før problemene dine, først da har jeg fått til dialog som hjelper de hjelpe meg..
Vis hele sitatet...
Har hatt samme fastlege i 14 år så han kjenner meg godt, var han som henviste meg til psykolog og ga meg tips til reseptfrie medikamenter
Sist endret av TrippieHippie; 28. mars 2020 kl. 04:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har gått fast på 15mg sobril daglig i 3 år, ingen problemer med verken overforbruk eller bivirkninger. De knekker toppen av sosialangsten og tankekjøret så det går ann og komme seg ut blandt folk. Det er også jamfør førerkortforskriften, så jeg kjører både lastebil og personbil til daglig.
Har en samtale 1 gang i året med fastlegen der vi diskuterer bruk og konsekvenser.

Kommer mye ann på din egen innstilling, og selvsagt om det fungerer for deg.
Bare å spørre om du lurer på noe.
Sitat av TrippieHippie Vis innlegg
Jeg er ganske innstilt til og holde meg til en plan, pluss jeg har super support fra dama
Vis hele sitatet...
Ja det kan godt hende du er 1/10 tilfeller hvor det går bra, det kan jo hende, det er jo en mulighet. Men jeg tipper at flere av de som har skrevet i tråden her er mye eldre enn deg og har sett venner og bekjente - kanskje også snakker av egen erfaring; prøve/gjøre akkurat det du skisserer her og feilet - mens vi satt på sidelinja og tenkte "hva var det jeg sa."
Sitat av Lurifaks1 Vis innlegg
Ja det kan godt hende du er 1/10 tilfeller hvor det går bra, det kan jo hende, det er jo en mulighet. Men jeg tipper at flere av de som har skrevet i tråden her er mye eldre enn deg og har sett venner og bekjente - kanskje også snakker av egen erfaring; prøve/gjøre akkurat det du skisserer her og feilet - mens vi satt på sidelinja og tenkte "hva var det jeg sa."
Vis hele sitatet...
Ja det kan jo være, men er villig til og i det minste høre hva fastlegen har og si
Jeg tenker benzo er en veldig fin ting - når behovet er veldig stort. Ikke kveld etter kveld for "kosens skyld". Og ikke som en langsiktig løsning eller som en måte å få legalisert et misbruk på. Benzo alene løser ingenting og gjør ting langt vanskeligere og kjipere etter skremmende kort tid.

Men benzo brukt riktig, med andakt og svært stor grad av selvkontroll og disiplin kan være det som gjør det mulig å stå i behandling, utfordre angstproblematikk og komme igang med å trene på de problematiske tingene der angsten normalt blokkerer hele hjernen. De færreste klarer å tøyle angsten alene, ei heller med hjelp av benzo. For det er jo egentlig helt naturlig. Angst er vondt. Veldig vondt når det står på som værst og svetten siler og og bena er som labanseigmenn eller lakrissnøre. Og vi er jo laget slik fra naturens side at vi ikke ønsker å ha det vondt. Det er i vår natur å sky alt som er vondt og kjipt. Så å temme angsten alene blir vanskelig fordi de fleste vil stoppe å utfordre seg og bremse eksponeringen lenge før en virkelig har fått flyttet grenser og gjort gode erfaringer. Derfor er terapi og spesielt eksponeringsterapi veldig bra mot angst. For mange blir terapien så tung og vanskelig at det blir nær umulig å få det til eller å øke graden av eksponering uten av og til ty til litt kjemisk hjelp. Og der har benzo sin plass. I forståelse og aksept sammen med behandler, i anbefalte doser og kun til bruk i de øyeblikkene en må.

Når en er kommet i gang så og selv med mestringsfølelse og gode erfaringer så vil det uansett komme situasjoner der angsten kan ta overhånd. En viktig presentasjon, en tale, en opptreden etc. Da er det også helt greit å ta en pille. Og skjer det sjeldent nok så blir det ikke misbruk.

Men nå sier du jo at du allerede koser deg med benzo, og da tror jeg det er en veldig dårlig ide å be om resept. Benzo bør kanskje ikke være det du faktisk ber om nå. Kanskje bør du heller forsøke å mase deg til behandling, å være veldig på å mase der du blir søkt inn. Hverken angst eller andre problemer blir mindre eller forsvinner om du blir kraftig avhengig av benzo - alt blir bare værre og du har fått ennå et problem å slite med - en avhengighet på toppen av alt det andre.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
du har et relativt godt forhold til legen din så bare fortell han hvordan du føler deg og at du fikk en sobril av en kompis/bestemora di som en annen på tråden sa og at det funka. Lykketil håper du får det bedre